האח הגדול וגוגל הנביא | AskPavel
קידום אתרים » שיווק דיגיטלי » האח הגדול וגוגל הנביא

האח הגדול וגוגל הנביא

בעודי יושב כאן, מחכה בציפייה לקראת הגמר הגדול של האח הגדול היום בערב ותוהה לגבי התוצאות – גיליתי שגוגל "הכל יכול" כבר עשה את העבודה השחורה וחרץ את הגורל!
את קבוצת האוהדים למיניהם אפשר לחלק ל-2 קבוצות עיקריות: אלו שחושבים שהם יודעים מי הולך לזכות ואלה שמקווים שמישהו יזכה אבל לא יודעים בוודאות מה הסיכוי. בכל מקרה אנחנו נשארים עם אי וודאות אחת גדולה! 🙂

לאחרונה היו הרבה דיונים בין האופטימייזרים בחברה בה אני עובד איזינט – שיווק במנועי חיפוש.  דיברנו על האפשרות למנף כלי מחקר מילות מפתח וווב אנליטיקס יישומי לטובת חיזוי התוצאות של גמר האח הגדול. לאחר מאמצים משותפים ועבודת צוות איכותית, הגענו למסקנה שגוגל עשוי לפתור את הבעיה, על-ידי חיזוי מוצלח, וכרגע הקנה מכוון בעיקר לעבר שם אחד.

מה הגולשים מחפשים?

מה הגולשים מחפשים?

אחד הכלים של גוגל בשם Insights for Search , מנתח מגמות חיפוש שבוצעו בגוגל בטווח זמן מוגדר. בין היתר ניתן למשל חיפוש מהיר של הביטוי "האח הגדול" מגלה לנו תמונה חד משמעית וברורה. מן הראוי לציין שהעמודה בתמונה משמאל מציגה את "Rising searches" – כלומר הביטויים שהגידול בחיפושם היה הגבוה ביותר בזמן נתון. מקום חמישי (מתוך 10)? כבוד!

ההמלצה של גוגל (על סמך פופולריות)

כלי נוסף שמסייע במחקר מילות מפתח בשם KeywordToolExternal, מציע למפרסמים רעיונות למילים דומות וקשורות לביטויים אותו הוא מעוניין לפרסם. מכל שמות הפיינליסטים ניתן לשים לב שיש המלצה ספציפית רק על יוסי בובליל. כמו כן, כמות החיפושים בגוגל על שמו, עומדת במקום השלישי ביחס לכלל החיפושים על הנושא.

גוגל מציע את הביטי "יוסי בובליל"

ניתוח תוצאות החיפוש עבור שמות המועמדים

מתוצאות החיפוש האורגניות (טבעיות) של גוגל, אפשר ללמוד הרבה על פופולריות התכנים בהם מוזכר שמם של המועמדים. (להבדיל מקמפיינים ייזומים למטרות מיתוג אישי באינטרנט, כאן מדובר על נוכחות טבעית של המועמדים).

מי זה לאון?

אחד השירותים של גוגל שנקרא "האם התכוונת ל", מאפשר בחינה של מילות חיפוש שהוקלדו מול צורות האיות הנפוצות ביותר של אותן מילים. כאשר גוגל מוצא, כי קיים מספר גדול יותר של תוצאות חיפוש רלוונטיות עבור צורת איות אלטרנטיבית, יראה המשתמש בחלק העליון של דף תוצאות החיפוש את המשפט "האם התכוונת ל", המציע מילים נוספות שאולי אליהן התכוון המחפש. המשמעות היא שלא כותבים עליו הרבה כי זה עשוי לעניין פחות גולשים. אז אומנם לאון אוהב להתבלט בדשא שליד הבריכה, אך הנוכחות שלו באינטרנט דורשת שיפור! 🙂

המפרסמים שמו את כספם רק על הדורבנים!

נשים לב שמתוך חמשת השמות, רק ליוסי ועינב יש קמפיינים בקישורים הממומנים (במקרה של יוסי יש 4 מודעות ולעינב 1). כלומר ישנם מפרסמים שבחרו לשלב ספציפית את השם של עינב ויוסי בקמפיינים שלהם בגוגל אדוורדס ומשלמים כסף על כל קליק. הדבר המפתיע יותר הוא שלביטויי שאמור להיות יותר פופולארי "האח הגדול" יש פחות מודעות מאשר ליוסי – רק 2.

לסיכום – כמות ההופעות בגוגל

להלן כמות הדפים באינטרנט שמאונדקסים בגוגל עבור כל שם:

יוסי בובליל: 660,000
איתי זיו: 321,000
עינב בובליל: 146,000
שפרה קורנפלד: 44,600
לאון שניידרובסקי: 39,100

ומה אומרים ברשתות החברתיות?

הפוסט בעיקר מתמקד בחיזויי באמצעות גוגל והכלים הסטטיסטיים שלו, אך ניתן לחזק את הטענה גם במבט קצר על הרשתות החברתיות ואתרים קהילתיים נוספים ברשת. ריכזתי הכל בטבלה אחת:

פרמטרים להשוואה שפרה קורנפלדאיתי זיולאון שניידרובסקייוסי בובלילעינב בובליל
כמות החברים בקבוצת התמיכה של המועמד בפייסבוק3,4765705,33418,5651,112
כמות הקבוצות שנפתחו בהקשר לכל מועמד85214337
כמות טוקבקים בכתבות עיתונים מהשבוע האחרון1,16701,5312,069260

דיירי האח הגדול, אתם בשידור החי של גוגל, נא להתנהג בהתאם!

למרות שכל הנתונים כאן אמיתיים, לא מדובר בנוסחה שתפעל ב-100% דיוק, בסופו של דבר זהו חיזוי שמבוסס על מעקב אחר מגמות באינטרנט. תמיד יש סבירות שמשהו לא צפוי יקרה, איזושהי תפנית בעלילה ברגע האחרון, התערבות ההפקה וכו'… כמו כן למען הסר ספק, הפוסט לא נכתב למטרות יחסי ציבור כלשהן או מיתוג אישי בעבור אף מועמד. מטרתו הייתה להציג זווית ראיה שונה על אפשרויות חיזוי באמצעות גוגל והכלים שהוא מציע.

אז עד שארז ואסי יכריזו בעוד מספר שעות על הזוכה המאושר (או המאושרת), נשאר רק לחכות ולראות מהו כוח החיזוי של גוגל והאם הנבואה שלו תתגשם. ומי יודע, אם יהיה מוצלח, אולי הפוסט הבא יהיה "המשך עלילותיו של גוגל הנביא בבחירות לכנסת ישראל 2009" 🙂

ותודה לצוות האופטימייזרים בחברת easynet search marketing

אודות פבל ישראלסקי

פבל ישראלסקי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד של סרבולה - חברת כתיבת תוכן ומייעץ בקידום אתרים אורגני (SEO) בזירות תחרותיות בארץ ובחו"ל במסגרת חברת אלפיניסט 301 שיווק דיגיטלי.

עשוי לעניין אותך גם...

5 פטנטים של גוגל שנשמעים כמו מדע בדיוני (אבל באמת קיימים)

כמו כל חברת ענק אחרת, גם גוגל מגישה ורושמת פטנטים כמעט על כל דבר. המטרה ...

25 תגובות

  1. פבל, אני מוריד את הכובע.
    אחד הפוסטים המושקעים והמקצועיים שראיתי בישראל.
    שאפו!

  2. עזוב, ה-akinator מכיר אותו. יותר מזה?

  3. לא לקח. נו מה תגיד?
    הוא כנראה יקבל את הקמפיין הכי שמן 🙂

  4. מי אצלכם יקים ועדת חקירה לבדוק מי טעה- גוגל, איזינט או פרידמן? יוסי בובליל ירד על הברכיים(ותבדקו מה פרוש הביטוי בעברית "מי ברכיים")..
    וברצינות – גוגל לא נביא, והאלגוריטמים ניתנים להשפעה. הצופים וה SMS לא מושפעים מגוגל. כל מי שקונה מילה לצרכי פרסום – עושה הערכה, ולא מחליט על פי ידע. לכן נכשלים.
    EZMAKO עושה את כל זה קצת אחרת…עובדה- שפרה זכתה, ועל "מכונת SMS" טרם שמעתם? הנה ביטוי חדש – BUZZ לחיפוש…

  5. מאיר, הצדק עדיין עם גוגל, איזינט, ורוכשי הפרסום.
    אין קשר בין ה-SMSים לבין הפופולריות.

  6. פבל ישראלסקי

    האמת שזה מפתיע ומסקרן בו זמנית!

    כפי שהיה כתוב היום בעיתון 24 דקות "ערוץ 2 בסך הכל שם לנו מראה מול הפרצוף"(שי ספיר), ככה אני טוען שהאינטרנט וגוגל בפרט הוא למעשה המראה של בית האח הגדול. ההגיון אומר שליוסי היה אמור להיות יתרון משמעותי על פני שאר המתמודדים. שהרי אם אוהבים אותו באינטרנט, סביר להניח שזה משקף את האהדה גם במציאות (ראו לדוגמא את מקרה הבוחן של ברק אובאמה 2.0). זה מה שההגיון אומר לפחות. ויחד עם זאת, דווקא המועמד שיצר סביבו פחות רעש זכה. למה?
    יכולות להיות לכך מספר סיבות:
    1. בשבועות האחרונים יוסי לא סיפק את הסחורה – פחות צחוקים, פחות ויכוחים, פחות יוסי.
    2. המסמסים הקבועים של יוסי נכנסו למצב של שאננות ובטחון עצמי מופרז בעקבות הנצחונות הקודמים שלו, לא היה להם חשק לשלוח יותר סמסים מהרגיל משום שהיו בטוחים שמה שכבר נשלח יציל אותו בוודאות ("הנצחון גם ככה בכיס שלו, אין צורך להגזים").
    3. התערבות של ההפקה – לא נראה לי הגיוני…
    4. ממון – אני לא יודע אם על פי החוק מותר לשלוח יותר מסמס אחד לכל מועמד, אבל אם כן – מאד ייתכן כי קהל המעריצים של שפרה יכלו להרשות לעצמם לשלוח כמה סמסים. זאת משום שהייתה להם סוג של הרגשת "שליחות" בנסיון "להציל" אותה.

    לי בכלל יש תאוריה אחרת, תגידו לי מה דעתכם:
    הסיבה שהצילו את יוסי מדי שבוע זה משום שהוא סיפק את הסחורה – בידור, אקשן, צעקות והרבה צחוקים. אבל בין להשאיר אותו בשביל זה לבין לתת לו את האפשרות לזכות יש פער גדול (האם אבחר בליצן הכיתה להיות יושב ראש ועד הסטודנטים?) לדעתי חלק גדול מאותם האנשים ידעו שלשפרה מגיע לזכות בפועל אבל השאירו את יוסי רק כדי שהתוכנית תהיה מעניינת יותר…

  7. פבל ישראלסקי

    עומר:
    תודה רבה! אני שמח שאהבת…האמת שהוא באמת די מושקע מבחינת זמן, לקח לי משהו כמו 5 שעות לכתוב אותו (במצטבר כולל הכל).

    מאיר:
    זה כל העניין, תקרא את התגובה שלי שמעל זו – גוגל כן אמור להיות נביא בהקשר לפופולריות כשמדובר במראה שאמורה לשקף את האוכלוסיה. כמו כן, מעניין לבדוק מה היחס בין אלו שחיפשו בגוגל לבין אלו ששלחו סמסים בגמר. מה דעתך?

    אילן:
    ללא ספק! אבל כנראה שהוא גם יהיה הכי יקר למפרסם…

  8. פוסט מצויין! אהבתי את הרעיון…

    לכאורה, היה באמת הגיוני לחשוב שכמות האיזכורים בגוגל תנבא את התוצאות בגמר של האח הגדול…

    אבל, כנראה שרבים מהמסמסים לא חיפשו את הפייבוריט שלהם בגוגל, אלא פשוט הגיעו ישירות לאתר של קשת.

    אבל אז עולה שאלה: אם זה המצב, מדוע יש כ"כ הרבה קבוצות בפייסבוק, קישורים בגוגל וכ'ו על יוסי בובליל???

    התשובה לדעתי טמונה בשאננות של מעריצי בובליל למינהם, שהיו סמוכים ובטוחים כי הוא יקטוף את המיליון, ולכן לא טרחו להציף את המערכת ב-SMSים.

  9. פבל ישראלסקי

    תודה על התגובה שני!
    זו בדיוק גם דעתי.

    "אם עד כה הוא הצליח, למה שלא יצליח גם הפעם, הרי כולם מתים עליו. סמס אחד יספיק…"

  10. קמפיין שמן = מבחינת כסף בוודאי שיהיה יקר למפרסם 🙂

    דרך אגב, העובדה שאפשר (וצריך) לנטר את הפעילות בגוגל באופן מדויק וטוב,
    לא מבטיחה את האופציה שמדידה לתכנים טלוויזיונים תהיה אחידה כמוה.
    מה שאני אומר זה – יש הפקה לתכנית – יש לה שיקולים – יש שיקולי רייטינג (כמו שפאבל כתב) – ה-SMSים שהגיעו לאו דווקא נספרים כמו קולות בקלפי אם אתם מבינים למה אני מתכוון 😉

    ילדים, אל תאמינו לכל מה שאתם רואים בטלוויזיה.
    (אין באמת קוליפורמים בחומוס)

  11. ראשית אני רוצה להצטרף למברכים על הפוסט המצויין.

    כמות ההופעות של כל ביטוי מטעה כיוון שכאשר אתה מחפש "איתי זיו" זה כולל גם את ההופעות של המילה
    "זיו" בניפרד ולפיכך הכמות כוללת כם את כל הדפים ששמי לדוגמא מופיע.

    כדאי היה גם לבחון מגמות ולא רק סך הכולים כיוון שאז ניתן היה לראות צמצום הפער בין שפרה ליוסי.
    הרבה אנשים משנים אם דעתם (כמוני לדוגמא) כך שבדיקת סך הכולים מטעה.

    תאוריות שלי:
    ההפקה לא רצתה שיוסי יזכה למען העונות הבאות ולכן כמו שהיא בנתה אותו בשבועות הראשונים כך היא הרסה אותו בשבועות האחרונים.

    למעריצי שיפרה יש כנראה יותר כסף לשלוח כמות גדולה של אס אם אסים.

  12. פבל ישראלסקי

    @אילן:
    אתה טוען שאי אפשר למדוד הצלחת תכנים מהטלויזיה באינטרנט? או שלא הבנתי נכון…

    @זיו:
    התכוונת לאיתי זיו בלי גרשיים. כשזה עם גרשיים זה מכיל רק את הביטויי המדויק.
    אבל גם אם ניקח כל שם בנפרד עם גרשיים, כלומר ההתייחסות היא להופעה המלאה של השם בתכנים – מה שמצמצם את האפשרויות.

    עם גרשיים:
    "יוסי בובליל": 353,000
    "איתי זיו": 40,500
    "עינב בובליל": 104,000
    "שפרה קורנפלד": 45,600
    "לאון שניידרובסקי": 38,900

    בלי גרשיים:
    יוסי בובליל: 660,000
    איתי זיו: 321,000
    עינב בובליל: 146,000
    שפרה קורנפלד: 44,600
    לאון שניידרובסקי: 39,100

    שים לב למשהו מעניין: "יוסי בובליל"(עם גרשיים) עקף את איתי זיו (בלי גרשיים). זה אומר שהביטוי הזה יותר נפוץ מאשר בנפרד השם זיו + בנפרד השם איתי…

  13. אני טוען שאת הפעילות בגוגל אתה, וכל אחד אחר עם חושים יכול לנטר.
    את הפעילות שמתרחשת בהפקות טלוויזיה רק אלוהים וקופרמן (ההפקה עצמה) יודעים 🙂

  14. זיו,
    לא הבנתי את טענתך לגבי התערבות ההפקה למען העונות הבאות של האח הגדול. אם התכוונת לכך, שההפקה התערבה ו"גרמה" לשפרה לנצח (כמובן על חשבון יוסי), הדבר אומר שיוסי קיבל יותר סמסים משפרה, ויותר סמסים משמעו יותר צופים.

    אם כך הדבר, ההפקה "ירתה לעצמה ברגל" (אם אכן התערבה), משום שכך תפסיד את מעריצי יוסי בובליל (שהם רוב הצופים, כי יוסי קיבל יותר סמסים- לטענתך) בעונות הבאות, ואז הדבר ישפיע באופן ניכר (2 מיליון סמסים) על הרייטינג.

  15. לא התכוונתי שההפקה פיברקה את התוצאות.
    אני טוען שכמו שההפקה (העורכים של התוכנית) בנו את יוסי בתחילת העונה (דקות שידור ארוכות, קריינות מפרגנת מאוד של ארז טל) כך בשבועות האחרונים העורכים הציגו את יוסי באור יותר שלילי, כלומר בחרו להראות אותו בסיטואציות פחות חיוביות.
    תמצית הטענה שלי שהעורכים והמגישים של התוכנית בהחלט יכלו להשפיע ובפועל השפיעו על התוצאות.

    זכיה של יוסי עשויה היתה לפגוע בקאסט של העונה הבאה (לדרדר את הרמה).

  16. הבדיקה הנכונה ביותר שצריך לעשות היא ב-
    GOOGLE TREND
    אם משווים שם את ה-30 יום האחרונים בייטויים
    "שפרה" (בלי שם המשפחה, מי בכלל זוכר את שם המשפחה שלה?) מול "יוסי בובליל" (במקרה שלו זוכרים ביטב את שם המשפחה), רואים שב14/12 מספר החיפושים של "שפרה" עולה על מספר החיפושים של "יוסי בובליל". מי שבודק שם רואה קרב צמוד ולא צריך להיות מופתע מהתוצאות.

  17. פבל, אהבתי. פוסט יפה ומושקע, רעיון מעניין, וניתוח מקיף.
    תמשיך כך 🙂

  18. גיא לאן אני ר"צ

    חברים,
    צר לי לצנן את האוירה / לזרות מלח על הפצעים
    אבל כל הנתונים האלה:
    "יוסי בובליל": 353,000
    "איתי זיו": 40,500
    "עינב בובליל": 104,000
    "שפרה קורנפלד": 45,600
    "לאון שניידרובסקי": 38,900

    לא ממש רלוונטיים – הרי יכול להיות שלחברנו יוסי בובליל יש 3000 איזכורים חיוביים/דפי תמיכה ואהבה ו350,000 דפי שטנה ונאצה.

    • פבל ישראלסקי

      גיא אתה צודק, הנתון הזה בלבד כשלעצמו אינו משקף את הנקודה. הכוונה הייתה לשכלול הנתונים יחדיו בפרק זמן נתון.
      זה כמו להגיד שלאחמדינג'אד יש הרבה מאד אזכורים באינטרנט לכן יש אהדה רבה כלפיו.

  19. הבדיקה הקטנה שלי למי צריך באמת לזכות 🙂

    • אני בטוח שאם היית מפרסם את זה בזמן האח הגדול, היית מקבל הרבה יותר פרסום.

      אגב פבל – משהו לא נכון בסטטיסטיקות שלך. אם חיפשו את האח הגדול 370,000 פעמים בחודש, והנחה שלא יותר מ-50% חיפשו את זה יום אחרי יום – אלא שמרו את האתר הרלוונטי במועדפים, כיצד יכול להיות שהאתרים שמופיעים בעשרייה הראשונה חוץ מ-mako.co.il, לפי ה-AlexaRank – כנראה לא בעלי כאלה הרבה כניסות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים