איך משפיע הטקסט והקישורים בפוטר על קידום האתר בגוגל? | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » איך משפיע הטקסט והקישורים בפוטר על קידום האתר בגוגל?

איך משפיע הטקסט והקישורים בפוטר על קידום האתר בגוגל?

שאלה: "רציתי לשאול אותך מספר שאלות לגבי הפוטר באתר קבלה לעם. האם הוא עונה על הדרישות לטובת SEO והאם יש לך המלצות בנושא? (המטרה בשאלה זו: האם כדי ליצור הבלטה של מילה מסוימת על פני אחרות כדי לחזק אותה גוגלית? האם הקיים מספק? ). כלומר, האם נכון לרשום רשימה של כל הדברים שהאתר מציע או יותר לדבר על המהות של האתר, המילוי שמקבלים בלימוד ומשם לצאת לתכנים השונים?"

האם כדאי ליצור בפוטר מעין סיפור או קטע תיאורי שמכניס את תוכן האתר ואת העניין שיהיה לגולש בו? או כפי שקיים כרגע שנכנס רשימה של כל התכנים השונים שנמצאים באתר, בלי ייחוד מסויים של מילה שאותה כדאי לחזק. השאלה היא בגדול האם תוכל לתת לי ביהור מדויק יותר של מהות הפוטר וחשיבותו?

חלקות האתר למרכיבים רוחביים וסטטיים

אפשר לחלק כל אתר ל-2 חלקים עיקריים:

1. חלקים רוחביים (sitewide) – הכוונה לאותם האלמנטים שמופיעים בכל עמודי האתר. דוגמא נפוצה לאלמנט מהסוג הזה הוא האדר (header) – מן הסתם הגיוני שהחלק העליון של האתר יופיע בכל העמודים מכיוון שמכיל חלקים אינטרגרליים ורלוונטיים לכל עמוד (כגון: לוגו, כותרת ראשית, תפריט ניווט ראשי וכו').
2. חלקים סטטיים – זהו אלמנט\תוכן שמופיע בעמוד אחד (או בודדים) בלבד. דוגמא לאלמנט מהסוג הזה יכול להיות דף תוכן באתר בו מופיע מאמר כלשהו. הטקסט במאמר הזה קיים אך ורק בכתובת של המאמר.

מכיוון הפוטר (footer) משתייך בד"כ לחלק הראשון, הוא יופיע בכל עמודי האתר ולכן גם כל הטקסט והקישורים שבו.

מהי מטרת הפוטר ומה כדאי לכלול בו?

המטרה של הפוטר (החלק התחתון בכל אתר), בדומה לשאר האלמנטים בקטגוריית המרכיבים הרוחביים, היא לספק מידע שחיוני להציג לגולש בכל דף בו ימצא. לרוב מקובל לשים בפוטר את הדברים הבאים:

  • קישורי ניווט לדפי קטגוריות פנימיות ודפי מפתח באתר (מבחינה היררכית).
  • קישורים לדפים שמסבירים לגולש על ההיבט החוקי של  השימוש באתר (Privacy Statement, Terms of Use).
  • מומלץ לשים קישור למפת האתר (sitemap) מ-2 סיבות: לאפשר לגולש להגיע לדף מפתח במהירות האפשרית בעת קושי התמצאות, מבחינת SEO מומלץ שיהיה בכל דף באתר קישור למפת האתר.
  • שורה לגבי זכויות היוצרים והשימוש בתוכן האתר (במקרה של הבלוג שלי לדוגמא יש רשיון CC). אני לא משפטן אבל לפי מיטב ידיעתי חשוב מאד שהנקודה הזו תופיע בכל עמודי האתר.
  • קישורי קרדיט למעצב, מפתח או כל ספק אחר שסייע לך (כמובן זה לא חובה, אבל מקובל לגמול כך).
  • מקובל גם לשים קישור לדף יצירת הקשר ודף האודות.

אני תמיד ממליץ לשלב בפוטר את המונחים הכלליים שקשורים לנושא האתר ו\או כאלו שעליהם מטרגטים את עמוד הבית. לדוגמא: אם הבלוג שלי עוסק בתחום קידום אתרים, אני אשתדל להוסיף בפוטר את הביטויי "קידום אתרים" בהקשר כלשהו (למשל כחלק משורת זכויות היוצרים). למרות שזה מאד נפוץ, אני מאד לא ממליץ לעשות מעין רשימה אינסופית של כל ביטויי הזנב הארוך שמקדמים באתר. במקום להוסיף אותם בצורת טקסט, צרו שורת קישורים פנימיים שתכיל הפניה לדפים המרכזיים באתר.

מה הכוח של הרכיבים בפוטר מבחינת קידום אתרים?

כאשר אתם עושים תהליך של בניית קישורים לאתר, יש לקחת בחשבון שאם ישנו קישור שמופיע בכל עמודי האתר (למשל בפוטר), לא ניתן לומר שכוחו מוכפל בכמות העמודים. גוגל מבין היטב שזהו רכיב רוחבי ולכן מפעיל עליו סוג של פילטר. מהסיבה הזאת אני תמיד מציע למקם שם אך ורק את החלקים הכלליים והמרכזיים באתר ולא להתחיל להקדיש לינק לכל עמוד ועמוד. בין אם זה קטגוריות ראשיות, פינות תוכן וכו'.

כאשר אתם מתכננים את מערך הקישורים הפנימיים באתר, אחד הדברים שיש לשים לב אליהם הוא נושא חלוקת הכוח בין הדפים (link juice). לכן כדי לעשות את חלוקת הכוח בצורה הטובה ביותר, מומלץ לשים קישור nofollow ולא את הקישור הסטנדרטי במקרים בהם מדובר על הפניה לעמוד ללא חשיבות רבה כגון: דף יצירת קשר. בנוסף, אם ישנו קישור שכבר מופיע במרכיב רוחבי אחר בנוסף לפוטר (נגיד תפריט צדדי) – מומלץ לשים תגית nofollow על הקישור של הפוטר (המיקום קשור לפרמטרים של איכות קישורים עליהם מומלץ להקפיד).

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

כמה טראפיק באמת מגיע מגוגל [מחקר 2019]

מאז שמנוע החיפוש של גוגל הגיע לעולם, בסביבות 1998, חלו בו כמה שינויים "קלים" בלשון ...

26 תגובות

  1. תודה פבל, זה עזר מאד.
    אצל באתר יש אזורים מסוימים בהן תתי קטגוריות מופיעות בתפריט הימני באופן רלוונטי. תתי הקטגוריות האלו נוספו כקישורים ב-Fotter. למעשה נותר מצב בו בעמודים מסוימים באתר יש קישור כפול – האם כאן מומלץ לעשות nofollow?

    • פבל ישראלסקי

      אם זה רק עמודים ספציפיים וזה מופיע לא יותר מפעמיים בעמודים האלו אז אין ממש טעם.

      אגב, התפריט הדינאמי הזה שאתה מתאר שמציג קישורים לקטגוריות בהקשר רלוונטי לדף זה מעולה! הבעיה היא שלפעמים מבחינה טכנולוגית זה קצת מורכב במערכות ניהול תוכן. באיזו מערכת האתר שלך בנוי?

  2. פאבל שלום,
    לא מצאתי את המידע הזה בשום מקום אז אני פונה לבלוג שלך (ממש בלוג מעולה!!)
    האם קידום ב-google.com מחייב אתר שהסיומת שלו .com ושמאוחסן בשרתים של אותה מדינה?
    לפי הבנתי, אני חושב שכן. אבל אשמח לתשובה מפורטת יותר.

    שגיא

    • פבל ישראלסקי

      אולי התשובה הזו תישמע מעט מתחמקת, אך האמן לי שזו התשובה הכי מדוייקת שאוכל לתת לך: בסופו של דבר, מבלי להיכנס לדברים טכניים, גוגל מדרג גבוה אתרים שמספקים למשתמש ערך מוסף \פתרון אפקטיבי עבור השאילתה הספציפית שחיפש. כמובן שבד"כ תראה בגרסאות מקומיות של גוגל גם אתרים עם סיומת מקומית, אך אין זה אומר שלא תוכל לראות גם אתרים אחרים. כך ש"מחייב" זה לא, אבל אם יש אפשרות אז עדיף.

      אם ב- google.com אתר בעל סיומת co.il יהיה רלוונטי יותר לגולש מאשר אתר עם סיומת com עבור שאילתה מסוימת, אז האתר עם הסיומת co.il יוצג.

      דוגמא שעולה לי כרגע בראש – חפש את הביטוי search marketing ב- google.com ותראה את האתר של איזינט בעמוד הראשון. מכיוון שהביטוי כל כך תחרותי, זה הופך את הסיומת לעוד יותר חסרת חשיבות.

  3. חשוב לציין כי למרות שהנטייה לשימוש בקישורי Sitewide לצרכי קידום עלולה להיראות לא טבעית,

    לצערנו או לשמחתנו כחלק מתזונת קישורים בריאה של כל פרויקט קידום יהיה עלינו לכלול גם קישורי Sitewide.

    בישראל ניתן לראות כי אין אתר כמעט שמקודם ואינו מקבל קישור גורף מאתר אחר כלשהוא ברשת.

    כאשר בפעילות קידום נרחבת נעשה שימוש מתון בקישורים מגוונים בבלוגים, פורומים, קישורים בתוך טקסט בהפצות מאמרים, החלפות קישורים נקודתיות וקישורי פוטר

    הדבר יתרום רבות לקידום האתר. למעשה בארץ בתחומים תחרותיים שימוש בסוג זה של קישורים הוא לרוב הכרחי כדי לשמור לאורך זמן על תוצאה יציבה.

    • פבל ישראלסקי
      פבל ישראלסקי

      "בישראל ניתן לראות כי אין אתר כמעט שמקודם ואינו מקבל קישור גורף מאתר אחר כלשהוא ברשת"

      כיצד אתה יכול לאמת שדירוג של אתר X נגרם כתוצאה ישירה מהקישור הגורף (כלומר כזה שמופיע בכל עמודי האתר)?

      • זה פשוט מאוד,

        בתחומים תחרותיים אם תמדוד את הרכבי פרופיל הקישורים הנכנסים של האתרים השונים תראה שהם מורכבים בין היתר גם מכמות לא מבוטלת של קישורי FOOTER.

        ניתן לראות שבחו"ל התופעה אינה רווחת אך בישראל כיום עדיין לקישורי פוטר יש משקל משמעותי בקידום האתר.

        האלטרנטיבה האחרת לקידום אתר ללא שימוש בקישורי פוטר הוא איסוף של קישורים ממוקדים בכמויות גדולות ובאופן עקבי.

        ועדיין ללא קישור פוטר חדש אחת לכל תקופה בארץ נראה ירידה במיקומים.

        • פבל ישראלסקי
          פבל ישראלסקי

          אם אתה אומר שזה מאד פשוט, כנראה שלא ממש הבנת את השאלה 🙂
          אני לומד רגרסיה ליניארית ולי זה קשה…

          השאלה שאני שואל היא- כיצד תדע שאתר מסוים זז ממקום X למקום Y "בזכות" הקישור site-wide שהצבת (ולא בזכות גורמים אחרים)?

          אתה הרי אומר שלקישורים בפוטר יש משקל משמעותי בקידום האתר, אני שואל כיצד אתה יכול לדעת שהצלחת הקידום היא בזכות הקישורים הללו.

          • נכון מאד. המיקום איננו אלא השתקפות, לפעמים מעוותת, של הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות של הדפים המופיעים בתוצאות החיפוש לביטוי הנתון.

            הדף המקושר בקישור site-wide יכול לעלות בתוצאות החיפוש למרות שהוא אפילו איבד ציון רלוונטיות, רק משום שדפים שמעליו איבדו מציוני הרלוונטיות שלהם עוד יותר ממנו, או בגלל שהזירה איננה ממש תחרותית ופערי ציוני הרלוונטיות בין הדפים זעירים.

            נקודה נוספת: אנחנו יודעם שאם שני קישורים יוצאים מדף אחד אל אותו דף מקושר, גוגל מתעלם מהקישור השני (http://www.seo-scientist.com/first-link-counted-rebunked.html). לטעמי יש בכך כדי להעדיף מודל שעל פיו תרומתו של קישור site-wide איננה עולה בהרבה, ואולי איננה עולה בכלל, על הקישור היחיד מדף הבית.

          • אשמח לערוך ניסוי שימחיש לנו את ההבדלים שבין קישור בודד לבין קישור רוחבי.

            פבל אני מציע את הניסוי הבא ויותר מאשמח לעשות אותו.

            יש לנו כיום באתר עמוד זנוח. העמוד מקושר אך ורק מדף הבית שלנו בקישור בודד. מעולם לא הוצאנו לו קישורים בשום צורה.

            הוא ממוקם כיום תוצאה ראשונה בעמוד 7 בביטוי "קידום אתרים מקצועי".

            להלן הניסוי : ראשית תוציא מדף הבית של הבלוג ASKPAVEL קישור בביטוי הנ"ל לדף זה. קישור בודד בלבד.

            נשאיר את הקישור לתקופה של 4 שבועות ונעקוב אחר העליה במיקומים של הדף.

            לאחר מכן נוריד את הקישור ונמתין תקופה נוספת של 4 שבועות כדי לתת להשפעת הקישור להתבטל לחלוטין.

            ואז תוציא לאותו עמוד קישור פוטר גורף מכל דפי האתר שלך ונבדוק שוב את ההשפעה.

            אין לי ספק שאנחנו ניווכח מעבר לכל ספק שקישור Sitewide יותר חזק באופן חד משמעי מקישור בודד.

            כמו כן יש בידיי כבר מסקנות אלו מדפי אחרים שקידמתי, אבל למען תנאי המעבדה הנה לכם דף לא מקודם, שגם לא יקודם.

            פבל מה אתה אומר, מוכן להשתתף בניסוי?

            כמובן שבסוף הניסוי תוריד את הקישור לחלוטין, אינני מנסה להרוויח כאן קישור 🙂

          • כמה הבהרות נוספות :

            1. אכן מדובר בתחום תחרותי מספיק לסביבת הניסוי (אני בטוח ששניכם תסכימו איתי שלא מדובר בתחום נטוש).

            2. מדרג הרלוונטיות של הדפים ברוב ה70 תוצאות הראשונות הם דפים ממוקדים בדיוק לביטוי ולכן הרלוונטיות של אף אחד מהם אינה זניחה עד כדי כך.

            ותנאי נוסף לניסוי :

            אם מסתבר לנו שאין הבדל משמעותי בתוצאות בין שני סוגי הקישורים, אני מכין לך סיקור מא' עד ת' כולל שרטוטים יפים והכל כמו שאתה אוהב.

            אבל אם ניווכח בעת הניסוי שצדקתי וקישור פוטר אכן יהיה חזק עשרות מונים מאשר קישור בודד מדף הבית, אזכה לסיקור מלא של הניסוי על ידיך באתר דוראן וכמו כן פוסט אצלך שמפנה לקרוא את המסקנות אצלנו

            בשביל הספורט 🙂

          • פבל ישראלסקי
            פבל ישראלסקי

            צר לי, אך הניסוי במתכונת שתיארת, לא משקף שום דבר. אני ממליץ לקרוא שוב את התגובה של עמנואל בדגש על משפט המפתח: "הדף המקושר בקישור site-wide יכול לעלות בתוצאות החיפוש למרות שהוא אפילו איבד ציון רלוונטיות, רק משום שדפים שמעליו איבדו מציוני הרלוונטיות שלהם עוד יותר ממנו, או בגלל שהזירה איננה ממש תחרותית ופערי ציוני הרלוונטיות בין הדפים זעירים.".

            תזכור שכאשר דף נתון עולה במיקום, ניתן להסתכל על כך בצורה כזו: ציון הרלוונטיות שלך לא השתנה בעוד שציוני הרלוונטיות של המתחרים שלך ירדו – זה לא אומר שעלית, הם פשוט ירדו. ציון רלוונטיות הוא המונח הבסיסי והיסודי ביותר בעולם מנועי החיפוש ואני ממליץ להכיר אותו על בוריו.

            כעת אתה אומר שהניסוי מורכב מ-2 חלקים: בחלק הראשון יש קישור מתוך תוכן ובחלק השני יש קישור פוטר, כל חלק נמשך חודש. אם בחלק השני יהיו מיקומים טובים יותר מהראשון זה אומר שקישור sitewide טוב יותר. הרי זה אבסורד 🙂

            זה כמו לערוך ניסוי שבודק אם קולה גורמת למחלות לב – ניקח 2 אנשים, לאחד ניתן לשתות קולה ולשני לא, ואז כעבור חודש אם זה ששתה יחלה כנראה שהקולה גורמת למחלות לב ואם לא אז לא.

            ובאופן כללי, אני לא חושב שעלי לקבל תנאים כלשהם אם ברצוני לערוך ניסוי, ובטח שלא אוציא קישור זמני מהבלוג שלי – קישור שעולה לפרק זמן קצוב אף פעם לא נראה כפעולה טבעית בעיני גוגל. אם אתה רוצה לערוך ניסוי שכזה, מדוע שלא תעשה אותו פשוט בעצמך ובסופו של דבר תפרסם את המסקנות? just do it 🙂

  4. אשמח להבהרה נוספת מצידך,

    למה אתה מתכוון שאתה אומר שציוני הרלוונטיות של שאר הדפים ירדו ?

    ישנם לפחות 10 מתחרים בעמוד הראשון עבור הביטוי אשר פעילים ומשקיעים בקידום הביטוי, אינני מבין כיצד הוצאת קישור בודד או קישור פוטר לעמוד אצלנו באתר תשקף או תשפיע על ירידת ציון הרלוונטיות של אתרים שמקדמים את הדפים שלהם בביטוי זה.

    אשמח אם תסביר ביתר בהירות את הנושא. ובאותו עניין בהנחה שציוני הרלוונטיות של הדפים האחרים ירדו כיצד לא נוצרת התקדמות של דף אחר באופן מיידי רק עצם העובדה שציון הרלוונטיות שלו אמנם נותר ללא שינוי אך עבור יתר הדפים ציון הרלוונטיות ירד האין זה אומר שהתוצאות צריכות להתרענן במצב כזה ?

    אם כך, ומדוע שידרש קישור על מנת ליצור את התזוזה ?

    בנוסף, הבה נניח לרגע שההבדלים בציוני הרלוונטיות של 70 התוצאות הראשונות הינו דק כשערה ולכן כל תנודה לחיוב בדף שלנו תוביל להתקדמות שלו במעלה תוצאות החיפוש,

    כיצד אתה אומר שהניסוי שאני מציע אינו רלוונטי ?

    אין כאן שני אנשים ששותים קולה, יש כאן בנאדם אחד.

    ולא צריך להרוג אותו עם מחלות לב. אפשר פשוט לתת לו קולה ולמדוד לו את לחץ הדם, ואחר כך לתת לדם להתנקות ולתת לו לשתות ספרייט ואז למדוד לו שוב את לחץ הדם.

