איך לעשות אופטימיזציה לקטגוריות ותתי קטגוריות בחנות איקומרס? [פרק 1 מתוך 3] | AskPavel
קידום אתרים » מדריכי קידום אתרים ושיווק באינטרנט » המדריך המקיף לקידום חנויות eCommerce » איך לעשות אופטימיזציה לקטגוריות ותתי קטגוריות בחנות איקומרס? [פרק 1 מתוך 3]

איך לעשות אופטימיזציה לקטגוריות ותתי קטגוריות בחנות איקומרס? [פרק 1 מתוך 3]

 

הפוסט הבא הוא פרק אחד מתוך מדריך קידום חנות וירטואלית (איקומרס).

קטגוריות הם העמודים החשובים ביותר באתר החנות הוירטואלית שלנו. אלו הם למעשה "עמודי הכסף" שנרצה להשקיע בהם את עיקר משאבי הקידום כי לרוב הם יטרגטו את הביטויים התחרותיים ביותר, לדוגמא: משקפי שמש, משקפיים לנשים, משקפי ראייה (דוגמאות לביטויי קטגוריה לחנות משקפיים). בגלל שמצד אחד אלו ביטויים תחרותיים למדי שכל החנויות מתחרות עליהן, ומצד שני עמודי קטגוריה מטבעם לא כוללים יותר מדי תוכן ייחודי – זה יוצר לנו אתגר אמיתי בתור אנשי SEO. בפרק הבא נראה איך עושים אופטימזציה לקטגוריות באתרי מסחר אלקטרוני.

לנוחיותכם, להלן ניווט פנימי לנושאים שיופיעו בעמוד זה:

קונפליקט התוכן המשוכפל

עמודי קטגוריות הם העמודים המרכזיים בחנות שנרצה לקדם בגוגל, אלו הם "עמודי הכסף" שאמורים לקדם את הביטויים המרכזיים באתר.

נניח שיש לי אתר בנושא משקפיים ואחת מהקטגוריות נקראת "משקפי שמש". תחת קטגוריה זו עשויים להופיע מוצרים כגון: משקפי שמש עם מסגרת צבעונית, משקפי שמש אלומיניום, משקפי שמש כחולות ועוד. אך איזה עמוד הכי נכון שיוצג בגוגל כאשר מישהו מחפש "משקפי שמש"? כמובן שעמוד הקטגוריה הראשי ולא עמוד דגם מסויים של משקפיים.

אם אנחנו רוצים לגרום לגוגל להבין שעמוד הקטגוריה שלכם רלוונטי לביטוי הקטגורי שרוצים לקדם (שלרוב הוא ביטוי תחרותי, כמו למשל "משקפי שמש"), נצטרך להקפיד לכלול תוכן ייחודי בעמוד.

למה תוכן ייחודי חשוב במקרה הזה?

ברוב המקרים, עמודי קטגוריה כוללים אך ורק קישורים למוצרים עצמם ובמקרה הטוב גם לתתי קטגוריות. המצב הזה לא אופטימלי משום שבמקרה כזה לא מתקיים תוכן ייחודי בעמוד (כלומר משהו ייחודי שקיים אך ורק באותו עמוד).

אחד מהעקרונות המרכזיים בעולם ה-SEO הוא שעמוד חייב לכלול כמה שיותר תוכן טקסטואלי ייחודי שיספק ערך מוסף למשתמש. שאלו את עצמכם – איזה עמוד הייתם מעדיפים לקבל בתוצאות החיפוש? האם עמוד שיש בו תוכן שכבר קיים באזורים שונים באתר, או עמוד שיש בו תוכן ייחודי חדש שמרחיב ומסביר את הנושא סביבו העמוד עוסק.

פרט לשיקולי SEO, תוכן ייחודי עשוי להשפיע גם על ייחס המרה משום שהוא יענה על שאלות שעשויות להתעורר אצל קונה פוטנציאלי שנחת בעמוד הקטגוריה ולמנוע ממנו נטישה.

איזה סוג תוכן לכתוב ואיך לשלב אותו?

סוג התוכן תלוי מאד במוצר והתחום ועשוי להיות מעט שונה בכל אתר, אבל בגדול המטרה היא לספק תשובות לכמה שיותר שאלות שעשויות לעלות למשתמש כאשר הוא נמצא באותה קטגוריה.

תיאור קצר ומורחב

תיאור קצר

תארו בכתיבה חופשית ומעניינת את הקטגוריה והמוצרים הכלולים בה. חשוב מאד לא לכלול תיאור גנרי אלא לנסות וליצור תיאור ייחודי לכל קטגוריה, כך שיכלול מילות מפתח רלוונטיות לאותה קטגוריה.

לדוגמא במקום תיאור גנרי כזה:

ברוכים הבאים לקטגוריית [שם קטגוריה]! כאן תמצאו מוצרים כמו [רשימת מוצרים עיקריים] ומוצרי [שם קטגוריה] נוספים במחיר חסר תקדים.

שאמור להראות בסוף ככה:

ברוכים הבאים לקטגוריית משקפי שמש! כאן תמצאו מוצרים כמו משקפי שמש לנשים, משקפי שמש לילדים,  משקפי שמש מפלסטיק ומוצרי משקפי שמש נוספים במחיר חסר תקדים.

מומלץ לכלול תיאור כזה:

בחברת המשקפיים Sun Glasses תמצאו מגוון משקפי שמש איכותיים לגברים, נשים וילדים מהמותגים המובילים בעולם כמו לקוסט, גוצ'י, דיור, רייבן ועוד.

אך ניתן לחשוב על תיאור אפילו מוצלח יותר שיכלול מענה על מגוון רחב של שאלות (מה שיגדיל את ייחס ההמרה) ושילוב מילות מפתח נוספות כדי למקד את העמוד על הביטוי המרכזי שהינו משקפי שמש.

חברת Sun Glasses עוסקת במכירת משקפיים משנת 2008 ומתמחה במשקפי שמש איכותיים ממגוון סוגים: משקפי שמש לנשים, גברים, ילדים ועוד. אנו מייבאים את המשקפיים של החברות המובילות בעולם כגון: לקוסט, גוצ'י, דיור, רייבן ועוד. לאיכות העדשה והציפוי יש חשיבות עליונה בשמירה על העיניים מפני הקרינה שהשמש פולטת, ולכן כל המשקפיים שלנו עומדים בתקן ZGV מחמיר של 0.05 מילימטר. משקפי השמש שלנו קיימים במגוון סוגים וצבעים ותמיד ניתן להחזיר את המוצר תוך 60 יום ממועד הקנייה ולקבל את כספך בחזרה.

כמובן שהתקן ZGV לא באמת קיים 🙂

אם יש לכם אתר גדול עם המון קטגוריות ומוצרים ניתן להיעזר בכותבי תוכן פרילנסר או בשירותים חיצוניים כדוגמת השירות שלנו בסרבולה לכתיבת תיאורי קטגוריה.

תיאור מורחב

בנוסף לתיאור הקצר שמופיע בתחילת העמוד, מומלץ לשלב תיאור מורחב יותר בסוף העמוד (אחרי המוצרים). התיאור המורחב יכלול לכלול מידע קצת יותר מעמיק כמו: היסטוריה, יתרונות מול חסרונות ועוד.

כמו כן, אפשר לשלב באזור התיאור המורחב גם שאלות נפוצות שנוגעות לאותה קטגוריה, כמובן רק אם באמת יש צורך ואלו שאלות נפוצות שקהל הלקוחות שואל (מה שניתן לגלות באמצעות סקר אינטרנטי קצר, נדבר על זה בהמשך).

אין צורך להעמיס על הגולש מידע, במידה ומשלבים אזור שאלות נפוצות הוא יכול להופיע בסוף העמוד אחרי המוצרים ולא חייב להופיע בראש העמוד.

לסיכום, יש כמה דרכים להציג את התיאור הקצר והארוך בעמוד:

  1. רק תיאור קצר שמופיע בראש העמוד.
  2. תיאור קצר שמופיע בראש העמוד ועוד תיאור מורחב שמופיע בסוף העמוד אחרי המוצרים.
  3. רק תיאור מורחב שמופיע בסוף העמוד אחרי המוצרים.

אני אישית מעדיף את האפשרות ה-2 כי היא טובה יותר למשתמש. אם רוצים להגביל את התיאור בהתחלה ל-2 שורות, אפשר לשלב מתחתיו קישור עם חץ למטה שמרחיב אותו.

איך מוסיפים תוכן בקטגוריה?

לכל מערכת לניהול תוכן יש את המסך הייחודי שלה בה ניתן לערוך את תוכן הקטגוריה. במקרה של וורדפרס, קיים שדה במצב עריכת קטגוריה (ניתן להוסיף בו אגב גם קוד HTML אם רוצים לשלב קישורים, הדגשות וכו'):

עריכת קטגוריה בוורדפרס

טיפים ודגשים לכתיבת תיאורי קטגוריה

  • לא לקשר מתוך התיאורים למוצרים: אין צורך לשלב קישורים לעמודי מוצר ספציפיים מתוך התיאור הקצר או הארוך בקטגוריה, במקום זה עדיף לקשר לקטגוריות אחרות או תתי קטגוריות. מוצרים עשויים להשתנות בעתיד ולא היינו רוצים לשכוח להחליף את הקישורים בקטגוריות במידה וזה יקרה. בנוסף, ממילא קיימים קישורים למוצרים עצמם בגוף הקטגוריה.
  • מומלץ לחלק את התיאור הארוך לפסקאות ותתי כותרות: אף אחד לא אוהב לקרוא בלוק טקסט אחד ארוך ומונוטוני. חלקו את הטקסט לפסקאות והוסיפו תתי כותרות (יסומנו בתור H2).
  • דאגו לשלב בתוכן מילות מפתח משלימות, דומות ונרדפות: אם אנו מעוניינים למקד את הקטגוריה בביטוי "משקפי שמש", מומלץ לשלב בנוסף לביטוי עצמו גם ביטויים נרדפים (ניתן להיעזר באתר Thesaurus), הטיות שונות, ביטויים דומים ומשלימים.
  • היזהרו מתוכן משוכפל: ייתכן ויהיו לכם באתר מספר קטגוריות דומות למדי ומאד מפתה יהיה להשתמש בטקסט זהה לחלוטין שמה שישתנה בו זה רק שם הקטגוריה. תהיה זו טעות חמורה משום שזה יקטין את כמות התוכן הייחודי בעמוד וכתוצאה מכך העמוד ייחלש. חשוב מאד לנסח לכל קטגוריה טקסט חדש לחלוטין.

קישורים פנימיים בעמוד קטגוריה

תמיד תחשבו בראש "היררכי" כשאתם מאפיינים את ה-SEO בעמודי האתר. עמוד קטגוריה זה בסך הכל צומת – גם מעליו וגם מתחתיו יש עמודים (גוגל רואה את זה). לכן נרצה לחזק את העמודים שנמצאים מתחת על ידי יצירת קישורים. זה לא רק עוזר לגוגל להבין את המבנה ההיררכי, אלא גם עוזר לנו לטרגט ביטויים. וכמובן אני לא מדבר על הערך שזה נותן למשתמש שאולי מעוניין להרחיב את הידע שלו, שזה חשוב לא פחות. להלן כמה דוגמאות לקישורים פנימיים שמומלץ לכלול בעמודי קטגוריה.

קשרו לתתי קטגוריות (אם יש)

דרך טובה ליצור קישוריות פנימית טובה בעמוד קטגוריה היא לקשר לחיתוכים שונים שממקדים את הקטגוריה. זה יכול להיות דגמים ומותגים במידה ומדובר בחנות נעליים, או צריכת חשמל וגודל מסך במקרה של טלויזיות. הרעיון הוא לחזק נגזרות של כל עמוד קטגוריה ובכך לסייע ביצירת תת עץ נוסף. להלן דוגמא לעמוד קטגוריה באתר שמוכר נעליים, מאד הגיוני ליצור תתי קטגוריות כמו נעלי ספורט, אלגנט ועוד:

קישורים לתתי קטגוריות

קשרו לשאר הקטגוריות בצורה רוחבית

תזכרו ש"עמודי הכסף" בכל חנות אינטרנטית הם עמודי הקטגוריה ותתי הקטגוריה. אף אחד לא ייחפש בגוגל שמות מוצרים כמו "קליניק מויסטר אינטנס לעור מיובש 50 מ"ל", אלא "קרם לחות" או "קרם פנים" וכו'. לכן עלינו לוודא שקטגוריות ותתי קטגוריות מקבלים הכי הרבה קישורים פנימיים באתר.

הדרך הפשוטה והאינטואיטיבית ביותר לעשות זאת היא להשתמש בתת תפריט עליון או תפריט עליון כמו בדוגמא בסעיף הקודם.

קשרו למדריכים רלוונטיים

כשרוצים לקנות כיסוי לאייפון אין יותר מדי מה להבין או להתלבט וההחלטה הצרכנית פשוטה יחסית. אך כשמדובר במוצרים מורכבים או יקרים, מומלץ לשלב מדריך או קבוצת מדריכים שיוכלו לספק למשתמש תשובות. זה יכול להיות מדריך בסגנון "איך לבחור טבעת אירוסין" או אפילו מדריך בסגנון "שאלות נפוצות בבחירת מצלמה מקצועית". העיקר שזה מדריך שמרחיב את הידע לגבי אותה קטגוריית מוצרים.

מצד אחד לא נרצה להעמיס ולהוסיף מדריך ארוך בעמוד הקטגוריה, אך מצד שני כן נרצה לספק למשתמש תשובות כדי שלא יינטוש – איך עושים את זה? פשוט משלבים קישור בעמוד שיפנה למדריך הרלוונטי באתר.

תמונת קטגוריה ראשית

עוד דרך להוסיף תוכן ייחודי לעמוד היא למצוא תמונה שתייצג את אותה קטגוריה ולשלב אותה בראש העמוד. זה גם משדרג את המראה של העמוד וגם מוסיף תוכן ייחודי שמסייע ב-SEO. כמובן לא לשכוח להגדיר תגית ALT עם שם הקטגוריה לאותה תמונה.

תמונת קטגוריה ראשית

פתרון אופטימלי יהיה לשלב כמה תמונות ולא אחת. ניתן להשתמש בסליידר שיציג מספר תמונות ייחודיות לאותה קטגוריה, שייתחלפו אוטומטית כל כמה שניות. כמובן במקרה כזה חשוב מאד להגדיר לכל תמונה ALT נפרד וייחודי אחרת זה ייחשב לתוכן משוכפל.

תמונות ראשיות מתחלפות

 

מה לגבי תתי קטגוריות?

תתי קטגוריות הן הרחבות של קטגוריות, לדוגמא תת קטגוריה "משקפי שמש לנשים" שתשב תחת קטגוריה "משקפי שמש" באתר שמוכר משקפיים.

במקרה כזה כל הפרקטיקות שדיברנו עליהן כאן תקפות, מבחינתנו הטיפול שניתן לעמוד הוא בדיוק כמו לעמוד קטגוריה. ההבדל היחיד שלא נכלול קישורים לתתי קטגוריות כי אנחנו כבר בתת קטגוריה, אבל אפשר לכלול קישורים לתתי קטגוריות אחרות כי יסייע לנו לבנות קישוריות פנימית נכונה.

מבנה של פריט בקטגוריה

בחלק הזה עלינו לאפיין כיצד יופיע כל מוצר\פריט בעמוד הקטגוריה כך שמצד אחד גם ניתן ערך מקסימלי לגולש וגם נגדיל את הערך של העמוד בעיני גוגל.

לרוב מראה של פריט בחנות אינטרנטית משתנה מאד מתחום לתחום, אך שלושת המרכיבים ההכרחיים שמופיעים בכל המקרים הם: תמונה, שם ומחיר.

קיימים מקרים שבהם

בחירת אנקור טקסט

אם נחזור רגע לעקרונות הבסיסיים של ה-SEO, נזכר שקישור שווה ערך להמלצה בהקשר כלשהו. איך גוגל מבין את ההקשר? טקסט העוגן (Anchor Text) של קישור ותגית ה-ALT במקרה של תמונות מקשרות – עוזרים לגוגל להבין את פשר ההמלצה.

אם יש לי באתר עמוד מוצר והקישור אליו נראה ככה: נעליים שחורות לגבר, סימן שאני ממליץ על עמוד המוצר הזה בביטוי "נעליים שחורות לגבר".

מכאן שעלינו להשתדל לכלול בטקסט העוגן או ב-ALT (במקרה של תמונה מקשרת) רק את הביטוי הרלוונטי ולא דברים נלווים נוספים כמו:

  • מחיר
  • קטגוריה
  • מותג

השאיפה היא תמיד לכלול רק את השם המדוייק של המוצר בתוך האנקור טקסט והמקסימום גם שמתמונת המוצר יצא קישור (בתנאי ששם המוצר מופיע ב-ALT שלה).

כמו כן, ככל שיהיו פחות אלמנטים מקשרים בתוך כל פריט, כך הקישורים שכן קיימים יעבירו יותר כוח.  להלן דוגמא למבנה בעייתי:

מבנה פריט

בדוגמא הזו ניתן לראות שכל פריט מכיל אומנם תגית קישור אחת <a> אך היא מקיפה 5 אלמנטים: תמונה, שם המותג, שם המוצר, מחיר ואפילו ביקורות. אילו בכל מוצר רק שם המוצר ומקסימום התמונה היו קישורים, המיקוד של כל עמוד מוצר היה טוב יותר בעבור הביטוי שאותו מעוניינים לקדם (מה שנקרא בשפה המקצועית Keywords Targeting).

למזלם של זאפוס, SEO  הוא הדבר האחרון שאמור להדאיג את חנות הנעליים הכי גדולה ומצליחה באינטרנט J

"צפייה מהירה במוצר"

זהו פיצ'ר נפוץ מאד שמקל על חווית המשתמש ומאפשר לצפות במידע בסיסי אודות מוצר מבלי להיכנס לעמוד עצמו (מה שחוסך המון זמן כשרוצים לסרוק מבחר מוצרים בזמן קצר). הסטטיסטיקה אומרת של-48% מתוך 50 אתרי ה-ecommerce הגדולים בארצות הברית יש את הפיצ'ר הזה. למרות שבמקור הוא נוצר כדי לשפר את ייחס ההמרה (המשתמש יכול לצפות במוצר מבלי לנטוש את רשימת המוצרים המלאה), יש מחקרים שבדקו את האפקטיביות של הרכיב וממליצים בתוקף לא להשתמש בו. אם החלטתם בכל זאת להשתמש בו, כאן תוכלו לקבל השראה לעיצובים באתרי מסחר גדולים.

זה בעצם סוג של כפתור שמופיע ברגע שעוברים עם העכבר על המוצר ולחיצה עליו מקפיצה פופאפ עם מידע נוסף על המוצר.

צפייה מהירה במוצר

לרוב הפופאפ הזה כולל טקסט תיאור קצר שנלקח מעמוד המוצר עצמו. זה בסדר גמור כמובן כל עוד הפופאפ הזה לא מתאנדקס בגוגל, כי אחרת יכול להיווצר מצב של תוכן משוכפל. הרי זהו תיאור קצר שמופיע גם בעמוד המוצר וגם בקטגוריה (ואם יש לכם אלפי מוצרים את בבעיה). בונים פופאפ בטכנולוגיה כזו שלא תאפשר לתוכן שלו להתאנדקס בגוגל.

Pagination וארכיון קטגוריה

אם תגללו לסוף עמוד הקטגוריה, ברוב המקרים תמצאו מעבר לעמודי תוצאות משנה 1,2,3…הרי לא ייתכן שנרצה לרכז את כל מאות המוצרים שלנו בעמוד אחד. עמודים אלו נקראים עמודי ארכיון והם קיימים גם בקטגוריות של בלוגים למשל ולא רק באתרי מסחר אלקטרוני.

מה הבעיות שיש לנו עם עמודים כאלו?

  • בזבוז משאבי זחילה: בגלל שהמשאבים בשרתים של גוגל מוגבלים ולא אינסופיים, גוגל מקצים לכל אתר כמות מוגבלת של עמודים שאותם יסרקו כל פעם (או בז'רגון המקצועי "תקציב זחילה"). לא נרצה "לבזבז" את התקציב שלנו על עמודים חסרי חשיבות.
  • תוכן דל ומשוכפל: תזכרו שעמודים אלו מכילים בדיוק את אותם האלמנטים הייחודיים שמופיעים כבר בעמוד הקטגוריה הראשי ומה שמשתנה זה רק הפריטים עצמם. לכן אחוז גדול מעמודים אלו מכיל תוכן משוכפל – מה שידוע כמזיק בקידום אתרים.
  • בזבוז "מיץ קישורים": הקישורים שמפנים לאותם מספרי עמודים 1, 2, 3….מכילים כוח מסוים שאותו אנחנו מחליטים להעביר לעמודים חסרי חשיבות. כתוצאה מכך, קישורים אחרים בעמוד שכן חשובים, זוכים לקבל כוח קטן יותר (הכוח מתפצל בין כל הקישורים שיש בעמוד).

גוגל הבינה שיש לה בעיה ולכן החליטה לפתור זאת באמצעות משהו שנקרא "עימוד" (Pagination). למעשה זו דרך להגיד לגוגל "שים לב, יש לי כאן קישורים שמובילים לעמודי ארכיון. תדע שהם קיימים כדי להבין את ההיררכיה של האתר, מצד שני אל תיתן להם יותר מדי כוח כי הם מובילים לעמודים עם תוכן דל".

בסרטון הקצר הבא תוכלו לראות מה גוגל מספרים לנו על כך:

הסרטון הזה צולם בשנת 2011 אך אצלנו ב-SEO דברים משתנים מדי יום. מאז צצו המון מקרי קצה שמצריכים טיפול נוסף כפי שאפשר לקרוא במדריך המעולה הבא של Moz.

המשך לפרק הבא:

פרק 1 (הינך כאן)

פרק 2

פרק 3

קידום קטגוריות בחנות איקומרס

אופטימיזציה לעמודי קטגוריה

קידום מוצרים בחנות וירטואלית

אופטימיזציה לעמודי מוצר

שיפור מבנה חנות אלקטרונית

אופטימיזצייה טכנית למבנה

2 תגובות

  1. תודה רבה על המאמרים האיכותיים ומקיפים כרגיל 🙂

    שים לב שהפרק האחרון מסיים בלינק שלא עובד.

  2. אני חושב שיש בכתבה טקסט שחסר…
    איפה שרשום "קיימים מקרים שבהם…"

    בלי קשר, כתבה מצויינת!!! תודה רבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים