המצגת שלי מכנס SMX - הפרדוקס של גוגל ישראל | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » המצגת שלי מכנס SMX – הפרדוקס של גוגל ישראל

המצגת שלי מכנס SMX – הפרדוקס של גוגל ישראל

היום השתתפתי לראשונה בכנס ה- SMX בישראל, בפנל שעוסק ב- SEO וישראל. זהו הכנס השני בישראל ומי שהביא אותו לארצנו הוא לא אחר מאשר בארי שוורץ שמוכר בזכות הבלוג הפופולארי שייסד seroundtable (מומלץ בחום). אז ראשית כל חשוב לי לציין שלכבוד הוא לי לנאום בארוע כה חשוב ומשמעותי בתעשיית ה- SEO ואני מקווה שזו לא הפעם האחרונה.

ארבעת האנשים הנוספים שהשתתפו איתי בפנל והעבירו הרצאות מאד מעניינות הם:

לפני כחודש קיבלתי הזמנה מברנקו (שעובד בחברת White Web) לנאום בכנס, בפנל שעוסק ב-SEO וישראל. הנושא הראשון שקפץ לי לראש, כשהייתי צריך לחשוב על נושא לפרזנטציה הוא – רלוונטיות תוצאות החיפוש בגוגל ישראל. אין לי מושג למה דווקא הנושא הזה קפץ לי לראש, כנראה בגלל שזה נושא שנידון בלא מעט פורומים ובעיקר בגלל שמעולם לא ראיתי התייחסות רצינית לנושא מקולגות בתחום.

אז המצגת שהצגתי בכנס בדיוק באה לענות על השאלה הזו: מדוע בגוגל ישראל (וגרסאות לוקאליות אחרות של גוגל בשווקים קטנים בעולם), ישנן תוצאות חיפוש לא רלוונטיות במקרים מסוימים. בדיוק על השאלה הזו ניסיתי לענות במסגרת הפרזנטציה (אותה נאלצתי לצמצם לכ-8 דקות) בשם: הפרדוקס של גוגל ישראל. אני אתאר כעת את אותו פרדוקס ובסוף הפוסט צירפתי גם את המצגת המקורית למי שמעוניין (מתנצל מראש, משום מה היא לא יצאה מיושרת לימין).

אז מהו אם כן אותו פרדוקס?

כולנו יודעים שהחזון של גוגל הוא לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור שאילתת החיפוש שהגולש חיפש. אך מה מסייע לגוגל להבין מהי תוצאה רלוונטיות? במסגרת המצגת הצגתי את הסקר של SEOmoz (להלן התרגום של Actv-Tec לעברית), שנערך בקרב כ-70 מומחי קידום אתרים בעלי שם בינלאומי. הסקר מפרט את כלל הגורמים ואת דרגת חשיבותם, שמשפיעים על הרלוונטיות על עמוד מסוים בעבור מילת מפתח נתונה. אם נסתכל טוב, נשים לב שמרבית הגורמים (48% ליתר דיוק), מתייחסים לנושא של קישורים חיצוניים. תחשבו על זה, כמעט חצי מכל ה-200+ גורמים שמשפיעים על הדירוג, עוסקים בנושא כמות ואיכות הקישורים הנכנסים.

אך האם באמת ניתן להסתמך על הגורם הזה בשווקים קטנים כמו ישראל? לא בטוח.

כשאנו מסתכלים על ישראל ושווקים קטנים בעולם, ניתן לשים לב שיש יחסית מעט מאד גולשים וכתוצאה מכך – מעט מאד תוכן בשפה המקומית. בישראל לצורך העניין יש רק כ-4.4 מליון גולשים (נכון לשנת 2009, סקר TIM). כלומר נוצר מצב שלגוגל יש פחות מקורות להסתמך עליהם כאשר הוא מנסה להעריך איכות של עמוד מסוים בעבור שאילתה. ניתן להשוות זאת לסקר בו אנו מנסים לבדוק האם קולה גורמת לסרטן – אם מרחב המדגם שלנו יורכב מ-100 חולי סרטן ששתו קולה, המסקנה כי קולה מסרטנת תהיה פחות וודאית מאשר המקרה בו נבדוק 1000 חולי סרטן ששתו קולה.

זו בדיוק הבעיה שגוגל נתקל בה. אם הוא נשען ברובו על כמות ואיכות קישורים נכנסים, סביר שהתוצאה שלו תהיה פחות מדוייקת (כלומר במילים אחרות – התוצאות יהיו פחות רלוונטיות). מצד אחד הגורם המשמעותי ביותר שגוגל נשען עליו בהערכת האיכות הינו קישורים, מצד שני בשווקים קטנים בהם יש מעט אתרים ותוכן בשפה המקומית – יש מעט קישורים.

בעיה נוספת שנוצרת קשורה לקפיצות המרובות שהאתרים חווים. אני בטוח שלרבים מכם שיש להם אתרים בעברית יצא לראות לא מעט קפיצות בדירוגים. ואני לא מדבר על קפיצות לגיטימיות של 2-3 מקומות תוך פרק זמן בינוני, אלא קפיצות של עשרות מקומות במהלך ימים ספורים בלבד. דעתי האישית היא שאותן קפיצות מתרחשות בגלל הבעיה הזו של כמות הקישורים הקטנה (והמשתנתה) שגוגל נשען עליה. מלבד הכמות הקטנה של המקורות המקשרים יש גם בעיה אחרת – אותם מקורות מקשרים משמשים יותר מאתר אחד. כלומר סביר מאד שאתר מסוים יקשר להרבה אתרים שעוסקים באותו התחום וזה יוצר סוג של "בלבול" עוד יותר גדול אצל גוגל. התרשים הבא ממחיש את הבלבול:

גוגל מתקשה לאבחן רלוונטיות באמצעות קישורים ברשת קטנה

איך חברות קידום אתרים ובעלי אתרים יכולים למנף את העניין?

