5 סיבות טובות מדוע צ’טבוטים הם עתיד השיווק הדיגיטלי

עמית אדלר
chatbots

מאז תוכנת המסרים הראשונה, ICQ הישראלית הזכורה לטוב, עברו שנים רבות. כיום מיליארדי בני אדם משתמשים באפליקציית מסרים כלשהי, בין אם וואצאפ, פייסבוק מסנג’ר, טלגרם ואחרות.

למעשה, מאז 2014 אנחנו משתמשים יותר באפליקציות מסרים מיידיים מאשר רשתות חברתיות, וקל להבין מדוע הן הפכו לנכס שיווקי בפני עצמו: מיליארדי משתמשים, כמויות עצומות של דאטה ואינספור אפשרויות בפתח.

אבל מה אם יכולנו לקחת את המסרים המיידיים, ולהפוך אותם לכלי שיווקי יעיל יותר באמצעות אוטומציה? בדיוק כאן נכנס לתמונה המושג צ’ט בוט.

Chat Bot – כשמו כן הוא, רובוט אוטומטי המתוזמן לשליחה ולקבלה של מסרים – מאפשר לקחת את אפליקציות המסרים לשלב הבא. למעשה, צ’טבוטים כבר הפכו לנפוצים כל כך, עד שהם אמצעי שיווק נפרד העומד בפני עצמו, שלא מחויב להיות מחובר לאפליקציית מסרים כלשהי.

צ’טבוטים מסוגלים לשלב בהצלחה את המרב והמיטב שיש לטכנולוגיה להציע: בינה מלאכותית, חיסכון בכוח אדם באמצעות אוטומציה וכמובן אמצעי מצוין לשיפור תהליך השיווק – מאיסוף לידים וניהול שירות לקוחות ועד השלמה של מכירות אונליין. כל זאת בצורה אוטומטית, מהירה וקלה יותר לעומת אמצעים קיימים כיום.

אפשר לומר שצ’טבוטים נמצאים איתנו כבר משחר עידן המחשב, כאשר כמה מהבולטים בהם הינם העוזרים הקוליים הידועים (סירי, גוגל אסיסטנט, אלקסה וקורטנה). אבל רק כאשר נכנסו הצ’טבוטים למשפך השיווקי עצמו, הם הפכו לכלי רב עוצמה שעד היום לא הכרנו.

הנה 5 סיבות טובות מאוד מדוע צ’טבוטים הולכים לכבוש את השיווק הדיגיטלי.

1. שווי שוק גדל

שוק הצ’טבוטים העולמי יגיע לשווי של 1.25 מיליארד דולר עד שנת 2025 (לשם השוואה, ב-2015 היה מדובר ב-113 מיליון דולר). חברת גרטנר חוזה שעד שנת 2020, כ-85 אחוזים מהאינטראקציות עם לקוחות ינוהלו ללא מגע יד אדם, ו-40 אחוזים מהאינטראקציות במובייל ינוהלו על ידי סוכנים חכמים. שלבו זאת עם יכולות הבינה המלאכותית, שרק מתעצמות עם הזמן, והרי לכם מכונת שיווק משומנת שניתן להתאים כמעט לכל שלב במסע הלקוח.

2. התחום מתקיים בזכות עצמו

כיום יש כמה וכמה פלטפורמות שמאפשרות להקים צ’טבוטים למגוון מטרות – החל מפייסבוק עצמה, שבזכותה החלו להתייחס לצ’טבוטים כאל חלק מהמשפך השיווקי בקמפיינים פרסומיים, וכלה בחברות נוספות כגון צ’טפיול, Many Chat, מובייל מאנקי, IBM ועוד.

נכון להיום, מעל 10,000 מפתחים בונים צ’טבוטים מבוססי פייסבוק מסנג’ר, המאפשרים לאסוף לידים, לנהל שירות לקוחות אוטומטי ועוד אינסוף אפשרויות. יחד עם אפליקציית קיק (המוכרת יותר לצעירים), סך הבוטים הפעילים גם בפייסבוק מגיע כיום לכדי 30,000 לערך.

3. ריבוי יישומים במגוון נישות

לצ’טבוטים יש אינספור יישומים פוטנציאליים; הכול תלוי בדמיונם של המפתחים, של אנשי השיווק ושל הלקוחות: שירות לקוחות באמצעות בינה מלאכותית ו/או תסריטי שיחה, בנייה וניהול של רשימות תפוצה, ניהול חלקי של מדיה חברתית, תהליכים מקדימי מכירות, מענה מיידי לכל שאלה בכל נכס דיגיטלי, תחליף ייחודי לדפי נחיתה לאיסוף לידים, אפיק מכירות ועוד. כל זה על טהרת האוטומציה, שמאפשרת לחסוך בכוח אדם ובמשאבים.

הנישות העיקריות שנהנות כיום מהצלחת הצ’טבוטים הן בעיקר המסחר האלקטרוני, תחום הביטוח וביטוח הבריאות, קמעונאות ותחום האירוח. אחריהן מגיעים גם תחומים כגון לוגיסטיקה, גיוס עובדים, טכנולוגיה ועוד.

תחומים המשתמשים בצ'טבוטים
Source: mobilemonkey.com

4. תגובה טובה יותר בקרב משתמשים

אנשים מגיבים טוב יותר לבוטים מאשר למודעות פרסום או לניוזלטרים. בדיקה שנעשתה על ידי מומחה השיווק ניל פאטל, מראה כי לצ’טבוט בפייסבוק מסנג’ר יש מעל 80 אחוזי פתיחה ומעל 50 אחוזי הקלקה. זה חורג בצורה משמעותית מכל הנתונים המקובלים לאחוזי פתיחה והקלקה בניוזלטרים ובמודעות פרסום. כמו כן נמצא שבכל הנוגע לאיסוף לידים, בוטים מגיעים לאחוזי המרה גבוהים מאוד – בין 40% ל- 45% לפי נתוניו של ניל פאטל.

יש להניח שאחת הסיבות העיקריות לכך, היא שהרישום לרשימת תפוצה בצ’טבוט הרבה יותר קלה מאשר לניוזלטר. לא צריך למלא שום פרטים, אפילו לא מייל. פשוט מקליקים על “כן” – ונכנסים אוטומטית לרשימת התפוצה של הבוט. דמיינו לעצמכם כמה חוסך המעבר הפשוט הזה, בין הצורך למלא פרטים לעומת הקלקה מיידית. שבריר שנייה אחד פחות, והשגתם יותר נרשמים שכעת יכולים לקבל מכם כל הודעה שתרצו.

5. קלות פיתוח ושימוש

בניגוד למה שאולי חשבתם, אין צורך להיות מתכנת או איש קוד כדי ליצור בוט. כמובן שאנשי קוד ופיתוח יעשו עבודה הרבה יותר ממוקדת ומקצועית, אבל גם עסקים קטנים שרוצים ליהנות מכוחם של הצ’טבוטים – יכולים לעשות זאת בעצמם.

פייסבוק מסנג’ר מאפשר ליצור תסריטי שיחה מוכנים מראש, בהתאם למגוון שאלות וסיטואציות שיכולות לעלות במהלך שיחה. יצרני בוטים עצמאיים כגון צ’טפיול ו-ManyChat מאפשרים גם הם ליצור בוטים מאפס, עם תסריטי שיחה מוכנים לצד אפשרות להפעלת AI שיוכל ללמוד מהשיחות ולענות כהלכה בהמשך. כל זה נעשה בלי ידע בקוד, באמצעות ממשקי drag & drop פשוטים וקלים לתפעול.

לפי נתוני חברת ChatFuel, כמעט מחצית מהבוטים בפייסבוק מסנג’ר הוקמו באמצעות השירות שלה. נטפליקס העולמית, חדשות ABC, הזמר דיוויד גואטה ועוד אלפים אחרים – נהנים מצ’טבוט אוטומטי בעמודי הפייסבוק שלהם.

רגע לפני סיום

צ’טבוטים הם למעשה חלק ממהפכת הבינה המלאכותית, שנמצאת כיום בתהליך של גדילה מואצת. אומנם הבוטים הנוכחיים עדיין בחיתוליהם, ותלויים בעיקר בבני אדם – אך יום יבוא ויהיו לנו בוטים מתוחכמים שבעתיים, שמסוגלים ללמוד לבד ולהגיב בהתאם.

אחד הבוטים המתוחכמים ביותר שעושה זאת כבר היום, הוא העוזר הקולי של גוגל שנתן הופעה מרשימה מאוד של יכולותיו בכנס גוגל למפתחים 2018. אומנם בהגדרתו הוא לא צ’טבוט אלא משהו הרבה יותר מתוחכם מכך, עם בינה מלאכותית מתקדמת – אבל אפשר להבין מדוע הוא עונה גם על ההגדרה המינימלית של צ’טבוט.

בכל הנוגע לצ’טבוטים, ולבוטים בכלל, אנחנו בתחילת הדרך. יהיה מעניין לראות לאן זה יתפתח וכיצד השיווק הדיגיטלי ישתנה בעקבות זאת.


רוצים לדעת איך מכפילים את המכירות עם צ’טבוט ורשימת דיוור חכמה במסנג’ר? בואו לשמוע את ההרצאה של דימה קגנוביץ’, מייסד חברת יזמניק, שיסביר בדיוק כיצד עשה זאת בכנס נקסט קייס 2019.

כנס Next Case הוא היחיד והגדול מסוגו בישראל, המציג אך ורק מקרי בוחן אמיתיים. 11 בדצמבר 2019 – רק פרקטיקה, רק מה שבאמת עובד. לפרטים והרשמה >>>

 

נכתב על ידי
עמית אדלר הוא מקדם אתרים מ-2008 ואיש המילה הכתובה מ-1999. בעל תואר שני בפילוסופיה של המדע, מוסמך גוגל אנליטיקס ובלוגר נלהב.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

0 תגובות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.