◀ חדש! הצטרפו לקבוצה הסגורה שלנו בפייסבוק ושאלו את המומחים להצטרפות >>
קולות
+1
837 צפיות

מה דעתכם על ההסבר העדכני של הנהלת חברת גוגל בנושא ציון האיכות של מסע Adwords ? - חלק א'

על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
המשך הדיון (חלק ב') נמצא ב- http://www.askpavel.co.il/qa/18615/ .


חשוב, ואפילו הכרחי, לקרוא את ההנחיות האחרונות של הנהלת חברת גוגל בנושא Adwords במקור:
http://adwords.blogspot.co.il/2014/06/more-insights-about-quality-score-and.html.

http://services.google.com/fh/files/misc/settling-the-quality-score-whitepaper-final.pdf

https://support.google.com/adwords/answer/2404197

הנושא הובא לידיעתי על ידי איתמר ב-http://www.actv-tec.co.il/viewtopic.php?f=1&t=5645&sid=97d5c9be0e879a26ce9933affbe9b739.

אהבתי במיוחד למצוא בהן אישוש מלא לניבויים ולהערכות שאני משמיע בפורומים מזה כמעט שנה (אם כי בעבר הנחתי שציון האיכות ניתן לדף הנחיתה, ועכשיו אני מבין שהוא ניתן לביצועי מסע הפרסום בכללותו):

א. מרכיב מרכזי בשקלול ציון האיכות הוא, ממש כמו בשיטת הדירוג החדשה של תוצאות החיפוש האורגניות, רמת שביעות הרצון היחסית (משמע, בהשוואה לרמת שביעות הרצון מהביקור בדפי הנחיתה המתחרים) של אוכלוסיית המקליקים על מודעת Adwords מתוכן דף הנחיתה כפי שהיא נמדדת על ידי המערכת של גוגל,
מתוך עשרות או מאות טיפוסי איתותים ועוצמתם (שזמן השהיה ושיעור הנטישה אינם נכללים ביניהם).

הסיבה לכך היא השאיפה המוצהרת של הנהלת חברת גוגל, מטעמי רצון לשמר את היתרון התחרותי, לספק לציבור המשתמשים, בראש סדר הצגת המודעות, את הצמדים של מודעות ודפי נחיתה שהם הכי רלוונטיים (משמע, הכי ממריצים להמרה בדף הנחיתה) לאוכלוסייה ששאלה ביטוי חיפוש נתון, כאשר השיפוט מה יותר רלוונטי איננו נעשה יותר על ידי אלגוריתם מכני של גוגל, על פי השערות "אובייקטיביות" של עובדי גוגל שהוטמעו באלגוריתם, אלא על פי מדידת רמת שביעות הרצון הסובייקטיבית של אוכלוסיות המשתמשים עצמן, שבמקרים רבים עשויות להפתיע מאד את אותם עובדי גוגל שהחליטו בעבר "מה טוב למשתמש".

ב. ציון האיכות המוצג על ידי גוגל למנהל מסע הפרסום הספציפי מהווה לכן מעין ממוצע של כלל ציוני רמת שביעות הרצון היחסית שביטאו כל האוכלוסיות ששאלו את מגוון ביטויי החיפוש הספציפיים שהוגדרו במסע הפרסום, הקליקו על המודעה ונחתו בדף הנחיתה המקושר מהמודעה. משתמע מכך שלדף נחיתה שטרם נחתו בו מהקלקה על מודעה אין ציון שביעות רצון שמשוקלל בציון האיכות של מסע פרסום, או שנקבע לו באופן שרירותי ציון זמני.

לדוגמא: מסע הפרסום מציין רק שני ביטויי חיפוש שעבורם המודעה תוצג: "נעלי ספורט לנשים" ו"נעלי ספורט לגברים". רמת שביעות הרצון של הגברים מדף הנחיתה עשויה להיות גבוהה מאד ותקבל ערך מספרי גבוה ביותר, אבל רמת שביעות הרצון של הנשים עלולה להיות נמוכה מאד (כי אולי מי שעיצבו וכתבו את תוכן דף הנחיתה הם גברים צעירים), או אפילו שלילית. ציון האיכות של מסע הפרסום יהיה מעין ממוצע ביניהם, וכדי לשפרו עד למקסימום אין כנראה מנוס מהפרדת מסע הפרסום לשני מסעי הפרסום, עם דף נחיתה ספציפי לנשים שעוצב וחובר על ידי מי שהרבה יותר מתאים ומוכשר לכך.

ג. גוגל לא מדברים כמוני על ציון "לרמת שביעות הרצון היחסית" אלא על ציון ל"חווית המשתמש". אינני אוהב את ההגדרה שלהם, אם כי היא לא משנה את מהות מושא ההגדרה, בעיקר משום ש"חווית המשתמש" נתפשת ונמדדת מזה זמן רב על ידי מי שמתכנים "מומחים" לתחום הזה, מתוך השוואה של שתי חלופות קיימות או יותר של תוכן דף הנחיתה, ולא יכולה להימדד כמובן כנגד החלופה של דף נחיתה של מתחרה, או כנגד החלופה של עבודת מעצב ויוצר תוכן מוכשרים במיוחד שעוד לא נשכרו!

1 Answer

קולות
0
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
אותי אישית זה לא הפתיע, מדובר בנקודות שעלו בעבר ואין ספק שמדובר במידע שנאסף מתוצאות החיפוש ונבחן לשיפור תוצאות החיפוש שלהם.

ההשוואה של "מומחים" לחוויית משתמש מול בדיקת 2 דפי נחיתה מנותקת מהמציאות, ואיננה מאפיינת את עבודתם(אפילו לא בצורה חלקית)
אני בספק אם בדיקה A\B יכולה איכשהו לתמצת את עבודתו של מומחה UE
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
א. הערה דידקטית: גוגל לא יכולים לשנות את תוצאות החיפוש, למעט בדפים מאתרי גוגל שמוצגים בתוצאות החיפוש. אני מקפיד לכן לומר שגוגל משנים את "סדר הצגת תוצאות החיפוש" ואת הסניפטים שבדפי תוצאות החיפוש.

ב. לא זכור לי שעוד מישהו הצליח להתנבא שוב ושוב, על סמך ניתוח המדיניות הכוללת והעקבית של הנהלת חברת גוגל, מה תהיינה "הגזירות הבאות"! זו גם הסיבה לעמדה החריפה שהשמעתי פה שאין ערך מעשי לדיווח השבועי על הגזירות שהוטלו בשבוע הקודם, כי ללא ניתוח ופרשנות של המדיניות הכוללת והעקבית של גוגל, באופן שיוצר הבנה טובה של אותה מדיניות, ניתן להביע רק משאלות לב, להיאחז בשגרת העבודה הקיימת ולנסות להסתגל לכל גזירה לחוד. אבל לא ניתן לתכנן מראש, באופן מקצועי וזהיר, את השינויים הרדיקליים הנדרשים בשגרת העבודה (למשל החלפת צוות העובדים העוסקים בקידום נגד מתחרים ראויים, כותבי התוכן ואנשי המכירות) לקראת ה"גזירות" הנוספות שיבואו בהכרח בעתיד.

ג. למומחי ה-UX אין כל גישה לנתונים שמאפיינים את ההתנהגות ואת ההעדפות הספציפיות של אוכלוסיית משתמשי גוגל שמבקרים כמובן גם בתוצאות החיפוש המתחרות. שמעת פעם "מומחה UX" שמתלבט בעניין ההבדלים בהתהגות השופינג ברשת של נשים לעומת גברים?
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
כן, בטח ששמעתי, זה חלק מאוד בסיסי\התחלתי בתחילת המחקר
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
ואיך מומחי ה-UX פותרים את ההתלבטות?

---------------------------------------------------
הערות:

א. יש להבחין בין "שימושיות" (Usabily) ל"חווית משתמש" (User Experience - UX), משום ששימושיות היא עניין טכני ואובייקטיבי, הכולל בין השאר טיפול בבעיות נגישות (של נכים), אם כי יש קשר סיבתי ומתאם חיובי חזק בין השתיים - שימושיות גרועה ודאי גורעת מחווית המשתמש, אבל בימינו ציבור המשתמשים כבר התרגל ודאי שלא להיות מופתע ממציאת שימושיות טובה מאד ומצפה לה, ולכן היא לא אמורה להערכתי לשפר את חווית המשתמש.

ב. קישורים ברשת:

1. תוצאות חיפוש בגוגל העולמי באנגלית לביטוי "שימושיות" - https://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=usability&gbv=2&oq=usability&gs_l=heirloom-hp.3..0l10.1813.5449.0.6199.9.7.0.2.2.0.615.1856.2-5j5-1.6.0....0...1ac.1.34.heirloom-hp..1.8.1919.e6c03rhIbbE

2. תוצאות חיפוש כנ"ל לביטוי "חווית משתמש" - https://www.google.com/search?q=%22user+experience%22&hl=en&gbv=2&oq=&gs_l=

3. שני מאמרים על "חווית משתמש" -
http://ijarcet.org/wp-content/uploads/IJARCET-VOL-2-ISSUE-3-1214-1219.pdf

http://www.interaction-design.org/encyclopedia/user_experience_and_experience_design.html

4. תוצאות חיפוש כנ"ל לביטוי "חווית משתמש נשית" -

https://www.google.com/search?q=%22female+user+experience%22&hl=en&gbv=2&oq=&gs_l=

 https://www.google.com/search?q=%22feminine+user+experience%22&hl=en&gbv=2&oq=&gs_l=

ובעברית:
ג. אני מתרשם שרק בעלי אתרים של מותגים גדולים (ומקדמי אתרים שמקדמים אתרים בבעלותם שיש להם גם נפח כניסות מספיק גבוה וגם רווח נאה) יכולים להשקיע באמת בעבודת "חווית משתמש" מקצועית וראויה, ושמרבית המתיימרים להבין בזה משהו, הם חובבנים שרכשו את ה"ידע" שלהם מהרשת ועשו זאת באותה שטחיות שבה הם הפכו בכמה עשרות שעות לימוד ל"מקדמי אתרים" (נגד מתחרים ראויים), ל"מומחי PPC" ול"מומחים לשיווק באינטרנט" (זאת לפחות התוכנית של מנהל מחלקת ה-SEO באחד ממשרדי הקידום היותר גדולים בישראל, שאותו אתה לא מכיר, כדי להסתגל לשינויים הרדיקליים שהנהלת חברת גוגל כופה עלינו ועליו).
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
שאלה נהדרת, ברוב המקרים הם מתבססים על מידע קיים שבו יכולים להעזר.
כמו כן הם גם נוטים לבחון את אוכלוסיית המבקרים שלהם ואת הלקוח האולטימטיבי עבור העסק(וכמו כן מתבססים על נסיון אישי והגיון)

בגדול אינני בטוח שאני יכול לענות על שאלתך, שכן אני עוסק ב UE\UI זמן קצר בתור תחביב.
אבל בהחלט יצא לי לשמוע על אנשי UE ששמתלבטים בעניין ההבדלים בהתהגות השופינג ברשת של נשים לעומת גברים
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
האם אפשר שהם מתלבטים רק משום שאם שואלים בגוגל ישראל "חווית משתמש נשית" לא מוצאים כלום? - ואם היו מוצאים "טיפ" לצבוע אתרים המיועדים לנשים בורוד, כולם היו עושים את זה?

איך אפשר לבחון את אוכלוסיית המבקרים הפוטנציאליים של אתר בתכנון? או אפילו של אתר ותיק שאולי מבריח ממנו 90% מהמבקרים, והם אינם ממירים משום שעבודת ה-UX שגויה, אם כי הניסיון בעבודת ה"מומחים" על האתר מראה שיפור בהמרות מ-0.50% ל-0.89%?

ומי זה בכלל הלקוח האולטימטיבי (ראה: Chris Anderson: The Long Tail) כפי שניתן ללמוד מ"ניסיון אישי" ומ"הגיון"? באתר שחקרתי את נתוניו 18.83% מהמבקרים שאלו בגוגל ביטויי חיפוש שהביאו לאתר מתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל רק מבקר אחד במשך קרוב לשנתיים! (28% מהמבקרים שאלו שם ביטויי חיפוש שהביאו 5 מבקרים או פחות באותה תקופה, בעוד שביטוי המפתח הראשי הביא רק 14.35% מכלל המבקרים.)
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
אינני חושב שתוצאות החיפוש בגוגל רלוונטיות להם
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
ו"טיפ" ב"פורום מומחים לחווית משתמש" כן רלוונטי להם?
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
אם תמצא כזה תעדכן אותי לא מצאתי קבוצות דיון פעילות ואפילו אתרים המספקים מידע בעל ערך.
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
איפה נמצא אם כן "ספר הלימוד" ל-UX? איך הפכו "בעלי המקצוע" בו לבעלי מקצוע?

אתגר שפיבק ודני זקס למשל סבורים שספר הלימוד ל-UX נמצא כ"טיפים" מפוזרים ברשת. ראה תגובה של אתגר מ- June 28th, 2014, 17:49 ב-http://www.askpavel.co.il/blog/advanced-facebook-advertising.
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
הומלצו לי מספר ספרים עוד לא ממש הספקתי לעבור עליהם, שאעשה זאת אעדכן אותך
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
ראה למשל: http://en.wikipedia.org/wiki/User_experience_evaluation
 וגם אתה תתרשם להערכתי שללא השכלה מעמיקה של המומחה והשקעה ניכרת בחקירת חווית המשתמש האקטואלית של שוק היעד הספציפי בעת ביקור באתר קיים ויישום המסקנות הנכונות בשינוי עיצוב ותוכן האתר, אין כל תועלת ביצירת והגשת רשימת טיפים (צ'קליסט) שאמורה להתאים לכל שוק יעד ולכל אתר ואתר.

אבל "מומחה UX" מטעם עצמו ומקדם אתרים שהופך בין-לילה ל"מומחה UX" יכול להשתמש רק ברשימת טיפים מופרכת שכזו במתן "שירות" ללקוח טיפוסי (אתה לפחות מכריז פה ש"...אני עוסק ב UE\UI זמן קצר בתור תחביב").

נקודה חשובה נוספת למחשבה היא שחווית המשתמש בעת שופינג באינטרנט בשנת 2014 מתרחשת במספר אתרים מתחרים במקביל, והמספר יכול להיות גדול מאד אם הם לא מתחרים על מוצר או שירות ששוק היעד חייב לרכוש ומיד אלא מתחרים על כספו הפנוי (!) של שוק יעד שיצא לשופינג כדי לבלות בו זמן פנוי. ומאחר ומדובר בתחרות שהולכת ומחריפה בכל יום שעובר לא די בהשגת חווית משתמש שהיא טובה מזו שהייתה בגירסה הקודמת של אותו האתר, או אפילו טובה מהממוצע בכל האתרים ברשת, אלא חייבים ליצור חווית משתמש שהיא כל כך מעולה עד שהיא מנצחת (!) את חווית המשתמש המעולה שבאתרי המתחרים. ההכרה בקיומה של תחרות חריפה מבהירה מיד, ובכל תחום שיווק שהוא, שלא קיים צ'קליסט שיוצר ניצחון על המתחרים הראויים, במיוחד אם הם פועלים על פי אותו צ'קליסט.
על ידי <רב אלוף> 178k צפיות
בהשוואה לתחום ה SEO הטכני לפחות, לא מצאתי דווקא שהמחקרים והתהליכים מבוססים בליבתם על רשימות מכולת או צאקליסטים.
אינני מבין למה אתה ממהר להסיק זאת....
על ידי <רב אלוף> 112k צפיות
נערך על ידי
ודאי שלא, כי גם בתוצאות החיפוש של גוגל אתה מוצא בעיקר מחקרים ותיאורי תהליכים ברמה אקדמית. אבל כאשר פועל קידום הופך לפועל UX הוא דורש לקבל צ'קליסט ולא התפלספויות, ואם יש לו יומרות, הוא מחבר צ'קליסט משלו ומפרסם אותו איפה שהוא.

ומזווית אחרת (http://www.seoforums.co.il/threads/35320-בקשה-%20עזרה%20בתמחור%20כתיבת%20תוכן): משרד קידום אתרים מבין סוף-סוף שחייבים "...למצוא נושאים מקוריים ויוצאי דופן, שיביאו תועלת משמעותית לקוראים ויענו לצרכים מורכבים/ספציפיים יחסית בתחומים בהם המאמרים נכתבים. יתרה מזאת, החברה מבקשת ליצור תכנים מרובי-ישויות, מה שדורש תחקיר לרוחב ולא רק לעומק של הנושא" (אם כי הוא עדיין לא יודע עד כמה "קוראי האתרים" יוצאים גם סתם לשופינג מתוך צורך עמוק להפיג את השעמום) אבל הם מניחים את הבעיה לפתחה של כותבת התוכן המסכנה, ובאותה עת גם פוקדים עליה לכתוב טקסטים של 750 מילה בממוצע. אני מקווה לטובתה שהיא לפחות יודעת איך נשים עושות שופינג לנעלי ספורט.

אבל מי שבאמת הפתיע אותי שם הוא ידידי נדב, שסבור שאפשר ליצור תוכן ראוי שכזה בשעתיים תמורת 170 ש"ח.

4,336 שאלות

7,367 תשובות

9,937 תגובות

31,420 משתמשים

שאלות קשורות

1 תשובה
קולות
0
1 תשובה
קולות
0
שאלה נשאלה על ידי 26/12/13 על ידי שלומי כהן <סגן משנה> 1.0k צפיות
2 תשובות
קולות
+2
0 תשובות
קולות
+1
שאלה נשאלה על ידי 18/10/11 על ידי Ohh_My_Gili 130 צפיות
...