הקמפיין האסור של גוגל כרום - טעות תמימה או מהלך שיווקי מבריק? | AskPavel
קידום אתרים » חדשות קידום אתרים ושיווק באינטרנט » הקמפיין האסור של גוגל כרום – טעות תמימה או מהלך שיווקי מבריק?

הקמפיין האסור של גוגל כרום – טעות תמימה או מהלך שיווקי מבריק?

גוגל נתפסה בשבוע האחרון עם המכנסיים למטה כאשר התברר כי היא הריצה קמפיין שהמשתמש בשיטות קידום פסולות ונועד לקדם את דפדפן כרום.

הראשון שכתב על כך ביום שני היה אהרון וול מ– SEOBook. לדבריו, החלו להופיע ברשת פוסטים ועמודים שנשאו הערה בתחתית העמוד "פוסט זה ממומן (Sponsored) על ידי גוגל". העניין הוא שחלק גדול מהפוסטים האלו הכילו קישורי Do Follow כמו "Google Chrome" .

אבל זה לא הכול – חלק מהפוסטים האלו לא היו קשורים כלל לכרום למעט הכותרת ואולי פסקת הסיום. למשל, אחד הפוסטים שמזכיר וול מדבר בכלל על תרומת קידום האתרים בגוגל לעסקים קטנים פשוט מכיוון שגוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם…  כאמור, אין ממש קשר לכרום, וגם המידע הזה הוא די מובן מאליו , וזהו בדיוק אותו הספאם שגוגל מנסה להילחם בו! פוסט אחר, טיפשי לא פחות, מדבר על העזרה של כרום לעסקים הקטנים, פשוט מכיוון ש – "גוגל היא חברה אמינה…" ו – "אם אתה משתמש בכרום,אתה יודע שאתה בידיים טובות". נראה שמי שכתב את הפסקאות האלו לא ממש יודע לעשות את ההיקש בין סיבה לתוצאה…

אגב, חלק מהפוסטים הכילו גם קטעי וידאו ובכך העלו במידה לא פרופורציונאלית את מספר הצפיות בקטעי וידאו מסוימים של כרום. (מספר הצפיות הוא אחד הפרמטרים בדירוג סרטונים הן בתוך יו-טיוב והן בגוגל עצמו).

התגובה של גוגל

לאחר פניות מלא מעט אתרים, גוגל הגיבה ואמרה שהקמפיינים האלו אכן ממומנו על ידה, אך נעשו על ידי חברת פרסום חיצונית (Essence Digital) שהחליטה על דעת עצמה לפעול בשיטה פסולה של תשלום לבלוגרים ובניגוד לחוזה עם גוגל. למעשה, גוגל טענה כי היא שילמה אך ורק על פרסומות וידאו.

ההסבר הזה נשמע מעט מוזר , לא רק בגלל הכיתוב "מומן על ידי גוגל", אלא גם בגלל שלגוגל עצמה יש את מערכת הפרסום הגדולה בעולם (Adwords) שכיום פועלת גם בתוך קטעי וידאו. בכל  מקרה, יותר מאוחר הסתבר ש – Essence Digital הפעילה בעצמה חברה אחרת המתמחה בפרסום וידאו בשם Unruly. נציג של Unruly טען בתוקף שאין לחברה דבר וחצי דבר עם קישורים או מיץ קישורים, אבל בדיקה תנאי השימוש מול הלקוחות, חשפה שהחברה מתעדת להעלות את דירוג ה- Pagerank של אתרי הלקוחות.

כעת לא ניתן למצוא יותר את הפוסטים האלו ברשת, ונראה שהם הורדו מן האוויר.

התגובה של מחלקת הספאם של גוגל

אקדח שמופיע במערכה הראשונה חייב לירות במערכה השלישית, ואכן, מחלקת הספאם של גוגל (בראשותו של מאט קאטס, החליטה להוריד את דירוג ה– PR של העמוד http://www.google.com/chrome מ- 9 לדירוג נמוך יותר. לדבריו של קאטס, אמנם קטעי הוידאו המוטמעים לא הפרו את הכללים של גוגל, אבל בגלל שנמצא לפחות עוד קישור טקסט אחד בתוך הפוסטים האלו, הוחלט שזה מספיק כדי לתת עונש ידני לשישים יום.

למרות שבדרך כלל PR לא משפיע ישירות על דירוגים, במקרים מסוימים ובזירות מאוד תחרותיות הוא יכול לעשות זאת. בדיקה של Search Engine Land העלתה שבמילה דפדפן באנגלית (Browser), הוא ירד ממקום שני למקום חמישים! גם כשמחפשים רק Chrome, מגיעים לעמוד תמיכה שהעמוד המדובר הוא אחד מה– Sitelinks  שלו… (אפשר לראות את כל התמונות כאן). גם בביטוים כמו "דפדפן אינטרנט" ו – "דפדפן ווב" היו ירידות דומות.

לסיכום – גם גוגל היא לא כל יכולה

המקרה הנ"ל מזכיר במידת מה את המקרה של הורדת ה– PR לגוגל יפן ומעלה שוב את רמת המורכבות של הרצת קמפיינים שיווקים ברשת, אפילו אם מי שממן אותם היא חברת האינטרנט הגדולה בעולם… ההחלטה של מחלקת הספאם לא לתת יתרון ביתי לגוגל , כנראה נועדה להראות למבקרים של גוגל שהחברה לא עושה לעצמה הנחות ומתייחסת לעצמה באותה חומרה אליה היא מתייחסת לכל גוף אחר שיפר את הכללים המנחים שלה, גדול ככל שיהיה.

מן הצד השני, המקרה הזה מעיד גם עד כמה קשה לשמור על אותם כללים מנחים של גוגל ושלמעשה זוהי משימה כמעט בלתי אפילו עבור משווקי האינטרנט האתיים ביותר. אם קישור Do follow אחד מספיק כדי לתת עונש, הרי שקמפיינים של אלפי פוסטים צריכים להיבדק בפינצטה, וכל זה בלי לדבר על איכות התוכן שהיא הרבה יותר קשה לבדיקה.

מה דעתכם? האם מדובר בטעות אנוש שניתן לסלוח עליה, או שעל גוגל להכות על חטא וסוף כל סוף להתחשב בביקורת המופנית כלפי הקווים המנחים שלה זה שנים רבות? ואולי מדובר בתוכנית Linkbait גאונית של גוגל במטרה לגרום לשיחה וקישורים טבעיים? 🙂

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.

עשוי לעניין אותך גם...

חדשות קידום אתרים

מחיקת היסטוריה בפייסבוק, ביי-ביי מודעות מואצות בגוגל, AI כחול לבן ועוד

פייסבוק מאפשרת למחוק היסטוריית צד שלישי לאור כל הבעיות בהן פייסבוק נתקלת בנושא פרטיות, כבר ...

7 תגובות

  1. פבל ישראלסקי

    תודה על הסקירה המעניינת איתי.
    לדעתי האישית מדובר כאן במשהו מתוכנן בקפידה (וזו לא פעם ראשונה שגוגל מענישים את עצמם כביכול). אני חושב שבזכות המהלך הזה הם רק גרמו לאנשים לדבר עליהם, לקשר אליהם ובקיצור – יותר יתרונות מאשר חסרונות. למעשה אני לא רואה כאן חסרונות כלל כי ממילא הטראפיק לא ילך לאיבוד. כשתחפש chrome עדיין הם מופיעים עם סאב דומיין אחר ומודעות אדוורדס כך שהגולש יגיע ליעד בסופו של דבר.

    • איתי ברנר

      אני בדרך כלל לא נוטה לתמוך בתיאוריות קונספירציה , אבל אין ספק שבמקרה הזה ספציפית, יש הרבה יותר מדי סימני שאלה – מדובר כאן בקמפיין בסדר גודל עצום ולא באיזה פרסום נקודתי שהיה יכול פשוט להשתבש.

  2. באמת מעניין 🙂
    שאלה קטנה לגבי הנושא של העונש, באמת יש עונש כזה של 60 יום? ואם כן איך אתה יודע שזה באמת העונש שהם קיבלו ?

  3. מי שמכיר את גוגל כרום ורוצה להשתמש בו בסופו של דבר ימצא מאיפה להוריד אותו אז זה נראה לי טריק של גוגל כדי שידברו עליהם

  4. גם לי כל העניין נראה כלא הגיוני, אך בימים בהם קיימת תחרות קשה על ההגמוניה האינטרנטית, ייתכן שגוגל עשתה את המהלך כדי להשיג נקודות במלחמת הסושיאל שהיא מנהלת ברשת.

    זו בהחלט הייתה אמירה ברורה וחדה של "לא עושים הנחות – גם לעצמנו".

    אישית, אני לא חושב שגוגל עשתה את זה במכוון, אבל יש אנשים שחושבים שאני נאיבי, אז אני נזהר באמירותיי.

    ידוע, שגוגל מתכננת את המהלכים שלה בקפידה ותמיד רואה את האסטרטגיה אל מול עיניה והטקטיקות – רבות!

    אחלה פוסט, איתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים