איך גוגל גלאס הולכים לשנות את השיווק הדיגיטלי מקצה לקצה?

דורון בסון
שיווק בגוגל גלאס

גוגל גלאס הוא ללא ספק אחד המוצרים המדוברים ביותר של השנים האחרונות. מלבד הקהילה הטכנולוגית, המדעית והעסקית, המשקפיים של גוגל צפויות להשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

צריך להקדים ולהסביר, כי מדובר על פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת הבנויה על בסיס המשקפיים הרגילות. על גבי מסגרת המשקפיים מוצבת בקביעות קונסולה קטנטנה המכילה מיקרופון, רמקול ומצלמה הנשלטים באמצעות פקודות קוליות כמו גם מסך מגע הנמצא בצידי המכשיר.

נכון לעכשיו, מופץ בשוק דגם ניסיוני, אשר במסגרת שינויים ושיפורים שיבוצעו, צפוי להפוך לגרסה המתקדמת והמשודרגת, שתכלול אוזנייה שתאפשר לשמוע את ההתראות הקוליות שמפיקות המשקפיים גם במקומות רועשים במיוחד ואף ניתן יהיה להרכיב את המכשיר יחד עם עדשות משקפיים אופטיות מתאימות. 

אז מה זה בעצם עושה?

רוב הפעולות אותן ניתן לבצע בעזרת גוגל גלאס מועברות אל המכשיר באמצעים קוליים בלבד ואף תהיה קיימת האפשרות לבצע פעולות כגוון צילום תמונות על ידי קריצה. כרגע המכשיר פועל היטב בשפה האנגלית בלבד, אך הוא צפוי מן הסתם להמשיך ולהתפתח לשפות נוספות.

מבחינה פונקציונאלית, המשתמשים בגוגל גלאס יוכלו לבצע שורה ארוכה של פעולות ייחודיות. הם יוכלו לצלם באופן מיידי ובהינד עפעף, לראות סרטונים תוך כדי הליכה, לקבל מידע והכוונה במהלך נהיגה, לצפות בתמונות או בפרסומים של חברים, לתקשר עם אנשים אחרים, לאסוף מידע על כל מה שנקרה בדרכם, לצלם תמונות, לרכוש מוצרים באמצעות קניה מקוונת על ידי קריצה בלבד ועוד ועוד… פונקציה מעניינת וחשובה נוספת שראויה לציון היא נעילה של המסך, המונעת שימוש על ידי משתמש אחר, שכן לצד יכולותיהן הרבות של המשקפיים עולה החשש בדבר שימוש לרעה על ידי משתמשים אחרים.

על פי דברי המפתחים,  המשקפיים צפויות להחליף את הטלפון הנייד על מגוון פעולותיו, כך שלמעשה הצורך בנשיאת הסלולר יחדל ככל הנראה להתקיים, ואילו הגלאס יהפכו לבני לוויה צמודים של הצרכן. כל מה שניתן לעשות עם טלפון חכם ומודרני יהיה קיים על גבי גוגל גלאס , ובמילים אחרות,  במקום להחזיק את המכשיר ביד ועל ידי כך להתנתק מהמציאות, המשקפיים של גוגל מבצעות סנכרון מלא בין המימד הקיברניטי והוירטואלי לבין החיים האמיתיים.  אספקט זה הופך את הגלאס לאמצעי התקשורת האולטימטיבי, והופך אותו לגורם שיחולל לא מעט שינויים במישורים הטכנולוגי השיווקי.

בנוסף וכן כצפוי , קמו לחברת גוגל מתחרים אשר אינם נחים גם הם, ועובדים במרץ על פיתוח מכשירים, שמטרתם לשכלל את יכולות הגוגל גלאס ולהציע מגוון נוסף של פונקציות ומאפיינים חדשים. לדוגמא, הסטארט אפ הישראלי מטא, מציג מכשיר אלטרנטיבי, השוקל כ-180  גרם, נושא צורה של של משקפי שמש רגילים, מאופיין ביכולות גרפיות מרשימות למדי, וכן בעל פונקציה, שבעזרתה ניתן ״ לפסל ״ הולוגרמה על ידי תנועות ידיים ולמקם אותה בחלל, על פי הייעוד שלה. למשל, אפליקציה הקשורה לבישול תוכל להתמקם במטבח, ולתת מענה בכל הקשור לעולם האוכל והבישול בכל פעם שנכנס אנו לחדר זה.

סנכרון בין שירותי גוגל ופרסום מבוסס מקום

עוד מוקדם לנבא במדויק מה תהיה ההשפעה של גוגל גלאסס על שיווק באינטרנט, אך אין ספק כי עומדת להיות מהפכה. ההשפעה הראשונה היא חיבור בין כל התוכנות והמוצרים השונים של חברת גוגל. נגמרה ההפרדה בין תיבת דואר, מנוע חיפוש, רשת חברתית, שירותי תרגום או דפדפן – אלא הכל יהיה באותו מקום וממש מול העיניים. ההשערה היא שגוגל פונה לכיוון איחוד מוצרים על מנת להשתלט על חלקים נוספים בתחום השיווק והפרסום. לקוחות אשר עושים שימוש באחד המוצרים של גוגל ייחשפו כבר באותו רגע אל סנכרון מלא עם מוצרים נוספים.

השפעה שנייה ולא פחות דרמטית של גוגל גלאסס על שיווק באינטרנט קשורה לפרסום מבוסס מקום. עד היום ביצעה גוגל את ההתאמות השיווקיות הנדרשות על פי תהליך התאמה אישית בלבד. התהליך כלל אינדיקציות כמו חיפושים קודמים, המלצות של חברים, ביקור באתרי אינטרנט וכדומה. עכשיו, גוגל עומדת לשדרג את הממשק השיווקי ולהציע פרסומות המתאימות באופן מושלם למיקום הגיאוגרפי המדויק של הלקוח. אם אתם נמצאים בניו יורק ורוצים לאכול מיסו שירו במסעדה יפנית, גוגל גלאסס יידעו להכווין אתכם אל המקום מכל רחוב או שדרה. הפרסומות והמאמצים השיווקיים יהיו מפולחים עד רמת המשתמש. לא יהיה צורך בהפניית משאבים או בזבוז כספים על פרסום גס וכללי. המפרסמים יוכלו להופיע מול העניים של היוזר על גבי גוגל גלאסס לאחר ביצוע של כל אחת מהפעולות, או בהתאם להגדרות אחרות עליהן יחליט סרגיי ברין.

הכוונת נסיעה בגוגל גלאס

גם הגיימרים כבר מחכים לגוגל גלאסס

אחת ההשערות הרווחות לגבי האינטרס האמיתי של גוגל בהפצת גוגל גלאסס קשורה דווקא לקהילת הגיימרים. על פי ההשערה הזו, גוגל עומדת להשתמש בשירותי גיימיפיקציה על מנת להאיץ את אפשרויות השיווק. גוגל תוכל להציע בעזרת המשקפיים קופונים, הטבות, מודעות פרסום מותאמות ומשחקי שיווק יצירתיים (הערת העורך: קנדי קראש 2, 3, 4, 5)

השערה אחרת היא שבגוגל רוצים להשתמש במשקפיים על מנת לתפוס נתח משוק המשחקים. המשקפיים הם צעד אדיר של עולם המדע והטכנולוגיה לעבר יצירת מצב של “מציאות וירטואלית”, או כפי שנהגו חז”ל לכנות את העניין – “מציאות רבודה” (Augmented Reality). המציאות הרבודה היא החלום הרטוב של הגיימרים. היא מציעה רפרטואר אדיר של אפשרויות משחק, שימוש והשתתפות בחוויות. למרות שעד היום גוגל לא בדיוק בלטה בזכות משחקי המחשב שלה, המשקפיים צפויים להפוך אותה לשחקן בולט ואולי אפילו מוביל בתחום.

מוצר “על” וחיבור קבוע לאינטרנט

בעזרת גוגל גלאס תוכל גוגל ליצור מוצר על אחד,  אשר ידרוש חיבור קבוע לרשת האינטרנט. גם עובדה זו עומדת להשפיע על תחום השיווק, משום שניתן לשער שחברת גוגל תעשה מאמצים רבים על מנת לפרוס תשתיות אינטרנט מהירות ואפילו חינמיות.  בסופו של דבר, האינטרס של גוגל הוא שנהיה מחוברים לאינטרנט.

מבחינת עסקים המעוניינים לנצל את יכולות הפרסום המדויקות של גוגל, זהו יתרון משמעותי . כבר לא צריך לחכות שהלקוח יגיע אל מסך המחשב, יישב עם הטלפון הנייד בקרבת נקודה חמה או יתחבר אל הרשת הסלולרית. המשקפיים של גוגל ידאגו לחבר אותו כל הזמן, מכל מקום, אל רשת האינטרנט וכל ההשלכות הנלוות שלה.

מוצר כמו גוגל גלאס מציע אפשרויות מדיה כמעט בלתי מוגבלות.  מלבד הצפייה בסרטונים ובתמונות , המשקפיים מספקות פעילות חברתית מואצת. המשקפיים יחוברו אל הרשת החברתית גוגל פלוס ויעודדו את המשתמשים לשתף מידע ולהעלות תכנים. שיתוף מן הסוג הזה מאפשר שיווק מיידי,  חיובי או שלילי,  בהתאם לצרכים ולדרישות של הלקוח.  עסקים ובעלי אתרים יכולים לקבל מידע זמן ומהיר על אופי השימוש של הלקוח, לפנות אליו ולהציע הטבות המתאימות עבורו.  השילוב בין הצעות שיווק ופרסום לבין אפשרויות מדיה הוא בעל פוטנציאל כלכלי אדיר. 

האפליקציות של גוגל גלאס

חידוש מרענן ולא פחות מדהים בגוגל גלאס צפוי לבוא לידי ביטוי בהרצת אפליקציות. הרשתות החברתיות היו הראשונות לפתח אפליקציות ייעודיות וכמוהן גם גוגל עצמה, בין היתר עבור גוגל+ ותיבת הדואר ג’ימייל. אך כמו בפלטפורמות אחרות,  גם בגלאס יכול כל אחד לפתח אפליקציות ולהעלות אותן אל חנות ייעודית ברשת. בעזרת המהלך הזה מנסה גוגל לתת יד למפתחים ולהיעזר בהם לצורך שדרוג המוצר. מצד שני,  מדובר גם על צעד חיובי עבור המשתמשים אשר משדרגים את החוויה בצורה ניכרת.

ניתן להוריד את האפליקציות ישירות אל פונקציית my glass הנמצאת במשקפיים. רשימת האפליקציות אמנם נמצאת בתחילת דרכה, אך כבר היום היא כוללת משחקים, עזרי הדרכה, אמצעי ניווט, תוספות מעניינות, הדרכות כושר ועוד. אפשר להפעיל מספר אפליקציות במקביל ואף לסנכרן בין הנתונים השונים.

כך לדוגמא ניתן לקחת תמונה מהגלאס, לשתף אותה באינסטגרם ולצייץ עליה בטוויטר – והכל תחת ממשק אחד. אפליקציה פופולארית אחרת אמורה להיות זו שמאפשרת צילום סרטונים והעלאתם ישירות ליוטיוב.

בעזרת האפליקציות מצליחה גוגל לחדד ולשפר את הממשק בין המוצרים השונים שלה ולהעלות אותו לדרגה גבוהה מאוד. בעלי גוגל גלאס יוכלו לנצל כמעט עד תום את היכולות הטכנולוגיות של המשקפיים, ומי מהם שניחן בידע טכני גם יפתח בעצמו אפליקציות אשר עשויות לבלוט בשוק של מיליוני משתמשים.

הרצת האפליקציות על גבי גוגל גלאס צפויות להקל עוד יותר את השימוש ביישומים. אם עד היום נאלצנו להתיק מבטנו מהכביש או מהדרך על מנת להשתמש באפליקציה שימושית מסוימת, הרי שבעזרת הגלאס לא נצטרך לעשות זאת. האפליקציות הן חלק אינטגראלי מהרקע ומהנוף,  אין צורך בידע טכני על מנת להפעיל אותן ואף ניתן להפעיל מספר יישומים במקביל.

השימוש במשקפיים,  אם כך, הופך את העולם הווירטואלי לזמין, נגיש ופרקטי מתמיד,  בעודו מעניק ארסנל עשיר של כלים שיווקיים עבור אלה שיידעו להשתמש בו בתבונה.

אפשרויות חברתיות ואפשרויות חיפוש

השיווק באמצעות רשתות חברתיות לא התחיל השנה והוא קיים כבר מזמן, אך יחד עם זאת, לא יהיה מופרך לשער כי גוגל גלאס ישנו את סגנון השיווק על גבי הרשתות החברתיות. הסיבה לכך היא המיידיות של שיתוף תכנים באמצעות גוגל גלאס: משתמש יכול לשתף תמונה וסרטון וידאו בצורה מיידית, לקבל פידבק חיובי או שלילי וליצור פרסום עבור חברות, מוצרים ושירותים. כל זה יתאפשר ללא צורך לגשת למחשב או לקחת לידיים את מכשיר הסמארטפון.

משתמשי גוגל גלאס חושפים את כל החברים שלהם אל המלצות או חוות דעת. החשיפה תהיה מיידית, מהירה ומבוססת מיקום. בנוסף,  ביקורות יתווספו באופן מיידי אל תוצאות החיפוש של כל מי שחבר ברשת החברתית שלי.  תוצאות החיפוש  המוכרות לנו ישתנו: הן לא יהיו אובייקטיביות והאינדיקציה העיקרית אשר תקבע את המדרוג שלהן תהפוך להיות חברתית.

אפשרויות המדיה

מוצר כמו גוגל גלאסס מציע אפשרויות מדיה כמעט בלתי מוגבלות. מלבד הצפייה בסרטונים ובתמונות, המשקפיים מספקות פעילות חברתית מואצת. המשקפיים יחוברו אל הרשת החברתית גוגל פלוס ויעודדו את המשתמשים לשתף מידע ולהעלות תכנים. שיתוף כזה מאפשר שיווק מיידי, חיובי או שלילי. עסקים ובעלי אתרים יכולים לקבל מידע זמין ומהיר על אופי השימוש של הלקוח, לפנות אליו ולהציע הטבות המתאימות עבורו. השילוב בין הצעות שיווק ופרסום לבין אפשרויות המדיה הוא בעל פוטנציאל כלכלי אדיר.

שיווק בהסכמה דרך גוגל גלאסס

השינויים שעוברים על תחום השיווק והפרסום הם תוצאה של תהליך ארוך, אשר לא כולו מתנהל במימד הטכני. לצד הנוכחות של גוגל גלאסס וההשפעה של המוצר על הקהילה העסקית כולה, יש לציין מספר עקרונות יסוד אשר אומצו עוד לפני הגעת הטכנולוגיה. הכוונה כאן היא למושג “שיווק בהסכמה” (Permission Marketing): האפשרות לספק ללקוח מידע פרסומי ושיווקי רק לאחר שהוא נותן את הסכמתו לכך.

יש להבחין בין הסכמה חוקית, הקבועה בחוק ובנהלים, לבין הסכמה אמיתית. הסכמה חוקית מאפשרת שליחת דואר אלקטרוני למיליוני אנשים בו זמנית, רק משום שעשו טעות וחשפו את המידע הזה בלי לשים לב. הסכמה חוקית היא גם זו המאפשרת לחברות להציף את הלקוח האומלל במסרים שיווקיים משום שהסכים לכך בתנאי השימוש, אשר בעצמם מנוסחים בצורה דרקונית ומסובכת. לעומת כל אלה, הסכמה אמיתית נובעת מתוך אינטרס של הלקוח. בהסכמה אמיתית הלקוח הפוטנציאלי רוצה לקבל את המידע השיווקי ומוכן להפנות לכך את תשומת ליבו. למעשה, המעבר אל שיווק בהסכמה מדגיש את הערך של “תשומת לב”. בעידן בו ההפרעות מגיעות מכל מקום, בכל שעה ובכל סיטואציה, תשומת הלב של הלקוח היא המטבע החשוב ביותר עבור המשווק.

גופים ומפרסמים אשר ישכילו לנצל את תשומת ליבו של הלקוח ולהציע שיווק בהסכמה יוכלו להתגבר על הפרעות הקשב אשר כנראה ילוו את השימוש בגוגל גלאסס. שיווק בהסכמה יאפשר למי שמשתמש בגוגל גלאסס לקבל רק מידע רלוונטי עבורו. שיווק בהסכמה הוא חוזה, כתוב או לא כתוב, בין הלקוח למפרסם. צד אחד מתחייב להשתמש בתשומת הלב של הלקוח רק לטובת מידע מסוים, עליו הם הסכימו מראש. זו היא מהפכה בתחום השיווק והיא מקבלת תוקף מיוחד לקראת הכניסה של גוגל גלאסס לחיינו.

אם התוכן נחשב מלך בעולם של היום, בגוגל גלאסס תוכן הוא הכל

דרך פעולה אחרת לקראת ההפצה של גוגל גלאסס דורשת שיתופי פעולה. את שיתופי הפעולה האלו כדאי לבצע עם אפליקציות המציעות שירותי תיוג אוטומטיים ויצירת “תוכן חכם”. המטרה של שיתוף הפעולה הזה בין האפליקציות לבין בעלי העסקים, המפרסמים או המשווקים היא להפוך את השימוש בגוגל גלאסס לנוח ופשוט יותר. משתמשים אשר יאמצו את התוצר של שיתוף הפעולה ייחשפו אל מהלכי פרסום ושיווק המתאימים להם. אפשר למשל להשתמש בפונקצית תיוג אוטומטי אשר תתבצע על גבי כל מוצר הנגלה לעיניו של המשתמש בגוגל גלאסס. אפשר גם לפתח אפליקציה מקוונת שתציע למשל, רכישה מיידית של מוצרים כגון בגדים, אביזרים, מאכלים ואפילו רכבים.

חשוב לציין שהמידע בגוגל גלאסס מופיע על גבי החלק העליון של המסך ולפחות בשלב הראשון לא צפוי להשתלב במידע האמיתי.

איך מתכוננים ליום שאחרי הפצת גוגל גלאסס?

יש מספר דרכים בעזרתן ניתן להתכונן ליום בו גוגל גלאסס יגיעו להפצה המונית:

  1. בראש ובראשונה, כדאי להמשיך ולעקוב אחר עדכונים שמוציאה גוגל, לעקוב אחרי עדכונים גם כאן בבלוג AskPavel (מבטיח לעדכן בכל דבר מעניין שיתפתח).
  2. בעלי עסקים שעדיין לא עשו זאת צריכים להזדרז ולפתוח ולקדם עמוד ברשת החברתית גוגל פלוס, בגלל שכמו שגוגל שילבה את גוגל פלוס בהדיקות בתוצאות החיפוש האורגניות, היא בטוח מתכננת מהלך גם עבור גוגל גלאסס.
  3. עסקים צריכים להתמקד באופן אובססיבי כמעט בשיפור וקידום התוצאות המקומיות בגוגל מקומות. גוגל גלאסס הוא מוצר גיאו-ספציפי מובהק ולכן בעלי העסקים שיזכו לחשיפה האורגנית הגבוהה ביותר יהיו אלה ש”יתאבדו” על הקידום מבוסס מיקום.

מבחינה אסטרטגית, משווקים ומפרסמים צריכים לזכור כי גוגל גלאסס עומדים לשנות את הדינאמיקה מול הלקוח. באופן מעט מפתיע, מערכת היחסים תהפוך להיות א-סינכרונית: במקום להציף את המשתמש במודעות או פרסומות, השיווק יהיה דומה לשליחת הודעות SMS. המפרסם יצטרך להחליט מתי לשלוח למשתמש הודעה, אשר תופיע על גבי מסך המשקפיים. המשתמש בתורו יוכל להחליט האם להשתמש במודעה ולאמץ אותה, או לחילופין להתעלם ממנה ואולי גם להתלונן על הפרעה בפרטיות. זהו מהפך טוטאלי ביחס אל שיווק מודרני וכדאי להיערך אליו. על המשווקים לספק למשתמש תועלת, ולא רק פרסומות או הבטחות.

איך אתם צופים שגוגל גלאס ישפיעו על השיווק באינטרנט?

לסיכום, גוגל השקיעה מאות אלפי שעות מחשב ומיליוני דולרים בפיתוח של גוגל גלאסס וההשפעה של המוצר עומדת להיות דרמטית. תחום השיווק באינטרנט צפוי להשתנות ולקבל מאפיינים חדשים אשר לא היו קיימים בעבר. מצד שני, ניתן להיערך לשינויים האלו במידה ומבינים את המשמעות של גוגל גלאסס, את האפשרויות של המוצר ואת החזון של חברת גוגל. שילוב בין הפרמטרים הללו מגלה לא מעט על העתיד של תחום השיווק באינטרנט, ועל עתיד האנושות בעולם המערבי בכלל.

איך לדעתכם זה ישפיע על המשווקים באינטרנט? נשמח לשמוע את דעתכם…

נכתב על ידי
בעלים משותף של קורל, בית תוכנה המעניק פתרונות יצירתיים בתחום המסחר המקוון (Magento) וסביבות הלמידה המתוקשבות (Moodle).
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

19 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

19
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.