גרף הידע של גוגל - האם גוגל מנצל את התוכן שלך ומונע מהגולשים להגיע אליך? | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » גרף הידע של גוגל – האם גוגל מנצל את התוכן שלך ומונע מהגולשים להגיע אליך?

גרף הידע של גוגל – האם גוגל מנצל את התוכן שלך ומונע מהגולשים להגיע אליך?

כיצד גרף הידע של גוגל עשוי להשפיע על קידום אתרים? בפוסט הבא זהר עמיהוד מנתח את הדרך החדשה של גוגל לעבר החיפוש הסמנטי באמצעות טכנולוגיה לזיהויי קשרים בין יישויות.

ב-16 למאי, 2012 הכריזה גוגל על שינוי בהצגת תוצאות החיפוש וגם רמזה לנו איך עומד להראות החיפוש בעתיד באמצעות מה שהיא מכנה Google Knowledge Graph. השינוי עדיין בשלבי ניסוי, לא בארה"ב ובטח שלא בישראל נכון לכתיבת שורות אלה, אבל זה עניין של זמן וכרגיל אצלנו בישראל, זה ייקח קצת יותר זמן. סבלנות.

ב- 25 ליולי 2012 הודיעה גוגל על הרחבת הניסוי והוספת תכונות נוספות, כך שעושה רושם שגוגל קיבלה תגובות טובות וממשיכה בניסוי.

בתחילת אוגוסט 2012 הודיעה גוגל על התפתחות נוספת בגרף הידע:

  • שיכלול נוסף למנגנון הצעות החיפוש האוטומטי הכולל מעתה "ערבוב" של תוצאות מתחומים שונים ממש כמו בתוצאות החיפוש האורגניות.
  • לפעמים התשובה הטובה ביותר היא לא תשובה אחת אלא סדרה של תשובות. מעתה, גוגל מציגה סליידר של תשובות המשלבות תמונה + טקסט.
  • אפשרות לשילוב תוצאות הדואר שלך ב- Gmail בדף תוצאות החיפוש SERP. זה עדיין בניסוי (http://g.co/searchtrial) ויש לזה סיכוי, כך לפי אנשי גוגל. במילים אחרות, כאשר אתה מחובר לחשבון Google שלך ומבצע חיפוש, בצד תוצאות החיפוש, גוגל יציג לך גם תוצאות רלוונטיות מתוך תיבת הדואר שלך.
  • גרף הידע גם בטלפונים חכמים וטאבלטים בשילוב עם יכולת זיהוי הקול של גוגל.

איך זה נראה בתוצאות החיפוש?

אם ציפית למצוא Graph במובן ציור של נקודות במערכת צירים x, y המחוברות בקו, נכונה לך אכזבה. מה שיופיע בחלק מהחיפושים בצד שמאל של תוצאות החיפוש (בעברית, היכן שנמצאות התוצאות הממומנות) ובצד שימין לתוצאות החיפוש (באנגלית, היכן שנמצאות מודעות AdWords) הוא יחידת תצוגה חדשה המכילה פרטים על החיפוש.

גרף הידע של גוגל

כפי שהבנת מקריאת המאמר עד כה, בחיפוש באנגלית יחידת המידע תופיע לעיתים ובחיפוש בעברית ייקח עוד זמן עד שנראה משהו, אבל גם תורנו יגיע. מידע נוסף על הפיצ'רים של גרף הידע ניתן לקרוא כאן.

ועכשיו נצלול לסיור מרתק מתחת למכסה המנוע…

כדי להבין מהו Google Knowledge Graph צריך ללכת קצת לאחור בזמן ולבחון את התקדמות החיפוש, כי זהו המשך ישיר והגיוני ויש לו גם צד עסקי.

שלבים בחיפוש לאור השנים

אין לי כוונה לחזור עד שנת 1998 ולספר לכם את כל המהפכות שעבר מנוע החיפוש גוגל ולא את הדרך בה גוגל מציגים תוצאות, אבל יש מספר שלבים שאי-אפשר להתעלם מהם.

בראשית הדרך, מנוע החיפוש של גוגל היה טיפש ולמרות שגוגל מהתחלה טענה שהיא מציגה תוצאות רלוונטיות, בוא נודה על האמת, זה לא בדיוק זה מה שקרה בפועל. צריך לזכור שמהירות התקשורת וגם עוצמת המחשוב של תחילת שנות ה- 2000 לא היו משהו, בלשון המעטה.

מנוע החיפוש גוגל עשה התאמה בין הטקסט שחיפשת לבין הטקסט שמצא באתר והציג דף תוצאות. מראהו של דף התוצאות משתנה לאורך זמן ועכשיו עם Google Knowledge Graph ממשיך להשתנות עם תוספת מעניינת שלא תמיד תופיע, שאני רואה בה סימן לבאות.

אבל הנחיתות הטכנולוגית, של תחילת שנות ה- 2,000 מול היום, לא מנעה מגוגל להכריז בשנת כבר בשנת 2003 על טכנולוגיה בשם LSI או בשמה המלאה Latent Semantic Indexing.

את ההגדרה של LSI שלא כתובה בשפת בני האדם תוכלו לקרוא בויקיפדיה ופה אני אנסה להסביר בשפה קלה ופשוטה במה דברים אמורים.

המשמעות של LSI היא שהמשמעות של המילים משתנה בהתאם לקשר שלהן עם מילים אחרות. כלומר, למשמעות יש קשר לאופן השימוש במילים. מבחינת המחשב, המשמעות של המילים במשפט נקבעת לפי המילים שבקרבתם, כלומר, שאר המילים שבאותו דף אינטרנט.

הנה דוגמה אחת שתבהיר על מה אני מדבר. ניקח את המילה "לצאת" ונרכיב איתה שני משפטים: האחד, "הצרכן של היום לא רוצה לצאת פראייר." והשני: "האם את מוכנה לצאת איתי הערב?" – אותה מילה "לצאת" עם משמעויות שונות ובטח שלך יש רעיונות נוספים בהקשר של מילה זאת. אז הנה עוד: "לאחר דיווח של מעשה אונס, בחורות מפחדות לצאת לבדן למרכזי הבילוי."

עכשיו, חשוב שתוכנת מחשב צריכה להסיק מסקנות כפי שמוחך עשה זה הרגע, כי למילה "לצאת" היו המשמעויות הבאות, לפי סדר הופעתן: לצאת במובן להיות, לצאת במובן פגישה, לצאת במובן לעבור ממקום למקום.

כדי ש- LSI יעבוד, צריך לדבר על יישויות והקשרים ועל זה בדיוק אני עומד להסביר עכשיו.

יישויות או במונח האנגלי Entity

זהו מונח של אנשי מחשבים ובעיקר של אלה המתמחים במידע, אבל לא רק. אז מה זאת ישות? אני אתחיל בדוגמה. שולחן הוא יישות. יש לישות הזאת מאפיינים כמו גובה, משקל, צורה, מספר רגליים, חומר וכדומה. שחקן הוא יישות. ליישות הזאת יש מאפיינים כמו הצגות בהן השתתף, מוסדות שבהן למד, מקום מגורים, גיל, פרסים שקיבל וכדומה. עיר היא יישות. ליישות הזאת יש ראש עיר, יש תושבים, יש כבישים, מוסדות, תיאטראות וכדומה.

את המונח יישות נוכל להחיל על האובייקטים הבאים וזוהי רק רשימה חלקית, חלקית ביותר: שחקן, במאי, סרט, תמונה, ארץ, עיר, זמר, להקה, כוכב לכת. גם קבוצת כדורגל היא יישות וגם מכונית היא יישות וכך הלאה וכך הלאה.

אם הייתה לך הרגשה שחלק מהיישות נמצאות אחת בתוך השנייה, אתה צודק. למשל שחקן כדורגל הוא יישות וקבוצת כדורגל היא יישות, התאחדות לכדורגל היא יישות וכך הלאה. זה מביא אותנו לנקודה הבאה שהיישויות לא עומדות בפני עצמן אלא מנהלות קשרים ביניהן.

קשרים Relationships

הקשרים בין היישויות יכולים להיות פשוטים וגם מורכבים. קשר יכול להיות "אב-בן" ויכול להיות קשר "מעסיק-מועסק" ויכול להיות קשר "מכיל-מוכל" ויכול להיות קשר "סיבה-תוצאה" ועוד הרבה סוגי קשרים, לא כולם קשרים של היררכיה אלא גם קשרים רוחביים של "אחד לרבים", "אחד לאחד" וכדומה.

ופה אנחנו מגיעים למושג Google Knowledge Graph. זהו באמת לא גרף במובן המילולי של המילה, של תרשים במערכת צירים בו מסומנות נקודות. הכוונה במילה גרף Graph היא לתאר בצורה ויזואלית את הקשר בין היישויות השונות, בין אם היישות שחקן, קבוצת כדורגל, עיר או ערך אחר. לצורך הפשטות ניתן לומר שכל ערך באנציקלופדיה הוא יישות, כל ערך בויקיפדיה הוא יישות.

גוגל משתמש בביטוי link graph כדי לתאר את הקשר שבו דפים הקשורים אחד לשני, בין אם אלה קישורים פנימיים בתוך האתר ובין אם אלה קשרים מדף באתר אחד לדף באתר אחר וכל זאת כדי לעזור לקבוע עד כמה הדף הזה רלוונטי ופופולרי בחיפוש.
פייסבוק עושה שימוש ב- social graph כדי להבין איך אנשים מקושרים אחד עם השני:

הגרף החברתי של פייסבוק

לכן הביטוי Knowledge Graph נמצא בסביבה טובה וזאת הדרך של גוגל לתאר את הקשרים בין אנשים, מקומות, ערכים שונים כדי שתוכל להציג אותם בצורה מלאה ובעלת ערך.

אם נשארת לקרוא עד כאן, מגיע לך כל הכבוד ואתה בודאי שואל אז איך זה משפיע על התוכן באתר שלי ועל הקישורים שלי בתוך האתר ומחוצה לו? ובכן, לפני שאענה על השאלה החשובה הזאת אני רוצה לקחת עוד קצת עומק לתוך המנגנון של גוגל.

במהלך השנים עם הגידול בעוצמת המחשוב והיכולת לעבד (ולא לאבד) כמויות גדולות של מידע, החלה גוגל ליישם הקשרים אלה וכך אם גוגל ימצא מאמר בו כתובים הביטויים הבאים: הרמת סינוס, השתלת עצם, טיפולי חניכיים וגם שיקום הפה, הוא יבין שאתה "רופא שיניים" למרות שהמילה רופא לא רשומה במפורש במאמר.

אם אתה רוצה שגוגל יבין שכתבת מאמר על משחק כדורגל כדאי שהמאמר יכיל את המילים הבאות, כולן או מקצתן: שער, קבוצה, שחקנים, שוער, מאמן, קוון, כדור, דשא, יציע, אוהדים, וגם ה"שופט בן …" כי אחרת זה לא יהיה מאמר על משחק כדורגל אלא על משהו אחר, נכון?

גוגל מבין מהמילים וההקשר שלהם במשפט ובעמוד את הנושא גם אם הוא לא רשום במפורש, כלומר הוא משתמע מהכתוב. זה כמו שאתה רואה מישהו עם חכה על שפת האגם ויודע שמדובר בדייג.

גוגל צריכים נתונים

היכולת של גוגל לבנות בסיס ידע הכולל עובדות על היישויות השונות (שחקנים, זמרים, קבוצות כדורגל, כוכבים, אישים, מקומות וכדומה) דורשת הרבה מאוד פיסות מידע קטנות עם הקשרים מתאימים. למשל, גוגל צריך לדעת בוודאות שאת הלהיט "I feel love" שרה דונה סאמר (Donna summer) בשנת 1977 והמפיק האיטלקי שלה היה Giorgio Moroder שהתפרסם כמי ששולט ברזי הסינטיזייר.

בשנת 2003 קנתה גוגל את Applied Semantics כדי שתוכל להניח את ידיה על בסיס נתונים ענק שהתאים בדיוק לעניין. בשנת 2007 הכריזה גוגל על Universal Search ולאחר מכן בשנת 2009 היא הודיעה על מיזם בשם Google Squared שנסגר לפני שנה. בשנת 2010 היא רכשה את חברת Metaweb עם בסיס הנתונים שלה הנקרא Freebase ומאז היא דאגה להגדיל את אוסף היישויות והקשרים ביניהן. על הדרך היא גם פיתחה את Autocomplete Suggestions שמיד ארחיב עליו.

גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם דובר האנגלית, עברית ושפות נוספות אבל לא סינית, עם נתח שוק של 66% בשוק האמריקאי ועם כמעט בלעדיות בישראל, יודע מה אנשים מחפשים ובמידע הזה הוא נעזר.

אם חשקה נפשך ב- "מיטה זוגית" לך ולזוגתך ואתה מתחיל להקליד את הביטוי "מיטה זוגית" במנוע החיפוש גוגל, זה מה שתראה, או זה מה שבערך תראה:

חיפוש בגוגל

מנגנון ההשלמה האוטומטית Autocomplete Suggestion של גוגל המבוסס על החיפושים השכיחים מציג לך, הגולש המחפש, ביטויים נוספים הקשורים למה שכבר התחלת להקליד וחושף בפניך אפשרויות אחרות שאולי לא חשבת עליהן כלל. האם חשבת לחפש "מיטה זוגית עם ארגז מצעים" לפני שהתחלת להקליד? כנראה לא. ופה גוגל חשף בפניך אפשרות שלא חשבת עליה ואם התכוונת לחפש "מיטה זוגית" וללחוץ אנטר, הרי שסביר להניח שתבחר אפשרות אחרת ממה שהציע לך גוגל עם יותר מילים ולזה אנחנו קוראים "זנב ארוך". חשוב שתבין כי יש לזה משמעות לקידום האתר שלך, כי ההשלמה האוטומטית מאפשרת למחפשים בגוגל למטב ולמקד את החיפוש.

מנגנון ההשלמה האוטומטית של גוגל פשוט מבחינה זו שהוא משלים את מה שהתחלת להקליד. אם תתחיל להקליד "פרס נובל", תראה אפשרויות כמו "פרס נובל בפיזיקה" אבל לא תראה "טקס הענקת פרס נובל" למרות שהביטוי "פרס נובל" נמצא בביטוי. באנגלית זה אחרת כי אם תתחיל להקליד nobel prize המילה ceremony באנגלית באה אחרי nobel prize כך שהאפשרות nobel prize ceremony מוצגת.

אז מה עכשיו Google Knowledge Graph מציגה?

יחידת התצוגה שמופיע בצד תוצאות החיפוש תכיל מידע שונה בהתאם לאובייקט/יישות שהוא נושא החיפוש. יחידת תצוגה לשם של שחקן קולנוע לא תהיה דומה ליחידת תצוגה שתופיע לחיפוש אחר שמו של ציור מפורסם או של בנין מפורסם.

סוגי מידע בגרף של גוגל

מנועי החיפוש ובראשם גוגל עשו דרך ארוכה מלתת תשובות ישירות לשאילתות החיפוש כי במהלך השנים הם הבינו יותר ויותר את כוונת החיפוש. מנועי החיפוש נעשו "חכמים" יותר וזה מתחיל בדברים הקטנים: אם תכתוב בגוגל "דולר", גוגל יציג לך בראש התוצאות את שער הדולר במדינה שלך מול המטבע המקומי הכי מעודכן שיש בידו. אם תכתוב "מלון בתל אביב" גוגל יבין שאתה רוצה תוצאות מקומיות ולכן יציג בפניך מפה ועליה מסומנים המלונות בעיר תל אביב, ומעכשיו אם תכתוב "אנדרומדה" גוגל יפרוש בפניך אפשרויות נוספות: סרט, סדרת טלויזיה, גלקסיה, להקת רוק, מסעדה ואם תכתוב 2+2 גוגל יחשב עבורך את התוצאה כאילו היה מחשבון ולא מנוע חיפוש.

גוגל מספח לעצמו שטחים שאינם תוצאות חיפוש קלאסיות. ראה למשל את גוגל מקומות (Places) שהוא התשובה של גוגל לדפי זהב למיניהם. את כל המידע תקבל בגוגל.

גוגל התחילה להשתלט גם על תחום הטיסות. אם אתה מחפש טיסות בתוך ארה"ב למשל בין Orlando ל- NYC זה מה שתראה: גוגל התחילו למכור כרטיסי טיסה (בכוונה סימנתי בקו אדום מקווקו את גוגל כדי להראות לך שהתוצאות הגיעו משם):

טיסות בגוגל

ומה שקורה עכשיו זה שגוגל נותנים שירות כמו ויקיפדיה. חפש ערך וגוגל כבר יציג לך את המידע שאפילו לא ידעת והכול מבלי שתלחץ בעכבר ומבלי שתעזוב את הסביבה הבטוחה של גוגל.

איך אנחנו כבעלי אתרים צריכים לנהוג עכשיו?

עכשיו אנחנו מבינים שגוגל "מבין" הרבה יותר טוב את מה שאנחנו כותבים באתר שלנו ו/או מחוצה לו.

נציג גוגל, עמית סינגל, טוען שבעלי אתרים אינם צריכים לעשות משהו מיוחד באתר כדי שפיסת מידע ממנו תיכלל ביחידת התצוגה של Google Knowledge Graph אבל אני ממליץ להתחיל לעשות שימוש ב- Schema.org – זהו תקן של סימון פיסות מידע בתוכן שהינך מפרסם כדי שגוגל ידע בוודאות את הכוונה. הסימון של סכמה מיושם מאחורי הקלעים ברמת HTML כך שכלפי הגולש אין שינוי, אבל כשגוגל קורא את תוכן הדף הוא הרבה יותר מבין שזה אירוע, ספר, שחקן, סרט וכדומה.

האם ל- Google Knowledge Graph תהיה השפעה על מיקום האתר שלך בתוצאות החיפוש?

Google Knowledge Graph נועד לתת מידע במקום בו ביטוי החיפוש "רחב מידי". לדוגמה משתמש המחפש את הביטוי "יוגה" מה הוא בדיוק מחפש? הנה רשימה של אפשרויות: היסטוריה של יוגה, תרגילי יוגה, מדריכת יוגה, מכון יוגה, מכשירי יוגה, חוג יוגה והרשימה נמשכת. בחיפוש רחב שכזה, יחידת התצוגה של Google Knowledge Graph תיתן למחפש מידע נוסף שיקדם אותו בחיפוש וזאת בנוסף למידע אליו הוא נחשף באמצעות מנגנון ההשלמה האוטומטית של תיבת החיפוש.

אם המשתמש חיפש ביטוי יותר ממוקד כגון "מכון יוגה ברמת גן", כוונתו ברורה וכבר אין מקום ליחידת התצוגה שתציג לו את הערך "יוגה" כי הוא מחפש משהו מאד ממוקד "מכון יוגה ברמת גן" ואין לא ענין כרגע בעובדות על יוגה, שכשלעצמן יכולות להיות מאוד מעניינות, אבל לא יקדמו אותו במציאת המכון ברמת גן.

ניקח דוגמה נוספת. הגולש מחפש את "דונה סמאר", הזמרת שנפטרה. זהו חיפוש רחב ומכיון שכך, כוונת החיפוש אינה ברורה. האם לך ברור מה הגולש מחפש? אולי הוא מחפש את מועד ההלוויה? אולי הגולש רוצה לקרוא את ההיסטוריה של מלכת הדיסקו? או לדעת עליה פרטים כמו גיל, מקום מגורים, תקליטים שהקליטה, סרטים בהם הופיעה, פרסים אותם קיבלה, איך קוראים לאחיותיה ואיך קוראים לבנותיה ועוד. במקרה זה יחידת התצוגה מאוד תעזור. אבל אם הגולש הקליד Donna summer love to love you baby הוא קודם כל יודע מה הוא מחפש. love to love you baby היה אחד הלהיטים שאורכו 16 דקות בהן דונה גונחת. השיר הוביל לשרשרת להיטים כמו: bad girls, hot stuff, on the radio ואיך אפשר בלי enough is enough ו- last dance מתוך הסרט Thank God It's Friday שהיה אבן דרך בחייה של הזמרת. כאן הצורך ביחידת תצוגה קטן אם בכלל.

אני מניח שתוצאות החיפוש ישתנו משהו לגבי אתרים עם ביטויי חיפוש "קצרים" של מילה אחת או שתיים, בעוד שלגבי ביטויי זנב ארוך: ביטויים עם 3, 4 ואפילו 5 מילים ויותר, התוצאות לא יושפעו בכלל ולכן למקדמי האתרים שקוראים את המאמר אפשר לומר: "כרגע, זה שינוי שהכי פחות מעניין אתכם".

האם ל- Google Knowledge Graph תהיה השפעה על פרסום ממומן?

בהנחה שיחידת התצוגה של Google Knowledge Graph תופיע לביטויי חיפוש רחבים (יוגה, דונה סמאר) נראה לי שלא תהיה פגיעה בקידום הממומן ואני אסביר.

נניח ואני בעל עסק שמדפיס חולצות טי-שרט עם הדפס של דונה סמאר. מה הסיכוי שלקוח שמחפש "דונה סמאר" יקנה חולצה עם הדפס של דונה סמאר לעומת גולש שחיפש "חולצת דונה סמאר" או ביטוי אחר הכיל את המילה חולצה יחד עם דונה סמאר? ברור שהאפשרות השנייה סבירה הרבה יותר.

תמיד יאמר מישהו כן, יש סיכוי שמי שחיפש "דונה סמאר" יקנה חולצה, אבל הסיכוי הזה קטן, והייתי מסתכן ואומר: קטן מאוד. ולכן, בחיפוש "זנב ארוך" (בחיפוש הכולל 2, 3 ויותר מילים) יחידת התצוגה לא תופיע ותשאיר מספיק מקום לתוצאות ממומנות.

אז מה טומן בחובו עתיד החיפוש?

גוגל עושים צעדים גדולים וברורים לעבר חיפוש סמנטי (Semantic Search) בו הם מזהים לא רק פיסות מידע אלא גם הקשרים בעלי משמעות. בהתחלה גוגל יספקו לנו בעיקר עובדות על יישויות (ערכים) כמו סופר, אמן, שחקן, קבוצת כדורגל, עיר. אבל לא ירחק וגוגל יוכלו לנתח הקשרים בין יחידות מידע גדולות יותר כמו דפים הקשורים לאותו נושא ובכך להשפיע על תוצאות החיפוש המוצגות בפני הגולש וכל זאת לטובת הגולשים. נקבל יותר תוצאות רלוונטיות כתשובה לחיפושים שלנו. כבעלי אתרים המייצרים תכנים לאתר, גוגל ידע להעריך יותר טוב תוכן איכותי ואת זה נראה בשיפור מיקומים של האתר שלנו בתוצאות החיפוש.

גם היום גוגל יודע להציג את הדפים הקשורים לנושא מסויים, בעיקר בגלל שהטקסט מופיע באותם דפים, אבל הבנתו של גוגל תעמיק והוא יוכל לזהות הקשרים הרבה יותר מסובכים ולנחש הרבה יותר טוב את כוונת החיפוש שלנו גם אם לא ציינו זאת במפורש.

בעלי אתרים צריכים לוודא שהתוכן באתר שלהם הוא בעל ערך לגולש וגם שיש בו ערך המוסף לגולש המקבל תשובה ישירה לבעייתו ויותר. גוגל מחפש את אותם אתרים הנותנים "אקסטרה" ללקוחות שלהם ולכן יטה להציג אותם בעמוד התוצאות הראשון.

"זהו צעד קטן" אמר עמית סינגל, מנהל חטיבת החיפוש של גוגל.

כיצד לדעתכם גרף הידע של גוגל עשוי להשפיע על מקדמי האתרים?

אודות זהר עמיהוד

זהר עמיהוד
זהר עמיהוד עוזר לעסקים להיות ראשונים בגוגל. בעל תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב עם ידע וניסיון רב בשיווק כי כדי לקדם אתרים צריך להבין בעסקים.

עשוי לעניין אותך גם...

האם טובת המשתמש היא גם טובת גוגל? [3 מקרי בוחן]

כמעט לכל אורך שנות קיומה, גוגל יוצאת בהצהרות מפורשות שאם נפעל לטובת המשתמש – נפעל ...

95 תגובות

  1. פבל ישראלסקי

    מאמר מרתק זהר, תודה רבה למדתי המון!

    אגב, למי שרוצה לקרוא קצת יותר על LSI, מוזמן לפוסט המקיף שניר אדר כתב בזמנו:
    http://niradar.co.il/blog/?p=119

  2. האם יש צפי מתי זה יצא לאור?

    • זהר עמיהוד

      שלום מורן,
      Google Knowledge Graph כבר פעיל, עדיין אנחנו לא רואים אותו מוצג בעברית אבל לדעתי הוא קיים.
      אם יש לך יכולת לישם את schema אצלך באתר כבר היום, זה מומלץ.

  3. אחלה מאמר מעולה !!!!

  4. מעניין, ברור ומלמד. תודה רבה זהר (:

  5. המסקנה היא שחבל לבזבז זמן על קידום ביטויים כלליים מדי ויש להשקיע בקידום ביטויים ממוקדים למטרה.

    • זהר עמיהוד

      לא הייתי אומר זאת באופן מוחלט על כל הנישות. תלוי מה התוכן באתר שלך ומה המטרה.
      ביטויים רחבים מידי מיועדיפ למי שמחפש מידע ואין לו כוונת קנייה, בכל אופן לא עכשיו. מי שמחפש נעל ריצה לא עומד עם כרטיס אשראי ביד, לעומת מי שמחפש "נעל ריצה נייק לגברים" הכרטיס כבר שלוף בידו ואם הוא גם מחפש את הביטוי הקודם עם המילה מחיר, אז ברור לנו שיש לו כוונת קנייה עכשיו.

  6. זהר, האם אישה שנכנסת לחנות נעליים באמת צריכה עוד זוג נעליים? אולי מה שהיא באמת רוצה, ואפילו מאד צריכה, זה להיות מופתעת על ידי זוג נעליים שאי-אפשר לעמוד בפניו – וזו הסיבה שהיא עוברת מחנות לחנות יום שלם.

    אינני סבור שצריך להתייחס אל מבקרי אתרי האינטרנט כאל אישה שנעליה נקרעו ברחוב, ויש לה בעיה דחופה שדורשת פתרון. בוא ניתן לכותבי תוכן מצטיינים להפתיע גם את המבקרים באתר וגם את גרף הידע של גוגל.

    • אסביר: אם 100 איש מחפשים "חולצת דונה סאמר" ו-300,000 איש מחפשים "דונה סאמר" יש סיכוי יותר גדול שדווקא באוכלוסיה היותר גדולה ימצאו יותר מבקרים שלא התכוונו לקנות את החולצה, אבל יופתעו לגלות שהיא קיימת ויתחשק להם לקנות את החולצה. חלקם יצאו מהאתר, או יפתחו חלון חדש, וישאלו בגוגל "חולצת דונה סאמר" כדי לעשות שופינג.

      • המשך: רק לגוגל יש את המידע על שיעור החפיפה שבין שתי האוכלוסיות ואיך להפיק מהתנהגותן הכרעות אוטומטיות האם ואיך להציג משהו בגרף הידע.

        מתחייב מזה שאמנות כתיבת התוכן של דף אינטרנט נעשתה הרבה יותר מורכבת, יצירתית ואפילו ניסויית מבעבר, על חשבון מיומנות מקדם האתרים לכתוב תגי מטא ולייצר קישורים שלא דרושה יותר.

      • זהר עמיהוד

        שלום עמנואל ותודה שאתה משתף אותנו במחשבות לגבי כוונת החיפוש. מה כוונת הגולשים שמחפשים arsenal tickets? אתה חושב על כדורגל, טוב איך לא, אבל בגוגל חושבים אחרת. בהצגת התוצאות לביטוי זה גוגל יציג תוצאות של כרטיסי קולנוע ורק אחר כך כרטיס כדורגל ובהמשך כרטיסי טיסה, כרטיסים למופעים, כרטיסים לאטרקציות ועוד. למה בסדר הזה? כי יש לו את הנתונים מי חיפש מה, על מה הוא לחץ, כמה זמן הוא נשאר וכדומה.
        אשאל אותך שאלה: אם אתה מוכר חולצות של דונה סאמר ו- מפרסם באדוורדס. איזה ביטוי מפתח היית קונה: "דונה סאמר" או "חולצות דונה סמאר" וכמה היית מוכן לשלם עבור כל קליק? אני לא מצפה שתיתן לי מחיר מדוייק אל סדרי גודל. על זה הייתי מוכן לשם x ועל זה x^2+3.. משהו בדומה

        • הרווח על מכירת חולצה ביחס לעלות קליק באדוורדס (או עלות הקידום האורגני) קובע את הטקטיקה. לעומת זאת עורכי דין בארה"ב ששכר הטירחה על מקרה של שיתוק מוחין בילוד בשל רשלנות הצוות הרפואי יכול להגיע ל-40,000,000 דולר מעוניינים מאד להגיע להורים מיד לאחר שהם שמעו את האבחנה ולפני שמתחילים לחפש עורך דין, משמע כאשר הם שואלים בגוגל "cerebral palsy" ועדיין לא שאלו "cerebral palsy lawyer".

          אין בינינו ויכוח. מצאתי לנכון להרחיב נקודה שנראתה לי שגויה במאמר המצויין שלך – והיא ההתייחסות למבקר כאל מי שיש לו בעיה שדורשת פתרון. עשה חיפוש בתוך המאמר למילה "בעיה" ותראה.

          אני מצפה ממאמר שמתפרסם פה שיהיה מצויין ולכן אין לי מה להגיב כאשר הוא מצויין, כמו שנוהגים מרבית המשבחים. כאשר מתפרסם מאמר גרוע אינני טורח לכתוב שהוא גרוע. אני נוהג להגיב רק כאשר אני קורא מאמר מצויין ואני גם קורא בו נקודה שצורמת לי.

          • זהר עמיהוד

            שלום עמנואל,
            אני מכיר ומוקיר את הערותיך שבאות ממקום של נתינה והעמקת הדיון לטובת כל הפורום.
            גם אני סובר, בהתייחס לדוגמה שלך, שאותו עורך דין בנושא רשלנות רפואית רוצה את הביטוי הרחב וגם את הזנב הארוך, אבל הוא לכל ביטוי צריך להציג מידע אחר וצורת פנייה שונה.
            הנה רעיון: בביטוי הכללי יסביר עורך הדין מה צריך לעשות אדם שבן משפחתו נפגע – יש לפנות לעורך דין. ובביטוי הארוך יסביר עורך הדין למה לבחור דווקא בו.

          • אם הוא לא ממלא אתר במידע רפואי הוא לא מצליח לתפוס מקום בצמרת הביטוי הכללי.

  7. מאמר מעולה
    כתוב בצורה מעולה תמיד כיף לקרוא את המאמרים של זהר עמיהוד אין עליו

  8. מאמר מאוד מעניין. תודה זהר!

    ישנם תיוגים רבים בהם ניתן להשתמש במסגרת התקן Schema.org. כיום, גם אם נעשה ברובם שימוש נכון, גוגל (ישראל לפחות) עדיין לא יציג מידע מהם, בדרך שונה. אין ספק, מה שכן, שדרכנו לשם ומעניין עד כמה גוגל כבר עושה שימוש זה להבנת ההקשר התוכני (כפי שאתה מתאר)

    מעניין לציין, בהקשר זה, גם את תופעת "הזיופים" (שימוש בתיוג שאינו מתאים- למשל) רק לשם השגת בולטות בתוצאות. מעניין יהיה לראות כיצד גוגל יתמודד עם תופעה זו בעתיד ומעניין יהיה לראות אילו מניפולציות יהיו בשימוש.

    • האם Schema.org מיושם נכון לעכשיו גם בתוצאות חיפוש בעברית?

    • זהר עמיהוד

      גוגל הודיעו על השימוש שלהם בסכמה והם דבקים בהחלטתם. בגוגל COM ובגוגל CO.UK מיושם shcema וזה מוצג בתוצאות החיפוש.
      טענתי היא שגם אם גוגל לא מציג את התיוגים בתוצאות החיפוש, הוא קורא אותם וזה נותן לו מידע נוסף וכן שווה כבר היום להתחיל וליישם.

  9. תענוג של מאמר.
    תודה !!

    • רק הערה נוספת:
      אינני חושב שמנגנון ההשלמה האוטומטית Autocomplete Suggestion של גוגל מבוסס באמת על החיפושים השכיחים, כפי שטענת.

      לדעתי הוא מבוסס על מה שמופיע הכי הרבה פעמים בכל מיני אתרים בתחום המבוקש. לא על מה שאנשים ממש חיפשו.

      • מבוסס על נפח החיפושים. עובדה שהיה ניתן לתחמן אותו על ידי יצירת חיפושים מזוייפים.

      • זהר עמיהוד

        כפי שכתבתי במאמר, מנגנון ההצעות האוטומטיות משתפר והוא לא רק מציג נפחי חיפוש, אלא ערבוב של ניחושים הכי טובים לגבי כוונת החיפוש שלך. אני רק יכול להניח שבשלב כלשהו תהיה משמעות גם לזהות שלך אם כמובן תערוך את החיפוש כשהינך מחובר לחשבון הגוגל שלך.

        • אפשר בהחלט להניח שהתאמה אישית, או התאמה לאוכלוסיה שאני משתייך אליה, קיימת כבר עכשיו, אם לא מזה זמן רב, ושדי לגוגל בזיהוי ה-IP שלי כי את החיפוש אני עושה בחלון החיפוש של גוגל, אלא אם השתמשתי באמצעים להסוואת או לניטרול הזיהוי.

        • זה רק עניין של זמן עד שגוגל יהיה לו עוד ועוד מידע והוא יציג תוצאות מושלמות.
          אני אישית חושבת שיהיה מאוד קשה לתחמן את גוגל לטווח ארוך… זה עניין של זמן והם יפתרו הכל.

  10. תודה זהר, מאמר מצויין,
    מעניין לראות לאן גוגל יתפתח בעתיד

  11. תודה רבה על מאמר מרתק.
    יש צפי כל שהוא מתי השינוי הזה יכנס לתוקף?
    לגבי:
    Schema.org
    זה לא יהיה כמו לצעוק :"אני מקדם אתרים! תתעלמו ממני!"
    ?

    • זהר עמיהוד

      נקודה יפה. גוגל רוצים קידום אתרים אבל לא רוצים מקדמי אתרים. היישום של Schema זאת לא המצאה שלי. גוגל הם אלו שביקשו ליישם אותו ולא קהילת מקדמי האתרים צריכה ליישם אותו אלא בוני האתרים מחד שיבצעו את הדרישות של שיווק החברה (אם יש מישהו שם שיודע להגדיר). מכיווןשאת בוני האתרים – זה לא מעניין ואני השיווק לא מבינים בקוד, נפל הדבר על מקדמי האתרים.

  12. תודה רבה על מאמר מקיף ומעניין.

    לדעתי, הנפגעת העיקרית:
    ויקיפדיה

    השימוש בה יהפוך לחסר תועלת עבור חלק לא מועט מהמחפשים.

    • לא מסכימה.
      ויקי נותנת מידע מקיף ומרוכז, גוגל רוצים לתת לך מידע נקודתי ולמקד אותך בחיפוש.
      זה קצת כמו תואר אקדמי, שוכחים את הרוב אבל הוא נותן לך את המושגים להמשך החיפוש. נראה לי שזה מה שגוגל הולכים לעשות. להרחיב את הנגישות למידע.
      סוג של ממשק אינטליגנציה מלאכותי
      http://xkcd.com/903/

  13. וואו! זהר, אתה מומחה אמיתי. מאמר מענייןומעמיק.

  14. אופיר ורדי

    בהחלט מאמר מקיף שמעורר שאלות כמו איך זה משפיע על פעולות קידום אתרים, איך מתמודדים עם התחרות החדשה של גוגל שעכשיו כבר אינו רק מנוע חיפוש וכדומה

  15. לפי המגמה שגוגל הולכים לקראתה, הרי שלאמץ את schema זה לעזור לגוגל לקטלג את המידע באופן נכון.
    לעזור לגוגל לקטלג את המידע זה אומר לעזור לגוגל להציג אותו בממשק שלה.
    להציג אותו בממשק שלה, זה אומר חיסול כל האתרים האחרים ובסופו של דבר הצגת מידע ממקור אחד – גוגל.

    • זהר עמיהוד

      אכן גוגל עושים מאמצים לקטלג נכון את המידע, זאת הסיבה שהם גם דוחפים את השימוש ב- HTML 5 שוב בגלל יכולת התיוג המובנת.
      גם לי נראה שגוגל רוצים שלא תעזוב אותם לרגע, הכל נמצא בגוגל: דואר, לוח שנה, איחסון מסמכים בענן, וידאו, רשת חברתית, פרסום. גוגל מעוניינת שתבנה אצלה אתר (בחינם), תפתח אצלה כספת, וגם פלטפורמה לבלוגים, תרגום משפה לשפה, אלבומים ובטח שכחתי עוד כמה וכמה יישומים. אהה נזכרתי (זה הגיל), מפות כמובן, תרגום קולי, מערכת הפעלה והרשימה עוד ארוכה. וגם אלבומים…

  16. חיפשתי ולא מצאתי: איך בעצם גוגל מפריע לגולשים מלהגיע אלינו? (לאתר שלנו).

  17. זהר – מאמר מעולה חידשת לי המון 🙂

  18. אורי בריטמן

    היי זוהר

    אין מילים. פוסט מעולה! כל כך הרבה מושגים הבנתי כאן בפעם הראשונה בגלל שכאן ההסבר היה כל כך ברור.

    מפרגן לך בענק!

  19. להנות מכל מילה שהזוהר הזה כותב, תודה זוהר.
    סתם שאלה: הידע הרחב על דונה סאמר, נובע מנולג' גראף או שבאמת הערצת את הזמרת המופלאה?

  20. זוהר, תודה על מאמר מצויין.
    בזמן שקראתי את הפוסט התעוררה בי השאלה כיצד גוגל ירויחו ממהלך זה.
    גוגל היא חברה ציבורית מסחרית. האם הקטנת שטחי הפרסום לאדוורדס לא יפגעו בהכנסות שלה בסופו של דבר?
    תסתכלו על הדף של דונה סאמר, היכן תופענה הפרסומות?

    • מזל שגוגל משקיעים הרבה יותר זמן ממני וממך בתהיות איך גוגל צריך להרוויח כסף. גרף הידע מופיע בתוצאות החיפוש לביטויי חיפוש אינפורמטיביים שבהם אין, או אין כמעט (לא בדקתי באופן שיטתי) מודעות אדוורדס.

  21. זהר עמיהוד

    שלום זיו ותודה,
    גוגל ירויחו ובגדול לך מדוע. מנועי החיפוש מרויחים מפרסום. אני לא מחדש לך דבר. יותר מ- 98% מהרווחים של גוגל הם מפרסום ממומן. ככל שהגול שוהה יותר זמן בדף של גוגל, כך הסיכוי שהוא יקליק על המודעות – גדל וגוגל יעשו יותר כסף. אם הגולש לחץ על אחת מהתוצאות האורגניות שגוגל הוציג בפניו, גוגל לא יעשו כסף מאותו גולש.
    במילים אחרות, לגוגל יש רצון הנובע ממיניעים כלכליים חזקים לשמור אותך בגוגל. אל תתבלבל, גוגל אכן מציג לך נתונים ובקלות, אבל זה כדי לעשות יותר כסף.
    בהצלחה,

  22. שאלה אחרת – איך זה בא לידי ביטוי לטובת האתרים

    לדוגמה היה לי את האתר http://www.maxmovie.co.il

    זה ברור לי שבעקבות מהלך כזה של גוגל אני פה מפסיד את הגולשים

    גוגל לוקח את המידע ומציג במנוע חיפוש במקום שיכנסו אלי

    אז חוץ מאתרי סרטים, זמרים , שחקנים

    אני לא רואה שגוגל יעצרו וימשיכו לשכלל גם בתחום מתכונים ועוד

    • זהר עמיהוד

      גוגל לא רוצים שתלך לשום מקום, את כל המידע תקבל מגוגל. ואם אנחנו עוסקים בסרטים, אז הידעת? גוגל מתכוונים להשתלט על התחום הזה. יש לגוגל מנוע חיפוש של סרטים. הנה.
      היכנס ל- Google.com וחפש manchester tickets. מה אתה רואה? נכון, תוצאות של גוגל מבית גוגל. כל המידע לפניך. ואם לחצת על הקדימון הגעת ליוטיוב, גם של גוגל.

  23. טוב נראה שיש לנו עוד הרבה זמן עד שנקבל באמת תוצאות רלוונטיות. נכון להיום ישנם הרבה תחומים כמו למשל בניית אתרים,שהתוצאות הם נטו קומבינות של חברות גדולות ומקדמי אתרים. וגוגל מהר מהר נכנס לנו לתוך הפרטיות באתרים שלנו. השאלה היא איך הם ינצלו כל כך הרבה אינפורמציה בעוד מספר שנים.

  24. הי זהר,

    תודה על המאמר המקיף ומאיר העיניים אני חושב שעולה כאן שאלה רחבה יותר שיש לתת עליה את הדעת ולחשוב כיצד על בעלי האתרים להערך לעתיד שבו גוגל לוקחים מידע מאתרים שהם סרקו ומציגים בתוצאות החיפוש שלהם מידע ערוך ומסונן עפ"י שיקול דעתם ומייתרים את הצורך לבקר באתרים שהם מקור המידע.

    האם על בעלי האתרים להתגונן במחשבה הפוכה מהמקובלת היום ולהפוך חלקים נרחבים מהמידע באתר ללא נגישים למנועי החיפוש, למשל להציג מחירים, שעות פעילות וטלפונים כגרפיקה במקום טקסט ועל ידי כך לצמצם את יכולת גוגל להבין עד הסוף את המידע באתר.

    האם יווצר מצב שגוגל תהיה תלויה לחלוטין בתגיות מטה ע"מ להבין במה עוסק דף?

    האם זה יהיה הזרז להקמת מנוע חיפוש חדש שיתחייב להציג קישורים
    לאתרים בלבד ולא מידע מזוקק מתוכם?

    האם גוגל שואפים ליצור דפי תוצאות שהם על טהרת המידע המזוקק ללא קישורים כלל למעט מודעות פרסופ של אדוורדס?

    אני חושב שעדיין קצת מוקדם לעסוק בספורט הפופולארי של קפיצה למסקנות נמהרות…

    נחייה ונראה

    • זהר עמיהוד

      שלום עמית ותודה,
      אכן גוגל היא חברה צעירה והאינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו צעיר. מודלים עסקיים שהיו נכונים וטובים רק לפני שנים, היום כבר לא 'מחזיקים מים' ועל בעלי האתרים לגלות גמישות עסקית ומחשבתית תוך התאמה מתמדת לסביבה המשתנה במהירות. סביבה שמשפיעה על האופן בו אנחנו מתנהגים, צורכים מידע ומוצרים, מתקשרים האחד עם השני, מבלים את שעות הפנאי שלנו וכדומה. לגוגל יש תפקיד מרכזי בחיי האינטרנט של כולנו בכל גיל ובכל ענין.
      חלק גדול מהשירותים בתשלום באינטרנט לא מייצרים את המידע אלא מלקטים, ממיינים, מתמצתים ועורכים אותו מחדש ומגישים לך אותו מוכן לבליעה ועיכול וזה גם הכיוון של גוגל, כנראה. כמו אמרת, ימים יגידו והם יגיעו במהרה. שנה טובה

      • מתעוררת כאן גם שאלה משפטית של זכויות יוצרים, האם גוגל למשל רשאית בהתאם לתנאי האתר לקחת ממנו מידע, לערוך אותו ולהפיצו כרצונם ללא קבלת היתר מפורש מבעלי האתר.

        יתכן שזה יאלץ בעלי אתרים לערוך שינויים במסמך של "תנאים ותקנון האתר".

        שנה טובה

        • בקשר למסמך תנאים ותקנון האתר, אני מסכים כי התנאים מחייבים כל גולש ומשתמש באתר. אלא מה ? , אני מחפש את בונה האתרים הנדיר ביותר שלא משתמש בגוגל אנליטיקיס, גוגל וובמסטר טולס, גוגל מאפס (מפות), גימייל ….המשיכו את הרשימה לבד. ושם בהיסח הדעת אישרנו כי לא נוכל לתבוע על א. ב. ג. ד. אבל לגבי כל אחד חוץ מגוגל… בהצלחה בתביעות.

  25. וואו איזה מאמר מרתק תודה רבה קראתי הכל

  26. לזהר עמיהוד, אני חדש כאן ולמדתי הרבה.
    תודה ויישר כח

  27. זהר שלום,

    מאמר מרשים ללא ספק אך יש לי ספקות לגבי צורת הפעולה של ה schema וכמו כן גם של ה microdata ואני יסביר:
    בעבר, כאשר גוגל החלו בפעילותם (ולאורך זמן לא מבוטל כלל) ברשת היה (ועדיין) קיים תג HTML שהייתה לו חשיבות גבוהה מאוד מבחינתם, קראו לו mata keyword, גוגל ייחסו לו חשיבות גבוהה מאוד ולפי מה שכתב בעל האתר בתוכו ממש דירגו את מיקומיו ברשת באופן יוצא מגדר הרגיל במיקומים אך לפתע הבינו ש"עובדים" עליהם… אתרים של סיגריות רשמו משחקים לילדים ועוד דוגמאות נוראות אחרות. משום כך הם אפילו הצהירו למיטב זיכרוני דאז שחשיבותו של תג זה מבחינתם אפסית מרגע זה והילך וכן אין להתייחס אליו כלל וכך הם נוהגים. למה שהיום גוגל יתייחסו ל microdata או ל schema באופן שונה? הרי גם כאן ניתן "לתמרן" (לכאורה בקלות) את גוגל מי שרק מענויין בכך.. עם מידע שמספק בעל האתר לטובת קידומו \ גוגל, גוגל לא טיפשים, והם מבינים טוב מאוד שבאמצעים אילו הם יכולים להיות מובלים עיי בעל האתר למקום שהוא חושק בו ולוא דווקא המקום הראוי לאתר ובגלל זה הם יפעלו מול שיטות אילו בשיטת כבדהו וחשדהו.
    שנה טובה ומתוקה

    • מאחר וגוגל מתעלם במרבית המקרים מתגי הכותרת והתיאור שכתב מקדם האתרים, כבר לא ניתן לתמרן כך את גוגל. קרא את מה שכתבתי היום ב-https://www.askpavel.co.il/blog/updates-22-9-12

      • אם אני מבין את מה שאתה אומר (וזה לא קל …) אז אתה מחזק את מה את מה שכתבתי לגבי התג

        • אפשר לומר. אתה מביע חשש שכבר לא כל כך קל לתמרן את גוגל ואני אומר שכבר כמעט ואי-אפשר.

          • לא זה החשש, אלא מה יקרה לאיש והאתר שלו כאשר ינסו שיטות אילו ומה תהיה תגובת גוגל … אנשים (בעיקר מקדמים) חושבים שניתן לתמרן את גוגל ואכן ניתן במידה אך עד שהוא תופס אותך, ואז …?

          • עידן התמרון נגמר – גם באמצעות תגי המטא, גם באמצעות תוכן הדף וגם באמצעות הקישורים. אין שום סיבה לקוות שגוגל פותחות דלתות חדשות לתמרון.

            למעשה, תם עידן מקדמי האתרים. כל מה שנותר נחוץ עכשיו מהידע הקיים זה הידע של "טכנאי אתרים" לטיפול בתקינות מבנה וקוד האתר ותיקון תקלות.

          • באמת מעניין מה יקרה..

    • זהר עמיהוד

      שלום רועי ותודה על שהעלת את נושא הסכמה schema לדיון.
      כל התגיות, אלו שהיו ואלו שיהיו הם בגדר המלצה.
      נניח ויש לך אתר למכירת כרטיסי לאירועי מוזיקה. אני יכול רק להניח שבדף של להקת x תהיה רשימה של אירועים העומדים להתרחש. כל שורת אירוע תכלול את הפרטים הבאים: תאריך, מקום, שעה, שם האומן, שם המופע וכדומה.
      ענין schmema אומר שאתה "תעטוף" את השעה בתגית html עם מאפיין של schema האומר שזאת שעת האירוע. "תעטוף" את שם האומן בתגית html עם מאפיין schema שגוגל מיכר שאומר שזה שם האומן.
      גוגל סורק את הדף ו"מבין" יותר טוב את מה שאתה מציג. גוגל יודע (איך אני מדבר על גוגל בלשון בני אדם ופונה אליו כאילו הוא בשר ודם,..) ש- 21:30 זה תשע וחצי בערב וכי Britney Spears היא זמרת. במילים אחרות, גוגל יכול להסתדר גם בלי schema, אבל יהיה לו יותר קל.
      אתה לא יכול לתת מאפיין מקום האירוע על פי schema והערך שלו יהיה 19:34 – זה לא יעבוד!
      HTML 5, נעזוב רגע את סכמה, גם בו יש תגיות מיוחדות שאומרות שהחלק הזה הוא תפריט עליון והחלק הזה הוא תפריט צדדי. מה גוגל לא יודעים? כנראה שהם יודעים, אבל תגיות ה- div שאנחנו עובדים איתן לא "מספקות" את הסחורה, ולכן ב- html5 "עוטפים" את חלקי האתר השונים בתגיות מיוחדות שיש להם משמעות מבנית (מבנה האתר).

      • בדיוק כמו שאמרת, "מבין" ומשם משתמעה כי בעל אתר אשר ינסה "להבהיר" את עצמו בדרך לא כשרה ישבור את האמון (אני בספק אם בכלל קיים)של גוגל באותה שיטה.
        מניסיוני, זה לא עובד ולא יעבוד במיוחד לאור העובדה שגוגל רק מתקדמים בהבנתם וראיית הרנטגן שלהם מול הגולש. ועדיין ישנו צורך במקדם במקצועי (כן כן עמנואל) שייצור מעטפת אסטרטגית של קידום האתר עיי הבנה של גוגל באמצעות "הינדוס לאחור" (reverse engineering) על גבי גוגל.

        • reverse engineering לא היה מעולם אפשרי בתחום קידום האתרים בשל העדר גישה לציון הרלוונטיות של הדף שעליו עובדים. לא ניתן לדעת האם פעולת "קידום" ספציפית שיפרה את הציון או דווקא הורידה אותו, ובכמה.

          "מעטפה איסטרטגית" לשיווק האינטרנטי של חברה עסקית או מוסד נחוצה בהחלט מאז הופעת אדוורדס, אבל עוד לא נתקלתי במקדם אתרים שהוכשר לרכוש את החשיבה הניהולית הדרושה (כמו למשל מהנדס תעשייה וניהול).

          ב-14 השנים מאז אני בתחום הזה, כמעט כל מי שפגשתי התקשה להתמודד קוגניטיבית ורגשית עם סביבת עבודה ששוררת בה אי-ודאות של כמעט 100%.

  28. סוף סוף…"טכנאי אתרים". אהבתי.

  29. פשש איזה פוסט מרתק היה שווה לחכות

  30. איזה פוסט מעניין מאיפה כל הידע הזה ? שיתפתי חברים

  31. מאמר ארוך ומייגע שלא מחדש דבר. גוגל בסך הכל מנסה לתת שירות טוב יותר למשתמשים וזוהר מתיימר לדעת מהבית את מה שאלף מהנדסים בגוגל טורחים עליו שנים. מה שנחמד בפעילות של גוגל שהוא מנפה אתרי זבל שנועדו אך ורק לייצר תנועה וגם משמיט את הקרקע מתחת לרגליים של מקדמי אתרים שרלטנים.

  32. היי זהר
    מאמר מעניין ו… אפילו מוזר
    היה לי קצת ארוך לקרוא את כולו הייתי מעדיף שתקליט אותו או תצלם 🙂
    ללא ספק אתה חי את עולם ה-SEO ואחת הדמויות הבולטות ביותר בשטח הזה!
    שאפו.
    אלי כהן – וידאו טיפ
    "להיות סלב בערוץ הטלוויזיה הפרטי שלך!"

    • זהר עמיהוד

      תודה אלי וברכות על שהצלחת לצלוח את המאמר.
      אני מסכים איתך שוידאו עושה את העבודה אבל לא בטוח שזה במקום (instead of). יש כאלה הקוראים טקסט, יש כאלה הרוצים וידאו ואני בטוח שיש כאלה שירצו גם שמע.
      תודה על הא(ע)רתך

  33. אהבתי, תודה! מצטרפת למפרגנים

    מבינה שההמלצה להתחיל לעבוד עם סכמה, כדי לתכנן ולהיות מוכנה לרגע האמת. אברר עם בונה האתר שלי איך עושים זאת.
    תודה וחג שמח
    אורנה קמין

  34. מאמר מעניין תודה לך 🙂

  35. תודה זהר,
    כיף של חומר

  36. בקיצור גוגל הופך להיות Object Oriented…

  37. זהר שלום,
    רציתי מה הגרום הכי חושב מכל ה200 מרכיבים שגוגל בוחן לקידום האתר,
    והאם יש חשיבות לדירוג של האתר באלקסה?

    • זהר עמיהוד

      שלום דני,
      שאלת את שאלת 'מיליון הדולר'. אם הייתי יודע את התשובה, אתה חושב שהייתי כותב מאמר אצל פבל? 🙂
      יש כמה דברים ברורים ויש עוד יותר הרבה דברים לא ברורים. תמיד חשוב לקוח. עשה למען הלקוח וגוגל כבר יכיר בזה, עם מעט עזרה מצידך.
      אלקסה, זה ארגון עסקי, הדרוג שלו אינו קשור לדרוג של גוגל וההיפך. זה טוב שתראה לבוס שלך נתונים.

  38. הפוסט הזה הזכיר לי את הסרט מטריקס.
    שם זה נגמר לא כל כך טוב, אגב…

  39. גם יאנדקס עשו משהו דומה עם שרות התמונות שלהם(YANDEX FOTKI) וקיבלו תגובות זועמות של בעלי האתרים.

    • זהר עמיהוד

      היי לימור ותודה על ששיתפת אותנו במה שקורה ביאנדקס, אותו אני לא מכיר לעומק (מגבלת שפה).
      בכל מקרה, גם גוגל קיבלו כמה הערות וטענות על פגיעה בזכויות יוצרים וכיוצא בזה, אבל המהומה עברה מהר.

  40. חוץ מזכויות יוצרים בעלי אתרים טענו שזה מוריד את הטראפיק מהאתר שלהם:)

  41. בכנס I\O של גוגל מלפני כמה ימים: http://www.webpronews.com/watch-the-entire-google-io-2013-keynote-here-all-four-hours-of-it-2013-05
    מוצג ממשק חדש שמאפשר לך אינטראקציה עם גוגל בדיבורית, תוך כדי נהיגה. עושה רושם שגוגל שולף את התשובות מתוך גרף הידע המתרחב שלו, ולא מתוך אתרים שעדיין מציגים תוכן רק באמצעות טקסט, תמונות וסרטוני וידאו.

  42. זהר עמיהוד

    גרף הידע תומך חלקית גם בעברית
    לפני כמה ימים הוצגה תמיכה ראשונית בגוגל ישראל במה שידוע בתור גרף הידע של גוגל. משום מה, דווקא הדוגמאות הרשמיות אותה נותנת גוגל בדף המתורגם לעברית של גרף הידע לא ממש עובדות, אבל מי שיחפש מושגים מסוימים כמו למשל "מקלונאים" (סדרה של מחלקת החרקים), יגלה כי גוגל מציגים תקציר של מאמר מויקפדיה בחלק השמאלי של המסך (או לפני התוצאות האורגניות אם אתם גולשים מהנייד).
    https://www.askpavel.co.il/blog/updates-29-6-13

  43. זהר עמיהוד

    לאחרונה החלו להישמע טענות ברחבי העולם על כל נושא אצירת התוכן הדיגיטלי על ידי גוגל והצגתו בתוצאות החיפוש גם במסגרת 'גרף הידע' והחלו להישמע תביעות לזכויות יוצרים.
    הטענה העיקרית היא שגוגל סורק את האינטרנט על אתריה השונים ומציג מידע תמציתי מכל דף באתר, חדשות וכדומה, מידע שבמרבית המקרים מספיק לגולש וכך הוא נשאר בגוגל ואינו גולש לאתר. בעל האתר שגוגל צוטט אותו אינו מקבל תנועה של לקוחות ונגרם לו הפסד כספי. לעומת גוגל שהציגה לו את המידע התמציתי נשארת עם הגולש ויכולה אף להרויח ממנו אם הוא הגולש ילחץ על הפרסומות השונות בדף תוצאות החיפוש.
    לפיכך, טוענים מספר בעלי אתרים שגוגל מצטט אותם כמו אתרי חדשות כי יש פה פגיעה בזכויות יוצרים ועל גוגל לשלם להם תמלוגים/פיצויים.
    אני לא עורך דין ולא בן של עורך דין ואין לראות במה שהבאתי לכם הבעת דעה לכאן ולכאן. רציתי לומר שזה המצב. כמובן בעלי אתרים יכולים לחסום את גישתו של מנוע החיפוש לאתר שלהם ואז גוגל לא יאנדקס אותם, אם הם רוצים בכך, אבל עדיין לא פגשתי בעל עסק שחוסם את האתר שלו לפני גוגל, אבל אולי לא פגשתי מספיק בעלי אתרים?!?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים