האם מיילים משפיעים על מיקומים בגוגל? [תיאוריית קונספירציה]

עמית אדלר
send-mail

ג’ימייל של גוגל הוא שירות המייל הפופולרי ביותר בעולם. נכון לסוף 2018, מדובר ביותר מ-1.5 מיליארד משתמשים / חשבונות קיימים.

מצד אחד – בדיוק כפי שאין קשר ישיר בין מודעות ממומנות לקידום אורגני, כך קשה לחשוב מדוע יהיה קשר כלשהו בין מיילים וקידום בגוגל. אין ספק שכל אחד מהאפיקים הללו יכול להשפיע על האחר, אבל ברמה עקיפה: אם ראינו מודעה ממומנת או נחשפנו לניוזלטר, שם המותג יכול להיחקק בתודעתנו ואנו יכולים לחפש אותו אחר כך בגוגל. אבל השפעה של מיילים ברמה ישירה על מיקומים בגוגל?

מצד שני – עבור חברת גוגל, ג’ימייל הוא מן הסתם יותר מאשר פלטפורמה לשליחה ולקבלה של מיילים בלבד. כולנו מכירים את האפשרות לפרסם בג’ימייל או להשתמש בכתובות מייל באופן כללי כחלק מיצירת קהלים; חריגה ברורה מיכולות המייל של המערכת. אבל מה שרובנו לא מודע לו – הוא שגוגל ככל הנראה משתמשת בג’ימייל (ובמיילים בכלל) כסמן של אמינות.

הכול מתחיל באמינות

לא מזמן כתבתי כאן על חמישה פטנטים הזויים של גוגל, וגם בנושא הנוכחי כמובן שמעורב פטנט: Email Spam and Junk Mail as a Vendor Reliability Signal.

הפטנט מציין מספר דרכים לזיהוי ספאם הנשלח במייל, שיוך הספאם לספק כלשהו ויצירת מדד אמינות המקושר לאותו ספק / שולח המייל. לדוגמה, אם X משתמשים מציינים ספק מסוים כספאם – הדבר משליך על אמינותו באופן כללי.

בלשון הפטנט, “ספק” הוא ככל הנראה כל מי ששולח מיילים. הפטנט מדבר על זיהוי הספק באמצעות אלמנטים שונים כגון כתובת מייל חלקית או מלאה, כתובת URL חלקית או מלאה, שם הספק, תמונות המקושרות לספק וכן הלאה.

מדוע גוגל רוצה לדעת מהי רמת האמינות של ספק מסוים?

יש להניח שאם החברה טורחת ליצור אלגוריתמים לזיהוי שולחי ספאם, יש לכך 2 סיבות עיקריות:

  • הסיבה הראשונה והברורה יותר – זיהוי טוב יותר של ספאמרים מסייע למנוע כניסת ספאם לתיבת המייל הרגילה, אלא ישירות לתיבת הספאם.
  • הסיבה השנייה והקצת יותר מעורפלת – מדד אמינות של שולחי מיילים, יכול לסייע לגוגל בעקיפין לשפר גם את תוצאות החיפוש. מי שמתויג כספאמר, כנראה לא מספיק אמין כדי לקבל נראות אורגנית גבוהה בתוצאות.

יש לומר שהפטנט עצמו לא מציין השפעה ישירה של מיילים על תוצאות החיפוש. כל מה שהפטנט אומר הוא שגוגל משתמשת במיילים כסממן לאמינות של שולח המיילים, כולל סמני אמינות שנמצאים גם מחוץ למערכת המיילים בלבד.

מתוך הפסקה המצורפת (ראו צילום מסך), אפשר להסיק שמערכת מדידת האמינות קיימת לא רק במיילים אלא גם מחוצה להם: המערכת סורקת את תוכן המיילים, ובעת הצורך זוחלת גם דרך קישורים הנמצאים בגוף המייל, ויוצאת החוצה לאתרים, לאפליקציות ועוד. לפיכך אפשר להסיק שפרמטר האמינות בעולם המיילים, זולג בדרך כזו או אחרת גם לתוצאות החיפוש.

משוואת המיקומים בגוגל מושפעת ממאות ואולי אף אלפי פרמטרים שונים, לצד בינה מלאכותית מתקדמת שאמורה להצעיד את כל הנושא אל מעבר למאה ה-21.

אני מניח שאם גוגל מצאה דרך לחשב סיגנלים של אמינות מתוך מקור כלשהו – ויהיה זה מייל, פורום או קבוצת פייסבוק – הסיגנלים האלה כנראה ישמשו גם לשיפור תוצאות החיפוש. ספק מיילים שקיבל מדד אמינות שלילי אחד יותר מדי, כנראה ייכנס לרשימה שחורה כלשהי שתשפיע בסופו של דבר גם על הנראות שלו בתוצאות החיפוש.

לחילופין, יש להניח שהפטנט לא נותן נקודות בונוס למי שאינו שולח ספאם. המטרה היא רק “להדיח” את אלו שעושים בעיות. בדיוק כמו עם מהירות הטעינה של אתר – הפרמטר בא לידי ביטוי רק כאשר האתר נטען לאט מדי (סוג של “עונש”). אתרים עם מהירות טעינה גבוהה לא מקבלים בונוס, רק משום שהם עומדים בתנאי הסף להגדרתם כאתרים איכותיים.

לסיום

יש לזכור שעצם העובדה שלגוגל יש פטנט כלשהו, אין משמעה שאותו פטנט מיושם חד משמעית. נקודה נוספת היא שלא ניתן להסיק כאן קשר ישיר וחד ערכי בין תיוג האמינות במיילים, ובין שימוש בתיוג הזה לשיפור תוצאות החיפוש.

אבל כמו שאני תמיד אומר – גוגל כנראה לא משקיעה זמן וכסף, במערכות ובפטנטים שאין לה שום כוונה להשתמש בהם. המלחמה של גוגל בספאם היא די נצחית, אז יש לשער שגוגל תשתמש בכל יתרון שהיא מצליחה לנכס לטובתה.

 

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.