בניית אתר או אפליקציה? עם PWA תקבלו את שניהם

עסקים רבים שוברים את הראש בניסיון להבין מה עדיף מבחינת עלות/תועלת - האם לבנות גם אתר וגם אפליקציה? האם לבחור רק באפשרות אחת? למרבה המזל, Progressive Web App מאפשר ליהנות מכל העולמות.
עמית אדלר
PWA - גם אתר וגם אפליקציה

כיום יש מספר שירותים שהופכים את בניית האפליקציות לעניין פשוט יותר מאי פעם. לדוגמה – ניגשים לגוגל appsheet או לשירות דומה אחר, וניתן ליצור אפליקציה בקלי קלות ללא ידע בקוד. מצד אחד זה נשמע מצוין ובהחלט משהו ששווה לתת עליו את הדעת; מצד שני – מי שרוצה אפליקציה רצינית ככל הנראה לא ישתמש בשירותים מהסוג הזה, אלא יעדיף להשקיע את הזמן והכסף הדרושים ליצירת מוצר מבוסס (אפליקציית נייטיב).

לאור משבר הקורונה, שהקפיץ את תעשיית הדיגיטל כמה שלבים קדימה (בלית ברירה) – אין שום סיבה לא להשתמש באחת החלופות הטובות ביותר כיום לאפליקציות נייטיב. PWA הוא השילוב המושלם בין אתר אינטרנט ובין אפליקציה, בלי להוריד ולהתקין שום דבר מחנויות כגון גוגל פליי או אפסטור. מדובר למעשה באתר אינטרנט לכל עניין, שמתנהג כמו אפליקציה כאשר צופים בו במכשירים ניידים.

טכנולוגיית PWA על קצה המזלג:

  • גם אתר וגם אפליקציה בנכס אחד.
  • טעינה מהירה בהשוואה לאתרים קיימים.
  • תופס פחות מקום בזיכרון ולא מעמיס על המכשיר.
  • פועל בכל סביבת עבודה (אנדרואיד, אפל, ווינדוס ועוד).
  • ידידותי לקידום אתרים / אפליקציות.
  • מאפשר לקבל התראות מהאתר.
  • עובד גם במצב לא מקוון.

הטכנולוגיה הזו עד כדי כך מעולה, שחלק ניכר מהאתרים והאפליקציות הגדולים בעולם כבר מבוססי PWA – אינסטגרם, טוויטר, טינדר, פורבס, אלי אקספרס, לינקדין, גוגל מפות, אובר, סטארבאקס ורבים נוספים. גוגל היא אחת מהחברות שמקדמת את טכנולוגיית ה-PWA במרץ משך תקופה ארוכה. מעל 65% ממשתמשי האינטרנט ממילא משתמשים בדפדפן כרום, שמאפשר גם לדפדפנים אחרים להסתמך על טכנולוגיית ה-PWA המובנית שלו.

מעבר לכך ראוי לציין, שהמעבר ל-PWA הוא אינטרס של גוגל מפני שהוא מהווה הפרעה לאקוסיסטם הסגור של אפל. בעוד שכיום אפל גוזרת קופון שמן של 30% מכל מכירה המתבצעת דרך אפליקציה הנמצאת בחנות שלה, PWA ישים סוף לחגיגה הזו, שהגיעה לכדי 64 מיליארד דולר באפריל 2020. לא רק גוגל תשמח על השינוי הזה, אלא מיליוני יצרני ומפתחי אפליקציות נוספים – ובהם פורטנייט שנלחמת באפל חדשות לבקרים בנושא הזה בדיוק.

3 יתרונות עסקיים של PWA

במקום לבנות שתי אפליקציות – אחת לגוגל ואחת לאפל (ועוד לשלם לאפל על הזכות לנשום) – PWA מציע מגוון יתרונות לעסקים, לחברות ולארגונים שרוצים גם אפליקציה וגם אתר. מעבר למה שצוין בפסקה קודמת בקצרה, הנה שלושה יתרונות עיקריים.

יתרון 1: שיפור משמעותי במהירות טעינה, בכניסות ובהמרות

בעברו הפרוע, אתר פורבס היה נטען במהירות מייגעת של 3 עד 12 שניות. העיכוב הזה בטעינה גרם ל-53% ממשתמשי האתר לנטוש אותו בתסכול, ולעבור לחלופות אחרות ברשת. ברגע שפורבס עשה את המעבר לטכנולוגיית PWA, זמן הטעינה הצטמצם פלאים וכמות הביקורים גדלה ב-43%.

אתרי PWA מבצעים קאש אוטומטי מייד לאחר הביקור הראשון בנכס, ובכך מאפשרים זמני טעינה מואצים של פחות מ-3 שניות בממוצע לדף. אומנם זה לא משתווה לטכנולוגיית AMP של גוגל, אבל אמפ עדיין לא הגיע למצב שבו הוא משתווה לנראות של אתר נורמלי, כך שלא כל הנוצץ זהב. זמני טעינה מהירים שכאלה חשובים בעיקר בחיבורי אינטרנט איטיים, דור 2 ומטה.

יתרון 2: שיפור משמעותי בקידום אתרים / אפליקציות

בהמשך לסעיף הקודם, ולאור העובדה שהחל ממאי 2021 גוגל תשלב את Core Web Vitals כפרמטר במנוע החיפוש – מהירות טעינה גבוהה בלי להידרש למאמץ גדול הופכת למוצר מבוקש. ככל שהאתר יותר מהיר, כך הוא יקבל נראות גדולה יותר בתוצאות החיפוש.

בנוסף טכנולוגיית PWA הופכת את כל תכני האתר לגלויים עבור מנועי חיפוש. משמעות הדבר יותר כניסות לאתר שיתורגמו בסוף ללידים, מכירות ועוד. לדוגמה, כאשר אתר עלי באבא עבר לטכנולוגיית PWA – חל גידול כמעט מיידי של 76% בכמות ההמרות.

אפליקציות נייטיב נמצאות בדרך כלל אך ורק בחנות אפליקציה, שגם מהווה מקור מוגבל לגילוי וגם מגבילה את אפשרויות ה-ASO לפי הפרמטרים הקיימים בכל חנות. קידום אפליקציות בחנויות מוגבל בדרך כלל לפרמטרים בסיסיים כגון עמוד האפליקציה, כותרת, תיאור, תמונות וכן ביקורות חיוביות לשיפור הנראות וההורדות.

טכנולוגיית PWA משנה לחלוטין את כללי המשחק. לא עוד ASO בחנויות אפליקציה בלבד, אלא אפליקציות המתנהגות כמו אתרים ומקבלות נראות מלאה בתוצאות מנועי החיפוש. מכיוון שכך, כל תכני האפליקציה נחשפים שווה בשווה בפני מנועי החיפוש, ולא עמוד הפרופיל, כמה תמונות ואולי פה ושם כמה קישורי עומק. כאשר אפליקציה מתנהגת גם כמו אתר, הקידום האורגני הופך לאפיק שיווקי אפקטיבי מאין כמותו.

יתרון 3: הגדלת מעורבות המשתמשים

מעבר לכל היתרונות שצוינו עד כה, שבהחלט מגדילים את מעורבות המשתמשים וכן את שביעות רצונם מחוויית השימוש – ל-PWA יש עוד כמה אלמנטים בקנה. ראשית כבר ציינו שהטכנולוגיה עובדת גם בחיבורי אינטרנט מאוד איטיים, ואפילו ללא חיבור מקוון.

שנית, הטכנולוגיה מאפשרת לכם כבעלי עסק לשלוח הודעות פוש מותאמות אישית. הודעות מסוג זה מקבילות לקהל יעד שנרשם לניוזלטר שלכם, ומקבל למעשה תכנים נוספים – הנחות, מבצעים וכן הצעות בהתאמה אישית בהתאם לסוגי התנהגות ופעילות בנכס.

מעבר לכך PWA מאפשר לשלב מגוון רחב של פיצ’רים, ככל שחולף הזמן והטכנולוגיה מתעדכנת. לדוגמה ניתן להשתמש במצלמה וביכולות ה-GPS של הטכנולוגיה, ניתן להציג למשתמשים את המוצרים גם באמצעות VR – דבר שקשה יותר להשיג באתרים רגילים או באפליקציות רגילות, שדורשות אלף ואחד התאמות לכל סוגי המכשירים.

רגע לפני סיום – איך עוברים מאתר ל-PWA

נשמע מעולה, אבל איך עושים את המעבר הלכה למעשה? איך עוברים ממצב שבו יש לי אתר או אפליקציה, למצב שבו הם מאוחדים תחת PWA?

אם יש לכם אתר קיים, המעבר ל-PWA אמור להיות פשוט:

  • שלב 1 – ודאו שהאתר שלכם מאובטח HTTPS.
  • שלב 2 – צרו קובץ manifest.json שמכיל את המטא דאטה של האתר, ומורה לדפדפנים כיצד להציג את הנכס בהתאם למכשיר. הקובץ מוצב ב-HEAD של האתר.
  • שלב 3 – התקינו קוד Service Worker המשמש כמתווך בין הדפדפן לשרת, ומטפל בבקשות הנכנסות והיוצאות. קוד זה משמש גם כדי לדעת האם אתר מסוים הוא PWA (ניתן לראות אותו בכלי למפתחים בדפדפן כרום, תחת טאב Application ואז Service Workers).

טוב, ברור שעבור רובנו זה לא כזה פשוט… לכן מומלץ למצוא מישהו שעוסק בתחום, ומכיר את הטכנולוגיות שעליהן מבוסס PWA (ג’אווה סקריפט, CSS, Service Workers, קוד JSON וכן הלאה). אפשר גם להיעזר במדריך היותר טכני הזה.

בהצלחה!

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

1
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.