למה גוגל כל כך אוהב את האתר של רכבת ישראל? | בלוג קידום אתרים AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » למה גוגל כל כך אוהב את האתר של רכבת ישראל?

למה גוגל כל כך אוהב את האתר של רכבת ישראל?

פייג'ראנק 9 לאתר הרכבתהרבה פעמים יוצא לי לחשוב מה המשמעות האמיתית של מדד הפייג'ראנק (Pagerank) בעבור גוגל ואיך הוא נעזר במדד זה. זו ללא ספק אחת השאלות שמטרידות מקדמי אתרים רבים. מצד אחד רבים טוענים כי אינו משפיע על דירוג האתרים בתוצאות האורגניות (על סמך תוצאות בשטח כמובן), ומצד שני יש הטוענים כי אם אינו משפיע לכאן ולכאן – מדוע הוא קיים בכלל? בכל מקרה, אנשים מעדיפים לא להסתכן ולכן עדיין משתמשים בו כפרמטר בשיכולי החלפות קישורים למיניהן.

הסברה הרווחת היא שהפייג'ראנק נקבע בעיקר בזכות שני גורמים עיקריים – איכות קישורים נכנסים וכמותם. עד כה לא ממש ידעתי מה הכוח של הגורם הראשון, עד שנתקלתי באתר של רכבת ישראל. זו הפעם הראשונה שאני רואה אתר ישראלי עם פייג'ראנק כל כך גבוה – 9! אני אף משער שזה האתר היחיד שהגיע ל-PR כל כך גבוה בישראל. (אולי אני טועה ויש עוד אתרים בישראל עם ציון 9, אם כן אשמח לדעת איזה).
רק לשם השוואה, מספר אתרים חזקים שאותם הרכבת עקפה – Walla.co.il עומד על 8 וכמוהו גם אתר שיתוף הסרטים הפופולרי הבינלאומי Youtube.com.

פייג'ראנק 9 לאתר רכבת ישראל

השאלה היא איך זה ייתכן?!

לא מטוב ליבם של גוגל כמובן, ההשערה שלי היא – אך ורק בזכות איכות הקישורים ולא הכמות.
לאתר הרכבת יש סך הכל 161 אלף קישורים נכנסים, בעוד שוואלה עוקפת אותו בסיבוב עם מליון וחצי ושלא נדבר על יוטיוב – כ-30 וחצי מליון (!)
הפער הזה מאד הפתיע אותי. בייחוד המספרים של יוטיוב. החלטתי לבדוק את העניין ואכן הסתבר שמדובר באיכות וסוג האתרים המקשרים.

דובר רבות על כך שגוגל מחשיב קישורים מאתרים ממשלתיים כבעלי עוצמה, זאת מכיוון שהוא רואה בהם סוג של אתרי אמון סמכותיים (שלא מקשרים לכל מי שרק ירצה). ומכיוון שרכבת ישראל היא חברה ממשלתית – הרבה אתרים ממשלתיים בישראל מקשרים אליה. קל לזהות אתרים ממשלתיים, יש להן סיומת gov (במקרה של ישראל gov.il).

אבל לא רק אתרים ממשלתיים הם אתרי סמכות. גם אתרים עם סיומות כגון: edu, ac.il, org, org.il ועוד, נחשבים לאתרי אוטוריטה. לכן קישור מאתרים כאלו יהיה רב עוצמה. מכיוון שרכבת ישראל הינו שירות שימושי ונפוץ בחיי היום יום, הגיוני מאד שיקבל קישורים גם מאתרים עם סיומות אלו.

אז למישהו יש רעיון איך משיגים קישורים מאתרי סמכות? 🙂

גמר חתימה טובה וצום קל לכולם!

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

הטמעת סכמה עבור תוכן מסוג How To ו- FAQ

הטמעת Schema מסוג FAQ ו- How-to בגוגל [מדריך בסיסי 2019]

ככל שחולפות השנים, גוגל מוסיפה עוד נכסים מתוצרתה על חשבון התוצאות האורגניות. נכסים אלו מופיעים ...

23 תגובות

  1. יש לא מעט אתרים ישראלים עם PR9 וגם בודדים עם PR10, רובם אתרי האוניברסיטאות.

  2. חייבים להיות כמה אתרים שגוגל נותנים להם את ה-PR ידנית, לא?

    אחרת אם כולם התחילו מ-PR שהוא 0, איך לינקים שהם הוציאו עזרו לאתרים אחרים לעלות בדירוג ה-PR?

  3. יש גם מדד נוסף – רלוונטיות. בתוצאות החיפוש (ומתוך נסיוני גם בגימייל), גוגל מודד על איזה קישור אנשים לחצו, וכמה אנשים מתוך אלו שלחצו חזרו לדף החיפוש כדי לחפש אתר נוסף. ככל שהאחוז יותר נמוך – רלוונטיות הקישור יותר גבוהה.

    לגבי רכבת ישראל, נראה לדעתי שהאחוז מקסימלי -אין לאתר מתחרים בתוצאות החיפוש.

  4. פבל ישראלסקי

    ארז:
    הציון הגבוה ביותר בקרב אתרי האוניברסיטאות הוא 8, האם תוכל לציין איפה בדיוק ראית 9 (ובייחוד איפה ראית 10)?

    טל:
    אבל אם אתה טוען שגוגל נתנו לאתר הרכבת את הציון הזה, אז השאלה הנשאלת היא למה דווקא להם?

    אמנון:
    bounce rate (המדד שתיארת) אומנם משפיע על הרלוונטיות וההופעה של האתרים בתוצאות האורגניות, אך לא על מדד ה- Pagerank.

  5. צודק, אתרי האוניברסיטאות היו עם pr9 וחלק גם עם pr10 (וכך גם אתרים נוספים כגון w3c ישראל) ואלו ירדו ל-pr8.
    זו תופעה שהתרחשה לא רק עבור אתרים ישראלים: בעדכון ה-pr האחרון שהיה (שהיה מאד מאסיבי) רוב האתרים בעולם עם pr גבוה ירדו. הופעל לחץ על גוגל לתת הסברים ואחת ההשערות היא שאופן חישוב ה-PR השתנה.

  6. המשקל שגוגל נותן לאתרים עם הסיומות הנ"ל משמעותי בדירוג התוצאות אך לא שייך לPR שנקבע על פי הPR של האתרים המקשרים ולא הסיומות שלהם

  7. פבל ישראלסקי

    אתה צודק, אכן יש קשר בין ה-PR של הדף אליו נכנס הקישור, לבין ה-PR של הדף שממנו יוצא הקישור.

    לצורך העניין, אם יש לדף שלי PR 3 ואני אקבל קישור מדף בעל PR 8, יהיה זה מצב טוב יותר מאשר שהייתי מקבל קישור מדף עם PR 6 (וטוב פחות אם הייתי מקבל קישור מדף עם PR 2).
    הערה: השיקול הזה נכון רק בהנחה והמטרה שלך היא להגדיל את ה-PR נטו, הוא מוטעה אם מדובר בנסיון לקדם את עצמך בתוצאות החיפוש (מעולם לא הוכח קשר ישיר בין הדברים).

    אבל בכל מקרה זה לא סותר כלל את עניין אתרי הסמכות שהצגתי.
    כפי שאמרתי: ה-PR הוא מדד שמשקף את כמות ואיכות הקישורים הנכנסים לדף.
    אתר בעל סיומת מוסמכת (gov, ac, edu ועוד) ייחשב לאיכותי, לפיכך לדעתי כן תהיה לו השפעה על ה-PR

  8. לינקים מאתרים עם סמכות אפשר להשיג בעיקר ע"י כתיבת מאמרים איכותיים לאותו אתר ושת"פים.

  9. "אתר בעל סיומת מוסמכת (gov, ac, edu ועוד) ייחשב לאיכותי, לפיכך לדעתי כן תהיה לו השפעה על ה-PR"

    ובכן, לפחות לפי האלגוריתם שפורסם בשמנו ע"י גוגל, זה לא נכון. עפ"י האלגוריתם הPR הוא נוסחה רקוסיבית שקשורה אך ורק לקישורים שאתר מקבל ולא לתכנים הדומיינם או הסיומות.  יתכן ואף סביר שגוגל שיפרו את האלגוריתם במשך הזמן אבל לי לפחות לא ידוע על כך שסיומות משפיעות על PR. אם יש לך איזה שהם סימוכין לכך אשמח לראות. תודה

  10. פבל ישראלסקי

    רפי, לא הבנת את הנקודה שלי כלל.
    אני מסכים איתך שה-PR הוא נגזרת של איכות וכמות קישורים נכנסים.
    אבל האם תוכל להגיד לי מה זה אומר "איכות" קישורים נכנסים?

    על זה בדיוק אני מדבר 🙂
    איכות של קישור נכנס נקבעת בהתאם למספר קריטריונים. שיוכו לאחת מקבוצת הסיומות הללו בהחלט משפיעה (לטובה) על איכותו.

    לכן כשאני אומר:
    "אתר בעל סיומת מוסמכת (gov, ac, edu ועוד) ייחשב לאיכותי, לפיכך לדעתי כן תהיה לו השפעה על ה-PR". 
    אני מתכוון:
    לקישור שיצא מאותו אתר תהיה השפעה.

  11. דוקא כן הבנתי, ואני מסכים שסיומת משפיע על איכותו של קישור אבל לא בהיבט של ה PR.

  12. פבל ישראלסקי

    אם היא משפיעה על איכות הקישור, זה נכנס לקטגוריית "איכות קישורים". מכיוון ש-PR נמדד עפ"י איכות ולא רק כמות הקישורים, אין כאן סיבה לא להסכים- זה פשוט נובע לוגית 🙂

    אם אתה חושב שאני טועה, איך תסביר את ההפרש ב-PR בין שלושת האתרים שהצגתי בפוסט למרות הפער בכמות הקישורים הנכנסים אליהם?

  13. יש היבט איכותי באלגוריתם ה PR אבל כפי שטענתי קודם הוא לא נובע מסיומת, מהתוכן או הדומיין של האתר. אלגוריתם ה PR של גוגל מחושב באופן רקורסיבי כך שהציון של האתר שלך ניקבע על פי סכום הPR המקשרים אליך כשכל אחד מוכפל במקדם.
    פבל, תיקרא ב http://www.k.co.il/print/google-seo/google-pagerank-and-how-its-work/ או בהרבה מקומות אחרים כיצד הלגוריתם בנוי

  14. פבל ישראלסקי

    רפי,  תודה על ההפנייה למאמר, אם כי המידע בו נכון לתאריך בו הוא נכתב.
    האם שמת לב כי המאמר הוא מהתאריך 11.12.2005? וזה רק התרגום בעברית (המקור נכתב לפני).

    מבחינתי הוא לא רלוונטי משום שהאלגוריתם כל הזמן משתנה (לא רק ה-PR). הבסיס במהותו נכון, אך מאז נוספו והשתנו מספר דברים ולכן כל הזמן צריך להיות עם היד על הדופק ולהתעדכן.

    שים לב מה אמר לפני כמה חודשים אודי מנבר, סגן נשיא במחלקת איכות החיפוש בגוגל:

    "we made significant changes to the pagerank algorithm in january"

    שמע, יכול להיות שאני טועה ואתה צודק. לא שולל ומוכן לחזור בי אם כך הדבר 🙂

  15. מסכים איתך שכל הידוע לנו על PR הוא מאוד ישן, ואף ציינתי זאת באחת התגובות שלי למעלה. יותר מסביר שגוגל שינו מאז את האלגוריתם. יחד עם זאת אני נוטה להניח שהם עושים באלגוריתם הכללי איזושהי הפרדת משתנים ומפרידים בין איכות התוכן, דומיין, סיומת, TR ו PR.
    אבל זוהי הנחה בלבד והיא לא יותר טובה מכל ניחוש אחר.

  16. פבל ישראלסקי

    תודה אוראל, קראתי את זה עוד לפני כמה ימים. יש לי כמה דברים להגיד על זה:
    1. מדוע הוא לא מקשר למקור בו מאט אמר את מה שהוא אמר?
    2. נניח והוא אכן אמר את זה, אין לכך קשר לגוגל.ישראל בשלב זה.
    3. הוא דיבר על כך שקישורים מהסוג הזה לא משפיעים על search rankings, בעוד שבמקרה של רכבת ישראל הייתה השפעה על ה- Pagerank.

    • גוגל ישראל איך שהוא תמיד מאחור, אבל איך שהוא זה גם תמיד רק מועיל למקדמים ביטויים בעברית ואתרים ישראלים.
      רכבת ישראל ירדה עכשיו ל-7, אולי משום ששם המתחם החדש הוא .co.il ועל אף שיש הפנייה – לא כל מדד ה-PageRank עובר לאתר השני בגלל הסיומת שלו (אני מניח).

  17. יודע שהפוסט ישן אבל אותי מסקרן מה עם האתרים שאין להם קישורים כמעט בכלל ויש להם PR גבוה אני אישית נתקלתי באתר שיש לו PR 4 ואין לו קישורים נכנסים בכלל אולי רק 1 מאיזה פורום בתפוז

    • פבל ישראלסקי

      השאלה מה היה ה-PR של אותו פורום בתפוז? קשה לי להאמין שאין לו בכלל, אשמח אם תשלחי לי לינק.

      אבל קחי בחשבון שאפילו לינק אחד לפעמים יכול לעשות את ההבדל, למשל תקראי את הדיון הזה שממחיש את העניין טוב:
      http://forums.k.co.il/forum_posts.asp?TID=19276

      יש שם דוגמא לבלוג שיש לו PR 7 רק בגלל קישור אחד שיש לו(מתוך בלוג של גוגל אומנם:) )

  18. פאבל, באתר "הידען" (www.hayadan.org.il) אתר המדע הגדול ביותר בישראל, אנחנו מקשרים מתוך הכתבה חזרה למקורות (בעיקר הודעות לעיתונות של אוניברסיטאות מסביב לעולם). אבל יש לנו גם שיתופי פעולה עם כותבים כאלה ואחרים. אם אתה כותב כתבה/מאמר יפה בתחומי המדע, תקבל קישור חוזר לאתר שלך. (נחש מה ה-PR של הידען).

    ואני מניח שישנם עוד אתרי org שמציעים שירותים דומים תמורת תכנים. ככה תקבל קישורים חוזרים מאתרים עם סיומת "מוסמכת".

  19. שלום פאבל ,
    אני סטודנט באוניברסיטה מסויימת בארץ בה לכל סטודנט יש "מיני" אתר , כלומר סיומת ac.il/nameofstudent ,
    השאלה שלי האם כדאי לי להשתמש בדף זה כדי להוציא לינקים לאתרים אותם אני מקדם או שאולם עדיף שלא?

    • פבל ישראלסקי

      אחלה נכס יש לך טל 🙂
      אבל חשוב שלא תשתמש בו בצורה SEOית מובהקת מדי אחרת זה יכול להיתפס בתור אופטימיזציית יתר.
      כלומר: קצת קישורים, אנקורים לא מדוייקים, בקונטקסט רלוונטי (למשל לכתוב משהו כמו "הלקוחות שלי" ואז על כל לקוח תקציר של כמה שורות עם קישור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים