איך משפיע הטקסט והקישורים בפוטר על קידום האתר בגוגל?

פבל ישראלסקי
footer-links

שאלה: “רציתי לשאול אותך מספר שאלות לגבי הפוטר באתר קבלה לעם. האם הוא עונה על הדרישות לטובת SEO והאם יש לך המלצות בנושא? (המטרה בשאלה זו: האם כדי ליצור הבלטה של מילה מסוימת על פני אחרות כדי לחזק אותה גוגלית? האם הקיים מספק? ). כלומר, האם נכון לרשום רשימה של כל הדברים שהאתר מציע או יותר לדבר על המהות של האתר, המילוי שמקבלים בלימוד ומשם לצאת לתכנים השונים?”

האם כדאי ליצור בפוטר מעין סיפור או קטע תיאורי שמכניס את תוכן האתר ואת העניין שיהיה לגולש בו? או כפי שקיים כרגע שנכנס רשימה של כל התכנים השונים שנמצאים באתר, בלי ייחוד מסויים של מילה שאותה כדאי לחזק. השאלה היא בגדול האם תוכל לתת לי ביהור מדויק יותר של מהות הפוטר וחשיבותו?

חלקות האתר למרכיבים רוחביים וסטטיים

אפשר לחלק כל אתר ל-2 חלקים עיקריים:

1. חלקים רוחביים (sitewide) – הכוונה לאותם האלמנטים שמופיעים בכל עמודי האתר. דוגמא נפוצה לאלמנט מהסוג הזה הוא האדר (header) – מן הסתם הגיוני שהחלק העליון של האתר יופיע בכל העמודים מכיוון שמכיל חלקים אינטרגרליים ורלוונטיים לכל עמוד (כגון: לוגו, כותרת ראשית, תפריט ניווט ראשי וכו’).
2. חלקים סטטיים – זהו אלמנט\תוכן שמופיע בעמוד אחד (או בודדים) בלבד. דוגמא לאלמנט מהסוג הזה יכול להיות דף תוכן באתר בו מופיע מאמר כלשהו. הטקסט במאמר הזה קיים אך ורק בכתובת של המאמר.

מכיוון הפוטר (footer) משתייך בד”כ לחלק הראשון, הוא יופיע בכל עמודי האתר ולכן גם כל הטקסט והקישורים שבו.

מהי מטרת הפוטר ומה כדאי לכלול בו?

המטרה של הפוטר (החלק התחתון בכל אתר), בדומה לשאר האלמנטים בקטגוריית המרכיבים הרוחביים, היא לספק מידע שחיוני להציג לגולש בכל דף בו ימצא. לרוב מקובל לשים בפוטר את הדברים הבאים:

  • קישורי ניווט לדפי קטגוריות פנימיות ודפי מפתח באתר (מבחינה היררכית).
  • קישורים לדפים שמסבירים לגולש על ההיבט החוקי של  השימוש באתר (Privacy Statement, Terms of Use).
  • מומלץ לשים קישור למפת האתר (sitemap) מ-2 סיבות: לאפשר לגולש להגיע לדף מפתח במהירות האפשרית בעת קושי התמצאות, מבחינת SEO מומלץ שיהיה בכל דף באתר קישור למפת האתר.
  • שורה לגבי זכויות היוצרים והשימוש בתוכן האתר (במקרה של הבלוג שלי לדוגמא יש רשיון CC). אני לא משפטן אבל לפי מיטב ידיעתי חשוב מאד שהנקודה הזו תופיע בכל עמודי האתר.
  • קישורי קרדיט למעצב, מפתח או כל ספק אחר שסייע לך (כמובן זה לא חובה, אבל מקובל לגמול כך).
  • מקובל גם לשים קישור לדף יצירת הקשר ודף האודות.

אני תמיד ממליץ לשלב בפוטר את המונחים הכלליים שקשורים לנושא האתר ו\או כאלו שעליהם מטרגטים את עמוד הבית. לדוגמא: אם הבלוג שלי עוסק בתחום קידום אתרים, אני אשתדל להוסיף בפוטר את הביטויי “קידום אתרים” בהקשר כלשהו (למשל כחלק משורת זכויות היוצרים). למרות שזה מאד נפוץ, אני מאד לא ממליץ לעשות מעין רשימה אינסופית של כל ביטויי הזנב הארוך שמקדמים באתר. במקום להוסיף אותם בצורת טקסט, צרו שורת קישורים פנימיים שתכיל הפניה לדפים המרכזיים באתר.

מה הכוח של הרכיבים בפוטר מבחינת קידום אתרים?

כאשר אתם עושים תהליך של בניית קישורים לאתר, יש לקחת בחשבון שאם ישנו קישור שמופיע בכל עמודי האתר (למשל בפוטר), לא ניתן לומר שכוחו מוכפל בכמות העמודים. גוגל מבין היטב שזהו רכיב רוחבי ולכן מפעיל עליו סוג של פילטר. מהסיבה הזאת אני תמיד מציע למקם שם אך ורק את החלקים הכלליים והמרכזיים באתר ולא להתחיל להקדיש לינק לכל עמוד ועמוד. בין אם זה קטגוריות ראשיות, פינות תוכן וכו’.

כאשר אתם מתכננים את מערך הקישורים הפנימיים באתר, אחד הדברים שיש לשים לב אליהם הוא נושא חלוקת הכוח בין הדפים (link juice). לכן כדי לעשות את חלוקת הכוח בצורה הטובה ביותר, מומלץ לשים קישור nofollow ולא את הקישור הסטנדרטי במקרים בהם מדובר על הפניה לעמוד ללא חשיבות רבה כגון: דף יצירת קשר. בנוסף, אם ישנו קישור שכבר מופיע במרכיב רוחבי אחר בנוסף לפוטר (נגיד תפריט צדדי) – מומלץ לשים תגית nofollow על הקישור של הפוטר (המיקום קשור לפרמטרים של איכות קישורים עליהם מומלץ להקפיד).

תגיות רלוונטיות: פוטרקישוריםרשיון CC
נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

26 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

26
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.