איך משיגים קישורים לקידום האתר – מדריך למתחילים

עמית אדלר
link-building

בימים שלפני האינטרנט והדיגיטל, המקבילה של קישור הייתה אזכור. בין אם זה קרה בפרסומת בטלוויזיה וברדיו, בכתבה בעיתון או בשלט חוצות – אזכורים מרובים העידו על הפופולריות של המותג (או לפחות על התקציב שמאפשר לו לפרסם באפיקים האלה).

אבל מאז שהאינטרנט נכנס לחיינו בשנות ה-90, ובייחוד מאז שגוגל הגיע לעולם – נוצר סוג חדש של אזכורים. קישור הוא דרך נוספת המעידה על הפופולריות של המותג, והוא מתקיים אך ורק בעולמות האונליין (בניגוד לאזכור, שיכול להתקיים גם אופליין וגם אונליין).

המאמר הוא חלק מנושאי הלימוד של קורס קידום אתרים מבית Askpavel Academy

בניית קישורים התחילה (בכלל) בגלל גוגל

פחות או יותר מיום שגוגל הצהירה על קיומו של אלגוריתם Page Rank, באה לעולם תעשיית הקישורים (Link Building). שום מנוע חיפוש אחר מעולם לא חשף את אלגוריתם הבסיס שלו עד היום, מלבד גוגל.

למרות שמאז אותם ימים בוצעו אינספור שינויים באלגוריתם החיפוש, ונוספו לו מאות (אם לא אלפי) פרמטרים חדשים, לצד בינה מלאכותית מתקדמת בשם Rank Brain – הבסיס לקידום אתרים מוצלח היה ונשאר קישורים נכנסים, במיוחד בתחומים תחרותיים.

רגע לפני הכול – מהו קישור איכותי?

בדיוק כמו האלגוריתם של גוגל עצמו, אין לזה תשובה חד משמעית. למרות זאת, אפשר להיצמד לכלל אצבע האומר שככל שקשה יותר להשיג קישור מסוים – כך עולה איכותו.

אם נכתוב מאמר עם קישורים ונציב אותו באתר מאמרים חינמי או בפלטפורמת בלוגים חינמית, זה קל מדי. משמע שהקישורים לא יהיו אפקטיביים במיוחד (ואולי ערכם אף יאופס לחלוטין על ידי אלגוריתם פינגווין של גוגל).

לעומת זאת אם נשיג קישור או אזכור באתר חזק וסמכותי בתחומו – כגון בלוג נישתי או אתר חדשות – מן הסתם לא נקבל זאת חינם. אומנם זה לא הכלל היחיד שלפיו כדאי לפעול, אבל בגדול זה מפריד את הקישורים לאיכותיים ולפחות איכותיים.

למרות זאת, לא כדאי לפסול על הסף גם את המקורות הפחות איכותיים – ועל כך מייד נרחיב.

מה זה אלגוריתם פינגווין?

עד שנת 2011 לערך, קידום אתרים אורגני היה מתבצע עם יד קלה על ההדק. יכולתם לפרסם את אותו מאמר בדיוק בעשרות אתרי מאמרים חינמיים, עם אותם קישורים בטקסט עוגן מדויק – והאתר שלכם התקדם פלאים.

גוגל שמה סוף לחגיגה הזו, בדמות אלגוריתם חדש שמטרתו לפקח על אופטימיזציית יתר. הכינוי שניתן לו היה פינגווין, ועד לפני מספר שנים הוא היה אימת אנשי ה-SEO. אתרים נעלמו מהתוצאות ועסקים חדלו מלהתקיים בגלל פינגווין.

בסופו של דבר גוגל ריככה את האלגוריתם, והוציאה ממנו את רכיב ה”עונש” (למרות שבעצם עונש, כפי שהוא מוגדר בגוגל, משמעו Manual Action שבוצע על ידי בן אדם ולא על ידי אלגוריתם). כיום פינגווין פשוט נותן “ציון” כלשהו לכל קישור, ואם יש קישורים שלא עומדים בתנאים הנכונים – הם פשוט מתאפסים ולא משפיעים על הנראות האורגנית.

כיצד בונים קישורים בעידן פינגווין?

  • גיוון בטקסט העוגן – שם המותג (אזכור), שם המותג בשילוב מילות מפתח, קישור ללא טקסט עוגן כלל (קישור עירום) וכן הלאה. הדגש הוא בעיקר על שם המותג, וכל היתר הם השילובים הנוספים.
  • גיוון בסוגי העמודים שמקבלים את הקישור – רוב הקישורים יהיו לעמוד הבית של האתר, אבל חלק מהם יהיו גם לעמודים פנימיים כגון קטגוריות, מוצרים, מאמרים ועוד.
  • גיוון בסוגי האתרים/דומיינים שמוציאים את הקישור – לא להוציא קישורים רק מאתרי תוכן או רק מפורומים או רק מבלוגים נישתיים. להשתדל לקבל קישורים מכל הסוגים, ומכמה שיותר דומיינים נפרדים ושונים (RD – Referring Domains). יש להשתמש גם באתרים איכותיים (90%) וגם במקורות פחות איכותיים כגון פורומים ותגובות בבלוגים (10%), כדי שפרופיל הקישורים ייראה כמה שיותר טבעי.

סוגים של קישורים – מדריך מקוצר

כפי שאנו מתחילים להבין כאן, לא כל הקישורים נולדו שווים. הכול תלוי במספר גורמים, שחלקם כבר צוין בנקודות הקודמות. אבל לפני כן, הנה כמה מהסוגים העיקריים של קישורים:

  • קישור נכנס (Backlink) – אלו הם הקישורים שאנחנו משיגים עבור האתר שלנו, מתוך מקורות חיצוניים. קישור מאתר A לאתר B נקרא קישור נכנס עבור אתר B, אבל עבור אתר A זהו קישור יוצא.
  • קישור פנימי (Internal Link) – כל קישור שנמצא באתר כלשהו ומקשר חזרה פנימה לעמוד אחר באותו אתר. למשל, קישורים בתפריט הניווט; קישורים בגוף התוכן שמקשרים חזרה לעמודים באותו אתר וכן הלאה. קישור מאתר A לאתר A נקרא קישור פנימי.
  • קישורי רוחב (Site-wide Link) – כל קישור שמשתכפל ומופיע תמידית באותה נקודה לאורך כל עמודי האתר. זה יכול להיות קישור בתפריט הראשי, קישורי פוטר, קישורים בווידג’טים וכן הלאה.
  • קישורים אדיטוריאליים (Editorial Link) – קישור מגוף התוכן בהתאם להקשר שבו עוסק התוכן. קישור אדיטוריאלי יכול להיות קישור יוצא או נכנס, בהתאם לצרכים שלנו. זהו בדרך כלל הקישור הטוב ביותר לצורכי קידום אורגני.
  • קישורי טקסט / תמונה (Text / Photo Link) – קישור לא חייב לצאת אך ורק מתוך טקסט, אלא יכול לצאת גם מתוך תמונה או מרכיב אחר באתר. במקרה של תמונה, האלט טקסט ישמש על תקן של טקסט עוגן.
  • קישורי No follow / Do follow – אם קישור מתויג באמצעות rel=nofollow משמע שהוא אינו מסוגל להשפיע על התוצאות האורגניות במנועי חיפוש. קישורים רגילים ללא התג הנ”ל נקראים קישורי Do follow. קישור לא לחיץ וללא טקסט עוגן (askpavel.co.il) פועל כקישור No follow.
  • קישור מרומז (Implied Link) – אזכור שם המותג (קוקה קולה, שוופס וכו’) משמש על תקן של קישור מרומז, גם אם אינו מכיל שום קישור a href הלכה למעשה. גם קישור לא לחיץ וללא טקסט עוגן משמש על תקן של קישור מרומז.

קישורים משמשים לכמה מטרות

גדולתו של קישור אחד ויחיד, היא ביכולתו לבצע שלוש פעולות שונות:

  • מאפשר למשתמשים להגיע ישירות אלינו לאתר (תנועת הפניה – Referral).
  • משמש למיתוג ולפרסום, בהינתן ההקשר הטקסטואלי שלו (askpavel מומחי קידום אתרים).
  • משפיע על הנראות האורגנית במנועי החיפוש (בתנאי שאינו מתויג nofollow, אבל גם לזה יש סייגים).

כאשר אתם עושים קמפיין SEO, הקישורים שאתם בונים מספקים ערך הן באפיק האורגני והן באפיק הרפראלי. בדוח מקורות התנועה באנליטיקס תוכלו לראות האם הקליקו על קישורים שהשגתם באתרים חיצוניים, ובכך תהיה לכם הוכחת תועלת נוספת מעבר לקידום האורגני בלבד.

איך בונים ומשיגים קישורים תכלס

יש כל כך הרבה דרכים להשיג קישורים, עד שנצטרך מדריך ענק של עשרות אלפי מילים כדי לנסות לכסות את כל האפשרויות (וגם אז נצטרך להמשיך ולעדכן אותו באפשרויות חדשות). כמעט כל דבר יכול לשמש פוטנציאל לקבלת קישור, ועל כן נסקור כאן את האמצעים העיקריים לעשות זאת.

  • כתבות ומאמרי יח”צ באתרי תוכן וחדשות – כאן אין הרבה חדש תחת השמש. תעשיית העיתונות והתקשורת תמיד שילבה אזכורים פרסומיים כאלה ואחרים בתוך כתבות ומאמרים, אלא שבעידן הדיגיטל ניתן להוסיף לאזכורים האלה גם קישורים. כיום ניתן לקנות כתבות באתרים הגדולים במחירים שפויים לחלוטין, לצד מגזינים פחות מוכרים, בלוגים נישתיים ועוד. ניתן גם לרכוש חבילות הפצה של מאמרים במאות אתרים בחו”ל (השירות נקרא newswire באופן כללי).
  • החלפות קישורים / כתיבת מאמרי אורח – אם יש לך ארסנל של כמה אתרים, ופגשת עוד מישהו עם ארסנל של כמה אתרים – אתם יכולים לכתוב תכנים אחד אצל השני ולהוסיף קישורים לאתרים הנחוצים. לא חייבים ארסנל; לפעמים גם בעל אתר בודד יכול לכתוב מאמר אורח אצל בעל אתר אחר או להפך.
  • בדיקת קישורי מתחרים – ניגשים לאחד מכלי המחקר כגון Ahrefs, Semrush או Ubersuggest ובודקים אילו קישורים קיבלו המתחרים שלכם. חלק מהם תוכלו להשיג בעצמכם בקלות יחסית; חלק מהם ידרשו עבודה רצינית יותר כגון פנייה לאתר המקשר ובקשה להוסיף קישור גם אליכם. גם אם רק 5 מתוך 100 יעשו זאת, עדיין תרוויחו. אופציה נוספת היא לחפש את שם המותג של המתחרה שלכם (במירכאות), ולראות את כל האתרים שמציינים את שמו. כך תקבלו רעיונות נוספים לקישורים / אזכורים.
  • קניית דומיינים חזקים ופגי תוקף – דומיין פג תוקף שצבר מאחוריו קישורים נכנסים רבים, יכול להפוך לנכס אמיתי עבור מקדמי אתרים. אפשר להפנות אותו לאתר המקודם או (עדיף) לבנות עליו אתר חדש עם קישורים יוצאים. רשת אתרים שכזו בהחלט תסייע לקדם את האתרים שלכם, אם כי צריך להתנהל כאן בזהירות רבה.
  • בניית קישורים שבורים – הגעתם לאתר כלשהו ומצאתם בו קישור שלא עובד מסיבה כלשהו. למרבה הפלא, בדיוק באתר שלכם יש מאמר באותו נושא – שווה להציע אותו לאתר הקודם, במקום הקישור השבור. מכיוון שהייתם כל כך נחמדים, ייתכן שבעל האתר יסכים – ואתם הרווחתם קישור. ניתן לגלות קישורים שבורים באמצעות תוספי דפדפן או אתרים ייעודיים (חפשו בגוגל: broken link checker).
  • בניית קישורי אזכורים – אזכור, כפי שציינו בהתחלה, הוא ציון של שם המותג: קוקה קולה, דיסני, נייקי וכן הלאה. כל אלו הם אזכורים, המשמשים על תקן של קישורים מרומזים. ניתן להשתמש בהם כדי לבנות קישורים של ממש – הירשמו לקבלת התראות מגוגל alerts בכל פעם שמישהו יכתוב את שם המותג שלכם באינטרנט. ברגע שקיבלתם התראה, פנו לאיש ואמרו לו בנימוס שאם כבר טרח וכתב את שם המותג, בבקשה שיוסיף לו גם קישור. אופציה נוספת היא לחפש את שם המותג שלכם בגוגל (במירכאות), למצוא את כל האתרים שהזכירו אתכם ולבקש מהם קישור אם עדיין לא קיים אחד כזה.
  • תגובות בפורומים, בבלוגים ובאתרי שאלות ותשובות – יש לציין מראש שמדובר בקישורי nofollow, אבל זה לא משנה. בסופו של דבר הקישורים הללו יוכלו להביא טראפיק לאתר, ויגוונו את פרופיל הקישורים כדי להימנע מבעיות פינגווין. רק לא לשכוח להגיב לעניין, ואת הקישור להדביק כפי שהוא ללא טקסט עוגן.

לסיום

יכולנו להמשיך עם עוד עשרות דוגמאות, ולא היינו מגרדים 50% מהאפשרויות לבניית קישורים. לדוגמה – אם אתם מחפשים עובדים לעסק, היכנסו לפורומים של חיפוש עבודה והשאירו שם מודעת דרושים עם קישור לאתר. דוגמה נוספת – העלו סרטונים ליוטיוב, ובתיאורי הסרטון תמיד הוסיפו קישור לאתר.

חשוב להבין שבניית קישורים לבדה לא תעזור לאתר פגום. אם לא עשיתם מחקר מילים והשקעתם באופטימיזציה ובתוכן הנכון – קישורים כמעט לא יוכלו לעזור לכם. כמובן שיש מקרים חריגים, אבל בגדול קישורים נכנסים עובדים הכי טוב עם אתר תקין מכל בחינה.

קבלו מידע על קורס SEO >>

תגיות רלוונטיות: בניית קישורים
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.