למה.כדאי.לבדוק.שכנים:IP | AskPavel
קידום אתרים » קידום אתרים בגוגל » למה.כדאי.לבדוק.שכנים:IP

למה.כדאי.לבדוק.שכנים:IP

האם אתם תוהים לפעמים מי הם השכנים שמאחסנים יחד איתכם באותה חבילת האחסון? האם מדובר באתרים זדוניים שיכולים לסכן את מאמצי הקידום שעשיתם עד כה ובכך לפגוע לכם בדירוגים? בחברת אלקטרו גילו בוקר אחד שכן. הם החליטו לחקור את העניין כדי להבין איך לזהות שכנים בעייתיים ולפניכם הממצאים בפוסט אורח מעניין במיוחד.

הסיפור שלנו מתחיל באחד מימיו הגשומים משהו של חודש דצמבר, אי שם באירלנד, מעוזה של גוגל. שם, הם מפתחים ומשפרים את צורתו של אלגוריתם החיפוש על בסיס יום יומי רק כדי שאנחנו, המקדמים, נוכל להתעורר לבוקר חדש ומסקרן.

כנראה שגם באותו היום התמידו בעבודתם… כי אצלנו באלקטרו, שלושה אתרים שכבר הצמיחו שורשים במקום הראשון "החליטו" ברגע אחד שהספיק להם להיות ראשונים בעמוד הראשון ועברו להיות ראשונים בעמוד השני, וטוב שכך – תופעה זו נתנה לנו הזדמנות להעריך מחדש את משמעותו של התחום המדובר – שכנים ב- IP.

מאז, חזרו האתרים העוקרים אל מיקומם הטבעי – באותה הפתאומיות, אך הפעם בטוחים יותר משהיו. כמה פרטים על שלושתם: חברות אחסון שונות, ביטויים שונים, תשתיות קישורים שונות ורק מכנה אחד משותף – עד לאותו היום, היו מאוחסנים יחד עם שכנים מפוקפקים תחת אותה כתובת IP. ומהו שכן מפוקפק אתם שואלים? בכך יעסוק הפוסט שלנו, אז קדימה לדרך.

אם כך, לפני שניגש לנושא העיקרי של הפוסט – משמעותם של שכנים ב- IP והשפעתם על דירוג האתר, כמה מילים על מבנה כתובת IP (נזדקק לכך בהמשך).

ממה מורכבת כתובת IP?

המבנה הכללי של כתובת IP נראה כך:

ip:AAA.BBB.CCC.DDD.EEE:port

  • AAA – מכונה Class A, מפנה אל ספקית האינטרנט.
  • BBB – מכונה Class B, מפנה אל חברת האיחסון.
  • CCC – מכונה Class C, מפנה לשרת האיחסון.
  • DDD – מכונה Class D, מפנה למחיצת השרת.
  • EEE – מכונה Class E, מוקצה לשימוש עתידי בפרוטוקול IPv6.
  • port – קובע את הפיתחה המתאימה בשרת.

המחשה:

216.70.127.110

זוהי כתובת ה- IP של האתר http://www.ff0000.com/ ומשמעותה היא –

  • 216 – זוהי ספקית האינטרנט, MediaTemple במקרה שלנו.
  • 194 – זוהי חברת האחסון, שוב MediaTemple.
  • 127 – זהו המזהה של שרת האחסון.
  • 110 – זוהי המחיצה.
  • port – ברירת מחדל הוא 80.

השכנים שלי ומשמעותם

על כתובת IP אחת, ניתן לאחסן מספר רב של אתרים בהתאם לנפח האחסון הקיים במחיצה – אופן אחסון זה מכונה אחסון שיתופי. אתרים אשר מאוחסנים כך, נקראים שכנים. רוב בעלי האתרים אינם מודעים לשכנים שלהם, וזה בסדר, כשאתה גר בשכונה טובה.

מנועי חיפוש ובפרט גוגל, אוגרים את כתובות ה- IP של האתרים אותם הם סורקים ומפעילים עליהם פילטר במקרי קצה.

מה זה פילטר?

פילטר הוא כינוי למצב שבו מנוע חיפוש מסמן כתובת IP מסוימת ומחיל עליה הגבלה בדירוג.

מה גורם למנוע חיפוש להפעיל עליי פילטר?

גוגל מפעיל פילטר על כתובת IP, כאשר נמצא בה דומיין המכיל את אחד המקרים הבאים:

  • אתרים מדווחי תקיפה – אתרים מדווחי תקיפה הם כתובות URL בהן גוגל זיהה ניסיון להתקין תוכנות שגונבות נתונים פרטיים ועושות שימוש במחשב הגולש כדי לתקוף אחרים. כדי לזהות אתר מדווח תקיפה, יש לגלוש אליו באמצעות FireFox (אשר מסונכרן עם רשימת האתרים המדווחים) ולבדוק האם מופיע דף אזהרה אדום, הדומה לזה:

  • אתרים בעלי תוכן למבוגרים בלבד – תוכן מיני מפורש, הימורים ומוצרי צריכה המתאימים למבוגרים בלבד. מאחר שגוגל אינו רואה באתרים אלו כראויים לצפייה של האוכלוסייה הכללית, יסמן האולגריתם את כתובת ה- IP. כדי לזהותם בוודאות, יש להפעיל "חיפוש בטוח" בגוגל ולהקליד את שם הדומיין בשורת החיפוש. לא מופיעות תוצאות – הרי לכם אתר בעל תוכן למבוגרים בלבד.
    הערה: אתרים בעלי תוכן מיני מפורש, הימורים או מוצרי צריכה המתאימים למבוגרים בלבד הם לא דבר רע בפני עצמו, אך הם מקשים על גוגל למקד את המידע לאוכלוסייה הכללית.
  • כמות גבוהה מהממוצע של שכנים – בד"כ נוהגת חברת האחסון הממוצעת לארח כ- 100 אתרים תחת אותה המחיצה של השרת השיתופי. סביבה של 300 שכנים תקשה עלינו לעקוב באופן עקבי אחר מצב השכנים שלנו.
    אם יש לכם הרבה שכנים אבל כ-ו-ו-ו-לם מהווים סביבה טובה, אין לכם ממה לחשוש ולהלן תשובתו של Matt Cutts בנושא – Some SEO Myths.

כיצד ישפיע עלי פילטר?

דירוג האתר מושפע מפרמטרים רבים הן בגופו – אופטימיזציה, מחוצה לו – קישורים נכנסים ונושאים כלליים אחרים – שם דומיין, וותק וכד'. פילטר הוא פקטור מגביל דירוג, ולא פקטור מעקב דירוג. על פי ניסיוננו מיקום הדירוג יוגבל בביטויים מסוימים, לראש העמוד השני לדוגמא, ויעלה בחדות לאחר ביצוע אחד הפתרונות הבאים.

פתרונות להגנה מפני תקיפה

ראשית עלינו לבדוק מי הם השכנים שלנו ועבור כל אחד מהם, נבדוק האם הוא נופל באחד הקריטריונים שהוזכרו לעיל. במקרה בו זיהינו אתר מדווח תקיפה, במידת האפשר ננסה לנקות את האתר מהתוכנה הזדונית שהוטמעה בו. אם אין בידינו שליטה על האתר המותקף, ננקוט באחת הפעולות הבאות:

  1. כתובת IP ייעודית (Dedicated IP) – כאשר אנו רוכשים כתובת IP ייעודית משרת האחסון, אנו נשארים באותה המחיצה, אך מקבלים כתובת IP ייחודית, אשר מבודדת אותנו משאר השכנים בעיני מנוע החיפוש. שימו לב כי באפשרות זו, יש עדיפות גבוהה ל Class C ייחודי.
  2. שרת ייעודי (Dedicated Server) – שרת ייעודי משיג את מטרת הייחודיות בעלות משמעותית יותר, שכן אנו מקבלים שרת שלם המיועד לאחסון האתר שלנו בלבד.
  3. מעבר לחברת אחסון אחרת – במקרה בו חברת האחסון שלכם אינה מספקת שירות של IP ייעודי או שרת ייעודי, יש לשקול מעבר לחברת אחסון אחרת.

