גוגל חוזרת ליסודי : מאשימה את בינג בהעתקת תוצאות חיפוש

איתי ברנר

למרות האיבה הברורה בין גוגל למיקרוסופט, שתי החברות בדרך כלל לא ממהרות לנהל ביניהן מלחמות פומביות ולא מוציאות את הכביסה המלוכלכת החוצה.

אבל השבוע הכול השתנה כאשר גוגל הודיעה בבלוג הרשמי שלה שתפסה את מנוע החיפוש בינג “על חם”, מעתיק ממנה תוצאות חיפוש באמצעות פעולת עוקץ פשוטה אך אפקטיבית: חיפוש של מחרוזות סתמיות אשר החזירו רשימת אתרים שהייתה ידועה לגוגל מראש.

לדברי גוגל, היא תמיד מוכנה לאתגר את עצמה מול אלגוריתמים אחרים, אך כאלו שמציגים חדשנות אמיתית ולא ממחזרים אלגוריתמים מתחרים.

הניסוי

החשד התעורר אצל מהנדסי גוגל כאשר הם התחילו לשים לב שבינג מחזיר תוצאות חיפוש זהות לגוגל גם כאשר גוגל מבצע תיקוני איות אוטומטים אותם בינג לא מבצע. למשל, כאשר מחפשים את המילה torsoraphy במקום Tarsorrhaphy, הוא מחזיר את עמוד הויקיפדיה של Tarsorrhaphy,בדיוק כמו בתוצאות המתוקנות של גוגל. כרגע מן הסתם הדוגמה הזו מראה תוצאות אחרות, אבל כך זה נראה במקור:

תוצאות חיפוש זהות בגוגל ובינג

החשד התחזק לאחר שגוגל החלו לשים לב לתוצאות דומות גם בביטויים פופולאריים במיוחד,  עד לרמה של דירוג אתרים זהים באותו המקום בדיוק!

כאמור, על מנת לבדוק את החשדות, גוגל החליטו להצמיד תוצאות חיפוש למילים חסרות כל פשר. למעשה, בגוגל הודו שהם בחרו את האתרים בצורה ידנית וגרמו להם “להיצמד” לשאילתה באמצעות קוד מיוחד שהוסף לאלגוריתם. במצב כזה, לא היה שום סיכוי שמנוע חיפוש אחר “יעלה” על אותן תוצאות מכיוון שאין להן קשר לתוכן הדף. ניתן להשוות זאת למצב בו המשטרה מחפשת מידע שרק חשוד בפשע יכול היה לדעת ויוכל לאמת את החשדות נגדו ב-100%. לדברי גוגל, הקוד המיוחד יימחק בימים הקרובים ולכן אין חשש שתוצאות חיפוש אחרות יושפעו ממנו. הקוד גם אמור לנטרל את עצמו ברגע ששאילתא מסוימת תהפוך בטעות לאחת פופולארית במיוחד (כמו שאולי קורה עכשיו אחרי שכל הסיפור התפוצץ).

לאחר הכנת המלכודת, המהנדסים של גוגל נתבקשו לגלוש מהבית באמצעות אינטרנט אקספלורר, סרגל הכלים של בינג וכלי העזר שלו , Suggested Sites.

אחרי שבועיים, התגלה כי ב7-9% אחוז מהמקרים, בינג החל להחזיר את אותן התוצאות של גוגל והחשד אומת. מכיוון שלבינג יש פרמטרים שונים (כמו לכל מנוע חיפוש אחר) עם משקל שונה לכל אחד מהם, אחוז התאמה שכזה (גם אם הוא קטן יחסית) הוא בהחלט מתקבל על הדעת.

הכול שאלה של פרשנות (?)

במיקרוסופט לא הכחישו שהם אוספים מידע מגוגל, אך טענו שמדובר בפרוצדורה מקובלת במהלכה הם אוספים מידע ממשתמשים המוכנים לשתף אותו עימה. גם בהסכם הרישיון של Suggested Sites (התכונה שמציעה לגולשים אתרים בעלי מאפיינים דומים), כתוב במפורש שפעילות הגולש, כולל פעולות חיפוש שהוא מבצע, יישלחו למיקרוסופט בצורה אנונימית. אפשר לפרש את זה בכל מיני צורות, אבל אף אחד כנראה לא חשב שהכוונה היא גם למנועי חיפוש אחרים.

במיקרוסופט אף תקפו את גוגל בחזרה וטענו כי הניסוי היה בסך הכול תעלול שיווקי / יצירתי שנועד להרחיק את אור הזרקורים מהחקירה המתנהלת מול גוגל בחשד להטיית תוצאות. כל התוצאות אותן חשפה גוגל מייצגות רק חלק קטן מכלל הפרמטרים בהם משתמש בינג ובכלל, מדובר על מקרי קיצון. בתגובה אחרת הם הרחיקו לכת אף יותר וטענו שהייתה בו אף מטרה מכוונת “לבלבל” את הסיגנלים של בינג.

פוסט התגובה הרשמי של בינג מוסיף וטוען שרשת האינטרנט לא יכולה להתקיים בלי שיתוף מידע ו – “אינטליגנציה קולקטיבית”,  וזה כולל גם מעקב אחרי לחיצות עכבר.

לסיכום

כמו שנאמר בפתיח, גוגל לא מרבה לצאת לקרבות אגרופים מול מתחרותיה, אך נראה כי מבחינתה מדובר הפעם בחצייה של קו אדום, בוודאי בתקופה בה האלגוריתם שלה נמדד במבחן התוצאה יותר מאי פעם. גם אם ניתן לפרש את העניין באופנים שונים, בסופו של דבר, גוגל הצליחה להוכיח מעבר לכל ספק שבינג משתמש במידע שלה בצורה כזו או אחרת. מה שבוודאי לא עוזר לתדמיתה הציבורית של מיקרוסופט, שכבר חשבה כנראה שעבר העידן בו האשימו אותה בהעתקות חוזרות ונשנות (החל ממערכות הפעלה ועד לדפדפנים).

תגיות רלוונטיות: בינגגוגלתוצאות חיפוש
שתפו:
נכתב על ידי
עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות
עומר לייבנזון
54
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
38
מדיה חברתית
עומר לייבנזון
120
קידום אתרים
יורם ליכטנשטיין
104778
תוכן וקופירייטינג
שי משען
100219
פרסום באינטרנט
דוד כהן
99113
מדיה חברתית
דנה רוזן
82407
ניהול קהילה
נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בדיגיטל

מעל 15,000 אנשי שיווק ובעלי עסקים נשארים מעודכנים בכל מה שחדש בשיווק דיגיטלי מאז 2007

3
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.