איך בונים היררכיית אתר נכונה גם למשתמש וגם למנועי החיפוש

דמיינו שאתם מגיעים לאתר כלשהו, ומעוניינים לדעת האם הוא מציע שירות, מוצר או מאמר בנושא מסוים. כיצד תבררו זאת?
עמית אדלר

מבנה אתר נכון ותקין הוא זה שיסייע לכם ולגוגל להבין במה הוא עוסק ומה חשוב יותר ופחות – בין אם באמצעות תפריטי ניווט, קישורים פנימיים וכן באמצעים נוספים. למבנה האתר קוראים גם “היררכיית אתר” או “ארכיטקטורת אתר”.

המאמר הוא חלק מקורס SEO מבית Askpavel

אחד הפטנטים המוקדמים ביותר שהגישה גוגל לאישור ב-2004, היה פטנט בשם “מודל הגולש הסביר” (Reasonable Surfer Model). ב-2012 הגישה גוגל בקשה לעדכון הפטנט, ובקשתה אושרה בשנת 2016.

חשיבותו של המודל טמונה, בין היתר, באופן בו נקבעת חשיבותו של דף באתר. מכיוון שקישורים הם המדד למוניטין של דף אינטרנט, ערכו של דף נקבע על ידי סט-פרמטרים החוזים את הסיכוי שגולש סביר יקליק על קישור מסוים.

לדוגמה – אם קישור נמצא בעומק האתר ואין אפשרות להגיע אליו, מן הסתם חשיבותו של הדף המקושר אליו תפחת בהתאם. אם אותו קישור בדיוק עובר לחזית האתר, למשל בתפריט הראשי, הסיכוי להקליק עליו גדל, ובהתאם לכך גדלה גם חשיבות הדף המקושר אליו.

כללים ליצירת היררכיה נכונה באתר

בהתאם לנאמר לעיל ניתן לגזור מספר כללי אצבע, שיסייעו לנו ביצירת מבנה האתר הטוב ביותר.

1. מרחק מעמוד הבית

ככל שעמוד מסוים רחוק יותר מגילוי ומהקלקה, כך הוא מאבד מחשיבותו. לפיכך ארכיטקטורת אתר נכונה תתבסס על גרף עץ שטוח, שבו יש לא יותר מ-3-4 רמות. כלומר כל קישור / עמוד באתר יהיה במרחק של לא יותר מ-3 עד 4 קליקים מעמוד הבית.

לדוגמה, באתר איקומרס המוכר נעליים – נרצה שהקטגוריות העיקריות יהיו בשכבה הראשונה, כבר בתפריט הניווט. בשכבה השנייה נרצה להציב את תתי הקטגוריה המתאימים לכל קטגוריה, ובשכבה השלישית נגיע כבר למוצרים.

מה בנוגע לעמודי תוכן שאינם מוצרים? מומלץ לסדר גם אותם תחת נושאים מגובשים (נגיע לזה בסעיף 4).

מבנה אתר בפורמט של תרשים עץ

2. תפריטי ניווט

תפריטי ניווט מיועדים לנווט בין חלקי האתר השונים, ולמצוא את מה שהמשתמש רוצה. ללא תפריט ניווט מינימלי, לא ניתן יהיה להיכנס לעומק האתר ולהגיע לעמודים הרצויים – לכן התפריט הוא בעל חשיבות עליונה ליצירת היררכיה באתר.

התפריט עצמו יכול להיות שטוח או מורכב יותר. תפריט שטוח יכלול רק את הנושאים העיקריים שאנו רוצים לתת עליהם דגש (לדוגמה: עמוד הבית, נעלי נשים, נעלי גברים, נעלי ילדים). לחילופין ניתן ליצור גם תפריט מורכב יותר, הכולל בתוכו תתי קטגוריות (דרופ דאון). במצב כזה ניתן לנווט בדפים נוספים כבר מהתפריט, ואין צורך לבצע יותר משתי הקלקות כדי להגיע לקטגוריות המשנה.

כל עמוד שיוצב בתפריט יקבל חשיבות גדולה יותר, לעומת עמוד שלא יוצב שם. לדוגמה, אם אנחנו מתקשים לקדם את קטגוריית “נעלי נשים” – ראשית חוכמה נבדוק האם הקטגוריה הזו מופיעה בתפריט. אם לא, נוסיף אותה כדי לקבל את מלוא החשיבות הראויה (דבר שבהמשך ישפיע גם על קידום הקטגוריה).

3. פירורי לחם

כדי שהמשתמש (ומנוע החיפוש) יבין בצורה מדויקת היכן הוא נמצא, ניתן ואף רצוי להשתמש בפירורי לחם (Breadcrumbs). זהו בעצם תיאור מיקומו של העמוד ביחס לעמוד הבית, וכן ביחס לעמודים שנמצאים מעליו בהיררכיה.

לדוגמה:
עמוד הבית > נעלי נשים > נעלי נייקי

אפילו בלי לראות את תוכן העמוד, כבר ברור לנו היכן אנו נמצאים. לא סתם בקטגוריה של נעלי נייקי, אלא נעלי נייקי המתאימות לנשים (בניגוד לגברים, למשל).

פירורי לחם הם אמצעי מעולה לניווט והסברה, ויש לוודא שכל אחד מהרכיבים מוביל לעמוד הנכון עם מילת המפתח הרצויה (חוץ מעמוד הבית, שיכול להישאר גם ללא מילת מפתח – כי צריך להבין שהוא העמוד הראשי באתר). חשוב לציין שהאלמנט האחרון בפירורי הלחם, הוא היחיד שנשאר ללא קישור לעמוד מטרה.

4. אשכולות נושאיים

אם יש לכם אתר המציג ו/או מוכר מוצרים, רצוי מאוד שכל קבוצת מוצרים זהה תשב תחת קטגוריה מתאימה. לדוגמה, כל טבעות האירוסין צריכות לשבת תחת קטגוריית “טבעות אירוסין”. דבר דומה מומלץ לעשות גם עם עמודי התוכן, שמטרתם לעבות את האתר.

בתחום ה-SEO זה נקרא Silo או Siloing – סידור מבנה האתר לפי אשכולות נושא. לדוגמה, כל המאמרים בנושא “ניהול מוניטין” צריכים לשבת תחת קטגוריה שזה השם שלה. כאשר הקטגוריות מוצגות גם בפירורי הלחם (ראו סעיף 3), מתקבלת היררכיה מדויקת ביותר. למשל, כך זה נראה באתר של דניאל זריהן:

סידור תכנים לפי נושא בפירורי הלחם באתר

המאמר “הסרת פסקי דין מהאינטרנט” נמצא תחת קטגוריה בשם “ניהול מוניטין ברשת”. אם נקליק על הקטגוריה הזו בפירורי הלחם (או בתפריט הניווט הראשי באתר של דניאל), נגיע לכל המאמרים שעוסקים בניהול מוניטין. ההקבצה הזו של עמודים בעלי נושא משותף, מייצרת היררכיית אתר תקינה ומדויקת.

5. קישורים פנימיים

שיטה נוספת לחיזוק נוכחותם וקיומם של עמודים באתר, היא להשתמש בקישורים פנימיים המובילים אליהם. כבר עכשיו רצוי להבהיר שמדובר בקישורים פנימיים מגוף התוכן הטקסטואלי בכל עמוד; ולא בקישורים הנמצאים בתפריטים לסוגיהם, בפירורי לחם וכן הלאה. גוגל יודע היטב להפריד בין התוכן המרכזי בכל עמוד (MC – Main Content) ובין האלמנטים הרוחביים שחוזרים על עצמם בכל העמודים (Boilerplate).

רוצים לקדם ביעילות את כל קטגוריות הנעליים העיקריות באתר? הציבו קישורים פנימיים מגוף התוכן, בכל עמוד שבו זה רלוונטי. הצבת קישורים פנימיים באופן אסטרטגי ומחושב, תסייע לא רק לקידום העמודים – אלא תאפשר למשתמשים ולמנועי חיפוש לגלות עמודים שלא קיימים בתפריטי הניווט, וכמו כן תגדיל את תקציב הזחילה באתר.

Askpavel Campus – לימודי שיווק דיגיטלי אצל הטובים ביותר!

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.