איך לחסום מפרסמים באדסנס (ובאיזה מקרים זה נחוץ)? | AskPavel
קידום אתרים » פרסום באינטרנט » איך לחסום מפרסמים באדסנס (ובאיזה מקרים זה נחוץ)?
חסימת מודעות אדסנס
Jeffrey, Stop, June 28, 2005 via Flickr, Creative Common Attribution

איך לחסום מפרסמים באדסנס (ובאיזה מקרים זה נחוץ)?

 בכתבה הקודמת שלי כאן כתבתי על פעולות שיגרמו לכם לקבל השעייה מגוגל אדסנס, הפעם אכתוב על נושא אחר לגמרי בהקשר של אדסנס. מדי  פעם אני מקבל שאלות לגבי חסימה של מפרסמים באדסנס, למשל האם כדאי לחסום מודעות לא רלוונטיות, מודעות בשפות זרות, מודעות "זולות" (למשל "זכה באייפון עכשיו") ועוד. לאחרונה גוגל עשו כמה שיפורים באפשרויות לחסימה מודעות וחשבתי לכתוב מדריך על הנושא.

 רקע על חסימות באדסנס

קודם כל, חשוב להבין איך עובד המנגנון של האדסנס והמנגנון של חסימת אתרים ומודעות. בכל טעינה של עמוד שמוטמע בו אדסנס, גוגל מזהה את המפרסמים הרלוונטים – שזה אומר בעיקר מפרסמים עם מודעות שרלוונטיות לתוכן העמוד או לתחומי העניין של הגולש. בין המפרסמים נערך מכרז, והזוכים משובצים במודעות השונות בעמוד.

ככל שיש יותר מפרסמים שמתחרים במכרז כך המחיר לקליק יכול לעלות – כמו בכל מכרז. כמו כן, ריבוי מתחרים במכרז יכול להביא לכך שיוצגו מודעות רלוונטיות יותר, מה שיכול להגדיל את אחוז ההקלקה על המודעות. לפיכך, כל הגבלה של המכרז דרך חסימת מפרסמים יכולה להביא להקטנת ההכנסות.

ניתן ללמוד עוד על מכרז המפרסמים באדסנס בסרטון הבא של גוגל:

כדאי לחדד שהמנגנון של האדסנס מאוד חכם ומנסה לצפות מה יהיו המודעות הרווחיות ביותר בכל טעינה של עמוד. זה אינטרס של גוגל כמו שהוא שלכם לבחור את המודעות הרווחיות שגם יתנו חוויית משתמש טובה.

במקביל, מהצד של המפרסם יש כל מיני הגבלות שמפרסמים יכול להגדיר באדוורדס שיכולות למנוע מחלק מהן להשתתף במכרז הנ"ל, למשל מגבלת תקציב יומי. במקביל, יתכן שיש מגבלות מצד הגולש, למשל שלחץ X על מודעות מסוימות ומנע מגוגל להציג אותן יותר.

ולכן אם אתם רואים באתר מודעה שלא נראית לכם אידיאלית – בגלל התוכן, השפה וכו' – יתכן שזאת פשוט האופציה הכי טובה שהייתה לגוגל להציג באותה טעינת עמוד. ואז אם הייתם חוסמים גם את המודעה הזאת, יתכן שהייתה מוצגת מודעה אף פחות מתאימה ורווחית.

אז האם כדאי לחסום ולמי כן כדאי?

בשורה התחתונה, אם אתם חושבים לחסום מודעות על מנת לעזור לגוגל להגדיל את ההכנסות, בעיקרון זה לא רעיון טוב.

מתי יותר מתאים לחסום? כשיש רגישות מבחינת חוויית משתמש. המקרה הכי בולט היא אתר הפונה לקהל דתי ולא מעוניין לפגוע ברגשות הגולשים עם מודעות לא צנועות. מקרה משמעותי נוסף – אתר שנחשב למותג ומוכר בעצמו קמפיינים פרסומיים, ולא מעוניין להציג מודעות "זולות" מחשש שיוזילו את המותג למול הגולשים והמפרסמים.

לאותם פבלישרז שהם מותגים ומוכרים פרסום עולה לעיתים השאלה האם כדאי לחסום באדסנס מפרסמים פוטנציאליים. הטענה שלהם היא שאם מפרסם יוכל לקנות אצלם פרסום דרך רשת המדיה של האדוורדס הוא לא ירצה לקנות אצלם קמפיין ישיר. זאת שאלה מורכבת ולא אעמיק בזה במאמר זה. בגדול הייתי מציע גם במקרה זה לא למהר לחסום.

חסימה של סוג המודעות באדסנס

האפשרות הכי בסיסית לחסימה היא הגבלה של יחידות המודעות, למשל שיוכלו להציג רק מודעות טקסט או רק מודעות תמונה. הגבלה רק למודעות טקסט מתאימה לטעמי במיוחד לאתרים דתיים (שוב – מטעמי צניעות). סיבה אחרת לעשות זאת – ניסיון להקל על העומס הויזואלי בעמוד שבו יש באנרים רבים המגיעים מקמפיינים ישירים.

לחילופין – יש פבלישרז החושבים שמודעות טקסט לא נראות טוב/ מכובד, בעיקרון אני חולק עליהם. לטעמי מודעות הטקסט נותנות פתרון פרסומי מעודן המאזן את הבאנרים המעמיסים על העמוד, והן גם משתלבות טוב עם התוכן הטקסטואלי. קחו בחשבון גם שישנה מגמה בגוגל להעשיר את מודעות הטקסט באייקונים, לוגואים קטנטנים של המפרסמים ולאחרונה גם תמונות קטנות.

בכל מקרה, כדאי לשקול טוב החלטה של הגבלת סוג המודעות – שכן היא עלולה לפגוע בהכנסות בעשרות אחוזים.

איך אפשר לחסום מודעות ומפרסמים

מעבר לכך יש מספר אפשרויות לחסימת מודעות ומפרסמים, והן נגישות דרך האזור של Allow and block ads בממשק האדסנס:

1. חסימה לפי URL

כך אפשר לחסום דומיין, תת דומיין, חלק מסוים מהאתר או עמוד ספציפי. ניתן לחסום עד 500 URLים.

  • טיפ 1: מומלץ להוריד את ה-WWW מהדומיין כדי שיחסמו גם מודעות שמפנות לאתר זה ללא WWW.
  • טיפ 2: כדאי לשקול לפני חסימת URL, שכן לא בהכרח כל המודעות שלו יהיו בעייתיות מבחינתכם. אולי זאת רק מודעה ספציפית שבעייתית, או קמפיין שרץ כעת ויפסיק בהמשך.
  • טיפ 3: לעיתים הכתובת של המודעה שראיתם היא של דף נחיתה בדומיין של סוכנות פרסום. יתכן שיש מפרסמים רבים על דומיין זה, ולכן לפני שחוסמים דומיין שלם כדאי לבחון אותו.

2. חסימת קטגוריות רגישות

אפשר להגדיר לחסום מודעות הקשורות למניעת היריון. כמו כן, אפשר להגדיר שלא לחסום מודעות הקשורות להימורים (כברירת מחדל מודעות אלה כן חסומות). בנוסף, בחשבונות מסוימים ניתן לחסום גם קטגוריות נוספות – ממה שראיתי זה נגיש לחלק מהחשבונות מהם מציגים מודעות באתרים בשפות מסוימות, למשל אנגלית.

3. חסימה לפי רשת פרסום

עיקר המודעות באדסנס מגיעות מהאדוורדס, אך האדסנס הוא למעשה בורסת פרסום המציגות גם מודעות מרשתות אחרות. בדרך כלל מדובר על אחוזים זניחים. ניתן לחסום רשתות אחרות, אך כמו שהסברתי למעלה זה לא מומלץ.

4. חסימה של מודעות ספציפיות

דרך מרכז סקירת המודעות (Ad review center).

מרכז סקירת המודעות

מרכז זה מציג:

  • את המודעות המוצגות כעת באתר. שימו לב שיש אינספור מודעות המוצגות באתר, אך הרשימה מציגה את המודעות בסדר יורד של כמות חשיפתן לאחרונה. עיקר החשיפות הולכות למודעות המוצגות בעמודים היותר ראשונים ברשימה, ואפשר לראות בתחתית כל עמוד כמה אחוזים מהחשיפות מקבלות המודעות המוצגות בעמוד הנוכחי, כך שאפשר לדעת על איזה אחוז מהמודעות כבר עברתם ולא חייבים לעבור על כל המודעות.
  • את המודעות שכבר נחסמו דרך מרכז סקירת המודעות.
  • ניתן להגדיר שמודעות יוצגו רק החל מ-24 שעות לאחר פרסומן, כך שיהיה זמן לבדוק את המודעות לפני הצגתן. במקרה זה יוצגו במרכז סקירת המודעות גם המודעות שעלו ב-24 השעות האחרונות ועוד לא מוצגות באתר.

אופציה יחסית חדשה במרכז סקירת המודעות היא Show reviewed ads. כשמסמנים אפשרות זאת צופים רק במודעות שטרם נבחנו, ובמעבר לעמוד הבא יוגדר שהמודעות שנצפו בעמוד זה כבר נבחנו. כך אפשר מדי פעם להיכנס למרכז סקירת המודעות ולהמשיך לבחון מודעות מהמקום שעצרתם בפעם הקודמת.

דרך מרכז סקירת המודעות ניתן לחסום מודעות ספציפיות או את כל חשבון האדוורדס של המפרסם. מהאפשרות של חסימת חשבון כדאי להיזהר – גם כיוון שיכולות להיות מודעות של המפרסם שהן כן בסדר, וגם מכיוון שיכול להיות שחשבון האדוורדס הוא של מפרסם או סוכנות המציגים מודעות של אתרים שונים. מה שאני עושה זה – אם אני רואה מפרסם שמעלה כמה מודעות בעייתיות, אני נכנס למודעה ורואה על שם מי חשבון האדוורדס, ולפי זה מחליט אם כדאי לחסום את כל החשבון או רק את ה-URL. על מנת לחסום לפי URL מודעות שנצפו במרכז סקירת המודעות צריך להעתיק את ה-URL ולהדביקו בעמוד חסימת ה-URLים.

דרך עמוד Filters ניתן לסנן מודעות במרכז סקירת המודעות לפי פרמטרים של פורמט (טקסט, תמונה ו-rich-media), גודל הבאנר, מתי הוצגה המודעה באתר ומילות מפתח. טיפ – בחיפוש לפי מילות מפתח נסו לחשוב על אפשרויות שונות למציאת המודעה המבוקשת – השם באנגלית, בעברית, מלל מתוך המודעה ועוד.

אפשרויות הסינון של המודעות במרכז סקירת המודעות

כמו כן, ניתן לראות מודעות דומות למודעה מסוימת שראיתם – או ע"י לחיצה על קישור "Find related ads" כשצופים במודעה מסוימת, או ע"י העלאת תמונה של מודעה לעמוד Filters.

יש למרכז סקירת המודעות עוד מקום להשתפר. למשל, מניסיוני עם פבלישרז דתיים, הייתי רוצה אפשרות לחסום מודעות תמונה בלבד של מפרסם מסוים – אם הוא מעלה הרבה מודעות טקסט שכן מקובלות עלי ואני לא רוצה להפסיד אותן. זכרו שאם יש לכם רעיונות לשיפור במרכז סקירת המודעות, או באדסנס בכלל, אתם יכולים לכתוב לגוגל דרך מרכז העזרה של האדסנס.

איך חוסמים מודעה שראיתם באתר?

במידה וראיתם באתר שלכם מודעה שאתם רוצים לחסום זכרו שאסור לכם ללחוץ על מודעות באתר שלכם. זה יכול להביא להשבתת חשבון האדסנס.

אם כבר התקנתם את התוסף לפבלישרז של גוגל, תוכל דרכו לחסום את המודעה, כתבתי בבלוג שלי קצת על התוסף. חסימת מודעה מתבצעת ע"י הפעלת "שכבות על של מודעות" ולחיצה על הכיתוב שהתוסף מוסיף על גבי המודעה.

אם טרם התקנתם את התוסף, אתם יכולים לחפש את המודעה במרכז סקירת המודעות בעמוד המציג את המודעות המוצגות באתר. התקנת התוסף של כרום בקישור זה.

תוסף גוגל אדסנס לכרום

חסימת אפשרויות מתקדמות

עמוד Ad serving מאפשר לחסום אפשרויות מתקדמות להצגת מודעות.

העמוד של אפשרויות חסימה מתקדמות

  • מודעות מבוססות עניין: מודעות שהותאמו לגולש על בסיס היסטוריית הגלישה שלו. באתרים רבים אחוז משמעותי מהחשיפות מוקדו בדרך זאת, כך שממש לא מומלץ לחסום זאת.
  • מודעות מבוססות עניין מרשתות פרסום אחרות: האם לאפשר לרשתות אחרות להשתמש במידע קודם על היסטוריית הגלישה שלו מנת להתאים לו מודעות.
  • כפתור 1+ על גבי המודעות: כפתור זה מאפשר לגולש לסמן שאהב את המודעה. כתוצאה מכך הכפתור מאפשר לגוגל להציג כמה חברים של הגולש אהבו את המודעה, ובכך למשוך יותר את הגולשים למודעה.
  • מודעות טקסט עשירות: האם לאפשר להציג על גבי מודעות טקסט רכיבים שיכולים למשוך את הגולשים להקליק, למשל תמונות, אייקונים ועוד.
  • מודעות קטנות יותר: ישנם גדלים באדסנס היכולים להציג גם גדלים קטנים יותר כשזה צפוי להיות רווחי יותר, למשל מודעת 970/90 יכולה להציג גם מודעות 728/90. המודעה הקטנה יותר מוצגת במרכז השטח (במרכז גם מבחינה רוחבית וגם אנכית). ניתן לחסום אפשרות זאת, למשל כדי שמודעת 300/600 לא תוכל להציג מודעות 160/600. שימו לב שההגדרה פועלת על כל החשבון ולא רק על מודעה או גודל מסוים, והיא בעצם משדרגת את המכרז על המודעה כך שיכלול שני גדלי מודעות.
  • באנרים עשירים: האם לאפשר להציג על גבי באנרים רכיבים שיכולים למשוך את הגולשים להקליק.
  • באנרים זזים: האם לאפשר להציג באנרים שאינן תמונות סטטיות, למשל animated gif ופלאש.
  • באנרים מתרחבים: האם לאפשר להציג באנרים המתרחבים מעבר לגודל הרגיל שלהם כשעוברים עליהם עם העכבר, למשל מודעת 300/250 במקרים מסוימים יכולה להתרחב לגודל 300/600.
  • מודעות וידאו אינטראקטיביות: האם לאפשר להציג באנרים שיכולים להפוך למודעות וידאו כשהגולשים עוברים עליהם עם העכבר.

ההשפעה על הרווחים

איך החסימות שהגדרתם והשינויים שעשיתם בהגדרות ישפיעו על ההכנסות? בימים האחרונים גוגל הכריזה שהם משכללים את עמוד הניסויים (עמוד Experiments, תחת My ads). עמוד הניסויים מאפשר להריץ ישירות דרך ממשק האדסנס מבחני ביצועים (A/B tests) על הגדרות מסוימות של המודעות. כעת העמוד כולל גם אפשרות חדשה לעשות מבחנים על חלק מאפשרויות החסימה שהצגתי למעלה.

הערה למפרסמים לפני סיום…

אם אתם מפרסמים או אנשי אדוורדס הקוראים את הכתבה, אתם יכולים לנסות לנצל אותה כדי להיכנס לראש של הפבלישר ולהתייעל עם האדוורדס. למשל, אם תציגו מודעות עם נשים בלבוש חושפני או מודעות זולות יתכן שפבלישרז מסוימים יחסמו את כל חשבון האדוורדס שלכם ומגוון אפשרויות הפרסום שלכם יצטמצם, מה שיכול גם לפגוע בביצועי הקמפיין שלכם. בכלל אם יש לכם קמפיינים רגישים היכולים לפגוע בקהלים מסוימים אולי כדאי להפרידם לחשבון אדוורדס ולדומיין שלא איכפת לכם אם הם ייחסמו ע"י חלק מהפבלישרז.

לסיכום, כפבלישרז גוגל נותנת לכם כלים רבים לשלוט על המודעות המוצגות באתר שלכם. רצוי לחסום רק את מה שחייבים, וגם אז לנסות לחסום מודעות ספציפיות ולא דומיינים שלמים או חשבונות אדוורדס שלמים. ניתן לקרוא עוד על חסימת מודעות באדסנס במרכז העזרה של האדסנס.

אודות אוהד יצחקיאן

אוהד יצחקיאן
עוסק באופטימיזציה של גוגל אדסנס ושל שטחי פרסום במיזמי אינטרנט ובאתרי מדיה. בוגר תואר שני בתעשיה וניהול בטכניון ואוהב לשפר דברים, במיוחד אתרים. כותב את הבלוג "יותר כסף מגוגל אדסנס".

עשוי לעניין אותך גם...

מעטפות

איך לייצא כתובות מייל של חברי ה-LinkedIn שלכם לצורך פרסום בפייסבוק

זהו, הגענו למדריך האחרון שלי בסדרה 🙂 אני מקווה שנהניתם עד כה, ושגם המדריך הנוכחי ...

11 תגובות

  1. אחלה פוסט אוהד. בתור אחד שעובד בעיקר עם המפרסמים עצמם בהחלט נתת לי פה תשובות שאני יכול להגיד לפאבלישרס שחוסמים לקוחות שלי…

    אשמח מאוד את תרחיב, אפילו בקצרה בתגובות, למה הטיעון של פאבלישרס שמעדיפים שהמפרסם יקנה מהם מדיה ישירה הוא לא טיעון נכון

    • תודה שוקי.
      לשאלתך – קודם כל אחדד שלא אמרתי שהטיעון לא נכון אלא שהמלצתי לא למהר לחסום באדסנס מפרסמים פוטנציאליים. הסוגיה מורכבת, אנסה לענות בקצרה יחסית.
      לקנות קמפיין ישיר לעומת פרסום ברשת המדיה זה שני דברים שונים.
      פרסום ברשת המדיה מייצר למפרסם אפשרות להופעה אקראית באחד מהשטחים באתר עבור חלק מהעמודים וחלק מהגולשים ורק בשטחים שהוקצו לאדסנס (שמוגבל לגדלים מסוימים, ואסור לשים אותו במעברונים, שטחים צפים, מיילים ועוד).
      יש לזה יתרון כי הפרסום יכול להיות יותר ממוקד, יותר מדיד, בעל אפשרות לריטרגטינג ולטסטים ועוד. אבל המפרסם הוא אחד מיני רבים רבים בבורסה של גוגל.
      חבילת פרסום טובה במסגרת קמפיין ישיר משריינת למפרסם הופעה במספר שטחים שונים, כולל מיקומים דומיננטיים ובשאיפה גם בשטחי פרימיום באתר (ואפילו שטחי ריץ' מדיה כמו טפטים), בניוזלטר ועוד. הקמפיין עוטף את הגולש מכמה כיוונים והמסר יכול להדהד לגולש ולהיטמע, כך שיש לזה ערך תדמיתי יותר גבוה מרשת המדיה.
      גם לקמפיין יש חסרונות – למשל שלא כל החשיפות רלוונטיות לגולש.
      אני חושב ששאיפה משותפת בריאה של המפרסם והפבלישר יכולה להיות שכמה שיותר מפרסמים יוצגו ברשת המדיה, יקבלו חשיפה לקהל של האתר ויניבו רווחים לבעל האתר, יראו איך הקהל מגיב אליהם, יוכלו לבחון באדוורדס אילו מודעות עובדות הכי טוב, ושמי שרוצה להעמיק ולקבל חשיפה הרבה יותר משמעותית (מה שכנראה רלוונטי במיוחד למפרסמים גדולים) יכול לשריין לעצמו חשיפה גדולה ואיכותית לתקופה מסוימת במסגרת קמפיין.

  2. שמחתי מאד להווכח שהמחבר מקדים את פירוט רשימת הפעולות הטכניות שיש לבצע כדי לחסום מודעות מסויימות בתיאור שיקול הדעת (!) שיש להפעיל לפני שמחליטים האם לחסום את אותן מודעות.

  3. אחלה פוסט אוהד, באמת עזרת לי להבין הרבה דברים חדשים.

  4. כתבה נהדרת אוהד, תודה
    שאלה לי אלייך – איך פועלים במקרה של השעייה מגוגל אדוורדס ?
    התקשרתי אך אני מופנה להודעה קולית שאומרת "אין מה לעשות אם תרצה תערער.."
    אשמע אם תרחיב בעניין, תודה.

  5. עכשיו אומרים ששיטות אלה לא עובדות
    אבל בכל מקרה יהיה מעניין

  6. שלום,
    מכיוון שבישראל אין שליטה על תכנים של מודעות אדסנס לפני קטגוריות – מופיעה פתאום באתר שלי מודעה של מפרסם מפוקפק (בעיניי) שמזמין את הגולשים לסחור במניות, מינוף גבוה, כסף קל, כל הבולשיט. בקיצור מחפשים קורבנות שלא מבינים בנושא כדי לרוקן להם את העו"ש.
    איך אפשר להתמודד עם זה?
    מעבר לזה שאני לא רוצה לתת להם במה – יש כאן חשיפה לתביעה משפטית.

    תודה!

  7. שלום,
    יש לי אדסנס במובייל, שמשום מה מופיע למעלה ולא למטה. כלומר בגלילה – הלוגו מוסתר ע"י הפרסום.
    אשמח לדעת איך אפשר לשנות את המיקום של המודעה במובייל, או לחלופין לבטל אותה לחלוטין.

    תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתיאום פגישת ייעוץ




רוצה יותר טראפיק מגוגל?
תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים