קלאבהאוס לאנשי שיווק: איך לנצל את הקול שלכם לקידום העסק

אפליקציית קלאבהאוס (Clubhouse) הושקה במאי 2020 ומאז הפכה למוצר מבוקש, שסביבו רוחש באז בלתי פוסק. אז מה בדיוק קורה שם ואיך להשתמש בזה לשיווק?
עמית אדלר
שיווק בקלאבהאוס

כאילו משום מקום צצה לה אפליקציה חברתית חדשה, שכולה מבוססת על תוכן קולי בלבד. אז מה הופך את Clubhouse לאחת האפליקציות המבוקשות ביותר כיום? והאם ניתן לנצל זאת גם לצורכי שיווק?

בניגוד לכל רשת חברתית אחרת, המבוססת בעיקר על תוכן טקסטואלי או חזותי – בקלאבהאוס מדובר באודיו בלבד. אין טקסט, אין תמונות, אין סרטונים – יש רק חדרי שיחה בהם מתקבצים אנשים בעלי עניין משותף, ומנהלים שיחות קוליות. אנשי דיגיטל בישראל שכבר ניסו על בשרם, הזהירו שמדובר במשהו ממכר מאין כמותו.

אז על מה כל הרעש?

ראשית ראוי לציין שכרגע קלאבהאוס היא מועדון למוזמנים בלבד.

ניתן להשתמש באפליקציה רק לפי הזמנה מראש שנשלחה אליכם, ורק במכשירי אייפון ואייפד.

אין ספק שהאקסקלוסיביות הזו היא חלק מהקסם שגורם לבאז גדול מאוד סביב קלאבהאוס. יש אפילו קבוצות פייסבוק בהן ניתן לקבל המלצות על חדרי שיחה, ואולי גם הזמנה לאפליקציה עצמה (לדוגמה קבוצת ClubHouse Israel Community אם בא לכם לנסות).

בהקשר הזה ראוי לציין שקלאבהאוס מסתמכת כרגע בעיקר על משתמשיה כדי לשווק את עצמה. מי שיש לו הרבה אנשי קשר באייפון, יכול לאשר הרבה מחבריו שנרשמו לאפליקציה גם בלי לקבל שום הזמנה בפועל. כל משתמש יכול להזמין 3 משתמשים נוספים, וככל שהוא פעיל יותר כך הוא יכול לצבור עוד הזדמנויות להזמנת משתמשים.

אקטיבי או פאסיבי? בחירה שלכם

בקלאבהאוס אפשר לקחת חלק פעיל בשיחות, ואפשר פשוט לשבת בצד ולהקשיב לאחרים מדברים. מי קובע את החוקים ומי מחליט מי מדבר? המנחה, זה שפתח את החדר והזמין את האנשים. כל אחד ואחת יכולים להקים חדר שיחה משלהם, ואם נושא החדר מתאים להגדרות של משתמשים אחרים באפליקציה – החדר יצוף להם בפיד כדי שיוכלו להיכנס. המנהל יכול לתת הרשאת ניהול גם לאנשים נוספים, וכן למנוע ממישהו את זכות הדיבור במידה שאמר משהו לא לעניין.

אין תיעוד

נקודה חשובה נוספת שכדאי לזכור: כל שיחה ב-CH לא נשמרת או מוקלטת, אלא נעלמת לעולמי עד בסיום. הפחד מלפספס דברים (FOMO) עומד חזק במרכז האפליקציה, בייחוד בהתחשב בעובדה שאתם יכולים לנהל שיחה מרתקת עם אילון מאסק, מנכ”ל טסלה, ששורץ שם לאחרונה לא מעט – אבל לא תהיה לכם שום עדות לכך בסיום השיחה.

עם זאת, בואו לא נהיה תמימים – למרות שאסור להקליט שיחות בלי רשות ממנהל החדר, שיחות מקלאבהאוס אכן מוקלטות ומודלפות החוצה. הנה דוגמה לשיחה של הקומיקאי האמריקאי, קווין הארט, שהודלפה מחדר צ’ט שהנושא העיקרי שלו הוא “האם קווין הארט מצחיק”. זו עוד תכונה מופלאה של קלאבהאוס – אנשים מהשורה יכולים לנהל דיונים, שיחות ואפילו ויכוחים עם מפורסמים, מנהלי חברות ידועות ועוד.

בכתבה באתר INC נחשף כי בתנאי השימוש של CH מצוין במפורש שכל השיחות מוקלטות לצורכי בטיחות (במידה שמישהו ידווח על תוכן בעייתי). אם איש לא דיווח והשיחה הסתיימה, ההקלטה האוטומטית נמחקת. מעבר לכך מבוצע מעקב באמצעות פיקסלים, מחיקת פרופיל לא מתבצעת בצורה מיידית ועוד שאר בעיות פרטיות.

איך משתמשים בקלאבהאוס

Clubhouse הושקה באפריל 2020 על ידי שני יזמים, שהקימו את חברת Alpha Exploration. במאי 2020 עמד שווי האפליקציה על כמעט 100 מיליון דולר, ונכון ל-21 לינואר 2021 מדובר על שווי של מיליארד דולר. למרות זאת, ראוי לציין שהם לא הראשונים שחשבו על כך. בשנת 2014 שני יזמים ישראלים הקימו את אפליקציית Hear Me Out שגם היא התבססה על אודיו, אבל משום מה לא הצליחה להתרומם ונעלמה מהשטח ב-2018.

קלאבהאוס זה לא פודקאסט

לכל מי שתהה בינתיים, קלאבהאוס זה ממש לא פודקאסט. בקלאבהאוס הכול זמני בלבד, בעוד שפודקאסט הוא מוצר מוקלט מראשיתו ועד סופו, ומאפשר לשמוע כל קטע שוב ושוב מתי שנוח לנו. קלאבהאוס מבוססת על בלעדיות וזמניות, וזה חלק ממה שמושך אליה כל כך הרבה תשומת לב.

כפי שכבר צוין, אתם חייבים להיות בעליו של מכשיר אפל וכן לקבל הזמנה ממישהו שכבר חבר באפליקציה. מרגע שקיבלתם הזמנה פותחים פרופיל פשוט עם תמונה, תיאור טקסטואלי ותחומי עניין – ומתחילים לחפש אנשים וחדרים. מומלץ להתחיל לעקוב אחרי אנשים רבים, הן מפורסמים והן כאלה שרלוונטיים עבורכם (מבחינת נושאי שיחה). ככל שתעקבו אחרי יותר אנשים, כך תגדילו את נפח הפעילות שלכם והפיד יידע מה להמליץ לכם בהמשך.

ההזמנות לחדרי שיחה פועלות במתכונת דו סטרית בלבד

רק אם שני משתמשים בקלאבהאוס החלו לעקוב אחד אחרי השני, כל אחד מהם יכול להזמין את השני לחדר שיחה שהאחר פתח. מעקב חד צדדי בלבד לא יאפשר לשלוח הזמנה לחדרי צ’ט. ברגע שאתם בתוך חדר שיחה, אתם יכולים להאזין למתרחש ולשיחות של אחרים (מומלץ מאוד כדי להבין במה החדר עוסק ואיך מתנהלים בו הדברים).

איך מתנהל השיח?

אם אתם רוצים לדבר, יש להקליק על אייקון “הרם יד” בפינה התחתונה למטה – משמע לבקש אישור דיבור. אם המנהל יאשר אתכם, תוכלו להתחיל לדבר ולהמשיך את השיחה. אפשר לקבל הזמנה להצטרף לשיחה גם בלי לבקש רשות, בעיקר על ידי מנהלים שהתעניינו בכם.

איך מנהלים שיחה עם עשרות ומאות אנשים בחדר צ’ט אחד, שכל אחד מהם ככל הנראה רוצה להגיד משהו?

פשוט מאוד: כבוד הדדי. כאשר מישהו מדבר, כולם משתיקים את המיקרופון שלהם עד שיסיים. למרות זאת, לא הכול מתנהל על מי מנוחות, ולעיתים רבות משתתפים פולשים לשיחות של אחרים ויוצרים קקופוניה בלתי נסבלת.

קלאבהאוס הוא ה-מקום לפגוש אנשים אמיתיים, עם דעות אמיתיות בכל נושא. מצד שני – זה קורה מספיק גם ברשתות חברתיות אחרות כגון פייסבוק וטוויטר, עד כדי תכנים בעייתיים כגון שנאה, גזענות ועוד. גם בקלאבהאוס יש כבר תלונות על תכנים גזעניים, אנטישמיים ואחרים – וזאת בעיקר בשל העובדה שהכול נתון לשיקולו של מנהל החדר. יוצרי קלאבהאוס לא מתכוונים להתערב בתכנים, ובטח שלא להסיר פייק ניוז או תוכן שנאה. בקלאבהאוס המשתמשים הם בעלי הבית, וקל לראות איך כל זה יכול להידרדר מכאן והלאה.

שיווק בקלאבהאוס – מיתוג אישי הוא שם המשחק

מכיוון שהכול בקלאבהאוס נסוב סביב אנשים, השיווק האמיתי כאן הוא מיתוג אישי (לפחות בשלב הזה; אני מרשה לעצמי לנבא שבסופו של דבר יהיו גם פרסומות – ראו התייחסות בתחילת המאמר לנושא ההקלטות האוטומטיות).

מכיוון שלא ניתן לשלוח הודעות אישיות למשתמשים אחרים (נכון לעכשיו), הכל מתרכז סביב השיחות שאתם מייצרים בחדרים השונים בזמן אמת. אם קישרתם לטוויטר ולאינסטגרם שלכם, אתם יכולים להפנות משתמשים מקלאבהאוס לפרופילים הללו כדי ליצור איתכם קשר ישיר.

1. המיתוג האישי מתחיל בפרופיל

  • הוסיפו תמונה זכירה באיכות טובה.
  • הוסיפו תיאור טקסטואלי (שיכול להיות מאוד ארוך, אז כדאי לנצל). אפשר ואף מומלץ להשתמש באימוג׳יז שמושכים את העין.
  • חברו את הפרופיל לטוויטר או לאינסטגרם שלכם (אין כרגע אפשרות להוסיף לינקים אחרים).

בניגוד לרשתות חברתיות אחרות שנשענות כמעט במלואן על איך שאתם נראים (כולל פייסבוק, אגב), בקלאבהאוס הכול הוא נטו היכולות שלכם לנהל שיחה בתחומי העניין שבחרתם. כמו בעולם השיווק מבוסס התוכן, גם בקלאבהאוס מדובר בתכנים שלכם. ככל שתהיו מעורבים יותר, תנהלו שיחות רבות יותר, תתנהגו בצורה אדיבה ותמתינו לתורכם – כך תמתגו את עצמכם כאנשי מקצוע בתחומכם.

אגב, ככל הנראה גם פייסבוק וטוויטר החלו לפתח פיצ’רים דומים מבוססי אודיו, בניסיון לרכב על הבאז של קלאבהאוס. אם שתי ענקיות שכאלה חושבות על העתקה בלי בושה, ככל הנראה מדובר במהפכה לא קטנה. מתישהו גם משתמשי אנדרואיד יוכלו כנראה להיכנס למשוואה – ואז יתחולל מפץ נוסף באבולוציה של קלאבהאוס.

2. חפשו אנשים, חדרים ומועדונים להצטרף אליהם

כדי לקבל וליצור חוויית קלאבהאוס אפקטיבית, יש להיות ממוקדים מבחינת האנשים, החדרים והמועדונים. אם תעקבו אחרי כולם בצורה רנדומלית מדי, אתם עשויים לסיים עם עומס יתר של אינספור נושאים שונים שיצקצקו לכם בפיד. כאשר נכנסים לאפליקציה נמצאים למעשה ב”מסדרון”, בו ניתן לראות רשימת חדרים.

חדרים אלו יהיו מבוססים בעיקר על האנשים והמועדונים שאלריהם אתם עוקבים, אבל תוכלו לראות גם חדרים לפי טרנדים מתחלפים. אם אתם חדשים לגמרי, קלאבהאוס ימליץ לכם על אנשים למעקב בהתבסס על רשימת אנשי הקשר הפעילים ביותר במכשיר הנייד שלכם.

גודל החדרים נע ונד בטווח גדול, החל מ”אולם הרצאות” וכלה בחדרים קטנים עם מספר אנשים בלבד. ככל שתיכנסו ליותר חדרים תמצאו אנשים שיכולים לעניין אתכם ושווה לעקוב אחריהם. בהתאם לכך תשתנה גם רשימת ההצעות לחדרים חדשים ב”מסדרון”.

ככל שתשוטטו באפליקציה, כך יגדלו הסיכויים למצוא חדר ציבורי שנפתח על ידי מועדון כלשהו. הקלקה על אייקון הבית הירוק תיתן מידע אודות המועדון, תאפשר להציץ על רשימת החברים ותסייע לכם בקבלת ההחלטה האם להצטרף למועדון. הסתכלו מי עוקב אחרי האנשים שאחריהם אתם עוקבים, וכך תגלו עוד אפשרויות חדשות.

פרופיל מועדון בקלאבהאוס
תמונה: socialmediaexaminer.com

חפשו במדריך המשתמשים, מדריך המועדונים ולוח האירועים
מדריכי המשתמשים והמועדונים מאפשרים חיפוש באמצעות מילות מפתח, כמו גם לוח האירועים המציג איוונטים עתידיים. מומלץ לחפש בכל אחת מהאפשרויות הללו באמצעות מילים וביטויים התואמים לתחומי העניין שלכם, ולמצוא עוד אנשים, חדרים ומועדונים.

