פרסום תלוי עניין - גוגל תאפשר לבחור את המודעות שתראו | AskPavel
קידום אתרים » פרסום באינטרנט » פרסום תלוי עניין – גוגל תאפשר לבחור את המודעות שתראו

פרסום תלוי עניין – גוגל תאפשר לבחור את המודעות שתראו

פרסום תלוי ענייןהכלי החדש של גוגל בשם Interest Based Advertising – IBA (פרסום תלוי עניין), הושק היום בגרסת בטא. מטרתו לאפשר לכם כגולשים לבחור אילו סוגי פרסומות תרצו לראות באתרים בהם אתם מבקרים, בהתאם להרגלי הגלישה ותחומי העניין שלכם. נכון לרגע זה השירות עובד בגרסת בטא בגוגל.קום בלבד, אך בתחילת אפריל ייערך ניסוי עם מספר גופים וחברות פרסום באינטרנט בארצות הברית ואירופה, ועד סוף השנה הכלי אמור להיפתח לכלל הציבור.

כולם מרוויחים מרלוונטיות – המפרסם, הגולש, בעל האתר וגוגל

מאז ומתמיד גוגל ניסו (וינסו) להתאים את הפרסום הקונטקסטואלי ותלוי החיפוש שלהם לגולשים. החיבור בין המפרסם לגולש שצופה במודעה, יוצר סינרגיה שמשתלמת לשני הצדדים ומגדילה את הפוטנציאל להקלקות. מלבד תועלות הגולש והמפרסם, הרלוונטיות היא המפתח למקסום הרווחים של גוגל עצמם ושל בעלי האתרים שמפעילים תוכניות אדסנס ולכן תשאף לשפר אותה תמיד במידת האפשר.

הבעיה מתחילה כאשר גוגל נתקל בדפים או שאילתות חיפוש מסויימות, מהם לא ניתן להסיק מספיק מידע בכדי לספק מודעות פרסום רלוונטיות. כאן מגיע הפתרון החדש – אספקת מידע נוסף לגבי האתרים בהם מבקרים הגולשים.

הפתרון הוא פרסום תלוי עניין

המערכת החדשה תציג קישורים ממומנים על פי תחומי העניין של הגולשים ברשת התוכן של גוגל ובאתר הסרטים YouTube. כעת גוגל יוכלו לטרגט את המודעות לא רק בהתאם לתוכן שיש בדף בו אתם נמצאים, אלא גם בהסתמך על דפים אחרים בהם ביקרתם בעבר (גם אם האתרים לא קשורים אחד לשני).

מודעות אלו יתאפיינו ב-2 פרמטרים עיקריים:
1. שיוך האתרים בהם ביקר הגולש לקטגוריה מסויימת (כגון: נעליים, ספורט, רכבים וכו'). לדוגמא: אם הגולש בחר בספורט בתור תחומי העניין שלו ויבקר באתר של ציוד ספורט, סביר להניח שיראה פרסומת על נעלי ספורט.
2. מעקב אחרי הגולש באתרים קודמים בהם ביקר והצגת פרסומות על סמך האינטראקציה באותם המקרים. לדוגמא: אם בעבר חיפשתם נעליים באתר ספורט, ייתכן מאד ובעתיד תתקלו בפרסומת מהסוג "נעליה פומה ב- 99.99 ש"ח" באתר שבכלל עוסק במחשבים.

בנוסף, לא רק שגוגל יוכלו לטרגט אליכם מודעות רלוונטיות בתחומי העניין שלכם (על סמך למידה אחר התנהלותכם ברשת), אתם תהיו אלו שיקבעו את הנושאים של הפרסומות במודעות. באמצעות הכלי החדש, ניתן לראות כיצד גוגל מסווג תחומי עניין ובהתאם לבחור את תחומי העניין שמעניינים אתכם.

קטגוריות לבחירת הגולש

* כפי שניתן לראות, כרגע אין יותר מדי קטגוריות בגלל שהתוכנית רק עלתה היום לאוויר ופועלת בגוגל העולמי בבטא בלבד.

איפה הפרטיות נכנסת לתמונה?

גוגל יתחילו לאסוף מידע על הרגלי הגלישה של המשתמשים באמצעות cookie מיוחד, שישתל בדפדפן מתוך אתרים שמציגים מודעות אדסנס טקסטואליות. כך בכל פעם שהגולש יכנס לאתר עם מודעות מהסוג הזה, יתקבלו בפניו פרסומות בהתאם ל-2 הפרמטרים שהזכרתי מקודם. כמובן כל אחד יכול לעשות opt-out ולהסיר את ה- cookie הזה באמצעות דף מיוחד שגוגל יצרו לשם כך.

מאז ומתמיד פרסום כזה נחשב לבעייתי בגלל בעיות הפרטיות של הגולש (גוגל לא הראשונים שמפרסמים עם מודל זה), אבל זו ללא ספק עליית מדרגה חיובית ושינוי קונספט, שעל פיו הצרכן הוא זה שיקבע מהם המסרים הפרסומיים שיוצגו בפניו. בהחלט גישה מעניינת, אני סקרן לעקוב איך זה יתפתח…

מה דעתכם על הקונספט החדש? האם לדעתכם הפרטיות שלנו מוטלת בספק?

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

8 תגובות

  1. זו גם גישה מאד נכונה לדעתי.

    הגישה שאומרת שצרכנים ילחצו על מודעות שיעניינו אותם היא הפוכה לגישה שאומרת שצרכנים ילחצו על מודעות שמפריעות להם.

    מבחינתי כמישהו שמרוויח (מעט) מפרסום, זה נהדר וזה רק יכול להעלות את אחוזי ההקלקות.

  2. יולי דסיאטניקוב

    קצת, איך לומר, אליה וקוץ בה.

    מחד, כל היתרונות עליהם היטבת לפרט, מאידך, פיתוח אתרי אינטרנט בזירות תחרותיות בשביל רווחים מאדסנס מאבד מכדאיותו.

    היום, בשביל להרוויח מאדסנס בתחום הרכב, אני צריכה ליצור תוכן בתחום הרכב ולהביא אל האתר שלי גולשים שמתעניינים בתחום הרכב.

    ברגע שתצוגת המודעות אינה תלויה יותר (רק) בתוכן העמוד, אלא (גם) בתחומי העניין של הגולשים, אני יכולה להרוויח לא מעט כסף מ"טראפיק זבל" וזה עלול לעודד לא מעט ספאם ברשת.

    למעשה, כל שעלי לעשות הוא ליצור עמוד תוכן לא ממוקד ולא מעניין, לדאוג שיגיעו אליו גולשים מכל הבא ליד… וזהו, הרי לך פלטפורמה מעולה לרווחים מאדסנס. יתרה מכך, המודעות של גוגל יהיו מעניינות יותר מתוכן העמוד והסיכוי לקליק יהיה אפילו גבוה יותר מאשר בעמודים עם תוכן מעניין.

  3. איך שאני רואה את זה יש פה שתי בעיות
    בעיה ראשונה היא כמובן עניין הפרטיות והאנונימיות שעולם האינטרנט נבנה עליו מאבד מערכו
    בעיה שניה זאת נראית לי התחלה של משהו בסגנון האח הגדול שמשתלט על חיינו כמו שאמרת פבל הם לא הראשונים שמציעים מודל כזה ויש סיבה לכך

    • פבל ישראלסקי

      מצד אחד כן, מצד שני תחשבי על זה שאת תיי זו שתקבע אילו פרסומות תרצי לראות. החדירה לפרטיות הזאת היא לטובתך כביכול…

      • יולי דסיאטניקוב

        וזה עוד צד, את לא תקבעי אילו פרסומות תרצי לראות. את רק תספקי לגוגל מידע על התחומים בהם יש סבירות גבוהה יחסית שתקליקי על פרסומת. אין לי ספק שהמודעות שיוצגו בפועל, ישרתו בראש ובראשונה את האינטרס הכלכלי של גוגל ובהיבט הזה, ניתן להעלות השערה – תהיה עדיפות לא רק כלפי המודעות עם הבידים הגבוהים ביותר, אלא גם כלפי התחומים בהם העלות הממוצעת לקליק גבוהה יחסית. למעשה, לא משנה כמה עניין את מגלה באנטילופות, מאחר ולא מדובר בזירה תחרותית, הסבירות שתראי מודעות בנושא אנטילופות תהיה נמוכה. באיזשהו מקום, זה גם חסם עבור מפרסמים שעד היום נהנו מחשיפה ברשת התוכן בתחומים לא תחרותיים. כל עוד היו עמודי תוכן רלוונטיים, הם זכו לחשיפה ושילמו עליה יחסית מעט…

  4. נו באמת – גוגל משתלטת על הפרטיות. אל תסוו את זה. אל תגידו "לא, לא, זה ככה וככה". גוגל יודעת הכל עליינו. אתם משתמשים בrest.co.il כדי למצוא מסעדות? יש להם אנלייטיקס, גוגל יודע לאן אתם הולכים. השתמשתם במייל של גוגל? גוגל יודעת בדיוק מה אתם יודעים, חושבים, ומתעניינים. חיפשתם בגוגל? רק מוסיף לחגיגה. גלשתם באתר כלשהו ויש לו גוגל אדסנס או גוגל אנלייטיקס? גם כאן גוגל נכנסת לתמונה.

    EPIC 2014 – תקראו על זה… זה דוגמא אופטימית למה שיקרה. דוגמא פאסימית? לא חסר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים