קידום אתרי קונימבו – מדריך מעודכן 2019

עמית אדלר
קידום אתרי קונימבו

כל מי שקנה חנות וירטואלית של קונימבו, הצטרף לאחת הפלטפורמות הידועות והפופולאריות ביותר בתעשיית האיקומרס הישראלית. אך מה בנוגע לשיווק האתר, ובייחוד לקידומו במנועי החיפוש השונים?

רבות כבר נאמר ונכתב אודות האפשרויות לקידום קונימבו. אומנם לא מדובר במערכת קוד פתוח דוגמת וורדפרס, מג’נטו ודומיהן – אך יש לציין שאנשי קונימבו מעורים בכל המתרחש בתחום, ומבצעים אינספור שינויים ושיפורים במערכת. חלק ניכר מהשינויים נוצרו הודות להקשבה מתמדת ללקוחות, לאנשי פיתוח ו-SEO ועוד.

למרות היותה מערכת קוד סגור, קונימבו מאפשרת לקדם את אתריה ביעילות גדולה יותר מאי פעם. אומנם לא תקבלו גישה לכל רכיב ולכל פיצ’ר באופן חופשי, כפי שקיים בוורדפרס למשל, וחלק מהאופציות נגישות רק בתוספת תשלום; אבל גם 90 אחוז מאפשרויות ה-SEO זה בהחלט מספיק כדי לייצר תוצאות.

פשוט תעיפו מבט במיקומיהם של כמה מאתרי קונימבו בדף הראשון בגוגל, ותיווכחו בעצמכם. תכשיטים, ציוד משרדי, קפסולות נספרסו, מיטת תינוק ועוד ביטויים רבים נוספים שהגיעו לעשירייה הראשונה בגוגל באתרי קונימבו.

אז כדי לעשות קצת סדר בבלגן – הנה מדריך עם הפיצ’רים העיקריים לקידום אתרי קונימבו.

תגיות מטא

כיאה וכיאות לכל מערכת ניהול התומכת בקידום אתרים, קונימבו מאפשרת לשנות את כל תגיות המטא בכל עמוד נתון באתר – החל מטייטל ותיאור וכלה בכותרות H, אלט טקסט ועוד. כמו כן בתפריט ההגדרות הראשי יש אפשרות להוסיף פיצ’ר שנקרא “SEO מתקדם”, המאפשר לקבוע משתנים שיצוצו בתגיות בהתאם לצרכים שלנו (יש לפנות לתמיכה לפתיחת האופציה הזו). זה מאוד דומה לאפשרויות האוטומטיות בתוסף יוסט.

בהקשר לכך חשוב לציין שני מקרים הדורשים מעט יותר התעמקות: כתובת העמוד (Slug) וכותרת ראשית H1.

כתובת ה-URL בכל עמוד מקבלת מספר סידורי שאותו אין אפשרות להסיר או לשנות. המספר הסידורי הזה מבטיח שהעמוד תמיד יתקיים, בלי קשר לשינויים בשם העמוד (הטקסט שמופיע אחרי המספר עצמו). אפשר לומר שהמספר הסידורי הזה מתפקד על תקן של “קנוניקל חיצוני” – אתם יכולים להעיף מהכתובת את כל המלל ולהשאיר רק את הדומיין עם המספר, ותגיעו בדיוק לעמוד המיועד. מעבר למספר, אתם יכולים לבחור את ה-slug בעצמכם בלי שום בעיה.

כותרת H1 נגזרת אוטומטית משם העמוד (וכותרות נוספות מסוג H3 נגזרות אוטומטית מפיצ’רים אחרים בעמודים השונים). אם אתם רוצים לכתוב שם-עמוד מסוים, אבל כותרת H1 אחרת – התקינו את התוסף הזה באתר, שעושה הפרדה בין שמות העמודים לכותרות H1 שלהם.

קטגוריות ומוצרים

כמובן שכמו בכל חנות וירטואלית, גם באתרי קונימבו יש חלוקה מובנית לקטגוריות ולמוצרים. ניתן להוסיף תוכן בכל אחד מסוגי העמודים האלה, וכמובן גם להכתיב את תגי המטא (כפי שצוין קודם לכן). כמו כן, כל הקטגוריות והתת-קטגוריות ניתנות להצבה בתפריט נפתח כחלק מהתפריט הראשי – מה שמקל את הגישה אליהן ומציב אותן במעלה ההיררכיה.

בעמודי המוצרים – מעבר לדרישות הברורות מאליהן כגון תמונות ותוכן – ניתן להוסיף פיצ’רים תומכי מכירה כגון קנייה מהירה (בלי הוספה לעגלה), למה דווקא אצלנו, הנחות ומבצעים, אייקונים של תווי איכות, מוצרים רלוונטיים נוספים, “לקוחות שקנו מוצר זה קנו גם” וכן הלאה.

הפניות 301

המערכת מאפשרת לבצע הפניות באופן מובנה באמצעות מודול ייעודי (הגדרות > הפניות). ניתן להזין הפניות בצורה ידנית, אחד אחד, או להדביק רשימת הפניות מתוך קובץ אקסל שהכנתם.

בהקשר הזה חשוב לציין מספר אלמנטים שיש להכיר מבעוד מועד:

  • הפניה באתרי HTTPS חייבת להתבצע בפורמט של HTTP – זאת מכיוון שקונימבו מוגנת במערכת Amazon Shield של Amazon Web Services.
  • כל הפניה מוגבלת ל-250 תווים לכל היותר. במידה שמדובר בכתובות בעברית עם יותר מ-250 תווים, יש לבצע המרה באמצעות האתר הזה.
  • אם אותו דף מפנה לכמה עמודים שונים, המערכת תבטל את ההפניה. אם הפניה חדשה כלשהי לא עובדת, מומלץ לבדוק במודול עצמו האם ההפניה הזו כבר קיימת.

מודול הפניות במערכת קונימבו

שליטה בקוד האתר

חלק בלתי נפרד מקידום של חנויות וירטואליות, הוא האפשרות לשלוט בקוד ולבצע בו שינויים (או לפחות בחלקים החשובים בו). אומנם קונימבו הוקמה כמערכת קוד סגור, אך היא מאפשרת נגיעה גם בקוד הנמצא מאחורי הקלעים. באמצעות פיצ’ר מובנה בשם Hybrid, ניתן להוסיף קוד ממגוון סוגים בחלקים נרחבים באתר: אנליטיקס, תג מנג’ר, גוגל אדס, פייסבוק פיקסל, תגיות מטא רובוטס לסגירת סריקה ועוד.

בנוגע לאנליטיקס, חשוב מאוד לזכור – מכיוון שהדומיין של האתר שונה מהדומיינים של תהליך הרכישה, יש להדביק את אנליטיקס במקום המיועד לו באתר (ולא דרך תג מנג’ר או אמצעים אחרים). אם הקוד יודבק במיקומים אחרים ולא במקום המיועד, הוא לא יצליח לעקוב אחרי 3 סוגי הדומיינים בתהליך הרכישה.

הטמעת האנליטיקס מגיעה יחד עם אפשרות האיקומרס הרגילה. למעוניינים באפשרות האיקומרס המורחבת, יש לפנות לתמיכה של קונימבו.

עריכת קוד בממשק קונימבו היבריד

מפת אתר

קונימבו מייצרת מפות XML וגם HTML לכל אתר, אך לא תמיד זו תהיה מפה בפורמט הדרוש לנו כאנשי SEO. לפיכך קונימבו מאפשרת להעלות מפת אתר אחרת בלי לפנות לתמיכה הטכנית.

דפי תוכן

מכיוון שלא תמיד אפשר לקדם חנות וירטואלית רק על בסיס קטגוריות ומוצרים, ויש צורך להוסיף גם תכנים – קונימבו מאפשרת לעשות זאת בקלות ובפשטות: ניגשים לתפריט דפים > דפים נוספים, שם ניתן להקים דפי תוכן חדשים ולהציג אותם תחת היררכיה של בלוג או קטגוריית מאמרים.

את הבלוג ניתן לחבר לתפריט הראשי או לתפריטי משנה בראש או בתחתית האתר, כדי שתהיה גישה מהירה אל התכנים. יש לציין שאופציה נוספת (ופחות מועדפת) היא להקים את דפי התוכן מתוך החלק של דפי מוצר, ולא מתוך “דפים נוספים”.

בהקשר הזה חשוב לציין שניתן שקיימים דפי תודה מוכנים במערכת אשר בעזרתם ניתן לעקוב אחרי המרות באתר: דפי תודה לאחר תשלום בטלפון, באשראי ובפייפאל, וכן דפי תודה לאחר פנייה או הרשמה לניוזלטר. בכל עמוד תודה ניתן לשלב ולהציג פרמטרים מרובים (סוג מוצר, מחיר, כמות וכו’) לצד קודי מעקב, וזאת כדי לבצע מעקבים מורכבים כגון איקומרס אנליטיקס, שליחת איוונטים וכן הלאה.

לגבי יצירה ועריכה של קובץ robots.txt – במידה ואין כזה, מקימים עמוד תוכן חדש לפי ההסברים מעלה, ופשוט מקלידים לתוכו את הכללים הרצויים לנו. קל ופשוט.

תגי קנוניקל

עד לאחרונה תגי הקנוניקל של קונימבו היו רק בהפניה עצמית, כלומר מיועדים לטיפול בשכפולי תוכן חיצוניים. אבל מה קורה כאשר, כמו בחנות וירטואלית, לכל מוצר יכולות להיות כמה תכונות שונות הבאות לידי ביטוי בשינויי URL?

בכל הנוגע לסינון פרמטרים של כתובות URL, קונימבו מציעה אפשרות לשנות את הקנוניקל בהתאם לסוגי הסינונים שאנו רוצים לבצע (ראו הסבר כאן). בנוסף אפשר תמיד להשתמש בקובץ robots.txt (שאותו ניתן לערוך במלואו בקונימבו) או באופציית סינון הפרמטרים בקונסולת החיפוש של גוגל (זהירות – רק למתקדמים).

יש לציין שכיום קונימבו מאפשרת לשנות את תגית הקנוניקל כרצוננו, באמצעות רכישת “SEO מתקדם”.

בכל הנוגע לתגי דפדוף (rel prev / rel next) – מכיוון שגוגל הצהירה לאחרונה שהיא מתעלמת כבר כמה שנים מהתגיות הללו, אני מניח שאין מקום לדאגה גם באתרי קונימבו. למרות זאת, קונימבו טרחו והוסיפו את האלמנט הזה בעמודים הדרושים.

סריקה בכלים חיצוניים

על מנת לשמור על אתרי קונימבו זמינים בכל רגע נתון, המערכת הוקמה כך שהיא לא מאפשרת סריקה חיצונית בתדירות גבוהה מדי, שתעמיס על השרתים.

מעוניינים לבצע סריקה של קונימבו באמצעות Screaming Frog או Xenu? ברור שכן. לשם כך הגבילו מראש את תדירות הסריקה לדף אחד בלבד בשנייה. סריקה של 2 דפים ומעלה בשנייה – תיחסם (ויהיה צורך לפנות לתמיכה של קונימבו לשחרור ה-IP שלכם מהרשימה השחורה).

סריקה חיצונית של אתר קונימבו

כתובות IP

אחת הבעיות לכאורה שצצות ועולות בהקשר לאתרי קונימבו, היא העובדה שכולם כאחד יושבים על אותה כתובת IP. זהו פועל יוצא של היות המערכת חלק מ- Amazon Cloud – אחד משירותי האחסון הבטוחים ביותר בעולם.

אומנם אישית עוד לא יצא לי להיתקל בשום בעיה כתוצאה מהעובדה הזו, וגוגל מספיק חכם כדי להבין שאתרים שיושבים באותה חוות שרתים הם לא ספאם; אבל עם זאת יש להניח שחלק ממקדמי האתרים ו/או הלקוחות ירצו גמישות בבחירת ה-IP. הדבר אפשרי באמצעות רכישת קונימבו שילד – המאפשרת קבלת IP ייחודי, וכן הוספה של עוד 3 שכבות אבטחה לאתר.

פירורי לחם

הנתיב המדויק המוביל לכל עמוד באתר, הוא רכיב חיוני לקידום האתר משום שהוא מכתיב את ההיררכיה של אותו עמוד. מומלץ מאוד שפירורי הלחם יהיו נגישים לא רק למשתמשי האתר, אלא גם למנועי החיפוש.

באתרי קונימבו יש פיצ’ר מובנה מראש המציג פירורי לחם, אך עד לאחרונה לא ניתן היה להבטיח שמנועי החיפוש יזהו זאת גם תחת המידע המובנה באתר (Structured Data). כעת ניתן להתקין קובץ שיסייע להציג את המידע המובנה של פירורי הלחם גם למנועי החיפוש (הקובץ זמין לבעלי שם וסיסמה בקונימבו).

אופטימיזציית מהירות טעינה

תוסף חדש של קונימבו מבצע מבחר פעולות בצורה אוטומטית, ומותאם בדיוק לדרישות של Google Page Speed – טעינת תמונות Lazy Load, כיווץ ואיחוד של קוד JS/CSS, כיווץ GZIP בשרת, טעינה אסינכרונית ועוד. כל זאת מעבר לעובדה שאתרי קונימבו יושבים על מערכת CDN של Cloudfront, המסייעת להאצת הטעינה.

רגע לפני סיום

כמובן שיש עוד פיצ’רים רבים בהם לא נגענו, מפאת קוצר היריעה: התאמה למובייל (רספונסיביות), אבטחת אתר (https), עמודי 404 בהתאמה אישית, פיד מוצרים לפרסום ממומן בגוגל ובפייסבוק ועוד. כל אלו שרירים וקיימים במערכת.

מניסיוני האישי בקידום קונימבו, חרף העובדה שלא מדובר באתרי קוד פתוח – אין ספק שהפלטפורמה הנוכחית מתקדמת שבעתיים לעומת מה שהייתה בעבר. אנשי קונימבו טורחים רבות להתאמת המערכת למגוון הדרישות העולות בשטח, והתוצאה היא מערכת מתקדמת בהחלט – הן עבור הלקוחות והן עבור אנשי השיווק.

 

תגיות רלוונטיות: קידום חנויות ווירטואליות
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.

תוכן עניינים

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.