אופטימיזציית On Page – הבסיס לקידום אתרים מוצלח

זהר עמיהוד

בטח שמעתם את הביטוי ‘ידידותי לגוגל’ או באנגלית Google Friendly אבל מה זה אומר בדיוק? ואיך יוצרים אתר ו-דפים שהם ידידותיים לגוגל? זה הבסיס של קידום אתרים SEO הנקרא On-Site SEO ויש הקוראים לזה on-Page SEO אבל הכוונה זהה:זה אוסף הפעילויות שניתן לעשות באתר כדי שיהיה ידידותי לגוגל.

בשביל הרבה בעלי עסקים וגם עבור מקצוענים בשיווק באינטרנט, אופטימיזציה למנועי החיפוש ובראשם גוגל זה ענין מסתורי, אבל האמת היא שזה לא מסתורי בכלל. נכון, זהו ענין מורכב עם הרבה פרטים אבל בהחלט לא מסתורי.

גוגל הוא טכני

מנוע החיפוש של גוגל זוהי למעשה תוכנה, תוכנת מחשב שסורקת את האתר שלכם. אפשר להשוות את פעולתה לדפדפן בו אתם עושים שימוש, אבל לפני שאתאר את הפעילות שמתרחשת, אני רוצה ללמד אתכם על אופן הפעילות באינטרנט.

דרך פעולתה של האינטרנט REQUEST ו- RESPONSE

הפעילות באינטרנט היא: בקשה-תגובה. הדפדפן במחשב הלקוח שולח ‘בקשה’ (request) לראות דף באינטרנט, בין אם זה דף הבית של האתר www.seoreport.co.il או דף פנימי באתר www.seoreport.co.il/2226. בכול מקרה המשתמש מקליד כתובת אתר הנקראת URL או מקיש על קישור – זה יוצר בקשה מהשרת שה- URL הוא חלק ממנה.

הערה: הבקשה היא הודעת טקסט רגילה plain text כך שאם תוכלו ליירט אותה, תוכלו גם לקרוא את תוכנה. כחלק מהבקשה נשלחים נתונים נוספים פרט לכתובת ה- URL וביניהם: מי ביקש (דפדפן, גוגל, תוכנה אחרת), IP של המבקש, פרטים על מחשב הלקוח כמו: מערכת הפעלה (Windows, iOS, Unix, Linux), רזולוציה, צבעי מסך, סוג דפדפן (כרום, פיירפוקס, אינטרנט אקספולרר, סאפרי וכדומה), שפת מימשק דפדפן (אנגלית, עברית, ספרדית וכדומה) ופרטים נוספים.

הבקשה הזאת מוצאת את דרכה לשרת בו מאוחסן האתר (איך זה קורה? זה מעניין מאוד אבל לא במסגרת מאמר זה), השרת פותח את ה’בקשה’, מחלץ את המשאב המבוקש (כתובת URL יכולה להוביל לדף, לתמונה, לקובץ CSS, לקובץ JS ולקבצים אחרים), ממלא את הבקשה ושולח ‘תגובה’ או בשמה Response. אם הבקשה היתה לקבלת דף באתר אז התשובה תהיה קוד HTML שמכיל בתוכו טקסט פשוט plain text.

הדפדפן מקבל את התגובה, פותח אותה ומעבד את קוד ה-HTML שנשלח אליו.

זה על קצה המזלג והתמצית איך התקשורת לקוח-שרת עובדת באינטרנט ועכשיו נמשיך.

איך גוגל עובד בהשוואה לדרך פעולתו של גולש

אתם רושמים כתובת אתר בשורת הכתובת בדפדפן, לוחצים enter, קוראים בדף, לוחצים על קישור בין אם הוא בתפריט או בתוכן, נטען דף חדש בדפדפן, אתם קוראים, לוחצים, דף חדש וחוזר חלילה.

גוגל עובד באופן כמעט זהה והטבלה הבאה תעזור לכם בהשוואה בין פעילות משתמש לסריקה של מנוע החיפוש.

משתמש גוגל
רושמים כתובת אתר בשורת הכתובת בדפדפן, לוחצים enter שולח בקשה לקבל דף
רואים שנטען דף חדש (הדפדפן קיבל את התגובה, מעבד ומציג אותה) מקבל תגובה עם קוד HTML
קוראים את הדף קורא את הטקסט
לוחצים על קישור (אתם למעשה יוצרים בקשה לדף חדש) מוצא קישור בדף ושולח בקשה לדף חדש
רואים שנטען דף חדש (הדפדפן קיבל את התגובה ומעבד אותה) מקבל תגובה עם קוד HTML
קוראים את הדף קורא את הטקסט
לוחצים על קישור (אתם למעשה יוצרים בקשה לדף חדש) מוצא קישור בדף ושולח בקשה לדף חדש

וחוזר חלילה.

גוגל הוא נכה

בשונה מהמשתמשים (הגולשים) גוגל לא רואה צבע, לא רואה את התמונות באתר שלכם, הוא לא רואה את האנימציות הנפלאות, הוא לא רואה את התפריטים הנופלים ואם יש לכם קול באתר, אז אני יכול לומר לכם גם שהוא, גוגל, לא שומע – הוא Invalid במלוא מובן המילה: חרש, עיוור ובמילים אחרות הוא: לא רואה ו- לא שומע.

אז מה הוא כן יכול לעשות? הוא יכול לקרוא טקסט ומתוך הטקסט שקרא הוא יכול להבין את התוכן שבדף.

דף באתר הוא דף HTML

דף HTML בנוי משני חלקים: Header ו- Body ובשניהם יש תכנים, אלא שאנחנו הגולשים רואים את את הטקסטים שב- body ואילו גוגל קורא את הטקסטים הנמצאים ב- Header וגם ב- Body. ולמה אני מספר לכם זאת? כי יש ב- Header של דף HTML מידע (טקסט) שהוא מאוד משמעותי לקידום האתר שלכם במנועי החיפוש.

הדפדפן בין אם זה כרום, פיירפוקס, ספארי, אינטרנט אקספלורר או אחרים מאוד סלחני לגבי אופן כתיבת הקוד. אם יש שגיאות תחביר בקוד HTML או חסרות תגיות הדף יוצג? בוודאי שיוצג, אולי לא כפי שהתכוון בעל האתר, אבל הוא יוצג.

גוגל מסתכל באופן שונה על הדף. כן חשוב שהתחביר יהיה נכון, כן חשוב שכול התגיות הנדרשות יופיעו ולכן אם אתם רוצים שהאתר שלכם יהיה ידידותי לגוגל, אז פה זה מתחיל- בקוד HTML הרשום נכון ויש בזה היגיון.

קוד HTML תקין מבטיח חוויית גלישה טובה יותר

קוד HTML תקין הנקרא על ידי הדפדפנים השונים מבטיח שתוכנו יראה כפי שבעל האתר התכוון ותהיה בכך משום חוויית משתמש טובה ללקוח ולכן, אם הקוד אינו תקין מבחינה תחבירית כפי שגוגל מוצא (ללא תגיות או תגיות שנמצאות אבל לא כתובות לפי התקן, או תגיות שכבר הוכרזו שאינן בשימוש) גוגל נותן לאתר ציון נמוך.

בדף תוצאות החיפוש של גוגל מוצגים דפים pages ולא אתרים websites ולכן אתייחס בראשונה למה שגוגל מחפש בדף. את הדבר הראשון כבר תיארתי: גוגל בודק את תקינותו של קוד HTML של הדף ואחר כך הוא בודק שורה ארוכה של תגיות HTML ואת המאפיינים שלהן. תגיות HTML שחלקן נמצא ב- Header וחלקן נמצא ב- Body.

תגיות HTML לקידום האתר SEO

בשנים הראשונות של גוגל, החל משנת 1998 ועד כמעט 2003 אנשי גוגל פרסמו בגלוי מה מנוע החיפוש גוגל מחפש בדף אותו הוא סורק והוסיפו וגילו מה צריך לכתוב שם כדי שגוגל יבין יותר טוב את “מילת המפתח בדף” וידרג את האתר גבוה יותר במנועי החיפוש. כמה שהם היו תמימים!

מעט מאוד היה נדרש כדי להיות “ראשון בגוגל”. מספיק היה לכתוב את ביטוי המפתח בתגית title, לחזור עליו שוב בתגית meta keywords, לשוב ולחזור עליו בתגית meta description, לכתוב אותו בתגית h1, לשים אותו מאחורי תמונה וגם לפזר אותו בדף באופן שווה.

אתם צריכים לזכור שסרגיי ברין ולארי פייג הגיעו מהאקדמיה ממקום “טהור”, “נקי”, “הגון”, אבל כאשר המשווקים בעולם “האמיתי” הבינו איך גוגל עובד הם החלו לחפש אחר דרכים לקדם את הדפים שלהם לראש תוצאות החיפוש ומאז יש “מלחמה”: גוגל החל ברדיפה וגם בהענשה של אתרים שלפי דעתו מנסים לרמות את התוצאות ומנגד המשווקים (חלקם) מנסים למצוא פרצות באלגוריתם של גוגל שיאפשר לגוגל לדרג אותם גבוה ומהר.

תגיות HTML אותם הזכרתי: title, meta description, H1 הן עדיין רלוונטיות אבל, ופה צריך לשים לב, לאורך השנים החשיבות שגוגל נותן להן עוברת שינוי, לפעמים שינוי מהותי.

עדכוני גוגל בנוגע לחלק מתגיות המשמשות לקידום האתר

בשנת 2009 הודיע מאט כץ (Matt Cutts) הנציג הרשמי של גוגל באותה עת וראש צוות הספאם בגוגל כי גוגל כבר לא מתחשבת בתגית meta keywords.

בחודש ינואר 2016 בשיחת וידאו אמר John Mueller, נציג גוגל, כי גוגל יכול להסתדר גם בלי תגית title כדי לקבוע את דירוג האתר אבל בלי תוכן יהיה לגוגל קשה מאוד לדרג את האתר. במילים אחרות, ג’ון אמר כי לא קריטי שתגית title לא תופיע בדף, גוגל יסתדר ויוכל לקבוע את דירוג הדף, הוא גם אמר שאם ביטוי המפתח יהיה בתגית title זה בסדר.

בקהילת המקדמים היה ‘שוק’ כי ברור לכולם שהתוכן בדף הוא המלך והימצאות מילת המפתח בתגית title היא זאת שנותנת את הגושפנקה האחרונה לדף והיא זאת שלמעשה קובעת באיזה ביטוי מפתח יקודם הדף.

במהלך חודש דצמבר 2016 צייץ John Mueller מסניף גוגל שבשוויץ כי אין משמעות לסדר תגיות h1, h2 בדף. הוא לא אמר שאין לתגיות h1, h2 חשיבות, הוא רק אמר שלסדר בו הן מופיעות אין חשיבות, כלומר: אם תגית h3 תופיע לפני תגית h2 או אם תגית h2 מופיעה בדף HTML לפני תגית h1 או אם תגית h1 מופיעה יותר מפעם אחת – אין זה משנה.

המעבר מ-Keywords ל-Theme/Topic

ביטוי מפתח הוא הבסיס ל-on-page SEO אבל זה בהחלט לא מספיק לאחר העדכונים האחרונים של גוגל וביניהם RankBrain (אוקטובר 2015) שהציב את גוגל כמנוע של בינה מלאכותית AI, כלומר גוגל מבין את הנושא theme או topic של הדף, דבר המאפשר לגוגל לתת מענה הרבה יותר טוב בתוצאות החיפוש.

ההכרזה של RankBrain היא ההמשך הטבעי של Hummingbird (לראשונה באוגוסט 2013) ושל האלגוריתמים הקודמים שגוגל פרסם והבולטים שבהם: Panda (לראשונה בפברואר 2011, אבל כל כמה חודשים יש עדכון. עדכון פנדה האחרון Panda 4.2 בחודש יולי 2015), Penguin (לראשונה באפריל 2012, אבל כל כמה חודשים יש עדכון. עדכון פינגווין אחרון ב- אוקטובר 2016).

אם בשלב הזה מתחיל לכם, רחוק רחוק, אתם מרגישים בכאב ראש שמתעצם, אני מבין. גוגל עורכים במנגנון הדירוג שלהם מאות שינויים במהלך השנה ומעת לעת הם מכריזים על אלגוריתם חדש. מי שעדיין יש לו כוח מוזמן להתעמק ברשימה המלאה של עדכוני גוגל (לדורותיהם).

תחשבו על זה כך: גולש הגיע לגוגל ומקליד ביטוי חיפוש. עכשיו תשאלו את עצמכם: מעבר לתוים שהקליד, מהי כוונתו? מדוע הוא מחפש את הביטוי הזה דווקא? מה הוא מצפה למצוא? אם תוכלו לענות על השאלות האלה תוכלו לכתוב תוכן בעל ערך ללקוח משולב מילות מפתח שגוגל ישמח להביא אליו גולשים והרבה.

מאז שגוגל הפסיק להראות את ביטוי המפתח שהביאו תנועה לדפים באתר, קשה מאוד לדעת איזה ביטויי חיפוש מביאים תנועה, אבל מעבר לכך, כך אני רואה זאת, גוגל אותת לכולנו באומרו: תעזבו את הרדיפה אחר מילות מפתח ומיקומם בתוצאות החיפוש – זה לא הכיוון והחשיפה של אלגוריתם RankBrain בשנת 2015 רק מוכיחה שהכיוון הוא לא מילות מפתח. קראו כאן למה הרדיפה אחר מילות מפתח מיותרת.

סיכום…

במאמר הזה סקרתי את הדברים העיקריים של פעילות On-Site SEO. במסגרת קורס SEO ב”אקדמיה של פבל” שעורכים מגוון קורסים לשיווק דיגיטלי הנושאים האלה ואחרים יסקרו בהרחבה, ילמדו לעומק ויתורגלו כך שאפשר לומר שהקורס הוא מאוד מעשי.

עד כאן חלקו הראשון של המאמר. בחלק השני של המאמר נדבר איך להתנהגות הגולשים יש חלק בקביעת מיקום האתר בתוצאות החיפוש של גוגל וגם אדבר על מהירות טעינת אתר ונושאים חשובים אחרים בתוך האתר שמשפיעים על קידומו בדף תוצאות החיפוש של גוגל.

נתראה בקרוב בקורס!

נכתב על ידי
זהר עמיהוד עוזר לעסקים להיות ראשונים בגוגל. בעל תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב עם ידע וניסיון רב בשיווק כי כדי לקדם אתרים צריך להבין בעסקים.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.