Google Speakable – יתרון משמעותי לאתרי תוכן חדשותי

עמית אדלר
Google Speakable Schema

דמיינו שאתם קמים בבוקר, ויחד עם הקפה הראשון מבקשים מהעוזר של גוגל לעדכן אתכם בידיעות האחרונות מנאס”א (סוכנות החלל האמריקאית).

העוזר של גוגל מקריא לכם את תקציר הידיעה האחרונה שפורסמה בנאס”א, ושואל אם תרצו לשמוע על 2 כתבות רלוונטיות נוספות. את הכתבות במלואן תקבלו לקריאה רציפה במכשיר בו אתם משתמשים.

כדי שהמופע האלגנטי הזה יתרחש במציאות, גוגל צריך לזהות תכנים חדשותיים המאפשרים הקראה בקול. בדיוק לשם כך, חברת גוגל יצאה בקיץ 2018 עם קוד סכמה חדש בשם Speakable.

ספיקאבל הוא קוד שמאפשר להדגיש חלקי טקסט, המותאמים להקראה קולית בטכנולוגיית Text-To-Speech. ההקראה מתבצעת באמצעות כל מכשיר הכולל את העוזר של גוגל (Google Assistant), וכנראה לפחות בשלב זה מיועדת בעיקר לאתרי חדשות.

נכון לעכשיו ספיקאבל פועל רק אצל משתמשי גוגל הום וגוגל אסיסטנט באנגלית בארצות הברית, וכן אצל יצרני תוכן באנגלית. ככל שיותר ארצות ודוברי שפות נוספות יטמיעו את הקוד, כך תגיע האופציה גם לארצות ולשפות אחרות, וכן גם לאתרים מסוגים נוספים (ולא רק אתרי חדשות).

למה בעצם צריך את זה?

חברת המחקר גרטנר מעריכה שעד 2020 (ברוכה הבא), כ-30% מהחיפושים יבוצעו ללא מסכים. גם אצלנו, כ-20% מהישראלים ביצעו חיפושים קוליים כבר ב-2018, כך שהתחום בהחלט מחייב היערכות כלשהי. אומנם לא כל הפקודות הקוליות הן בעלות ערך עסקי או מסחרי; לעיתים פשוט מדובר בהפעלת מכשיר כזה או אחר בבית; אבל יש לשער שחלק כלשהו אכן מהווה פוטנציאל מסחרי.

מתוקף כל השינויים הללו, העוזר של גוגל נולד במאי 2016 (והחליף לחלוטין את גוגל Now, קודמו בתפקיד). העוזר מאפשר לחפש מידע ואף לבצע קניות באמצעות פקודות קוליות, ויחד עם גוגל Home ושאר מכשירים קוליים מהווה קפיצת שלב גם בעולם השיווק.

מעבר לכך: גוגל דופלקס הוא הבינה המלאכותית שפותחה עבור העוזר של גוגל, וכפי שהודגם בכנס המפתחים 2018 – יש לה יכולות דיבור ושיחה לא פחות ממדהימות. דופלקס יכולה להתקשר לעסק ולבצע הזמנה, והדובר בצד השני של הקו כלל לא מזהה שמדובר במכונה.

בשלב כלשהו בעתיד הקרוב, לא נצטרך אפילו לחפש (בקול או בהקלדה) “מסעדות איטלקיות קרובות אליי” – אלא פשוט נבקש מהמכשיר להזמין לנו מקומות במסעדה איטלקית.

תנאי קבלה והנחיות שימוש

נכון להיום לא כל תוכן שיתויג באמצעות speakable אכן יקבל את פוטנציאל ההקראה הקולית. בשלב זה מדובר אך ורק באתרי חדשות, העומדים בסטנדרטים של גוגל. ייתכן שמכשירים חכמים אחרים כן יוכלו להקריא את התוכן שלכם, אז שווה להטמיע את הקוד בכל מקרה.

הנחיות גוגל לאתרי חדשות – ללא שגיאות כתיב; שם מחבר ופרטי התקשרות ברורים; תאריך פרסום; פרסומות לא “עוקפות” את כמות התוכן וללא תוכן שיווקי חבוי; ללא תוכן מיני, אלים, גזעני או לא חוקי ועוד. כמו כן כל ידיעה צריכה URL נפרד וקבוע; כל עמוד חייב לשבת על בסיס HTML; ללא חסימה של גוגלבוט ניוז וכן שימוש במפת גוגל חדשות שתבטיח שכל הידיעות יהיו זמינות לגוגל.

