דיבור צפוף: מהי מפת אתר (Sitemap) ומה בודקים בה למטרת SEO?

שמוליק דורינבאום
מהי מפת אתר

מבין כל הדברים שאפשר לעשות לטובה (וגם לרעה) למען קידום האתר שלנו ברמת ה-Onsite, יש דבר אחד שהרבה מאוד אנשים עושים טעויות, הנושא נקרא מפת אתר. נשמע קל ופשוט לפעמים אבל יצירת מפת אתר יכולה לעשות בדיוק את ההפך ממה שאנחנו מצפים ממנה שהיא תעשה.

בואו נתחיל מההתחלה:

מהי מפת אתר (sitemap)?

איך גוגל מזהה עמודים חדשים באינטרנט? יודעים, נכון? הוא עובר בין קישור לקישור, משמע, הוא נכנס לעמוד הבית שלכם ומתחיל לזחול בין העמודים השונים בעזרת הקישורים שיש לכם באתר (תפריט ראשי / קישורים פנימיים וכו’).

לכל אתר היום יש משהו שנקרא Crawl Budget (תקציב זחילה), משמע, תקציב כלשהו מצד גוגל של זחילה באתר עצמו. לאתרים גדולים מן הסתם זה יותר משפיע ומורגש אבל גם באתרים קטנים אפשר לפעמים להרגיש איך “תקציב הזחילה” מאט לו ונגמר, הכוונה היא: שכאשר גוגל נכנס לסרוק את האתר שלנו – בהתאם לכמה וכמה פרמטרים של איכות האתר שלנו הוא בוחר כמה מתוכם לזחול ולסרוק באתר בכל סריקה. זה יכול להיות 5 עמודים בלבד בכל פעם וזה יכול להיות 50,000 עמודים בכל פעם שהוא מגיע. הרבה מאוד מזה תלוי באיכות וברמת האוטוריטה שהאתר בתחומו. (כמו וואינט ומאקו שמקבלים מן הסתם תקציב זחילה גבוה מאוד)

למה מפת אתר חשובה לנו?

על מנת שגוגל יידע מה לסרוק קודם ומה לסרוק בצורה פחות חשובה, אפשר להציב מול גוגל מפה שלמה שאנחנו קוראים לה “מפת אתר”, באנגלית נקרא (כמה מפתיע) Sitemap. הקובץ של מפת האתר הינו קובץ פשוט של XML שאפשר להרכיב מכל קובץ טקסט פשוט (TXT) ולכתוב בתוכו את הכתובות ואת התגים שמסבירים לגוגל מה כל כתובת אומרת ומה עומד מאחוריה.

בעזרת מפת אתר אנחנו יכולים להראות לגוגל מהי ההיררכיה האמיתית של האתר, נראה לו אילו עמודים החשובים לנו ביותר ואילו פחות.

איך יוצרים מפת אתר?

מעבר לזה שאנחנו תמיד יכולים לעשות זאת בצורה ידנית ועצמאית עם קובץ notepad פשוט, אנחנו נעדיף כמובן תמיד משהו אוטומטי בשביל לא לבזבז זמן יקר, מה גם שרוב האתרים מכילים יותר משתיים, שלוש שורות של קוד של כתובות מן הסתם.

המערכות שאני ממליץ עליהן הם כמובן Screaming Frog או דרך אלפי אתרים שנותנים בחינם עד 500 כתובות ברוב המקרים (בגרסאות החינמיות) כמו xml-sitemaps.com

אילו סוגים של מפת אתר צריך?

יש סיבה למה כתבתי “צריך” כי בתכלס, יש 4 סוגים מוכרים שהם: סרטונים / חדשות / תמונות ולמובייל, אבל מה באמת מתוך זה באמת נחוץ לנו? בואו נדבר בקצרה עליהם.

  • מפת אתר לעמודי האתר – כדאי ורצוי לכל אתר, בעיקר כדי שגוגל יצליח לקרוא את האתר שלכם ברמה ההיררכית והמבנית בצורה הטובה ביותר.
  • מפת אתר לסרטונים – כדאי ורצוי כשיש לכם סרטונים שאתם מעלים לאתר שלכם (לא אלו שאתם מטמיעים מיוטיוב!) ואז תוכלו להגדיר דברים כמו
    • שם ותיאור הסרטון
    • משך זמן הסרטון
    • תמונת Thumbnail (תמונה ממוזערת כטיזר)
    • תאריך הקלטת הסרטון
    • ועוד שפחות הכרחיים לסרטונים
  • מפת אתר לתמונות – כדאי ורצוי כשיש לכם אתר מבוסס ויז’ואל כמו מעצבי פנים, אדריכלים, מעצבים גרפיים וכו’ ואז כמובן תוכלו להגדיל את הסיכוי שלכם להציג את התמונות שבאתר תחת חיפוש של “גוגל תמונות”
  • מפת אתר לחדשות – כדאי ורצוי כאשר אתם בעלי אתר חדשות והייתם רוצים להגדיל את הסיכוי שלכם להופיע תחת “גוגל חדשות”, כתבות שאמורות להופיע דברים שאפשר להגדיר:
    • כותרת ותיאור קצר של הכתבה
    • תאריך מדויק + שעת הכתבה (אפילו ברמת השניות)
    • מילות מפתח שמתארות את הכתבה
    • ז’אנר הכתבה (הודעה לעיתונות / תוכן גולשים וכד’)
    • ועוד שפחות הכרחיים לחדשות
  • מפת אתר לטלפונים ניידים (פשוטים ולא “חכמים”) – מפת אתר עם כתובות מותאמות לטלפונים פשוטים ולא סמארטפונים, כדאי ורצוי כאשר אתם רואים שיש תנועה רבה מטלפונים שהם לא חכמים, אני אישית כבר לא דוגל כל כך בלהציב מפת אתר שכזו מכיוון שאם לאמא שלי יש טלפון חכם, אני לא רואה למי אין.

מה חשוב לבדוק במפת האתר?

  • האם מפת האתר הינה דינמית או סטטית?
    מכיוון ש-1 לכל 4 אתרים היום בעולם מבוססי וורדפרס (כן, 25% זה וורדפרס בעולם. לא מפתיע) אז מפת האתר מתעדכנת לבד ולא צריך כל פעם להוסיף שורה חדשה אבל באתרים גדולים של חברות גדולות או אתרים ישנים של חברות קטנות, מדובר בקובץ xml שתצטרכו לעדכן בכל פעם שנוסף עמוד באתר, חשוב מאוד – לא לשכוח לעדכן את גוגל כשיש כתובות חדשות.
  • קישורים ל-404
    דרך ה-Search Console אפשר לבדוק ולראות אילו כתובות של עמודי 404 מופיעות, הדבר החשוב יותר הוא – לבדוק האם הכתובות של 404 (שאולי אפילו שטיפלנו בהן בעבר) בעצם מקושרות ממפת האתר, משמע, למרות שאמרנו לגוגל “העמוד הזה אינו קיים יותר” אנחנו אומרים לו בעצם “בוא תבדוק שוב בסריקות הבאות”. בגדול, בזבוז גדול של קצב הסריקה של גוגל כמו שדיברנו בתחילת הכתבה
  • כתובות מלאות (HTTPS / WWW)
    בשורות הכתובות של מפת האתר, חשוב לנו מאוד לבדוק שהכתובת הנכונה נמצאת, למרות שרובכם פה מבינים את המשמעות של הפניות 301 מכתובות ללא WWW לכתובות בעלות WWW, חשוב מאוד שבמפת האתר תהיינה הכתובה הנכונה.

חשוב: למרות שכתובות מקבלות הפניות 301 לכתובות מעודכנות, במידה והכתובות שיהיו במפת האתר לא יהיו ה”אחרונות” (משמע אחרי ההפניה) גוגל לא יצליח לעדכן אותן ותראו ב-Search Console שגיאת אינדוקס של “0” עמודים התאנדקסו.

דבר חשוב נוסף: מעבר לכתובות מאובטחות (https) מצריך שינוי כתובות, מכאן יש לזכור, חשוב מאוד לעדכן גם את כתובות מפת האתר לכתובת הנכונה.

  • אינדוקס מול הגשה
    כאשר אתם מגישים לגוגל דרך ה-Search Console את מפת האתר, חשוב מאוד לבדוק כמה כתובות הוגשו לגוגל בעוד כמה כתובות מוצגות כאשר כותבים את האופרטור site: בשורת החיפוש בגוגל על מנת להבים האם הכתובות המאונדקסות תואמות את מספר הכתובות שהוגשו.

submited-indexed

  • אופטימיזציה לתגים במפה
    אפשר להגדיר לא מעט דברים במפת האתר, בואו רגע נתעכב על זה:

    • מיקום העמוד: מהו הURL המדויק
    • עודכן לאחרונה: תאריך עדכון אחרון של העמוד
    • הצעת סריקה הבאה: כל כמה זמן אתם הייתם רוצים שגוגל יבוא לסרוק (כל יום? כל שבוע? חודש? כל הזמן??) חשוב מאוד לא לכתוב משהו שלא תוכלו לעמוד מאחורי זה
    • חשיבות העמוד: 100% / 1.0 משמע העמוד החשוב ביותר באתר בעוד שהאחרים יכולים להיות 90% / 0.9 ומטה על מנת להבהיר את ההיררכיה שבאתר – חשוב לדאוג שלא כל הכתובות 1.0 ולהפך, לא כולן 0.1 שיכול להראות לגוגל חוסר חשיבות של העמוד
  • כתובות רלטיביות / אבסולוטיות
    די פשוט, לא להציג לגוגל במפת האתר רק את מה שיש אחרי הכתובת, חשוב מאוד להציג במפת האתר כתובות אבסולוטיות בלבד, משמע: https://www.askpavel.co.il/דיבור-צפוף ולא רק /דיבור-צפוף בלבד.

הדברים הנ”ל אלו הדברים שאני בודק בכל פעם שאני מקדם אתר, במידה ואתם חושבים שיש דברים נוספים שיש לבדוק, תמיד אשמח לשמוע ולהוסיף לעצמי בצ’קליסט האישי וכמובן, למקדמי האתרים שעוקבים אחרינו כאן. שיהיה בהצלחה ונתראה בפרק הבא של דיבור צפוף.

נכתב על ידי
שמוליק דורינבאום, מקדם אתרים כבר מעל לעשור תחת השם “שמול”. יזם, כותב, מוזיקאי וכמובן, מקדם אתרים מנוסה, מתמחה גם בייעוץ ובניית אסטרטגיות שיווקיות לעסקים ומרצה בקורס ה-SEO המלא בהאקר יו. האתר האישי שלי: Shmul.co.il
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

1
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.