הרוח נושבת לכיוון ה- UO (אופטימיזציית משתמשים)

משה מה-יפית

אופטימיזצייה למשתמשים באינטרנט

אדרנלין. זו התחושה העיקרית שעולם ה- SEO נותן לנו, העוסקים בתחום, כל יום, כל שעה.הרצון לפצח את ה”מטריקס” הסבוך, המורכב, המסקרן הזה. אנו עובדים בסביבה משתנה, מתפתחת וחייבים להישאר עם האצבע על הדופק, לקרוא וללמוד הרבה, ללמוד מטעויות שלנו ושל אחרים ולהגיב במהירות לשינויים התכופים, הבאים עלינו חדשות לבקרים. וזה גם הדלק שלנו, מה שדוחף אותנו קדימה. הערגה האמיתית למצוא פתרונות יעילים, להתעלות מעל המתחרים ולהצליח להתמודד עם כל האתגרים העומדים בדרכינו.

אולי עדכון הפנדה הפיל לנו כמה אסימונים?

רבות כבר דובר על עדכון הפנדה, (השם פנדה ניתן לעדכון זה על שמו של אחד המהנדסים בגוגל וניתן רק כשם פנימי, בתוך Google, אך לבסוף דלף החוצה), או בשמו השני Farmer Update, המרמז על המלחמה הגלויה והעיקשת של Google נגד חוות התוכן (Content Farms). רבות דובר וכולנו מבינים שרק אם ניתן למשתמש חווית גלישה איכותית ובאמת נהיה רלוונטיים – נוכל להביא את העבודה הקשה (ולעתים אף הסיזיפית) לכדי הצלחה.

בשתי מילים קוראים לזה היום – User Optimization. התפיסה של ה- SEO משתנה אט אט, כלומר לא עוד אופטימיזציה למנועי החיפוש, כי אם אופטימיזציה למשתמש. יש כאלו, למעשה, שפועלים כך כבר שנים, לאחר שכבר אז הבינו שרק אם הם ייצרו ערך אמיתי הם יוכלו להצליח בטווח הזמן הארוך, ויש כאלו שמתחילים להבין זאת עכשיו, לאחר שחוו כישלון מר, או ראו אחרים נופלים. לעזור לאחרים מתוך רצון אמיתי לתרום – משמע להיות רלוונטי ומצליח, ללא ספק.

User Optimization – מה זה בעצם אומר?

אז נכון, זה לא אומר שיותר לא נעשה דברים חשובים כמו שיפור זמן טעינת עמוד, אופטימיזציה לקוד האתר, שימוש ב- Google analytics, או אופטימיזיית תוכן, אך זה אומר שמעתה התפיסה, או החזון החדש – הם ליצור אתר שיענה לצרכיו האמיתיים של המשתמש. כזה שמכיל “תוכן איכותי”, כמו שאנו נוהגים לומר, אשר עונה על השאלות של המשתמש, נותן לו מידע שימושי ועדכני ושובר את הדיסוננס הקוגניטיבי במוחו של המשתמש, אשר מונע מבעדו להתקדם בשלבי הרכישה, הרשמה, או ביצוע כל פעולה אחרת.

אז נכון, אולי אלו הן קלישאות שכולנו שומעים ומדקלמים בתקופה האחרונה, אך אין זה אומר שהן אינן נכונות. כל שעלינו לעשות הוא לבחור האם אנו הולכים בדרך של העבודה הקשה, ההתמדה וראייה לטווח זמן ארוך, או שאנו מוותרים מראש, מחפשים קיצורי דרך וטריקים למיניהם וניחנים בראייה לטווח הזמן הקצר. אני נוטה להאמין שרובנו המכריע הוא מהסוג הראשון.

ולא פחות חשוב, האתר צריך להיות מעוצב ומתוכנן בצורה נכונה ודינאמי מאד. כזה שבכל עמוד שאליו תגיע באתר – תוכל למצוא בו מרכיבים נוספים, מעבר לחלקו המרכזי עם התוכן הרלוונטי. כמו למשל “הפוסטים הנקראים ביותר”, כפתור + 1, טוויטר, לייק, קישור למקור תוכן רלוונטי, סקרי גולשים וכו’.

כל אלו יוצרים אינטראקציה בינינו לבין המשתמשים, שהיא מאד חשובה להבנת צרכי המשתמש, רצונותיו ותשוקותיו העמוקים ביותר. ומה שיפה בעיניי בתחום הזה הוא השילוב בין הצד הטכנולוגי-טכני של ה- SEO, בו יש התעסקות עם שפות תכנות וכלים מתקדמים, לצד הניהולי-שיווקי, בו אנו מגדירים חזון, מטרות ויעדים ומזה גוזרים תקציב ומנהלים את הפן העסקי-שיווקי של האתר (מגדירים קהל יעד ואסטרטגיית שיווק), לצד הפסיכולוגי-קוגניטיבי של המשתמש וכיצד הוא חושב, מגיב ורוכש אמון.

אם נוכל לגרום למשתמש למצוא עניין בכל דף שאליו יגיע (או לפחות ברובם), באמצעות אותם מרכיבים, כך שהוא ישתוקק לעבור מפוסט לפוסט, לקרוא ולבלוע את המידע, להירשם לניוזלטר שלכם ולהמליץ עליכם ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש עצמם – או אז אנו עושים User Optimization.

ועכשיו קצת תרגום לשפת הגוגלית

למעשה, השינויים המתרחשים לאחרונה במנועי החיפוש בכלל ובגוגל בפרט, אשר אמורים לספק למשתמש תוצאות רלוונטיות ואיכותיות יותר – הם אלו ממש אותם מרכיבים אשר מגדירים את המושג User Optimization. והדוגמה המובהקת ביותר לכך, בכדי לפשט קצת את הדברים, היא עדכון הפנדה של גוגל, אותו עדכון שהפיל לנו כמה אסימונים לא מכבר.

גוגל בעצם אומר לנו את זה כבר הרבה זמן. נציגיו השונים של גוגל, כמו Mutt Cutts (ראש מחלקת הספאם של גוגל), Amit Singhal ואחרים, אמרו לנו במפורש, שחור על גבי לבן, שאם נתמקד בליצור אתרים טובים למשתמש – ולא אתרים טובים לגוגל – אז אנו בדרך הנכונה. הם אפילו נותנים לנו רשימה של מספר שאלות, אשר באמצעותן נוכל להגדיר לעצמינו עד כמה האתר שלנו הוא באמת איכותי ורלוונטי ומה עלינו לעשות כדי שיהיה כזה.

נקודה למחשבה: אולי כדאי לנו להקדיש פחות זמן בניסיונות לפצח את האלגוריתם, או ניסיונות “לעקוף” אותו, ויותר זמן במחשבה מה באמת המשתמש רוצה? מה הצרכים הבסיסיים ביותר שלו? (ממליץ לקרוא קצת על סולם הצרכים של מאסלו), כיצד ומה אני יכול לתרום? כיצד אוכל לבדל את עצמי מאחרים (ליצור יתרון יחסי)?

רוצים כמה דוגמאות מעשיות?

אחד הדברים שגוגל אומרים לנו הוא ליצור תוכן איכותי. כזה שיספק למשתמש מידע חדש, יעורר בו סקרנות להמשיך לקרוא, יענה על שאלותיו וכו’. כלומר, לא מספיק כבר, בניגוד לעבר, שיש לנו תוכן ייחודי (לא משוכפל) עם מילות מפתח, קישורים, תמונות, באנרים… (להלן “הפוקוס המרכזי של התפיסה הישנה”). על התוכן להיות באמת מעניין בעיני המשתמש, רלוונטי-עדכני-חדשני וכזה שמוביל את המשתמש בשלבי תהליך הקנייה/הרשמה… (להלן “הפוקוס המרכזי של התפיסה החדשה”).

הבנת הקשר בין איכות התוכן לתהליך הקנייה הוא מהותי בעיניי וזו הנקודה המרכזית, לטעמי, בהבנת חשיבותו האמיתית של תוכן טוב. תהליך הקנייה, על פי אחת התיאוריות מתחום השיווק, מתאר את הפעולות שעלינו לעשות, בתור “מוכרים”, כדי לעזור ל”לקוח” להשלים את תהליך הקנייה והן:

  • תשומת לב
  • עניין
  • תשוקה
  • פעולה
  • סיפוק

תנסו קצת לפתח את החשיבה על סעיפים אלו. הוא נראה מאד אינטואיטיבי וזורם, ממש כמו שאתם נכנסים לרכוש מוצר בחנות. מוכר טוב יברך אתכם לשלום, ישאל לשלומכם וידע כיצד לשבור במהירות את הקרח, אם באמצעות בדיחה, מחמאה, או שיחה. הוא ירכוש את אמונכם, באמצעות הפגנת מקצועיות ואדיבות ורק לאחר מכן יצור בכם את העניין והתשוקה למוצר מסוים. ובסופו של דבר, לא רק שתרכשו את המוצר, אתם גם תרגישו טוב עם זה!

ומכיוון שב”חנות” שלנו אנו לא ניצבים פנים מול פנים עם הלקוח – התוכן הוא ה”מוכר” שלנו. באמצעותו אנו יוצרים אינטראקציה עם הלקוח, לומדים מה מעניין אותו ומה הוא רוצה, רוכשים את אמונו ומניעים אותו לפעולה, בסופו של דבר.

גם זמן טעינת עמודים, למשל, הוא דוגמה לכך שגוגל רוצה שנחשוב “משתמש” ולא “אלגוריתם”. אתר מהיר, כפי שכולנו יודעים, מספק חווית גלישה איכותית למשתמש, אשר עשויה להגדיל משמעותית את זמן השהייה באתר ולכך שהמשתמש יגיע לכמות גדולה יותר של דפים פנימיים. לשם ההגינות יש לציין שזמן טעינת עמוד מהיר גם פועל לטובת גוגל. כשאנו עושים אופטימיזציה לקוד, לשם שיפור זמן הטעינה, אנו למעשה מאפשרים לגוגל לסרוק ולאנדקס את האתרים שלנו הרבה יותר מהר. וזה חוסך לגוגל מיליוני שעות עבודה, לא פחות! מדובר בחסכון גדול מאד עבורם.

ולבסוף ניתן לציין גם את כל עולם הרשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר, לינקדין…), אשר חווה מהפך גדול לאחרונה מבחינת החשיבות שניתנת לו על ידי מנועי החיפוש, כדוגמה מובהקת לכך שגוגל רוצה שנהיה מכווני משתמש. אם נהיה רלוונטיים עבורו – יתכן מאד שגם נהיה רלוונטיים עבור החברים שלו, משפחתו, סביבתו הקרובה – ובכך נוכל “לשכפל” את ההצלחה שלנו. כלומר, ברגע שנהיה רלוונטיים למשתמש – נהיה רלוונטיים גם לגוגל, וזה סוד ההצלחה!

לסיכום, דרך טובה להתחיל חשיבה של “אופטימיזציית משתמש”, היא פשוט לקחת דף ועט ולהתחיל לכתוב את כל השאלות, שלדעתכם עולות בראשו של המשתמש; מה הצורך שלו, מה חסר לו, כיצד אני יכול לעזור לו למצוא תשובה, או פתרון, מהם הפחדים של המשתמש, מה אני יכול לעשות יותר טוב מהשאר. ואז, לאט לאט, תוך כדי שאתם יושבים וכותבים ושואלים ועונים וחושבים, אני משוכנע שיתחילו לצוץ לכם כמה רעיונות שלא חשבתם עליהם קודם, מכירים את זה?

איך אתם מתמקדים במשתמשים שלכם? איזה פיצ’רים באתר אתם ממליצים להוסיף? האם כיוון החשיבה הזה מצליח לכם?

קרדיט לתמונה: isayx3

נכתב על ידי
בעל תואר ראשון במנהל עסקים ומערכות מידע, עובד בתחום ה- SEO בחברת Aspire Global – a Neogames company, מהמובילות בעולם בתחום ה- Online Gaming. מתמחה גם בבניית אתרי אינטרנט, עיצוב גרפי, אפיליאציה, ניתוחים אנליטיים, מיתוג ועוד. חוץ מזה, גם מדריך צלילה מוסמך של PADI, עם למעלה מ- 500 צלילות והכשרות צוללנים :)
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

43 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

43
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.