תוצאות חיפוש בקלאבהאוס
תמונה: socialmediaexaminer.com

חפשו בשורה הראשונה בכל חדר
בכל חדר שאליו אתם נכנסים בקלאבהאוס, תראו שלוש קטגוריות של אנשים – הבמה מציגה את הדוברים; השורה הראשונה מציגה את האנשים שאחריהם הדוברים עוקבים; ולבסוף הקהל, זה שמאזין. הקלקה על כל משתמש הנמצא בשורה הראשונה בחדר, יכולה לחשוף לכם עוד אנשים שאחריהם תרצו לעקוב.

השורה הראשונה והבמה בחדר הנמצא בקלאבהאוס
תמונה: socialmediaexaminer.com

3. איך להגדיל את רשימת העוקבים בקלאבהאוס

הגדלת רשימת העוקבים יכולה להשפיע רבות על העסק שלכם. אם אתם מעוניינים למצב את עצמכם כאנשי מקצוע ולמשוך עוקבים, תצטרכו להיות פעילים באפליקציה ולהופיע במגוון במות. אל תפצו ישר על חדרים גדולים, כי הסיכויים שיבחינו בכם בין 5,000 או 10,000 איש אינם גדולים. התחילו בקטן עם חדרים של 5 עד 20 אנשים.

ודאו שהחדרים שאתם נכנסים אליהם רלוונטיים לנישה המקצועית שלכם, והכירו את המבקרים הקבועים בכל חדר. ככל שתהיו יותר פעלתנים כך תמשכו את תשומת לב המנהלים, שעשויים לבחור בכם להצבה בקדמת הבמה – היכן שאנשים בקהל יכולים לראות אתכם. ככל שתהיו יותר על הבמה, כך תמשכו יותר אנשים.

הגעתם לקדמת הבמה? אל תתחילו לספר על עצמכם ומה אתם עושים. התמקדו ביצירת ערך לנוכחים בחדר. שאלו שאלה או ענו על שאלה בצורה ברורה ומעמיקה. ברגע שתספקו ערך אמיתי, אנשים יקליקו עליכם כדי ללמוד אודותיכם ולבסוף גם כדי לעקוב אחריכם. בשלב זה, בכל פעם שתפתחו חדר או תעלו על הבמה, העוקבים שלכם יקבלו הודעה שאתם בשידור חי. מתכון מצוין לגידול רשימת העוקבים.

ודאו שהפרופיל שלכם מוצג כראוי, כפי שהובהר בסעיף קודם.

4. אירוח חדרים בקלאבהאוס

ברגע שאתם יוצרים חדר אתם אוטומטית הופכיפ למנהלים בחדר הזה. כפי שהוסבר כבר בהתחלה, אתם קובעים מי עולה לדבר על הבמה, את מי להשתיק ומי יקבל מעמד של מנהל במקביל לכם. בתור המארח תפקידכם הוא לשמור על הסדר ולחזות את הצרכים של הקהל שלכם.

לדוגמה, תוכלו לעשות הפסקות יזומות קצרות של כמה דקות ולבקש מכולם לעקוב אחרי אנשים כאלה ואחרים. כשכולם חוזרים מההפסקה, אפשר לבקש מכולם בחדר לעשות פינג לאנשים שהם מכירים כדי להצטרף לחדר. הקפידו לשמור על גיוון ותנו גישה לחדר ולבמה עבור אנשים מכל העולם, לא רק מהמדינה שלכם. כמו כן אפשרו דעות שונות, תוך שמירה על כללים בסיסיים כגון הימנעות מאלימות, גזענות ועוד.

5. השתמשו במועדונים

זוכרים את ה”מסדרון”? שם מוצגת רשימת חדרים, בהם מתקיימות שיחות, וכן לוח האירועים המציג חדרים ששוריינו מראש. מועדונים הם מה שמאפשר לאסוף קבוצת אנשים מראש, עבור חדרים או אירועים מסוימים – ציבוריים או פרטיים.

אפשר ליצור חדרים פרטיים המאפשרים למשתמשים לנהל שיחות אחד עם השני, או כאלה המאפשרים לכם לספק תוכן ייחודי בגישה אקסקלוסיבית שאינכם רוצים לשתף בצורה פומבית. בכל מועדון יכולים להיות כמה אדמינים, מה שאומר שאינכם חייבים ליצור ולנהל כל חדר בעצמכם. אפשרו למנהלים שלכם לפתוח חדרים נוספים בשם המועדון.

קיבלתם הזמנה לקלאבהאוס? שתפו אותנו בחוויות ובאפשרויות השיווק שגיליתם!

תגיות רלוונטיות: קלאבהאוסרשתות חברתיות
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.