האם bo.lt ייצרו שכבה חברתית חדשה באינטרנט? | AskPavel
קידום אתרים » מדיה חברתית » האם bo.lt ייצרו שכבה חברתית חדשה באינטרנט?
bolt

האם bo.lt ייצרו שכבה חברתית חדשה באינטרנט?

עדכון (23.4.11): השגתי בינתיים 50 הרשמות לקוראי הבלוג אז כל הקודם זוכה (השירות שלהם ייפתח רק במאי): http://bo.lt/join?access=PAVEL

כשידידי ג'יימי רושה סיפר לי בכנס ה-SES האחרון על הסטארט אפ החדש שלו לשיתוף עמודי אינטרנט בשם bo.lt, הייתי מעט סקפטי. למה שאנשים ירצו לשתף עמודים באינטרנט? אנשים אוהבים לשתף לינקים, סרטונים, תמונות – אבל עמודים? אני בספק.

אבל העובדה היא שאנשים כמו ג'יימס לא פוגשים כל יום ולכן כדאי לבחון את הדברים שלו לעומק. בכל זאת, הבחור מכר בשנת 2007 את החברה הראשונה שלו ל- Omniture ב-65 מליון דולר אז אני בטוח שהוא יודע מה הוא עושה. ובכן, אני שמח לבשר כאן שהרושם הראשוני שלי אכן היה מוטעה וכשמנתחים לעומק את המיזם החדש שלו שכבר הספיק לגייס 5 מליון דולר – מדובר במוצר ממש מגניב שעוד נשמע עליו הרבה.

כרגע השירות נעול עד מאי אבל ג'יימי אמור לשלוח לי בימים הקרובים סיסמא מיוחדת לקוראי הבלוג, כך שתוכלו לשחק קצת עם המוצר לפני שכולם יראו אותו. לצערי עד עכשיו לא יכולתי לכתוב עליו כי ג'יימס השביע אותי שאני אחכה עד הפוסט הרשמי של טקראנץ' 🙂 , אבל עכשיו אחרי שהוא התפרסם אני שמח לסקר כאן את הראיון שהיה לי איתו ולשמוע גם את דעתכם על המוצר.

אז איך Bo.lt עובד?

זהו בעצם שירות חינמי שמאפשר לכל אחד לשכפל עמודי אינטרנט, לשנות את העיצוב והמראה שלהם, לתחום אותם לכתובות מקוצרות, לשתף עם המשתמשים האחרים של האתר (לכל משתמש יש מעין news feed כמו בפייסבוק) או במקורות שונים באינטרנט (כגון: פייסבוק, טוויטר, גוגל וכו') וכמובן לעקוב אחרי הביצועים שלהם. הקישורים שנוצרים נקראים bolt links.

המסך הראשי של bolt

זוהי הכלאה של מספר כלים קיימים באינטרנט תוך שימוש בענן (Cloud):

  • שירות קיצור כתובות כמו bit.ly
  • כלי אופטימיזציה לעמודי נחיתה כמו Google Website Optimizer
  • שירות ווב אנליטיקס כמו Google Analytics
  • הפלאגין Firebug שמאפשר לשנות את מראה העמוד (רק יותר פשוט)

אבל מעבר לכך, המהפכה האמיתית של הכלי היא ביצירת שכבה חברתית חדשה לשיתוף אובייקטים. אם עד כה ניתן היה לשתף לינקים, סרטונים, תמונות ושירים, אז עכשיו אפשר גם לשתף דפים. מבולבלים? תמשיכו לקרוא.

נניח שאתם רוצים לקנות בית מסוים ולהתייעץ לגביו עם אנשים קרובים לכם (בכל זאת, מדובר בקנייה רצינית). אבל מצד שני, בגלל סיבות כאלה ואחרות אתם לא ממש רוצים לשתף אף אחד במחיר הנכס. אז פשוט יוצרים שכפול של דף הנכס באמצעות bolt, עוברים למצב עריכה ומוחקים את המחיר מהדף. אבל עכשיו אתם נזכרים שהמנהלים שלכם בעבודה חברים שלכם בפייסבוק והבית המדובר די רחוק ממקום העבודה. לא הייתם רוצים שהם ידעו באיזו עיר הוא ממוקם כדי שזה לא יפגע במעמד שלכם בעבודה. אז פשוט יוצרים העתק לדף שיצרתם הרגע, מוחקים בו את המיקום של הבית ומגדירים שהדף הזה יהיה חשוף רק לטראפיק שיגיע מפייסבוק.

ג'יימי מדגים כאן איך לבצע את הדוגמא הזו תוך מספר שניות באמצעות הכלי (הוספתי כמה תוספות משלי):

התוכן שלנו לא בשליטתנו?

ג'יימי אמר לי שהאינטרנט המסחרי הוא כמו התאטרון המסורתי הישן – בעבר אנשים הלכו לראות הצגה כמו שכיום אנשים מבקרים באתרים.

הרעיון של bolt דומה במהותו ליוטיוב, בו התוכן למעשה "מגיע" אל הצופים, והקונספט של הכלי מתנקז ל-2 נקודות מעניינות:

  1. ברגע שעמוד מסוים שוכפל באמצעות bolt (כל התוכן שוכפל לכתובת חדשה שהופצה למשתמשים), זה מחוץ להישג ידיו של בעל התוכן המקורי.
  2. בזמן מאד קצר אחרי שהתוכן של החברה או הכותב שוכפל והופץ אל מחוץ לאתר, הוא יהיה גדול יותר מהאתר עצמו.

מכאן בעצם נוצרת שכבה חדשה באינטרנט שאותה ג'יימי הגדיר בראיון שלנו בצורה הבאה:

"Bo.lt suggests a new "layer" to the web if free-floating, editable content extending the reach if the initial creator.
The net of the story idea is that content control cannot be centralized in an environment where peer to peer, social buying and information consumption is pervasive.
The need to talk with many different groups, authentically and personally does not allow for the command and control style of IT-driven websites.
Content and functionality will be disbursed and 3rd parties will be courted and enlisted to "spread the word."

איך משווקים באינטרנט יכולים להרוויח מכל העניין?

מה הכלי הזה שווה אם הוא לא יכול להועיל לי במאמצי השיווק נכון? 🙂 אז ריכזתי כאן כמה דרכים ואתם מוזמנים להוסיף עוד אם יש לכם:

  • אופטימיזציה לייחס המרה – השימוש הכי טריוויאלי שאפשר לחשוב עליו הוא שיפור ייחס ההמרה של דפי הנחיתה שלכם. אז בניגוד ל- Google Website Optimizer, לא צריך להיות גאון הדור כדי לעשות מבחני A/B פשוטים באמצעות bo.lt. פשוט יוצרים כמה עמודי נחיתה שמעוניינים לבדוק, בכל אחד עושים את השינוי הרצוי ולבסוף מנטרים את הטראפיק שמגיע כדי לבחון אפקטיביות.

שיפור ייחס המרה

  • הפצת מסרים שונים לקהלים שונים – האם אתם מעוניינים לייצר תקשורת שונה עם מספר סוגי לקוחות על אותו המוצר? הכלי יאפשר לכם להתאים את העמוד לכל קבוצת לקוחות וכל היופי שניתן לשנות את התוכן בגרסה המשוכפלת גם לאחר שהלינק נשלח. כמו כן, אפשר גם לסגמנט עמודים לפי טראפיק ממקורות שונים (טוויטר, פייסבוק, גוגל ומובייל).
  • העמלה של משווק השותפים נשמרת – אם למשל מישהו מקליק על מודעה בגרסה משוכפלת של עמוד הנחיתה, ה-publisher מקבל בסופו של דבר את הכסף באותה מידה כפי שהקליק היה מתבצע בעמוד המקורי. הסיבה היא שבתהליך השכפול, bolt שואב את המידע מהשרת המקורי של המודעה.

אם יש לכם עוד רעיונות איך הכלי הזה יכול להועיל למשווקים באינטרנט, אתם מוזמנים לשתף.

אגב, אני לא חושב שעניין ה-SEO מטריד אותם כל כך, אבל מבדיקה קצרה נראה שיש בעיית שכפול תוכן חמורה. הדפים שמשכפלים באמצעות הכלי הזה מתאנדקסים בגוגל וסביר מאד שעדכון הפנדה יכה בו בחזקה. אבל מה שאותי אישית מטריד במיוחד זה שמצאתי כמה מקרים בהם התוכן המשוכפל נחשב למקורי בעיני גוגל:

שכפול תוכן ב- bo.lt

בסופו של דבר לא נוכל למנוע מאנשים לשכפל ככה את התוכן שלנו ובתקופה בה עדכון הפנדה משתולל בעולם, אף אחד לא רוצה להיתפס עם תוכן משוכפל.

לסיכום – הכלי הזה טוב לנו או לא?

כלומר ברור שיש את כל הנושא של השכבה החברתית החדשה, הפונקציונאליות, הקלות שבה אפשר להרים טסט לאוויר ולטרגט את קהל היעד הרלוונטי. אבל מה לגבי הבעלות על תוכן? האם הכלי הזה יכול לפגוע בדבר היקר לנו מכל – התוכן אותו אנו יוצרים? ובכלל, אשמח לשמוע מה דעתכם על הכלי באופן כללי והאם אהבתם אותו.

כמובן כפי שהבטחתי, בקרוב אפרסם כאן בתגובות את הסיסמא כדי שתוכלו להירשם לפני כולם אז שווה לעקוב.

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

מה גורם לנו לשתף פוסטים

מה גורם לאנשים לשתף פוסטים ואיך להשתמש במידע הזה לטובתך

כשמסתכלים על ההתפתחות של הפלטפורמות החברתיות לאורך השנים – אפשר למצא שם הרבה שינויים. דבר ...

50 תגובות

  1. מעניין והזוי בערך באותה המידה
    מה גם שיש כאן פתח רציני לספאם…נראה לי הבחור שלך צריך לבדוק כמה ענייני חוקיות לפני ההשקה…

    • פבל ישראלסקי

      איזה ספאם למשל? אני לא יודע אם הוא בדק, אבל מההכרות שלי איתו הוא בחור ייסודי.

      • לפי מה שאתה מראה,
        גוגל מאנדקס את החיתוכים
        אם ככה – אפשר לבנות על
        הבסיס הזה המון קישורים
        וכו'…
        בנוגע לחוקיות- שלא
        יהיה פה שכפולי תוכן
        דבר אחרון: באתר שלך (פה)
        בפיירפוקס, בתוך תגובה
        לתגובה, יש חיתוך קשה
        (קצת css והכל טוב:)

  2. טל פריהר

    מעניין מאוד ואף נשמע סופר שימושי, אך אם כן מדובר בדפים ממש נפרדים שמתאנדקסים ואף מדורגים ולא בהפניות כלשהן – אז בהחלט מחזק את דברי אופיר שמדובר ביעד מושלם לדפי Doorways ושאר ספאם.

  3. עד שמנועי החיפוש יעשו delete ל- *bo.lt* מהאינדקס שיהנו.

    • פבל ישראלסקי

      השאלה אם זה ממש יזיז להם. לדעתי הם בונים יותר על טראפיק שיגיע ממקורות חברתיים דווקא. לדעתך מקור הטראפיק העיקרי שלהם הוא מנועי החיפוש?

  4. היי פאבל
    נשמע מסקרן
    לגבי בעיות התוכן הכפול-תג קנוניקל מתאים בכל דף יסדר טוב את הבעיה

  5. נראה מעניין, אני כבר רואה את עצמי משתמש בזה לטיוטות של פוסטים…

    ולגבי השיתוף עמודים, שזה משהו חדש… זה לא נכון בכלל. זה היה קיים עוד לפני פייסבוק. עוד מ-2001.

    תראה את Stumbleupon, אני מת עליהם!

    • פבל ישראלסקי

      אבל זה בדיוק העניין ב- stumbleupon אתה בסופו של דבר משתף לינקים. הם כאילו מסתכלים על הדף שמשתפים בתור האובייקט הראשי (לכן לכל דף שמשתפים נוצרת כתובת מקוצרת שלהם).

      • סתם ציינתי את זה כי אני חושב שזה צריך להיות ברשימה של השירותים שBOLT מבוסס עליהם.

        בכל מקרה, ל-SU יש את Su.pr אם אתה מדבר על קיצור כתובות.

        בכל מקרה SU ו-BOLT זה לקהלי יעד שונים. אז זה לא משנה, לא נראה לי שהם מתחרים.

        היתרון הגדול של SU מבחינתי, וזה מה שמייחד אותו ובגלל זה הוא פונה לקהל יעד קצת שונה זה ש-SU יכול לשלוח לך המון טראפיק אם אתה יודע לעבוד נכון 🙂

  6. מאיר גולד

    הי,
    מי שחושש להשתמש באופטימייזר של גוגל ורוצה כלי בסגנון של מה שרואים כאן בוידאו מוזמן להשתמש ב- Optimizely. הכלי עוזר לבצע ניסויי A,B פשוטים וגם משתמש בעקרון של הפיירבאג

    פרטים נוספים ניתן לקרוא כאן:
    http://www.cwm.co.il/posts/1686

    • פבל ישראלסקי

      אופטימייזלי זה כלי מעולה ואני בעצמי משתמש בו, באמת מומלץ בחום.

      אבל bo.lt זה לא תחליף לכלי הזה כי מדובר על 2 כלים שנועדו למטרות שונות. הכלי הזה הוא חברתי בבסיסו ונועד לשיתוף של עמודים. אפשרויות המדידה והאנליטיקס זה רק הערך המוסף, לא המהות. יצא לך לשחק איתו קצת?

      • מאיר גולד

        אם אני בעל אתר אז לשכפל בעצמי את העמוד הקיים ולשנות כותרת או תמונה ולהוסיף עמוד חדש זה ממש קל ואני לא צריך חברה חיצונית שתשמור את העותק על השרתים שלה. (ראיתי שיש גם אופציה להוריד את העמוד החדש)

        לגבי הטענה "בזמן מאד קצר אחרי שהתוכן של החברה או הכותב שוכפל והופץ אל מחוץ לאתר, הוא יהיה גדול יותר מהאתר עצמו"

        כשאומרים גדול יותר מהאתר עצמו אני מניח שהכוונה לטראפיק. ופה הניסיון של כולנו מלמד שאנשים לא מגיעים כי העלנו עמוד לרשת. כדי להביא אנשים אנחנו משקיעים מאמצים בקידום אורגני ושאר ערוצי שיווק. ולכן כדי שאנשים יגיעו לעמוד החדש צריך להיות ערך "חדשותי" (אחלה פוסט שוקי) ואם יש לנו ביד ערך חדשותי שעוד לא היה לנו אז נרצה שהוא ימוקמם אצלנו באתר…

        באופן אישי עדיין לא נדלקה הנורה וכרגע אני לא מוצא שימושים עבור הכלי 🙂

        • פבל ישראלסקי

          הכוונה הייתה שכמות הוואריאציות שיווצרו ממנו (שכפולים שיהיו בהם שינויים) יהיה גדול יותר מהאתר עצמו, אבל לדעתי זה רק ברמת החזון והמרחק מחזון להצלחה הוא רחוק 🙂

  7. היי פבל,
    שלא כמו מומחי הקידום שכתבו לפני, אני קצת הדיוט בנושא. אני יודע שלגוגל יש יכולת לזהות עמודים זהים, מתורגמים ו/או משוכתבים, ולכן הפנדה כה מסוכנת למקדמי קומבינות להבדיל מאלו היוצרים תוכן מקורי ואיכותי. אז כיצד הכלי הזה יפיק תוכן שלא יחשב ע"י גוגל כתוכן משוכפל?

    • פבל ישראלסקי

      אז זהו שכפי שזה נראה כרגע כנראה שהוא לא יפיק תוכן ייחודי אלא רק שכפול. וסביר להניח שאם הם לא יתקנו את זה בהקדם העמודים האלו יימחקו מתוצאות החיפוש בגלל הפנדה. אבל השאלה אם SEO בכלל מעניין אותם. לפי מיטב הבנתי, הם רוצים ליצור פלטפורמת שיתוף חברתי, סוג של שכבה חברתית חדשה באינטרנט.

      • רק לשם השיתוף יש את טוויטר או פייסבוק. לא ברור כיצד נוצרת שכבה חברתית נוספת

        • פבל ישראלסקי

          הרעיון פה הוא לא הפלטפורמה שדרכה אתה משתף אלא סוג התוכן שאתה משתף. כלומר לראשונה מוצעת אפשרות לשתף סוג תוכן שונה – עמודי אינטרנט (העמוד עצמו כעמוד, לא התוכן שבו).

          • אבל העמוד רלוונטי רק על פי התוכן שבו. ושיתוף של עמוד מבתבצע בצורה פשוטה של הוספת הלינק של העמוד. אז מה החידוש? מדוע שמישהו ישקיע זמן בלהבין כיצד זה עובד?

  8. פבל ישראלסקי

    עדכון (23.4.11): השגתי בינתיים 50 הרשמות לקוראי הבלוג (השירות שלהם ייפתח רק במאי):
    http://bo.lt/join?access=PAVEL

  9. שיחקתי עם זה מעט,
    פשוט מדהים מה שהבחור עשה פה.

    הבעיה, הולכת להיות העתקה אדירה של חומרים מעכשיו.

    כל כך קל לשכפל ולשנות אתרים קיימים, שזה הזוי.

    אני יכול פשוט לקבל דף נחיתה מצליח של מתחרה, לשנות בו כמה דברים, אפילו את הקופירייטינג, ויש לי עמוד משלי…

    נקווה שימצאו דרך לאכוף את זה.

    אבל בהחלט פורץ דרך, בהחלט סטארט-אפ מדהים.

    • פבל ישראלסקי

      מצד שני אתה גם כן תוכל לקחת דפים איכותיים של אנשים אחרים, סוג של קהילת שיתוף כזו 🙂
      אני לא יודע, לדעתי יש כאן באמת הרבה בעיות של זכויות יוצרים ומסקרן לראות איך יצליחו להתגבר על זה…
      האם לדעתך הכלי הזה יכול להועיל?

      • בוא נגדיר את הדף הנוכחי כאיכותי.
        אם מתחשק לי, אני לוקח אותו, משנה כמה דברים.. והופך אותו לדף שלי.

        לא כל כך קהילת שיתוף 🙂

        הרבה יתרונות והרבה חסרונות, מעניין מה ינצח פה 🙂

        • פבל ישראלסקי

          מצד שני אני יכול גם ללכת לדף אחר שהוא לא שלי, לעשות בו שינויים ואז הוא גם כן שלי 🙂 אין כאן מצב של רווח חד כיווני, זו הכוונה. האם לא תרצה שתהיה לך אפשרות להשתמש בדף של מישהו אחר שעובד טוב? 🙂

          • אם הוא של מישהו אחר,
            והוא עובד טוב,
            כנראה המישו האחר הזה עבד קשה, ניתח, בדק, ניסה עד שהגיע למצב הזה.

            לדעתי, זאת גנבה.. ואני אישית לא הייתי שמח אם היו גונבים לי תוכן או דף מוצלח 🙂

  10. מיכל כהן

    מדליק! מסוג הדברים שאומרים איך לא חשבנו על זה קודם…

  11. תודה רבה, נרשמתי וזה נראה מדהים.
    מעניין מה יהיה עם נושא זכויות היוצרים…

  12. אוי זה מדליק
    פבל, תודה!

    מעניין איך ישפיע על המשתמש הפשוט באינטרנט

  13. רעיון ממש יפה ומקורי!

    לגבי SEO, יכולה להיות כאן בעיה מסוימת. לדוגמא, אם שכפלו למישהו את הדף לפני שהוא נסרק ע"י גוגל, הדף המקורי יכול להיחשב כשכפול.

    פתרון טוב לזה יכול להיות, הגדרת noindex לדפים משוכפלים מסויימים, ע"פ בקשת יוצר הדף המקורי.
    לדעתי, זה גם נכון מבחינה מוסרית.

    • פבל ישראלסקי

      זהו שהבעיה היא שגם אם הדף נסרק קודם אצלך יכול להיות מצב שהשכפול ייחשב כמקורי (ראה תצלום מסך כדוגמא ששילבתי בפוסט). בכל מקרה אתה צודק, לדעתי הכי נכון שהם יגדירו את התג הזה על הדפים שלהם. האם אתה חושב אבל שהשירות כשירות יכול להועיל?

  14. בהחלט מהפכני ונראה שהכלי באמת שימושי. הכלי הזה עלול להיות פתח לספאם ואולי אפילו לצירת אשליות עבור גולשים עם הצגת תכנים שקרים שיופצו בשמם של אתרים גדולים

  15. א. מדהים
    ב. מניפולטיבי
    ג. אין לתאר כמה בעיות משפטיות האתר הזה יוצר
    ד. like על הרעיון, על הביצוע, על המעוף
    ה. תודה פבל על ההזמנה, לקחתי לי אחת ואני הולך לשחק עכשיו

  16. שאלה
    איזה דברים חשובים יש ליבדוק לפני שקונים דומיין?

    האם הPAGE RANK חשוב?

    תודה על העזרה….

  17. מעניין מאוד. תודה על הפוסט!

  18. נשמע מעניין מאוד, אבל כפי שציינת בסוף הפוסט, עניין הבעלות על התוכן עלול ליצור לו בעיות. זו סוג של "גניבת תוכן" בצורה מסוימת, ואם זה פוגע באתר המקורי, זה עלול לגרור גל של תגובות/פעולות שליליות ביותר כנגד האתר

  19. כנראה שנצטרך להתחיל להשתמש בפלאש או אתרי תמונות כדי לשמור על התוכן שלנו 🙂

  20. אני לא חושב שזה יתפוס.
    1. יעמיס תוכן משוכפל במנועי החיפוש – אלא אם כן ג'יימס יגדיל לעשות ויריץ תגיות קנוניות אשר יצביעו מהדף המשוכפל לדף המקורי.
    2. מה עם זכויות יוצרים, זה חוקי בכלל?
    3. למה שמישהו ירצה להקדיש זמן לעיצוב דף שאינו שלו ולשתף אותו? שישתף את המקורי

    • פבל ישראלסקי

      עדיף שלא תשתמש באנקור הזה 🙂

      התגובה שלך אוטומטית נכנסה לי לפילטר ספאם של וורדפרס, מזל שבדקתי שם אחרת לא הייתי רואה אותה.

      אהבתי את העיצוב והקונספט של הבלוג, בהצלחה איתו!

      • זה יותר טוב?

        מעניין למה זה נכנס לספאם? הרי הביטוי הזה ידוע כמשחק קלפים מפורסם.

        בכל אופן, תודה על הפרגון, השקענו המון בעיצוב, ובכלל זה, יש לך פינה חמה אצלי בבלוג הודות לידע הרב שרכשתי ממך ומהבלוג שלך, אז אל תהסס לבקש.

  21. נראה מעניין אבל מן הסתם עניין זכויות היוצרים הוא המוקש הכי גדול שעלול להתפוצץ פה.

  22. נרשמתי דרך הלינק שלך כבר לפני איזה חודש, אני חייב לומר שלא התרשמתי מהאתר לטובה, הוא לא נראה לי הולך להיות הדבר הבא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים