קידום אתרים הבלוג שאלות ותשובות דרושים חדשות קורסים כלים
פעם ראשונה כאן?
אהלן, ברוכים הבאים למערכת השאלות ותשובות של AskPavel! זה המקום לשאול שאלות ולעזור לבעלי אתרים וקולגות, אם הטיפים יהיו מספיק טובים אולי אפילו תצא לך מזה עבודה :) צפייה בשאלות שעדיין לא קיבלו מענה >>

האם יש ספרות מקצועית לתחום SEO?

+1 הצבעה
349 צפיות
שאלה נשאלה ב- 17 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי פבל ישראלסקי
שלום (שוב) לכולם ...

יש מישהו שמכיר מקורות טובים שניתן להוריד מהם ספרות מקצועית לתחום ?
אני יודע שהתחום שלנו משתנה בתכיפות גדולה ושיוצאים מאמרים ומחקרים אבל תהיתי אם יש משהו שהוא מכליל את הכל כמו ספר ...
נתקלתי באתר הזה ..
http://www.nigcworld.com/wp/10-recommended-seo-books-2013/#.VTDCGtysWE6

אשמח לדעת מה דעתכם ...

תשובות 3

+1 הצבעה
נתקבלה תשובה ב- 17 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 17 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
תחום קידום האתרים מתפצל לשלושה תחומים על פי דורשי האופטימיזציה:
1. מנועי החיפוש, וספציפית למנוע החיפוש שנבחר.
2. משתמשי מנועי החיפוש הספציפי שנבחר.
3. בעל האתר.

רק בתחום האופטימיזציה למנוע החיפוש (SEO = "טכנאות אתרים") הידע הוא גלוי ומשתנה בקצב איטי יחסית, ואם אתה לא יודע פרט זה או אחר, תמצא תמיד מישהו בפורומים המקצועיים שישמח לעזור לך. אני מעדיף לכנות את תחום ה-SEO בשם "טכנאות אתרים", לא מתוך זלזול חלילה, אלא משום שהוא אמור לעסוק אך ורק בתיקון שגיאות בוני האתר, בתיקון תקלות שמתרחשות במהלך פעילות האתר ובהתאמת האתר לחידושים ושכלולים בטכנולוגיה. מאחר והידע גלוי, יהיו לך תמיד מספיק מתחרים שיודעים לבצע SEO כמוך, אם לא יותר טוב, ולכן ביצוע SEO מושלם לא די בו כדי להבטיח את השגת המקום העליון בתוצאות החיפוש, שיניב החזר חיובי על ההשקעה.

ידע ה-SEO מפרט נוסחאות אחידות, שנכונות לכל אתר או טיפוס של אתר (אתר מכירות למספר רב של מוצרים, אתר אינפורמטיבי, וכו'), והוא עונה לשאלות בנוסח "מה עושים?". גם בעבודת האופטימיזציה לדרישות בעל האתר התשובות הן לשאלות בנוסח "מה עושים?", והתשובה היא תמיד אותה תשובה: "למרות שאתה לא יודע מה הוא ציון הרלוונטיות המשוקלל הרגעי (!) של כל תוצאת חיפוש, כולל זו שאתה עובד לקדם אותה, תשיג ציון גבוה משל כל תוצאות החיפוש המתחרות, ואז תכריח את גוגל להציג אותך במקום הראשון, ותמשיך לשפר את הציון כדי שהמתחרים לא יגזלו את המקום שלך ממך."

אבל מאחר והאמצעי להשגת אופטימיזציה מירבית לדרישות בעל האתר הוא או תחמון מנוע החיפוש (שהולך ונעשה בלתי אפשרי) או אופטימיזציה מושלמת לדרישות משתמשי מנוע החיפוש, וההתנהגות וההעדפות של מי ששאלו ביטוי חיפוש מסויים שונים מאד ממי ששאלו ביטוי חיפוש אחר, אפילו קרוב, לא תתכן בעבודה הזו עבודה על פי נוסחה ידועה מראש. מה עוד שיש המוני ביטויי חיפוש שמי ששואלים אותן מתפצלים לבעלי כוונות שונות ואף הפוכות.

אופן חישוב ציון הרלוונטיות המשוקלל הוא סודי ומשתנה לעתים קרובות מאד. נוסף על כך מתברר שהוא שונה עבור כל ביטוי החיפוש, על פי ההתנהגות וההעדפות של האוכלוסיה ששאלה אותו. מסיבה זו לא יתכן ספר לימוד, אפילו כזה שמתעדכן באינטרנט מדי יום, שיכול ללמד קידום אתרים ולא רק טכנאות אתרים.

כל הספרים המוצגים באותו מאמר נכשלים בהבחנה שהמציאות העדכנית מחייבת בין שלושת דורשי האופטימיזציה ולכן מספקים בהכרח נוסחאות אחידות (!) שאמורות לספק מענה לכל אתר ולכל שוק יעד. זה היה אולי נכון לפני זמן רב, וזה כבר לא נכון מזה כ-7 שנים לפחות. מחבר המאמר כותב למשל: "Google changes its algorithm frequently to remove spammy results and provide best results to the requirements on users’ queries." ואפילו לא מעלה על דעתו את האפשרות שגוגל איננו משתמש יותר, מזה 7 שנים, באלגוריתם יחיד לדירוג תוצאות החיפוש, אלא נאלץ להשתמש במיליוני אלגוריתמים, שכל אחד מהם מדרג את תוצאות החיפוש לביטוי חיפוש נפרד.
נתקבלה תגובה 17 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
אז מה השורה התחתונה שבקרוב התחום פשוט יעלם ?
נתקבלה תגובה 17 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 17 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
בכלל לא. "טכנאות האתרים" תמשיך להיות דרושה כל עוד קיימים מנועי חיפוש. אבל היא רק חלק קטן, ולא החלק המכריע, מהפעילות של קידום אתרים. כדי לבצע אופטימיזציה לדרישות בעל האתר, באמצעות אופטימיזציה מירבית לדרישות משתמשי מנוע החיפוש, שמהווים את שוק היעד הספציפי של האתר, דרושים עובדים שהכישורים האישיים שלהם, ושמסלול ההכשרה שלהם, שונים לחלוטין (!) מהכישורים האישיים ומסלול ההכשרה של מי שלמדו לחשוב כמו ב-SEO, כי אלה עדיין מצפים ללמוד ממישהו אחר נוסחה אחידה שנכונה לכל אתר ולכל שוק יעד, ושואלים "מה עושים?" או "מה הטרנד האחרון?", במקום לשאול "מה אני עושה כדי לקדם למקום הראשון את האתר שלי, עבור שוק היעד הספציפי שלו, שבנוסף לכל גם נרתע מלקבל תוצאות חיפוש שכל אחת מהן היא העתק של המבנה והתוכן של כל השאר, ונגד המתחרים הספצייפים שבהם אתקל בכל אחד מהשלבים במעלה הדרך?"
נתקבלה תגובה 17 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
אז איזו הכשרה כן תידרש? ומה עליי לעשות בתור מי שלמד קידום אתרים בג'ון ברייס לצורך העניין כדי לפתח את עצמי בתחום ולהתאעם את עצמי למציאות המשתנה כדי שבאמת אוכל להישאר בקצב...
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
אני חושש שב"ג'ון ברייס" לא לימדו אותך איך לפעול על פי ההנחיה העדכנית של הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי אתרים מה צריך לבצע כדי לקדם אתר בתוצאות החיפוש של גוגל: https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw, למרות שההנחיה הזו החליפה הנחיה קודמת שדיברה על קישורים מתישהו לפני יוני 2013.

האם נכון? מתי למדת ב"ג'ון ברייס"?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
למדתי שם לפני כמה חודשים בודדים...
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
ומה למדת שם שצריך לבצע כדי לקדם אתר למקומות העליונים בתוצאות החיפוש של גוגל?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
הרבה דברים .. תוכן איכותי מבנה אתר נכון קישורים ממקומות איכותיים שקשורים לתחום התנהלות במדיה חברתית ועוד...
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
א. מה זה "תוכן איכותי" על פי שיטת ג'ון ברייס, ואיך אפשר ללמוד ליצור תוכן איכותי בתוך חלק קטן מ-140 שעות הקורס כולו?

ב. איך לימוד בניית הקישורים מתיישב עם העובדה שבהנחיה מלפני שנתיים או יותר אין יותר כל איזכור לקישורים, כי האזכור שהיה שם קודם נמחק?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
תוכן איכותי הכוונה לכתיבת תוכן שבאמת תתרום לגולש תוכן שיהיה כתוב בצורה טובה שיהיה מקורי וכו'...

לגבי הקישורים לא כל מה שגוגל אומרים בהכרח זה נוגד את השאר כלומר שעובדה שקישורים ממקורות שקשורים לתחום שלך עוזרים בקידום הלא כן?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
א. גוגל חקרו ביסודיות ומצאו שכל אוכלוסיה ששאלה ביטוי חיפוש מסויים מתנהגת באופן שונה ושיש לה העדפות שונות משל אוכלוסיה ששאלה ביטוי חיפוש אחר, אפילו קרוב מאד, ובעיקר לא רוצה לקבל תוצאות חיפוש שמועתקות האחת מהשניה, אלא מצפה למקוריות ולייחודיות, ובעיקר להיות מופתעת.

אני נוהג מזה שנה לפחות להמחיש פה את הבעייתיות בשאלה: "האם נשים עושות שופינג בגוגל לנעלי ספורט כמו שגברים עושים שופינג בגוגל לנעלי ספורט, או כמו שהן עושות שופינג בגוגל לנעלי הליכה וערב, או לא כך ולא כך?"

האם בוגרי הקורס לקידום אתרים בג'ון רייס למדו איך לכתוב תוכן לאתר שמשווק נעלי ספורט לנשים, שיהיה עד כדי כך מספיק מקורי וייחודי בהשוואה לתוכן של אתר שמשווק נעלי הליכה וערב לנשים, וגם עד כדי כך מספיק מקורי וייחודי בהשוואה לאתר שמשווק נעלי ספורט לגברים, שהוא יגרום לנשים שעושות שופינג לנעלי ספורט להיות מופתעות (לטובה!) ולרצות (!) להשתמש באתר שאתה מקדם, ולשתף אותו, יותר מרצונן להשתמש בתוצאות החיפוש המתחרות ולשתף אותן?