כלים לבדיקת שכנים

ישנם מספר כלים למקדמי אתרים שמאפשרים לבדוק שכנים, להלן מספר דוגמאות לשירותים מהסוג הזה. תחילה יש לגלות את כתובת ה-IP של האתר אותו רוצים לבדוק. ניתן לעשות זאת באמצעות שירותי אינטרנט כמו IP address lookup. כעת, פשוט הכניסו את כתובת ה-IP שקיבלתם באחד מהכלים הבאים:

  • www.ipneighbour.com
  • www.websiteneighbors.com
  • www.my-ip-neighbors.com
  • www.bing.com (יש לכתוב בשורת החיפוש ip:ip address)

לכל אחד מהכלים כאן, יש את העכביש שלו וזיכרון המטמון שלו, כדי לוודא שלא פספסנו אף שכן, כדאי להצליב את תוצאות הבדיקה בין שני כלים שונים, או יותר.

נקודה למחשבה

נגזרת נוספת של מסקנות המחקר שלנו, שנמשך בימים אלו, היא מה דינה של החלפת קישורים עם אתרים הנמצאים תחת כתובת IP שעברה סינון של מנועי החיפוש. עד כה אם להפעיל היגיון בריא, ניתן להגיד שבהחלט יש השפעה על איכות קישורים נכנסים, והוצאת קישור לשכונה רעה עלולה אף לפגוע באתרנו.

על כן, אנו מייעצים חד משמעית, החל ממחר בבוקר, בין אם אתם חברת קידום אתרים גדולה, או בעל אתר מן הישוב, בדקו את האתרים שברשותכם באמצעות הכלים שסיפקנו והתחילו ליישם את המסקנות, כי לנו כמקדמי אתרים ניתן הכוח להעלות את הנושא לסדר היום ולדאוג שאתרינו ואתרי אתרינו, יגדלו ב"שכונה טובה".

הפוסט נכתב ע"י אריה חלאטניק – המנהל המקצועי של אלקטרו קידום אתרים, וייצמן יואב – מנהל פרוייקטים בכיר ושחר אובלוסקי – מנהל פרוייקטים בכיר וראש חטיבת ההדרכה של אלקטרו.

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

קידום אתרי קונימבו

קידום אתרי קונימבו – מדריך מעודכן 2019

כל מי שקנה חנות וירטואלית של קונימבו, הצטרף לאחת הפלטפורמות הידועות והפופולאריות ביותר בתעשיית האיקומרס ...

28 תגובות

  1. בהחלט מעניין ואתייחס יותר ברצינות בעתיד …. אבל, מצד שני תיאור מקרה הבוחן לוקה מאוד בחסר ולמעשה לא מגבה את הקביעה שברישא!

    נשמח לדוגמא מעשית (בצנזורה לפרטים מזהים) להדגמת העניין – זיהוי הבעיה, אבחון, פתרון ותוצאה.

    • לא נוכל לחשוף את שמות הדומיינים אך קרא בעיון את הפסקה השלישית בפוסט.

      אתן כדוגמה את אתר א' בתימצות: אתר מקודם יורד ממקום ראשון למקום 11 ללא שלב ביניים כעבור חצי שנה של יציבות בביטוי >> נבדקים כלל הפרמטרים: שיכפול תכנים חיצוני\פנימי, שיכפול תגיות מטא, זמינות שרת, שגיאות סריקה, פרופיל קישורים נכנסים וכלל הליקויים הבסיסיים והמתקדמים עליהם ניתן לקרוא גם כאן בבלוג =] >> נמצא מכנה משותף בינו לבין שני אתרים נוספים שחוו את אותה התופעה באותו יום – שכנים בעלי תוכן פורנוגרפי >> בדיקת השכנים המדוברים ב- "חיפוש בטוח" >> השכנים מסוננים >> יישום IP ייעודי לאתר א' >> חזרה למיקום הטבעי, 3 סריקות לאחר יישום ה- IP הייעודי. זוהי הדוגמא, מקווה שעזרתי =]

      • הפתרון של IP יעודי לאו דווקא מרמז על כך שהבעיה היא "באנשי השכונה" אלא, אולי המסקנה היא שמי שגר בוילה מקבל נקודות זכות בגוגל.
        זה בהחלט יכול להיות הגיוני שבעלי IP ייעודי, יקבלו תוספת לציון הרלוונטיות של האתר.

        • היה מעניין לראות אם לאחר השינוי החיובי הייתם מחזירים את המצב לקדמותו (לשכונה הרעה) ולראות מה קורה (אבל לרגע לא הייתי מצפה שתתנהגו כך לאתרים שלכם)

  2. פוסט מעולה.
    נושא שלעיתים נוטים להתעלם ממנו.

  3. פוסט מושקע ומקיף.
    פעם ראשונה שמישהו עושה לי סדר בכל הג'ונגל הזה של משמעות האחסונים והשכנים וכו'. תודה אלקטרו.

  4. הטענה:
    "פילטר הוא פקטור מגביל דירוג, ולא פקטור מעכב דירוג. על פי ניסיוננו מיקום הדירוג יוגבל בביטויים מסוימים, לראש העמוד השני לדוגמא, ויעלה בחדות לאחר ביצוע אחד הפתרונות הבאים."
    היא טענה תמוהה כי על פיה הפילטר איננו פועל במישרין על ציון הרלוונטיות של הדף לביטוי חיפוש נתון, אלא על שימור היחס שבין ציון הרלוונטיות של הדף לבין ציוני הרלוונטיות של הדפים המתחרים בו ("ראשית העמוד השני").

  5. פבל ישראלסקי

    פוסט מעניין מאד, תודה רבה! נוצר כאן מצב קצת לא הוגן, כי יכול להיות שאין לי הרבה כסף לאחסון והחלטתי לאחסן בשרת שיתופי שכזה (לגיטימי), מדוע שאפגע אם התוכן באתר שלי איכותי רק בגלל אתר אחר שאין לי שליטה עליו?

    • אתה צודק, אך תוצאות החיפוש לעולם לא היו מושתתות על שיוויון כלכלי. נקודת המוצא של גוגל היא החמרת הבידול מאתרים בעיתיים לטובת צרכיו של הציבור הרחב ובכך עלול להיפגע דירוג של אתר אשר מאוחסן בלא יודעין בכתובת מסומנת. עם זאת, בעלי האתרים – חברה \ אדם פרטי אשר מתבססים על תנועה ממנוע

      החיפוש נוהגים להשקיע באתרי האינטרנט שלהם, גם מבחינת איחסון. לחברה קטנה או אדם פרטי אשר עקב שיקול כלכלי מעוניין לאחסן שיתופית יכול לבחור ברכישת כתובת IP ייעודית – בעלות שנעה בין 8 שקלים בחודש בחו"ל ל- 25 שקלים בארץ או לעבור לשרת איחסון פרטי ומפוקח יותר. האם הפעולה מקדשת את

      המטרה? את השאלה הזו אשאיר פתוחה לקהל הגולשים באתר =]

  6. טל פריהר

    ההנחה ש-IP יכול להשפיע על דירוג האתר היא מוטעית מיוסדה ואינה מוכחת בשום צורה, ישנן חברות גדולות כמו Godaddy נניח שמאחסנות מאות אתרים על אותן כתובות IP וכמובן שלא ניתן יהיה לוודא מה הוא טיבם של כל אותם אתרים. למעשה הרוב המוחלט של האתרים ברשת מאוחסנים על כתובות IP שיתופיות.

    כמו כן לא מובן מהיכן הוסקו מסקנות כגון זאת:
    "מנועי חיפוש ובפרט גוגל, אוגרים את כתובות ה- IP של האתרים אותם הם סורקים ומפעילים עליהם פילטר במקרי קצה."

    האם יש איזה הוכחה \ ניסוי או הודעה רשמית לגבי פילטרים מבוססי IP או שמדובר בתאוריות?

    • GoDaddy מציעים כתובת IP ייעודית בעלות של כ- 2-3$ בחודש. לגביי שאלתך – אכן, קרא בעיון את הפסקה השלישית של הפוסט "מאז חזרו האתרים העוקרים אל מיקומם…".

      • טל פריהר

        לצערנו זהו ניסוי שלא מעיד על כלום, והעובדה שהם מציעים כתובות ייעודיות במחיר כזה אינה רלוונטית. המציאות היא עדיין שרוב האינטרנט נמצא על כתובות שיתופיות והענשת אתרים על בסיס IP תגרור עיוות משמעותי ברלוונטיות תוצאות החיפוש.

  7. המסקנה שהשכנים באיחסון שיתופי משפיעים על מיקום האתר, נראת לי רעועה ביותר.

    אם האתרים היו לפני כן בעמוד הראשון למרות השכנים, אז למה שהמעבר לעמוד השני יתרחש בגלל השכנים?

    • מסכים איתך. מחברי המאמר מפרשים באופן מוטעה את הניסיון הפרטי שלהם במקום להתאמץ להגיע למסקנה כללית באמצעות ניסוי מבוקר או תצפית מבוקרת.

    • בחודשים האחרונים כולנו היינו עדים לגידול משמעותי (ואפשר להגיד מביך במקרים מסויימים) של ספאם ואתרים בעלי תוכן לא ראוי בתוצאות החיפוש של ביטויים מרכזיים בחול ובארץ (למי שזוכר את ההפתעות ב: סרטים וקידום אתרים לדוגמא). תופעה זו הולידה תהליך רחב ואינטנסיבי של שינויים בשיטות הדירוג של מנוע החיפוש האהוב. שינויים טריים אלו כבר הביאו לשיפור ניכר באיכות התוצאות. ההיגיון מאחורי המהלך הוא להחמיר את הבידול בין כתובות IP נקיות לאלו שנראות בעייתיות יחסית ובכך מתבטא השינוי "הפתאומי" נכון להיום.

      • מתחילת דרכי בעולם קידום אתרים אני שומע את הסברה שאתרים משכונה רעה המאוכסנים על אותו IP עשויים להזיק. זה לא דבר חדש. וזה תמיד היה בגדר שמועה.
        ממה שאני מבין ממך, אז רק עכשיו גוגל החליטו ליישם את הפרמטר הזה.

        כפי שאמר עמנואל, לקחתם מקרה פרטי והסקתם ממנו מסקנות כלליות. ככה לא מבצעים ניסוי שמפריך או מאשש טענה מסוג זה.

  8. יש לי רעיון לשיתוף פעולה מועיל לכל המקדמים
    בד"כ לכל מקדם יש חשבון ריסיילר
    אני מציע להחליף חשבונות אחסון שנמצאים בסביבת שכנים טובה וכך, נשיג גם אחסון עם סביבה בטוחה וגם אי פי סי קלאס שונה
    לי אישית יש חשבון עם אי פי פרטי שכל האתרים בו טובים
    סי קלאס 81.218.219
    מי שמעוניין להחליף
    info-at-kidum-asakim.org.il

  9. איתי ברנר

    הערה חשובה בנוגע ל – "אחסון SEO" – אם למשל אני מקבל מהספק 5 כתובות IP שונות לאתרים שלי, זה לא אומר בהכרח שהכתובות האלו לא יהיו משותפות עם אנשים שקנו את אותה חבילת SEO. כלומר, צריך לברר לפני הרכישה האם אלו כתובות IP ייחודיות.

  10. בחו"ל קיימות חברות רבות שמציאות חבילות אחסון SEO, בארץ כרגע יש רק חברה אחת. בארץ אני עדיין לא רואה סיבה להתייחס לנושא הIP השיתופי בצורה רצינית משום שאין לכך השפעה רבה כיום, בחו"ל אני בהחלט בוחר בחבילות עם IP ייחודי ולא שיתופי. במיוחד שמדובר באתר חשוב ולא ב"סתם אתר".

  11. אז המסקנה היא שצריך לעבור דירה?

  12. כתבה מעניינת, אבל אין כל קשר בין ההסבר שלך על כתובת IP לבין המציאות.

    אני לא יודע מאיפה המידע מגיע (מחיצת שרת? נו באמת..).

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%91%D7%AA_IP

    • היי אלי, גם אני חשבתי על זה – הקצאת הכתובות באמת לא מבוססת על היגיון כל כך מוגדר אבל בגלל שבדר"כ ספקיות אינטרנט מקבלות Class A וחברות אחסון מקבלות Class B אז משמעות החלוקה תואמת ברוב המקרים למבנה שהם כתבו במאמר.

      רק במקום המילה "מפנה" הייתי משתמש ב- "מסמלת".

      • ספקיות אינטרנט מקבלות CLASS A מכיוון שיש להם צורך בהמון כתובות. אין איזה חוק או הגבלה בעניין, גם אני יכול לקבל CLASS A אם אהיה מוכן לשלם את המחיר.

        זה עניין מתמטי לחלוטין של שיטת חלוקת כתובות, לא מעבר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים