מחקר: איך בלוגרים משפיעים בעידן המדיה החברתית? | AskPavel
קידום אתרים » חדשות קידום אתרים ושיווק באינטרנט » מחקר: איך בלוגרים משפיעים בעידן המדיה החברתית?

מחקר: איך בלוגרים משפיעים בעידן המדיה החברתית?

עולם יחסי הציבור השתנה בשנים האחרונות מן הקצה אל הקצה – ערוצי המדיה החברתית השונים מאפשרים לנו כיום למנף בצורה משמעותית את החשיפה והאפקטיביות של יחסי הציבור, וכל חברת יח"צ שרוצה להדביק את הקצב חייבת לכלול בצוותה מומחה למדיה חברתית, שישלים את יכולות הפירמה וימנף את פעילות היח"צ במדיה זו.

מחקרים שפורסמו לאחרונה ע"י eMarketer בארה"ב בנושא בלוגים והשפעתם בארה"ב, חושפים את הנתונים הבאים:

במחקר הראשון שנעשה בקרב הגולשים נמצא כי-53% מהגולשים באנטרנט קוראים בלוגים. כמו כן נמצא כי מספר זה אף צפוי לגדול ולהגיע לכ-60% בשנת 2014 (יש להוסיף ולומר שעליה זו צפויה על אף העובדה כי המדיה החברתית ובראשה פייסבוק מהווה, עבור חלק מהצרכים, תחליף לבלוגים).

גידול בקריאת בלוגים בארה"ב

לשאלה מדוע הינך מבקר בבלוגים? כ-35% ענו כי הם עושים זאת לצורך קריאת ביקורת על מוצרים ו-30% ענו שהם עושים זאת לשם קבלת המלצות על מוצרים.

במחקר אחר שנעשה בקרב בלוגרים כ- 38% מהם טענו שהם כותבים על מותגים שהם אוהבים או שונאים ו- 34% טענו כי הם נוטים לכתוב ביקורות על מוצרים.

על מה בלוגרים כותבים?

אבל הנתונים הללו לא מאוד מפתיעים. מה שהופך את הנתונים למשמעותיים יותר, נעוץ דווקא בנוכחות של אותם בלוגרים במדיה החברתית – בלוגרים מובילים אשר מיצבו את עצמם כמומחים בתחומם, מפרסמים מדי יום תכנים לאלפי ואף עשרות אלפי עוקבים המתייחסים לפוסטים שלהם כמקצועיים ואובייקטיביים לכל דבר.

במחקר שערך לאחרונה מכון שילוב מילוורד בראון בניסיון להבין את דמותו של הצרכן הישראלי, סיפרו משתתפיו כי הגורם המהימן והמשפיע ביותר עליהם לקבלת מידע הוא חברים ומכרים ברשתות חברתיות ובפורומים. המשתתפים סיפרו כי חוות דעת כאלה תרמו במקרים רבים להכרעה בהתלבטות אם יקנו מוצר, והיו אף כאלה שבחרו או שללו מותג על סמך חוות דעה אחת של מכר מוסמך.

בלוגרים הפכו למובילי דעה ובניית מערכת יחסי עבודה עימם מאפשרת לנו להעביר באמצעותם מסרים. חשוב שנראה בבלוגרים עיתונאים לכל דבר – אם בעבר עבדנו רק מול עיתונאים, בעולם החדש מובילי דעה ובלוגרים מובילים הם חלק בלתי נפרד מערוצי היח"צ שלנו.

ובכן – קיימת השפעה הולכת וגוברת של בלוגרים על קוראיהם וחלק מהקוראים הללו הם קהל היעד שלך!

אז איך נבנה מערכת יחסים אפקטיבית עם הבלוגרים?

  1. אתר את הבלוגים המובילים בתחום שלך (ספורט, אופנה, צרכנות, הורות וכו).
  2. למד אותם! כנס לבלוגים והבן מיהו כל אחד מהם, במה הוא מתעניין, מה חשוב לו, מה מאפיין את הקהל שלו וכו'.
  3. בהתאם למידע זה, נסה לחשוב מה היתרון החשוב ביותר שיש למותג שלך להציע עבורו (שים את עצמך במקומו).
  4. גבש הודעת יחסי ציבור מותאמת אישית לכל בלוגר.
  5. השתמש בכותרות (ראשית ומשניות) אטרקטיביות המבליטות את יתרונות המותג שלך ואת הצורך עליהם הוא עונה.
  6. שלב בתיק המדיה קבצי תמונות ווידאו להמחשת המוצר/השירות, קבצים אותן ניתן יהיה לשלב בקלות בבלוג.
  7. עקוב אחר הפרסומים לגבי המותג שלך – למד מהתגובות והגב להם.
  8. הפץ פרסומים חיוביים במדיה החברתית.
  9. צור קשר רציף – עדכן בנוגע למוצרים/שירותים חדשים, מבצעי, פעילויות קידום מכירות וכו'.
  10. הזמן אותם לאירועי קידום מכירות והשקות.
  11. היעזר בהם – שתף אותם והתייעץ עמם.

מידע סטטיסטי אודות הפופולאריות של בלוגרים בישראל הינו מוגבל מאוד, אך ניתן לומר שאם עד לפני מספר שנים תפוצתם של הבלוגים הייתה בעיקר הודות להדהוד בתקשורת ההמונים, הרי שכיום המדיה החברתית מהווה מנגנון בולטות והפצה משמעותי עבורם. ואת הכוח הקיים בשימוש במדיה זו הבנו כולנו היטב בקיץ האחרון, כשראינו בארץ ובעולם, כיצד מהפכות חברתיות ופוליטיות נוהלו באמצעות המדיה החברתית.

