הקמפיין האסור של גוגל כרום – טעות תמימה או מהלך שיווקי מבריק?

איתי ברנר

גוגל נתפסה בשבוע האחרון עם המכנסיים למטה כאשר התברר כי היא הריצה קמפיין שהמשתמש בשיטות קידום פסולות ונועד לקדם את דפדפן כרום.

הראשון שכתב על כך ביום שני היה אהרון וול מ– SEOBook. לדבריו, החלו להופיע ברשת פוסטים ועמודים שנשאו הערה בתחתית העמוד “פוסט זה ממומן (Sponsored) על ידי גוגל”. העניין הוא שחלק גדול מהפוסטים האלו הכילו קישורי Do Follow כמו “Google Chrome” .

אבל זה לא הכול – חלק מהפוסטים האלו לא היו קשורים כלל לכרום למעט הכותרת ואולי פסקת הסיום. למשל, אחד הפוסטים שמזכיר וול מדבר בכלל על תרומת קידום האתרים בגוגל לעסקים קטנים פשוט מכיוון שגוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם…  כאמור, אין ממש קשר לכרום, וגם המידע הזה הוא די מובן מאליו , וזהו בדיוק אותו הספאם שגוגל מנסה להילחם בו! פוסט אחר, טיפשי לא פחות, מדבר על העזרה של כרום לעסקים הקטנים, פשוט מכיוון ש – “גוגל היא חברה אמינה…” ו – “אם אתה משתמש בכרום,אתה יודע שאתה בידיים טובות”. נראה שמי שכתב את הפסקאות האלו לא ממש יודע לעשות את ההיקש בין סיבה לתוצאה…

אגב, חלק מהפוסטים הכילו גם קטעי וידאו ובכך העלו במידה לא פרופורציונאלית את מספר הצפיות בקטעי וידאו מסוימים של כרום. (מספר הצפיות הוא אחד הפרמטרים בדירוג סרטונים הן בתוך יו-טיוב והן בגוגל עצמו).

התגובה של גוגל

לאחר פניות מלא מעט אתרים, גוגל הגיבה ואמרה שהקמפיינים האלו אכן ממומנו על ידה, אך נעשו על ידי חברת פרסום חיצונית (Essence Digital) שהחליטה על דעת עצמה לפעול בשיטה פסולה של תשלום לבלוגרים ובניגוד לחוזה עם גוגל. למעשה, גוגל טענה כי היא שילמה אך ורק על פרסומות וידאו.

ההסבר הזה נשמע מעט מוזר , לא רק בגלל הכיתוב “מומן על ידי גוגל”, אלא גם בגלל שלגוגל עצמה יש את מערכת הפרסום הגדולה בעולם (Adwords) שכיום פועלת גם בתוך קטעי וידאו. בכל  מקרה, יותר מאוחר הסתבר ש – Essence Digital הפעילה בעצמה חברה אחרת המתמחה בפרסום וידאו בשם Unruly. נציג של Unruly טען בתוקף שאין לחברה דבר וחצי דבר עם קישורים או מיץ קישורים, אבל בדיקה תנאי השימוש מול הלקוחות, חשפה שהחברה מתעדת להעלות את דירוג ה- Pagerank של אתרי הלקוחות.

כעת לא ניתן למצוא יותר את הפוסטים האלו ברשת, ונראה שהם הורדו מן האוויר.

התגובה של מחלקת הספאם של גוגל

אקדח שמופיע במערכה הראשונה חייב לירות במערכה השלישית, ואכן, מחלקת הספאם של גוגל (בראשותו של מאט קאטס, החליטה להוריד את דירוג ה– PR של העמוד http://www.google.com/chrome מ- 9 לדירוג נמוך יותר. לדבריו של קאטס, אמנם קטעי הוידאו המוטמעים לא הפרו את הכללים של גוגל, אבל בגלל שנמצא לפחות עוד קישור טקסט אחד בתוך הפוסטים האלו, הוחלט שזה מספיק כדי לתת עונש ידני לשישים יום.

למרות שבדרך כלל PR לא משפיע ישירות על דירוגים, במקרים מסוימים ובזירות מאוד תחרותיות הוא יכול לעשות זאת. בדיקה של Search Engine Land העלתה שבמילה דפדפן באנגלית (Browser), הוא ירד ממקום שני למקום חמישים! גם כשמחפשים רק Chrome, מגיעים לעמוד תמיכה שהעמוד המדובר הוא אחד מה– Sitelinks  שלו… (אפשר לראות את כל התמונות כאן). גם בביטוים כמו “דפדפן אינטרנט” ו – “דפדפן ווב” היו ירידות דומות.

לסיכום – גם גוגל היא לא כל יכולה

המקרה הנ”ל מזכיר במידת מה את המקרה של הורדת ה– PR לגוגל יפן ומעלה שוב את רמת המורכבות של הרצת קמפיינים שיווקים ברשת, אפילו אם מי שממן אותם היא חברת האינטרנט הגדולה בעולם… ההחלטה של מחלקת הספאם לא לתת יתרון ביתי לגוגל , כנראה נועדה להראות למבקרים של גוגל שהחברה לא עושה לעצמה הנחות ומתייחסת לעצמה באותה חומרה אליה היא מתייחסת לכל גוף אחר שיפר את הכללים המנחים שלה, גדול ככל שיהיה.

מן הצד השני, המקרה הזה מעיד גם עד כמה קשה לשמור על אותם כללים מנחים של גוגל ושלמעשה זוהי משימה כמעט בלתי אפילו עבור משווקי האינטרנט האתיים ביותר. אם קישור Do follow אחד מספיק כדי לתת עונש, הרי שקמפיינים של אלפי פוסטים צריכים להיבדק בפינצטה, וכל זה בלי לדבר על איכות התוכן שהיא הרבה יותר קשה לבדיקה.

מה דעתכם? האם מדובר בטעות אנוש שניתן לסלוח עליה, או שעל גוגל להכות על חטא וסוף כל סוף להתחשב בביקורת המופנית כלפי הקווים המנחים שלה זה שנים רבות? ואולי מדובר בתוכנית Linkbait גאונית של גוגל במטרה לגרום לשיחה וקישורים טבעיים? 🙂

שתפו:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
נכתב על ידי
עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.
0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
7 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
שי משען
89826
פרסום באינטרנט
יורם ליכטנשטיין
88774
תוכן וקופירייטינג
דוד כהן
88265
מדיה חברתית
דפנה בן יהושע
66900
קידום אתרים
ירון אחר
65095
שיווק דיגיטלי
מיטל אור
18
קידום אתרים
מיטל אור
51
קידום אתרים
מיטל אור
61
מדיה חברתית
מיטל אור
53
קידום אתרים
מיטל אור
53
מדיה חברתית
לא חבל לפספס?

קהילה של +15,000 מקצוענים כמוך נהנים לקבל מאיתנו טיפים עדכניים על קידום אתרים ושיווק באינטרנט, מדריכים מעמיקים, מקרי בוחן וכלים, היישר לתיבת המייל. רוצה להצטרף?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
7
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
()
x