3 מהלכי אופטימיזציה שחובה לבצע באתרים גדולים

עמית אדלר
large-website-optimization

ההיגיון אומר שככל שיש לנו יותר עמודים סרוקים במנועי החיפוש, כך גדלה הנראות האורגנית ויחד איתה גם התועלת שאנו מקבלים. אבל היגיון לחוד ומציאות לחוד.

אם נלך לפי יכולות הסריקה של גוגל, אתרים גדולים הם אלו שחורגים מכמה אלפי עמודים בלבד – ומגיעים למאות אלפי ומיליוני עמודים. באתרים שכאלה גוגל לא יכול לסרוק כל עמוד ועמוד, מכיוון שהוא מקצה תקציב סריקה מסוים לכל אתר.

תחת הגדרה זו מתכנסים, לרוב, אתרי סחר מקוון, אבל גם אתרי תוכן יכולים להגיע ואכן מגיעים לממדי ענק (אתרי חדשות, פורומים כגון כמוני או FXP וכן הלאה). בישראל מספיק להיות אתר של מעל מאה אלף עמודים כדי להיחשב גדול.

כדי לשפר את יכולות הסריקה של גוגל, ובמקביל להגדיל את הכניסות האורגניות לאתר – יש לפעול בצורה הפוכה: להסיר עמודים מהאינדקס, במקביל לשיפור תקציב הזחילה. זה אולי נוגד את ההיגיון הפשוט בהתחלה, אבל בדרך כלל מביא תוצאות טובות (כל עוד עושים זאת נכון).

אז עוד לפני שאתם בכלל מתחילים לקדם אתר בסדר גודל כזה, פנו את הזמן הדרוש כדי לבדוק את הסעיפים הבאים ולוודא את תקינותם. זה יחסוך לכם הרבה בלגן וכאבי ראש בהמשך.

1. לחסום לסריקה את החיפוש הפנימי

זו אחת הבעיות שנוטים להתעלם ממנה ברוב המקרים, ואז מגלים באינדקס של גוגל מאות ואלפי דפים שנוצרים אוטומטית עבור כל חיפוש.

זה מיותר לגמרי, ויוצר עמודים דלי תוכן שברוב המקרים עושים יותר נזק מתועלת. כמובן שקודם כל צריך לוודא שבאתר אכן יש חיפוש פנימי (ובדרך כלל זה אכן המצב באתרים גדולים).

המיקוד שלנו כאנשי SEO חייב להיות בעמודים בעלי תועלת בלבד: קטגוריות, תתי קטגוריות, מוצרים, בלוג / מגזין, מדריכים ועוד. אין שום סיבה בעולם שכל מה שאדון מועלם או גברת רוזנברג מחפשים באמצע הלילה (כולל שגיאות כתיב וחלקי מילים הזויים) – יופיע גם בגוגל.

עמוד של תוצאות חיפוש פנימיות עונה להגדרה של תוכן דל, וחבל שהוא ישתה את תקציב הזחילה וימנע מגוגל להגיע לעמודים החשובים באמת. הפתרון הוא פשוט לחסום לסריקה, את כל כתובות ה-URL המקושרות לחיפוש פנימי.

כבר כתבתי על כך במאמר קודם, אבל הנה תזכורת כיצד עושים זאת.

תיבת חיפוש באתר

ראשית נבדוק כיצד נראית כתובת ה-URL של חיפוש באתר.
לדוגמה, חיפוש כנס next case באתר הזה (תיבת החיפוש נמצאת בפוטר):

www.askpavel.co.il/?s=nextcase

ניתן לראות שהחיפוש מוגדר על ידי פרמטר s שאותו יש לחסום לסריקה. את זאת נעשה באמצעות קובץ רובוטס, בצורה הבאה:

Disallow: /?s=*

אפשרות נוספת, בקונסולת החיפוש הישנה, היא לחסום את הפרמטר הזה באמצעות כלי ניהול הפרמטרים (ניתן להגיע אליו דרך תפריט הניווט האנכי בקונסולה, בחלק שמוביל לפיצ’רים הישנים). זו אפשרות המיועדת למתקדמים בלבד, כך שלא מומלץ להשתמש בה אם אינכם אנשי מקצוע.


לעיתים קרובות כל החיפושים יושבים בתיקייה נפרדת
, כגון search או אופציה אחרת. כאן החיים שלכם יהיו הרבה יותר קלים – אם מדובר באתר וורדפרס, פשוט הגדירו noindex בתגית meta robots בתיקייה הרלוונטית (בדרך כלל באמצעות תוסף יוסט).

אם לא ניתן לבצע את החסימה באמצעות התגית, אין ברירה אלא להשתמש בקובץ רובוטס גם כאן:

Disallow: /search/

חשוב לזכור – קובץ רובוטס לא מונע אינדוקס, אלא רק סריקה / זחילה. תגית noindex היא זו שחוסמת ביעילות עמודים, ומסירה אותם מהאינדקס בסופו של דבר.

2. למנוע כפילויות תוכן במוצרים ובקטגוריות

באתרי מסחר גדולים (וגם בקטנים, לעיתים קרובות) נוצרים מצבים של אותו מוצר בכמה ווריאציות. למשל, חולצה של מותג מסוים שמגיעה בשלושה צבעים ובשלוש מידות. כלומר, לכל חולצה יש 9 ווריאציות שונות, אבל למעשה מדובר באותו מוצר בדיוק, עם אותו תיאור ואותם תגי מטא.

כך נוצר מצב של כפילות תוכן, וחלק מהעמודים עלולים לקבל פילטר בגוגל. הפתרון יכול לבוא בכמה צורות:

פתרון א’ – לכל אחת מהווריאציות ניצור עמוד מוצר חדש ונפרד לחלוטין, עם טקסט שונה וייחודי. אומנם זהו המצב הטוב ביותר לקידום האתר, אבל גם הסיזיפי ביותר. אם יש לנו מאות ואלפי מוצרים, לא נוכל ליצור טקסטים ותגיות מטא ייחודיים לכולם בזמן סביר.

פתרון ב’ – תגית קנוניקל שתופיע בכל הווריאציות ותפנה לעמוד המוצר הבסיסי, תחסוך את כל כאב הראש הזה. מצד שני זה ככל הנראה יגרום רק למוצר אחד להופיע בתוצאות, בלי כל הווריאציות שלו. אם זה קביל מבחינת מנהל האתר / בעל העסק, זה פתרון טוב.

פתרון ג’ – יש רק עמוד מוצר אחד, בלי שום תחלופת URL. המשתמש יכול לבחור צבע או מידה בעמוד המוצר (בתפריט דרופ דאון או כפתורי רדיו, למשל) – אבל הבחירה לא מייצרת עמוד חדש. מהבחינה הזו, פתרון זה דומה לפתרון ב’ – רק עמוד מוצר אחד יופיע בתוצאות, והווריאציות יישארו בגדר פרמטרים פנימיים בלבד.

גם בקטגוריות ובתתי קטגוריות צריך לבדוק שאין כפילויות או להפך. לדוגמה, האם נעדיף להפריד את קטגוריית “תינוקות וילדים” לשתי קטגוריות חדשות – אחת לתינוקות ואחת לילדים? או שאולי אפשר לקדם גם את הקטגוריה הקיימת כפי שהיא?

יש לבדוק זאת מראש, אם כי לא תמיד ניתן לחזות מה יקרה אלא בשלב מאוחר יותר בתהליך. אם העמוד כבר מקודם בשני הביטויים הללו, עדיף לא לפצל.

מניעת תוכן כפול בעמודי מוצרים וקטגוריות

3. לשפר את תקציב הסריקה

לאחר שצמצמנו עמודים לא רלוונטיים באתר, ואיפשרנו לגוגל להגיע לעמודים החשובים באמת – מומלץ להמשיך ולבצע אופטימיזציית תקציב זחילה בעמודים שנותרו. כדי שהזחלן יצליח להגיע לכל העמודים החשובים לנו, עלינו לוודא כמה דברים:

היררכיית אתר שטוחה – כל עמוד יימצא במרחק של לא יותר מ-3 עד 4 קליקים מעמוד הבית. יותר מזה, ואנחנו מסתכנים באי כניסה לאינדקס.

תפריטי ניווט ברורים – האידיאל הוא שכל העמודים החשובים יופיעו בתפריט הניווט הראשי. למרות זאת, אם יש עשרות רבות של קטגוריות ותתי קטגוריות, תפריטים נפתחים עלולים להיות בעייתיים מבחינת חוויית שימוש (במיוחד במובייל). במקרה כזה מומלץ להציג בתפריט רק את הקטגוריות העיקריות, ובעמודים הבאים להוביל הלאה אל תתי הקטגוריות והלאה אל המוצרים.

פירורי לחם מדויקים – בכל פעם שנכנסים לעמוד פנימי, יש להציג פירורי לחם שיראו לנו היכן אנו נמצאים ביחס לעמוד/ים הקודם/ים. הקישור לכל נתיב צריך להיות העמוד המדויק שאנו מקדמים, וכך גם טקסט העוגן. רצוי להימנע מפירורי לחם שנקראים “עמוד הבית”; אם כבר עדיף שם המותג או מילת מפתח ראשית של עמוד הבית. חובה לזכור – הנתיב האחרון הוא תמיד ללא קישור.

קישורים פנימיים בגוף התוכן – בכוונה הוספתי את הביטוי “בגוף התוכן”, כדי להבדיל את הקישורים הללו מסוגים אחרים (כגון קישורים בתפריטי ניווט, וידג’טים או פוטר). גוגל יודע היטב לזהות מהו התוכן המרכזי בכל עמוד, ומהם הרכיבים הצדדיים שחוזרים על עצמם. קישורים פנימיים שנעשים בצורה נכונה מגוף הטקסט, מחזקים היררכיה ומיקומים ומגדילים את תקציב הזחילה של האתר.

מהירות טעינה – אומנם זה לא קשור ישירות לתקציב זחילה, אבל נושא המהירות קריטי בכל אתר. עשו הכול כדי שהאתר ייטען מהר – החליפו שרתים אם יש צורך והעסיקו אנשי פיתוח וקוד שיצמצמו משקלי תמונות, ידחסו קודים נפוחים וכן הלאה.

בהצלחה!


מי שישלוט במגמות הטכניות החדשניות של 2020, יקבל עדיפות על פני המתחרים. בכנס Next Case 2019 יוצגו מקרי הבוחן המרתקים ביותר, אודות שיפורים משמעותיים שהושגו באמצעות הפן הטכני של השיווק הדיגיטלי.

כנס נקסט קייס הוא היחיד והגדול מסוגו בישראל, המציג אך ורק מקרי בוחן אמיתיים מהשטח. בכנס מובטחים לכם 100% פרקטיקה ורק מה שבאמת עובד, כדי שגם אתם תוכלו ליישם. הירשמו כעת, לפני שהמחיר עולה >>>

 

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

1
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.