בסופו של דבר לא באמת משנה לי איך יקראו לתחום החדש של האופטימיזציה למנועים גנרטיביים, אבל כשאני מסתכל על ההגיון הבריא והנסיון שלי ב-18 השנים האחרונות בתחום ה-Search אני לא רואה איך זה יכול להיות משהו אחר מלבד GEO.
נכון לעכשיו בשוק מסתובבים מונחים כמו: AIO (ראשי תיבות של Artificial Intelligence Optimization), AEO (ראשי תיבות של Answer Engine Optimization), או פשוט AI SEO, אבל חשוב להבין למה המונח המדויק הוא דווקא GEO – Generative Engine Optimization.
הנה 4 סיבות לכך:
1. GEO נתמך על ידי מחקר אקדמי
נתחיל מהסיבה החשובה ביותר – השם GEO נטבע לראשונה במאמר אקדמי שפורסם באפריל 2024 ב־arXiv בשם: GEO: Generative Engine Optimization
המחקר, שעומדים מאחוריו צוות חוקרים מ-Indian Institute of Technology בדלהי ואוניברסיטת פרינסטון, היה הראשון שהציע מסגרת מסודרת לאופטימיזציה עבור מנועים גנרטיביים. המחקר מתאר כיצד תוכן שנוצר על ידי צד שלישי יכול להופיע בתשובות שמספקים מודלי שפה גבוהים (LLM), ומציג שיטות להגדלת הסיכוי שתכנים ישולבו בתשובות גם ללא קרדיט מפורש.
אגב, אם אתם רוצים לדעת מה הייתה המסקנה של החוקרים לגבי מה הכי משפיע על ההופעה של תוכן בתשובות של מנועי בינה גנרטיבית, זה שילוב של 3 פרמטרים שהצליחו להעלות את נראות האתרים בכ-40%:
- להוסיף ציטוטים ישירים ממקורות מהימנים.
- לכלול בתוכן נתונים וסטטיסטיקות.
- לציין מקורות חיצוניים באופן ברור.
2. GEO מתייחס לסוג ספציפי של מנועים – מנועים גנרטיביים
בדיוק כמו ש־SEO עוסק במנוע מסוג חיפוש (Search Engine), ככה GEO עוסק במנוע גנרטיבי (Generative Engine).
בואו נסתכל רגע על שלושת ראשי התיבות שמתחרים על ההגדרה של התחום:
- AIO – Artificial Intelligence Optimization
- AEO – Answer Engine Optimization
- GEO – Generative Engine Optimization
למה לא AIO?
AIO הוא מונח רחב מדי. הוא יכול להתייחס לכל תהליך שמשפר מערכת בינה מלאכותית, כולל אלגוריתמים ברכב אוטונומי, רובוטיקה תעשייתית או מערכות המלצה בסטרימינג. אבל GEO מדבר ספציפית על מנועים גנרטיביים שמייצרים תשובות טקסטואליות בעצמם, בזמן אמת, כמו ChatGPT, Claude, או Gemini.
אלה מנועים מבוססי LLM (מודל שפה גדול) שממש יוצרים תוכן חדש ולא שולפים פסקה קיימת. ומכאן בא השם Generative Engine.
למה לא AEO?
AEO מתמקד ב”מנועי תשובות”, כלומר מנועים שמחזירים תשובה ישירה לשאילתה. זה התחיל מגוגל עם Featured Snippets (“תוצאה אפס”) וממשיכים להשתמש בזה גם היום.
אבל חשוב להבין: גם Snippet בגוגל וגם תשובה שנכתבת על ידי GPT הם “תשובות”, אבל האופן שבו הן נוצרות שונה לגמרי.
בתוצאות האורגניות בגוגל “Snippet” מבוסס על קטע קיים מדף אינטרנט ואילו תשובה של GPT נוצרת בזמן אמת, בשפה טבעית, תוך שילוב רעיונות ממקורות שונים, גם אם לפעמים אין ציון של המקור (עוד בנושא על אוטוריטה סמויה ב-GEO).
כלומר AEO לא מבדיל בין שליפה ליצירה, בעוד ש־GEO נוגע בדיוק בנקודת ההבדל הזו.
למה כן GEO?
לסיכום, GEO מתמקד במנועים הגנרטיביים עצמם, אותם כלים שמבוססים על מודלי שפה גדולים, ושהדרך שבה הם בוחרים תוכן, משלבים אותו ו”מצטטים” אותו שונה מהותית ממנועי חיפוש קלאסיים או מערכות מענה מבוססות שליפה.
3. GEO קיבל ערך רשמי בוויקיפדיה
קיים ערך רשמי ל־GEO בוויקיפדיה. זהו ציון דרך חשוב בהכרה של התחום כמושג קיים ונבדל.
לעומת זאת, אין ערך ל־AIO וגם לא ל-AEO.
4. רוב האנשים מחפשים בגוגל GEO
אם נסתכל איך רוב האנשים מחפשים את המונח בגוגל, אפשר לראות ש-GEO מחפשים כמעט פי 2 מאשר את AEO ו-AIO.
וזה גרף מגמת חיפוש ב-Google Trends מהחודש האחרון:
ומה לגבי הגישה של “Search Everywhere Optimization”?
בשבועות האחרונים גוברת השיחה סביב השאלה האם בכלל צריך מונח חדש. ראנד פישקין, מייסד SparkToro (ולשעבר מנכ”ל Moz), פרסם מאמר בנושא לפני כמה ימים, שבו הביע הסתייגות מההתפצלות למונחים כמו AEO, AIO, GEO ואחרים.
למי שלא מכיר, לפני כמה שנים אשלי לידל מחברת Deviation הציעה פרשנות חדשה לשם SEO – ראשית תיבות של Search Everywhere Optimization. כלומר, במקום מנועי חיפוש היא הציעה שהמונח יתייחס לכל מקום שבו אנשים מחפשים – גוגל, יוטיוב, רדיט, פייסבוק, אפסטור וכו’.
הגישה שלה אומרת שבגלל שאנשים מחפשים בכל מקום, אין צורך במונחים חדשים ו-Search Everywhere Optimization יכסה את כולם.
זו גישה חכמה, שיווקית ואלגנטית שמצליחה לאחד תחת מטרייה אחת את כל הפרקטיקות של האופטימיזציה בכל זירת חיפוש, אבל חשוב להבין – איחוד רעיוני לא מבטל את הצורך בהבחנה מקצועית.
האופטימיזציה לאתרים ב-SEO לא מתבצעת באותן שיטות כמו אופטימיזציה לסרטונים ביוטיוב, וגם לא כמו GEO ואפילו ASO (אופטימיזציה לאפליקציות כדי להופיע גבוה באפסטור). בכל אחת מהזירות האלו יש אלגוריתם דירוג שונה, מערכת חוקים משלה וטקטיקות אופטימיזציה ייעודיות.
לסיכום, הפרשנות של אשלי ל־SEO היא מעולה כי היא יוצרת מסגרת כוללת לתחום שמתפשט על פני פלטפורמות רבות. אבל זה לא מייתר את תתי ההתמחויות, שלכל אחת מהן יש מתודולוגיה, אלגוריתמים וטקטיקות פעולה משלה. ממש כמו שבעולם הרפואה יש רופא משפחה שמבין בכמה מערכות בגוף ונותן מענה רחב אבל הוא לא מחליף את רופא העיניים, הקרדיולוג או הנוירולוג שכל אחד מהם מתמחה לעומק בתחומו.