הנחיות טכניות – אין להוסיף תגי speakable לטקסט שעלול להישמע מוזר, מחוץ להקשר של התוכן העיקרי או לא ברור בעת הקראה קולית (כגון כיתובי תמונות, מקורות מידע ועוד). אין להדגיש מאמר שלם באמצעות הקוד, אלא רק את הנקודות העיקריות; זאת כדי שהמשתמשים יוכלו להבין במה מדובר מבלי להקשיב לכל הידיעה כולה.

הנחיות תוכן – כל פיסת תוכן המתויגת באמצעות speakable צריכה לכלול כותרות ו/או תקצירים תמציתיים, המספקים מידע מקיף ושימושי. אם החלטתם לתייג את תקציר הידיעה, מומלץ לשכתב אותו כך שיכלול מידע תמציתי במשפטים נפרדים ומובחנים, שנשמעים טוב יותר בעת הקראת TTS. לבסוף, כדי לספק חוויית שימוש אופטימלית, בכל תיוג של speakable מומלץ לכלול 20 עד 30 שניות של תוכן ו/או שניים עד שלושה משפטים.

הנחיות נוספות – יש לעמוד בהנחיות גוגל למנהלי אתרים, וכן בהנחיות הכלליות להטמעת מידע מובנה (Structured Data).

איך משתמשים ב- Speakable

ההנחיות המלאות להטמעת הקוד נמצאות הן באתר התמיכה של גוגל והן בפרויקט Schema. בעת הטמעת הקוד יש להשתמש באחד מהשניים: או תוכן מסוג CSS Selector (כגון [“headline”, “summary”]) או תוכן מסוג xPath (כגון /html/head/title).

לדוגמה, כך אמור להיראות קטע מתויג באמצעות Speakable:

קטע קוד שמודגש באמצעות speakable schema

הרכיב הראשון נקרא type ולצידו יש לציין WebPage או Article (בהתאם לתגי סכמה הקיימים שלהם).

הרכיב הבא הוא name – כלומר שם הרכיב או המאמר. פה המקום להוסיף מילות מפתח רלוונטיות, אבל בלי להגזים ובלי להספים.

הרכיב החשוב ביותר הוא קוד ספיקאבל עצמו. תחת type תמיד יצוין SpeakableSpecification, אך הרכיב הבא אחריו יכול להיות CSS Selector או xPath (כפי שציינו קודם לכן). הערכים שמוצבים בשני רכיבים אלו, יקבעו איזה מלל ייבחר לשימוש על ידי העוזר של גוגל (או כל מכשיר חכם אחר המסגל להקריא טקסט). בדוגמה המצ”ב, מדובר בקוד xPath ששואב את הטייטל ואת המטא תיאור.

הרכיב האחרון החשוב ביותר הוא כתובת ה-URL של המאמר / הידיעה:

לאחר שהקוד מוטמע כראוי בכל העמודים / מאמרים / כתבות הרלוונטיים, יש לבדוק האם התיוג בוצע כהלכה באמצעות כלי הבדיקה של גוגל.

רגע לפני סיום

יכולת ההשפעה של Speakable על עולם השיווק, ומנועי החיפוש בפרט, תלויה בנו. ככל שנמהר לאמץ את שיטת התיוג החדשה הזו, כך יותר ויותר מכשירים יקריאו יותר ויותר תכנים בשפות שונות; לא רק חדשות אלא גם תכנים אחרים בסופו של דבר.

בדיוק כפי שהחיפוש הקולי מתחיל לשנות את עולם ה-SEO, על ידי אימוץ של תכנים יותר דמויי שיחה ו/או שאלות ותשובות – יש לשער שגם ספיקאבל (אם יאומץ במלואו) יעשה דבר דומה. אומנם לא מדובר במהפכה כה משמעותית כפי שרמזו לנו עד היום, בעיקר מכיוון שרוב התעשייה נשארת מעט אדישה לנושא; אבל ככל שנחכים להשתמש במה שמוצע לנו – כך נשפר את מה שאנו מציעים ללקוחותינו.

 

תגיות רלוונטיות: schemaspeakable
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.