    מכיוון שמדובר בדיוק באותו בנאדם (דף) רק משקאות שונים (סוגי קישורים שונים) ובהנחה שנתנו מספיק זמן לדם להתנקות, בהחלט נוכל לאמוד את השפעת הקישור בלבד.

    וגם אם ישנם גורמים רבים אחרים שגורמים לתנודות מלבד הקישור הרי שאין לנו כוונה להוכיח האם קישורים נכנסים משפיעים על הדירוג כי תשובה לשאלה זו יש לנו כבר.

    השאלה הנשאלת היא האם יהיה הבדל בתזוזה בשימוש של קישור בודד מדף בית אל מול קישור פוטר גורף.

    לגבי תנאי הניסוי זה היה באמת ברוח טובה ובצחוק, אל תיקח הכל יותר מדיי ברצינות 🙂

    לגבי קישור שעולה באופן זמני ויורד, זוהי פעולה טבעית שקורית ללא הרף, אתרים מעלים ומורידים קישורים ממש כשם שכל שנייה נולד מישהו אל אוויר העולם ובאותו קצב מישהו עוזב את העולם.

    ולכן לאתר איכותי כמו שלך לא יגרם כל נזק מקישור שכזה.
    אגב אם יש בידיך סימוכין רשמי שמצדיק טענה זו (קישור שעולה באופן זמני ואז יורד אינו נראה כפעולה טבעית בעיני מנוע החיפוש)
    אשמח ללמוד על כך.

    חשבתי שלהוסיף את תנאי הפקת הניסוי יהפוך אותו למשעשע יותר, אבל לא חייבים.

  5. א. דפי תוצאות החיפוש אינם מהווים תנאי מעבדה מבוקרים ומנוטרלים מהשפעות חיצוניות. כך למשל ציוני הרלוונטיות של דף אחד או יותר שנמצאים מעלייך בתוצאות החיפוש עשויים לרדת מתחת לציון הדף שלך מסיבות שאינן קשורות לניסוי – למשל שניכם איבדתם קישורים איכותיים, אבל הדף שהיה מעלייך איבד הרבה יותר ממך ולכן אתה עולה מעליו בתוצאות.

    הדוגמה החביבה עלי היא שיש לי דף במקום 11, אני שומע על שיטת קידום חדשה, ומיישם אותה. כך עושים גם מקדמי הדפים שבמקומות 10 ו-9. והנה זה פלא – אני עולה למקום 9 ושני האחרים יורדים בהתאם למקומות 10 ו-11. הסבר אפשרי הוא שהשיטה הזאת דווקא מזיקה לציוני הרלוונטיות ושני האחרים נפלו כי הם היו הרבה יותר חרוצים ממני! מבלי לדעת זאת אני אתמיד באותה שיטה עוד חודש אחד ואילו יריביי יפסיקו. אני עלול ליפול מתחת למקום 11 בלי להבין מדוע והם יחזרו למקומות הקודמים.

    ב. בזירה שהצעת – קידום אתרים מקצועי – יתכן וציוני הרלוונטיות של הדפים המופיעים ב-10 תוצאות החיפוש העליונות גבוהים מאד. סביר אם כן להניח שגם פער הציונים בין שני דפים סמוכים בתוצאות החיפוש הם גדולים, ואז התוספת לציון הדף שמשתתף בניסוי בזכות קישור מסוג זה או אחר קטנה מהפער ולא תבוא לידי ביטוי בתזוזה במיקומים.

    הפתרון הוא בתכנון ניסוי בתנאים מבוקרים עד כמה שאפשר וזהו ידע שמשרדי הקידום הגדולים ללא ששים לחשוף.

  6. קראתי את הדיון הקטנטן על הניסוי ועל השפעות הקישור הבודד והקישור הרוחבי על הדירוג.

    ובכן, אמנם לא ניתן לייצר "תנאי מעבדה" מפאת העובדה שקיימים מספר רב של פרמטרים הנכללים בתוך חישוב דירוג האתר על גבי הרשת. עם זאת , "תנאי מעבדה" כמו שמתוארים בתגובה של עמנואל הם למעשה מחוץ לרשת, משמעותם, שיחזור של גוגל במקום אחר, להבין ולפענח את כל האלגוריתמים של גוגל, להקים רשת אינטרנט נפרדת ולעשות ניסוי שם. גם אם הדבר היה אפשרי,
    התוצאות של אותו ניסוי לא יהיו אמיתיות ולא יהוו אינדקיציה לשום דבר, מפאת העובדה שאין את הפרמטר של המתחרים שלך, למעשה כל תנאים אחרים מאשר הרשת עצמה מהווים מכשול וחבלה בתוצאות הניסוי. התוצאות האמיתיות והממשיות יכולות להתקבל רק אם הניסוי ייעשה על רשת האינטרנט עצמה עם כל הפרמטרים השונים שגוגל מציבה לנו בדירוג האתר\העמוד.

    אנו אמנם איננו יכולים לאמוד במדויק מה הגורם הישיר לירידה או עלייה בדירוג , אך אנו יכולים לקבל אינדיקציה מאד ממשית האם זה נעשה כתוצאה מקישור רוחבי או מקישור בודד.

    הדוגמה החביבה עליי, אם אני אקח את הדף של קידום אתרים מקצועי ואוציא ממנו בבת אחת 800 קישורים , הרי ברור לכולם שהדירוג של העמוד יפגע ולא בגלל שהמתחרים שלי עמלו קשה על קידום האתר, לא בגלל שהם עמלו קשה על שיטות קידום משונות . אלא כי הוצאתי 800 קישורים מן העמוד, כן אין זה וודאי, כי המון פרמטרים נכנסים בדירוג של אתר , אך לבטח נבין שתוצאה זו נבעה מריבוי הקישורים היוצאים בעמוד והדירוג נפגע.

    מצד שני, נוכל ליצור וודאות על ידי שימוש בחוק המספרים הגדולים, אם נקח 200 עמודים , ונעשה עליהם את הניסוי נוכל לזהות דפוס. הרי בטוח שלא בכל התחומים בכל העמודים כל המתחרים שלי התחילו לעשות דבר מה כזה או אחר שפגע או תרם לדירוג האתר שלהם בדיוק מתי שאני ערכתי את הניסוי. משמע התוצאה הפרטנית אינה וודאית , התוצאה הכוללת על מספרים גדולים היא וודאית בהחלט ברגע שזוהה הדפוס.

    דבר נוסף שיש להתחשב בו כאשר אנו דנים בקידום אתרים , אינך יכול להבטיח דבר בתחום, אתה לא יכול להבטיח שפעולות שלך כאלה או אחרות יניבו תוצאות כאלה או אחרות ועם זאת , ישנם אינספור מאמרים על גבי הרשת מטובי מקדמי האתרים בארץ , שמצהירים על שיטות קידום כאלה ואחרות. רובם אמיתיות ומניבות את התוצאות הרצויות (כל מקרה לגופו). איך ייתכן הדבר? הרי כל הפרמטרים השונים אמורים לחבל באינדקציה שלך האם פעולה כזו או אחרת היא נכונה או לא. ובכן , הם מתבססים על ניסויים שנעשו לאורך זמן ובמספרים גדולים. הדפוסים שנוצרו כתוצאה מפעולות אלה בתחומים שונים , ביטויים שונים , ארצות שונות, הניבו מסקנות שאנו פועלים לפיהם כיום. משמע הטענה שלא ניתן ליצור תנאי מעבדה נקיים היא שוות ערך לטענה בוויכוח על דת שאומרת כי למעשה "אין אלוהים".

    • א. כתבתי שהבעיה עם מערך הניסוי של דוראן היא העדר תנאי מעבדה מבוקרים. על בעיה זו ניתן להתגבר על ידי תכנון מערך ניסוי מורכב -בתוך רשת האינטרנט עצמה – שיתן תוצאות במונחים הסתברותיים. משרדי הקידום שמשקיעים במערכי ניסוי מורכבים, המצריכים הרבה שכל ושעות עבודה, אינם ששים לפרסם את תוצאותיהם בפומבי, מסיבות מובנות ולהפסיד בכך את היתרון התחרותי. עף על פי כן, הצגתי פה בימים האחרונים שני מחקרים שנערכו אצלנו וזכו לתהודה בעולם כולו.

      ב. לא ברור לי איפה מצאת "אינספור מאמרים על גבי הרשת מטובי מקדמי האתרים בארץ" שאתה מקבל את סמכותם ללא ביקורת ובודאי שגם ללא תחושת צורך לחזור על הניסוי, כפי שמקובל בעולם המדע.

      ג. בדרך כלל הבחירה איננה בין פעולת קידום שמביאה תועלת לבין פעולת קידום שמביאה נזק, אלא בין שתי פעולות קידום שעלותן זהה והתועלת שלהן לא ניתנת למדידה פשוטה. וכך נמצא בצמרת תוצאות החיפוש לזירות תחרותיות דפים שנעשתה להם עבודה שיעילותה נמוכה מאד, אבל בהיקפים גדולים.

      ד. מי שמכיר אותי מעל דפי הפורומים יודע הצהרתי לא אחת שאני מתחייב להביא כל דף אינטרנט למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל, כולל בזירות תחרותיות. הצהרתי גם שאני יכול להביא דף ריק (שיש בו רק תמונה ללא כיתוב) למקום הראשון בגוגל עבור הביטוי [קידום אתרים].

      • תנאי מעבדה מבוקרים , משמעותם כמו שכתבתי למעלה , תוצאות שאינן יהוו אינדקציה. אבהיר את דבריי.

        גוגל זו קופסה שחורה בשבילך ובשביל כולם. רב הגלוי על הנסתר, משמע אתה עושה פעולה ומקבל תוצאה את התהליך שהשפיע על התוצאה אין לך איך למדוד (אלא על ידי שימוש בניסוי על גבי רשת האינטרנט החל במספרים גדולים)

        משמע ליצור "תנאי מעבדה מבוקרים" כמו שאתה טוען שיש לעשות, לעולם לא תוכל לעשות. לא רק זה , אלא תנאי מעבדה כאלה יהוו מכשול לתוצאה אמיתית, כי אתה זקוק למשתנים השונים שקיימים ברשת.
        כך שתנאי מעבדה מבוקרים גם לא ארצה לעשות, כי הדבר מהווה סתירה לעצם קיום הניסוי.

        אם כבר סתירה, אמרת , שלהתגבר על המכשול הזה של "תנאי מעבדה מבוקרים" יש לעשות תכנון מערכי ניסוי מורכבים על גבי הרשת. מה שמהווה סתירה לטענה הראשונה שלך, אם אתה זקוק ל"תנאי מעבדה מבוקרים" ואינך יכול למדוד את הפעולות שלך על גבי הרשת הרי שכל תכנון שתעשה ילקה בחסר כי הרי הרשת מהווה מקום הפוך מזה שאתה מתאר בסביבת "תנאי המעבדה".

        נניח שמה שאתה אומר הוא נכון , והצלחת לעשות "סביבה מבוקרת" ולשלוט על 30 תוצאות ראשונות על ידי שימוש בפעולה מסוימת, התוצאות חסרות ערך. כי לא נעשה שימוש בכלל המשתנים הנכללים בדירוג האתר.

        כל התחום שאתה עובד בו מתבסס על אותם שיטות ומאמרים שנעשו על ידי מנוסים מאיתנו וגדולים מאיתנו ועל סמך ניתוח סטטיסטי של מאות אלפי נתונים.

        כמו שאמרת משרדי קידום, שמשקיעים כל כך הרבה במערכי ניסוי מורכבים.

        אתה אומר לי שאתה עשית את כל הניסויים כולם , וכל השיטות שאתה פועל על פיהם אתה שיחזרת בניסוי על מספרים גדולים תוך השקעת ידע ומשאבים תכנון מערכי ניסוי מורכבים על גבי הרשת, לפני שפעלת? או שנאלצת להסתמך על גדולים ממך ? , שאלה רטורית.

        פעולות בקידום אתרים אינן נמדדות על פי תועלת אל מול עלות.

        דוגמה חביבה , אם תקח 800 סינים שיבנו לך קישורים בפורומים ובלוגים, והאתר שלך כולו יתבסס על פעילות נמוכה כמו זו בהיקף רחב. הרי מתי שגוגל ישיקו את האלגוריתם הבא, או את השינוי הבא במערך. ישנה סבירות גבוהה שהדירוג של האתר שלך יפגע מכך , קרה בביג דאדי , קרה בפלורידה, וקורה בקפאין, יותר מזאת , אם המתחרים שלך ישקיעו משאבים וזמן בקידום איכותי יותר הם יעפילו עלייך ללא בעיה. משמע פעילות SEO שאינה איכותית , בהיקף איזה שרק תרצה בסופו של יום תניב נזק. מכאן אנו יכולים ללמוד ולהסיק שישנן פעולות שנמדדות בנזק וישנן פעולות שנמדדות בתועלת. ללא קשר לעלותן.

        אני מכיר מקדמי אתרים ברחבי העולם והארץ , ואני מכיר את התחום על בוריו בכדי לדעת שאין להבטיח שום דבר לאף אחד, כי אינך יודע מה גוגל צופן לך, אינך מכיר את כל האלגוריתמים של גוגל, אינך מכיר את כל המתחרים שלך, אינך יודע איך מקדמים אחרים את אתריהם , ואינך שולט בסביבת האינטרנט (היעדר סביבה "מבוקרת") משמע הבטחות כאלה למעשה יכולות להיות קונקרטיות רק מתי שמנצלים פירצות במערכת, שמאפשרות לך לבצע מניפולציות על מנוע החיפוש, כמו קידום דף ריק למקום הראשון בביטוי קידום אתרים.
        השאלה העיקרית האם ישנה מחשבה על הלקוח, או על המוניטין של המקדם.

        • אורי, אם אתה מכיר כל כך טוב את התחום, כמה מקדמי אתרים טובים ממני יש בארץ?

        • פבל ישראלסקי
          פבל ישראלסקי

          "אני מכיר מקדמי אתרים ברחבי העולם והארץ , ואני מכיר את התחום על בוריו"
          אורי, כשאתה אומר את זה, האם אתה מתכוון לכך שאתה מכיר מקדמי אתרים שמוכרים בתעשייה או כאלה שלא? (בארץ ובחו"ל).

          תנאי מעבדה מבוקרים כן ניתן לעשות. אני חושב שאם אינך יודע כיצד לעשות זאת, אין עליך לטעון שלא ניתן לעשות זאת (למרות שבדרך כלל זהו האינסטינקט הראשוני שלנו כבני אדם). מספר חברות SEO מהליגה הבינלאומית שאני מכיר עושות ניסויים כאלה בסביבה מבוקרת על בסיס קבוע.

          עמנואל, הרשה לי לחלוק עימך לגבי נושא ה"מומחים". בתחום כמו שלנו, אם לא נשען על מחקרים/סקרים/מאמרים שאחרים כתבו, לא נוכל להתקדם. כמובן שעלינו לחקור את הנושא בעצמנו, אך לעיתים אם מספר רב של אנשים טוענים טענה שקשה לאמת אותה (כי היא מצריכה הרבה לוגיסטיקה), חכם יותר יהיה לקבל אותה ולקחת את הסיכון שאינה עובדת בפועל (כמובן זה רק במקרה שבו האנשים שטענו את הטענה הם בהחלט אנשים שמתעסקים בתחום במשך מספר שנים, מובילי דעה ובעלי שם, בדקו את הטענה שלהם מדעית ובעלי נסיון בשווקים תחרותיים.

          • הפן השני של המומחים המקומיים ואלה שמעבר לים הוא היותם סוחרים בעבודת קידום האתרים של עובדיהם. כמומחים הם רוצים להתפרסם וכסוחרים הם מעוניינים להסתיר. צא וחשוב על פי כמה שמתפרסם כמה עוד נשאר מוסתר.

            מה שמתפרסם הוא על פי הערכתי בדרך כלל תגובה לשאלה העומדת באויר (למשל האם הקישור היוצא השני אל אותו הדף נחשב?) כאשר כל משרד קידום בעל אמצעים יכול לערוך ניסוי פשוט, או ענין מעורפל כמו "דליפת מיץ הקישורים" שישאר מעורפל גם אחרי שישפכו עליו אין-ספור מילים. הוסף על כך "טיפים" מתחום טכנאות האתרים שכל אחד יכול לשחזר ולהעתיק אותם מתוך מה שאתה עושה באתר שלך.

            מה שנשאר חסוי הוא תוצאות של מחקרים שיישומם איננו קל לשחזור והעתקה, הכלים המקוריים שמאפשרים פעולה היכן שהמתחרים נתקלים בקיר חסום, ושיטות הקידום המקוריות המגבירות מאד את התפוקה לשעת עבודה ביחס למתחרים הזולים ממך.

  7. המשך:
    ה. כולם מדברים על "זליגת מיץ קישורים" מבלי שנעשה, עד כמה שידוע לי, ניסוי מבוקר ובהשוואה לקבוצת ביקורת. קשה אם כן לדעת אם יש נזק בהוצאת 800 קישורים ובעיקר מה מימדיו של הנזק.

    ו. ההסתמכות העיוורת על "מומחי קידום בעלי שם בינלאומי" מונעת מציבור מקדמי האתרים מלראות עד כמה דעותיהם מטופשות לעתים. לפני ימים אחדים כתבתי פה על האיוולת של פנל המומחים של SEODMOZ הנאספים כדי להפיק הערכה, על פי שיטת דלפי, מה המשקל של כל פרמטר (מהמפורסמים שבהם) בציון הכללי. אבל לציון הרלוונטיות המשוקלל של כל דף לביטוי חיפוש נתון לא יכול להיות ערך עליון (כי אז איך הדף שהוא הראשון בתוצאות החיפוש ישפר את הציון שלו?) ולכן למרבית הפרמטרים (למשל צפיפות מילת המפתח) יכול להיות רק ערך עליון מוחלט (בנקודות ועל פי הקרבה לערך האופטימלי) אבל לא ערך עליון יחסי (באחוזים מתוף ציון הרלוונטיות המשוקלל).

  8. תהיו לי בריאים לאיזה וויכוח הגעתם פה. קודם כל לגבי הוויכוח – אני רוצה במקרה הזה לחזק את ידיהם של דוראן – גוגל אכן צופן הפתעות רבות והעדכון של גוגל קפאין הוכיח את זה לאתרים רבים ברחבי העולם.
    אגב , לגבי הפוטר, לטעמי ומניסיוני יש אכן השפעה גדולה יותר לקישור פוטר מאשר קישור מדף פנימי. אני ממליץ לא לשים יותר מ- 10 קישורים בפוטר – ולא יותר מ- 8 שיוצאים לאתרים אחרים.

  9. לפי מה שהבנתי מאנשי קידום זה אחד הדברים החשובים בקידום האתצר בשביל שלגוגל יהיה נוח להבין את האתר יותר…..

    • מי שאמר לך את זה מתקשה כפי הנראה לדמיין את היכולות של הצוות המשכיל, הנבון, המקצועי, הגדול והיקר של גוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים