בניית קישורים בשנת 2014 – האם קישור מלאכותי יכול להיות טבעי?

אופיר ורדי
בניית קישורים 2014
Christophe Goessen, April 25, 2010, via Flickr

מים רבים זרמו בנחלי הקישורים מאז שמקדמי אתרים שמו לב שקישורים עוזרים להגיע למיקומים טובים יותר במנועי החיפוש.

מי שזוכר, עוד בעשור הקודם, ככל שהיו לאתר יותר קישורים – המיקום שלו היה גבוה יותר (או ככה לפחות כולם חשבו). לאט לאט נפוצו שמועות שיש קישורים טובים יותר וקישורים טובים פחות ולא כל קישור עושה את אותה העבודה. קישור ממקור סמכותי כמו אוניברסיטה או אתר ממשל טוב ו”חזק” יותר מקישור ספאמי מפורום של ילדים.

בהתאם, קישור רלוונטי אפקטיבי יותר מקישור בין תחומים / אתרים / מאמרים שאינם קשורים. לדוגמא אם יש לכם אתר בנושא טיפול בכאבים ובו מאמר העוסק בהקלת כאבי גב – עדיף לקבל קישור מאתר של כירופרקט מאשר קישור מאתר של משחקים.

יחד עם זאת כולם אמרו – אם זה לא יועיל לפחות זה לא יזיק. כתוצאה מכך הרשת התמלאה במאמרי זבל שמטרתם להוציא קישורים כאשר לפעמים זה באמת עבד.

המהפך בדרך בניית הקישורים חל ביום 24 באפריל 2012. ביום זה גוגל הודיעה על עידכון פינגווין שמטרתו הרישמית היא לפגוע בדירוגים של אתרים אשר מפרים את הנחיות האיכות של גוגל אולם ידוע בעיקר בנושא המלחמה בקישורים לא איכותיים וקישורים מלאכותיים המפנים לאתר.

ביום זה אתרים רבים נפגעו כאשר רבים מהם לא התאוששו מפגיעה זו עד היום.

על מנת להבין יותר מהי בניית קישורים אפקטיבית עלינו לבחון את הפרמטרים השונים בהם גוגל נעזרת על מנת לנתח קישור. רשימה זו אינה ממצה אולם נותנת מושג לגבי המורכבות של הבנת ערך קישור

  • הקשר בין התחום של האתר המקשר לתחום של האתר מקבל הקישור
  • הקשר בין התחום של הדף ממנו מגיע הקישור לתחום של הדף מקבל הקישור
  • סמכותיות האתר נותן הקישור והאתר מקבל הקישור
  • דירוג איכות של הדף ממנו יוצא הקישור
  • ותק הקישור (קישור בן מספר שנים או קישור חדש)
  • מיקום הקישור בדף (פוטר / סיידבר / תוכן מרכזי)
  • מיקום הקישור בתוכן – האם בתחילת התוכן או בקרידיט בסופו
  • מאפייני הקישור עצמו – האם מודגש בבולד / קו נטוי / צבע וכדומה
  • טקסט העוגן של הקישור – לנושא זה חשיבות רבה גם בניתוח מלאכותיות הקישור
  • כמות הקישורים היוצאים מהדף
  • כמות הקישורים היוצאים מהדף / האתר לאתר מקבל הקישור

אלו הם מאפיינים טכניים. כיום גוגל מסוגלת לשקלל גם מדדים איכותיים אחרים כמו:

  • האם הקישור מלאכותי או טבעי?
  • מה הסבירות שהגולש ילחץ על הקישור?
  • איזה ערך מוסף הקישור (או התוכן בעמוד שמקבל את הקישור) נותן לגולש?
  • איך הקישור משתלב במערך הקישורים הנכנסים של הדף (והאתר) מקבלי הקישור?

ניתן להוסיף ולהרחיב עוד ועל כל נושא אולם הדרך הנכונה לבחון את איכות הקישור היא לא טכנית. כל אחד מאיתנו יודע האם קישור מסויים איכותי או לא – האם הוא תורם ועוזר לנו או שברור שהוא מניפולטיבי.

לדוגמא, אם יש לי מאמר הדן בצביעת קירות – איך מכינים את הקיר לצביעה, באיזה סוג צבע להשתמש, איך לחשב את כמות הצבע הנדרשת וכמובן איך לבצע את הצביעה עצמה ובתוך המאמר יש משפט כזה: “יש למרוח שכבה אחידה של צבע על מנת לקבל מראה מושלם. גם צביעת צימרים מתבצעת בדרך זו. הזהרו שעודפי הצבע לא…” כאשר המילה צימרים מקושרת לאחד מאתרי הצימרים. במקרים רבים הביטוי ממנו יוצא הקישור אף אינו משתלב בצורה זורמת במשפט מאחר והוא הוכנס בצורה מאולצת על מנת להוציא קישור בביטוי מדוייק.

קישור לצימרים באתר העוסק בקפה
קישור לצימרים באתר העוסק בקפה…..
קישור לצימרים באתר טיולים בנגב
קישור לצימרים באתר טיולים בנגב
קישור לצימרים באתר העוסק באוכל
קישור לצימרים באתר העוסק באוכל

הקישור תרם להבנה שלכם כיצד לצבוע קיר? האם יש ספק שמטרתו היא מניפולטיבית לחלוטין? זוהי דוגמא לקישור הגרוע ביותר שאתם יכולים להשיג. הוא אפילו יותר גרוע מקישור ספאם מרוסיה.

במאמר הקודם דנו בשינוי הדרך בה אנחנו צריכים לקדם את האתר. גם אם יש לנו תוכן יוצא מגדר הרגיל, עדיין יש צורך בקישורים וניתן לבנות קישורים בלי לסכן את האתר.

אז איך בונים באופן מלאכותי קישורים טבעיים?

לאט ובזהירות. אני מכיר עשרות דוגמאות של אתרים הממוקמים בראש התוצאות ולהם פחות מ-10% מכמות הקישורים של האתרים אותם עקפו. זו לא הכמות אלא האיכות.

ברור שהכי טוב שכל האתרים הרלוונטים יקשרו באופן טבעי אליכם, אבל בואו וניהיה ריאלים – זה קורה לעיתים נדירות.

לדוגמא בחיפוש מטבחים, השוואתי בין אתר décor.co.il הנמצא בתוצאה השניה לבין mia-design.co.il הנמצא בתוצאה 16 (מתוך opensiteexplorer.org)

קישורים נכנסים דרך opensiteexplorer
איכות או כמות?

מהו קישור טבעי?

קישור טבעי זה קישור שגולש או בעל אתר  שלא קשור אליכם הוסיף – קישור כזה יכול להיות בקונקטס חיובי (המלצה, הפניה למידע נוסף, דוגמא חיובית וכדומה) או שלילי (תלונה, דוגמא למשהו מפריע / שלילי וכדומה). עוד דוגמאות לקישורים טבעיים בפוסט הבא שפורסם כאן בעבר.

יש אתרים שלא מקבלים בכלל קישורים טבעיים ולעומת יש אתרים שזוכים למאות ואף אלפים של קישורים טבעיים.

איזה אתרים מקבלים קישורים טבעיים?

  • אתרי מותג מקבלים באופן טבעי קישורים בנושא המותג – בהתאם לעוצמת המותג.
  • אתרים טובים במיוחד מקבלים קישורים בכתבות חדשותיות, בתגובות של גולשים בפורומים, כקישורי קרדיט מציטוטים של התוכן, כהפניה למידע נוסף במאמרים קשורים.
  • אתרים שממוקמים גבוה בתוצאות החיפוש – באופן מפתיע כמעט כל אתר שנמצא במקומות הראשונים (רצוי במקום ראשון) מקבל קישורים טבעיים ובכך מקבע את מיקומו גבוה בתוצאות. כמו שלראש עיר או ראש ממשלה מכהן יש יתרון בבחירות הבאות כך גם לאתר שהגיע למקום הראשון – הרבה יותר קשה לעבור אותו.
  • אתרים יחודיים – אם יש לכם אתר יחודי – כלומר שנותן באופן בלעדי מידע בנושא כלשהו – הוא יקבל קישורים בכל פעם שיזכירו או יתייחסו לנושא (והוא גם יופיע במקום ראשון בחיפוש של הנושא כי אין לו ממש מתחרים).

כדאי להשקיע את המאמץ בבניית אתר טוב עם תוכן שבאמת תורם לגולשים. אתר כזה יזכה לקישורים טבעיים, ימיר יותר טוב ובכלל יהיה יותר קל לקדם אותו. אולם גם במקרה כזה, שלא לדבר על אתר בינוני, לא תרצו לחכות שהדברים יקרו בעצמם וקצת (או הרבה) קישורים בהחלט יעשו את העבודה.

מה גוגל אומרים?

הנחיות גוגל הן שמותר להוסיף קישורים מסחריים, קישורים קנויים, קישורים מהחלפות קישורים וכל אשר עולה על דעתכם אבל בתנאי אחד – עליכם לסמן אותם ב- rel=”nofollow”  . סימון זה אומר לגוגל – תתעלמו מהקישור ואל תתנו לא להשפיע על דירוג האתר מקבל הקישור. לאחרונה גוגל הודיעו שיש לסמן כל קישור ממאמר ממומן ב- nofollow.

בואו ונבחן קישור טבעי ואיכותי

אתר איכותי דן בנושא השפעת המשבר הכלכלי על משקי הבית והדרכים להתמודד עם מחנק האשראי. המאמר סוקר את האפשרויות הקיימות בפני משקי בית לשמור על רמת חיים סבירה ובין היתר ממליץ לבצע מיחזור משכנתא על מנת להוזיל את תשלומי הריבית. לכם יש אתר בנושא משכנתאות ובו מאמר מצויין הסוקר את כל הדרכים לבצע מיחזור משכנתא, מתי זה כדאי ומתי לו, מהן העלויות הנלוות וכדומה.

האתר מקשר (באופן טבעי כלומר ללא מעורבות שלכם) לעמוד שלכם בקישור שמטרתו לאפשר הרחבה בנושא. האם זה קישור טוב? האם הוא תורם לגולשים? בוודאי.

ואם אין קישור?

המאמר המקורי לא הכיל קישור אליכם. אתם פונים לכותב המאמר ומציעים לו להוסיף קישור שיאפשר לגולשים שלו להבין יותר מהן המשמעויות של מיחזור משכנתא. כותב המאמר מוסף את הקישור. האם הקישור עכשיו מלאכותי? האם גוגל יפגע באתר שלכם?

התשובה היא לא. אם בדוגמא הקודמת הסכמנו שדובר על קישור טוב למה שעכשיו המצב יהיה שונה?

ואם אתם בכלל כתבתם את המאמר?

קישור רלוונטי שמגיע ממאמר הנמצא באתר שלא קשור אליכם נחשב לטיבעי וללגיטימי. אבל אם האתר שמוציא את הקישור הוא בכלל שלכם? או שאתם כתבתם את המאמר?

לדעתי, קישור כזה יתרום לאתר שלכם כל עוד הוא עונה על מספר תנאים. תנאים אלו בעצם רלוונטים לכל קישור באשר הוא:

  1. תכונות האתר המקשר: אתר הנחשב לסמכותי בתחומו נחשב לאמין יותר והערך שהקישורים היוצאים מקבלים – גבוה יותר. ככל שיש קורלציה גבוהה יותר עם האתר שמקבל את הקישור הערך של הקישור יהיה גבוה יותר.
  2. תכונות המאמר ממנו יוצא הקישור: מאמר איכותי ומקיף, הרלוונטי לתחום של האתר שמקבל את הקישור (שימו לב – המבחן הוא רלוונטיות לתחום של האתר שמקבל את הקישור ולא לנושא המאמר הספציפי באתר  שמקבל את הקישור)
  3. אנקור טקסט: קישור טבעי יכול להיות בטקסט עוגן מדוייק אבל לרוב הוא לא. אם הדבר בשליטתכם ובשביל הזהירות הקישור צריך להיות ב-anchor text טבעי המשתלב במאמר – הוא יכול להכיל באופן מלא או חלקי את הביטוי החשוב, לא להכיל בכלל, להיות מורכב רק מכתובת האתר או מטקסט כללי (כמו לחצו כאן / דוגמא באתר / שם האתר).
  4. הגיון: לא הגיוני שאתר יוציא קישור לאתר מתחרה ישיר או בתחום העיקרי שלו. קישור הגיוני הוא קישור המרחיב את הנושא בתחום רלוונטי  אולם לא עיקרי של האתר המוציא את הקישור, כאשר זוהי ההתמקדות באתר שמקבל את הקישור. נשמע מסובך דוגמא בהמשך.
  5. תוכן: אף אחד לא יקשר לדף עם תוכן לא איכותי. הדף אשר מקבל את הקישור צריך להיות עם תוכן מעולה, שנותן תשובה מלאה לשאלה שהגולש אשר עשוי ללחוץ על הקישור ישאל.
  6. עמוד הבית או דף פנימי? לאיזה דף כדאי לקשר? שוב, התשובה ברורה – לדף אשר יתן את המענה הטוב ביותר לגולש. אל תבחרו את הדף שאתם רוצים לקדם אלא את הדף המתאים ביותר.

דוגמא לקישור הגיוני: יש לכם אתר על כירופרקטיקה – באתר אתר סוקרים את הנסיון שלכם, סוגי הטיפול וגם את הבעיות העיקריות בהם אתם מטפלים. בין היתר יש מאמר על בעיות בשלד וכאבי גב. ממאמר כזה הגיוני לקשר לאתר אשר נותן מידע מורחב על האנטומיה של השלד.

דוגמא לקישור לא הגיוני: יש לכם אתר על ביטוח משכנתא. מהמאמר הכי חזק ומרכזי באתר אתם מוציאים קישור בביטוי ביטוח משכנתא (או משהוא דומה) לאתר משכנתאות אשר בו יש מאמר אחד על ביטוח משכנתא. כלומר – הוצאתם קישור בביטוי העיקרי של האתר לדף שולי באתר אחר שבכלל לא עוסק בתחום הזה.

זה לא הגיוני שאתר יקשר בביטוי המרכזי שלו לאתר אחר אשר שם הנושא עם חשיבות מועטה או קיים במאמר אחד בלבד.

אז מה עושים?

קיימים מאמרים רבים ברשת המנתחים באופן טכני את תכונות הקישור הרצויות, איזה אחוז צריך להיות בכל דבר ומה עובד היום.

עשרות אלפי המתכנתים והמהנדסים בגוגל מנסים להגיע למשהו שאצלנו הוא פשוט וטריוויאלי – ההגיון (בשביל מחשבים זה נקרא אינטליגנציה מלאכותית).

בינתיים קישורים הם מרכיב חשוב באלגוריתם של מנועי החיפוש (אם כי מנוע החיפוש yandex הודיע כי יפסיק להתייחס לקישורים אולם ארוכה הדרך עד ששינוי זה יגיע, אם בכלל לגוגל ולגוגל ישראל).

כל עוד קישור הוא הגיוני – הוא יתרום היום וגם בעתיד. אם הקישור עקום – אולי הוא יעבוד, אולי לא ואולי הוא בכלל יזיק. אם אתם כבר משקיעים מאמץ בבניית קישורים – כדאי שהם גם יתרמו משהו…

נכתב על ידי
אופיר ורדי – עוסק שנים רבות בקידום אורגני, מנהל את אומדיה שיווק באינטרנט, הבעלים של פעילויות ומיזמים רבים באינטרנט ומחוצה לו. בעל רשיון רואה חשבון ותואר שני במנהל עסקים ולמרות זאת מאמין שלכל בעיה מסובכת יש פתרון פשוט.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

115 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

115
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.