צפו פגיעה: 7 שלבים שיעזרו לכם להכין את האתר לעדכון פינגווין 3.0

בן אורן
עדכון פינגווין 3 - הכנות
NOAA Photo Library, October 5, 2010, Flickr

עדכוני האלגוריתם של גוגל הם כמו סופות הוריקן; ניתן לראות ולהרגיש אותם באופק והפגיעה, אם קרתה, הינה קטלנית. רק לאחרונה, גוגל חשפו את העדכון האחרון, פנדה 4.1. עכשיו הרשת רוקחת סביב העדכון הבא הנראה לעין: פינגווין 3.0.

עדכונים אלו מעסיקים בשנתיים האחרונות בעלי עסקים ואנשי שיווק, ובצדק. חומרת הפגיעה מעונשי גוגל הולכת והופכת קשה עד חסרת פרופורציות ולצערי הסטטיסטיקה לא מזהירה. רוב האתרים אשר נפגעו מפינגווין לא הצליחו להתאושש עד היום. ניתן למצוא אלפי פוסטים ומקרי בוחן ברחבי האינטרנט המצביעים על אתרים אשר התאוששו, התגברו או יצאו מענישה ידנית ואפילו מפנדה, אך כמה אתרים תועדו ככאלה אשר שרדו פינגווין? לא הרבה בכלל.

כיוון שהפגיעה כה קשה ובמקביל יש דיבורים הולכים וגוברים על עדכון פינגוווין נוסף בקרוב, כדאי שתעריכו מה מצב האתר שלכם ותנסו לרכך את המכה הממשמשת ובאה, על ידי ביצוע מספר צעדים. כמובן שיש מצבים בלתי נמנעים, או אתרים אשר עבורם המצב כבר בלתי הפיך, אך להערכתי לרוב בעלי האתרים יש סיכוי טוב להתמודד ולתקן לפני החלת העדכון.

לפני שתתחילו לתקן, חשוב שתדעו במה מדובר. ברור לכולם שאנחנו לא מדברים על הציפור הארקטית החביבה, לובשת הטוקסידו ואוכלת הדגים, אבל אם היינו צריכים להשוות אותו לפינגווין חי, היינו בוודאי מדברים על ציפור עם תיאבון גדול לדגים רעים.

קצת היסטוריה לפני שנצלול פנימה

פינגווין הוצג לראשונה ב-24 באפריל 2012 וטמן בחובו כלי נשק עוצמתי בעל מטרה אחת מרכזית, פגיעה בדירוג אתרים במנוע החיפוש שהפרו את ההנחיות למנהלי אתרים של גוגל (מכאן “הדגים הרעים”) על ידי שימוש בטכניקות אסורות. בתוך כך, מדובר על ניפוח מלאכותי של פרופיל הקישורים באמצעות מניפולציה, אשר עשוי לכלול בן היתר, אך לא רק, קניית קישורים או רכישת קישורים דרך רשתות שתוכננו במיוחד כדי לשפר את הדירוג של האתר בעיני גוגל. כולנו מכירים את השיטות הללו בתור קידום כובע שחור. במילים פשוטות, פינגווין הוא למעשה כלי הנשק של גוגל אשר אמור לתת מענה לתופעות הבאות:

  • קישורים נכנסים באיכות ירודה.
  • יותר מדי קישורים עם טקסט עוגן מדוייק.
  • קישורי טקסט מפרסומות אשר מעבירים PageRank.
  • מזימות ומניפולציות כמו החלפות קישורים בצורה מוגזמת, ניפוח מהיר וחריג של פרופיל הקישורים, קישורים רוחביים ועוד.

בכל פעם שגוגל מוציא עדכון או רענון לאלגוריתם, כל אתר ברשת מסתכן בעונש. כשזה מגיע לפינגווין, ענישה תגרור אחריה פגיעה בדירוג. העונש יכול לבוא לידי ביטוי כפגיעה בעמוד אחד או בכל האתר. חומרת הפגיעה תיקבע על ידי מצב פרופיל הקישורים הכללי של האתר ולכן, האמצעי היעיל ביותר להעריך אם נפגעתם מהעונש הוא לבחון את התנועה שלכם ולנסות לאתר ירידה בדירוג ביום שאחרי העדכון. אם אתם מבחינים בירידה משמעותית, רוב הסיכויים שנפגעתם. דרך נוספת היא להיכנס לאתר הזה ולהכניס את כתובת האתר שלכם. בפלט שתקבלו תראו את התנועה שלכם אל מול עדכונים קודמים, דבר אשר יעזור לכם להבין אם יש קורלציה מסויימת בין השניים.

איך בכלל מחליטים מה מצב האתר?

הדבר הראשון אותו תרצו לעשות לפני הרכבת תוכנית פעולה אפקטיבית, הוא כמובן הערכת מצב האתר שלכם. אתם צריכים לדעת מהם החוזקות והחולשות של האתר שלכם, והצעד הראשון להבנת נקודה זו הוא לבחון ולשחזר כיצד האתר שלכם התמודד עם עדכונים קודמים. אילו היבטים באתר/עסק שלכם נפגעו ומצד שני אילו השתפרו (בעיקר מבחינת תנועה).

הרבה מבעלי האתרים שפונים אליי בקשר לטיפול בעונשים חושבים שהאתר שלהם נפגע במיקומים כיוון שקיבל עונש. חשוב מאוד להבין שהרבה אתרים סובלים מירידת ערך בעיני גוגל כתוצאה ממגוון סיבות כגון בעיות בקוד, תוכן באיכות ירודה, בעיות בצד שרת ועוד, והם פשוט מניחים שהם נפגעו מפנגויין.

זו הערת שוליים חשובה: אל תחשבו שיש לכם בכיס את האס המנצח, אלא רק פתרון אפשרי ספציפי לבעיה ספציפית. על מנת לקבוע בדיוק מה סיבת הירידה במיקומים נדרשת בדיקה מקיפה אשר בעקבותיה תחליטו כיצד לטפל. כל דרך פעולה אחרת תהיה שקולה לירייה באפלה ולבזבוז זמן מצדכם.

בחזרה לפינגווין: בבואכם לבדוק את מצב האתר, ישנם כמה אלמנטים אשר צריך למדוד, לנתח ולהשוות כיוון שישנם מספר גורמים אשר עשויים להוות טריגר לאלגוריתם. להלן רשימה של הדברים, ניגע בכל אחד מהם בנפרד בהמשך:

  • סקירה של פרופיל הקישורים
  • אחוז הגיוון של טקסט העוגן
  • Follow vs Nofollow
  • קצב צבירת הקישורים
  • סמכות האתר ורמת האמון
  • תנודות בתנועה
  • אקסטרה – טיפול בכפילות תוכן

כל אחד מהפרמטרים הללו, אם יבלוט לרעה, עשוי להעמיד את האתר בסיכון גבוה לקבלת עונש בעדכון הקרוב. אין טווח תקין כללי לכל מדד, כל פרמטר כזה נמדד על ידי האלגוריתם ומושווה לאתרים מתחרים, לנישה ולכל מיני פרמטרים אחרים שקשורים לאתר שלכם. על כן, יכול להיות שאתר אחד יקבל עונש בעוד שאתר אחר, אשר ברמת העיקרון נמצא במצב פחות טוב, דווקא לא יפגע. אגב, זו אחת הסיבות מדוע לא כדאי להעתיק שיטות של מתחרים. לא תמיד מה שטוב להם יהיה טוב גם לכם, ואם כבר מעתיקים צריך קודם לנתח ולדעת להבחין מה כדאי להעתיק ומה לא.

שלב אחרי שלב – הכנה ודרך פעולה

במסגרת המאמצים שלכם להימנע מהתאבון הרעבתני של הפינגווין של גוגל, המטרה שלכם היא להתרחק משיטות מפוקפקות. גוגל פעילים מאוד בכל הקשור לשיפור חווית המשתמש, מה שאומר שעל כל אתר אשר עולה בדירוג לתת לגולשים את מה שהם רוצים: איכות וערך מוסף. אז איך אפשר להיערך לקראת עדכון בלתי נמנע?

שלב 1: סקירה של פרופיל הקישורים

כאשר Search Engine Watch ראיינו את תותח הקידום הוותיק ברוס קליי בנוגע לגיוון טקסט העוגן ופרופיל הקישורים, הוא המליץ לבצע הערכה מחדש של פרופיל הקישורים לפחות פעם בחודש. אני מבין שבתור בעלי עסק יש לכם לא מעט עבודה אז גם פעם בחודש וחצי זה בסדר, העיקר שתהיו עם יד על הדופק ותוודאו שאתם תמיד נמצאים בצד הבטוח, או לפחות עד כמה שניתן ובמה שידוע כ”צד הבטוח”.

הנה מספר נקודות שתרצו לבדוק:

  • חפשו קישורים באיכות נמוכה והסירו אותם – הסרת קישור כרוכה במאמץ כפול מאשר השגתו מלכתחילה. במידה ואתם לא מצליחים ליצור קשר עם בעל האתר או שאתם לא זוכים למענה והקישור לא מוסר, הכינו קובץ disavow מסודר והגישו אותו לגוגל, כך לפחות תראו לגוגל (ולאלגוריתם) שעשיתם מאמץ. לא יודעים מה זה קובץ disavow או שאינכם בטוחים כיצד לזהות קישור באיכות ירודה? כנסו לפוסט הקודם שלי אשר יעזור לכם להבין כיצד לנקות את הפרופיל.
  • חפשו קישורים רק מתחומים דומים לשלכם – עדכונים קודמים פגעו באתרים אשר פרופיל הקישורים שלהם הכיל רק מעט קישורים אשר מקורם מתחומים דומים. איכות הקישור והרלוונטיות שלו הן כלל אצבע כאן. הסירו קישורים לא רלוונטיים ובכך תאזנו את היחס בין מס’ הקישורים הרלוונטים ואלו שלא. במקביל תפעלו להעשרת פרופיל הקישורים שלכם בדרכים יצירתיות ומגוונות בקישורים רלוונטים, סמכותיים אשר מגיעים מאתרים מכובדים ולגטימיים. אם אתם מתקשים לאתר מקורות כאלו, תוכלו להיעזר ב-ahrefs.com או ב-Majestic SEO על מנת לרגל אחרי המתחרים שלכם ולראות אילו קישורים רלוונטים הם השיגו ולנסות להשיגם.
  • הסירו את הקישורים המגיעים מרשתות פוסט אורח – מאט כץ כבר הוכיח שהוא אכן מטפל ברשתות אלו וגוגל הענישו כמה רשתות כאלו, גדולות ולגיטמיות ככל שיהיו. עצם פעולה זו באה להראות שלגוגל יש אפס סבלנות כשזה נוגע לספאם או לניצול שיטות מסויימות. הרבה מאוד בעלי אתרים מצאו נחמה באתרים אלו אשר למעשה היו לגיטימיים ופתרו להם תהליך ארוך ומתיש של מציאת אתרים טובים והפצת התכנים בצורה מקצועית. כיום הרבה מהם מצטערים. הסירו את כל הקישורים האלו ללא מחשבה נוספת. לכל אלו אשר אומרים כעת, “מעולם לא עבדתי עם אתרים כאלו ולכן אני מוגן”, אם עשיתם אי פעם פעילות הקשורה לפוסט אורח, גם אם היא לא קשורה לרשתות, אני ממליץ בחום לעבור עליהם שוב מחדש ולבחון עד כמה הם טובים והאם שווה להשאירם כיוון שגוגל כבר הענישו אתרים אפילו על סמך לינק אחד לא רלוונטי כפי שניתן לראות כאן.

שלב 2: גיוון בטקסט העוגן

גם לפני פינגווין, גוגל היו מחלקים עונשים לאתרים אשר היו עושים שימוש מוגזם בטקסט עוגן מדויק בקישורים (אנקור טקסט). ניתוח של עדכונים קודמים חשף בבהירות את חשיבות הגיוון בטקסט העוגן וברלוונטיות שלו לאתר. זה מה שאנחנו יודעים כיום:

  • אתרים שנפגעו וחוו ירידות במיקומים היו כאלה שפרופיל הקישורים שלהם הכיל לפחות 65% קישורים בעלי טקסט עוגן מדוייק (ביטויי זהב וביטויים מדוייקים).
  • אתרים שחמקו מעונש היו אתרים בעלי פרופיל קישורים טבעי יותר, למראית עין, בהם אחוז טקסט העוגן המדוייק היה נמוך מ- 50%. מדוע אני מציין ל”מראית עין”? ביטויים כגון “בניית קישורים טבעיים” או יצירת מערך קישורים טבעי”  תמיד שעשעו אותי מכיוון שהם מכילים מעין סתירה. הרי אם זה כולל התערבות שלנו ובניה, אז זה לא כל כך טבעי, לא? ברור שיש שיטות שניתן לנקוט על מנת שיווצרו קישורים בצורה טבעית, אבל זה כבר חומר לפוסט אחר.

אז מה למעשה נתונים אלו אומרים לנו? תחשבו על טקסט עוגן כעל אביזר, הוא שם כדי להוסיף עניין ופוקוס ולא כדי להשתלט על הכל. המטרה שלכם היא להימנע מאופטימיזצית יתר. טקסט העוגן שתבחרו והגיוון בו, ישחקו תפקיד משמעותי בתפקוד האתר. זה המקום בו שימוש יתר עלול לגרום לתוצאה הפוכה מזו שרציתם.

לפני כעשר שנים, קידום אתרים כלל בתוכו מרכיב משמעותי מאוד – העמסת מילות מפתח. בשלב ראשון היו מבצעים מחקר מילים ולאחר בחירת המילים והביטויים המתאימים, פשוט היו משתילים אותן בכל מקום אפשרי בתוך הדפים. זה לא ממש היה משנה אם זה היה הופך את התוכן לבלתי נסבל עד בלתי קריא, כמובן שהגולשים שנאו זאת. הודות למאמצי גוגל במסגרת המאבק בתוכן ירוד, אתרים אשר זוהו כמשתמשים בשיטות אלו על מנת לבצע סוג של מניפולציה על מנועי החיפוש, נפגעו ונענשו. ענישה זו אילצה אתרים לשנות את התכנים, לטייב אותם ואף לייצר תכנים חדשים ברמה גבוהה יותר, קריאה יותר ואיכותית הרבה יותר. גיוון טקסט העוגן צריך לפעול באותה הדרך. מטרת הגיוון היא ליצור זרימה הגיונית באתר ומעבר בין קישורים בצורה הגיונית. במקום להשתמש באותו ביטוי שוב ושוב, התרכזו ביצירת מעבר טבעי דרך קישורים כך שטקסט העוגן יכיל באמת את מה שהגולש מצפה למצוא בדף היעד. תעשו זאת ותעלו את הסבירות שפינגווין יפסח עליכם.

מה אם אחרי הבדיקה תגלו שהאתר שלכם מראה שאתם סובלים מאופטימיזיציית יתר? תבחנו מחדש את תדירות השימוש במילות מפתח והחליפו במילים ובביטויים דומים, גוונו את טקסט העוגן באתר בקישורים הפנימיים ובטלו דפים שפתחתם רק לשם דירוג. דפים אשר לא נהנים מפעילות ועניין מצד הגולשים רק יפגעו בכם. תיקונים אלו יעזרו לכם גם בטווח הבינוני וגם בטווח הארוך.

שלב 3: Follow vs. NoFollow

איש לא יכול להכחיש שהדיון סביב Follow vs. NoFollow מתחמם לאחרונה. דבר אחד ברור לכולם, צריך קומבינציה של שני הסוגים על מנת לקדם את האתר בצורה יעילה, אך צריך להימנע מספאם בשני הסוגים באותה מידה. יש נטייה לאנשים להקל מעט ראש ברמת הקישורים אשר מוגדרים nofollow מעצם קיום התג, אבל בכדי שלא לעצבן את הפינגווין, מוטב שלא תבחנו אותו בנושא.

אם אינכם יודעים כמה קישורים יש לכם מכל סוג, הגיע הזמן לעשות ספירת מלאי. זה לא קשה מדי, אבל זה מצריך מעט זמן וידע בסיסי. תוכלו להשתמש בכלים שהצגתי למעלה על מנת לקבל נתונים אלו. מדוע זה חשוב?

  • יותר מדי קישורי Dofollow – יעמידו את האתר שלכם בסיכון כיוון שתינתן אינדיקציה לגוגל שאתם עוסקים בפעילות מאסיבית של בניית קישורים שנועדה לנפח את פרופיל האתר שלכם לטובת שיפור דירוג. אם עוד לא נתפסתם על ידי פינגווין, ייתכן וזה יקרה בעדכון הקרוב. בכל מקרה, כמות גדולה של קישורי dofollow תעמיד אתכם בסיכון ולכן כדאי לתקן.
  • יותר מדי קישורי Nofollow – מסתבר שאין דבר כזה. ע”פ מאט כץ, אין מגבלה על כמות קישורים אלו וזה לא יכול לפגוע באתר, אבל אם תאספו קישורים מסוג זה בצורה מוגזמת ולא איכותית, כלומר תתחילו להכניס תגובות ספאם בכל מיני אתרים רק כדי להזרים עוד קישורי nofollow במטרה לאזן את הפרופיל שלכם, משתמשים עשויים לדווח עליכם לגוגל ואז תינקט ענישה ידנית כלפי האתר שלכם.

ציטוט של מאט קאטס

בצעו ספירת מלאי, ווודאו כי רוב הקישורים שהם Dofollow אינם קישורי ספאם או מלאכותיים מדי. אני אומר “מדי” מפני שאחרת כנראה תצטרכו להסיר את רוב הפרופיל. הפוקוס שלכם צריך להיות סביב קישורים איכותיים ממקורות רלוונטיים, אשר טבעי שיקשרו אליכם. במקרה זה, חשבו פחות על קידום ואופטימיזציה ונסו להתרכז יותר בערך המוסף שתספקו לגולשים עם הקישור, ועד כמה האתר שמקשר אליכם באמת איכותי ורלוונטי. אם הגעתם לנקודה זו, מצבכם כבר יהיה טוב בהרבה.

שלב 4: קצב גידול קישורים נכנסים

קצב גידול פרופיל הקישורים שלכם הוא למעשה כמות הקישורים הנכנסים לאתר שלכם בפרק זמן. לכל אתר בכל תחום יש קצב מסויים אשר נחשב טבעי. עליה מהירה או פתאומית בכמות הקישורים הנכנסים יכולה להעמיד אתכם בסכנה לעונש. כמובן שיש מגוון סיבות טבעיות אשר בגינן שינוי פתאומי בקצב יכול להתרחש, אך תמיד עליה זו מלווה גם בעליה בכמות התנועה הנכנסת ובשיפור מדדים באתר מעצם העניין הגובר. ברוב המקרים של ניפוח פרופיל קישורים, אין שיפור במדדים ואין גידול מאסיבי בתנועה מעצם היותו של המהלך מלאכותי. גוגל יודעים לזהות ולבחון זאת, ולכן אל תקחו סיכון. עדיף לא לשנות בצורה דרסטית את קצב יצירת הקישורים אלא להגדילו לאט ובהדרגה.