אוקיי אז זה המצב הנתון, אי אפשר לשנות אותו. בסופו של דבר הבעיה נובעת מכמות אוכלוסיה קטנה ואין שום דבר שניתן לעשות בעניין. מה שכן אפשר לעשות זה לפתח אסטרטגיות שנובעות מתוך המגבלה הנתונה בכדי לקדם את האתר שלכם. להלן 3 דוגמאות:

  • צרו תוכן חיצוני חדש – אם גוגל מתקשה לאבחן רלוונטיות בשווקים קטנים כמו ישראל על סמך קישורים, והעמודים המקשרים באותם המקורות ממילא משמשים מספר רב של מקורות – הפתרון הוא פשוט ליצור מקורות חדשים. אז במקום לנסות ולהשיג קישורים ממקורות קיימים, צרו מקורות חדשים – זה יכול להיות בלוגים, מאמרים שאתם מפיצים, אתרי תוכן רלוונטיים ועוד. העיקר שאלו יהיו מקורות חדשים שאתם יוצרים. בעבר כתבתי על גלגל קישורים כטכניקה יעילה ליצירת מקורות מקשרים חיצוניים שגם נשארים בבעלותכם. כמובן חשוב לציין שעל המקורות הללו להיות רלוונטיים לגולש ולא חוות קישורים או מקורות ספאם שמטרתם היחידה היא להוציא קישורים.
  • התמקדו בגורמי on page מקדמי אתרים מטבעם מתמקדים ברוב הזמן בהשגת קישורים. זה לגיטימי כי כפי שאנו יודעים הם הגורם העיקרים שמשפיע על הדירוג. אבל דווקא בשווקים קטנים, כפי שהצגתי ישנה בעיה להסתמך על קישורים חיצוניים כמדד לאיבחון רלוונטיות. לפיכך, התמקדות בגורמי on page יכול לתת לכם ערך מוסף. לנוחיותכם, ריכזתי את כל הפוסטים שאי פעם כתבתי בנושא on page בקטגוריית אופטימיזצייה למנועי חיפוש.
  • קדמו ביטויי זנב ארוך – אני לא ממציא את הגלגל כשאני אומר שצריך להתמקד בביטויי Long Tail. כבר מזמן ידוע שעל ביטויים בעלי נפח חיפושים קטן יש גם פחות תחרות וקל "להשתלט" עליהם. אך במקרה של שוק קטן, בו יש מעט תוכן בשפה המקומית התחרות היא אפילו עוד יותר קטנה. מה גם שרוב מקדמי האתרים מראש מתמקדים בביטויים הגנריים בעלי כמות החיפוש הגבוהה. בשוק קטן, מספיק שתעלו עמוד עם מעט תוכן ורמת אופטימיזציית on page בסיסית, ללא קישורים חיצוניים (מספיק כמה פנימיים) ותופתעו לגלות את העמוד שלכם מדורג בעשירייה הראשונה.

מדוע לדעתכם קיימת בעית חוסר רלוונטיות בשוק קטן?

האם אתם נוטים להסכים עם ההסבר שלי? אני בטוח שיש יותר מתאוריה אחת שיכולה לתת תשובה לפרדוקס שהצגתי. האם יש לכם טיפים שיכולים להועיל לבעלי אתרים בשוק קטן? אני אשמח מאד לשמוע את דעתכם בעניין. בכל מקרה בינתיים לנוחיותכם צירפתי כאן את המצגת המקורית שהצגתי (מתנצל מראש, משום מה המצגת לא התיישרה לימין כשהוספתי אותה ל- Slideshare):

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אורגני מבוסס טרנדים: עונות, חגים ואירועים

חלק ניכר מהעסקים נדים ונעים בין מגמות שמכתיבות את גובה ההכנסות, כמות הכניסות לאתר ושאר ...

53 תגובות

  1. להערכתי גוגל עדכנה בשנה האחרונה באופן משמעותי את האלגוריתם של גוגל ישראל שהיה כנראה מיושן. כתוצאה מהעדכון נראו שינויים מרחיקי לכת בכל תוצאות החיפוש ובכל הביטויים המובילים. אתרים שישבו במשך שנים במקום הראשון פינו את מקומם והחלה הנדנדה שכנראה תיפסק בסופו של דבר ואז (להערכתי הפרטית) נחזור לראות תוצאות קבועות או יותר. ראוי להוסיף כי דבר נוסף שמכביד על גוגל ישראל הוא כמות האתרים שמשתתפים במשחקי החלפת הקישורים (להערכתי 90% מסך האתרים הפעילים בישראל) ואשר יוצרים בלבול מוחלט באשר לאיזה קטגוריה שייך כל אתר.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      יש משהו במה שאתה אומר כי מספר קוראים שלי פנו אלי עם שאלה על קפיצות חריגות במיוחד. בייחוד בתחומים כמו צימרים ותחומי רכב (השכרה, ביטוח וכו'…). האם שמת לב לשינויים האלה בנישות מסוימות?

      להערכתי נושא הקפיצות החריגות נובע בדיוק בעקבות הבעיה שהצגתי כאן בפוסט. כמות הקישורים במערכת הסגורה הזו (הרשת הישראלית), קטנה במיוחד ומשתנה לעיתים תכופות בכדי לבסס עליה דירוגים.

  2. אוי פבל פבל… תהיה לי בריא כמה שאתה מוכשר…

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה רבה על הפרגון אסא, האם אתה נוטה להסכים עם מה שכתבתי?

      • תראה, לגוגל אין ברירה. הוא לא ישנה לחלוטין את האלגוריתם שלו בשבילנו. אז יוצא שכל אותם חוקים חלים על השוק הקטן שלנו ואין לגוגל ברירה אלא לעבוד על פי מה שיש. בתוצאות כמובן שאורים שאתרי תוכן מופיעים ראשונים אבל לפעמים יש באמת תוצאות מוזרות בביטויים לא תחרותיים שפתאום מופיע איזה אתר הזוי שכנראה מקודם חזק בזכות קישורים נכנסים. הרבה יותר קל להשפיע עם קישורים מאשר בתוכן ולצערי התחושה היא שאת זה גם כל מיני מקדמים צעירים יודעים ועובדים יותר בכיוון. חשוב להשקיע בתוכן אבל רב החברות והעסקים בארץ לא רוצים כי הם מחפשים עדיין קיצורי דרך ישראליים….

  3. אחלה פוסט.

    נהנתי לקרוא. תודה!

  4. אוי פאבל פאבל …… כמה שאנחנו נהנים ממך….. כל מילה בסלע. הנאה מושלמת. אין כמוך.

  5. נאום ב SMX חייב להוליד פירגון.
    אז ממש כל הכבוד אחי. כיף לשמוע שאתה מתקדם ככה וכיף לקרוא את הפוסטים שלך.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה רבה אחי! אני גם נהנה מהפוסטים שלך (שלא תחשוב שאני לא מבקר אצלך מדי פעם…)

  6. פרדוקס…?
    כבר מיזמן טענתי שצריך להתאמן קודם בחו"ל ואז להתחיל לקדם בישראל.

    ישראל הינה מקום קטן עם המון אנשים מוכשרים ונחושים.

    • "להתאמן בחו"ל" 🙂 אהבתי את הניסוח…
      פבל המאמרים שלך לא מאכזבים

      • פבל ישראלסקי
        פבל ישראלסקי

        תודה רבה אליאב! אני שמח שהם לא מאכזבים.

        תגיד, בהקשר לפוסט הנוכחי בו דיברתי על הבעייתיות של ניתוח קישורים בשווקים עם מעט תוכן – האם לדעתך הקישורים אצלך בעמוד הבית מצליחים לתרום לציוני הרלוונטיות של הדפים אליהם הם מקשרים בעבור הביטוי "קידום אתרים"? אני מדבר על כך שיש לך 5 קישורים יוצאים ל-5 דומיינים שונים כאשר בכל אחד מהם כתוב בדיוק "קידום אתרים". מדוע לא ליצור ביטוי ייחודי לכל אתר? אני חושב שבתור גולש זה היה יכול לבלבל אותי מעט. כמובן זכותך להשאיר אותם כפי שהם ואולי אני טועה, אבל זו נקודה למחשבה…

  7. רועי בן עמי

    אם קורה מצב שאתר אחד ממליץ על כמה אתרים וקשה לדעת מה יותר רלונטי, אז לא יכול לקרות מצב שגוגל יתייחסו יותר לטקסט הכי רלוונטי לקישור?אני לא מתכוון לanchor אלא לפסקה שממנה נלקח הקישור. לדוגמא אם מילת המפתח נמצאה יותר פעמים בפסקה אחת מאשר השנייה, אם גוגל יתן ללינק שבפסקה הראשונה יותר כח.. הנל יכול להתחלק לפסקאות, או דפים שלמים.. תודה מראש

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      כמובן שניתן לנתח לעומק מקרה כזה ולהסתכל איזה קישור מופיע ראשון, התוכן שיש ליד כל קישור, טקסט העוגן, היעד אליו הקישור מוביל (עד כמה הוא אכן רלוונטי על פני אחרים) ועוד. אבל אני מדבר על המקרה בו אתה ממליץ על כמה אתרים בעלי רמת רלוונטיות גבוהה באמצעות ביטויים דומים. כמו כן, דמיין מצב בו ישנו עמוד תוכן שממנו יוצאים 3 קישורים לאתרים בעלי רמת אופטימיזציה on page ו- off page גבוהה, שבהם כתוב "ביטוח רכב". מה גוגל אמור להסיק מכך? ומה יקרה אם הקישורים האלה יוצאים מהפוטר (שמופיע בכל עמודי האתר)?

  8. איתי ברנר

    אני עדיין חושב שאחת הבעיות היא שיחסית קל לבצע מניפולציות דווקא באמצעות קישורים. אחרת קשה לי להסביר איך אתרים עם ותק של כמה חודשים מגיעים למקומות מאוד טובים רק בגלל שהם פותחים עשרות אתרים פיקטיבים להוציא מהם קישורים ורואים מזה תוצאות…

    אני גם נוטה להסכים עם רועי, אם 90 אחוז מהאתרים מחליפים קישורים, הרי שכל מנהל אתר שני הוא גם מקדם אתרים ברמה כזו או אחרת, וזה יותר עודף מניפולציות גדול עוד יותר.

    ועוד דבר קטן :

    http://www.revitalsalomon.com/?p=593 (הבולט הרביעי מלמעלה בחצי השני)

  9. אם אתה טוען שתוצאות החיפוש בגוגל ישראל בעברית פחות רלוונטיות מאשר תוצאות החיפוש בגוגל העולמי באנגלית, ומתבסס על התרשמות אודות רלוונטיות עשרת תוצאות החיפוש העליונות, יכול להיות לכך הסבר פשוט ביותר: לעשרת תוצאות החיפוש העליונות בגוגל העולמי באנגלית ציוני רלוונטיות הרבה יותר גבוהים כי הן ניצחו את מתחריהן בזירה שהיא הרבה יותר ותיקה ועבור כל תוצאה הספיקו להשקיע כמות הרבה יותר גדולה של עבודת קידום (ואולי גם באיכות הרבה יותר גבוהה) ממה שנוהגים להשקיע בישראל.

  10. כל הכבוד לך פבל, פשוט כל מאמר הוא חומר למחשבה

  11. מאמר מעולה!

    אני שמח שהוא מחזק את מה שאני טוען כבר כמה זמן – יותר קל לקדם אתרים בחו״ל מאשר בישראל וזאת בגלל מרחב המשאבים ומגוון החלופות האפשריות בישראל לעומת שאר העולם.

    ד״א, ההערה של עמנואל גורמת לי לחשוב שהאלגוריתם של גוגל טוב למספרים גדולים וכושל במספרים קטנים (מכאן גם חוסר הלרבנטיות של תוצאות חיפוש רבות והטענה שלי שאין להסתמך עליו אלא על יאהו!).

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      תודה. אני לא בטוח שמכך נובע שקל יותר לקדם אתרים בחו"ל. זה פשוט אומר שלגוגל קשה יותר להתבסס על קישורים בשווקים קטנים ושיש חוסר עקביות בתוצאות (יש יותר סיכוי לקפיצות דרסטיות). בשוק תחרותי בחו"ל גם אם אין את הבעיה הזו, עדיין צריך לגבור על מתחרים קשרים בהרבה יותר ומבחינת כמות – על הרבה יותר מתחרים. (רק לצורך המחשה, על הביטוי "ביטוח רכב" יש בארץ 1-2 מליון תוצאות בעוד שגוגל.קום למשל יש למעלה מ-80 מליון – מה יותר קל?).

  12. עמנואל,

    נדמה לי שפאבל הסביר זאת טוב הרבה יותר ממני בהרצאה שלו. הכוונה שבישראל יש פחות כמות של אתרים ולכן פחות פוטנציאל קישורים ובפרט קישורים איכותיים מאתרי-נישה שבה נרצה לקדם.

    לדוגמא, אם ארצה לקדם אתר חדשות – לאן אתה מציע שאפנה לקישור איכותי באמת – למעריב או ידיעות?! בחו״ל יש אלפי אתרים איכותיים בתחום שמפוזרים במספר מדינות ולכן מאפשרים מרחב פעולה ׳הגיוני׳ …

    באופן כללי – נדמה לי שאפשר לטעון שההבדל המהותי הוא שבישראל כמות המשאבים היא סופית בעוד בחו״ל היא אין-סופית (באופן מעשי, לא מתמטי).

    • אני לא מסכים עם הניתוח הזה. ראשית כל, עצם החלוקה של ציון הרלוונטיות המשוקלל לביטוי חיפוש נתון על פי פרמטרים שמשקל כולם יחד מסתכם ב-100%, היא אבסורדית, והראיתי זאת במקום אחר בבלוג הזה.

      מאחר ויש שני טיפוסי פרמטרים שעבורם אין רף עליון לציון – הקישורים הנכנסים ואיכותם ואורך הטקסט ואיכותו – לא יכול להיות רף עליון לציון המשוקלל וממילא לא יכול להיות משקל קבוע מתוך הסה"כ לפרמטרים מן הסוג הזה.

      לקלות או לקושי להשיג את מקום 10 בתוצאות החיפוש יש ערך כמותי מוחלט, אם כי לא ידוע, והוא פער ציוני הרלוונטיות שבין דף שאתה מעלה היום לאויר בגוגל ישראל או בגוגל הבינלאומי באנגלית, לבין ציון הדף שבמקום 10. כמעט ללא יוצא מן הכלל הציון של הדף בגוגל העולמי יהיה הרבה יותר גבוה וישקף כמות עבודת קידום שנמשכה הרבה יותר זמן, בתקציב חודשי יותר גבוה ואולי גם באיכות יותר טובה.

      ומאחר וכדי להשיג ציון רלוונטיות גבוה משל המתחרה הנמצא במקום 10 אתה חופשי להשיג באמצעות שיפור התוכן את מה שקשה להשיג באמצעות קישורים נכנסים, אין לך יותר קושי בגוגל ישראל מאשר בגוגל העולמי. דווקא להיפך. וודאי שלגוגל עצמו אין יותר קושי למדוד את ציוני הרלוונטיות של תוצאות החיפוש בגוגל ישראל – הם פשוט הרבה יותר נמוכים ולכן הרושם שיש בצמרת תוצאות החיפוש פחות תוצאות רלוונטיות הוא נכון.

  13. אופיר ורדי

    אני לא מסכים עם מה שנאמר כאן. ברוב התחומים יש מספיק תוכן ובכלל כל האנלוגיה כאן ספקולטיבית לחלוטין – הסקר זה רק סקר ולא מידע מוסמך מגוגל, כמות הגולשים היא לא מדד לכמות דפי התוכן והאלגוריתם של גוגל מתבסס על מאות פרמטרים ובכך ניתן להתגבר על בעיית קוטן השוק. חוץ מזה, איפה יש תוצאות לא רלוונטיות? אפשר לקבל דוגמא?

  14. ואגב, הרשו לי לנצל את ההזדמנות כדי להודיע על פתיחתו של מחזור נוסף של "הסמינר לקידום אתרים בזירות תחרותיות – עם תקציב מוגבל". פרטים בקישור שבחתימה שלי.

  15. נכון, ישראל היא המערב הפרוע. מעט אתרים – והרבה הזדמנויות למקדם הקטן לקדם אתרים לראש התוצאות בקלות על ידי קישורים.

    אבל – זו חשיבה קצרת טווח. הקידום אינו מספיק. כדי להשיג באמת מכירות צריך לבנות עמודי נחיתה אפקטיביים.

  16. שלום פבל. ראשית אני רוצה לציין שיש לך אחלה' מאמרים, מעניינים ומקצועיים.
    אני באופן אישי לא שמתי לב לכך שתופעת האי רלוונטיות בגוגל ישראל היא כל כך קשה אבל היא בהחלט קיימת. כמובן שהבעיה במקרים האלו היא האלגוריתם של גוגל שכן אלו הם מקרי כשל מבחינת גוגל. ידוע לנו על פרמטרים רבים אשר משפיעים על קידום אתר שבינהם:קישורים נכנסים, צפיפות מילות מפתח, כותרות … יש בעיה אחת בהתבססות על הפרמטרים הללו והיא שכול אותם פרמטרים ניתנים למניפולציה ע"י מנהלי האתרים ומקדמי אתרים למינהם. כך קורה שאתרים שמידת הרלוונטיות שלהם לנושא מסויים היא עקיפה (בלשון המעטה) משתלטים על המקומות הראשונים בתוצאות למרות שלגולש לא הייתה כוונה לאתרים מסוגם. גוגל מתבסס על כך שאין טעם למנהל אתר לקדם עצמו תחת מילים לא רלוונטיות לא אך הכשל הוא בכל המקרים שהרלוונטיות היא עקיפה. דוגמה: מלון בברלין שכתב פוסט על מוזיאונים בברלין רק משום שידוע לו ש"מוזיאונים בברלין" הוא ביטוי מבוקש ע"י קהל היעד שעשוי גם להיות מעוניין במלון.
    הפתרון לכך ובכלל לדעתי זה הכיוון שגוגל צריך למשוך אליו הוא להתבסס על נתוני התנהלות הגולשים כגון bounce rate , זמן גלישה באתר בו הוא מבקר, כמות דפים שנצפו… מניין מושכים את כל הנתונים הללו? זו כבר בעיה של גוגל. כמובן שיש את האנליטיקס אבל לא אצל כולם הוא מותקן. ייתכן שגוגל יכול לתת עדיפות בתוצאות החיפוש לאתרים שבהם מותקן אנליטיקס (אני מאמין שאם גוגל יעשו דבר כזה כבר למחרת חצי מהאתרים לפחות יתקינו אנליטיקס…).זו לדעתי האופציה האידאלית במידה ואין איתה בעיה חוקית … אפשרות נוספת היא ליצור מנגנון של מתן ציוני רלוונטיות ע"י הגולשים. כמובן שגם כאן יש קושי כיוון שזה פתח לקרב התלכלכויות בין מתחרים או לקוחות לא מרוצים מול בית עסק שיש לו אתר… גוגל הוא זה שצריך למצוא פתרון אבל אין ספק שמנוע חיפוש שנותן תוצאות שמושפעות ע"י הגולש יהיה הרבה יותר מדויק וישרת את מטרותיו בצורה הרבה יותר נאמנה.

    • כפי שהראיתי בתגובה קודמת, הסיבה להמצאות תוצאות חיפוש שהרלוונטיות שלהן מועטה בעינינו היא שאין תוצאות חיפוש שיותר רלוונטיות מהן – כי אם היו, גוגל היה מציג אותן מעליהן.

      לא לגוגל יש בעיה אלא לבעלי האתרים שמקבלים עבודת קידום שלא יוצרת מספיק רלוונטיות – לטעמנו.

      • שלום עמנואל,
        אני לא ממש מסכים עם המשפט שלך: "אין תוצאות חיפוש שיותר רלוונטיות מהן – כי אם היו, גוגל היה מציג אותן מעליהן". כפי שאמרתי בתגובה שלי האלגוריתם של גוגל לא בהכרח ייתן לגולש את האתרים שאותם הוא מבקש למצוא או במילים אחרות אתרים רלוונטיים. להלן דוגמה מצויינת:
        חפש את הביטוי "בית בד בגורן".
        להלן התוצאות:
        1 ) אתר חתונות שדחף איזה דף חסר כל תוכן מעניין.מספר הטלפון ריק והקישור לאתר מוביל לאיזה אתר חסום.
        2) בלוג של תפוז: פה לפחות יש פסקה של מעט יותר מילים. שים לב שאם תלחץ על הקישורים העליונים אתה מגיע לאותו אתר חסום.
        3) האתר החסום בכבודו ובעצמו (אגב התקשרתי לבעל הבית של אותו בית בד והוא עדכן אותי שהאתר שלו השתנה לפני למעלה משנתיים (עוד מעט נגיע לאתר שלו))
        4) אתר של טיולים. גם כאן אין הרבה מה לספר.
        5) זהו האתר הרשמי של בית הבד גורן!! נכון, זה ממש לא דף נחיתה ובכלל הבנאדם שהאתר שלו צריך לעבור ניעור רציני ביותר!!! בכל זאת נמשיך בחיפושינו אחר העמוד הכי רלוונטי לביטוי "בית הבד בגורן", נלחץ על הבאנר העליון באותו עמוד ו…. הנה מצאנו את האוצר האבוד, העמוד הכי רלוונטי שיכולת לבקש לבית הבד בגורן. העמוד כולל כתבות, כתבו עלינו, פורום, מועדון לקוחות, הסבר על כל המוצרים, ועוד ועוד (הרבה יותר חומר מאשר ארבעת הקישורים הקודמים)
        ארבעת האתרים הקודמים הם פורטלים רציניים עם הרבה תנועה, שכנראה כתבו את הכותרת קצת יותר טוב ועוד כל מיני SEO SHIT …
        אני מציע שתעבור על התגובה שנתתי לפני מספר ימים ועל הרעיון לתת לגולשים את הכוח ולא למקדמי האתרים. לארבעת האתרים הראשונים אמור להיות bounce rate של 100% וזמן גלישה קצר ביותר ואילו עמוד הבית של בית הבד גורן היה מקבל התעניינות וערכים טובים בכל הפרמטרים. הוא הכי רלוונטי באמת!!
        זו הייתה בהחלט דוגמת קצה כדי להמחיש את הנקודה אבל אם תבדוק תראה שלהמון ביטויי חיפוש הרלוונטיות לא בהכרח יהיה תואמת את המיקום בתוצאות בייחוד כשמדובר בשחקני אינטרנט כאלה גרועים.

        • אינני מבין עם מה אתה לא מסכים – הרי אתה מציג לי דוגמאות המאשרות בדיוק את מה שטענתי: אם אתרים בתחום הזה היו זוכים לעבודת קידום מקצועית באמת, הם היו במקומות הראשונים ולא מי שנמצא שם.

          העברת האחריות לקביעת מידת הרלוונטיות לידי ההמון לא פותרת את הבעיה – אתר כמו אתר החתונות יכול להזמין ביקורים מדומים עם bounce rate נמוך בכמות שעולה על מתחריו.

          אני ממליץ לך לטרוח וללמוד מה זה "ציוני רלוונטיות", מדוע גוגל מסדר את תוצאות החיפוש על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות ומדוע לדפים שבמקומות 1-5 לביטוי הנ"ל ציוני רלוונטיות גבוהים מאלה של דפים שהם יותר רלוונטיים "בעינינו".

          • אינני מבין מה אתה לא מבין? אני יודע בדיוק מהן ציוני הרלוונטיות של גוגל רק מה שאני טוען שאותם ציוני רלוונטיות אינם יושבים בקנה אחד עם הרלוונטיות האמיתית!!! ציוני הרלוונטיות מעלים אתרים לא רלוונטיים בעליל!!! התוצאות אינן רלוונטיות, התוצאות הן
            SEO – יות. האם אתה מבין את ההבדל בין SEO – י לרלוונטי?
            רלוונטי הוא מה שהגולש רצה לקבל כאשר הוא הזין את הביטוי ולא מה שמקדמי אתרים חפצים בו. מה שהגולש רצה לקבל הוא עמוד שבו כתובה אינפורמציה על בית הבד של גורן ולא דף שיש אליו 789 קישורים ניכנסים עם Anchor text איכותי ו Title מנצח… זה לא מעניין את הגולש.
            אין הרבה הבדל בין המקרים לפני מספר שנים בהם אתרים היו כותבים 1000 פעם ברצף "בית הבד בגורן" והיו זוכים למקום הראשון עם אתר מחורבן שרק מציק לגולש. היום זה הפך להיות מאות קישורים נכנסים מכל מיני אתרים של מאמרי GARBAGE ששוב מעלים את אותו עמוד חסר כל תועלת ועניין.
            התייחסות לנתוני הגלישה BOUNCE RATE … בוודאי משנה לגמרי את כללי המשחק.
            פבל, האם אתה שם? יש לך איזו דעה בנושא?

          • לא צריך להתעצבן. מה שאתה כנראה לא מבין הוא שדפים שמקבלים ציוני רלוונטיות נמוכים במיוחד יופיעו גם בצמרת תוצאות החיפוש כל עוד אין דפים שמקבלים ציוני רלוונטיות עוד יותר גבוהים. הסיבה היא שבתוצאות החיפוש אין חורים – תוצאת החיפוש העליונה לא צריכה לקבל ציון רלוונטיות מעל סף שנקבע, היא רק צריכה לקבל ציון גבוה משל כל הדפים האחרים שקיבלו ציון גבוה מ-0.

            אם הגולש איננו שבע רצון מסדר תוצאות החיפוש, שהוא הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות, שיואיל להכנס לכל תוצאה עד שימצא את הרלוונטית ביותר בעיניו. אם יחזור לאותה תוצאה שוב ושוב גוגל יעלה את הציון של אותה תוצאה ואת מיקומה – אבל רק עבורו (התאמה אישית).

            לא חקרתי את הדף של אתר החתונות אבל עובדה שנעשתה בו עבודת קידום שמכוונת לבית הבד גורן, והיא ראויה לציון יחסית גבוה משל דף הבית של אתר בית הבד גורן (אם כי ציון נמוך בערכים מוחלטים) – על פי הקריטריונים של גוגל. מה שמתמיה פה הוא מדוע בעל אתר בית הבד לא מצא לנכון להשקיע מספיק בקידום האתר שלו – אולי הוא שבע-רצון מהתעבורה הזורמת אליו מאתרים אחרים, כדוגמת אתר החתונות.

    • לא הבנתי מה הקשר של ה- bounce rate. מדד זה, אף כי יכול לשקף מידת התעמקות באתר, אינו משקף את מידת הדיוק. אני בהחלט יכול לתאר סוג מסוים של אתרים (דפי זהב, למשל) שבהם אין סיבה להשתהות מעמיקה מדי בדף שאליו כיוונו להגיע מראש. מדד ה- bounce rate נועד לבעלי האתרים ככל לבחינת האתרים שלהם בהשוואה למה שהם מצפים מהאתר. אין כאן בצורה אבסולוטית שיפוט של טוב או לא טוב, ובטח לא של גוגל.

  17. מצגת נפלאה פבל! ואני חושב שאם אין מספיק מקורות אז צריך לקנות עם הזמן עוד ועוד דומיינים וככה להגדיל את הרשת. הרי במילא הדומיינים האלה ישארו אצל מקדם אתרים כעמודי תווך שמטרתם היא קישורים בלבד.

  18. האמת היא שגם המצגת וגם הפוסט היו מאד יפים כל הכבוד על הרעיון שעלה לך להציג בכנס אני גם חושב שבחרת באחד הנושאים החמים ביותר היום בתחום קידום אתרים.

  19. בזמנו ביקרתי את הגיון הטענה שיותר קשה לקדם בגוגל ישראל מאשר לקדם את הביטוי המקביל בגוגל העולמי באנגלית.

    שינויי האלגוריתם הרדיקליים האחרונים גרמו לי לתת יותר משקל לפרקטיקה הנהוגה בעבודת הקידום בישראל ולמתן במידה מסויימת את הביקורת. כתבתי על כך קצת יותר בהרחבה, אם כי לא באופן שממצה את הנושא, ב0http://www.actv-tec.co.il/forum/viewtopic.php?f=1&t=3881&p=36400#p36400.

  20. כל פעם מחדש כיף לחזור ולקרוא את ה שאתה כותב…זה סוג של רענון החומר…מאוד מעניין מה שכתוב כאן. דרך אגב פבל, פעם היה הרבה יותר כיף לקבל פידים מהאתר…עכשיו שזה מגיע בצורת חדשות זה פחות מעודד לקרוא כי אין משהו ספציפי בכותרת של המייל…
    טיפ קטן ממני…אני גם בטוח שאחוזי הפתיחה ירדו…

    • פבל ישראלסקי

      מה הכוונה? גם כיום כל פוסט חדש שמתפרסם נשלח במייל.
      לגבי החדשות, אחת לשבוע אנחנו מפרסמים פוסט חדשותי שמסקר כל מני עדכונים שקרו במהלך השבוע, הכותרת שלו תמיד כללית כי הוא מכיל הרבה נושאים.
      מה אתה מציע לעשות?

      • מייל עם נושא מסוים נראה כך AskPavel: ‫דירוגים זה לא הכל: איך באמת למדוד הצלחה בקמפיין קידום אתרים אורגני?‬‎

        מייל מהסיכום חדשות נראה ככה:
        AskPavel: ‫חדשות קידום אתרים ושיווק באינטרנט‬‎

        זה כללי מידי…ולא מעודד קריאה.
        נסה במקום זה לשלוח משהו שהיה רלבנטי מהחדשות…נושא מסוים אחד ואז להפנות לחדשות.

        משהו כמו: 7 שיטות לבניית קמפיין שיווקי יעיל. לקריאת המשך הסיכום השבועי…

        זה סתם רעיון מהיר…אבל הרבה יותר ממיר ומעניין מאשר הנה כל החדשות שהיו באינטרנט השבוע…

  21. פרסומניה, הפוסט הזה נכתב לפני 3 שנים וכל מה שהיה ידוע אז השתנה בינתיים.

    מקדם אתרים (נגד מתחרים) חייב לזכור לשכוח מדי יום חלק מהידע שרכש עד אתמול. אופי רכושני לא מתאים לעיסוק הזה.

    • זה לא קשור. סתם הגבתי לפוסט הזה.

      מה שכתבתי נכון באופן כללי לחומר שמקבלים מפבל, מאיתי ומשאר החברים באתר. למרות שמה שכתוב כאן ברובו לא השתנה ועדיין מתאים גם להיום!

      דרך אגב אני יכול לשלוח לך מדריך שקראתי לפני 8 שנים וכמעט הכל רלבנטי גם להיום…

      פשוט 8 שנים אחרי אנשים כל הזמן מנסים לרמות וממציאים כל מיני דברים, כלים אוטומטים, קונים קישורים ועוד… וגוגל + מנועי החיפוש מצידם רוצים שיחזרו למקורות.

      עם כל החידושים הטכנולוגים שנעשו כמו רשתות חברתיות, בלוגים, והסלולר שהתקדמו… תכלס עקרונות הקידום לא השתנו!

      רק שפעם לא היה דרך למדוד אותם ועכשיו יש…

      הכל צריך לעבור את מבחן הלקוח וזה הכיוון.

      אם הטקסט, התמונה או הוידאו לא מעניינים, הלקוח פשוט יוצא…

      אם יהיו הרבה כאלה אז כנראה שהתוכן שלך לא טוב ואז גם התוצאות ירדו.

      מעבר לכך, הקידום האורגני כבר מאבד מכוחו בגלל שבכל דף מוצגים לך לפחות 3 פרסומות למעלה ובמקרים מסוימים גם וידאו ?

      אז אולי באופן כללי תם עידן הקידום האורגני הרגיל.

      תודה בכל מקרה על שהארת את עיניי חגבי התאריך
      🙂

      • ודאי שעקרונות הקידום השתנו! בפעם האחרונה זה קרה עם הופעת גוגל, והשיטה שלו לשקלול ערכי הקישורים הנכנסים בציוני הרלוונטיות של דפי האינטרנט. לפני כן, כל עבודת הקידום היתה Onsite.

        גוגל משנים עכשיו את השיטה שינוי רדיקאלי, וציוני הרלוונטיות לא מחושבים יותר על פי תכונות הדף ותכונות הדפים המקשרים אליו, אלא על פי שיעור שביעות רצון הגולשים.

        אלא שבניגוד למה שכתבת, גוגל יודע למדוד את המספר והעוצמה
        של איתותי שביעות רצון הגולשים, אבל מקדמי האתרים אינם יכולים לדעת, ולכן השיטה החדשה חסינה לזיופים.

  22. זקן אתה אומר חסינה לזיופים אבל אין שיטה שלא חסינה לזיופים
    קח לדוגמא אפליקציה שמבטיחה לך לדוגמא תלושי קניה או נקודות בתמורה שתבצע איזושהי פעולת חיפוש
    הגולש יקליד ביטוי חיפוש מסוים ויכנס דווקא לאתר של מי שהוא אמור להכנס תחת הוראות של מפרסם, אחרי שיבצע את הפעולה ידרש להשאר בעמוד ולגלול למטה זמן מסוים ואז לצאת ולא לחפש יותר את מה שחיפש, מנוע החיפוש יראה שהוא מצא מה שחיפש ויסמיך את הדף כרלוונטי מספיק 500 כאלה בחודש שיצביע על שביעות רצון הגולש לדף הספציפי, אפשר לבצע מניפולציות כאלו שיוכלו לתת זיופים גם למנוע החיפוש היות ומדובר על משהו שיכול להיות גם בקנה מידה גדול במידה ומפתחים את זה, אמנם זה לעבוד על עצמך בעיניים אבל כמו שאמרנו קישורים מלאכותיים תמיד אפשר ליצור ברגע שיודעים את האלגוריתם הבא, אגב אפשר גם לעשות את זה בחינם להבטיח לגולש מתנה במייל כמו ספר בנושא מסוים שמענין אותו בתמורה לביצוע הפעולות הללו עם קאונטר בדף שסופר את הזמן וכו…

    • גוגל השקיעו להערכתי, יותר משלוש שנים כדי לאסוף, לאגור, לאחד ולנתח מידע אודות התנהגות אוכלוסיות גולשים, וליישם את המידע הזה באלגוריתם שונה לכל ביטוי חיפוש ולכל טיפוס של אוכלוסית גולשים.

      ניתוח כל המידע הזה סיפק לגוגל להערכתי עשרות או מאות מאפיינים של איתותי שביעות רצון ואמצעים למדוד את עוצמתם. אבל לך הוא מגיש רק שניים: שיעור הנטישה וזמן השהיה הממוצע בדף.

      האלגוריתם שאתה בונה בדמיונך, על פי ההשערה התמימה שגם גוגל כל כך מוגבל, מאפשר למעשה גם להפציץ את אתרי המתחרים במבקרים "גרועים" ולהטות בכך את תוצאות החיפוש, כמו בהפצצת קישורי ספאם הזכורה לדיראון עולם.

      מאחר וגוגל עוברים בהדרגה לשיטת חישוב מבוססת אינטליגנציה מלאכותית, שבה לכל ביטוי חיפוש מופעל אלגוריתם שלא מוטמעים בו השערות בוניו, אלא הוא לומד לבד אילו תוצאות חיפוש משביעות יותר את רצון המבקרים בהשוואה לתוצאות החיפוש המתחרות, המשימה לנחש מה למדו האלגוריתמים על כל ביטוי ואוכלוסית גולשים, הופך למשימה בלתי אפשרית. ואולי לא, אם יש לך תקציב כמו של מייקרוסופט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים