Short-Form Videos: הצמיחה המטאורית של סרטונים קצרים ברשתות החברתיות

במאמר זה אציג את הכלי השיווקי החם של התקופה האחרונה, סרטוני וידאו קצרים שקיימים לרשות הגולשים בכל הפלטפורמות החברתיות המובילות. הם קצרים, קולעים, ניתנים לשיתוף בקלות, יוצרים מעורבות גדולה, ניתנים להפקה בקלות ומייצרים החזר השקעה עצום. אם מפיקים אותם נכון. Short-Form Video – נעים להכיר.
אורלי משאט
Short-Form Videos

רבות כבר נאמר על הצורך הדינאמי של מנהלי שיווק ומפרסמים לגוון את אסטרטגיית התוכן של המותגים שהם מקדמים ולשלב בהן סרטוני וידאו, באורכים שונים. במאמר זה אשים דגש על חשיבות הפקת ושיתוף סרטונים קצרים, המותאמים לכל אחת מהפלטפורמות ברשתות החברתיות המובילות כיום: טיקטוק, יוטיוב, אינסטגרם, טוויטר, פייסבוק, לינקדאין ופינטרסט.

הפלטפורמות המסורתיות במדיות החברתיות נבנו על הנחת היסוד של שיתוף תכנים, ולכן, לאורך השנים, התחרות על תשומת הלב של הגולשים, נעשתה קשוחה והיכולת לייצר אצלם מעורבות קשוחה אף יותר.

כל הפלטפורמות מבינות שפוסטים משולבי וידאו מייצרים מעורבות גבוהה יותר אצל הגולשים, שמשתפים אותם בשיעור גבוה יותר מאשר פוסטים המכיל רק תמונות או טקסט, ומנסות לנצל עוד יותר את השינוי הזה בדרישת הצרכנים לסרטונים קצרים ומהירים כדי למקסם את המעורבות.

מהו וידאו קצר ואיפה יוצרים אותו?

סרטוני Short-Form Video, הם סרטונים באורך קצר מוקלטים בתוך האפליקציות החברתיות. לכן לא ניתן להקליט ולשתף בעצם סרטון באורך העולה על מה שהגדירה האפליקציה (כך לדוגמא, טיקטוק מאפשרת להעלות סרטונים באורך של בין 15 שניות לדקה/ 3 דקות). הפלפורמות החברתיות רואות עלייה מטאורית במעורבות בסרטוני וידאו קצרים.

טיקטוק

נראה שכיום, ידה של טיקטוק על העליונה בכל מה שקשור בקידום ועידוד מותגים ויוצרי תוכן פרטיים לייצר ולהעלות אליה סרטונים קצרים. עם מיליארד משתמשים ברחבי העולם מאז 2016, פרישה בלמעלה מ-150 מדינות, עם 75 שפות, TikTok אשר רכשה והכחידה למעשה בשנת 2018, את קודמתה בקטגוריה, אפליקציית Musicly.ly.

אורך וידאו אפשרי הוא בין דקה ל-3 דקות, כשיש לצלם בצורה אנכית, במידות 1080×1920.

אינסטגרם

החלה כאפליקציה לשיתוף תמונות והבינה גם היא לאורך הדרך שפורמט הסרטונים הקצרים בקרב הקהלים הצעירים שלה (יחסית לקהלי פייסבוק למשל), נעשה פופולרי, והיא בוחנת פיתוחים שונים בנושא, כמו המלצה על סרטונים במסך מלא בפידים, גם אם המשתמש אינו עוקב אחר המפרסם.

בנוסף, מפתחת אינסטגרם את פיצ’ר “סיפורים בלעדיים” (Exclusive Stories), שיהיו זמינים רק לעוקבים של המפרסמים, ובמקביל תשבית את האפשרות לצלם מסך.

אינסטגרם מציעה כיום סטוריז, רילס, מודעות וידאו, סטרימינג בשידור חי ו-IGTV. ה-Reels באינסטגרם מהווים היום כ 22.1% מהתוכן המועלה לאפליקציה, ומייצרים 35.4% מהלייקים ו-33.8% מהצפיות (לעומת פוסטים של תמונות סטטיות, שמהווים 42.2% מהתוכן, אבל מייצרים 24.6% מהלייקים ו-29.9% מהצפיות). מתבסס על דוח שפורסם בנושא.

מעניין עוד שבאינסטגרם, סרטונים ארוכים מהווים רק 9.6% מהפוסטים, והם מייצרים 17% מהלייקים, ו-15.6% מהצפיות.

אורך Reels עומד על 30 שניות ואם גולשים מעבר ל-60, עוברים לשימוש ב-IGTV (כעת הפורמט הורחב ל-90 שניות).

אורך Stories עומד על 15 שניות וניתן להוסיף להם אודיו ואפקטים.

יוטיוב

מציעים גרסה מקוצרת לסרטונים שלהם בשם “שורטס” (Shorts) ואורכם עומד על 60 שניות, וגם הם מוצגים בארכיון הסרטונים בערוצי היוטיוב, כשאר הסרטונים הארוכים יותר. ניתן להפיק סרטונים קצרים רק באמצעות הטלפונים הניידים.

לינקדאין

גם הרשת החברתית העסקית LinkedIn מצטרפים לחגיגה לאחר שבחנו את נתוני המעורבות של גולשיהם, והבחינו בכך שבפלטפורמה העסקית הפופולארית בעולם שמחזיקה ב-830 מיליון חברים פרטיים, ו-60 מיליון חשבונות עסקיים, קיימים פי 20 יותר משתמשים, שמשתפים סרטונים, מאשר כאלו שמשתפים פוסטים שאינם מכילים סרטונים.

כדי לחבר עוד יותר את המשתמשים לפלטפורמה באמצעות סרטוני וידאו קצרים, לינקדאין השיקה פיצ’ר של צילום עצמי של סרטון קצר והצגתו בתמונת הפרופיל האישית, שמופעל כמה שניות לאחר שגולש עומד על תמונת הפרופיל של גולש אחר, מופעל סרטון הוידאו שמשמש ככרטיס ביקור ואמצעי להיכרות מצולמת של בעל הפרופיל.

בנוסף מאפשרים בלינקדאין לקדם סרטונים בפיד, מודעות וידאו, ואף השיקו את האופציה לחדרי ישיבות וידאו.

אורך הוידאו האידיאלי בלינקדאין עומד על 20-60 שניות, בפורמט ריבועי.

פייסבוק

תומכת במודעות וידאו, העלאת סרטונים, סטרימינג בשידור חי, שיתוף סטוריז, ומשלבת לחבריה בפיד שלהם, המלצות ל-Reels מאינסטגרם.

לא סתם הכריזה לאחרונה פייסבוק על סגירת השימוש ב “מאמרים מיידיים” (Intant Articles), בעודה מנסה להתרחק מתוכן חדשותי, ולעודד שימוש בוידאו קצרים.

המאמרים המיידיים היו למשך תקופה מסויימת הפורטה של פייסבוק, כשהובילו להמשך קריאה באתרים חיצוניים של החברות, אך מאז שמארק צוקרברג הבין את הרגלי והעדפות הגולשים, הוא מעודד יצירת חווית משתמש שונה בפייסבוק ובאינסטרגם, באמצעות העלאת תכני וידאו שמוצגים בפידים של המשתמשים על סמך המלצות מבוססות בינה מלאכותית, ולא בהכרח אחרי מי שאותם משתמשים עוקבים או מחוברים.

ה-Stories בפייסבוק מאפשרים לשתף קישור לסרטון שהקלטנו או לפרסם אותו ישירות. אורכו 60 שניות ואורך החיים שלו 24 שעות מרגע הפרסום.

סנאפצ’ט

הרשת Snapchat שמיועדת לקהלים צעירים יותר (דור ה-Z ודור המילניום), מאפשרת שיתוף סרטונים ופרסום בכמה פורמטים של מודעות וידאו.

טוויטר

הפלטפורמה מאפשרת להקליט, לערוך ולשתף סרטונים, לעלות לשידור חי ולקדם מודעות וידאו.

בהמשך לעניין הגובר של טוויטר בשילוב סרטונים קצרים, לאחרונה פורסם שאילון מאסק שוקל להחזיר לטוויטר את Vine (שנרכשה בידי טוויטר ב-2012, ונסגרה גם על ידה לאחר ארבע שנים), שירותי אירוח הוידאו הקצר, באמצעותם המשתמשים יכולים לשתף סרטוני וידאו באורך של 6 שניות, בלופים חוזרים.

פינטרסט

בפלטפורמה זו, ניתן להקליט סרטונים קצרים שנקראים Idea Pins, אותם ניתן להקליט בוידאו ולערוך עד 20 דפי תוכן, להוסיף הקלטת קול או מוזיקת רקע, לסרטון באורך של עד 60 שניות.

נטפליקס

אפילו ענקית הסטרימינג השיקה פלטפורמת וידאו קצרה בשם Fast Laughs שמיועדת למכשירים הניידים ומאפשרת בשלב זה רק לצפות (ולא להעלות בעצמם) בסרטונים מצחיקים מתוך תכניות חדשות, וסרטים שהוחלט לקדם ללקוחותיה.

אפשר לשים לב בקלות עד כמה הפיצ’ר הזה קריטי עבור נטפליקס שמנסה להתחרות על זמן השימוש ותשומת הלב של הגולשים, ולגרום להם להשאר דווקא שם ולא לזפזף לטיק טוק, אינסטגרם או פייסבוק, וזאת בכך שכפתור ה”צחוקים המהירים” התווסף לעמוד הבית של האפליקציה לסרגל התחתון באופן מובלט, ומזמין את הצופים לדפדף בין הסרטונים, לעבור לתכנית המתאימה, לשתף, להוסיף לרשימת המועדפים וללייקק.

5 יתרונות לשימוש בסרטוני וידאו קצרים בפעילות השיווק

1. שינוי בהרגלי צריכת התוכן מחייב תוכן קצר וקולע

לגולשים נגמרה הסבלנות. נגמרה להם הסבלנות לצפות בסרטונים ארוכים, וככל שהם יראו שאורך הסרטון המוצג, ארוך מדי לטעמם, הם פשוט ידלגו להבא בתור. כשאנחנו נחשפים לתוכן (בעיקר כשברור שהוא תוכן שיווקי), רמת הקשב של כולנו מצטמצמת עוד יותר ולכן ישכילו המפרסמים להנגיש וידאו קצרים וממוקדים).

2. וידאו קצר – קל להפצה, ולכן אידיאלי ליצירת ויראליות במדיות החברתיות

אזכיר את ה -Giphy אותו סרטון קצרצר שחוזר על עצמו ומופץ רבות בוואטצאפ שלנו כסוג של תוכן הומוריסטי.
כלומר, הקהל שלנו מתורגל כבר בסרטונים קצרצרים, ואם נרצה להעביר מסר מעט יותר עמוק מ I Miss You, נוכל לעשות זאת באמצעות סרטונים ארוכים קצת יותר ולהשיג את תשומת הלב, המעורבות, ואפילו הויראליות שאנחנו מצפים לה.

3. סרטוני וידאו קצרים הם זכירים יותר

מאחר שכשהם נעשים באופן מקצועי, הם תמציתיים, מעבירים את המסר במהירות ומשאירים חומר למחשבה (ובכך גורמים לצופה למעורבות גבוהה יותר, רצון לשתף ולהביע את דעתו בנוסף לשיתוף).

4. סרטוני וידאו קצרים קלים יחסית להפקה

ניתן לחתוך ולערוך סרטים ארוכים, למזג בין תמונות וליצור מהן וידאו קצר, ולהוסיף להם אודיו וטקסט. אורך הטקסט והפורמט שלו יותאמו כמובן לכל פלטפורמה.

5. וידאו קצר – ההעדפה הברורה של האלגוריתמים

זה מה שהאלגורתמים של הפלטפורמות החברתיות מקדמים היום, וככל שהם יותר מרתקים ומוצלחים, כך ידאגו לפמפם אותם ליותר גולשים, להגביר את החשיפה שלהם ולעודד יותר מעורבות.

האבולוציה של האלגוריתם ברשתות החברתיות

האלגוריתמים של הרשתות החברתיות משתנה לאורך השנים, עד לקידום תכני וידאו קצרים ואיכותיים מבוססי רלוונטיות

ברור שמי ששולט בתכנים שמוגשים למיליוני הגולשים ברשתות החברתיות בעולם הם האלגוריתמים, מעניין להבין איך מאזן הכוחות האלגוריתמי השתנה לאורך השנים.

  • תוכן מבוסס קרבה: בתחילת דרכן של הרשתות החברתיות, נחשפנו בעיקר לתכנים שנוצרו בידי המקרים שלנו, זוכרים? צפינו בעיקר בתמונות מאלבומים, סטטוסים וסטוריז שמתעדים את היומיום של אנשים שאנחנו באמת מכירים.
  • תוכן מבוסס פופולאריות: מכאן המעבר היה לטובת סלבס, קהילות ועמודים פופולאריים, כך עקבנו אחרי “חייהם” (או לפחות החיים שהציגו ציבורית), של מספר מצומצם של אנשים, שהוכתרו כ”נכונים”, שוב בידי האלגוריתמים.
  • תוכן מבוסס רלוונטיות: בעיקר תחת כנפי של טיקטוק, ששינתה את כללי המשחק, ומאפשרת לכל יוצר להגיע לכל גולש, בהתאם לרלוונטיות שלו, כשמי שמחליט מה רלוונטי לאותו גולש, הם שוב, האלגוריתמים, כך נוצרו אלפי “מיקרו סלבס” תחת קטגוריות רבות (אופנה, פיננסים, בישול, לייף סטייל, טיולים ועוד ועוד), והכח בהחלט עבר להמונים. ואלו שמשכילים לייצר סרטוני וידאו טובים, שרלוונטיים ומועילים לכמה שיותר גולשים, הם אלו שזוכים לויראליות היסטרית, לדוגמא:
@cookingwithlynja

Butternut Squash Mac & Cheese

♬ original sound – Lynja

9 סוגי סרטונים קצרים שניתן לשלב באסטרטגיית שיווק וידאו

1. הדגמות של מוצרים שמתמקדות בתכונות וביתרונות, שמתמקדות יותר ב”למה” ופחות ב”איך”.

2. הדרכות שימוש במוצרים, שמתמקדות יותר ב”איך” מאשר ב”למה”. דוגמא לסרטון הדרכה:

3. FAQ (שאלות נפוצות) – מענה לשאלות נפוצות של לקוחות, כדרך לניהול דיאלוג עם קהילת העוקבים. דוגמא לסרטון:

4. סרטוני “מאחורי הקלעים” שמייצרים קרבה והופכים את המותג שלך לאנושי ולא סתם לוגו פלקטי.

5. סרטוני טיזר לקראת השקות מוצרים או שירותים.

6. אירועים בשידור חי, טיזרים ומסרים קצרים מאירועים חשובים.

7. סרטוני גיוס ומיתוג מעסיק, הצצה ליום בחיי הארגון שלנו.

8. ביקורות והמלצות של לקוחות, שמייצרים הזדהות עם לקוחות קצה אחרים.

9. סרטונים עם תוכן גולשים (UGC), כלומר נעודד את העוקבים שלנו לייצר סרטוני וידאו קצרים בנושאים מיוחדים. הנה דוגמא לסרטוני Brand Challenges באתגר שיתוף של “המראה הכי טוב שלך בג’ינס”, שהניב בטיקטוק 54.7 מיליון צפיות.

לסיכום

קרב אמיתי מתנהל בין הפלטפורמות החברתיות השונות בכל הנוגע למשיכת היוזרים, ליצירת תוכן שמספיק יעניין אותם וייצר אצלם מעורבות, ולכן הן (באמצעות האלגוריתמים הידועים לשמצה שלהן) מספקות חשיפה חינמית גבוהה לכל תוכן וידאו איכותי שעולה אליהן, לטיקטוק, יוטיוב שורסט, ולפייסבוק+אינסטגרם רילס.

במאמר זה ריכזתי את כל הסיבות, למה למותגים כדאי לשלב אסטרטגיית תוכן של סרטוני וידאו קצרים. אז מנהלי שיווק, מותג, ותוכן דיגיטלי יקרים, הוידאו הקצר הוא כאן כדי להשאר.

קחו את הסרטונים הארוכים שלכם, קצרו והתאימו לפלטפורמות השונות, והפיצו. אתם “עלולים” להשיג מאות ואלפי צפיות אורגניות בחינם, ובהשקעה אפסית, ולא פחות מכך, לייצר אותנטיות ואמפתיה שיגבירו את הנכונות של הצרכנים שלהם להצמד למותג שלכם.

נכתב על ידי
מומחית בשיווק אסטרטגי, בעלת ניסיון רב בניהול והובלת מערכי שיווק 360° וקידום מותגים. בעלת ניסיון ניהולי כחברת הנהלה ושותפה עיסקית בארגונים מובילים, לבניית אסטרטגיות עסקיות, התומכות בצמיחת חברות והגעה ליעדים עסקיים. הקימה וקידמה נכסים דיגיטליים לצד הובלת מסעות פרסום ATL ו-BTL בפלטפורמות השונות. עקבו אחרי גם בלינקדאין
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

1
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.