כבר תקופה ארוכה שאני עוקב אחרי הבלוג GrooveHQ בו יזם אמריקאי בשם אלכס מתעד את תהליך הקמת הסטארט אפ שלו מאפס. אחרי שכבר עשה אקזיט ומכר חברה, הפעם החליט לתעד את המסע שלו להקמת מיזם חדש, שלב אחרי שלב. אבל אלכס לא מסתפק רק בתיעוד המסע אלא עשה משהו מדהים נוסף – הוא הציב לעצמו יעדים מספריים ושיקף אותם מדי חודש.

בהתחלה היעד היה להגיע ל-$100K הכנסות בחודש אבל יחסית מהר הוא חצה את המספר והיה צריך להציב לעצמו רף חדש וגבוה יותר. ספק אם הוא האמין שאחרי שנתיים הוא כבר יהיה בליגה של הגדולים עם יעד של $10M הכנסות בשנה.

מדהים, לא?

תחשבו על זה ככה, ברגע שאנחנו מציבים לעצמנו יעד בלי לשתף אותו, אין מי שישפוט אותנו וכך נוצר מצב שהתת מודע לא באמת משקיע 100% אנרגיה, גם אם אנחנו ממש רוצים להצליח. לעומת זאת כשיש ציפיות ואנחנו במבחן, יש דרייב שדוחף אותנו להישגיות. מה שאני אומר פה בעצם זה שהתיעוד והצבת היעדים בצורה פומבית, הם אלה שעזרו לו, בין היתר, להגיע ליעד כל פעם מחדש.

אז למה החלטנו לעשות פרויקט שקוף משלנו?

בגלל שתי סיבות עקריות:

1. עקרון היסוד של AskPavel

מי מכם שהתחיל את דרכו בעולם ה-SEO לפני 10 שנים בטח זוכר שלא היו מספיק מקורות מידע. גם אלה שכתבו על זה, לא באמת חשפו הכל והעדיפו לשמור את השיטות “העסיסיות” לעצמם. מכאן הגיעה ההחלטה להקים פלטפורמה שבה כולם ישתפו מהידע והנסיון שלהם כדי שכולנו נוכל ללמוד יחד מאחרים. אז זה רק טבעי שארצה לפרסם פרוייקט שקוף באתר שכל המהות והסיבה להקמתו היא שקיפות.

2. רצון לעזור לבעלי עסקים

אחת הסוכנויות שלנו מתמחה בקידום עסקים קטנים, קוראים לה TeraLead. לצערי לא מתאפשר לנו לשרת את כל העסקים שפונים אלינו בגלל מגבלות תקציב ולכן החלטנו ליצור את הפרויקט הזה במטרה ללמד כמה שיותר בעלי עסקים איך לקדם את האתר שלהם באינטרנט בעצמם בלי תקציב גבוה. בשנה הקרובה אני הולך לעבוד צמוד לצוות Teralead בניהולו של מוטי מגל, כדי לשתף אתכם בתהליך החשיבה והקידום של האתר שבחרנו (חכו, תכף נגיע לזה). כל חודש אני הולך לשקף ולספר לכם איך אנחנו מתקדמים במדדים השונים. להבדיל מאלכס מ-GrooveHQ, אנחנו החלטנו לתעד את התהליך מ-0, כלומר מהרגע שהאתר עולה לאוויר.

המטרה – ממש כמו שהכריזה הכותרת, היא לבנות אתר שאחרי שנה, יבקרו בו 35,000 גולשים בחודש. כל זאת באמצעים אורגניים (SEO, אימייל מרקטינג, שיווק באמצעות תוכן, שיתופי פעולה, שיווק משפיענים ועוד) ותקציב נמוך מאד של קידום ממומן. בחודש הראשון הבאנו כבר 6,000 גולשים והאתר הניב 4,000 ש”ח הכנסות (אמיתי, ראו דו”ח בסוף הפוסט). בהנחה שיש מקדם גדילה ברווחיות של 2.5 כפונקציה של העצמת המותג – המטרה תהיה שלאחר שנה הנכס יניב כ-50,000 ש”ח הכנסות מתוך 35,000 הגולשים אליהם אנו מכוונים.

[mailmunch-form id=”595617″]

אז איזה עסק בחרנו ולמה?

זה לא סוד שאני Early Adopter ונמשך לטכנולוגיות חדשות, בטח ובטח כשהן הולכות להשפיע על העתיד של כולנו בקנה מידה גדול. כמו שאני רואה את זה, “בלוקצ’יין” עונה על 2 העקרונות האלה ולכן כל כך הסתקרנתי כששמעתי על הטכנולוגיה הזאת לראשונה.

לפני חודשיים חברתי לבנאדם מדהים – בן סמוחה, מומחה בתחום הבלוקצ’יין והמטבעות הקריפטוגרפיים. כיום הוא השותף שלי במיזם שהולך להיות במרכז פרוייקט קידום האתר השקוף או כמו שאנחנו קוראים לו “הבלוק השקוף” (בלוק מלשון בלוקים בעולם הבלוקצ’יין, עוד מעט אסביר).

אז בלי מתח ודרמה מיותרת, הכירו את CryptoJungle – האתר שעתיד להיות קהילת הבלוקצ’יין והמטבעות הקריפטוגרפיים המוביל והמקצועי ביותר בישראל.

למה בחרנו דווקא באתר שעוסק בבלוקצ’יין?

עד פה, טיפלנו בסוגיית ה”איזה”, עכשיו נעבור ל”למה”. התשובה במשפט אחד – עקרון היסוד של הבלוקצ’יין.

משום מה, כל פעם שמישהו מדבר על בלוקצ’יין, אנשים ישר חושבים על ביטקוין, כאילו מדובר באותו הדבר. אבל זה רק מקטין את העוצמה והמהפכנות של הבלוקצ’יין. בפועל, ביטקוין זה טיפה בים. ההבדל בין ביטקוין לבלוקצ’יין הוא בערך כמו ההבדל בין “אינטרנט” לבין “ג’ימייל”. ביטקוין הוא מטבע אחד מתוך קבוצת מטבעות קריפטוגרפיים. נכון, הוא הראשון, המפורסם ובעל הערך הגבוה ביותר, לכן גם כולם מכירים אותו. אבל תכלס, יש מעל 1,000 מטבעות כאלה! והעולם הזה של מטבעות קריפטוגרפיים זה רק תחום אחד שנמצא תחת מניפת האפשרויות של “בלוקצ’יין”. מבינים את היחס?

בלוקצ’יין היא תפיסה עם רעיון מרכזי – יצירת רשת שקופה לכולם המאפשרת פעילות בין אנשים ללא צורך בפיקוח של ישות ניהול מרכזית. זה בעצם כמו יומן אינטרנטי שמתעד בשקיפות מקסימלית את כל הפעולות שמתבצעות על גבי הרשת הזו. ואין תחום יותר מתאים לפרוייקט “קידום אתר שקוף” מתחום שבו השקיפות היא אבן הבסיס. אז ממש כמו יומן הבלוקצ’יין שפתוח לכולם, כך פרוייקט הבלוק השקוף הולך להיות יומן שבו נתעד את כל הפעולות שלנו בשקיפות.

איך האתר הולך לעשות כסף?

סיכום חודש 1 – דצמבר, 2017

אחרי ההקדמה הארוכה בואו נצלול ישר לתכלס’. כל חודש נתעד את כל הפעולות שעשינו באותו החודש, הכלים שהשתמשנו בהם והחשיבה שעמדה מאחורי כל מהלך שיווקי. בסוף נציג טבלת מספרים שמפרטת את ההתקדמות של האתר במדדים השונים (טראפיק, לידים, שיתופים, מנויים וכו’).

אלו הפעולות שעשינו בחודש הראשון:

בחירת שם\דומיין

כל עסק מתחיל (ויכול גם להסתיים…) בבחירת השם. וברגע שמתחילים לרוץ, כבר אין דרך חזרה. לכן הייתי מתעכב על זה הרבה זמן, וכך עשינו.

דומיין מוצלח מבחינתנו היה צריך לעמוד בפרמטרים הבאים:

ואכן עולם הקריפטו יחסית חדש בארץ וסבוך מאד, יש הרבה בלבול סביבו ואי הבנה, סוג של ג’ונגל. לכן Crypto Jungle בדיוק מתאר את הייעוד של האתר – לעשות סדר בג’ונגל של עולם הקריפטו.

הבחירה לא הייתה פשוטה. בשלב הראשון יצרנו קבוצת וואטסאפ עם כמה משתתפים והתחלנו לזרוק לאוויר שמות. כל שם שנזרק בקבוצה היה צריך לענות על 2 פרמטרים – לוודא שלא קיים אתר כזה כשמחפשים אותו בגוגל בעברית ואנגלית ושהדומיין הישראלי פנוי. כל שם שכולם הסכימו עליו הועבר לקובץ אקסל ולבסוף צבענו באותו אקסל יתרונות בירוק וחסרונות באדום – כך נבחר השם המנצח.

תהליך בחירת דומיין

עיצוב לוגו

בדומה לשם והדומיין, הלוגו חשוב לא פחות. הלוגו הוא הסימן של העסק, התמונה שמייצגת את העקרונות המרכזיים והמסר שרוצים להעביר ללקוחות הפוטנציאליים והמבקרים באתר.

ביקשנו בבריף ששלחנו למעצבת לכלול את שם האתר יחד עם אייקון שישלב בין עולם הקריפטו לאלמנט כלשהו שמזכיר ג’ונגל כדי לשמר את משמעות השם. קיבלנו את הגרסאות הבאות:

גרסאות ראשוניות ללוגו

הרגשנו שגרסה 1 מעבירה הכי טוב את האלמנט של הג’ונגל (כף רגל עם ציפורניים שמשדרת עוצמה וחוסר רחמים כיאה לג’ונגל) וגם בגלל הירוק שמזכיר ג’ונגל. אבל הפריע לנו משהו בשילוב של הצבעים אז ביקשנו לגוון קצת את האפשרות הראשונה. זה מה שקיבלנו:

גרסאות סופיות ללוגו

מכאן הכי התחברנו לאפשרות 4 ועליה סגרנו.

בהקשר הזה חשוב מאד לא להתפשר. נסו לשאוף עד כמה שאפשר לשלמות. אני מאד נגד שאיפה לשלמות כי אני מאמין שזה קוטל פרודוקטיביות, אבל בחירת שם ולוגו הם יוצאים מן הכלל מבחינתי.

ביקשנו לוגו מלבני לאתר כדי שההאדר לא יהיה רחב מדי (מה שהיה תופס הרבה מקום ומסתיר את התוכן). את הלוגו הרגיל שמנו בעמוד הפייסבוק, שם ריבוע עובד טוב.

קניית דומיין וחיבור לאחסון

למרות שאני קונה את כל הדומיינים שלי ברשם דומיין דה נט, במקרה הזה בחרנו ב-Box מטעמי עלויות בלבד כי הדומיין שם עולה 49 במקום 83 ש”ח לשנה (פרויקט שקוף, מנסים לצמצם כמה שיותר הוצאות). קנינו גם גרסאות בינלאומיות של הדומיין למקרה שבעתיד נרצה לפעול בחו”ל. בכל זאת רצינו להשאיר לעצמנו את האופציה פתוחה.

האתר מאוחסן בשרתים של SPD (סדר גודל של 50 ש”ח בחודש) ובנוסף עשינו חיבור לשירות של CloudFlare בעיקר בגלל 4 סיבות:

בניית אתר

בחרנו בוורדפרס כי כשמדובר על קהילה בדמות בלוג אין פלטפורמה מתאימה יותר. מה גם שיש לנו הכי הרבה נסיון איתה בגלל שאר האתרים שאנחנו מנהלים ומקדמים.

אינטגרציות, הגדרות SEO ואלמנטים שיווקיים

אימוג'י במייל

הגדרת פופאפים

יצרנו פופאפים לאיסוף לידים והרשמה לניוזלטר. השתמשנו ב-Mailmunch כי כבר עובדים איתם שנים ומכירים את המערכת (חינם בתוכנית של אתר בודד), אבל פרסמנו בעבר פוסט שמשווה מערכות פופאפ לאתר אם אתם מעדיפים משהו אחר. ככה נראים הפופאפים לאיסוף לידים:

פופאפ הרשמה לניוזלטר

המטרה הייתה ליצור מסר מסקרן שיפנה לנרטיב של “אל תשאר מאחור”, וזה גם מתחבר למסר של “ג’ונגל” בשם האתר. בגלל שיש אי וודאות והרבה שאלות סביב הנושא סביר להניח שהגולש באתר לא מכיר את התחום עדיין לעומק ולכן את הקהל הזה בדיוק אנחנו מנסים לתפוס (זה גם הקהל שבסוף יקנה את הסדנה שלנו, לא קהל המתקדמים).

[highlight color=”yellow”]טיפ: שימו לב שכל הניסוחים שלנו תמיד מופנים ל-2 המינים כדי להגדיל את ייחס ההמרה.[/highlight]

 

הסוג השני של הפופאפים מופיע בעמוד הקורס ועמוד הסדנא ונועד לקחת פרטים של לקוחות פוטנציאליים שהתעניינו. פופאפ אחד קופץ כשמקליקים על כפתור לקבלת פרטים נוספים והשני זה פשוט טופס קבוע בסיידבר שנגלל יחד עם הגולש. זה נועד להבטיח מקסימום הנגשת האפשרות ליצור קשר. אגב, הרבה אומרים “אם לקוח באמת רוצה הוא ימצא דרך למצוא קשר, אין צורך להציף אותו בטפסים”. והם צודקים חלקית – אכן אם מישהו ירצה לחפש דרך הוא ימצא אותה, אבל הנגשת הטפסים מגדילה את הסיכוי שמישהו ירצה ליצור קשר, מהנסיון שלי זה משפר את ייחס ההמרה וזה נבדק עשרות פעמים.

טופס לידים

שימו לב שכאן במסך השני של הטופס אין קריאה לפעולה לעשות לייק כי הלקוח הפוטנציאלי כאן הרבה יותר מוכוון המרה ולכן נציע לו ישר את טופס הסליקה כדי לבצע תשלום. בגלל שיש הרבה עניין ומשאבי המכירות שלנו מוגבלים, רצינו להקל על לקוחות שבוודאות רוצים להירשם כדי שלא יפספסו את ההזדמנות ועד שיקבלו את השיחה הכיתה כבר תהיה מלאה (אנחנו עושים סדנא אינטימית בכיתות של 12 איש בלבד כדי שכל אחד יקבל תשומת לב וייחס אישי).

המסך השני בפופאפ לאחר מילוי הפרטים זה פשוט Must במונחים של יחס המרה. אם אני לא טועה ג’ף בזוס פעם אמר באחד הראיונות “לא להציע ללקוח מוצר נוסף אחרי ששלף את האשראי זה להשאיר כסף על השולחן”.

ברגע שהגולש ממלא פרטים הוא אוטומטית מתווסף למערכת ה-CRM איתה אנו עובדים וכך תהליך המכירות אפקטיבי יותר. זה נעשה באמצעות התממשקות API שבה תוכמת מערכת ה-CRM שלנו Lead.im.

[highlight color=”yellow”]טיפ: ברגע שמשתמש מכניס את הפרטים שלו הוא לא רק נכנס ל-CRM אלא אוטומטית מצטרף גם לרשימת הדיוור (הרשימה אליה מצטרפים אנשים מהפופאפ של הניוזלטר בסעיף הקודם). כמובן בגלל חוק הספאם, חשוב לוודא שהגולש מבין את זה ולכן המסר של כל טופס כזה אומר במפורש שיישלחו אליו עדכונים ולא רק ניצור איתו קשר. הפוך זה לא אמור לעבוד – כלומר מי שהצטרף לניוזלטר לא אמור להתווסף ל-CRM כי אחרת אם נחזור אליו וננסה למכור לו משהו זה רק יכול ליצור אנטגוניזם.[/highlight]

חיבור פייסבוק לאתר ובניית אסטרטגיה ראשונית

רוב הקהל שלנו נמצא בפייסבוק אז היה לנו חשוב ליצור שם נוכחות. בתור התחלה יצרנו עמוד פייסבוק והתחלנו להגדיר את הבייסיק:

בגלל שאנחנו רק בתחילת הדרך לא רצינו להשקיע בשלב הזה הרבה מחשבה על האסטרטגיה שלנו בפייסבוק. העדפנו קודם לבנות את התוכן הראשוני ולבצע את כל האופטימיזציה כדי להתחיל לבנות קהל. לכן בשלב הראשון החלטנו להתמקד ב-3 סוגי תוכן מרכזיים שנעלה לעמוד:

  1. כל פוסט שמתפרסם באתר בתוספת איזשהו טקסט שכולל קריאה לפעולה או נסיון למשוך לדיון, לדוגמא:

(קיבל 4,785 חשיפות)

  1. מאמרים אורחים שאנחנו מפרסמים מחוץ לאתר, לדוגמא:

(קיבל 6,426 חשיפות)

  1. קמפיין “הידעת” שרץ קבוע. חיפשנו באינטרנט 30 עובדות מעניינות שקשורות לעולם הקריפטו, עיצבנו תמונה ייחודית והעלינו סטוק של עשרות הידעת לעמוד כך שכל כמה ימים עולה תמונה חדשה. זה לא מביא טראפיק כי בכוונה אנחנו לא שמים קישור לאתר, אבל בהחלט רואים שאנשים משתפים וזה יוצר אינטראקציה שעוזרת לעמוד לצמוח (שלא לדבר על זה שזה באמת תוכן מגניב למי שמתעניין בתחום):

פרויקט הידעת על קריפטו

העלאת תוכן ראשוני לאתר

סלחו לי אבל אני הולך לכתוב שהתוכן הוא המלך פשוט כי התוצאות של החודש הראשון רק מוכיחות את זה (סבלנות, למטה מחכה סיכום). בדיוק בגלל הסיבה הזו החלטנו להשקיע הכי הרבה בתוכן. כל פיסת תוכן שעולה עוברת עריכה ברמה פסיכית כדי לוודא שהיא מושלמת מכל הבחינות. יש לנו הרבה תוכניות לתכנים שיעלו באתר ועליהן נשתף בחודשים הבאים.

בינתיים בחודש הראשון כדי שלא נעלה לאוויר עם אתר ריק עשינו מיפוי של כל המדריכים הבסיסיים והחשובים ביותר בעולם הבלוקצ’יין מחולקים ל-3 קבוצות עיקריות. בגלל שכל מאמר כזה מטרגט ביטוי ליבה ספציפי זה טוב לנו שהם יהיו באתר כי ככה בעתיד כל פעם שנדבר על הנושא במאמרים חדשים נוכל לקשר למאמר הבסיס שכבר יהיה קיים באתר שלנו.

בן, השותף שלי במיזם, תותח על אבל העדפנו שיתמקד ביצירת תוכן טכני למתקדמים יותר ולכן כתיבת תוכן ראשונית הוזמנה מסרבולה (גילוי נאות – שירות שלנו). מצאנו כותב עם התמחות פיננסית\טכנולוגית ושלחנו לו בריף עם מקורות להשראה וכמות מילים:

כתיבת תוכן ראשוני לאתר

כדי להקל על הגולשים שרוצים להגיע למאמרי הבסיס, החלטנו לשבץ אותם במיקום זמין ונגיש מכל עמוד שנמצאים באתר. את רוב המאמרים אפשר למצוא תחת לשונית “מדריכים” בניווט העליון באתר ומספיק רק לעמוד על הלינק כדי שייפתח מגה תפריט. בעבר כתבנו כמה צריך להיזהר עם מגה תפריטים כדי לא לפגוע בהיררכייה וזרימת Link Juice לעמודים המרכזיים, אך במקרה הזה ה-UX גובר על ה-SEO:

תוכן ראשוני בתפריט

תכנון תוכן שיעלה על בסיס קבוע

כדי להפוך לאתר המוביל בתחום עלינו לספק בו מגוון סוגי תוכן שיענו על כל הצרכים שיש לאנשים בתחום. אז אחרי שהעלינו את התוכן הראשוני, התחלנו להעלות לאתר גם את התכנים הבאים בתדירות קבועה כאשר מכל מאמר קישרנו אחורה למאמרי הבסיס שכבר מופיעים באתר כדי לחזק אותם על הביטויים שלהם:

סיכום מספרים – דצמבר 2017

טוב האמת שבזמן כתיבת שורות אלו אני רואה באתר שיש עוד הרבה דברים שעשינו ולא כתבתי עליהם, אבל כדי שיהיה סדר סיכמתי רק את הדברים שנעשו בחודש הראשון של הפעילות. בסיכום הבא נדבר על כל הדברים שנעשו בחודש ינואר.

מדי חודש אחשוף את כל המספרים שלנו ואם יש מידע נוסף שמעניין אתכם – תרגישו חופשי לשאול. המטרה היא שכולנו נלמד מזה וגם אנחנו נשמח ללמוד מכם איך להשתפר.

שיתופים למאמרים86

דירוגים בגוגל 18

טראפיק לאתר 6,041

 שיתופים לפוסטים  ביטויים מדורגים בגוגל  סך הכל טראפיק

עוקבים בפייסבוק251

מנויים לניוזלטר 199

הכנסות מהאתר 4,000

 עוקבים לעמוד פייסבוק  מנויים לניוזלטר  סך הכל הכנסות (ש”ח)

יש לכם שאלות?

אשמח לעזור לכם עם האתרים שלכם, תרגישו חופשי לשאול כאן שאלות בתגובות כדי שכולם יוכלו ללמוד מזה. אגב, אשמח לשמוע מה עובד לכם הכי טוב – איזה פלאגינים לוורדפרס נוספים אתם ממליצים להתקין? מה האסטרטגיית התוכן שלכם בפייסבוק? יש לכם אתר בתחום הקריפטו והייתם רוצים לעשות שיתוף פעולה?

נתראה בחודש הבא 🙂

[mailmunch-form id=”595617″]

0 0 הצבעה
קלות השימוש
0 0 הצבעה
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעה
תמיכה טכנית
0 0 הצבעה
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest
74 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות