האם קישור צריך טראפיק כדי להיות יעיל? [3 מקרי חקר]

עמית אדלר
research

קישורים היו ונשארו אחד הפקטורים המכריעים בכל הנוגע לקידום אורגני. כמובן שמסביב יש פרמטרים חשובים לא פחות כגון CTR אורגני, חלוקת אנקורים נכונה, אופטימיזציה קפדנית והיררכיה ללא תקלות. אבל גם אחרי כל זה, כאשר אנו רוצים לדחוף ביטויים תחרותיים, כמעט תמיד נבוא בשעריהם של הקישורים הנכנסים.

ההיגיון אומר לנו כאנשי SEO – וכן כבני אדם באופן כללי – שקישור שיוצב באתר חסר טראפיק, הוא קישור חסר תועלת. מה יועיל לנו הקישור אם אף אחד לא נכנס לאתר או אם איש לא מקליק עליו?

אבל מסתבר שהדברים אינם כה פשוטים כפי שההיגיון האנושי מכתיב לנו. מרגע שאנו צוללים לעולמו ה”קוואנטי” של האינטרנט, מוטב להפריד בין היגיון לבין המציאות בשטח. הנה כמה מקרים שעלולים לגרום להיגיון להתהפך בקברו.

מקרה 1 – המחקר של Ahrefs

לחברת Ahrefs יש את אחד ממסדי הנתונים המובילים כיום בכל הנוגע לגרף הקישורים באינטרנט. הזחלן של החברה פועל 24 שעות ביממה, ומעבד 5 מיליון דפי אינטרנט בכל דקה. מתוקף כך החברה מסוגלת לעקוב אחר ביצועיהם של מיליוני דומיינים ודפי אינטרנט, ולהסיק מסקנות כלשהן אודות הפרמטרים הדרושים לקישור איכותי.

במחקר שנעשה על ידי החברה בתחילת 2019, נשאלה השאלה האם קישורים שנמצאים בדפים בעלי טראפיק גבוה – מסייעים להגיע למיקומים טובים יותר. החברה בדקה כ-45,000 מילות מפתח גנריות (לא ממותגות) בעשירייה הראשונה בגוגל, ובדקה מה המתאם הסטטיסטי בין המיקומים למספר פרמטרים.

ניתן לראות שקישורים המגיעים מדפים בעלי טראפיק, מקבלים קורלציה נמוכה מדי לעומת מה שמכתיב ההיגיון. אומנם מדובר אך ורק בקורלציה ולא בסיבתיות (כפי שכולנו כל כך אוהבים להגיד בתעשייה), אך הקורלציה הזו נמוכה מאוד בשביל להכתיב שטראפיק מהווה מדד להשפעתו של קישור על מיקומים. הבדיקה בוצעה הן על קישורים מתוך דפים, והן על קישורים מתוך דומיינים – והתוצאות היו דומות.

מחקר קישורים של ahrefs
Credit: ahrefs


אין ספק שממצאי הבדיקה אינם חד משמעיים, אבל מה שכן ניתן לומר הוא שאפשר לקבל מיקומים בדף הראשון בגוגל גם אם הקישורים שלכם נמצאים בדפים/אתרים חסרי טראפיק.

ואם כל זה לא מספיק לכם, הנה דוגמה נוספת שתנסה לסבר את האוזן.

מקרה 2 – דומיינים פגי תוקף

אם אתר גדול כגון כלכליסט יחדל מלהתקיים וכל עמודיו יימחקו בזה הרגע, האם הדומיין יאבד מכוחו? ענו על השאלה הזו – וקיבלתם תשובה האם קישורים חייבים להיות באתרים עם טראפיק כדי להיות יעילים.

אחת השיטות היעילות ביותר לקידום אורגני בגוגל (בישראל, לפחות) היא לקנות דומיינים חזקים ופגי תוקף. לצורך כך צריך לדעת לבחור את הדומיינים הנכונים, ואחת השיטות לעשות זאת היא לבדוק מראש את פרופיל הקישורים שלהם.

רגע לפני שאנו קונים את הדומיין פג התוקף, עלינו לוודא שהקישורים הנכנסים שלו איכותיים וחזקים מספיק. לדוגמה, אם מצאנו דומיין ישן ופג תוקף של ארגון ידוע ומפורסם, רוב הסיכויים שיהיו לו קישורים איכותיים ממקורות חזקים כגון אתרי ממשלה ו/או אתרי חינוך ו/או אתרי חדשות ותוכן מובילים.

לאחר שווידאנו זאת, נקנה את הדומיין ונחליט מה לעשות איתו. הדבר הכי טוב יהיה להקים עליו אתר חדש, חובה באותו נושא או בנושא מקביל לפחות. לדוגמה – אם קנינו דומיין חזק של אתר בנושא מלגזות, מאוד לא מומלץ להקים עליו אתר חדש בנושא ממתקים. אפשרות נוספת (פחות מועדפת) היא לבצע הפניית 301 מהדומיין שקנינו לאתר שאנו רוצים לקדם.

ברגע שיש לנו רשת אתרים הבנויה על דומיינים חזקים ופגי תוקף, נתחיל לראות שיפורים משמעותיים במיקומים עבור קישורים היוצאים מהם. מדוע, בעצם? הרי אם הדומיין כבר פג תוקף, ועד לאחרונה לא התקיים עליו שום אתר בפועל – אין לדומיין הזה שום טראפיק הלכה למעשה.

ובכל זאת, מרגע שהקמנו על הדומיין אתר חדש ו/או ביצענו לו הפניה לאתר אחר – ההשפעה שלו תהיה משמעותית. וכל זה בלי טיפת טראפיק (לפחות בתחילת התהליך).

מקרה 3 – כניסות ממקורות Referral

חלק משמעותי מעבודת ה- SEO היא לבנות ולייצר קישורים נכנסים. אבל כאשר נבדוק בגוגל אנליטיקס האם הגיע טראפיק מהקישורים שיצרנו – נגלה למרבה האכזבה שרובם לא הביא אפילו קליק אחד. אלו שכן הביאו כמה כניסות או אפילו כמה המרות, שקולים בקושי לאחוזים בודדים מסך הטראפיק הנכנס לאתר.

אז מצד אחד אנחנו טורחים ושוקדים לבנות קישורים, ומצד שני הם מביאים בקושי אחוזים בודדים מהטראפיק לאתר. אם כך מה התועלת בהם? מה התועלת ב-100 קישורים שרק 10 מהם הביאו כניסות בפועל לאתר?

אם יעילותו של קישור הייתה נמדדת אך ורק באמצעות הטראפיק שסביבו ו/או הטראפיק שהוא מביא בפועל, קידום אתרים אורגני לא היה עובד. למעשה, בניית קישורים היא ההוכחה האולטימטיבית שקישורים לא צריכים שום טראפיק כדי להשפיע על מיקומים בגוגל. רוב הקישורים שאנו בונים לא מייצרים שום טראפיק לאתר המטרה, ובכל זאת משפיעים על מיקומיו בתוצאות החיפוש.

אז מה כן חשוב ליעילותם של קישורים?

למרבה הפלא התשובה תהיה פרופיל הקישורים של הדומיין בו מוצבים הקישורים, ולא הטראפיק שיש או אין בו. אני יודע שזה נשמע כאילו חזרנו לעידן הטכני של SEO שהתקיים לפני 2011, אבל עם נתונים בשטח (קורלציות או לא קורלציות) קצת קשה להתווכח.

חלק מאנשי ה-SEO המוצלחים ביותר כיום בישראל (אלו שנמצאים בדף הראשון בביטוי הכה תחרותי), משתמשים באתרים שהוקמו על דומיינים פגי תוקף – וזה עובד להם מצוין. אני לא יודע אם השיטה הזו עובדת באותה יעילות גם בקידום בחו”ל, אבל בכל הנוגע לישראל היא בדרך כלל עושה נפלאות.

 

תגיות רלוונטיות: בניית קישוריםטראפיק
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

7 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

7
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.