קידום אתרי פלאש בגוגל | בלוג קידום אתרים
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » קידום אתרי פלאש – לא רצוי אך אפשרי!

קידום אתרי פלאש – לא רצוי אך אפשרי!

קידום אתרי פלאש בגוגל

אחת השמועות הנפוצות בה משתמשים מקדמי אתרים רבים היא ש"לא ניתן לקדם אתרי פלאש בגוגל". כמובן ששמועה  זו מופרכת לחלוטין, שלרוב מעידה על חוסר נסיון וידע מצד מקדם האתרים, או במקרים אחרים – נסיון לחסוך בעבודה ועצלנות יתר. כמו כל אתר (לגיטימי) באינטרנט, גם אתר פלאש אפשר לקדם בגוגל. מיד אסביר…

מהו הבסיס לטענה זו?

ללא ספק קשה יותר לקדם אתר פלאש, אני מסכים עם זה. סוג קידום שכזה בהחלט יצריך מצד מקדם האתרים יצירתיות בהיבטי האופטימיזציה, יצירתיות, מאמץ ובעיקר סבלנות. והסיבה לכך היא שפשוט אין באפשרותם של הגוגלבוטים לסרוק ולאנדקס פלאש. מה לעשות, גוגל עדיין לא פיתח דרכים לעשות זאת. לכן הדפים ייתאנדקסו ללא תוכן הפלאש במקרה הטוב, או לא ייתנאדקס כלל במקרה הגרוע יותר. כמובן שאני תמיד ממליץ לכל אדם שרוצה להקים אתר, לעשות זאת באמצעות  קוד נקי ללא פלאש שכן כך הקידום שלו בגוגל (ובמנועי חיפוש אחרים), יהיה פשוט יותר. אך אם בכל זאת האתר כבר נבנה (אין מה לעשות, בעל האתר כבר שילם עליו), אז ניתן להפוך אותו למעט ידידותי יותר עבור מנועי החיפוש באמצעות שילוב HTML שכן ייסרק ע"י הגוגלבוטים. אם גם כאן נתקלים בקשיים ולא ניתן להוסיף לאתר אלמנטים שיכולים להיסרק מסיבות כלשהן, כך שהאתר יישאר פלאש נטו, יהיה קשה אבל עדיין לא אבוד וניתן לקדם אותו באמצעות מספר אלמנטים עליהם ארחיב בהמשך.

אין כאן סתירת רלוונטיות והתוצאות מדברות בעד עצמן…

ידוע שהתוכן הוא המלך, כולם כבר מכירים את האימרה הזו בעל פה. גולשים אוהבים תוכן וגוגל אוהב גולשים מרוצים. אבל העובדה היא שאתר פלאש נטו (ללא תוכן שגוגל יכול לקרוא), יכול להיות מקודם יופי גם בביטויים תחרותיים. אם תשיגו מספיק קישורים מאתרים איכותיים ורלוונטיים, ניתן יהיה להתברג בדף התוצאות הראשון אפילו בעבור מילות מפתח סופר תחרותיות. ולא רק בגוגל.ישראל אלא גם בעולמי.
המקרה של אתרי פלאש יוצא מן הכלל. שהרי אם תחשבו על זה – כן יש בו תוכן כתוב שכל גולש יכול לקרוא (בהנחה שבאמת יש) ואולי האתר אף נותן את מה שהגולש מחפש. הבעיה היא שהתוכן פשוט לא נסרק בעקבות מגבלות טכנולוגיות באלגוריתם של גוגל. לכן הדילמה העיקרית של הגוגלבוט בעת ההגעה לאתר פלאש היא – האם באמת יש בדפי האתר תוכן או שמדובר בדף ריק רק עם תמונות. מכיוון שאת התשובה לשאלה הזו הוא לא יכול לדעת כי אין באפשרותו לסרוק את הדף, הוא נאלץ להתבסס על דעתם של האחרים. או במילים אחרות – מי מקשר אליו.

איל ה-SEO אהרון וול, הגדיר את זה יפה בהקשר של קידום אתרי פלאש:

"For competitive queries Google's relevancy algorithms are probably about 99% linkage data…Google does not aim to show the most optimized content. They want to list the most relevant content."

אז איך בכל זאת לקדם אתר פלאש?

  • קישורים נכנסים – אחד המקרים הקלאסיים לקידום מוצלח של אתר שכולו פלאש, הוא המקרה של אתר הסרט Irobot (בכיכובו של וויל סמית). לא תראו זאת כעת וחבל שלא שמרתי בזמנו תצלום מסך (פשוט תסמכו עלי:) ). אך באותה התקופה שהאתר עשה הרבה רעש בעולם, ניתן היה להקליד בגוגל.קום את המילה "robot" (היו משהו כמו 100 מליון מתחרים על המילה, אם לא יותר) וראו איזה פלא – האתר של הסרט היה במקום הראשון בדף הראשון. כן כן, האתר כולו בנוי בפלאש בלבד. כמות הקישורים הנכנסים מכל מני פורטלים חזקים, אתרי חדשות, אתרי דירוג סרטים וביקורות קישרו לאתר הזה עם הכיתוב "I robot" שכמובן מכיל את המילה "robot". כמות כה מאסיבית מאתרים איכותיים פשוט לא יכולה להיחשב בעיני גוגל כספאם (מדובר באתרים סמכותיים), עד שלגוגל לא נותר אלא "להאמין" שאכן האתר רלוונטי בעבור המילה "robot". כמובן שחשוב לשמור על איכות קישורים שכן לא כל קישור יכול לסייע.
  • יצירת תגי title ו- description איכותיים – ללא קשר לטכנולוגיות עליהם בנויי האתר, תגיות אלו כן נסרקות ובעלות משמעות רבה. דאגו למקם בהם מילות מפתח בחוכמה בכל עמוד באתר.
  • פצלו את אתר הפלאש לקבצי פלאש – במקום שהאתר יהיה פלאש בעל כתובת (URL) אחת לכל הדפים, יש לפצלו לקבצים נפרדים ולבנות דפי פלאש נפרדים. ככל שבאתר ישנם יותר עמודים, כך גם כח האופטימיזציה (מכל אחד מהם בנפרד) רב יותר.
  • כתובות שמכילות את מילות המפתח – אם מדובר באתר באנגלית, שלבו בכתובות הדפים את מילות המפתח שהינכם מקדמים. אם האתר בעברית, לדעתי לא תהיה משמעות לכתובות בעברית.
  • הוסיפו תג noembed – באמצעות תג זה מוסיפים טקסט מידע על תוכן סרט הפלאש. התג הזה ידידותי למנועי חיפוש ובאפשרותם לסרוק אותו.
  • פלאגין של ג'אווה סקריפט לגילויי פלאש – אם יודעים להשתמש בתוסף הזה נכון, הוא אף יותר יעיל מתג ה- noembed שציינתי בסעיף הקודם.

כמובן שאם יש לכם עוד טיפים שלא נרשמו, אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות.

חשוב לציין, שכל הטיפים הללו מיועדים למקרה בו אין לבעל האתר אפשרות להוסיף שום מרכיב שנסרק ע"י גוגל. אם כן יש אפשרות להוסיף, כמובן שהייתי ממליץ להוסיף בדפי האתר אלמנטים של Html (כגון: קישורים, טקסט ותמונות), שכן יסרקו ויתנו ערך מוסף.

אז להבא – שלא יעבדו עליכם! 🙂

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אתרי קונימבו

קידום אתרי קונימבו – מדריך מעודכן 2019

כל מי שקנה חנות וירטואלית של קונימבו, הצטרף לאחת הפלטפורמות הידועות והפופולאריות ביותר בתעשיית האיקומרס ...

18 תגובות

  1. זה לא שאי אפשר לקדם אתרי פלאש, אלא שיש כאן סיכון מסוים – השימוש ב-noembed או SWFObject יעילים כמו alt – נחמד אבל לא ממש מועיל, לפחות לא ברמה ש-SEO דורש. זה יותר מתאים לדרישות נגישות אתרים ולמקרים שאנשים גולשים ללא פלאש או JS.
    למה? בגלל פוטנציאל הספאם העצום.
    איך גוגל ידע שמה שכתבת בתגים האלטרנטיביים תואמים לתוכן הפלאש? רק אם האתר שלך מספיק חשוב בשבילו, הוא כן יסרוק את תוכן הפלאש או ישלח אנשים לבדוק את האתר בעצמם (וזה כנראה מה שקרה עם irobot). אחרת הוא די מהמר ולכן הוא לא בהכרח יראה באתר שלך, "תוצאה רלוונטית".
    אתר פלאש מתאים בעיקר למותגים חזקים (למשל ארומה בארץ), אבל לא לאתרים קטנים. עובדה שלא רואים אתרי פלאש בתוצאות חיפוש על ביטויים תחרותיים. וכמה אתרים כבר יכולים להשיג עשרות אלפי קישורים חיצוניים?

    בנוגע לפיצול הדפים, אני לא יודעת עד כמה זה ישים ויעיל לפצל את הפלאש לכמה עמודים, מה גם שלא יהיו לך קישורים מקוד עמוד הבית לעמודים הפנימיים.
    אתרי פלאש בדר"כ נשענים על עמוד אחד, מה שמגביל עוד יותר את מאמצי הקידום.
    לכל דבר יש מחיר, ומי שרוצה להופיע גבוה בגוגל, לא יכול להרשות לעצמו להישען על אתר שמציג רק פלאש.

  2. כמו שאמרת בסוף הפוסט עצמו אך לא הדגשת את זה מספיק.

    ישנה אפשרות להכניס טקסט בתחתית הדף אשר יתאים לכל דף, ואם הטקסט מתאים לתוכן הדף ויראה כחלק מהאתר.

  3. הייתי עושה את הדבר הבא.
    כל הדפים של פלאש שהם למעשה כתבות ,מאמרים ומידע, מפרק ל2 פלשים.
    העליון והתחתון ובמרכז טקסט HTML נקי שנותן תחושה שכביכול כל הדף פלאש.
    ככה יש תוכן וטקסט גם לצורכי קידום.

  4. קשה לי להסכים עם מה שכתבת בפוסט.
    אפשר לתמצת הכל ל"השגת קישורים חזקים", בלי אופטימיזציה נכונה זה לא יעבוד בגוגל העולמי (פרט למקרים שהקישורים מאתרים איכותיים במיוחד) ואני מקווה שגם לא יעבוד בארץ.

  5. שוב פוסט מעניין ונגעת בכמה נקודות חשובות.
    גוגל מספיק חכם לזהות אם אתר הפלאש הוא רלוונטי עבור ביטוי חיפוש – גם אם הרובוט לא מצליח לקרוא את הביטוי בתוך האתר.

    יחד עם זאת תראה לי מקדם אתרים אחד שהיה לוקח על עצמו קידום של אתר הבנוי כולו מפלאש עבור ביטוי תחרותי כמו כמו עיצוב אתרים, למשל.

    הקידום האורגני של אתר הבנוי כולו מפלאש חייב להיות "טבעי" כמו בדוגמא המצויננת שהבאת על I ROBOT.

  6. מאור, זה לא שגוגל מספיק חכם לזהות אם האתר רלוונטי, אלא שגוגל יבזבז משאבים רק אם האלגוריתמים הגיעו למסקנה שזה כדאי (או להבדיל, כדי לזהות ספאם ולהעניש)
    הרי האתר של irobot הוא ממש לא דוגמא ריאלית מבחינת כולנו, כי האתרים בישראל, וגם רוב האתרים בעולם לא מקבלים טרפיק וקישורים כאלו.
    מניסיון, אתר פלאש קטן יחסית פשוט לא יופיע באינדקס, או יופיע בעמוד 9 או 99. ומראש אנחנו מניחים שאף אחד לא יבנה אתר מורכב בפלאש – ולכן אפשר גם להסיק שאתרי פלאש הם לרוב קטנים ופשוטים – וזו עוד נקודה לרעתם בכל הנוגע לקידום.

    אלברט – לא נראה לי שזה יתן לך משהו. דווקא ההדר והפוטר הם החלקים היותר "משעממים" ופחות יצירתיים באתרים (כדי לא למשוך תשומת לב מהעיקר, במרכז), ולכן כביכול אין סיבה להשתמש בפלאש רק לאותם אזורים).

  7. פבל ישראלסקי

    הדר,
    "האלגוריתמים הגיעו למסקנה" = "גוגל מספיק חכם לזהות" לא? אחרת לא הבנתי למה התכוונת…
    ובכלל כהערה כללית, הפוסט נכתב בעקבות הסיפור הבא:
    חבר טוב שלי שיש לו אתר בפלאש סיפר לי שחיפש חברה שתקדם לו אותו. לפני כשבוע הוא פנה לחברה מוכרת (שלא אציין את שמה). שם נאמר לו כי הם לא מתכוונים לקדם לו אותו כי האתר שלו בפלאש ושלעולם אף אחד לא יוכל לקדם אותו בגוגל בגלל זה. זה קצת עצבן אותי.
    הרי ברור שהתירוץ המטופש הזה בא לכסות על עצלנות, או חסר ידע מובהק בתחום מצד אותה חברה. לפיכך היה מאד חשוב לי לכתוב שזה כן אפשרי. לא המלצתי על פלאש, ברור שאתם צודקים שקל יותר לקדם אתר שהוא לא פלאש. אלא אמרתי שאם כבר האתר נבנה בפלאש (בעל האתר שילם כסף לספק, אין לו אפשרות להתחרט), אז תשובה מהסוג שניתנה לו פשוט לא באה בחשבון.

  8. אני לא מסכימה איתך. לדעתי אותה חברה כן גילתה אחריות ורצינות. אם הם היו לוקחים ממנו אלפי שקלים כדי לקדם אתר בפלאש, זה היה חוסר אחריות מצידם, כי הם צריכים לדעת שכל המאמצים האלו שכתבת עליהם, לא יצליחו לקדם אותו בגוגל (בהנחה וזה אתר סטנדרטי). מבחינתי (וכנראה מבחינתם), לקדם = להביא למקום הראשון עבור מילות החיפוש (או אפילו לעמוד הראשון). אם הביטויים הם תחרותיים, למה שהם יסכנו את המוניטין שלהם על מטרה אבודה? למה לקחת פרויקט שאי אפשר לעמוד ביעדים שלו? ברור שניסוח כמו "לעולם אף אחד לא יוכל לקדם את האתר" הוא קצת מוגזם (ואני מסופקת אם זה ציטוט מדויק), אבל ברמה העקרונית יפה מאד שהם דחו הצעה עסקית בגלל עקרונות מקצועיים (ואני לא מאמינה שחברה תדחה עסקה סתם ככה). חוץ מזה, שברמה העקרונית, גם אם הם לא מכירים מספיק טוב קידום אתר בפלאש, וחושבים שאי אפשר לקדם, אז זה בהחלט ראוי להערכה שהם לא לקחו פרויקט שהם יודעים שיכשל (או חושבים שיכשל), רק כדי לקבל כסף.

  9. פבל ישראלסקי

    הדר,
    יש הבדל בין חוסר רצון לקחת על עצמך פרויקט של קידום אתר פלאש בעקבות חוסר ידע\נסיון, לבין קביעת טענה שאומרת כי לא ניתן לקדם אתרי פלאש ככיסויי תחת. ניתן תמיד להגיד משהו כמו "מצטער, קידום אתרי פלאש הינו תהליך מורכב יותר ואינני יכול לקחת אותו על עצמי בעקבות חוסר ההתחייבות על התוצאות". משפט שכזה הוא לגיטימי לגמרי. אני בכלל לא בעד שכל חברת SEO תיקח על עצמה כל פרויקט שיבוא. מן הסתם יש מיקוד, יש יכולות, יש שיכולי מיצוב וכו'. אבל התחמקות בתירוץ שכזה מביעים חוסר מקצועיות בעיני.

    ומי אמר שהביטויים תחרותיים?
    למה את לא מאמינה שחברה תדחה עסקה סתם ככה? אני יכול לתת לך אלפי דוגמאות להתנהולת שגויה. (למה לדעתך כל חברה עושה החלטות נכונות?)

  10. חברים,
    קידום אתרי פלאש אפשרי אבל מסובך ותלוי קישורים הרבה יותר מאתרים אחרים.
    בביטוי התחרותי מאוד השכרת רכב, נמצא אתר האתר של שלמה במקום הרביעי עם עמוד בית פלאשי.

    הכל אפשרי, את התקציבים לעומת זאת, אין לכולם.

  11. פבל,
    אני מסכימה איתך ב-100%, וברור שלניסוח ולהסברים ללקוח יש משמעות רבה.
    עם זאת מכיוון שאני לא מכירה את המקרה הנדון, אני יכולה רק לדבר בהכללות. ברור שחברות עושות טעויות ויש התנהלות שגויה, אבל אני רק דיברתי ברמת העיקרון והכלל.

  12. פבל ישראלסקי

    אני מסכים איתך ברמה הכללית. אני לעולם לא אמליץ לאף אחד לבנות אתר פלאש, ואעשה הכל על מנת לשכנע מישהו לעבור לאתר רגיל במידה וכבר נבנה לו. אך לא פעם נתקלתי במקרים בהם כבר נבנה ללקוח אתר פלאש ואין לו מה לעשות בנידון, במקרה כזה ברצוני להראות לו שעדיין יש אור בקצה המנהרה ולא הכל אבוד.

  13. גם אני לא מעודד בניית אתרים בפלאש (אך תלוי בתחום) מקרה מוזר שהיה לי בקידום אתר פלאש, הגעתי לתוצאה רביעית תחת המילה הכי נחשקת שלי, אך המלל שבתוצאה שבגוגל לא נמצא בשום מקום באתר! המלל לתיאור האתר נלקח בכלל מהתיאור של הקישור לאתר בדמוז, מבולבלים ? גם גוגל… כניראה שזאת הרמה שגוגל סומך (או סמך) על דמוז… 

  14. פבל ישראלסקי

    כן האמת שזה די נפוץ שמשם גוגל לוקח את התיאור, אם כי לאחרונה המצב הוא שונה…

  15. אפשר לקדם אתרי פלאש, אני מקדם אתרי פלאש מלאים,הם בדף ראשון במחרוזות כבדות מעל 60,000,000 תוצאות.

  16. לדעתי כולם צודקים כאן ברמה מסויימת, אתרי פלש מטיבעם קשים יותר לקידום, שתילת תוכן בתחתית העמוד יכולה לסייע רבות ולהקל את הקידום, ללא כל תוכן מדובר בעבודה קשה וארוכה שאי אפשר להבטיח תוצאות מספקות ללקוח. מי שיהיה מוכן להשקיע כסף רב בקידום אתר פלש אין שום סיבה שלא יסכים לשיפור האתר שלו בעלות של חודש קידום…

  17. חברים!
    היכן היצירתיות שלכם?
    אתרי פלאש הם מאוד יפים אולי הכי יפים שבנאדם יכול לבקש אז נכון הם לא מקודמים אז מה זו סיבה להיכנס לפאניקה? מה עם גוגל אדוורדס מה עם פרסומות בפייסבוק השקעה של 200-400 חודשי לא יהרוג אף אחד וזה יצא הרבה פחות כסף מאשר פרסום קידום אורגני.

    תאמר לחבר שלך לעשות מספר דברים.
    ראשית כל שיכניס פרסומות גוגל אדוורדס / אדסנס בהתאמה לבחירתו.
    פרסומות בפייסבוק גם חמוד
    שיגש לאחת מתוכניות השותפים וישים לעצמו קמפיין במידה ויש לו מעט כסף לשפוך על לידים.
    שיפרסם קופון באתר קופונה או בכל אתר קופונים אחר ברשת ויתחיל לקבל לקוחות.

    רק מקידום בלבד לא משיגים לקוחות אלא משילוב כל המגוון של הפרמטרים הללו שיכולים להביא בסופו של דבר את כל ההיבט לרווחיות לכיס של בעל העסק.

    • פבל ישראלסקי

      היי ברק,

      אתה צודק לחלוטין, SEO זה רק ערוץ שיווק אחד ואם העסק בחר באתר פלאש, על אף החסרונות שלו מבחינת SEO, תמיד אפשר לבחור ערוצים אחרים.

      כמובן שאתרי פלאש יפים, אף אחד לא אומר שלא. הפוסט מדבר על כך שהם פחות מומלצים מבחינת SEO.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים