בנית את אפליקציית המובייל המושלמת, שכרת מעצבים ומפתחים מהשורה הראשונה, בחנת אותה על משתמשים פוטנציאלים, קיבלת מחמאות ואתה בטוח שאתה מוכן להשקה. האפליקציה זוכה לעלות לחנויות של אפל וגוגל וכעת אתה מחכה להורדות שצפויות להגיע, אך הזמן חולף לאיטו והאחרונות אינן מגיעות.
תסריט מעין זה הוא מנת חלקן של רובן המכריע של האפליקציות אשר עולות לחנויות האפליקציות. אחת הסיבות אשר תורמות לכישלונן של אפליקציות היא במידה רבה חוסר התאמה לחנויות האפליקציות. לכן, אנו שמחים להציג בפניכם מדריך מקוצר הכולל טיפים חיוניים ל-ASO מוצלח.
מה זה ASO והאם אני יכול לעשות זאת בעצמי?
ASO (ראשי תיבות של App Store Optimization) הוא כינוי המתייחס למגוון טקטיקות שונות, אשר תכליתן היא להגדיל את כמות ההורדות האורגניות בחנויות האפליקציות. טכניקות אלו שואבות השראה מטכניקות שיווק דיגיטלי מסורתיות כגון: אופטימיזציה למנועי חיפוש, שיווק באמצעות תוכן, שיפור ייחס המרה ועוד. ל-ASO איכותי יש פוטנציאל מוכח להביא לגידול ניכר בהורדות – לעתים קרובות עד מאות אחוזים.
קיימות מספר סוכנויות מקצועיות המעניקות שירותי ASO מגוונים. יחד עם זאת, ניתן ומומלץ ליישם עקרונות ASO גם באופן עצמאי.
להלן היבטים חשובים וטיפים שרצוי שכל מפתח ויזם אפליקציות יכיר:
Google Play VS App-Store
החנויות של אפל וגוגל הן מגרש המשחקים העיקרי של אנשי ה- ASO. למעלה מ- 62% מההורדות בחנויות מקורן מחיפוש. לכן, אופטימיזציה לחיפוש היא קריטית. נעמוד על מספר הבדלים עיקריים באופטימיזציה לחיפוש בין שתי החנויות:
נולד לחפש – התאמה לחיפוש בגוגל-פליי (Google Play)
גוגל, מטבע הדברים, מתמחה בחיפוש ובהתאם לכך בנוי אלגוריתם החיפוש של גוגל-פליי. כל טקסט אשר תזינו בחנות עבור האפליקציה שלכם, לרבות: שם (Title), תאור האפליקצייה (Description) שם המפתח (Publisher Name) ועוד, הוא בעל משמעות עמוקה ליכולת של האפליקציה להימצא בחיפוש.
המשמעות היא שבדומה ל-SEO, עליכם להטמיע מילות מפתח בכל הטקסטים הללו. כמובן שיש להקפיד שהתכנים יהיו איכותיים, יספקו הסברים על האפליקציה ולא יכללו רצף מבולבל של מילות מפתח.
טיפ 1 – קידום בפליי: זכרו – קיימת היררכייה בין הטקסטים השונים בחנות, למשל, מילות מפתח אשר מופיעות בטייטל האפליקציה (עד 30 תווים) הן בעלות חשיבות רבה יותר בהשוואה למילים אשר מופיעות בתיאור האפליקציה.
טיפ 2 – קידום בפליי: בדומה ל-SEO, קיימת חשיבות רבה למרכיב התחרות. במידה ואתם חדשים בחנות סביר להניח, שלמרבה הצער, לא תוכלו להיות מדורגים עבור מילים תחרותיות כגון “Poker”. לכן, ככלל אצבע נסו “לטרגט” מילות מפתח ארוכות יותר ותחרותיות פחות.
המלצות גוגל-פליי להתאמת דף אפליקציה
נולד לרקוד – התאמה לחיפוש באפ-סטור (App-Store)
בשונה מגוגל, אפל אינה מתמחה בחיפוש. למעשה, בשני העשורים האחרונים הדנ”א של אפל הוא בעיקר מוזיקה. חיפוש ורכישה של מוזיקה היא הסיבה העיקרית שלשמה פותחה iTunes. כיצד תחפשו מוסיקה? סביר להניח שבעזרת שם שיר, שם להקה, שם אלבום או ז’אנר מסויים (ג’ז, רוק וכו’). אפשרויות החיפוש למוסיקה הן די מוגבלות, ולכן יכולות מנוע החיפוש של iTunes הן יחסית בסיסיות.
אלגוריתם החיפוש של אפ-סטור הוא פשוט יותר משל גוגל-פליי, לכן אפל מבקשת שתסייעו לאפליקציה שלכם להמצא בחיפוש בכך שתזינו לחנות רשימה של מילות מפתח (Keyword List) עד 100 תווים. בנוסף, אתם תתבקשו להזין טקסטים נוספים כאשר העיקרי שבהם הוא שם האפליקציה (קרי הטייטל – עד 250 תווים). לטייטל באפ-סטור בדומה לגוגל פליי יש חשיבות מכרעת מבחינת ASO – אנשי שיווק רבים ממליצים שאורך הטייטל לא יעלה על 50 תווים (ההמלצה הרשמית של אפל נעה בין 23-30).
עד כה לתיאור האפליקציה לא היה חשיבות מבחינת ASO אולם כעת נראה שישנה מגמת שינוי בנושא זה.
טיפ 3 – קידום באפ-סטור: אלגוריתם החיפוש של אפל יודע ליצור שילובים שונים בין מילות מפתח המופיעות ברשימת המילים לבין המילים המופיעות בטייטל, נצלו זאת בכדי לטרגט לונג טיילים.
טיפ 4 – קידום באפ–סטור: לעולם אל תחזרו על מילות מפתח ששילבתם בטייטל, גם ברשימת המילים. כמו כן, וודאו שאתם מתקרבים למגבלת 100 התווים ברשימת המילים.
הנחיות אפ-סטור להתאמת דף אפליקציה.
הפכו להיות אנשי העולם הגדול
יזמים רבים עושים פיתוח אפליקציות שמיועד בעיקר לשוק האמריקאי. התמקדות בשוק אחד בלבד מקטינה במידה ניכרת את החשיפה הפוטנציאלית לה יכולה לזכות האפליקציה שלכם.
פתחו את הראש ואת הלב, יש עולם שלם שם בחוץ, שווקים גדולים רבים מחכים לאפליקציה שלכם: רוסיה, ברזיל, גרמניה, צרפת ויפן, הן דוגמאות מצויינות למדינות לא קטנות אשר כמות המשתמשים הפוטנציאלים בהן היא גבוהה.
בנוסף, ידוע לנו שמשתמשים רבים נוהגים לחפש אפליקציות בשפת האם שלהם. לכן, אנו ממליצים לא רק לתרגם את הטקסטים המיועדים לשפות השונות, אלא גם לשלב באופן מושכל מילות מפתח אשר נפוצות בחיפוש בארצות המקור שלהן.
ראו כיצד בעבודה משותפת עם LogDog, טרגטנו מילות מפתח שונות בטייטל של כל שפה ושפה.
טיפ 5 – לוקליזציה: התחרות על הדירוגים הגבוהים בחיפושים במדינות זרות, קטנה משמעותית בהשוואה לזו שבארה”ב, נצלו יתרון זה!
טיפ 6 – לוקליזציה: סוכנויות ASO רבות מעסיקות מתרגמים מקצועיים. אולם, אם אתם עושים ASO לעצמכם והתקציב שלכם נמוך, תוכלו להעזר בחברים דוברי שפות זרות או למצוא שירותי תרגום זולים ב-Fiverr. בנוסף, מומלץ לבדוק גם את שירות התרגומים המהיר והחסכוני של חברת OneHourTranslation. על אף ששירותים אלו אינם מושלמים, הם יכולים להוות פתרון טוב למפתחים קטנים.
שיפור ייחס המרה (CRO)
בהקשר של ASO כאשר מדברים על שיפור אחוזי המרה מתייחסים בעיקר להמרה של המשתמשים המבקרים בעמוד האפליקיציה לכאלו שיורידו אותה (Traffic to Installs). העקרון המנחה של CRO בחנויות האפליקציות הוא שיש בכוחם של שינויים באייקון, בסקרינשוטס ואפילו בטקסטים שבעמוד המוצר להשפיע לטובה או לרעה על אחוזיי ההמרה.
הדרך הטובה ביותר למדוד השפעה של אלמנט מתוך דף האפליקציה (אייקון למשל) על כמות הביקורים ביחס להורדות היא באמצעות A/B Testing.
A/B Testing בהגדרה הכללית היא טכניקה המאפשרת בחינה של שני אובייקטים (לעיתים גם יותר) אחד כנגד השני. נניח, שברצוננו לבחון שתי גרסאות של אייקון: נציג למספר מסויים של משתמשים את הגרסה הראשונה ולמספר זהה נציג את הגרסה השנייה. השלב הבא הוא לבחון את ההשפעה על אחוז ההמרה ובהתאם לכך לבחור באיזה אייקון נשתמש. כמובן שאוכלוסיית המדגם בניסוי צריכה להיות גבוהה מספיק על מנת שתיהיה לניסוי מובהקות סטטיסטית.
טיפ 7 – המרה: גוגל פליי השיקו לאחרונה את כלי ה-Experiments ניתן למצוא אותו ב Developer Console. בעזרתו ניתן כיום לבצע בדיקות A/B testing לאפליקציות אנדרואיד בקלות וביעילות. נסו להריץ ניסויים שונים כשגרה, אחד לכל זמן מוגדר.
הנחיות גוגל-פליי לשימוש ב- Experiments Tool
טיפ 8 – המרה: לגרפיקות בחנות כמו אייקון וצילומי מסך, יש חשיבות רבה גם בתוצאות החיפוש. בדקו מי הם המתחרים שלכם עבור מילות החיפוש שבכוונתכם לטרגט ונסו להבדיל את הגרפיקות שלכם משלהם כדי ללכוד את תשומת לב המשתמשים.
ביקורות (חיוביות) או לא להיות
למדד הרייטינג ולביקורות משתמשים יש השפעה רבה על סיכויי האפליקציה להימצא בחיפוש. ביקורת חיוביות רבות יכולות לשפר מעמדה של אפליקציה משמעותית ביחס למתחרים ובנוסף להעלות את אחוז ההמרה של דף המוצר.
טיפ 9 – ביקורות: התייחסו ברצינות לביקורות המשתמשים, קבלו אותן בהבנה והעזרו בהן כדי ללמוד ולהשתפר. כמו כן, רצוי להגיב באופן ענייני לביקורות שליליות וחיוביות כאחת. כרגע, אופציה זו קיימת בגוגל פליי בלבד.
טיפ 10 – ביקורות: נתחו את דפוסי השימוש של המשתמשים שלכם. נסו להבין באיזה שלב בפאנל, משתמש מפיק תועלת מרבית מהמוצר ונסו לשלב נוטיפיקציה מנוסחת היטב בכדיי להניע אותו לדרג באופן חיובי את האפליקציה.
אז מה למדנו?
- יש להתאים את האפליקציה שלכם לחיפוש משום שזו אחת הדרכים העיקריות שבאמצעותן משתמשים מגיעים לאפליקציות.
- מומלץ לתרגם את האפליקציה שלכם בחנות לשפות רבות ככל הניתן ולהתאים את הטקסטים לחיפוש בשפות השונות.
- לגרפיקות בחנות יש השפעה ישירה על אחוז ההמרה להורדות של האפליקציה.
- לביקורות משתמשים יש השפעה קריטית על הדירוג הכללי של האפליקציה.
לסיום, אציין שיש להתייחס ל-ASO כערוץ שיווק קריטי אך בודד מתוך אסטרטגיית השיווק הכללית ולא להסתמך עליו בלבד. במידה ותשקיעו בלמידה ובהבנה של ASO ובמקביל תקדישו משאבים גם לערוציי שיווק נוספים, אתם תעלו משמעותית את סיכויי האפליקציה שלכם לעמוד ביעדים שהצבתם לעצמכם.
בהצלחה!