האם bo.lt ייצרו שכבה חברתית חדשה באינטרנט?

פבל ישראלסקי
bolt

עדכון (23.4.11): השגתי בינתיים 50 הרשמות לקוראי הבלוג אז כל הקודם זוכה (השירות שלהם ייפתח רק במאי): http://bo.lt/join?access=PAVEL

כשידידי ג’יימי רושה סיפר לי בכנס ה-SES האחרון על הסטארט אפ החדש שלו לשיתוף עמודי אינטרנט בשם bo.lt, הייתי מעט סקפטי. למה שאנשים ירצו לשתף עמודים באינטרנט? אנשים אוהבים לשתף לינקים, סרטונים, תמונות – אבל עמודים? אני בספק.

אבל העובדה היא שאנשים כמו ג’יימס לא פוגשים כל יום ולכן כדאי לבחון את הדברים שלו לעומק. בכל זאת, הבחור מכר בשנת 2007 את החברה הראשונה שלו ל- Omniture ב-65 מליון דולר אז אני בטוח שהוא יודע מה הוא עושה. ובכן, אני שמח לבשר כאן שהרושם הראשוני שלי אכן היה מוטעה וכשמנתחים לעומק את המיזם החדש שלו שכבר הספיק לגייס 5 מליון דולר – מדובר במוצר ממש מגניב שעוד נשמע עליו הרבה.

כרגע השירות נעול עד מאי אבל ג’יימי אמור לשלוח לי בימים הקרובים סיסמא מיוחדת לקוראי הבלוג, כך שתוכלו לשחק קצת עם המוצר לפני שכולם יראו אותו. לצערי עד עכשיו לא יכולתי לכתוב עליו כי ג’יימס השביע אותי שאני אחכה עד הפוסט הרשמי של טקראנץ’ 🙂 , אבל עכשיו אחרי שהוא התפרסם אני שמח לסקר כאן את הראיון שהיה לי איתו ולשמוע גם את דעתכם על המוצר.

אז איך Bo.lt עובד?

זהו בעצם שירות חינמי שמאפשר לכל אחד לשכפל עמודי אינטרנט, לשנות את העיצוב והמראה שלהם, לתחום אותם לכתובות מקוצרות, לשתף עם המשתמשים האחרים של האתר (לכל משתמש יש מעין news feed כמו בפייסבוק) או במקורות שונים באינטרנט (כגון: פייסבוק, טוויטר, גוגל וכו’) וכמובן לעקוב אחרי הביצועים שלהם. הקישורים שנוצרים נקראים bolt links.

המסך הראשי של bolt

זוהי הכלאה של מספר כלים קיימים באינטרנט תוך שימוש בענן (Cloud):

  • שירות קיצור כתובות כמו bit.ly
  • כלי אופטימיזציה לעמודי נחיתה כמו Google Website Optimizer
  • שירות ווב אנליטיקס כמו Google Analytics
  • הפלאגין Firebug שמאפשר לשנות את מראה העמוד (רק יותר פשוט)

אבל מעבר לכך, המהפכה האמיתית של הכלי היא ביצירת שכבה חברתית חדשה לשיתוף אובייקטים. אם עד כה ניתן היה לשתף לינקים, סרטונים, תמונות ושירים, אז עכשיו אפשר גם לשתף דפים. מבולבלים? תמשיכו לקרוא.

נניח שאתם רוצים לקנות בית מסוים ולהתייעץ לגביו עם אנשים קרובים לכם (בכל זאת, מדובר בקנייה רצינית). אבל מצד שני, בגלל סיבות כאלה ואחרות אתם לא ממש רוצים לשתף אף אחד במחיר הנכס. אז פשוט יוצרים שכפול של דף הנכס באמצעות bolt, עוברים למצב עריכה ומוחקים את המחיר מהדף. אבל עכשיו אתם נזכרים שהמנהלים שלכם בעבודה חברים שלכם בפייסבוק והבית המדובר די רחוק ממקום העבודה. לא הייתם רוצים שהם ידעו באיזו עיר הוא ממוקם כדי שזה לא יפגע במעמד שלכם בעבודה. אז פשוט יוצרים העתק לדף שיצרתם הרגע, מוחקים בו את המיקום של הבית ומגדירים שהדף הזה יהיה חשוף רק לטראפיק שיגיע מפייסבוק.

ג’יימי מדגים כאן איך לבצע את הדוגמא הזו תוך מספר שניות באמצעות הכלי (הוספתי כמה תוספות משלי):

התוכן שלנו לא בשליטתנו?

ג’יימי אמר לי שהאינטרנט המסחרי הוא כמו התאטרון המסורתי הישן – בעבר אנשים הלכו לראות הצגה כמו שכיום אנשים מבקרים באתרים.

הרעיון של bolt דומה במהותו ליוטיוב, בו התוכן למעשה “מגיע” אל הצופים, והקונספט של הכלי מתנקז ל-2 נקודות מעניינות:

  1. ברגע שעמוד מסוים שוכפל באמצעות bolt (כל התוכן שוכפל לכתובת חדשה שהופצה למשתמשים), זה מחוץ להישג ידיו של בעל התוכן המקורי.
  2. בזמן מאד קצר אחרי שהתוכן של החברה או הכותב שוכפל והופץ אל מחוץ לאתר, הוא יהיה גדול יותר מהאתר עצמו.

מכאן בעצם נוצרת שכבה חדשה באינטרנט שאותה ג’יימי הגדיר בראיון שלנו בצורה הבאה:

“Bo.lt suggests a new “layer” to the web if free-floating, editable content extending the reach if the initial creator.
The net of the story idea is that content control cannot be centralized in an environment where peer to peer, social buying and information consumption is pervasive.
The need to talk with many different groups, authentically and personally does not allow for the command and control style of IT-driven websites.
Content and functionality will be disbursed and 3rd parties will be courted and enlisted to “spread the word.”

איך משווקים באינטרנט יכולים להרוויח מכל העניין?

מה הכלי הזה שווה אם הוא לא יכול להועיל לי במאמצי השיווק נכון? 🙂 אז ריכזתי כאן כמה דרכים ואתם מוזמנים להוסיף עוד אם יש לכם:

  • אופטימיזציה לייחס המרה – השימוש הכי טריוויאלי שאפשר לחשוב עליו הוא שיפור ייחס ההמרה של דפי הנחיתה שלכם. אז בניגוד ל- Google Website Optimizer, לא צריך להיות גאון הדור כדי לעשות מבחני A/B פשוטים באמצעות bo.lt. פשוט יוצרים כמה עמודי נחיתה שמעוניינים לבדוק, בכל אחד עושים את השינוי הרצוי ולבסוף מנטרים את הטראפיק שמגיע כדי לבחון אפקטיביות.

שיפור ייחס המרה

  • הפצת מסרים שונים לקהלים שונים – האם אתם מעוניינים לייצר תקשורת שונה עם מספר סוגי לקוחות על אותו המוצר? הכלי יאפשר לכם להתאים את העמוד לכל קבוצת לקוחות וכל היופי שניתן לשנות את התוכן בגרסה המשוכפלת גם לאחר שהלינק נשלח. כמו כן, אפשר גם לסגמנט עמודים לפי טראפיק ממקורות שונים (טוויטר, פייסבוק, גוגל ומובייל).
  • העמלה של משווק השותפים נשמרת – אם למשל מישהו מקליק על מודעה בגרסה משוכפלת של עמוד הנחיתה, ה-publisher מקבל בסופו של דבר את הכסף באותה מידה כפי שהקליק היה מתבצע בעמוד המקורי. הסיבה היא שבתהליך השכפול, bolt שואב את המידע מהשרת המקורי של המודעה.

אם יש לכם עוד רעיונות איך הכלי הזה יכול להועיל למשווקים באינטרנט, אתם מוזמנים לשתף.

אגב, אני לא חושב שעניין ה-SEO מטריד אותם כל כך, אבל מבדיקה קצרה נראה שיש בעיית שכפול תוכן חמורה. הדפים שמשכפלים באמצעות הכלי הזה מתאנדקסים בגוגל וסביר מאד שעדכון הפנדה יכה בו בחזקה. אבל מה שאותי אישית מטריד במיוחד זה שמצאתי כמה מקרים בהם התוכן המשוכפל נחשב למקורי בעיני גוגל:

שכפול תוכן ב- bo.lt

בסופו של דבר לא נוכל למנוע מאנשים לשכפל ככה את התוכן שלנו ובתקופה בה עדכון הפנדה משתולל בעולם, אף אחד לא רוצה להיתפס עם תוכן משוכפל.

לסיכום – הכלי הזה טוב לנו או לא?

כלומר ברור שיש את כל הנושא של השכבה החברתית החדשה, הפונקציונאליות, הקלות שבה אפשר להרים טסט לאוויר ולטרגט את קהל היעד הרלוונטי. אבל מה לגבי הבעלות על תוכן? האם הכלי הזה יכול לפגוע בדבר היקר לנו מכל – התוכן אותו אנו יוצרים? ובכלל, אשמח לשמוע מה דעתכם על הכלי באופן כללי והאם אהבתם אותו.

כמובן כפי שהבטחתי, בקרוב אפרסם כאן בתגובות את הסיסמא כדי שתוכלו להירשם לפני כולם אז שווה לעקוב.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

50 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

50
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.