דע את האויב: איך לעשות מחקר מתחרים בסיסי בנישה שלכם

רגע לפני שמתחילים לקדם אתר בגוגל כדאי לבחון מה המתחרים עושים, מה החוזקות והחולשות שלהם, כדי להסתמך על זה בבניית אסטרטגיית SEO חכמה.
עמית אדלר

“אבל איך דווקא האתר המעפן הזה עוקף אותי בגוגל?”
זו אחת מהשאלות שכמעט תמיד עולה בשלב כלשהו בקידום אורגני (ולפעמים גם בקידום ממומן).

אנשי SEO משקיעים זמן רב ביישום של אינספור מהלכים, והכול כדי שהנכסים יביאו את מרב התועלת ללקוח. אבל לעיתים קרובות לא די במבט פנימה ובתיקון עצמי; פעמים רבות אנו נדרשים גם למבט החוצה, כדי להבין מה אחרים עשו על מנת להגיע לאן שהגיעו (ועל הדרך עקפו אותנו בסיבוב).

המאמר הוא חלק מקורס קידום אתרים מבית Askpavel Academy

כולנו מכירים היטב את הסיטואציה בה אנו כה מרוכזים בקובייה הפרטית שלנו, עד שקשה לנו לראות דברים מנקודת מבט נוספת. מחקר מתחרים מיועד לעשות בדיוק את זה – לשבור קצת את תבניות החשיבה הסטנדרטיות שלנו, “להציץ לשכנים” ולקבל רעיונות חדשים שכנראה לא חשבנו עליהם עד כה. הנה כמה שלבים עיקריים בתהליך של חקירת מתחרים.

שלב 1 – איתור המתחרים הרלוונטיים

ראשית יש לציין שהמתחרים בגוגל, אינם בהכרח המתחרים בעולם העסקים ה”אמיתי” שמחוץ לדיגיטל. לדוגמה – בעל עסק או מנהל שיווק בארגון יכולים להגיד שחברת XYZ היא מתחרה רצינית שלהם, אבל בגוגל נגלה שהיא לא מהווה איום כה גדול. יש להבהיר את ההבדל הזה ללקוח כבר בראשית התהליך.

לצורך איתור המתחרים הרלוונטיים לנו, ניקח את הביטויים העיקריים ו/או החשובים ביותר – ונריץ אותם בגוגל. עבור כל ביטוי נארגן את 10 התוצאות הראשונות בטבלה, הכוללת מספר עמודות עיקריות.

שלב 2 – ארגון המידע

בטבלה נארגן את הנתונים החשובים ביותר. יש לציין שאין משנה סדורה לגבי מיהם הפרמטרים החשובים ביותר. כל אחד יכול להחליט אילו פרמטרים לבחון אצל המתחרים שלו. הנה כמה דוגמאות:

  • עמודים סרוקים בגוגל (אופרטור site) – האם מדובר באתר קטן או גדול? אומנם זה לא מדד חד משמעי, אבל לאתרים גדולים יש סיכויים טובים יותר להתברג גבוה.
  • ותק הדומיין הראשי לעומת העמוד הספציפי שמופיע בתוצאות – ותק לכשעצמו אינו מהווה מדד, אבל ככל שהדומיין הראשי והעמוד בתוצאות ותיקים יותר, כך גדלים סיכוייהם להתברג גבוה.
  • מספר דומיינים מפנים לדומיין הראשי לעומת העמוד הספציפי שמופיע בתוצאות – כמות ואיכות הדומיינים המפנים חשובה לבחינת מצב המתחרה לעומת מצבנו.
  • מצב האופטימיזציה בעמוד הספציפי – האם הביטוי + וריאציות שלו מופיעים בטייטל, מטא תיאור, כותרות H, תוכן, אלטים ועוד. מומלץ לבדוק את הביטוי בגוגל גם באמצעות אופרטור allintitle, כדי לבדוק מי ביצע אופטימיזציה לביטוי המדויק במירכאות (allintitle:”KEYWORD”).
  • האם יש קישורים פנימיים מעמודי תוכן אחרים באתר אל עמוד המטרה.
  • סך מילות המפתח בהן מופיעים המתחרים בגוגל – יכול לתת לנו רעיונות לביטויים נוספים.
  • מהו סוג העמוד? האם זהו עמוד בית או עמוד פנימי? האם מדובר בעמוד תוכן מעמיק או קטגוריית מוצרים?
  • מהירות טעינה של העמוד הספציפי – האם חורגת מ-3 שניות וממשקל של 2 מגה?
  • אזכורי מותג – כמה פעמים מופיע בגוגל שם המותג של כל מתחרה (במירכאות).
  • וכן הלאה.

שלב 3 – הסקת מסקנות ופעולות לביצוע

לאחר שסידרנו את כל המידע החשוב לנו, עלינו לעבור עליו ולחלץ תובנות. התהליך הזה לא תמיד פשוט, ומצריך בעיקר ניסיון-עבר בתחום. צריך לדעת על מה להסתכל, ובעיקר כיצד להפריד את התבן מן הבר.

לדוגמה, אם נגלה שרוב התוצאות הראשונות בגוגל בביטוי X מציגות אתרי קטלוג או איקומרס – יהיה לנו קשה מאוד להתחרות בהם עם אתר תוכן בלבד. לפיכך נוכל להסיק שהאתר שלנו יצטרך שינוי בתצורה, כלומר להפוך אותו לקטלוג לכל הפחות (ולאתר סחר מקוון במידת הצורך). דוגמה נוספת – אם רוב המתחרים שלנו השיגו קישורים מאותם 3 אתרים בדיוק, יהיה מומלץ מאוד שגם אנחנו נשיג קישור מאותם מקורות.

אופציה נוספת לבדיקה היא מה שנקרא “פער התוכן” (Content Gap). בסעיף הקודם ציינתי פרמטר שמטרתו לבדוק את סך מילות המפתח בהן מופיעים המתחרים. בדיקה שכזו, שבדרך כלל נעשית על ידי כלי חיצוני (אי אפשר לעשות אותה ידנית), תאפשר לנו לראות אילו סוגי מאמרים ותכנים מופיעים אצל המתחרים, ולהציג את אותו תוכן גם אצלנו. זה לא נועד סתם כדי להעתיק, אלא כדי ליצור “שדה סמנטי” רחב-היקף סביב הנושא שבו עוסק האתר. ככל שיהיו לנו יותר ביטויי זנב ארוך, כך ייטב לקידום.

לעיתים חלק ניכר מהדומיינים של המתחרים, יפגינו תכונות שלא ניתנות לשכפול. ותק דומיין או ותק של עמוד מטרה, לדוגמה. לא משנה כמה נרצה, לא נוכל להוסיף שנים לוותק הדומיין שלנו… אבל ותק הוא לא פרמטר בעל חשיבות לכשעצמו. הוותק מקבל חשיבות רק כל עוד הוא מצליח לייצר מספיק קישורים ואזכורים לאתר המדובר.

כלים למחקר מתחרים

אין ספק שעבודת המחקר הזו היא לא עניין של מה בכך. יש למצוא את המתחרים, לבדוק עשרות נתונים שונים ולעשות השוואה בין כולם. בהקשר זה נציין מספר כלים מעולים שעושים חלק מעבודת המחקר עבורנו, או לעיתים גם את כולה.

Zefo (בתשלום)

זפו הוא פלטפורמת SEO ישראלית מבית היוצר של ניר אדר, מומחה קידום אתרים ותיק בתעשייה. בין יתרונותיו הגדולים של זפו, קיימת האפשרות לביצוע מספר מחקרי מתחרים, כמעט אוטומטיים לחלוטין. המחקרים מציגים את המתחרים השונים, לצד הנתונים החשובים ביותר לקבלת החלטות ולהמשך פעולה. לסקירה של Zefo >>

Ahrefs (בתשלום)

כלי מעולה למחקר מתחרים, והטוב ביותר בכל הנוגע למחקר קישורים נכנסים (לדעתי עוקף את מג’סטיק ואת Semrush מהבחינה הזו). מעבר לבדיקת קישורים, ahrefs מספק סקירה של המילים המופיעות בגוגל עבור המתחרה – ולכן הוא מעולה גם להשלמת פערי תוכן באתר שלנו.

אחת האופציות הטובות ביותר בכלי הזה, היא האפשרות להקליד כמה מתחרים במקביל – ולראות מי מהם מקבל קישורים שאנחנו עדיין לא קיבלנו. הציונים של ahrefs לכל דומיין הם פחות רלוונטיים לדעתי (Domain Rating, URL Rating, Ahrefs Rank) ומוטב להתרכז בקישורים, במילות המפתח ובשאר האפשרויות. לכלי יש גרסה חינמית שמאפשרת לבדוק רק קישורים נכנסים בצורה מוגבלת.

בדיקת אתר askpavel בכלי הקישורים של ahrefs

SemRush (בתשלום)

אחד מהכלים המובילים למחקרי מתחרים בעולם הדיגיטל, המציע אינספור אפשרויות – מבדיקת טראפיק, קישורים נכנסים, פערי תוכן ומדדי דומיין, וכלה בבדיקת ביצועים גם בממומן. רמת הדיוק שלו בבדיקת הקישורים לא מגיעה ליכולות של Ahrefs (לדעתי), אבל בכל השאר זהו בהחלט כלי מופלא שמאפשר גם בדיקות אופטימיזציה לאלפי עמודים בכל אתר, עם דוחות מפורטים של מה דורש תיקון. לכלי יש גרסת ניסיון בחינם למשך 7 ימים. לסקירה של SemRush >>

Ubersuggest (חינם)

כלי דומה ל- Ahrefs מבחינת האופציות המוצעות בו – הצגת מילות המפתח של המתחרה בגוגל, בדיקת קישורים נכנסים, קבלת רעיונות למילות מפתח חדשות ולתוכן חדש וכן הלאה. גם פה ציוני הדומיין לא רלוונטיים ומוטב להתעלם מהם. מכיוון שהכלי חינמי הוא אינו מדויק כמו כלים בתשלום ומפספס לעיתים קרובות (בעיקר באתרים בעברית). טוב לקבלת אינדיקציה כללית בהיעדר אפשרויות בתשלום.

רגע לפני סיום

מחקר מתחרים הוא שלב חיוני בקמפיין קידום אורגני, אבל לא תמיד הוא נחוץ. אם הצלחתם להבריג את האתר/ים שלכם בעשירייה הראשונה בלי להציץ לאף מתחרה, אשריכם! אלא שלעיתים קרובות זה ממש לא המצב, ורובנו נצטרך לבדוק מה עשו האחרים כדי להבין איך להתקדם. זה לא אומר שבהכרח נעתיק כל דבר שהם עשו, אבל זה כן יעזור לנו בתהליך קבלת ההחלטות שלנו.

כדי לבצע מחקרי מתחרים אפקטיביים, שגם נושאים בחובם תובנות – מומלץ מאוד ללמוד את הנושא לעומק בצורה מסודרת. מתעניינים בקורס שיווק דיגיטלי בחברת דיגיטל מובילה? 

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.