מה הפתרון? במקום לעשות מאמצים כבירים להשגת קישורים במטרה להשיג קישורים, תתרכזו בהפקת תכנים איכותיים, המשמעות של זה היא השקעת יותר זמן, מאמצים ולפעמים כסף ביצירת תוכן מעניין, רלוונטי, בעל ערך, אשר עונה על צרכים מסויימים של קהל היעד שלכם. ‘תוכן’ משמעו לא רק טקסט אלא גם וידאו, ממים, תמונות, אינפוגרפיקות או כל דבר אחר אשר עשוי לעניין את קהל היעד שלכם. כל פיסת תוכן כזו שתייצר לכם קישורים, וגם אם תגרור האצה חריגה בכמות הקישורים הנכנסים, זה יהיה כתוצאה ישירה מכל מה שגוגל מבקשים. יצירת תנודות חדות וסיגנלים חריגים כתוצאה מפעולות טבעיות והגברת עניין סביב האתר ישאירו את הפינגווין מרוצה. מעוניינים בטיפים בנוגע ליצירת אינפוגרפיק מעניין? הפוסט האחרון שלי ב-Search Engine Journal מציג את המסקנות והטיפים שלי בכל הקשור להכנת אינפוגרפיק עבור אתר הפוקר המוביל WSOP. האינפוגרפיק הפך ויראלי במהירות וזכה למעל 12,000 שיתופים ברשת, ולקישורים נכנסים מאתרים גדולים ומכובדים.

שלב 5: רמת האמון והסמכות

האם עצרתם לחשוב פעם מדוע קישורים בעלי סמכות ואמון טובים יותר לקידום האתר מאשר סתם קישורים? הכל קשור לרושם ולמה שאנחנו רוצים להציג. בואו נודה בזה, אף אחד מאיתנו לא ירצה להתחבר באופן מוצהר עם רוצח מוכר או אפילו עבריין צווארון לבן מורשע. אותו דבר קורה באינטרנט, מעצם העובדה שאנו דואגים שיקשרו אל האתר שלנו אתרים סמכותיים ונחשבים, אנו מסמנים לגוגל שאנחנו בעלים של אתר מכובד ולגיטימי.

פינגווין לוקח בחשבון את הפרמטרים של אמון וסמכות. אפשר לומר שזה כמו סוגיית הביצה והתרנגולת. קישורי אמון בונים סמכות וקישורי סמכות בונים אמון, אין ספק ששני אלו הולכים יד ביד. אבל איך תוכלו להעריך מהי רמת האמון והסמכות של האתר שלכם? אף אחד לא יודע כיצד גוגל מחשבים זאת, אך ישנם בשוק כלים למדידה יחסית מהימנה, כאשר המוביל והאמין ביניהם שייך למוז. על ידי התקנת סרגל הכלים שלהם תוכלו לקבל מספר רב של נתונים על האתר שלכם, כולל רמת האמון והסמכות שלו. כלי זה יעזור לכם גם להעריך טוב יותר אתרים אשר אתם שוקלים לקבל מהם קישור.

סרגל הכלים של מוז

מניסיוני האישי, משום שאין מדד מוגדר לדברים הללו, מדד DA – Domain Authority נמוך מ- 25 נחשב נמוך בישראל עבור אתרים בעברית. לגבי אתרים באנגלית בחו”ל, DA מתחת ל-35 נחשב נמוך. אם גיליתם שרמת הסמכות של האתר שלכם נמוכה, אל תאמרו נואש. אף פעם לא מאוחר לשנות כיוון ולהתחיל לעבוד במרץ על דרכים להשגת קישורים ממקורות סמכותיים ואיכותיים. אל תילחצו, תמו הימים של צבירת 100 קישורים בחודש, קישורים איכותיים קשים הרבה יותר להשגה, וגם אם תשיגו 1-3 קישורים טובים בחודש זה בסדר גמור. בסופו של יום, האיכות חשובה הרבה יותר מהכמות.

שלב 6: ניתוח התנודות בתנועה

לקראת סוף שנת 2013 עלה לאוויר פוסט ב-Search Engine Roundtable המדבר על פינגווין והשפעתו על התנועה לאתר. הוצג שם מקרה מעניין: מיד לאחר ששוחרר עדכון פינגווין 2.0, בעל אתר מסויים שם לב שיש לו ירידה חדה בתנועה. הוא כמובן מיד החליט שהאתר שלו נפגע מהעדכון, מסקנה שכנראה רובנו היינו מגיעים אליה. הוא פנה מיד לפורום של גוגל על מנת שיוכל לקבל עצות בנוגע לטיפול אפשרי. הדיון שינה כיוון במהרה וסבב סביב הסוגיה האם האתר באמת נפגע מפינגווין או לא. בסופו של דבר, כמה משתתפים בכירים בפורום טענו שהאתר שלו לא נפגע מעונש ושהתנודות שהוא רואה טבעיות לחלוטין בתחום שלו ובסוג האתר שלו.

המקרה הזה מדגיש נקודה חשובה. למרות שבדיקות מיקומים ותנועה באופן שוטף נראות שרירותיות ומיותרות, הן למעשה חשובות מאוד לשמירה על בריאות האתר. על מנת שתוכלו לזהות אם האתר שלכם נפגע מעדכון כזה או אחר, או אפילו נפגע מפילטר כלשהו בשוטף, עליכם להכיר את האתר שלכם ולדעת בדיוק כיצד הוא מתנהג לאורך זמן. האם יש תקופות חלשות יותר? האם יש מבנה מסויים של תנועה? מי המתחרים שלכם, ומהן התנודות שלהם בתוצאות החיפוש? מענה על כל אלו יעזור לכם להניח בסיס טוב יותר ליום בו תצטרכו לקבוע האם הצלחתם להרגיז את הפינגווין.

למרבה המזל, אתם לא צריכים ראש אנליטי על מנת לעקוב אחרי התנועה שלכם. ישנם שירותים רבים שזמינים לכולם אשר יסייעו לכם לאסוף את המידע הרלוונטי. להלן כמה כלים מומלצים לשימושכם:

  • גוגל אנליטיקס אם אתם מחפשים את הכלי הכי טוב שיש כיום, אתם יכולים להפסיק לחפש. גוגל תכננו את הכלי הזה תוך התחשבות מקסימלית בצרכי בעלי העסקים והמשווקים גם יחד. הוא מאפשר לפרק לגורמים מרכיבים שונים, לראות מהיכן מגיעה התנועה, למדוד הצלחה של קמפיין ממומן, פעילות מכירות, עסקאות, רווחים ועוד.
  • Alexa – שירות זה שייך לאמזון ומספק נתונים פחות מדויקים, אך מספק את התמונה הגדולה. החסרון של כלי זה מתבטא בכך שהוא לא מתעד פעילות על דפים ספציפיים ובמקום הוא מעריך כמה גולשים הגיעו לאתר בתקופה מסויימת. אל תשללו את הכלי הזה על הסף, מכיוון שהוא ייתן לכם לא מעט מידע שימושי אחר, כגון זמן ממוצע שגולשים בילו באתר שלכם ביום, כמות האתרים שמקשרים אליכם ומידע נוסף הקשור לפעילות באתר. חשוב לציין כי כלי זה מתבסס על נתונים שנאספים רק מגולשים אשר מותקן להם הסרגל של אלקסה על המחשב, על כן לאתרים בעברית זה פחות רלוונטי.
  • Compete.com – מיועד לעסקים אשר קהל היעד שלהם נמצא בארה”ב. כלי זה יציג את מספר המבקרים שהגיע לאתר שלכם מארצות הברית. לא רק שהכלי מספק ניתוח של החודש הנוכחי, אלא גם יוצר גרפים צבעוניים הממחישים את מספר המבקרים שביקרו ועזבו במשך כמה חודשים, וכן יראה לכם אתרים דומים ומהיכן הגיעו הגולשים.  הכלי אינו מתעד תנועה בינלאומית.

נתוני גלישה מתוך Compete

  • Quantcast: אם קל לכם להבין גרפים, Quantcast נועדה בשבילכם. שירות זה מציע את היכולת לייצר גרפים אשר יציגו את תנודות התנועה באתר בפילוח יומי, שבועי, חודשי או מצטבר לבקשתכם. ניתן גם לקבל נתונים רחבים יותר כמו פילוח גאוגרפי, דמוגרפי, מין, גיל, הכנסה וכו’; בדומה לאנליטיקס.

נתונים מתוך Quantcast

  • Semrush – אחד הכלים הוותיקים בשוק, יעזור לכם מאוד להעריך את כמות התנועה, מיקומים, הוצאות על קידום ממומן ועוד. אחד הדברים המרכזיים בו תוכלו להיעזר הוא ניתוח דירוג מילות המפתח עליהם אתם מדורגים וכמות התנועה החודשית המוערכת לכל ביטוי. כך תוכלו להבין אילו ביטויים חשובים לכם ואילו פחות ולהתאים את אסטרטגיית התוכן שלכם בהתאם. עד לפני כשנה הכלי לא היה פעיל בישראל אך כעת הוא פעיל גם על אתרים ישראליים וזה יתרון משמעותי. אגב, אתם יכולים כמובן להשתמש בו לטובת בחינת אתרי מתחרים או שת”פים פוטנציאלים.

נתונים מתוך Semrush

  • Similarweb – אחד הכלים האהובים עליי, גאווה ישראלית אפשר לומר, כלי מאוד ידידותי ונוח לשימוש. יעזור לכם רבות בניתוח התנועה לאתר שלכם, מקורות תנועה ועוד. אחד הפיצ’רים האהובים עליי הוא האופציה לראות לאן גולשים הולכים לאחר ביקור באתר שלי, זה עוזר מאוד בהבנת אילו לינקים חיצוניים ששיבצתי לטובת העשרת הגולשים באמת עניינו אותם ואילו לא. אפשרות נוספת מעניינת היא האפשרות לראות אילו דפים הכי פופולרים באתר. נכון שהרבה יגידו שזה לא חוכמה הרי גם אנליטיקס ייתן לי את כל אלו, היתרון כאן הוא שהשירות יחסית מאוד מדוייק והוא מאפשר לנו לבדוק גם מתחרים וללמוד אותם טוב יותר. החסרון של שירות זה הוא שלמרות שניתן להשתמש בו בחינם, אם ברצונכם לגשת לכלים היותר מתקדמים תצטרכו להיפרד מלא מעט דולרים כל חודש.

מידע מתוך SimilarWeb

שימו לב, כל הכלים שציינתי מעולים ויעזרו לכם רבות, אך על מנת להפיק את מירב האינפורמציה, תידרשו גם לבחון נתונים היסטוריים מסיבות ברורות. רוב הכלים שקיימים כיום בשוק ומציעים מידע היסטורי אינם מדויקים; הכלי היחידי אשר יתן לכם מידע היסטורי מדויק על אתרכם הינו גוגל אנליטיקס – בהנחה שהיה מותקן לכם באותה תקופה. לגבי כלי מנהל האתרים של גוגל (Webmaster Tools), אף הוא יעיל מאוד אך מאפשר לכם לגשת למידע שנאסף עד שלושה חודשים אחורה. אם אתם מעוניינים לעקוב גם אחרי המידע הזה, הייתי ממליץ לכם להוריד קובץ סיכום כל שלושה חודשים ולשמור אותו בתיקיה אצלכם, כך תוכלו להרכיב גרפים גם שנה אחורה.

שלב 7: בקרה שוטפת

היערכות והכנת תוכנית פעולה הן רק ההתחלה. על מנת שבאמת תוכלו לשמור על האתר שלכם מההשפעה השלילית של עדכוני אלגוריתם, פינגווין או כל עדכון אחר, אתם חייבים לבצע בקרה שוטפת עליו ולאמוד את מצבו אחת לחודש בערך. כלים כמו ahrefs, majesticseo, כלי מנהל האתרים של גוגל ועוד, צריכים להיכנס לרשימת הכלים הקבועים שלכם והם ראויים להתייחסות שלכם. אחרי שתסיימו לאזן את פרופיל הקישורים שלכם, תוכלו לבצע מעקב שוטף אחר הפרופיל ולתקן אותו במידה ויש בעיות. יהיה לכם הרבה יותר קל וזול לטפל בבעיות שצצות באופן שוטף מאשר לחכות שהמצב יהיה רע.

שליפת זכוכית מגדלת ובחינת האתר שלכם לפרטי פרטים שווה את הזמן והמאמץ שלכם ללא ספק. כאשר העדכון הבא והבא אחריו יכו, אתם תהיו אסירי תודה שהקדמתם תרופה למכה. ניתוח ומעקב שוטפים אחרי התנהלות האתר שלכם הוא בגדר חובה על מנת לזהות בעיות בהתהוות ולפתור אותן בזמן. בעולם השיווק באינטרנט אין פתרונות קסם וגם אין דבר כזה “טווח קצר” או “פתרונות לטווח קצר”, הכל מתחיל בטווח הבינוני עד הארוך, כולל השפעות חיוביות ושליליות של מהלכים שעשיתם. היות ומדובר בסיגנלים רבים אשר האלגוריתם מלקט עם הזמן, התהליך לוקח זמן ומוטב להתחיל שעה אחת קודם.

טיפ לפני סיום – בצעו מעבר מקיף על תכני האתר והיפטרו מתוכן כפול

למרות שזה לא קשור ישירות לפינגווין, אנו עדים לעוד ועוד אתרים שנענשים ונפגעים בשוטף בעקבות כפילות תוכן. נכון שכפילות תוכן זהו שם כולל ולא תמיד הוא רע או מזיק אבל לאלו מביניכם שאינם מקצועיים מספיק כדי להבחין בין המצבים וכיצד להתמודד איתם, הייתי מציע פשוט להיפטר מזה. ההערכות מדברות על כך שרוב האתרים שנענשו, כוללים בתוכם לפחות אספקט אחד שנופל תחת אלגוריתם פנדה, אשר עיקרו הוא תוכן. נכון שפנדה יכול להופיע בצורות שונות וברמות פגיעה שונות אבל הרבה אתרים שמרגישים מעין משקולת על האתר, ירידה קלה במיקומים (3-5 מקומות בצורה רוחבית) או לחילופין אינם מצליחים להתקדם עם אף ביטוי ולא משנה מה הם עושים, במרבית המקרים מדובר בעונש שמקורו בפנדה. עונש מציק וטורדני אשר לרוב אינו מאובחן. תתפלאו עד כמה טיפול בתכנים, העשרת דפים, ביטול דפים כפולים וכאלה אשר אין עניין סביבם יעשו פלאים עבור אתרכם.

מה עושים אם מישהו אחר העתיק מכם תוכן ונתן לכם “קרדיט”, או שכח להוריד קישור פנימי מתוך התוכן המפנה לאתר שלכם, אך אתם לא באמת רוצים קישור מאתר באיכות ירודה? מה עושים במקרה גרוע יותר, בו מישהו פשוט שיכפל תכנים מהאתר שלכם בצורה בוטה? הרי אתם לא אשמים. במציאות הגוגלית הנוכחית, זה לא באמת משנה מי אשם – כל עוד זה קורה והסבירות שתיפגעו קיימת, עליכם להיות חכמים ולא צודקים, ולטפל בעניין במהרה.

הצעד הראשון והפשוט ביותר הוא פשוט לפנות אל בעלי האתרים המשכפלים ולבקש מהם להוריד את התוכן, בהנחה שאתם יודעים היכן התוכן נמצא. אם אתם לא יודעים מה מצבכם, עליכם להריץ בדיקה, ולשם כך תוכלו להיעזר ב-  Copyscape לטובת איתור תכנים משוכפלים ברשת. אם מצאתם תכנים שנגנבו מכם או שוכפלו ללא אישורכם ובעל האתר מסרב להוריד את התוכן, תוכלו להגיש לגוגל דו”ח המבקש מהם להתערב ולהוריד את התוכן המשוכפל מהאינדקס על ידי הגשת טופס DMCA.

פתרון נוסף שהנו קל ליישום ואשר עשוי לעזור לכם למנוע מראש גניבת תוכן, הוא הטמעת תג קנוניקל על כל הדפים שלכם באתר אשר מפנים אל הדף עצמו. לרוב, ספאמרים מריצים תוכנות אוטומטיות שעושות ‘סקרייפ’ לתכנים בצורה אוטומטית ואז מטמיעים אותם באתר שלהם. במידה ומוטמע תג קנוניקל, הם יורידו יחד עם התוכן גם את התג אשר מודיע לגוגל שאתם המקור והדף שלכם הוא הדף הרלוונטי.

שימו לב, תג קנוניקל מהווה המלצה בלבד לגוגל ולכן אין בטחון שאכן גוגל יתייחסו אליו.

אחרי שסיימתם את כל אלו, מומלץ מאוד לבצע בדיקה מקיפה ולוודא שאתם לא משכפלים תוכן באתר שלכם בעצמכם.

לסיכום…

ג’ון מולר אמר לפני כמה שבועות (12.9.14) בהאנגאאוט שהוא מאמין שעדכון פינגווין יהיה ב-2014. הוא טען עוד שהוא ממש מאמין שזה יקרה בזמן המאוד קרוב. יכול להיות שעד שהפוסט פורסם, העדכון כבר שוחרר אבל זו לא הפעם הראשונה שגוגל, או לצורך העניין אפילו מולר בעצמו, שיחררו הודעה מבטיחה לגבי הפינגווין. דבר אחד בטוח, אף בעל אתר לא מחכה לזה, גם לא כאלו אשר עוסקים רק בשיטות טהורות, כולם בסכנה, ישנם כאלה שיותר וכאלה שפחות.

תחום קידום האתרים השתנה מהותית בשנתיים האחרונות. אלו מבניכם העוסקים בשוק הבינלאומי מרגישים זאת הרבה יותר מאשר בשוק המקומי, אבל גם לכאן זה מגיע במהירות. איסוף קישורים מאתרי מאמרים וספריות חינם, הכנסת תגובות בפורומים ובלוגים לא רלוונטיים ובוקמארקינג לא יעזרו עוד. כיום תוכן איכותי, חשיבה על צרכי משתמש הקצה וחווית משתמש מקסימלית מהווים השילוש הקדוש של עולם השיווק באינטרנט. אתם יכולים להמשיך להישען על השיטות הישנות ולהתנחם בעובדה שחלקן עדיין עובדות אבל ככל שתפנימו ותמהרו לשנות את החשיבה, כך ייטב. הפגיעה מעונשים כיום קטלנית מתמיד ומסבה נזקים עצומים שרק מי שחווה את נחת זרועו של גוגל יכול להבין. עידן קידום האתרים הטכני חלף לו ומקדם האתרים בימינו נדרש לארגז כלים אחר לגמרי מבעבר. לדעתי, אנו בפתחו של עולם חדש ומסעיר שיהיה מעניין ומאתגר הרבה יותר.

נכתב על ידי
בן אורן הנו שותף ויזם ב- Dynamic Search ו- Ignitur. בן החל את דרכו בתחום בשנת 2005 בעבודה עם לקוחות מתחומים שונים בישראל ובחו”ל, וכיום הוא Director of Web Marketing בחברת WhiteWeb. לבן ניסיון רב בקידום אתרים בנישות תחרותיות, וכיום אחראי על קידום ברנדים בין-לאומיים מובילים. במקביל, בן משמש כיועץ למספר חברות בארץ ובחו”ל, וכן משמש ככתב קבוע באתר המוביל Search Engine Journal.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

124 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

124
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.