חדשות שיווק באינטרנט וקידום אתרים מהרשת (10.6.12) | AskPavel
קידום אתרים » חדשות קידום אתרים ושיווק באינטרנט » חדשות שיווק באינטרנט וקידום אתרים מהרשת (10.6.12)

חדשות שיווק באינטרנט וקידום אתרים מהרשת (10.6.12)

עדכונים שבועיים על פרסום ושיווק באינטרנטבכל סופ"ש נביא כאן את רשימת הפוסטים המעניינים ביותר שמצאנו בבלוגספירה המקומית והעולמית בנושא קידום אתרים, שיווק באינטרנט ומדיה חברתית. כך תוכלו להיחשף למידע מעניין נוסף שאנחנו לא מספיקים לסקר כאן במהלך השבוע. יש להירשם בנפרד לעדכוני החדשות השבועיים שלנו כי ה-RSS של הבלוג לא כולל אותם – הרשם לעדכון החדשות השבועי >>

39 שינויים של גוגל לחודש מאי (Inside Search)

כמו בכל תחילת חודש, גם השבוע גוגל חשפה מספר גדול של שינויים שהתבצעו במנוע החיפוש שלה בחודש החולף (מאי). הפעם ניתן למצוא מספר עדכונים הקשורים בזיהוי קישורים לא טבעיים, שינויים שנועדו לשפר הצגה של תוכן חדשותי ושינויים שמטפלים בכותרות עמודים (Title) לא איכותיים:

  • מספר שינויים נועדו לשפר את ההשלמה האוטומטית, עם השלמות איכותיות יותר וביצועים מהירים יותר בסלולר.
  • שינוי שאמור להביא לדירוגים טובים יותר של תוכן חדשותי וזיהוי אירועים חדשותיים דקות אחרי שהם מתרחשים (אולי באמצעות גוגל פלוס?)
  • זיהוי טוב יותר של קישורים נכנסים "לא אורגניים" גם "בשאר הדירוגים", כנראה שאין קשר לפינגווין.
  • מספר שיפורים לפינגווין: תיקונים לסיגנלים ומידע מעודכן יותר (כנראה פינגווין 1.1).
  • הצגת Title חליפי לעמודים עם Title קצר מדי או ביטויים לא אינפורמטיביים (go back וכו').
  • עוד שינוי שאמור לגוון את מספר הדומיינים שמופיעים בתוצאות כתגובה לשאילתא מסוימת.
  • אפשרות לבחור מיקום גם כשגולשים מטאבלטים ולא רק סמארטפונים.
  • הרחבה של "חיפושים אחרונים" בסלולר לעוד שפות ואזורים בעולם (אין פירוט).

בינג מציג תחליף ראוי ליאהו סייט אקספלורר? (Search Engine Land)

במיקרוסופט הציגו החודש מספר שיפורים משמעותיים לכלי מנהלי האתרים של בינג. מעבר לכמה שינויים קוסמטיים בממשק, הם הציגו גם תכונה חדשה שאמור לזהות בעיות SEO  באתר כמו למשל תגיות H1 כפולות או תגי מטה דיסקריפשן חסרים. אבל התוספת המעניינת באמת היא כלי למציאת קישורים נכנסים לכל כתובת ברשת בשם Link Explorer. הכלי מציג את ה– URL המקשר, ה– Title והאנקור של הקישור עצמו. כרגע לא ברור עד כמה הכלי מדויק, אבל תמיד טוב שיש עוד כלי חינמי שיכול לבצע את המשימה הזו.

Bing Link Explorer


מאט קאטס מודה שהקידום נעשה קשה יותר (Site-Reference)

בכנס SMX  בסיאטל המוקדש לשיווק מקוון, מאט קאטס ענה על מספר שאלות מהקהל ועיתונאים, ביניהם דני סאליבן מ – Search Engine Land. סאליבן שאל את קאטס על קניית קישורים, וקאטס השיב שגוגל ממשיכים לפתח כלים לזיהוי של קישורים כאלו, ובמיוחד מתבססים על זיהוי של האתרים המוכרים, ולא רק של האתרים שקונים. קאטס הוסיף באותה נשימה שאחת הסיבות שקידום אתרים ייעשה קשה יותר, היא ששיטות שעבדו לפני שינויים כמו פינגווין, כבר לא עובדות יותר , לפחות לא לטווח הארוך.

שאלה נוספת של סאליבן עסקה בכל ההודעות על קישורים לא טבעיים שבעלי אתרים התחילו לקבל, והוא הוסיף שאלה שהרבה היו רוצים לקבל עליה תשובה: מה עושים אם אין אפשרות להסיר קישורים מסוימים? קאטס השיב שאפשר לפנות לגוגל עם תיעוד של הניסיונות להסיר את הקישורים האלו… בנוסף, בגוגל מקשיבים לבעלי אתרים שרוצים כלי שיאפשר להם לסמן קישורים מסוימים כלא רלוונטיים ובעצם לבטל את הערך שלהם, ובהחלט ייתכן שאפשרות כזו תתוסף בעוד מספר חודשים. לדעתנו, כנראה שגם בגוגל מבינים שכל הדיבורים על "SEO שלילי" ופגיעה יזומה באתרים אחרים לא עושים למוניטין שלהם יותר מדי טוב…

לבסוף, קאטס נדרש לשאלה האם פינגווין הוא "עונש"? כאן הוא הצליח להתחמק מלתת תשובה של ממש ודבק בגישה הידועה של גוגל שלפיה רק פעולה ידנית נחשבת לעונש. פינגויין, פנדה, או כל שינוי אחר באלגוריתם הוא פשוט סיגנל נוסף שמיושם בצורה אוטומטית ולכן לא יכול להיות עונש…

בנוסף לכל אלו, בפוסט המקורי של Search Engine Land יש גם שאלות נוספות, אבל רובן הן פשוט ניפוץ של מיתוסים מוכרים כמו הקשר בין Bounce Rate לדירוג ונתונים מ– Google Analytics, שגוגל ממשיכים לטעון בתוקף שפשוט אינו קיים.

גוגל מפרסמת קווים מנחים לבניית אתרים סלולאריים (בלוג מנהלי האתרים)

באותו כנס של SMX, אנליסט של גוגל לתחום מנהלי האתרים (Webmaster Trends Analyst) בשם Pierre Far, הציג כמה קווים מנחים לעיצוב אתרים בסלולר כפי שגוגל הייתה רוצה לראות. רוב הקווים המנחים האלו הם טכניים, אבל כנראה שעדיין יש להם השפעה על דירוג האתר בגרסת הסלולר של גוגל שהיא מעט שונה מזו המיועדת למחשבי Desktop:

גוגל ממליצה להשתמש באותן כתובות ואותו קוד HTML לכל המכשירים, כאשר החלק היחיד שמשתנה הוא קובץ העיצוב, ה– CSS. עם זאת, היא תומכת גם באתרים ששולחים קוד HTML שונה לכל מכשיר ואפילו באתרים שמציגים גרסה נפרדת לחלוטין למכשירים סלולאריים ומחשבי Desktop.

מבחינת גוגל, קל יותר לאלגוריתם לסרוק את תוכן הדף עצמו פעם אחת במקום להתחיל לסרוק כמה גרסאות שונות של אותו דף או אפילו כמה URLים שונים. הגישה הזו נקראת Responsive web design ולגוגל יש מספר מדריכים נפרדים העוסקים בה. אם זאת, במידה ומשתמשים בגרסאות נפרדות לכל מכשיר, יש לציין ב- Header  של הדף (החלק אותו השרת שולח ולא מופיע בקוד ה– HTML), בדיוק לאיזה מכשיר הוא מיועד. גוגל גם מציעה מספר "הכרזות" שיכולות לעזור לגוגל בזיהוי של אתרים זהים בגרסאות שונות.

הפרסום בפייסבוק על פרשת דרכים (AdAge Digital)

עדכון מעט ישן מסוף מאי, אבל עדיין רלוונטי: מסתבר שבמסגרת משא ומתן בין פייסבוק למפרסמים גדולים ביניהם GM שהפסיקה את הפרסום בפייסבוק, המפרסמים דרשו מפייסבוק לתת להם שטחי פרסום גדולים יותר ואפילו פרסומות בגודל עמוד שלם (כמו שיש ברוב האתרים הגדולים כיום). התשובה הייתה חד משמעית, לא.

אנליסטים רבים סבורים שדווקא בגלל ההתעקשות של פייסבוק לדאוג למשתמשים לפני המפרסמים, היא הצליחה להגיע ל – 900 מיליון משתמשים, אך כעת, נראה שהמודלים הקיימים לפרסום באתר פשוט לא מספיקים. יתר על כך, סקר של סוכנות רויטרס מצא ש -80% מהגולשים שכן לחצו על פרסומות, לא קנו שירות או מוצר מהחברה המפרסמת. הסקר מצא גם כי הגולשים עצמם נאמנים פחות לפייסבוק: 34% מהם מבלים באתר פחות זמן מאשר בעבר ורק 20% מבלים באתר יותר זמן מאשר פעם.

סקר נוסף שפורסם באתר eMarketer חושף נתונים מדאיגים נוספים, ולפיהם, הרבה יותר גולשים עשו לייק לדפים של מותגים מאשר לחצו על הפרסומות הממומנות (יתכן כי אותם מותגים ממש). אולי זוהי הסיבה לכך שפייסבוק השיקה את האפשרות להרחיב את קהל האוהדים שנחשף לפרסומים בדפים תמורת תשלום.

לייקים על מותגים מול הקלקות על פרסומות

לסיכום, נראה כי פייסבוק הגיעה לפרשת דרכים ומשני צידיה עומדים המפרסמים והגולשים זה מול זה. כל צד חשדן לגבי פייסבוק והאינטרסים האמיתיים שלה לאחר ההנפקה. אם פייסבוק לא תמצא את שביל הזהב, התקופה הקרובה עלולה להיות מאוד לא פשוטה עבורה.

אודות איתי ברנר

איתי ברנר
העורך הראשי של מדור החדשות באתר AskPavel בו מדי שבוע מתפרסמות הידיעות האחרונות מעולם השיווק באינטרנט. עורך וכותב תוכן עצמאי, בין היתר הקים את Web Wiz המספקת פתרונות כתיבת תכנים וניהול תוכן.

14 תגובות

  1. א. תיקון קטן: התכוונת ודאי לדני סאליבן ולא לדני סולימן (אלא אם הוא החליף את עצמו במישהו ממיקור חוץ בהודו).

    ב. אורן שץ ואני טוענים מזה ארבע שנים שלא יתכן שה-Bounce Rate מהווה פרמטר בשקלול ציון הרלוונטיות של דף אינטרנט, משום שיש דפים שעבורם Bounce Rate של 100% דווקא מצביע על שביעות רצון (למשל דף שמציין את שעות הפתיחה של משרד או סניף בנק, דף להזמנת פיצה בטלפון וכו').

    • פבל ישראלסקי

      תודה עמנואל, תיקנתי.

      לגבי ב' – אני לא חושב שניתן להסיק זאת. הפרמטר הזה לא יכול להיות קבוע עבור כל נישה. אם אני מחפש "מיקוד בבאר יעקב" ברור שהנטישה המהירה שלי לא תעיד אל חוסר שביעות הרצון (שכן התופעה זהה גם בחיפוש "מיקוד בנתניה"). מצד שני אם אני מחפש ביטוי כמו "תורת הגרפים" סביר להניח שכן. אני לא חושב שאם פרמטר מסוים מתנהג אחרת בקבוצת ביטויים מסוימת, בהכרח אומר שלא ייתכן כי הוא מהווה פרמטר.

      דוגמא בהקשר הזה: אתר ציטוטים מפורסמים מטבעו יכלול הרבה דפים בעלי תוכן משוכפל, האם ניתן להסיק מכך שתוכן משוכפל אינו מהווה פרמטר משקלול ציון רלוונטיות של דף?

    • תיקון:

      התכוונתי לכתוב שלא יתכן ש-Bounce Rate גבוה ישמש תמיד את גוגל כאינדיקציה לאי-שביעות רצון הגולשים מהדף.

      מסיבה זו בדיוק אני טוען מזה ארבע שנים שלא יתכן שגוגל משתמש באלגוריתם זהה לדירוג תוצאות החיפוש עבור כל ביטויי החיפוש אלא מתאים את האלגוריתם להעדפות האוכלוסיה (או האוכלוסיות) ששואלות את ביטוי החיפוש הנתון.

      • פבל ישראלסקי

        מסכים עם זה, לדעתי אם המשקלים היו זהים לכל הפרמטרים בכל הביטויים – התוצאות לא היו איכותיות בחיפוש ביטויים מסוימים.

        מעניין איזה עוד דוגמאות יש ל"פרמטרים הפוכים" (כמו שאני קורא לזה)? תחשוב למשל על עולם הביטויים של השאלות הספציפיות, לדוגמא "when gauss was born" או "How much is one light year", על פניו התשובות לשאלות מהסוג הזה מופיעות כבר בתוצאות החיפוש ואין צורך להיכנס לאף אתר כדי לקבל את התשובה על השאילתה, האם אם כך ל-CTR לא תהיה חשיבות בעולם הביטויים הזה?

        • נכון. לשאלות מהסוג הזה גוגל בונה עכשיו בהדרגה את "גרף הידע" שבו הוא מגיש לשואל תשובה מוסמכת מתוצרת עצמית, שתבוא על חשבון ביקורים בתוצאות החיפוש האורגניות.

          יתרון גדול נוסף של גוגל הוא שיש לו מידע רב ואמין על ההסתברות לבקש מידע נוסף, ומה ההסתברות לכל בקשה ספציפית. ועוד יתרון – שנוגע בשאלה האחרונה שלך – הוא שיש לו מידע לאיזה תוצאות חיפוש נכנסו המבקרים, לאחר שקראו את גרף הידע, משום שהם חיפשו מידע נוסף שגרף הידע לא סיפק, ועל פי מידע זה גוגל יכול לשפר את תוכן גרף הידע.

          מה שבטוח – צפויות לנו עוד הפתעות רבות, גם בתחום הצגת המענה לשאלה כגון How much does a Canon xyz350 digital camera cost?

  2. שימו לב לסעיף הזה:
    •Efficiency improvements in alternative title generation. [launch codename "TopOfTheRock", project codename "Snippets"] With this change we’ve improved the efficiency of title generation systems, leading to significant savings in cpu usage and a more focused set of titles actually shown in search results.

    אם כי גם אני מתקשה לתרגם את כתב הסתרים הזה ללשון בני אדם, אני כותב מזה כמה חודשים (בעקבות הודעה קודמת של גוגל) שהם הולכים להחליף את תג הכותרת שעליו עמל מקדם האתרים ימים וליליות בתג כותרת תוצרת עצמית, מותאם לביטוי החיפוש הספציפי שנשאל בגוגל.

    השינוי הזה מעלה בכמה רמות את מידת התחכום הנדרשת ממקדם האתרים, כי יש להניח שאם גוגל יתקשה ליצור את תג הכותרת מתוך טקסט הדף (כפי שהוא עושה כיום עם תג התיאור) תוצאת החיפוש תוצג הרבה יותר רחוק מהצמרת.

  3. המשך………..:

    נתבשרנו היום שבינג התחיל להציג את הקישורים הנכנסים לכל דף אינטרנט, שנעלמו בזמנו מיאהו, קטסטרופה שתרמה ליצירת גל של התאבדויות בין מקדמי האתרים.

    אבל אם הכלי של בינג מציג לנו את תג הכותרת שיצר מקדם האתרים לדף המקשר, אז הוא לא מציג לנו את תג הכותרת שגוגל מציג בתוצאות החיפוש לאותו הדף (על פי ביטוי החיפוש הספציפי שנשאל). ולמה שגוגל יחשבו את ערך הקישור על פי תג כותרת שהוא עצמו מתעלם ממנו? בעיה.

    ובכלל, מה הסיפור עם ה- significant savings in cpu usage כתוצאה ממעבר לתגי כותרת תוצרת גוגל? ההגיון דווקא אומר שדרוש לו הרבה יותר כח מחשוב!

    • איתי ברנר

      לדעתי …

      א.אי אפשר להקיש מעדכון אחד על עדכון אחר – גוגל גם ככה עושה התאמות של השאילתא ומחליף מילים מסוימות , גם אם הוא לא מודיע על זה בדף התוצאות.

      ב.לגבי הכותרות – זה נכון שכבר רואים תופעות כאלו מספר חודשים, אבל לדעתי עד שגוגל ישראל יגיע לרמה שהוא יכול להחליף או לשכתב טקסטים בעברית, יקח עוד זמן :-).

      • מה בדיוק מקשה על גוגל ישראל לדעתך להרכיב מחר בבוקר תג כותרת משלו מתוך המילים שבטקסט הדף (ואולי גם מטקסט העוגן של הקישורים הנכנסים) שמוצאם לביטוי החיפוש שנשאל?

        • ש"מותאם" ולא ש"מוצאם" (למה אי-אפשר לערוך פה תגובות כמו במדור שאלות ותשובות?)

          • איתי ברנר

            גוגל ישראל עדיין מתקשר בהפרדה של מילים מאותיות בכל"ם… יכולת הניתוח בעברית עדיין לא משתווה לזו באנגלית. לדעתי זו גם הסיבה שכל שינויי האלגוריתם שניסו לטפל בתוכן באיכות נמוכה הורגשו יחסית פחות בארץ.

          • במקרה זה גוגל צריכים בסך הכל לחפש התאמה בין המרוזת שהיא ביטוי החיפוש שנשאל אצלם, או מילים מתוכה, לבין אותה מחרוזת, או מילים מתוכה, בתוך טקסט הדף.

            הם עושים את זה די בהצלחה, ומזה שנים, גם בעברית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים