5 הבדלים בין סאב דומיין לתיקייה (ובמה מומלץ להשתמש) | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » 5 הבדלים בין סאב דומיין לתיקייה (ובמה מומלץ להשתמש)

5 הבדלים בין סאב דומיין לתיקייה (ובמה מומלץ להשתמש)

פעמים רבות יוצא לי להתקל בשאלה וההתלבטות הבאה: "במה כדאי לי להשתמש, סאב דומיין או סאב דירקטורי?" האמת שאי אפשר להצביע על תשובה חד משמעית. תשובתי היא שכל מקרה לגופו, לכן אין פתרון מוחלט!

סאב דומיין (תת דומיין) נראה לרוב בצורה כזו: subdomain.sitename.co.il , כלומר לפני שם האתר מופיעה מילה כלשהי. כשמו כן הוא – מדובר באתר נפרד לחלוטין מהאתר הראשי. סאב דירקטורי (תיקייה) לעומת זאת, מופיע בצורה הבאה www.sitename.co.il/subdirectory והיא חלק אינטגרלי מהאתר הראשי (שהוא sitename במקרה שלנו). חשוב לציין שלמרות ההבדלים הבאים שאציג בין שני האפשרויות, סאב דומיין תמיד יהיה חזק יותר מבחינת מיתוג. דוגמא מצויינת לכך היא כתובות המוצרים של גוגל (earth, toolbar, knol וכו'), אשר ממוקמים על סאב דומיין ולא סאב דירקטורי. למרות שהם חלק מהמערכת כולה, מיקומם בצורה זו מבליט את ערכם המיתוגי כמוצרים בפני עצמם.

להלן 5 הבדלי SEO בין סאב דומיין לסאב דירקטורי

ההתייחסות של גוגל – אתר נפרד ולא דף פנימי

ההבדל הנפוץ ביותר בין סאב דומיין לסאב דירקטורי, הוא שגוגל מחשיב את הסאב דומיין בתור אתר נפרד (ראה הקדמה לפוסט). יש שיגידו אתר נפרד לחלוטין, אך אני חושב שהוא עדיין מזהה אותו בתור חלק כלשהו מהאתר. שאר ההבדלים בהמשך ייגזרו מההבדל הבסיסי הנ"ל.

משקלי רלוונטיות בתוצאות החיפוש

אם סאב דומיין נחשב בעיני גוגל בתור אתר נפרד ולא דף פנימי באתר, הרי שיהיה קל יותר לקדמו בתוצאות החיפוש עבור כל מילת מפתח שהיא. זה גם הגיוני, סביר כי אני בתור הגולש, אקבל ערך מוסף רב יותר מאתר שלם שעוסק בנושא X ולא מדף אחד שעוסק בנושא X מתוך אתר.

מתקבל ערך מוסף שונה מהתוכן

אם הסאב דומיין הוא אתר נפרד, סימן שהוספת תוכן אליו לא תחזק את האתר כיחידה אחת. בעוד שהוספת תוכן לסאב דירקטורי, מתפרשת כהוספת תוכן לאתר כולו. לדוגמא:

אם נוסיף מאמר וכתובתו תהיה: subdomain.sitename.co.il/article , מבחינת גוגל באתר www.sitename.co.il לא נוסף שום תוכן חדש (הוא החשיב את הוספת התוכן לסאב דומיין). בעוד שאם כתובת המאמר החדש היא /www.sitename.co.il/article או אפילו www.sitename.co.il/subdirectory/article גוגל ייחשיב זאת כהוספת תוכן לאתר כולו.

תרומת התוכן לאתר הכולל

חשוב מאד שהאתר כולו, יהיה אחיד מבחינת התוכן. ככל שיהיה ממוקד יותר לתחום ספציפי, כך ייחשב רלוונטי יותר (ומכאן גם ייגזרו המיקומים בתוצאות החיפוש).לפיכך, אם החלטת להשתמש בסאב דירקטורי ולא סאב דומיין, חשוב שהתוכן שיופיע בו יהיה קשור לתוכן של האתר כולו. בעוד שאם נבחר סאב דומיין, חשיבות התוכן פחות קריטית לתוכן האתר כולו (הרי הוא נחשב לאתר נפרד כך שזה לא משנה).

כוח קישורים יוצאים

אם נסתמך על ההבדל הראשון שהצגתי, הרי שקישור מסאב דומיין לאתר הראשי ייחשב כקישור חיצוני. בעוד שבמקרה של סאב דירקטורי (מקבל ייחס כמו כל דף פנימי), הקישור לא ייחשב חיצוני אלא פנימי. דוגמא להמחשה משני המקרים:

קישור מהכתובת subdomain.sitename.co.il שיוביל לכתובת www.sitename.co.il ייחשב בתור קישור חיצוני.
קישור מהכתובת www.sitename.co.il/subdirectory שיוביל לכתובת www.sitename.co.il ייחשב בתור קישור פנימי.

דוגמא מעולה למינוף כוח קישורים שכזה, ניתן למצוא במבנה הפורום של K, אשר ממוקם בסאבדומיין וכך מחזק את הקישורים שבתפריטים (שמובילים לאתר הראשי):

סאב דומיין מול סאב דירקטורי

מה בגוגל אומרים על כך?

מיכל וויזומירסקי התייחס להבדלים בבלוג הרשמי של

“What’s the difference between using subdomains and subdirectories? When it comes to Google, there aren’t major differences between the two, so when you’re making that decision, do what works for you and your visitors. Following PubCon, our very own Matt Cutts … on his personal blog. In addition to those considerations, if you use Webmaster Tools (which we hope you do!), keep in mind that you’ll automatically be verified for deeper subdirectories of any sites you’ve verified, but subdomains need to be verified separately.”

כלומר נראה כי אין ממש הבדל מבחינתם (לא חשבתי שיגידו אחרת 🙂 ).

ומה מאט קאטס חושב?

הוא בדיוק כתב על זה בבלוג שלו לא מזמן:

“My personal preference on subdomains vs. subdirectories is that I usually prefer the convenience of subdirectories for most of my content. A subdomain can be useful to separate out content that is completely different. Google uses subdomains for distinct products such news.google.com or maps.google.com, for example. If you’re a newer webmaster or SEO, I’d recommend using subdirectories until you start to feel pretty confident with the architecture of your site. At that point, you’ll be better equipped to make the right decision for your own site.”

לסיכום, אם יש לכם אתר בנושא X ואתם רוצים להוסיף אליו בלוג שגם עוסק בנושא X – שני האפשרויות שהצגתי טובות כי לכל אחת יש את היתרונות שלה. פשוט אי אפשר לקבוע שאחת מהן טובה יותר.

אז שתפו אותי, הבלוג שלכם בסאב דומיין או בסאב דירקטורי? 🙂

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אורגני מבוסס טרנדים: עונות, חגים ואירועים

חלק ניכר מהעסקים נדים ונעים בין מגמות שמכתיבות את גובה ההכנסות, כמות הכניסות לאתר ושאר ...

35 תגובות

  1. מקסים ווקסלר

    ישנם גם שיקולים טכנולוגים להעדפת subdomain. הדוגמא הבולטת ביותר היא הפניית שרת מייל לכתובת אחרת- אם לדוגמא ישנו אתר X.com שרשומת הMX שלו מפנה לשרת הדואר הראשי של החברה שימוש בכתובת y.X.com יאפשר הפנייה לשרת דואר אחר.

    שיקול נוסף הוא שיקול של זמן גישה לאתר, במקרה של subdomain הדפדפן שלך יכול לשמור את כתובת הIP של השרת ולגשת אליו ישירות, בעוד שתת תיקייה מפנה את כל האתרים היושבים אליה לשרת מרכזי אחד שלאחר או משרת את התוכן עצמו או עושה הפניה לשרת האמיתי – מה שיקר בזמן תגובה.

    שיקול אחרון ומרכזי לא פחות הוא אבטחה. אם הגדרת את האתר שלך לשבת על תת תיקיה זה אומר שכל אתר אחר תחת X.com יכול לגשת ל cookie ששמרת על מחשבו של המשתמש (פרטי לוגין כדוגמא מובהקת) בעוד שאם האתר שלך יושב על subdomain ואתה מגדיר cookie רק ל y.X.com רק אתרים תחת y.X.com יכול לקבל גישה לcookie הנ"ל.

    בקיצור, מנקודת ראות טכנולוגית ישנה עדיפות ברורה לsubdomain.

  2. פבל ישראלסקי

    תודה מקסים! 🙂
    אלו באמת נקודות שמעולם לא חשבתי או לקחתי בחשבון…

  3. מקסים,
    מעניין. אם כי ברוב המקרים כל האתרים שתחת הדומיין הם בבעלות אחת. אם כבר הייתה בעלות אחרת, דווקא אותה היית שם תחת סאבדומיין אחר שהרי סביר שגם יהיו שינויים תוכניים.

  4. האתר שלי עד לאחרונה היה בסאב דומיין (forum.maplestory.co.il), אך לאחר עצות נמרצות ממספר אנשי קידום אתרים, העברנו את זה לתיקיה באמצעות העברת 301. המיקום שלנו עלה לזמן מה, הבעייה היחידה שנתקלתי בגל הודעות ספאם של אנשים שחשבו שברגע שה-PAGE RANK של הכתובת החדשה של הפורום היא 0 (הישנה הייתה 3, והדף הראשי הוא 4), זה הזמן להציע לי קישור מאתר עם 300 קישורים יוצאים שונים.

  5. שאלה, האם סאב דומיין מקשר לאתר הראשי והאתר הראשי מקשר לסאב דומיין כמו נדיג ב K
    לא מדובר בהחלפת קישורים הדדית? הרי יש האומרים שגוגול מתחייס לסאב דומין כאתר נפרד לא?

    • פבל ישראלסקי

      זו בחירה שלך אם לקשר מאחד לשני. כאשר נכנס קישור לאתר הראשי מסאב דומיין זה נחשב כמעט כמו קישור חיצוני מכיוון שגוגל מתייחס לסאב דומיין כמעט כמו לאתר נפרד. אפשר להגיד שאם יש קישור לסאב דומיין והפוך אז זה בערך כן כמו החלפת קישורים…

      • פאבל שלום. אנ יסבור שאתה טועה.
        החלפת קישורים היא נוהל פסול מבחינת גוגל שכן כנראה מדובר בסוג של קניית קישורים לא טבעי.
        לעומת זאת קישור הדדי בין סאב דומיין לדומיין הוא הדבר הכי טבעי.
        מה דעתך?
        יוני

  6. אבל אם סאב דומיין נחשב ליותר עצמאי מסאב דירקטורי למה שגוגל או באינדקסים למינהם לא נותנים לרשום את האתרים במידה והם סאב דומיינים ???

  7. האם ב google webmastertools אפשר להזין סאב דומיין ודומיין בנפרד וגוגל לא יקשר בינהם? (למרות שהם "שייכים" לאותו אתר)

  8. שאלה:

    פתחתי כתובת חדשה כסאב דומיין וקראתי לה:
    http://www.sample.mysite.co.il

    אבל כדי שיהיה סדר בשרת, את הקבצים לאתר החדש אני שם תחת
    mysite.co.il/newsites/sample

    וכשנכנסים לאתר, בעצם הקבצים נמשכים מהסאב דירקטורי, אז מה בעצם עשיתי פה? האם מה שמשנה הוא הכתובת שמוצגת באינטרנט והמיקום של הקבצים בפועל לא ישפיע על גוגל וחבריו?

  9. יולי דסיאטניקוב

    אחלה הסבר, תודה פבל. 2 יתרונות נוספים של סאב דומיינים:

    1. אפשרות לייצר תוצאות חיפוש נוספות עבור אותו הביטוי (יותר משתיים).

    2. אפשרות לשפר רלוונטיות למנועי חיפוש מקומיים במדינות אחרות, ע"י אחסון האתר שיושב על הסאב במדינה בה מעוניינים לקדם אותו.

    • פבל ישראלסקי

      נקודות חשובות מאד יולי, תודה.
      לדעתך ברמת העקרון אפשר ליצור 10 סאב דומיינים שונים באתר ולקדם כל אחד מהם על ביטוי X ולמעשה לתפוס את כל עמוד התוצאות הראשון בחיפוש ביטוי X? או שלדעתך גוגל לא יאפשר מצב כזה?

      • יולי דסיאטניקוב

        לא ראיתי מצב כזה עבור ביטויים תחרותיים וטוב שלא (לא חושבת שגוגל מאפשר). אבל בהחלט ניתן למצוא דוגמאות למותגים שממלאים את כל העמוד הראשון בתוצאות מסאב דומיינים שלהם (מישהו אמר מיתוג אישי והדחקת אזכורים שליליים…?).

        • יולי דסיאטניקוב

          את הדוגמא הטובה ביותר, ניתן לראות תחת החיפוש google. דיי ברורה החשיבות של מילוי עמוד התוצאות הראשון תחת שם המותג, בסאב דומיינים שנמצאים בשליטתך…

  10. מצויין…פשוט ולעניין.כל הכבוד
    האם ניתן להעריך ולהשוות בין קישורים חיצוניים באתרים בבעלותי,על שרת בעל כתובת ip שונה לבין קישורים חיצוניים?…מאותם אתרים בעלי אותם תכנים אך מאוחסנים בסאב דומיין ע"ש הדומיין באתר המקור?
    תודה רבה

  11. לעניין הפוסט של רעות https://www.askpavel.co.il/blog/subdomain-vs-subdirectory#comment-2481
    האם זה נכון כי גוגל אינה רושמת ומדרגת אתרים המאוחסנים בסאב דומיין?

    • פבל ישראלסקי

      מה שרעות התכוונה, לפחות ממה שאני הבנתי, זה שישנם אינדקסים ברשת שלא מאפשרים להוסיף סאב דומיין. כלומר בשדה בו צריך להכניס את כתובת האתר, רק כתובת במתכונת רגילה תאושר. במקרים כאלה זו פשוט עבודה לא טובה של המתכנת, כי הוא לא לקח פשוט בחשבון שיכול להיות אתר שיושב על הסאב דומיין. אבל כפי שעניתי לרעות, לדעתי יש מספר אינדקסים שכן מאפשרים זאת, פשוט צריך לחפש.

      • כפי שציינתי
        חלק נותנים וחלק לא נותנים
        הסיבה שהם לא נותנים, היא האפשרות להשתמש בזה בשביל לרשום את האתר שלך הרבה פעמים, כי אתה יכול ליצור המון סאבדומיינים חינם
        הסיבה היא לא עבודה גרועה של המתכנת, לדעתי לפחות
        כי אם יתנו סאבדומיינים תוכל להכין אלף סאבדומיינים על אותו אתר ולהכניס לאינדקס.

  12. הבעייה באתרים שהם סאב דירקטורי, מתחילה כאשר בעל האתר מוכר אתרים על הדומיין הראשי שלו, שרוב הזמן הם על אותו נושא, וכך יוצא שהוא בעצם מתחרה בעצמו כל הזמן. כך שבמקרה כזה , עדיף להפריד בין השניים, להפוך את האתרים האחרים לסאב דומיינים

  13. קיבלתי הצעה לבנות לי אתר בתנאים טובים.
    העניין הוא שהאתר בסאב דומיין של חברת האם שבונה ומקדמת אתרים. לא הצלחתי להבין מהמאמר האם כסאב דומיין אני מפסיד תנועה וחשיפה במנועי החיפוש, בקיצור האם זו בעייה מבחינתי או לא
    אשמח להבהרה,
    תודה

  14. הסבר-
    בתנאי ההסכם לבניית האתר ב׳חינם׳ תמורת הסכם אחזקה ואחסון ל2-3 שנים נרשם:
    החבילה כוללת: מערכת ניהול תוכן, כתובת סאב דומיין, עדכוני אבטחה, תמיכה טכנית ושירות לקוחות.
    בפירוט נוסף נרשם:
    ״•
    המחיר אינו כולל רכישת שם דומיין, רכישת SSL, קידום / פרסום, אנימציות בפלאש…״
    האם העובדה שאתר שלי יהיה בסאב דומיין של חברת האם (קידום נא) פוגעת ביכולתי לקדם אותו אורגנית בגוגל?
    תודה,

    אורן פרי אוסטאופת D.O
    מורה ליוגה. 0528.626.319
    Oren Perry Osteopathy,Yoga

    • פבל ישראלסקי

      זה מגביל אותך בגלל הסיבות הבאות:
      1. אתה לא יכול להשפיע על הסמכות של הדומיין כי אתה ממוקם בדומיין של מישהו אחר (לצורך העניין אם אותו דומיין ייחשב לבעייתי מבחינת גוגל, גם האתר שלך ייחשב)
      2. מה יקרה אם בעתיד תרצה לעבור לדומיין עצמאי? האם יסכימו להגדיר לך הפניות 301?
      3. זמן טעינה באתר – אתה גם כן תלוי בחברה, לכן אם יש בעיה אין לך דרך לפתור את זה כל עוד הם לא יפתרו את זה.

  15. תודה
    בהחלט שיקולים שלא חשבתי עליהם קודם!

  16. היי פבל,
    מה בנוגע לעובדה שאם יוצרים בלוג בסאב דומיין צריך גם לקדם אותו על מנת שיתן ערך? לעמות זאת אם הבלוג יושב בתוך האתר הראשי הוא "נהנה" מהכוח של האתר הראשי.

  17. שאלה קטנה לגבי אתר לקוח.
    הוא מנהל כרגע פורום באמצעות תיקייה (מערכת פורומים ישנה של ג'ומלה)
    משיקולים שיווקיים הוא רוצה להעביר את הפורום למערכת חדשה טובה יותר
    אלא שאז הפורום יצטרך לשבת מחוץ לדומיין הראשי. כלומר או על סאב דומיין או על דומיין חיצוני נפרד

    במידה והוא יעביר את הפורום מהתיקייה אל סאב דומיין של אותו הדומיין

    האם לגיטימי לתת הפניית 301 מהתיקייה אל הסאב דומיין החדש? (כביכול אתר נפרד)
    יש עם זה בעיה?

    *הדומיין המקורי ימשיך לתפקד כרגיל, ההפנייה תתבצע רק מהתיקייה של הפורום

    אשמח לדעה מקצועית, תודה מראש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים