מה הקשר בין זמן טעינה לקידום אורגני של האתר בגוגל?

דפנה בן יהושע

בואו נדבר על זה, האתר שלכם כנראה לא מהיר מספיק. אם בדסקטופ לוקח לו לפחות ארבע שניות לעלות (כן, זה הרבה), במובייל הוא בכלל נתקע ולפעמים לא עולה בכלל, או עולה, אבל לאט מאד. זה מעצבן. מאד. זה מעצבן אתכם וזה מעצבן את הלקוחות שלכם. אתם מרגישים שהם זולגים לכם מבין האצבעות וזה מתסכל אתכם, כי המוצר או השירות שלכם מצוינים, והאתר שלכם נראה מתוחכם ומגניב ואתם דואגים לספק שירות ותמיכה צמודים מרגע הרכישה ועד לנצח. ואתם רוצים לשמוע משהו שיעצבן אתכם עוד יותר? אם האתר שלכם איטי – אתם יכולים לשכוח מלקוחות חדשים.

רגע, מה? איך מהירות האתר קשורה ללקוחות חדשים? הלקוחות הפוטנציאליים שלכם מחפשים אתכם בגוגל ואם האתר שלכם דומה לאתרים של עסקים מתחרים, אך מעט יותר אטי מהם, גוגל יעדיף לתת להם מקום טוב יותר בתוצאות החיפוש. הם עלולים אפילו לדחוק את האתר שלכם מהעמוד הראשון של תוצאות החיפוש. ואם אתם לא שם, איך הלקוחות הפוטנציאליים שלכם אמורים למצוא אתכם? נסו לחשוב כמה פעמים אתם חיפשתם עסק או מוצר בגוגל, ובחרתם להמשיך לחפש מעבר לעמוד הראשון של התוצאות. לא צריך אפילו ללכת עד כדי כך רחוק: כמה פעמים בחרתם באתר שנמצא בתחתית העמוד הראשון של התוצאות על פני אתר שנמצא בתחילתו?

למה מהירות האתר חשובה לגוגל?

כפי שאנו לומדים ממש בתחילת הקורס שלנו ללימודי קידום אתרים, האלגוריתם של גוגל לדירוג אתרים כולל יותר מ-200 פרמטרים שונים, שרבים מהם קשורים לתוכן האתר (ה-URL, הטקסטים, הכותרות בעמודים השונים וכו’) או למדדים של אותנטיות האתר (מספר הקישורים הפנימיים ואיכותם, גיל הדומיין וכו’). אולם, בשנת 2010 החברה יצאה בהצהרה רשמית על כך שפרמטר חדש שהיא מתחילה לקחת בחשבון בדירוג תוצאות החיפוש הוא מהירות האתר.

זה די מובן מדוע גוגל תבחר להתייחס למהירות אתר בדירוג שלה – אחרי הכל, אתר אטי פוגע בחווית המשתמש; וכמו שגוגל “מענישה” אתרים שאין בהם תוכן איכותי שמעניין  את הגולשים, הגיוני שהיא תעדיף לקדם אתרים מהירים שמעניקים חווית משתמש טובה לעומת אתרים איטיים שאינם עושים זאת. אולם, עדיין לא ידוע בדיוק כיצד גוגל מגדירה את מהירות האתר ולאלו מדדים בדיוק היא מתייחסת, על אף שעלו כמה תיאוריות בנוגע לכך.

מה שבטוח הוא שמאז 2010 נראה כי גוגל רק מרחיבה את ההגדרה. כבר ב-2013 גוגל הודיעה שהיא תתחיל לקחת בחשבון גם את מהירותם של אתרי מובייל בדירוג שלה; ובאפריל האחרון ניתנה גושפנקא נוספת להצהרה זו במסגרת ה-“Mobilegeddon”, יום הדין של אתרי המובייל. גוגל הודיעה רשמית שהיא תעניק לאתרים ידידותיים למובייל יתרון בחיפוש בסמארטפונים, ואף הועלתה אפשרות שבדומה לתווית ה-“mobile friendly” שהיא הצמידה לאתרים ידידותיים, היא תתחיל להצמיד תווית “slow” לאתרים הידידותיים פחות.

איך בדיוק מהירות אתר משפיעה על הדירוג? מחקרים ותיאוריות

כאמור, עוד לא ברור לחלוטין על מה גוגל מדברת כשהיא אומרת מהירות אתר, ומהי ההשפעה של מהירות האתר ביחס לכל הפרמטרים האחרים. אולם, יש מי שניסה לבדוק את הנושא. במחקר של חברת Moz ב-2013, החברה ניסתה לבודד את הגורם או הגורמים שגוגל מתייחסת אליהם כשהיא מדרגת אתרים לפי המהירות שלהם. בין הגורמים שנבדקו: זמן הטעינה של העמוד, הזמן עד הבייט הראשון (Time to First Byte, הזמן שלוקח לדפדפן לקבל את הבייט הראשון של תגובה מרגע שהוא שולח בקשה ל-URL), גודל העמוד, וסך התמונות בעמוד.

המחקר של Moz לא מצאה קורלציה בין זמן הטעינה של האתר לדירוג שלו בעמוד התוצאות. לעומת זאת, הוא מצא קורלציה הפוכה בין הזמן עד הבייט הראשון ודירוג האתר: באתרים שדורגו גבוה יותר, הזמן עד לבייט הראשון היה ארוך יותר. על אף שנראה שזה נוגד את ההיגיון, התיאוריה של Moz היתה שמכיוון שמה שמשפיע על הזמן עד לבייט הראשון הוא איכות תשתית ה-back-end (צד השרת), יתכן שגוגל מעדיפה לתגמל אתרים עם תשתית back-end טובה. אולם, יש לקחת בחשבון שמחקר זה פחות רלוונטי להיום, ולא בטוח עד כמה המסקנות ממנו מחזיקות מים.

קורלציה בין זמן טעינה לדירוגים בגוגל

אז זאת תיאוריה אחת. לנו יש תיאוריה אחרת, שלא מתייחסת לגורמים הספציפיים שגוגל משתמשת בהם כדי להגדיר את מהירות האתר, אלא דווקא לתהליך הדירוג עצמו. לתיאוריה שלנו קוראים תיאוריית המדרגות, והיא מתבססת על התבוננות מעמיקה בדירוג התוצאות של גוגל בשלל קטגוריות: מלונאות, ימי הולדת, תכשיטים ועוד.

על פי התיאוריה, גוגל נותנת לכל אתר ציון, בסקלה של 1 עד 100 (למשל), ויש סקלות שונות של ציונים. כדי להגיע למקומות 1-5 בעמוד הראשון של התוצאות יש להגיע לציון גבוה מ-85, נניח. כדי להגיע למקומות 6-10, צריך להגיע לציון גבוה מ-80, וכך הלאה. האתרים שנמצאים בכל מדרגה לא מתחרים באתרים שבמדרגה שעליהם, כי הפער גבוה מדי, אך הם כן מתחרים באתרים מאותה המדרגה. וכדי שתתרחש קפיצת מדרגה, צריך שיתרחש שינוי מסיבי בציון או שיפור משמעותי בפרמטר שעד כה לא טופל באתר. מאחר שבתחום קידום האתרים אין בדרך כלל התייחסות למהירות (לפחות עד לאחרונה), אלא יותר לאופטימיזציית מאמרים ותוכן, קישורים פנימיים וכו’ – הפרמטר של מהירות האתר יכול לשמש כסיבה לגוגל להקפיץ את האתר למדרגה הבאה.

הנקודה האחרונה מודגשת גם על ידי גוגל עצמה. צפו בסרטון:

סיכום

אם על פי כל מדד שבדקתם עד היום, האתר שלכם תקין ועומד בסטנדרטים של גוגל, אך הוא מעט אטי – יש סיכוי שהאטיות שלו היא זו שמשפיעה על הדירוג. ולכן, אנחנו היינו ממליצים בחום להתחיל לעבוד על שיפור מהירות האתר שלכם.

נכתב על ידי
היי, אני דפנה. במקור יש לי בכלל תואר שני בביולוגיה, אבל אחרי שפרשתי מהאקדמיה והתנסיתי במגוון תחומים, הבנתי שמה שאני רוצה לעשות זה לכתוב. בשנים האחרונות עסקתי בתרגום, כתיבה ועריכה, והיום אני מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה. אני כותבת על שיווק דיגיטלי, רשתות חברתיות, אסטרטגיות שיווקיות ובעצם – כל מה שקשור לשיווק ולאינטרנט. בקיצור, רוב היום הראש שלי תקוע במסך, אבל אני נהנית מזה!
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.