קידום אתרים » פרסום באינטרנט » פרסום בפייסבוק למתקדמים: צ'קליסט עם 102 שאלות קריטיות שחייבים לשאול
הטמעת גוגל אנליטיקס באתר
Alan Cleaver, Checklist, March 16 2010, Via Flickr, Creative Commons Attribution

פרסום בפייסבוק למתקדמים: צ'קליסט עם 102 שאלות קריטיות שחייבים לשאול

כיום, ניתן לומר ללא חשש כי הפרסום בפייסבוק הינו אחד מערוצי הפרסום האפקטיביים והאיכותיים בישראל ובעולם. עם למעלה מ-4 מיליון משתמשים בישראל, מתוכם למעלה מ-2.5 מיליון המבקרים בפייסבוק מדי יום, קשה להצביע על סיבה טובה מדוע לא לשלב אותו במסגרת פריסות המדיה של מרבית המפרסמים בישראל. לצד הגידול בכמות ובתקציבי הקמפיינים, מערכת הפרסום של פייסבוק השתכללה מאוד בשנה האחרונה, ומציעה עתה למפרסמים מגוון אפשרויות רחב מתמיד. פוסט זה אמור לעזור לאלו שכבר שמכירים היטב את מערכת הפרסום של פייסבוק ואת ה-Power Editor, ולסייע להם להגדיר מסעות פרסום תוך הקפדה שלא להשמיט פעולות חיוניות בעת הקמת, ניהול וניתוח הקמפיינים. כיצד תוכלו להפיק תועלת מירבית מפוסט הזה? כאשר אתם מקימים/מנהלים קמפיין בפייסבוק, החזיקו את הצ'קליסט (Check List) הזה לצדכם ועברו על כל הסעיפים לוודא שלא שכחתם פרט החיוני למהלך תקין של הקמפיין. האם הרשימה הזו מכסה את כל אפשרויות הפרסום בפייסבוק? לא, אך היא בהחלט מתאימה ל-99% מהקמפיינים הנפוצים.

תוכן עניינים

לפני הקמפיין – מה בדיוק אנחנו רוצים להשיג?

כאשר אנו מתחילים קמפיין בפייסבוק, עלינו להגדיר יעדים ברורים ומדידים עבורו כדי שנוכל לסמן לעצמנו במה להתרכז. מהם, אם כן, היעדים העיקריים שאותם נוכל להשיג דרך הפרסום בפייסבוק?

1. כמות ההקלקות הגבוהה ביותר לאתר/עמוד נחיתה/אפליקציה – מקסימום הקלקות רלוונטיות בתקציב נתון.

 

2. כמות המרות באתר שלנו – מקסימום פעולות שהגולש מבצע באתר (ליד/רכישה/הגעה לעמוד אסטרטגי) בתקציב נתון (עוד בנושא זה במדריך שכתב עידו סלע על חישוב עלויות הבאת הלקוחות)

3. כמות לייקים לעמוד – דהיינו, כמה אוהדים חדשים התווספו לעמוד הפייסבוק שלנו.

4. הגדלת אינטרקציה לתוכן – הגדלת השיחה סביב התכנים מתוך עמוד הפייסבוק שלנו/צפייה בתמונות/צפייה בסרטונים.

5. התקנות של אפליקציות (מובייל או דסקטופ)

6. חשיפה לתוכן שלנו – אחת המטרות ה"נשכחות" בפרסום דיגיטלי היא פשוט לייצר חשיפה איכותית בקרב קהל היעד שלנו. מחקר מרתק בנושא השפעת הפרסום בפייסבוק במוצרי צריכה, מצא שלא היה קשר בין כמות ההקלקות על התוכן לבין הקנייה בפועל אבל כן נמצא קשר הדוק בין גולשים שנחשפו למודעה ב-Newsfeed שלהם, לבין גולשים שרכשו בפועל. חשוב לציין כי מאוד קשה למדוד סעיף זה בפועל אך ניתן ליישם אותו או בהיקפים גדולים מאוד (כמו פרסום ב"פריים טיים" בטלוויזיה למשל) או בהיקפים קטנים ומדוייקים כמו פרסום לקהלים שהיו באתר, על פי רשימות וכו'. כאשר מתחילים קמפיין חדש בפייסבוק, מומלץ מאוד להגדיר יעד עיקרי אחד אשר אותו אנו רוצים להשיג. כאשר אנו מנסים להשיג מספר יעדים שונים יחד, בחלק גדול מן המקרים לא נשיג אף אחד מהם.

הקמפיין (Campaigns)

7. מטרת הקמפיין – האם לקמפיין יש מטרה אחת ברורה ויחידה? (במידה שיש מספר מטרות עסקיות חשוב מאוד להגדיר מספר קמפיינים נפרדים שכל אחד מהם יתמקד במטרה עסקית אחרת)

8. יעדי הקמפיין – האם הוגדרו יעדים ברורים ומדידים לקמפיין?

9. האם כל הפעילות בקמפיין מתייחסת לאותה מטרה עסקית? לדוגמה – קמפיין "נעליים" לעומת קמפיין "מבצע קיץ".

10. מסר – האם יש לכם מסר ברור אותו אתם רוצים להעביר לקהל היעד שלכם?

11. האם נתתם לקמפיין שם שיהיה לכם ברור בדיוק מה הוא מכיל? דוגמה לשם טוב תהיה "Shirts Sale – Jun 14" לקמפיין מכר של חולצות כאשר אנו מודדים את התוצאות בעמודת ה-Conversions. מומלץ להוסיף את החודש והשנה בשם הקמפיין לצרכי מעקב.

קבוצות המודעות (Ad Sets)

12. האם התקציב לקמפיין ברור וידוע?

13. האם הוגדרו התאריכים? גם לקמפיין "ללא הגבלת זמן" כדאי להגדיר תאריך ירידה למקרה שנשכח/נהיה חולים/מילואים וכו'. רצוי לתת תזכורת ביומן להחזיר אותו לאחר שבדקנו שהוא עובד טוב.

14. האם דאגתם שבכל קבוצת מודעות תהיה הפרדה ברורה בין סוגים שונים של קהלים,  כיווני מסרים שונים או סוגי תמחור שונים? (לדוגמה – אם יש לנו קהל "שלנו", כלומר אוהדים של העמוד או משתמשים שהיו באתר, נרצה להפריד אותו מהקהלים הכללים או LookALike של הקהלים שלנו)

15. האם לכל קבוצת מודעות (Ad Set) יש שם שיבדיל אותה מן האחרות? לדוגמה, בקמפיין בו ההבדל בין קבוצות המודעות יהיה ברמת הקריאייטיב, נוכל להשתמש ב-Tizer Creative וב-Informative Creative, וכאשר ההבדל בין הקבוצות יהיה בקהל נוכל להשתמש ב-Custom Audience, Lookalike וכן ב-Friend of Fans.

16. האם בחרתם את סוגי המודעות המתאימים ביותר למטרות העסקיות שלכם והתאמתם אותם למטרות הקמפיין?

17. האם בדקתם סוגי מודעות שונים תחת קבוצות מודעות (Ad Sets) שונות?

18. האם דאגתם לא לשלב יותר מ- 6 מודעות בקמפיין בו זמנית? כאשר משלבים מספר רב של מודעות, ישנם מקרים רבים בהם פייסבוק בוחרת מודעה אחת והיא מקבלת את מרבית החשיפות כאשר היא לא בהכרח הטובה ביותר.

19. כדאי תמיד לבדוק את הגדלים וההנחיות האופטימליים למודעות. פייסבוק משנה גדלים אלו בתדירות גבוהה יחסית ויש להישאר מעודכנים בתחום זה.

20. האם ישנה המשכיות בין המודעה לבין עמוד הנחיתה? זכרו תמיד את היעדים העסקיים שלכם וצרו רצף ברור עבור הגולש, שיימשך מרגע שהוא ראה את המודעה שלכם ועד לרגע שהוא השלים את הפעולה שרציתם שהוא יבצע.

המודעות (Creative)

מודעות צד ימין

21. האם השתמשתם בכותרת מושכת?

22. האם השתמשתם בתמונה אטרקטיבית?

23. האם הטקסט מסביר לגולש לאן הוא יגיע לאחר הלחיצה?

24. האם הטקסט כולל הנעה לפעולה?

25. האם בדקתם שהתמונה היא ברזולוציה העדכנית ביותר? להלן מצגת עם הגדלים המעודכנים:

26. האם השתמשתם בלפחות 3 מסרים שונים עם 2 תמונות שונות בכל מסר?

27. האם הקישור שלכם מקודד לגוגל אנליטיקס כדי שתדעו את התוצאות שלו באתר שלכם?

מודעות לייק לעמודים

28. האם הסברתם לגולשים מה תהיה התועלת שלהם מלחיצה על העמוד?

29. האם דאגתם לחבר את פעילות הלייקים למטרות העסקיות? לפעילות תדמיתית כדאי מאוד להשתמש בניוזפיד בלבד לעומת פעילות שמטרתה לייקים בלבד שבה כדאי להשתמש גם במודעות הצד.

30. האם דאגתם לייצר תמונה שונה למודעות צד ימין ותמונה שונה לניוזפיד?

31. האם הטקסט כולל הנעה לפעולה? כדאי מאוד לשלב את ההנעה לפעולה בסוף הטקסט ולא בתחילתו.

32. האם בדקתם שהתמונה היא ברזולוציה העדכנית ביותר? יהיה כאן לינק לקובץ המעודכן עם גדלי המודעות

33. האם השתמשתם ב 3 מסרים שונים עם 2 תמונות שונות בכל מסר?

מודעות פוסט

34. האם הטקסט בכותרת של הפוסט מושך את המשתמש לקרוא את הפוסט?

35. האם הטקסט בכותרת כולל קריאה ברורה לפעולה?

36. האם התמונה מושכת את העין? 37. האם הלוגו של העמוד ברור למשתמש גם כאשר רואים אותו בניוזפיד (ולא, לדוגמה,ערבוב של טקסט שניתן לראות רק כאשר נכנסים לתוך העמוד של המפרסם)?

38. האם השתמשתם בגדלים המומלצים על ידי פייסבוק לפוסטים? [גם כאן יהיה את הלינק]

39. האם התמונה עומדת בחוק ה-20% של פייסבוק? (לינק לבדיקה של פייסבוק https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay).

40. האם הגדרתם כותרת אינפורמטיבית על הלינק כדי לוודא שהמשתמש ידע על מה הוא לוחץ?

41. האם השתמשתם בווידאו של פייסבוק? במקרה של שימוש בפוסט מבוסס וידאו, העלאת הסרטון לפייסבוק תניב לרוב תוצאות טובות יותר מכיוון שהמודעה גדולה יותר למשתמש והסיכוי לייצר עליה אינטראקציה גבוה יותר, מה שמוביל לעלות זולה יותר לצפייה בסרטון.

42. האם השתמשתם בתיאור המודעה כדי להוסיף למשתמש פרטים ולמנוע לחיצות לא רצויות?

43. האם בדקתם איך המודעה נראית בכל המיקומים השונים ובדקתם שהטקסט לא נחתך באופן בעייתי?

44. האם השתמשתם בתמונה בפורמט

PNG? 45. האם הכנתם לפחות 3 קריאייטיבים שונים?

46. האם כאשר אתם בודקים מספר קריאייטיבים שונים אתם משתמשים ב-Unpublished posts?

47. האם לכל קבוצת מודעות יש קידוד נפרד לגוגל אנליטיקס שהוספנו ב-URL TAGS? זכרו שהפוסט תמיד מכיל את הקידוד ה"אורגני" שלו ועלינו לשנות אותו במסגרת המודעות. הסיבה העיקרית לכך היא כדי שנוכל לדעת את המידע על הגולש כאשר הוא באתר שלנו. סיבה נוספת היא על-מנת לבודד את הפעילות האורגנית שהייתה מן הפוסט (לייקים/שיתופים/תפוצה בעמוד וכו').

48. האם הוספתם גרסאות עם קריאה לפעולה בתוך הפוסט (Learn More / Sign Up וכו')?

49. האם עמוד הנחיתה שלכם מותאם גם לדסקטופ וגם למובייל? בפייסבוק תמיד עדיף להשתמש בלינק רספונסיבי או בלינק שמתאים את עמוד הנחיתה לפלטפורמה באופן אוטומטי. זאת מכיוון שאנו יכולים לקבל תפוצה אורגנית למודעות שלנו דרך שיתופים/לייקים וכו' ואין לנו שליטה איפה המשתמשים יראו אותה.

Unpunished Post

50. מתי כדאי להשתמש ב-Unpublished post? כאשר אנו רוצים להציע הצעה למי שלא אוהבים את העמוד ולא רוצים שהחברים בעמוד הפייסבוק יראו אותה.

51. כאשר אנו רוצים להריץ מספר קריאייטיבים שונים (כדוגמת מסר לנשים ולגברים).

52. כאשר אנו רוצים לבחון מספר קריאייטיבים על-מנת למצוא את המסר האפקטיבי ביותר.

53. כאשר אנו מפחדים מתגובות "נאצה" ורוצים פוסט שלא יישאר בעמוד לאורך זמן. חשוב לשם לב שלמרות שהנושא מאוד לא מומלץ, הרבה יותר קל למחוק תגובות "קשות" בפוסט אשר לא מפורסם בעמוד מאשר בפוסט אשר הגולש יכול לחזור אליו בקלות ו"לגלות" שמחקו לו את הביקורת על התוכן. מתי לא כדאי להשתמש ב-Unpublished post?

54. כאשר אנו רוצים לקדם את השיחה בעמוד שלנו.

55. כאשר אנו רוצים לייצר אפקט ויראלי על התוכן שלנו – פוסטים שלא פורסמו לא יופיעו אצל גולשים אחרים באופן אורגני.

56. בכל מקרה שלא עונה על אחד מן המקרים שצוינו ברשימה למעלה. תמיד מומלץ שברירת המחדל תהיה תכנים אשר כן פורסמו בעמוד.

Mobile App Install Ad

57. האם התקנתם את ה SDK של פייסבוק בתוך האפליקציה שלכם ורשמתם אותה בפייסבוק (במקרה של שימוש ב-Mobile app install ad)?

58. האם הטקסט במודעה מושך מצד אחד אך מבהיר למשתמש מה הוא הולך להוריד? אם נכתוב טקסט מאוד מושך, המשתמש יקליק על המודעה שלנו ולא יבחר להוריד את האפליקציה.

59. האם הוספנו טקסט לקריאה לפעולה? כדאי מאוד להוסיף את הקריאה לפעולה בסוף הטקסט ולא בהתחלה – במקום "הורידו עכשיו את האפליקציה שתשמור לכם על הכסף" כדאי לרשום "רוצים לשמור על הכסף שלנו? הורידו עכשיו את האפליקציה".

60. האם התמונה שבה השתמשנו במודעה דומה לאחת התמונות של האפליקציה בחנות האפליקציות? זה יגרום למשתמש תחושה של המשכיות בין המודעה עליה הוא לחץ לבין האפשרות להתקין את האפליקציה.

61. האם השתמשנו בתמונה שכוללת את המכשיר בו המשתמש עושה שימוש (תמונה במסגרת של iPhone/Galaxy/iPad על-פי הטירגוט המתאים)?

המיקומים

62. האם בחרתם את פיקסל מעקב ההמרות הנכון? האם בדקתם שהוא תקין וקיבלתם עליו Active (במקרים של אופטימיזציה להמרות) או שהשתמשתם בתוסף של פייסבוק לבדוק את תקינות הפיקסל (קישור להורדת התוסף)?

63. האם התאמתם את המיקומים לצרכים העסקיים שלכם? (קמפיינים שרוצים לייצר מודעות כדאי להעלות בניוזפיד בלבד למשל)

64. האם הפרדתם בין המיקומים השונים ברמת ה-Ad Set? כדאי תמיד להפריד בין מודעות הצד לבין הניוזפיד כאשר בחלק מן המקרים כדאי גם להפריד בין הדסקטופ לבין המובייל.

הטירגוט (Audience)

65. האם השתמשתם ב- Custom Audience? (אם אתם יכולים – תשתמשו. זה עובד הכי טוב בפייסבוק)

66. האם ב-Custom Audience אשר מבוסס על נתונים של הלקוח ניסיתם להשתמש גם במייל וגם בטלפון הנייד? שילוב של שניהם מגביר לרוב את אחוז ההתאמה בין הרשימות לבין מאגרי המידע של פייסבוק.

67. האם ב-Custom Audience for websites הגבלתם את הזמן שעבר מרגע שהגולש הגיע אליכם? לא תמיד צריך לנצל את כל ה-180 ימים שמערכת הפרסום של פייסבוק מאפשרת.

68. האם עשיתם Exclude ללקוחות שכבר קיבלו את ההצעה שלכם ואתם לא רוצים שהם יראו אותה שוב?

69. האם עשיתם Exclude לערים בהם קהל היעד שלכם לא נמצא? בישראל יש בעיה עם רישום אזורי המגורים כך שאם יש לנו קמפיין גדול ונרצה לפרסם לאזור המרכז אנו נפספס משתמשים רבים אשר רשמו את שם העיר שלהם בצורה בה פייסבוק לא מזהה אותה. כדאי מאוד לעשות Exclude לערים הגדולות בהם המשתמשים שלכם לא יהיו בוודאות גבוהה מאוד.

70. אם בדקתם שאתם לא משלבים יותר מידי סוגי טירגוט שונים ומגיעים לקהל יעד פוטנציאלי קטן מאוד? חשוב לשם לב ששילוב של מספר סוגי טירגוט יותר חיתוך של "וגם" (AND) כך שאנו מקטינים את קהל היעד שלנו. אם נרצה להריץ מספר סוגי טירגוטים שונים (למשל קטגוריות או תחומי עניין) כדאי להפריד אותם ל-Ad Sets שונים.

71. האם בדקתכם שהתאמתם את קהל היעד והמסר בצורה האופטימלית?

72. האם הכנתם קבוצת מודעות נפרדת לחברים של האוהדים (Friends of fans)?

73. האם השתמשתם בקריאייטיב נפרד לנשים ולגברים?

74. האם הפרדתם תחומי עניין שונים ל-Ad Sets נפרדים?

75. האם יש לכם טירגוט נפרד לכל מדינה?

76. האם שמרתם את הטירגוט שלכם למקרה שתרצו להשתמש בו שוב?

77. האם הכנתם Ad Set נפרד לאנדרואיד ול-iOS? (רלוונטי בעיקר למודעות התקנת אפליקציה אך גם למי שמריץ קמפיינים במובייל)

התמחור והאופטימיזציה (Optimization & Pricing)

78. האם הגדרתם את פיקסל המעקב להמרות גם במסך זה (במקרים של אופטימיזציה להמרות)?

79. האם דאגתם שה-Ad Set יכלול סוג תמחור אחד בלבד?

80. האם הגדרתם את העלות המקסימלית לפעולה שאתם מוכנים לשלם? לפעמים בקמפיינים של המרות נהיה מוכנים לשלם סכום גדול לקנייה או לליד כאשר ברירת המחדל היא 30 ₪ או 30$ תלוי בהגדרת החשבון. בקמפיינים של oCPM המערכת תפסיק להגיש מודעות אם עלות ההמרה שלנו היא 200 ₪ לדוגמה כי היא תחשוב שהיא מבזבזת לנו תקציב.

שנייה לפני שאנחנו באוויר

81. האם העליתם את הקמפיין (לחיצה על Upload Changes) ?

82. האם בדקתם שההעלאה הסתיימה בהצלחה וללא שגיאות?

83. האם בדקתם ב-Ads Manager שהקמפיין מוגדר נכון וכל המודעות עלו?

84. האם בדקתם שגם הקמפיינים, גם קבוצות המודעות וגם כל המודעות הרלוונטיות נמצאים במצב פעיל?

85. האם בדקתם שכל המודעות שלכם אושרו ואין איתן בעיות?

ניתוח דו"חות הפרסום של פייסבוק

86. האם אתם בודקים קודם כל את התוצאות החשובות לכם ברמה העסקית? כאשר מנתחים את הדו"חות כדאי מאוד להתייחס קודם כל למימוש היעדים העסקיים של הקמפיין.

87. האם בדקתם את התוצאות של הקמפיין על-פי הקריאייטיב?

88. האם בדקתם את התוצאות של הקמפיין על-פי מיקומים?

89. האם בדקתם את התוצאות של הקמפיין על-פי קבוצות גיל?

90. האם הגדרתם את ההמרות בפייסבוק על-פי הצרכים שלכם? שימו לב שניתן לשנות את ההגדרות של ההמרות (Conversions) תחת אפשרות ה-Attribution Window Settings כך שנקבל רק מידע על המרות לאחר הקלקה ולא בהכרח לקבל מידע על המרות לאחר צפייה במודעה.

91. האם אתם שומרים את הדו"חות בהם אתם עושים שימוש באופן קבוע?

ניהול קמפיינים שוטף

92. תקציב – כדאי מאוד להגדיר תקציב ברור לכלל הפעילות ברמה החודשית כדי לדעת איך לחלק אותו בין הקמפיינים השונים ומול היעדים העסקיים.

93. האם אתם בודקים את הניצול היומי ביום הקודם (Yesterday) כדי לראות אם המערכת ממצה את התקציב שלה? אם אינה ממצה אותו כדאי לבדוק האם כדאי להרחיב את קהל היעד/להחליף קריאייטיב.

94. האם אתם בודקים את התוצאות של הקמפיינים ב-Google Analytics?

95. האם אתם בודקים את ההשפעה של הקמפיינים על מכירות לאורך זמן דרך דו"חות של Attribution Model? דו"חות אלו מספקים למשתמש את האפשרות לבדוק את התוצאות העסקיות באתר לא רק על-פי ההקלקה האחרונה אלא גם על-פי ההקלקה הראשונה או על-פי ה"חשיבות" של הקליק מפייסבוק בתהליך המכירה.

96. האם אתם לומדים מי הקהלים שמגיבים לכם בצורה הטובה ביותר ומשתמשים בהם לקמפיינים הבאים?

97. האם נתתם לקמפיין לרוץ לפחות 48 שעות לפני שאתם מקבלים החלטות לגבי התוצאות שלו? (רלוונטי בעיקר ל-oCPM).

98. האם אתם בודקים מתי מתחילה הירידה בתוצאות ומחליפים קריאייטיב בהתאם? כאשר אנו מפרסמים בגוגל/באתרים אחרים אנו בד"כ מגיעים כל פעם לקהל חדש אשר נחשף לפרסומת שלנו. התנהגות הגולשים בפייסבוק, אשר גורמת לגולשים לחזור לאתר באופן קבוע מייצרת מצב שבו הגולשים בעלי הסבירות הגבוהה ביותר ללחוץ על המודעה כבר נחשפו למודעה שלנו ובחרו לא ללחוץ עליה. מצב זה גורם לכך שבכל יום בו "סיימנו" לחשוף את הקמפיין שלנו לגולשים עם הסבירות הגבוהה ביותר ללחיצה, המערכת מתרחבת לגולשים אשר הסיכוי שלהם ללחוץ על המודעה נמוך יותר, מה שמוביל לאחוזי הקלקה נמוכים יותר ומחיר לקליק גבוה יותר.

99. האם אתם עושים A/B TESTING ברמת קבוצת המודעות (Ad Sets)? חשוב מאוד לבדוק את המודעות שלכם אחת מול השנייה ולא רק בתוך הקמפיין מכיוון שפייסבוק מתעדף תמיד את המודעות הטובות ביותר בהתחלה ולא לאורך כל תקופת הבדיקה.

100. האם אתם יוצרים Custom Audience באתר שלכם על-סמך הקמפיינים בפייסבוק ומשתמשים בהם לקמפיינים הבאים?

101. האם אתם דואגים לעבור על ההתרעות בעמוד, לבדוק את התגובות על הפוסטים ולהתייחס אליהן?

102. האם אתם דואגים לא להגזים עם אותו מסר לאותו הקהל? זכרו שבעבודה מול קהלים קטנים יחסית יש לרענן את הקריאייטיב בתדירות גבוהה יותר מאשר בקמפיינים עם פנייה לקהל רחב.

להתעדכן כל הזמן

פייסבוק משלבת שינויים רבים בממשק הפרסום שלה. קצב השינוי הוא מהיר וחשוב מאוד להתעדכן כל הזמן באפשרויות החדשות שמשתנות באופן קבוע. מספר מקורות אשר אני ממליץ עליהם בחום:

בנימה אישית לסיום, אני מאמין שידע הוא מצרך שיש לשתף אותו. השתדלתי לעשות את המירב כדי לשלב בין Actions Items בפועל לבין הדרך שבה אני רואה באופן אישי את הקמפיינים בפייסבוק.

יש לכם הערות על הצ'ק ליסט? יש כאן תיבה למטה. מבטיח לקרוא את כל מה שתכתבו.

אהבתם את המסמך? מאוד אשמח אם תוכלו לעשות לו +1, Like, Share, Tweet או לקשר אליו. לא צריך להגביל את עצמכם בפעולה אחת בלבד כמובן 🙂

אודות אתגר שפיבק

אתגר שפיבק
יועץ ומרצה בתחום השיווק הדיגיטלי, חי ונושם דיגיטל כבר יותר מ- 14 שנים. אתם מוזמנים להוסיף אותו לפייסבוק או ללינקדין או להציץ באתר שלו. אתגר כתב במשותף את הספר המקיף בישראל על שיווק דיגיטלי

עשוי לעניין אותך גם...

מעטפות

איך לייצא כתובות מייל של חברי ה-LinkedIn שלכם לצורך פרסום בפייסבוק

זהו, הגענו למדריך האחרון שלי בסדרה 🙂 אני מקווה שנהניתם עד כה, ושגם המדריך הנוכחי ...

תרשימים

איך תמדדו ביצועים של קמפיין פרסום בגוגל AdWords בצורה נכונה ויעילה?

Google AdWords היא ללא ספק מערכת הפרסום האינטרנטית האפקטיבית ביותר עבור עסקים מכיוון שבנוסף לכך ...

45 תגובות

  1. סוף סוף מישהו הרים את הכפפה והעלה פוסט כמו שצריך על פרסום בפייסבוק.
    סחטיין. אחלה פוסט ותודה על שיתוף המידע.

    שאלה,
    שמתי לב שכשאר אתה מעלה קמפיין (בעיקר בחו"ל) אז הרבה פעמים אתה מקבל לייקים שלמרות שאתה משלם עליהם כסף הם לייקים לא איכותיים ומזוייפים, לדוגמא למסע פרסום שאני מנהל כרגע לשוק האנגלי, אני מקבל לא מעט לייקים מאנשים שבפרופיל שלהם הם רשומים באנגליה אבל אתה רואה שיש סיכוי גדול שזה פרופיל מזוייף של בחור מהודו, או הפיליפינים וזה למרות שהגדרתי מיקום אך ורק באנגליה.
    האם יש דרך להתגבר על זה ?

    בארץ לדומא הבעיה היא אחרת, מקבלים הרבה לייקים מהמגזר הערבי (לא שיש לי משהו נגדם חלילה) למרות שאתה מנסה לטרגט קהל אחר.

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי גיא. ראשית – תודה רבה על המחמאה.

      לגבי השאלות –
      גם אני נתקלתי בקליקים ולייקים "הודים" אבל באופן יחסי מדובר באחוז קטן מאוד. אם אתה רואה שזה בעיה – תפנה לצוות התמיכה שלהם

      לגבי הטירגוט בארץ – כאשר אתה מגדיר אופטימיזציה לאינטרקציה – אתה תקבל את הקהלים שהסיכוי שהם יעשו "לייק" יהיה הגבוה ביותר.
      אם יש לך מטרה להניע אנשים לאתר לבצע פעולה כלשהיא – תשתמש ב CPC או באופטמיזציה להמרות. זה אמור לפתור את הבעיה.

  2. סחטיין אתגר!
    סיכום מקיף וממצה ביותר.

    כמה נקודות שעלו לי ואשמח לשמוע את דעתך:
    כתבת שלא כדאי לשלב יותר מ- 6 מודעות בקמפיין בו זמנית – האם זה תקף גם אחרי שפייסבוק הוסיפו את הad set?
    הרי הטרגוט והתקצוב מתבצעים ברמת האדסט ולא ברמת הקמפיין כמו שהיה קודם, אז אני לא רואה סיבה למה לא לשים הכל תחת קמפיין אחד (כל עוד זה מחולק לאדסטים הנכונים).
    לקמפין לא אמורה להיות השפעה חוץ מחלוקה סמנטית.

    לגבי טרגוט הaudience – אני לא יודע למה, אבל בדרך כלל העלויות לקליק עם טרגוט לפי אודיאנס גבוהות משמעותית מטרגוטים אחרים. גם בגוגל זה ככה כשמשתמשים ברימרטינג. לדעתי זה תמיד צריך לבוא במקביל ולא לסמוך אף פעם רק על טרגוט של אודיאנס גם אם זה נעשה באמצעות כלים כמו SLF ודומיו.

    חוצמזה אחלה פוסט! המון נקודות לגזור ולשמור

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי שוקי. ראשית – תודה רבה על המחמאות.

      אפשר גם לשלב קצת יותר מודעות אבל כאשר מגזיבים עם קריאייטיבים מקבלים סוג של lucky hit – המודעות שקיבלו בהתחלה הכי הרבה קליקים יקבלו כמעט את כל החשיפה ברמת ה AD SET והם בלא בהכרח הכי טובות לאורך זמן.

      הסיבה שהעלויות לקליק על פי אודיאנס גבוהות היא כי מדובר באנשים שאתה רוצה בדיוק ויכול להיות שיש עליהם הרבה תחרות. מניסיון – ב 95% מן המקרים, העלות לביצוע פעולה איכותית זול יותר משמעותית בעבודה עם קהלים ממוקדים.

      תחשוב לדוגמה על קמפיין שאתה מעלה שצריך להביא אינטרקציות על תוכן – אתה יכול לתת לפייס לבחור את הקהל שהסבירות שהוא יעשה לייק תהיה הכי גבוהה או ללכת רק על הקהלים שלך.

      חשוב להבין כי יש למדוד את האפקטיביות של הפרסום לא רק במדדים של "כמה" אלא בעיקר במדדים של "מי"

      • לגבי האדסטים – השאלה היא למה זה קורה אם התקציב מוקצה לכל אדסט בנפרד. אם יש לי 3 אדסטים ובכל אחד מהם 2 מודעות – כל 2 מודעות אמורות להתחרות תחת אותו אדסט אבל לאדסטים לא אמור להיות אכפת אחד מהשני כי לכל אחד מהם יש תקציב נפרד עם טרגוט נפרד.

        ולגבי אודיאנס – דווקא אני מצאתי שזה תקף גם כשהקהל בגודל דומה. נגיד שיש לי קהל של 100,000 איש על פי interest וקהל של 100,000 על פי אודיאנס – המחיר באודיאנס כמעט תמיד יהיה יקר יותר.

        מסכים איתך שעדיף פעולה איכותית מאשר קהל לא ממוקד, אבל הרבה פעמים מפרסמים נוטים ״ללכת על בטוח״ ולוותר על הקהל הרחב ואז הם מפסידים קהל לא פחות איכותי אם מתחשבים בעובדה שהמחיר לקליק יהיה זול יותר ולכן בסה״כ זה יתאזן

        • אתגר שפיבק
          אתגר שפיבק

          הכוונה היתה ללא יותר מ 6 באותו AD SET. תודה על ההערה ויתוקן.

          לגבי הקהלים – כדאי לבדוק את האודיאנס במונחי המרות ופעולות של לקוחות אמיתיים שם הם עושים בד"כ עבודה טובה יותר (תלוי כמובן באיפיון שלהם ובאיזה קונטקסט הם נתקלים במודעות שלך)

  3. תודה רבה!
    פשוט מעולה!

  4. תודה,
    פוסט מעולה.

  5. זיו שיינפלד

    סחתיין אתגר. פוסט ממצה ומקצועי.

    אעבור עליו תוך כדי קמפיינים ואני מניח שאשאל אותך שאלה או שתיים ברגיל:)

  6. תודה רבה על פוסט מקיף ומעניין ועל אתר מקיף ומשכיל.

    מי יתן וירבו כאלה באינטרנט הישראלי.

  7. תודה על הפוסט המצוין!

    כמי שמנהל עשרות קמפיינים אני יכול לציין שמאוד (אבל מאוד מאוד), חשוב לתת את הדעת על הצד הויזואלי של הקמפיין – כלומר על התמונה שאנו מעלים.

    גם כאשר גם האלמנטים הטכניים והטירגוטים בוצעו על הצד הטוב ביותר, עדיין מה שמושך את תשומת ליבו (את האצבע של הגולש), ללחיצה – זו התמונה. ולכן חשוב מאוד לתת את הדעת על איזו תמונה נעלה. מניסיוני ישנם מספר דברים שמשפיעים לטובה:

    – העלו תמונה איכותית במידות של פייסבוק
    -העלו תמונה שעברה עיבוד של גרפיקה, והוכנסו לתוכה מסרים טקסטואלים ברורים עם קריאה לפעולה
    – צבעים: המנעו מכחול, כתום ירוק ואדום מייצרים CTR מעולה
    – פנים מחיכות של אישה במידיום שוט המביטה ישירות למצלמה ייצרו CTR טוב
    – אלמנטים גרפיים בתוך התמונה, כמו חץ או כפתור לחיצה, ימשכו תשומת לב
    -לפ]ייסבוק יש מאגר חינמי אדיר של תמונות, אל תסתפקו בהן כי אין עליהן גרפיקה יחודית משלכם
    המנעו מתמונות עם אלמנטים מרוחקים.

    חשוב לזכור שהתמונה היא זו שהרבה פעמים תגרוםש "לגולש הממהר" לעצור דווקא על פוסט הפרסום שלכם ולקרוא מה יש בו. וכך ישתפרו ביצועי הקמפין

    שוב תודה על פוסט מצוין.

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי דני

      תודה רבה על המחמאה

      מסכים לחלוטין בנושא התמונה. אם יש לך עוד טיפים – אתה מוזמן להעלות אותם כאן

      אתגר

      • אתגר, מניין לך שה"טיפים" הללו נכונים?

        • אתגר שפיבק
          אתגר שפיבק

          מניסיון של כ 1000 קמפיינים בפייסבוק עם תקציבים של מיליוני דולרים

          (-:

          • הניסיון (להבדיל מהניסוי) לא מוכיח שה"טיפ" נכון.

            בואו נתמקד ב"צבעים: המנעו מכחול, כתום ירוק ואדום מייצרים CTR מעולה" ונניח שהוא כתב שמשלושת הצבעים המומלצים הצבע הכי מומלץ הוא הכתום. ועכשיו כל מנהלי מסעי הפרסום בפייסבוק בוחרים בתמונה כתומה. איך זה ישפיע על "חווית המשתמש" בפרסומות בפייסבוק? האם תמונה כחולה לא תשפר את חווית המשתמש, מעצם היותה שינוי מרענן?

          • אתגר שפיבק
            אתגר שפיבק

            עמנואל – ההערה שלך בהחלט נכונה. אם כל מנהלי הקמפיינים יחליטו שצריך להשתמש בכתום לדוגמה אז סביר להניח שהכחול יהיה לפתע יותר בולט

            הניסיון שלי (שמגיע גם על סמך לא מעט ניסויים) מראה שכאשר משתמשים בצבעים שמשתלבים בפיד (בעיקר כחול ולבן) אז אחוז התגובה למודעות נמוך באופן משמעותי.

            לשמחתי – לא חסרים צבעים בולטים (גם שחור עושה עבודה יפה אם בונים אותו בצורה נכונה) כך שכל מנהלי הקמפיינים יכולים למצוא להם את הצבע שיתאים להם

  8. מעולה1
    עוזר מאוד.

  9. אתגר, בוא נתקדם. אני מציע שנרד ממשל הצבעים ונדבר באופן כללי על מצב שיש בו רק שתי חלופות, ומישהו מפרסם חוות דעת (או "טיפ") שפעולה על פי חלופה א' היא גרועה מאד מבחינת ביצועי המערכת, בעוד שפעולה על פי חלופה ב' היא מעולה.

    צברתי לי 15 שנות ניהול והדרכת מקדמי אתרים, ולמדתי מהם שכמו בכל מקצוע, השוליה לומד את הכללים, אבל רק המאסטר יודע מתי צריך לחרוג מהכללים. האם תסתפר אצל שוליה של ספר? (לי זה קרה לאסוני בחו"ל כי שוליית הספר היה בן חמישים.)

    לפני כחצי שנה התפרסמו פה דיווחי המרצים בכנס Case Studies שאירגן פבל. הערתי שם שאין למסקנות שלהם כל ערך, משום שבמערכת מורכבת, ששוררת בה אי-וודאות המתקרבת ל-99% (בעיקר משום שאתה פועל נגד מתחרים על פי צ'קליסט שכלל לא מתייחס לקיומם ולפעולותיהם של המתחרים), אין לך כל דרך לדעת שהסיבה לתוצאה (שיפור ניכר בתעבורה) היא דווקא הפעולה שעשית קודם לכן. בקידום אתרים אורגני למשל אתה יכול להשיג שיפור בתעבורה של 500% מבלי שעשית כלום, או אפילו פעלת באופן גרוע, ורק משום ששני מתחרים שהוצגו מעלייך בתוצאות החיפוש נענשו ועפו 50 מקומות אחורה.

    גם בפרסום בפייסבוק וגם בפרסום ב-אדוורדס פועלים נגד מתחרים, ואפשר שחלקם למדו היטב והפכו למתחרים ראויים, אולי אפילו למאסטרים שיודעים מתי לחרוג מהכללים. האם יש סיכוי, לדעתך, לשוליות שרק למדו את הכללים, פועלים על פיהם ולא מעיזים לנסות לראות מתי יש צורך לחרוג מהם?

    • המשך:

      ואגב, גם ביצועו של ניסוי איננו מוכיח שה"טיפ" המבוסס על תוצאות הניסוי הוא נכון. בזמנו, עמיתי ברנקו ריכטמן הוכיח בניסוי פשוט ואלגנטי (http://www.seo-scientist.com/first-link-counted-rebunked.html) שגוגל מתעלם מכל קישור נוסף שיוצא מאותו הדף אל אותו הדף באתר אחר. למרות זאת, לא מדובר פה בחקירת חוק טבע נצחי אלא בחקירת החלטה שרירותית (!) של מישהו מעובדי גוגל (או פייסבוק) והיא עלולה להתהפך למחרת הניסוי. אם עשית את כל הניסויים שעליהם אתה מסתמך רק לאחרונה, יש סיכוי טוב שרוב המסקנות עדיין נכונות. אחרת יש לחזור על הניסויים מחדש.

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי עמנואל

      ראשית – סליחה על התגובה המאוחרת

      הצ'ק ליסט הזה ממש לא מיוחד ולא יכול להחליף את הניסיון ואת שיקול הדעת של מנהלי הקמפיינים

      הוא לא בא להחליף AB TESTING

      הוא כן אמור להיות כלי עזר למנהלי קמפיינים כדי לוודא שהם לא שכחו שום דבר כאשר הם מעלים קמפיין. לא יותר ולא פחות

  10. בן אורן

    מאמר מושקע מאוד, תודה ששיתפת.
    רציתי להתייחס לנושא מודעות הלייק לעמוד (Page likes) ולמטרות העסקיות שהזכרת. האלגוריתם של פייסבוק בנוי כך שהוא מראה את המודעות שלך למי שסביר ביותר שיבצע את הפעולה שאתה מעוניין בה (במקרה זה, יעשה לייק לעמוד), מבין האוכלוסייה שהחלטת לטרגט. אם הגדרת האוכלוסייה מבוססת על פרמטרים סוציאליים (כלומר, לא custom audience) אז פייסבוק יראה את המודעה בתדירות גבוהה לאלו שנוטים לעשות יותר 'לייק' למודעות מסוג זה, תהא הסיבה אשר תהא. כך, התוצאה עשויה להיות עמוד עם מספר לייקים מנופח ומלאכותי של אנשים שאינם באמת מעוניינים בנושא העמוד, ברמה שניתן להשוות אולי לרכישת לייקים. הבעיה עם זה היא ברורה: החשיפה האורגנית בפייסבוק ירדה דרסטית, ואיננו מעוניינים שהמסרים הלא-מקודמים שלנו יגיעו דווקא לאנשים שעשו לייק אבל אין בכוונתם להתקנוורט.
    מסיבה זו, אני מאמין שהמגמה כעת היא הפחתה ניכרת של מודעות לייקים לטובת מודעות שמטרגטות מאגר לקוחות קיים (custom audience) או מאגר לקוחות פוטנציאלי המבוסס על דמיון לקהל הקיים (lookalikes), סוגי טרגוט שהזכרת.
    הייתי ממליץ לעסק עם תקציב מוגבל להתמקד יותר באסטרטגיה השנייה, תוך יישום ההמלצות המצוינות שלך לעיל, ופחות בהישג (המוטל בספק) של הגדלת קהילה על ידי מודעות לייקים.

    • בן, אם כבר, אז למה לא להתמקד ב-Adwords שמראה את המודעה שלך רק למי ששאלו את ביטויי החיפוש שנבחרו על פי העניין המיידי (!) שלהם באותו הרגע, ולא על פי מאפיינים שלהם שהם נכונים לכל שאלה שהם שואלים במנוע חיפוש ובכל פעילות ופעילות באינטרנט?

      • בן אורן

        שאלה במקום. אני תמיד אומר שכדאי לכל עסק לפרסם בכמה פלטפורמות שונות כיוון שבכל אחת יש קהל אחר אשר נמצא בשלב אחר או ברוח אחרת. כמובן שהכל עניין של תקציב אבל כמו בכל תהליך, אם לא נעשה מדידות לא נוכל להשוות ולנסות להתקדם ולהתייעל. לגבי אדוורדס ספציפית, מחקר שנערך לאחרונה מראה כי מנועי החיפוש מאבדים מכוחם כבר יותר מחצי שנה בכל הנוגע להפניות לאתרים. מנוע החיפוש של גוגל מדווח על ירידה של 17% בכמות ההפניות לאתרים בחצי שנה האחרונה בעוד יאהו ובינג מדווחים על ירידה של בערך 30% (!). נכון שבתקופת הקיץ יש בדרך כלל ירידה קלה בכמות ההפניות אבל נתון מעניין שעלה במחקר הוא שאנשים עוברים לרשתות חברתיות יותר ויותר, שם נמדדה עליה של למעלה מ 30% בכמות ההפניות. נתון אחרון מעניין לדעתי הראה כי מירב ההפניות מגיעות מפייסבוק ופינטרסט אשר רשמה זינוק של 48% בכמות ההפניות בחצי שנה האחרונה. לסיכום, אני יכול לומר, מהנסיון שלי, שלא כל פלטפורמה מתאימה לכולם. יש תחומים בהם פייסבוק מייצר לידים טובים יותר מאשר אדוורדס ויש כאלה שההפך. רק לפני שלושה חודשים העברתי תקציב פרסום שלם מאדוורדס אל פייסבוק עקב תוצאות לא מספקות ועכשיו כמות הלידים מדהימה. כל אחד צריך לבדוק ולנסות עד שימצא את מה שעובד לו הכי טוב וגם אז אסור להפסיק לנסות ולבדוק. הכל סביבנו כל כך דינאמי שגם אם מצאנו משהו שעובד, אף אחד לא מבטיח לנו שבעוד שבוע זו עדיין תהיה האופציה הטובה ביותר.

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי בן.

      בסופו של דבר מדובר במטרות העסקיות שלך. ישנם מפרסמים שרוצים לייצר לייקים כדי לבנות תשתית להפצה של התכנים שלהם (גם באופן ממומן דרך חברים של אוהדים) וסיבות נוספות (נראות למשל?)

      אני מסכים שבמרבית המקרים עדיף לא להתמקד בלייקים אלא במהלכים שיובילו לתוצאות עסקיות

      באופן כללי – כדי למנוע מצבים של הופעה לגולשים עם סבירות גבוהה מאוד לאינטרקציה או ללייקים אבל לא לתוצאות עסקיות אני ממליץ לעשות אופטימיזציה או להמרות או פשוט לקנות CPM

  11. נתונים מספריים כלליים לא מלמדים מה צריכה להיות הפרקטיקה. אז בוא נניח שאתה רוצה לשווק מוצר חדש וחדשני – גלולה לישישים שחוסכת את השימוש בחיתולים למשך 12 שעות – ואתה גם נדרש למכור כמות עצומה בתוך זמן קצר במינימום הוצאות ולפרסם לכן רק באינטרנט, כדי לממן את עלויות רכישת הבלעדיות באותה מדינה מערבית.

    ברור שבמקרה זה ערוץ הפרסום העדיף באינטרנט הוא פייסבוק ולא אדוורדס, כי שוק היעד לא שואל במנועי החיפוש על מוצר שהוא עוד לא שמע עליו. אתה יכול אמנם לפרסם מודעה שמוצגת למי ששואל על המוצר המיושן, "חיתולים למבוגרים", אבל יש להניח שהמחיר לקליק יהיה בשמיים.

  12. [יהיה כאן לינק לקובץ המעודכן עם גדלי המודעות]
    היכן הלינק? ורב תודות!!!!!

    • אתגר שפיבק
      אתגר שפיבק

      היי יצחק

      כל הגדלים מופיעים במצגת שמאומבדת מעל.

      תודה על תשומת הלב

  13. שלום יש לי שאלה אני מקדם לבד בגוגל ממומן יש לי בעיה קטנה יש לי דומיין בעברית ותוצאות בגוגל אני מופיע עם ההדומיין בגיבריש איך אני משנה לדומיין בעברית

  14. היי,
    כשאני מפרסם בפייסבוק, והמודעה מופיעה בציר הזמן, אנשים רואים את המודעה ולוחצים לייק וזה מתבזבז לי מהתקציב היומי. השאלה שלי האם הלייק הזה שווה משהו ? כי מטרת הפרסום היא שהגולש ילחץ על המודעה ויכנס לאתר האינטרנט ולא יעשה לייק.

    • אף אחד לא מתכוון לענות?

      • שחר, תתרגל לזה שמרבית קוראי הפוסטים והתדובות, בכל הפורומים והבלוגים המקצועיים, מעוניינים רק בהבנת החומר ברמת המפעיל שהוא עובד מן השורה, ולא מעניינת אותם בכלל הבנת החומר ברמת הניהול, כי ברמת הניהול שואלים שאלות מרגיזות כמו שלך, ואפילו שואלים שאלות של כפירה כגון "מתי למשל אסור לפרסם בפייסבוק?"

        • אתגר שפיבק

          היי עמנואל (רק עכשיו ראיתי את התגובה שלך).

          אני דווקא מאוד מסכים איתך שחשוב מאוד להבין את המהלכים ברמה הניהולית. השאלה של שחר לא מרגיזה בכלל והיא שאלה לגיטימית שתלויה יותר בצרכים העסקיים שלו ופחות רלוונטית ברמה העסקית למדריך זה (שעסק בצ'ק ליסט שצריך לבדוק ולא במהות הפרסום בפייסבוק)

          שאלות "כפירה" כמו האם כדאי לפרסום בפייס הן רלוונטיות לחלוטין ומעולות. (רמז – לא ב 100% מן המקרים כדאי לפרסם שם) אך מצד שני עדיין מדובר באחת ממערכות הפרסום האפקטיביות בעולם.

      • אתגר שפיבק
        אתגר שפיבק

        היי שחר
        ניסית להשתמש באופטימזיציה להקלקות דרך ה OCPM ?

    • אתגר שפיבק

      היי שחר. סליחה על התגובה המאוחרת.

      אם המטרה שלך היא רק הקלקות אתה יכול לנסות לעשות אופטימיזציה לקליקים לאתר כאשר אין מבחינתך משמעות ללייקים.

      אם אתה משתמש במודל של CPC אז אכן הלייקים האלו "מבזבזים" לך תקציב

  15. הי,
    קודם כל מאמר מצוין.
    כאחד שמעלה מידי פעם קמפיינים בפייסבוק, נתקלתי בבעיה ביומיים האחרונים.
    הפרסום שלי לא מופץ כמעט בכלל על ידי פייסבוק, והקמפיין לא זז. אין קליקים.
    ניסיתי הכל: שינוי שיטת תמחור, נתתי כמובן את התמחור הגבוה, החלפתי תמונות, החלפתי מלל, כלום לא הצליח לי.
    אני כבר אובד עצות.
    אשמח לעזרה, מה עלי לעשות או לבדוק? מה עשיתי לא טוב
    תודה
    לירון

  16. אתגר שפיבק

    האם את הניסויים עשית בכל פעם על קמפיין חדש? זה לא מומלץ לשנות חלק מהדברים בקמפיין קיים שקיבל היסטוריה שלילית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט עם חברים