מטרת יחסי ציבור הינה להגיע לציבור ולהעביר אליו את המסר, והערוץ אל הציבור אינו עוד רק דרך העיתונאים. אם נלמד לייצר מערכות יחסים עם הבלוגרים, נוכל למנף משמעותית את תוצאות יחסי הציבור שלנו.

אודות שני ירושלמי

שני ירושלמי
הכותבת היא מנהלת תחום שיווק SMB בחברת אפריל ייעוץ עסקי, חברת ייעוץ שיווקי, שיווק באינטרנט, יחסי ציבור ופיתוח עסקי.

עשוי לעניין אותך גם...

חדשות קידום אתרים

אמזון בישראל, סדרה של שינויים בפייסבוק ומה יש לגוגל להגיד על מיתוסים של SEO

אמאזון נכנסת לישראל, אבל מה זה בעצם אומר? אז כולנו שמענו על הכניסה של אמאזון ...

14 תגובות

  1. רונן ברזילאי

    כתבה עניינית ואקטואלית
    מעניין באמת לראות איך הבלוגרים הפכו לאחד מערוצי השיווק המרכזיים היום ברשת
    אין ספק שמדובר בערוץ ישיר ואפקטיבי במיוחד

    נשמח לראות עוד כתבות שלך
    תודה

  2. פבל ישראלסקי

    תודה רבה על העדכון שני!
    הפנייה לבלוגים באמת בעייתית והטיפים שכתבת טובים. לפעמים אנחנו מקבלים כאן כל מני פניות על שירותים ומוצרים חדשים ופשוט ישר מוחקים אותן כשרואים שמדובר במייל קבוצתי – חבל.

  3. רונן עפר

    פוסט יוצא מן הכלל – למרות שאני משוחד… 🙂

  4. ההבעיה בבלוגים שכל עוד שהם לא למטרת רווח אז קשה להם להגיע לרמה מקצועית גבוה בהקשר של סקירת מוצרים וכו' ואם הם למטרת רווח אז יש להם כל מיני אינטרסים והם יכולים להיות לא כל כך אובייקטיבים

    • שני ירושלמי

      לא לגמרי מסכימה – בלוגרים "בנשמה" , כאלה שמאוד אוהבים את התחום עליו הם כותבים ואת מה שהם עושים, הם כאלה שיספקו רמה מקצועית מאוד גבוהה גם אם זה לא למטרת רווח.

  5. מסכים. זהו אכן עידן הבלוגרים – השפעתם רק הולכת וגוברת ובארה"ב הם נחשבים מובילי דעה לכל דבר ועניין. בארץ לא לוקחים אותם מספיק בחשבון וחבל.

  6. בארץ למעט הבלוג שאנחנו נמצאים בו כעת (שהוא באמת נדיר לטעמי) אני לא רואה מצב של בלוגרים שהייתי רוצה לפרסם אצלם בתשלום. או שפשוט עוד לא נתקלתי בבלוגרים חזקים באמת בארץ..מישהו יכול לתת דוגמא לבלוגר שהייתם מוכנים לשלם לו בארץ?

    • שני ירושלמי

      הכוונה במאמר הייתה לחדד את ההבנה שלבלוגרים יש השפעה על יחסי הציבור ופעילות השיווק של מותגים, על אחת כמה וכמה בעידן המדיה החברתית ולכן על כל משווק לבחון מיהם הבלוגרים החזקים בתחום ולייצר עימם מערכת יחסים. לא מדובר במתן כסף אלא ביצירת קשר ובניית מערכת יחסים (להזמין אותם להשקות, לעדכן בחידושים להתייעץ עימם וכו') ולמעשה להבין את הכוח שלהם כערוץ תקשורת דומיננטי שרק ילך ותעצם. בארץ קיימים בהחלט בלוגרים חזקים, זה גם מאוד תלוי בתחום הפעילות – יש תחומים בהם הם ממש מובילי דעה.

  7. ככה מתחילים בגלל שאוהבים את זה, אחרי זה מבינים שיש הרבה כסף בפרסומות וכל מיני הצעות מחברות ואז משתנים 🙂

  8. לדעתי היתרון העצום של בלוגרים בעידן המדיה החברתית נובע מהשילוב בין בלוגים לרשתות חברתיות (כמו פייסבוק למשל) – גם אם בעל עסק חושב ש"רק" 35-30% מהאנשים קוראים ומושפעים מדעות של בלוגרים על רכשית מוצרים, עדיין כדאי לו ליצור שיתופי פעולה עמם מפני שכיום, כאשר לכל אחד יש פרופיל ברשת חברתית אחת לפחות, גם אם רק שני קוראים של הפוסט הנוגע לעסק שלך ישימו לינק אליו בפייסבוק, המידע ייחשף לעוד כ 600 אנשים בממוצע. אנשים אלו אולי לא מכירים את הבלוגר המקורי (ולכן לאו דווקא מושפעים מהמוניטין שלו כמומחה בתחומו), אבל הם כן מכירים את מפרסם הלינק וכאן נכנסת חשיבות הממצא של קבוצת שילוב על ההשפעה של חברים ומכרים ברשתות חברתיות על בחירה לרכוש/לא לרכוש מוצר.

  9. אני גם חושב שזה פוסט מצויין, אם כי גם אני משוחד. 🙂

  10. לא מרטין אתה צודק באמת פוסט מושקע בעל ערך רב תודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים