קידום אתרים באינטרנט ומחויבות ללקוח | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » קידום אתרים באינטרנט ומחויבות ללקוח

קידום אתרים באינטרנט ומחויבות ללקוח

קידום אתרים ומחוייבות ללקוחבתוצאות החיפוש של גוגל ולמעשה של כל מנוע חיפוש, עבור כל שאילתה תהיה רק תוצאה ראשונה אחת, תוצאה שנייה אחת ושלישית אחת (טוב, ברוב המקרים). מטבע הדברים, כאשר שני בעלי אתרים משווקים מוצר או שירות דומה ומתחרים על מיקום בתוצאות החיפוש עבור אותו ביטוי – תמיד אחד מהם ימוקם מעל רעהו.

מעת לעת פונים לחברות SEO בעלי אתרים המעוניינים להיעזר בשירותיהם ואחת השאלות שהם מעלים היא האם הם מקדמים אתרי אינטרנט של המתחרים שלהם. לעיתים ניתן להבין מנוסח השאלה כי הם מקווים לתשובה חיובית – שתעיד על יכולות מוכחות בזירה בה הם מעוניינים להתחרות. לעיתים, ניתן לזהות בשאלתם חשש מפני ניגוד אינטרסים, העלול להיווצר עקב קידום אתרים של מתחרים.

חברת קידום אתרים המתבקשת לשרת שני לקוחות הפועלים בתחומים דומים או זהים, נדרשת לקבל החלטה שללא ספק כרוכה במגוון שיקולים לא פשוטים, הנוגעים לאתיקה, מחויבות ללקוח, טיב הקשר עם כל אחד מהלקוחות ועוד. גם מהצד של הלקוח יש לא מעט שיקולים של "בעד" ו"נגד" ובפוסט זה ננסה להתייחס אל חלקם.

התמונה באדיבות Proksy

קידום אתרים וניגוד אינטרסים – בחירת ביטויי מפתח

אם פניתם אל חברת קידום אתרים, שאחד הלקוחות שלה מעוניין להגיע אל ראש תוצאות החיפוש עבור הביטוי בו אתם מעוניינים להביא את אתרכם לאותו מקום בדיוק – זה מתכון לניגוד אינטרסים מובהק. אולם, הדברים לא תמיד "שחורים ולבנים" וזו אחת הנקודות בהן היושרה המקצועית של אותה חברה תעמוד למבחן, שכן מן הראוי במקרים אלו להציג בפניכם את המצב בהגינות ובשקיפות מלאה.

קשה מאוד לחשוב על שני עסקים זהים לחלוטין, המעוניינים לשווק מוצר או שירות זהה לאותו קהל יעד בדיוק ותוך שימוש באותם משאבים. ההבדלים בניכם לבין הלקוח השני של אותה חברה בהחלט עשויים לבוא לידי ביטוי בבחירת ביטויי המפתח עבורם יקודמו האתרים של כל אחד מכם ובחלק מהמקרים תגלו שלא כל מתחרה הוא בהכרח "מתחרה" במונחים של SEO.

מה הליבה של העסק?

יתכן מאוד ששניכם מציעים שירותים או מוצרים דומים, אך מסיבות כאלו ואחרות, מבחינה שיווקית, אתם בוחרים לשים דגש על שירותים או מוצרים שונים. אופיו של פרוייקט SEO תלוי במידה רבה בתקציב של הלקוח, אם התקציב אינו אינסופי, אז במרבית המקרים אתם תבחרו מספר ביטויי מרכזיים המתאימים למוצרי או שירותי הליבה של העסק וביטויים נוספים שחשיבותם משנית. במקרים רבים זה בסיס להבדלים משמעותיים בניכם לבין המתחרים.

עד כמה אתם מוכנים להתמודד בזירה תחרותית?

היקף העבודה שיידרש מחברת קידום אתרים על מנת להביא אתר אינטרנט למיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש עבור ביטוי מסוים, תלוי באופי התחרות באותו ביטוי. מטבע הדברים, עלות השירות לרוב כפופה למספר ביטויי החיפוש שמעניינים את הלקוח ואופי התחרות בכל ביטוי. יתכן מאוד שהתקציב שלכם שונה מזה של מתחריכם.

לדוגמא, שניכם ווטרינרים עם מרפאות בחולון, הלקוחות שלכם הם אותם לקוחות, השירות שאתם משווקים הוא אותו שירות, אך התקציב שלכם שונה. אתם מוכנים לגייס לטובת קידום האתר תקציב שמאפשר התמקדות בביטוי "ווטרינר" ואילו המתחרה, שתקציבו קטן יותר, יסתפק בנוכחות בתוצאות החיפוש הראשונות עבור ביטוי פחות תחרותי, כמו "ווטרינר בחולון".

שימוש בשירותיה של חברת קידום אתרים עם לקוחות נוספים בתחום

מבחינת היתרונות, ניתן למנות מספר היבטים כאשר השורה התחתונה היא – פחות הוצאות, יותר תוצאות. כאמור, שירותיה של חברת קידום אתרים מתומחרים בעיקר על פי הערכות לגבי היקף העבודה שיידרש מהחברה, על מנת לספק ללקוח את התוצר עבורו הוא משלם. שיטות עבודתם של אנשי SEO שונות ומגוונות, אך רובנו מסכימים כי קישורים חיצוניים המפנים אל אתר הלקוח הם ערך חשוב.

הדרכים לייצר מערך איכותי של קישורים (וגם אתי) הן החלפת קישורים, פיתוח תוכן איכותי באתר הלקוח (שיעודד גולשים ליצור קישורים טבעיים), פרסום תוכן באתרים אחרים ובו קישורים לאתר הלקוח ועוד…

אם אתם מעוניינים להתחרות בתחום בו לחברת קידום אתרים מסוימת פעילות ענפה, התשתית הקיימת שלה (קשרים עם בעלי אתרים בתחומים זהים או משיקים, אתרי תוכן המנוהלים על ידה וכדומה) תאפשר נקודת פתיחה טובה יותר.

חשוב להדגיש כי אין זה אומר כי חברה ללא שום ניסיון בקידום אתרי אינטרנט בתחום בו פועל העסק לא תדע לעשות את העבודה, בסופו של דבר העבודה היא אותה עבודה בדיוק בכל תחום. ההבדל העיקרי נוגע להיקף העבודה שיידרש בכדי לקדם את האתר, היקף עבודה המשליך, מטבע הדברים, על עלות השירות ופרק הזמן שיידרש עד שהלקוח יראה תוצאות.

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אורגני מבוסס טרנדים: עונות, חגים ואירועים

חלק ניכר מהעסקים נדים ונעים בין מגמות שמכתיבות את גובה ההכנסות, כמות הכניסות לאתר ושאר ...

10 תגובות

  1. למרות הכתבה שכתובה באמת יפה עדיין לשרת שני עסקים מאותו התחום זה לא אתי במיוחד שמדובר בקידום מצד שני אותו דבר אפשר להגיד על פרסום בסוף זה מסתכם בתקציב שמוכנים להשקיע אאבל עדיין אני הייתי מעדיפה שיגידו לי שהם עובדים עם חברה דומה וייתנו לי לעשות את השיקולים שלי

    • פבל ישראלסקי

      השאלה היא גם אם את באותו סדר גודל כמו החברה המתחרה. כפי שכתבתי בפוסט, יכול להיות שיש לך איזשהו אתר קטן בנשא ביטוח רכב וחשוב לך להיות מקודמת דווקא ב- long tails למיניהם, בעוד שהאתר המתחרה שהחברה מקודמת זה חברת "ביטוח ישיר" שתעדיף להתמקד בעיקר בביטויים גנריים כמו "ביטוח רכב". מקרה כזה דווקא טוב לך, משום שלאותה חברה יש ידע רב בתחום הרכב (מבחינת קשרים עם אתרים בתחום, הבנה של השוק וכו').

  2. הסברת יפה את הדילמה.
    אני מסכים איתך. במקרים מסוימים, אם מסבירים ללקוח את המשמעויות זה יכול להיות לא רק אתי אלא גם לטובת הלקוח

  3. אתיקה זה נשמע טוב…
    קשה לי להאמין שעם התחרות הקיימת היום בין חברות לקידום אתרים, אתיקה תיהיה בראש סדר העדיפויות שלהם.
    אולי תקימו איזו ארגון כגון "לשכת קידום אתרים", כמו לשכת עורכי הדין, תשמור על כללי האתיקה המקצועית בין חברות לקידום אתרים, כך שיהיו חייבות גילוי מלא ושקיפות מלאה ללקוח, לפני שהם מתחילות לטפל בו.
    תחשבו על מצב שחברה אחת צריכה לקדם שני לקוחות מתחרים על אותה מילה, ובדובר על שכ"ט גבוה שחבל לוותר עליו…

  4. תעביר לי את החומר הכתוב על לשכת הקידום- ואפעיל קשרים וכישורים…

  5. פבל – פוסט יפה מאוד.
    אני חושב שהנושא הוא בעיקר בעייתי ברמה האתית אך אפשר לפתור אותו על ידי אנשים שונים באותו חברה שמקדמים מתחרים.

    יש בעיותיות אמיתית שאותו מקדם אתרים יקדם 2 חברות באותו הזמן.

    אפשר לראות דוגמאות לנושא כאשר מספר לקוחות בתחום דומה רוצים לעבוד עם משרד פרסום אחד – אז בכל לקוח מטפל צוות שונה שמנותק מן האסטרטגיה של הלקוח השני.

    • פבל ישראלסקי

      לא ידעתי שכך זה עובד במשרדי פרסום. אבל אז זה לא יוצר סוג של תחרות פנימית פנים ארגונית בין הצוותים, שעלולה לפגוע ביחסים הבינאישיים?

      • באופן עקרוני כן, אבל זה מאוד תלוי איך מתייחסים לנושא.

        כאשר מנהלי הצוותים מבינים את החשיבות ללקוח הם דואגים לייצר לו את המוצר הטוב ביותר כאשר הצוות מנותק ברמה המקצועית מן הצוות שמטפל בלקוח המתחרה.

        אני חושב שזה יכול רק ליצור תחרות בריאה שתגרום לכל אחד מן הצוותים לתת יותר ללקוח שלו.

        *כל זה נכון כאשר ההסתכלות על התחרות היא חיובית מצד שני הצוותים והיא דורשת כח אדם איכותי מאוד והבנת המצב מצד ההנהלה.

  6. פבל, קודם כל פוסט מאוד מעניין.
    אבל לדעתי לא צריכה להיות כאן דילמה ללקוח.
    נניח שמתחרה שלו מקדם באותה חברת קידום אתרים, מה ישנה לו אם הוא יבחר דווקא בחברה אחרת? אם הראשונה טובה ומשיגה תוצאות, למה לחשוב שחברה אחרת תשקיע יותר או תשיג תוצאות יותר טובות? אין שום מניעה שחברה א' תשקיע את המירב בכל לקוחותיה, מאותו תחום או מתחומים שונים.
    לדעתי יכול להיות כאן רק היתרון הברור שלחברה יש מערך אתרים בתחום המדובר. אני לא רואה חיסרון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים