אל תפספסו מיליארדי חיפושים: מדריך אופטימיזציה לתמונות GIF

עמית אדלר
קידום ואופטימיזציה של תמונות גיף

שניים ממנועי החיפוש המובילים בעולם בכמות חיפושים, מייצרים ביחד מעל 10 מיליארד חיפושים מדי יום. מנחשים במי מדובר?

לא, זה לא גוגל, יוטיוב או בינג – אלא Giphy ו- Tenor, מנועי חיפוש ויזואליים המוקדשים לתמונות אנימציה מונפשות, הידועות בשם הקולקטיבי “גיף” (GIF – Graphics Interchange Format).

מעל 10 מיליארד חיפושים מתבצעים מדי יום במנוע Giphy. הוא לא רק מנוע חיפוש הגיפים הגדול ביותר – אלא גם מנוע החיפוש השני הגדול ביותר בעולם אחרי גוגל (לפי מניין החיפושים). מנוע הגיפים השני בגודלו הוא Tenor, שנרכש על ידי גוגל במרץ 2018, והוא משרת מעל 200 מיליון חיפושים מדי יום.

שני המנועים יחד משרתים עשרות מיליארדי חיפושים ביום; אם באפליקציות מסרים מיידיים, אם ברשתות חברתיות ועוד. מעבר לשני אלו יש עוד כמה אתרים בולטים כגון Imgur, Gfycat ואחרים. חוץ מהאתרים עצמם, רוב רובם של הגיפים מופיע גם בחיפוש התמונות בגוגל, שם אף מוקדשת להם קטגוריה נפרדת.

להרחבה: מהם גיפים וכיצד יוצרים אותם >>

חיפוש תמונות גיף בגוגל

עולם החיפוש הוויזואלי מתקדם בצעדי ענק

בדיוק כמו מנועים לחיפוש מידע, גם מנועי חיפוש ויזואליים משתמשים באלגוריתמים לקביעת מיקומים ודירוגים בתוצאות החיפוש. מכיוון שהתחום עדיין בחיתוליו, אופטימיזציה של תמונות גיף תסייע לתוכן הוויזואלי שלכם לקבל הרבה יותר חשיפה (בעיקר באפליקציות השונות).

כמעט כל חיפוש של אנימציית גיף באחת מהאפליקציות שיש ברשותנו, מתבצע בגיפי או בטנור (או בשניהם במקביל). לגיפי וטנור יש אתרים ואפליקציות משלהם, כמו גם פרוטוקולים של API ו-SDK המאפשרים להם להתממשק עם אתרים ואפליקציות מכל סוג. החיבורים הללו מאפשרים למשתמשים לחפש, למצוא ולהטמיע גיפים במגוון רחב של פלטפורמות (בדגש על אפליקציות, כפי שציינו בהתחלה).

התועלת השיווקית כאן ברורה מאליה – אנימציית גיף שתדורג גבוה, תקבל חשיפה בכמויות חסרות תקדים. אנשים משתמשים בגיפים כדי להביע את עצמם, אם כתמונה בודדת ואם כסדרת תמונות במהלך שיחה באפליקציית מסרים. לא סתם הגיפים הפופולריים ביותר הם “רגשונים” (Reaction GIFs), המעבירים תחושות או מסרים רגשיים בצורה ויזואלית במקום טקסטואלית (שדורשת הקלדה ארוכה יותר, מן הסתם).

היתרון השיווקי הגדול של גיפים הוא שהם למעשה יכולים לתפקד כ”שיווק ללא שיווק”. הם לא נראים או מרגישים כמו פרסומת או משהו מכירתי; הם לא נדחפים או מפריעים לחוויית השימוש; והם מוסיפים ערך למשתמשים שנהנים מקיומם.

גיפים יכולים לשמש עסקים וארגונים למגוון רחב של מטרות:

  • אנימציות במיילים ארגוניים
  • הדגמות מוצרים קיימים
  • הצצות מוקדמות למוצרים חדשים
  • כיצד עובד המוצר / השירות
  • מדריכי “איך”
  • הנעה לפעולה
  • פוסטים במדיה חברתית
  • ועוד

אומנם עדיין לא ניתן למדוד כאן תועלת מעבר לחשיפות ועלות לאלף צפיות (CPM), אבל מומלץ שלא להתעלם מאפיק שיכול להזרים למותג שלכם כמות חסרת תקדים של צפיות וחשיפה. בשלב הנוכחי גיפים מיועדים בעיקר למטרות תדמית, מיתוג וחשיפה, אבל ככל שהנושא יתקדם ויתפתח בעתיד, כך צפויים שינויים וחידושים נוספים להגיע אל עולם השיווק הוויזואלי – וכדאי להיות מוכנים.

הכירו את GEO – אופטימיזציה למנועי גיפים

בבסיס הדברים, GIF Engine Optimization דומה מאוד ל-Search Engine Optimization הרגיל שאנו מכירים. זהו תהליך של יצירה ו/או אופטימיזציה של תוכן, כדי שיקבל מיקומים גבוהים במנועי החיפוש הייעודיים לו. במקרה של GEO מדובר כמובן באנימציות גיף ולא בתוכן טקסטואלי.

בדיוק כמו מנועי החיפוש הסטנדרטיים, גם מנועי גיפים שואפים לתת למשתמש את התוצאות הרלוונטיות והטובות ביותר עבור החיפוש שביצע; ובדיוק כמו במנועי החיפוש הרגילים, גם כאן יש גיפים שמקבלים חשיפה אדירה בשל היותם פופולריים יותר מאחרים, הודות לפרמטרים הכלולים באלגוריתם החיפוש במנוע.

למשל – אם תבצעו חיפוש גיף בפייסבוק, בדרך כלל תקבלו מספר גיפים כתשובה לשאילתת החיפוש שלכם. כמעט לא יהיה מצב שבו יתקבל גיף בודד אחד, אלא אם כן מדובר בתחום נדיר שעבורו לא יצרו שום אנימציית גיף. אותו דבר יקרה כשתחפשו גיפים במנוע התמונות של גוגל, כמובן. ההבדל הוא שאנחנו רוצים ליצור מצב שבו הגיפים שלנו ימצאו את דרכם לראש התוצאות לא רק בגוגל, אלא גם באפליקציות השונות.

לדוגמה, אם אבצע את אחד החיפושים הפופולריים ביותר שנקרא hell, yeah – אקבל סדרת גיפים שמתאימה לביטוי (כפי שניתן לראות בצילום המסך – צד שמאל). לעומת זאת, ומכיוון שתעשיית הגיפים עדיין לא מכסה כל תחום אפשרי עליי אדמות כמו במנועי חיפוש רגילים – אם אחפש ביטוי בנושא יותר אזוטרי, כגון quantum mechanics, אקבל גם כמה תוצאות לא רלוונטיות בין השאר (כמו התמונה true love בצד ימין בתחתית, שככל הנראה לא הכי קשורה לחיפוש).

מנועי חיפוש לתמונות גיף

איך מבצעים קידום ואופטימיזציה של אנימציית GIF

בדומה ל-SEO הסטנדרטי, גם תחום ה-GEO עומד על שלושה רכיבים עיקריים:

  • מחקר מילים – הביטויים המתאימים ביותר למותג / לעסק, עם מינימום תחרות ומקסימום נפח חיפוש.
  • אסטרטגיית תוכן – לתכנן וליצור את התוכן כך שיהיה רלוונטי לתחומים נקודתיים, הבאים לידי ביטוי במספר ביטויי זנב ארוך התואמים למהות המותג.
  • יישום בפועל – תיוג אנימציית הגיף עם מילות המפתח המתאימות, כאשר מעלים אותו לפלטפורמה הרלוונטית.

שלב 1

מחקר המילים יבוצע כך שנוכל לתייג את הגיף שלנו הן בביטויי מותג, והן בביטויים נוספים משני סוגים: סוג ראשון הוא ביטויים הקשורים ישירות למוצר / שירות האמורים, וסוג שני קשור לתיאור התחושות והרגשות שהמוצר / שירות מעוררים במשתמשים (או במילים אחרות, האפקט שיש למוצר על המשתמש).

לדוגמה, אם יש לכם מסעדת אוכל מהיר – ביטויים הקשורים ישירות למוצר/שירות יהיו צ’יזבורגר, צ’יפס, ארוחת צהריים וכן הלאה. ביטויי רגש הקשורים למוצר/שירות יהיו רעב, טעים, אוכל וכן הלאה. לאחר שגיבשתם את רשימת הביטויים הרלוונטיים, תצטרכו לקבל נתונים כגון נפח חיפוש, גודל התחרות ועוד. את אלו תוכלו להשיג בכלים המוצעים על ידי מנועי הגיפים עצמם.

גודל התחרות וכמות החיפושים בדרך כלל זהים בשני המנועים הגדולים – גיפי וטנור. כדי לדעת כמה חיפושים יש לכל ביטוי, גשו לכלי Tenor Insights המספק נפחי חיפוש. מכיוון שעדיין אין תעשיית גיפים מפותחת בעברית, המחקר חייב להתבצע בשפה האנגלית.

התצוגה בכלי של טנור פועלת בדומה לגוגל טרנדס – לא מקבלים נפח חיפוש, אלא שינויים בכמות החיפושים לאורך זמן (ברירת המחדל האוטומטית היא 30 יום אחרונים; אפשר לשנות זאת). לדוגמה, אם נחפש cheeseburger נקבל את הגרף הבא:

גרף נתונים לחיפושים באתר tenor


בצורה כזו ניתן לראות את מגמות השינוי בחיפוש הביטוי הרלוונטי, והאם שווה לנו להשקיע בו
(ומתי, בהתאם לטרנד עונתי או אחר). במקרה של צ’יזבורגר ניתן לראות שהביטוי נמצא ב- Top 10,000 של הכלי, והדבר רומז על תחרות בינונית ואף נמוכה – כך שמומלץ להתמקד בו. אם הביטוי היה מופיע ב- Top 100, מדובר בביטוי תחרותי מאוד שיהיה קשה לדרג בהמשך.

כדי לדעת כמה תוצאות מוצגות לכל ביטוי, נצטרך להשתמש גם באתר Giphy. חיפוש של ביטוי באתר מציג את מספר התוצאות (נתון שאתר טנור לא מציג). אם לביטוי מסוים יש 10,000 ומעלה תוצאות, מדובר ככל הנראה בתחום תחרותי. אם מדובר ב-2,500 עד 9,999 – התחרות בינונית, ואם מתחת ל-2,500 – התחרות נמוכה.

חשוב לדעת – גיפי עדיין לא מסוגל להבחין בין ביטוי של מילה אחת לביטויים מרובי מילים. לכן הבדיקה צריכה להיעשות אך ורק על מילים בודדות (כגון: אוכל) ולא על מילים מורכבות (כגון: אני רעב).

שלב 2

אסטרטגיית התוכן שלכם צריכה להתחשב הן במידת הרלוונטיות של הגיף לצורכי המותג, והן במידת התחרותיות מול גיפים אחרים. אם תנסו להבריג גיף בביטוי “בירה”, ככל הנראה לא תצליחו להגיע לראש התוצאות בזמן סביר (תלוי בסבלנות ובתקציבים העומדים לרשותכם). מומלץ להתמקד תחילה בביטויים פחות תחרותיים, כגון “שתיית בירה” או “כוס בירה” כדי לקבל תוצאות יותר מיידיות.

מנועי הגיפים, בדומה למנועי החיפוש, משתמשים בטכנולוגיות לזיהוי תמונות כדי להבין בעצם את תוכן התמונה – ולא רק מסתמכים על תגיות מטא. לפיכך חשוב מאוד ליצור את האנימציה בנושא הרלוונטי למותג ולמילות המפתח שנבחרו. אם תוסיפו את הטקסט הרלוונטי גם באנימציה עצמה, טכנולוגיות זיהוי התמונה יעבדו גם את התוכן הזה ויסייעו למיקומי הגיף בראש התוצאות.

שלב 3

היישום והאופטימיזציה מגיעים כאשר אנו מעלים את תמונת הגיף לפלטפורמה הנבחרת. פחות משנה אם זה גיפי או טנור, אם כי יש לשער שהעלאת הגיף לטנור תקבל יתרון כלשהו גם במנוע התמונות של גוגל.

בעת העלאת הגיף לפלטפורמה הנבחרת, תתבקשו לספק מילות מפתח רלוונטיות. אין הגבלה על מספר המילים, אבל כדי שתבטיחו שהאלגוריתם יעשה את עבודתו נאמנה – מומלץ לא יותר מ-10 ביטויים. כמו כן מומלץ להוסיף לכל גיף את חיפושי המותג שלכם, כדי שיקושרו לתוכן הרלוונטי שאתם רוצים לקדם.

לאחר שהגיף עלה לאוויר יחד עם מילות המפתח, מנוע הגיפים יתחיל לבדוק את ביצועיו בזמן אמת. המנוע יבדוק כמה צפיות קיבל כל גיף שלכם, האם וכמה פעמים בוצע שיתוף לכל גיף ועד כמה הוא רלוונטי למילות המפתח שקבעתם, כמו גם לחיפושים המבוצעים על ידי המשתמשים. בהתבסס על סך הנתונים כגון צפיות, שיתופים ואחוזי הקלקה – המנוע יחליט האם לקדם את הגיפים שלכם או לא.

בכל הנוגע לקישורים נכנסים – ככל הנראה לקישורים אין השפעה על מיקומים במנועי הגיפים (אם כי כן יכולה להיות להם השפעה בחיפוש התמונות בגוגל). כדי להבטיח שהגיפים יופיעו ויקודמו גם בחיפוש התמונות בגוגל, עלינו להיצמד במקביל גם לכללי האופטימיזציה של תמונות: שם קובץ ברור באנגלית, טקסט רלוונטי סביב התמונה, קישורים לעמוד המקור שכולל את התמונה וכן הלאה.

בהצלחה!

מבוסס על מאמר באתר SEJ

 

תגיות רלוונטיות: קידום תמונות
נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

3
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.