כאשר אני משווה את האתרים המוצגים בתוצאות החיפוש של גוגל לביטוי החיפוש [קידום אתרים] - האתרים שמקדמי האתרים, חלקם הגדול בוגרי ג'ון ברייס, בנו לעצמם וכתבו לבד את התוכן, אני רואה שכולם, כמעט ללא יוצא מהכלל, הם העתקים זהים של שאר האתרים. איפה המקוריות? איפה הייחודיות? איפה גורם ההפתעה?
  
ב. בשום מקום באתרי ההדרכה של גוגל כבר לא ממליצים "לבנות קישורים, אפילו ממקורות הקשורים לתחום שלך". הסברתי פה שגוגל מחליף את שיטת דירוג תוצאות החיפוש בהדרגה (!!!), בכל פעם על קבוצת ביטויי חיפוש נוספת, ולכן אם בביטויי החיפוש שעבורם אתה מקדם את האתר השיטה עוד לא הוחלפה, אתה לא יכול לדעת לכמה זמן שיטת הקישורים עוד תעבוד - יום? חודש? שנה?

מה דעתך?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
אז מה אתה ממליץ שאנשי seo ישארו רק טכנאי אתרים ?
תגיד לי אתה ..
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
אני ממליץ להסתגל במהירות למציאות שהנהלת חברת גוגל כופה (!) על הענף, וזה בדיוק מה שהיא כופה.
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
אם לפי דבריך זה ימשיך ככה לא ישאר מהמקצוע הזה הרבה
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז <סגן אלוף> (21,780 נקודות)
זה הרעיון של גוגל בערך!!

עדיין, יש ערך הולך וגובר לאנשי שיווק טובים אשר מבינים את השוק ואולי ישנו הצורך להתמקצע בתחומים ספציפים יותר.

אם הייתי צריך לקדם נעלי ספורט לנשים:
1. רשימות עם תמונות של כל המודלים לפי קטגוריות ותאריכים.
2. פינת סלבס ותמונות של מפורסמות עם מודלים מיוחדים.
3. דילים מיוחדים ומודלים חדשים מהענף.
4. חיבור לפייסבוק ויצירת תנועה עם כתבות ופינות מעניינות.

ועוד ועוד...

אז זה קצת שונה מלהזמין 10 מאמרים ב - 300 ש"ח לתוך אתר מעוצב. בניית 50,000 קישורים עם גיוון ורצוי גם אתרי GOV וגיוון ארצות, אולי גם כמה אתרי לווין מאותו תחום ועוד מיני שיטות עבודה...

מי המרוויחים?

למה אני צריך להקליד נעלי ספורט לנשים ולמצוא חנויות גדולות, כמה אתרים שבורים חסרי תרומה (אבל מקודמים בטרוף) ואין אף חנות מתמחה בדף הראשון?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
צודק שמע מה אני אגיד לך... אז מה הולכים ללמוד חחח?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
למה לא ישאר, כמעט לכל הנקודות שעמנואל העלה יש מקצועות שלמים שמספקים כיוון ופתרון פוטנציאלי.
בעיקר בעולם ה UX\UI השיווק בכללי, קופי וגיימפיקיישן.
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
לא הבנתי מה אתה אומר אתה מסכים אם זה שהמקצוע יעלם?
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז <סגן אלוף> (21,780 נקודות)
מנשה צודק..

זה גם פותח חיבורים לידע מתחומים שונים ומאפשר גם התחלה של התמקצעות אשר תוביל לידע חדש..

יהיו אתרים אשר יספקו סביבה וחוויה מושכת על מנת לספק חדשנות ולהרוויח מיקום גבוהה מול תחרות עם אתרים גדולים ותיקים.
נתקבלה תגובה 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 18 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
רועי, מנסיוני הרב, מי שמוכשרים ל-SEO, "טכנאות אתרים", אינם מוכשרים לשיווק. היוצאים מן הכלל הם אולי 1 מ-1,000. ולכן צריך לגייס את אנשי השיווק (אופטימיזציה מירבית לדרישות משתמשי גוגל כדי להצליח באופטימיזציה לדרישות בעל האתר) מקרב בעלי מקצועות אחרים. יחד עם זאת, אפשר שאנשים מגיעים ללמוד SEO אבל הכישורים האישיים שלהם הרבה יותר מתאימים לעיסוק בשיווק מאשר ב-SEO הטכני.

עמית, כדי להמחיש לך את הבעייתיות קרא שוב את מה שהיית עושה כדי לקדם את האתר שמשווק נעלי ספורט לנשים ושאל את עצמך שתי שאלות:
1. מה היית עושה אחרת (!) כדי לקדם אתר שמשווק נעלי ספורט לגברים?
2. מה היית עושה אחרת (!) כדי לקדם אתר נוסף שמשווק נעלי ספורט לנשים?

מנשה, אפשר שמצאתי את הסיבה מדוע אינני נלהב מחוכמת ה-UX\UI: כי אין להם תשובות טובות לשאלות ששאלתי את עמית, ובמיוחד לשאלה השניה.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז <סגן אלוף> (21,780 נקודות)
תשובות אפשריות בזריקה מהמותן על הבוקר...

1. אותם הדברים והפעולות שכתבתי רק עם הקשר לנעלי גברים, מידות גדולות לגברים, בגדים של גברים, סלבס גברי ועוד דברים אשר לדעתי גוגל יוכל לקשר אותי בהתאמה לנעלי ספורט לגבר.
2. האתר המתחרה יהיה צריך להיות באותה הרמה או שונה..
ידוע שבשיווק יש לכל מוצר מתחרה זהה מקביל או שונה בדרך מחוכמת, כמו עיצוב חדשני יותר.
1. חנות נעליים ב- 3D
2. התמקצעות פרטנית יותר כמו נעליים לרכיבת אופניים, ריצה.
3. כתבות על מרוצי אופניים ומרוצי רחוב.
4. תוכן בלעדי יותר בעל ערך לקורא.

כמה בעלי אתרים יוכלו לייצר חדשנות כזאת? מספיק בשביל למלא את הדף הראשון..
אז יהיו לנו:
1. חנות מכירות ראשית של נייקי
2. חנות מתמחה לנשים
3. חנות מתמחה לגברים
4. אינדקס חנויות ומידע על קניונים
5. חנות מתמחה במרכז
ועוד....
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
אז מה הולכים ללמוד ...? חח פשוט מבאס לשמוע את זה
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
אין שום בעיה עם לספק מענה לשאלה השנייה.

היא אומנם לא שאלה שניתן לענות עליה בדיון אינטרנטי ללא תחקיר, בדיקה ובריף.
אבל בהחלט אפשרית לפתרון (בפגישה האחרונה הצגתי לך כמה כיוונים ראויים לאחר ששאלתי ממך שאלות מכווינות)
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
לעמנואל, האם אתה בטוח בכלל שאכן יש הבדל (שאפשר להסיק ממנו מסקנה טכנולוגית) בין נשים שמחפשות נעלי ספורט לבין גברים שמחפשים נעלי ספורט?

א. אם יש הבדל, אז מהו?
ב. איך הרובוט של גוגל אמור להבחין בהבדל הזה ולתרגם אותו בדירוג?
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
עמית, אני מאד חשדן כלפי פתרונות שווקיים שזורקים מהמותן ולא מקדישים למציאתם מעל 50 שעות עבודה של צוות, (משמע בסה"כ 50 שעות כפול מספר חברי הצוות). אולי לא הייתי מספיק ברור, אבל בשאלה השניה שלי גלומה הנחה שאתה או מישהו אחר כבר יצר תוכן מקורי, ייחודי ומפתיע לאתר אחד שמשווק נעלי ספורט לנשים, אתה נדרש עכשיו ליצור שוב תוכן מקורי, ייחודי ומפתיע לאתר נוסף.

בזריקה מהמותן הפתרון הוא תמיד להעתיק את מה שעשה מישהו אחר, ונראה מוצלח, או פתרון מוצלח שלך מהעבר. אבל, כאמור, גוגל חקרו ביסודיות, מאז שהנהיגו יצירת גיוון בעשרת תוצאות החיפוש העליונות, ואחר כך הנהיגו הסטוריה אישית (כ-10 שנים) ומצאו ש משתמשי גוגל שעושים שופינג בגוגל רוצים למצוא מקוריות, ייחודיות ולהיות מופתעים. הקשיים של בעלי האתרים ושל מקדמי האתרים לא מעניינים את גוגל, אבל גוגל ודאי נאלץ להציג בצמרת תוצאות חיפוש שאין בהן גיוון, אם כל תוצאות החיפוש מועתקות האחת מהשניה. זה רק אומר שאתה יכול לקפוץ בקלות ממקום 999 למקום 1 אם אתה ממציאן ולא מעתיקן (ראה: ).

אם בעלי האתרים לא מסוגלים לספק תוכן בעל תכונות שיגרמו למשתמשי גוגל לרצות (!) להעדיף אותו על פני התוכן של תוצאות החיפוש המתחרות, הם ייאלצו להעסיק את מי שכן מסוגלים, גם אם זה יעלה להם בתקצוב מאות שעות עבודה של מי ששכרם הוא פי כמה וכמה משכרם של עובדי ה-SEO המצויים.

ואגב, החנות שמשווקת נעלי ספורט לא חייבת להתמחות בנעלי ספורט לנשים - רק האתר צריך להתמחות, אם נמצא שנשים עושות שופינג אחרת.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
מנשה, אני כבר לא זוכר איפה התנהל הויכוח בינינו, אבל הטענה שלי היא שעבודת ה-UX\UI: לא מסוגלת להמציא (!) תוכן מקורי, ייחודי ומפתיע, אלא רק למדוד (!) את תגובת המבקרים לגרסאות שונות של תוכן.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
לא רק, בהחלט יכולה להנחות את בעל האתרים איך להנגיש ולהציג לגולשים את התוכן.
גם להמציא תוכן ייחודי, מקורי ומפתיע.
תהליך המדידה הוא שלב אחרי.

בנוסף מציגים פתרונות לבעלי אתרים שמעוניינים לבחון בעזרת מחקרים מה ההבדלים בין איך שנשים מחפשות נעליי נשים לגברים שמחפשים נעלי גברים בכדי להתאים ככל האפשר את האתר לגולשים ולשפר את חווית המשתמש
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי (אתה יכול להתחבר למערכת בצד שמאל למעלה של הדף הזה, ואז להחליף את ה"אנונימי", גם בתגובות קודמות, בשם או בכינוי).

אני לא בטוח שאין הבדל, יש לי רק ניסיון רב-שנים בלהגרר אחרי אשתי לתוך עשרות חנויות נעליים במהלך ביקור שופינג אחד, מבלי שהיא קונה משהו בתום "מסע הנעליים" המפרך, כדי לשער שיש.

א. עשרות שעות עבודה של צוות, שזה מאות שעות בסה"כ, דרושות כדי להשתכנע אם יש או אין הבדל (ובכלל, איך גברים עושים שופינג לנעלי ספורט?) ולמצוא לה פתרון שיווקי שיעלה על כל תוצאות החיפוש המתחרות מבחינת המקוריות, הייחודיות וההצלחה להפתיע. זו גישה הפוכה לחלוטין לגישה שמחפשת להעתיק פתרון בצורת נוסחה אחידה לכל אתר ולכל שוק יעד. מדוע אתה סבור שזה צריך להיות פתרון "טכנולוגי"?

ב. המערכת של גוגל כבר לא משווה בין תוכן האתר לבין איזשהו "תוכן אידאלי" שהגו עובדי גוגל כדי לחשב את ציון הרלוונטיות של הדף. קרא את https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw ואת מה שכתבתי פה בעבר כדי לראות שעל פי שיטת הדירוג החדשה המערכת של גוגל מודדת ומשקללת עשרות או מאות איתותים של מבקרי האתר, שמייצגים את הכיוון והעוצמה של "רצונם (!) להשתמש באתר ולשתף אותו" בהשוואה לרצונם להשתמש בתוצאות החיפוש המתחרות, ולשתף אותן. ואגב, עובדי גוגל חוזרים ואומרים שזמן השהיה בדף ושיעור הנטישה אינם נכללים בין האיתותים הללו.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
מנשה, פה בדיוק משתלבת השאלה השניה ששאלתי את עמית: בנית אתר ולאחר ביצוע סדרת ניסויים ושיפורים מדדת UX\UI מירבי. איך תבנה עכשיו אתר נוסף(!), לאותו שוק יעד בדיוק (!) שיעלה בהרבה על הראשון (!) מבחינת המקוריות, הייחודיות וההצלחה להפתיע, בעזרת הידע המקצועי שהצטבר במקצוע ה- UX\UI? ואם אתה לא יכול, איך אתה יודע שהאתר הראשון עולה על מתחריו, שאת תגובת מבקריהם אין לך בכלל דרך למדוד?

אני מנסה להעתיק את השאלה הזו לתחום יצירת פרסומת מוצלחח לטלוויזיה, וגם שם אינני מוצא תשובה שמניחה את הדעת, אבל אתה טוען שיש.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
ה UX מגיע הרבה לפני בניית האתר(ופילוסופי יותר)

שים לב שכתבתי להנחות את בעל האתר ולא ליצור מ 0 ובטח שלא להעתיק.

הצד הקריאטיבי והייחודי תלוי במקצוענות של בעל העסק (אני לא ממציא לו נעליים, אלא דואג שהתוכן יוצג לגולשים בצורה המתאימה ביותר)
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז <סגן אלוף> (21,780 נקודות)
היי עמנואל

גם בתוך נייקי לדוגמא יש מבחר הודות לחוקי האבולוציה שיכול לשמש ליצירת אתר מתחרה שונה ומתאים לרמה המדוברת.

לא דברתי על אתר זהה בנראות או בכיתוב, אלא יותר בסגנון ובאופי הכללי לאומת אתר של יצרן נעליים או אתר הבית של עיריית תא אשר מפרסמת את מרוץ הספורט הבא בחסות נעלי נשים.

אני חושב שניתן להבליט ברמה טובה לפי מילים ראשיות את אופי האתר, על מנת לאפשר למנועים לקדם אותי בצמדי מילים תואמות.
אני לא יודע להגיד לך וסביר שגם אתה לא יודע בדיוק, אי אילו מילים מזוהות ובאיזה רמה על ידי המנועים ואיך בדיוק עובדת שיטת הניקוד. אופי האתר ועוד הרבה גורמים משפיעים על רמת הדירוג ובחלק אין תמיד גם צדק או דיוק מצד המנוע עצמו.

אבל!!! אם ישנה התמקצעות בתחום הנעליים ומדובר ביכולת קריאטיבית גבוהה לצד הצגת התוכן בצורה חדשנית אשר תוסיף עניין למנועים לקדם את האתר שלי, ניתן אם לא דרך הצגת המוצרים עצמם אולי דרך הרחבת היריעה לכיוונים שונים כמו:
1. מגזין ספורט
2. פורום מקצועי וכו..

הנקודה שתמיד יש דרך חדשנית לגבור או להוסיף לאתר במסגרת הרצון לשדרג אותו או לייצר בידול...

שם המשחק בשיווק הוא "בידול" על מנת לייצר יתרון יחסי, כל התאוריות של הים הכחול וכו.. ניתן בצורה של התמקצעות להגיע לרמה של מציאת רמת בידול וחיוניות עבור אתרים, אך מדובר בפילוסופיה ותכנון מוקדם לצד בדיקת מצב המתחרים על מנת לתת מענה יוצא דופן.
אני לא יודע אם אסק-פאבל היה אתר חזק ובעל חיוניות ובידול מספיק, אם לא היה לו פורום מקצועי.. (אולי הוא היה נחשב לאתר תוכן בלבד והיה צריך להתחרות באתרים בעלי תוכן)
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
מנשה, אתה צודק - אני מתייחס מעכשיו רק למדידת חווית המשתמש מהתוכן השווקי של הדף, ולא לידע המצטבר והכללי בפרקטיקת UX\UI שנוגעת למבנה הדף והאתר (ושאנלוגית לידע איך לסדר נכון את המוצרים על המדפים בסופרמרקט).

אתה מסכים אתי אם כן, שגם הידע הכללי ב-UX\UI, וגם הידע הנוצר מסדרת ניסויים ושכלולים עם דף ספציפי, לא יכול לתרום (!) לאתגר השיווקי - ליצור תוכן שיועדף על ידי המבקרים על פני התוכן של כל (!) תוצאות החיפוש המתחרות, כולל תוצאת חיפוש שאתה בעצמך קידמת בעבר להשגת הישג מירבי.

בעל העסק לא אמור להמציא נעליים (אלא אם הוא גם מעצב ומייצר  אותן -ורק באיטליה יש כמדומני מאות אלפים כאלה) אלא תוכן שיווקי שיועדף על ידי שוק היעד על פני התכנים השיווקיים של כל תוצאות החיפוש המתחרות.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
מסכים שהתמקדות ב SE מיותרת בתהליך האפיון ורלוונטית רק לפן הטכני בהמשך.

מתן תשומת לב לדף בודד אולי רלוונטית בהמשך אבל לא בתהליכי המחקר, הראיונות, המסקנות  ויישומם.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
עמנואל,

אם שיעור נטישה וזמן שהייה לא נכללים כאיתותים, אז אילו איתותים כן נכללים? איזה דוגמא אתה יכול לתת לאיתות כזה?
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 26 יולי, 2017 על ידי זקן השבט
אנונימי,

א. זה הסוד השמור ביותר של גוגל - לקח ממתן אפשרות בעבר לתחמן את מערכת הדירוג באמצעות ריבוי קישורי זבל.

ב. אני מנחש שריבוי ביקורים חוזרים לאותו הדף מסימניה הוא איתות מובהק.

ג. למרות מה שכתבתי ב-א', אוכלוסיית משתמשי גוגל ששואלת ביטוי אחד עשויה להתנהג אחרת (מבחינת טיפוסי האיתות, עומתם האופיינית וכו') מאשר אוכלוסייה ששואלת ביטוי חיפוש אחר, אפילו קרוב. כתבתי פה בהרחבה מדוע זה מחייב שימוש באלגוריתם נפרד לכל ביטוי חיפוש, שעובד על פי עקרונות האינטליגנציה המלאכותית ולא על פי נוסחה שהמציא מישהו מעובדי גוגל. גם במינויו של Raymond Kurzweil למנהל הטכנולוגיה של גוגל אני רואה חיזוק להשערה הזו.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
עמנואל,

אם ניקח את הדוגמא שהבאת על האיתות שהוא ביקורים חוזרים לאותו הדף מסימניה. אין לך עדיין שום יכולת להפריד את האיתות הזה בין אתר לנעלי ספורט לנשים לנעלי ספורט לגברים. יותר מזה, אין לך אפילו יכולת להפריד את האיתות הזה בין אתר של חברת דלתות לבין אתר חנות ספרים. כי איתות כזה אם קיים, הוא כללי ותופס לכל המקרים בכל האתרים. לכן, אני חוזר לשאלה הראשונה ששאלתי:

איך הרובוט של גוגל אמור להבחין (לקבל איתות) בהבדל בין אתר לנעלי ספורט גברים לנעלי ספורט נשים ולתרגם אותו בדירוג בתוצאות החיפוש?
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי, מה שכתבת נכון. אבל למה המערכת (ולא הרובוט) של גוגל צריכה בכלל להבחין בין ריבוי ביקורים חוזרים מסימניה (אני מנחש כאמור שזהו איתות אחד מבין עשרות או מאות לקיומו של רצון להשתמש בדף) בדף מאתר שיש לו שוק יעד אחד לבין דף מאתר אחר שיש לו שוק יעד שונה? הוא צריך להבחין רק בין דפים שכולם  תוצאות חיפוש לביטוי חיפוש נתון (!), שמגדיר את שוק היעד של הדף, ולצורך חישוב הנתונים של כל אחת מתוצאות החיפוש לאותו ביטוי נתון, כדי לשקלל את ציוני הרלוונטיות שלהן, וכל זאת כדי לסדר את תוצאות החיפוש על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות שלהן. הסדר היורד מייצג פחות או יותר (כי פערי הציון בין כל שתי תוצאות חיפוש סמוכות איננו אחיד) את הרלוונטיות היחסית של כל תוצאת חיפוש כפי שהיא משתקפת במדידת "רצון משתמשי גוגל להשתמש בה ולשתף אותה".

וחוץ מזה, כתבתי פה עשרות פעמים שגוגל לא קובע כלום על פי טיפוס איתות יחיד, אלא מצליב את הערך המספרי של האיתות עם הערכים המספריים של אותו חלק מכל שאר האיתותים האפשריים, החלק שמאפיין את האוכלוסייה ששאלה את ביטוי החיפוש הספציפי הזה. יכול להיות למשל שביטוי החיפוש הספציפי מייצג רצון לקנות מיד מוצר שעולה 2 דולר, ואוכלוסיה זו לא נוהגת לשמור את כתובת תוצאת החיפוש המועדפת בסימניה.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
מנשה, אני לא מאמין ליכולת הביצוע של "תהליכי המחקר, הראיונות, המסקנות ויישומם" הנהוגים בפרקטיקה של UX\UI להמציא  תוכן (שהוא לא בהכרח טקסט) שיועדף על ידי משתמשי גוגל על פני התוכן של תוצאת החיפוש הראשונה בסדר הצגת תוצאות החיפוש, אפילו אם אותו מקצוען הביא את אותה תוצאת חיפוש למקום הראשון רק באמצעות תוכן שגם הוא היה מקורי, ייחודי ומפתיע - משמע "הברקה" קודמת.

זה נכון שמי שהולך לסופרמרקט כדי לקנות לחם וחלב לא מצפה  להיות מופתע. אבל לחם וחלב לא מוכרים במנועי החיפוש, או לפחות לא מאפיינים את פעילות השופינג במנועי החיפוש שמכוונת, על פי מה שאני מבין ממה שמספרים אנשי גוגל, להשגת חווית שופינג שמשתפרת מביקור לביקור במנוע החיפוש.
נתקבלה תגובה 19 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
היי עמית,

בידול (אני קראתי לזה ייחודיות) אבל מסכים שלמילה "בידול" קונוטציה יותר חזקה, זה משהו שמשתמשי גוגל דורשים, אבל בעלי האתרים מפחדים (!) לתת. זהו לפחות הניסיון שלי במפגש איתם, פנים אל פנים, בכתב או בפורומים המקצועיים, במשך יותר מ-15 שנים. זה מה שגם הביא אותי למסקנה שעבודה עבור לקוחות היא המודל העסקי הגרוע ביותר האפשרי עבור מקדם אתרים מליגת העל, אבל המודל העסקי היחיד האפשרי עבור מקדם אתרים כושל או עבור חברת הקידום שמעסיקה אותו.
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
חחח עמנואל ? אז מה כן המודל העסקיהכי טוב למקדמי אתרים להרוויח כסף ?

(אגב גלשנו מהנושא של הפוסט חופשי)
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
היי עמנואל למרות שאת מציג סימניות בדוגמה שלך חשוב לך לקחת בחשבון שהנושא עלה בדיון ונשלל.


למרות זאת דווקא הוצג מידע על מסע החיפוש של המשתמשים, לעיונכם
דקה 11:32 7:24
https://plus.google.com/+MenasheAvramov/posts/gBxeU1UmEMZ
דקה 19:45
https://plus.google.com/+MenasheAvramov/posts/Jw2oDPpxu1k

עמנואל אתה לא מאמין, בפגישתנו הקרובה תרגיש חופשי לשאול אותי וארחיב
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
עמנואל,

אני אנסה לנסח לך את השאלה אחרת כי נראה שלא הבנת אותי:

אתה אומר שגוגל כבר הפסיקו לחפש את "התוכן האידיאלי". אבל מה שאני מנסה לומר, הוא שכל איתות או סיגנל חייב להיות "אידיאלי" מהסיבה הפשוטה שמחשב (אינטליגנטי ככל שיהיה) ככה עובד.

זאת אומרת, אם לצורך הדוגמא, האיתות הוא כמו שאתה אומר - ביקורים חוזרים מסימנייה, אז המערכת של גוגל תיתן את הציון הטוב ביותר למי שיש את הכי הרבה ביקורים מבין כולם. אם האיתות הוא אחוז נטישה - אז המערכת תיתן את הציון הטוב ביותר למי שיש לו את אחוז הנטישה הנמוך ביותר וכן הלאה. מכיוון שזהו מחשב, גוגל לא יכול לדעת שאם זה אתר של זמני כניסת שבת אז זה בסדר שאחוז הנטישה יהיה גבוה.

מה שאני אומר הוא שכל סיגנל חייב להיות למעשה "אידיאלי" ולכן השאלה שלי היא איך לשיטתך, המערכת של גוגל יכולה לתת סיגנל "אידיאלי" שונה לביטוי חיפוש בנעלי ספורט לגברים לבין ביטוי חיפוש לנעלי ספורט לגברים? איך היא תוכל בדוגמא שהבאת, לדעת שמדובר כאן בנשים ולא בגברים ולהתייחס לכך בהתאם?
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
רועי, כאשר עונים באופן מדוייק על שאלה מפנים לפרק קיים בספר הלימוד לקידום אתרים שמפוזר בפורומים ובבלוגים המקצועיים. כאשר סוטים מאד מהנושא, כמו כאן, כותבים ומוסיפים פרק חדש באותו ספר לימוד.

כתבתי בפירוש שעבודה עבור לקוחות היא המודל העסקי הגרוע ביותר עבור מקדמי אתרים מליגת העל (!), אבל היא המודל העסקי היחיד האפשרי עבור מקדמי אתרים כושלים. מקדמי האתרים שמגיעים  לליגת העל רואים שהלקוחות מפריעים להם להצליח, בעוד שההצלחה היא לא רק יותר חשובה להם מהכסף, היא גם האמצעי היחיד להרוויח המון כסף.

יותר ברור עכשיו?
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
מנשה, אם גם ביקורים חוזרים מסימניות אינם נלקחים בחשבון כאיתות לשביעות רצון מתוכן הדף, כמו ששיעור הנטישה וזמן השהיה בדף לא נלקחים בחשבון, לא אציג אותם יותר כדוגמא לאיתות. מכל מקום, הייתי זהיר וציינתי שזה רק ניחוש, ובמשפט קודם כתבתי שטיפוסי האיתותים הם הסוד השמור ביותר בגוגל.

בהזדמנות זו אני רוצה להוסיף, שזה סוד כל כך שמור (מה הם טיפוסי האיתות, כיוונם ועוצמתם, שמאפיינים (!) את הרצון להשתמש בתוצאת חיפוש ולשתף אותה, של אוכלוסיה ששאלה ביטוי חיפוש מסויים) שגם איש מאנשי גוגל לא יודע אותו! למה? כי מי ש"יודע" הוא האלגוריתם הספציפי שלמד בשיטות של אינטליגנציה מלאכותית מה מאפיין את האוכלוסייה ששאלה את אותו ביטוי, ועכשיו הוא או אלגוריתם נוסף מחשב את ציוני הרלוונטיות של תוצאות החיפוש לאותו ביטוי כדי לדרג אותן. אני משער שעובדי גוגל יודעים "לפרק" את האלגוריתם וללמוד מה הוא "למד", אבל אין להם סיבה לעשות זאת עבור מיליארדים של אלגוריתמים.

בעבר הרחוק היה אכן יחסית אפשרי לנחש מה הם השיקולים של אותו עובד גוגל שהגה וחישב את אופן פעולת האלגוריתם היחיד שהופעל על הפרמטרים שמודדים את רלוונטיות תוכן הדף של כל תוצאות החיפוש, ומדי פעם גם התפרסמו "הדלפות" של חוברת ההנחיות לצוות האנושי שהעריך את ביצועי האלגוריתם, כפי שהשתקפו בסדר הצגת תוצאות החיפוש לביטוי נתון.
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי Roi (230 נקודות)
תגיד קיים אצלך דבר כזה לא לדבר בחידות חחח ?
אז איך ההצלחה מתבטאת !?
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי (למה שלא תרשם ותזדהה?),

אני מכנה את המודל הזה של אופן פעולת מערכת דירוג תוצאות החיפוש של גוגל בשם "מודל ביהביוריסטי" ( https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%94%D7%91%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%96%D7%9D ) כי המערכת נמנעת מ"להיכנס לראשם" של משתמשי גוגל (כמו שמתיימרים לעשות מומחי ה-UX\UI) ומתייחסת אך ורק להתנהגותם. האלגוריתם ה"בתול" לומד ב"לימוד מכונה" (אינטליגנציה מלאכותית) מה הוא "פרופיל האיתותים" של אוכלוסיה ששואלת ביטוי חיפוש מסויים, מבלי להתייחס למשמעות הסמנטית, למובנו, של אותו ביטוי חיפוש. השאלה היחידה שנשאלת היא האם פרופיל האיתותים מייצג "רצון מובהק להשתמש בדף ולשתף אותו", בעל ערך מספרי שמאפשר לדרג את תוצאת החיפוש ביחס לתוצאות החיפוש המתחרות לאותו ביטוי, ואם לא, האלגוריתם נכשל, בדרך כלל בשל מיעוט נתונים, והמערכת ממשיכה להפעיל לעת-עתה אלגוריתם שמודד את סך תרומת הקישורים ופרמטרים אחרים.

האלגוריתם שיוצר את פרופיל האיתותים האופייני לביטוי חיפוש והוא או אלגוריתם אחר משקלל את ערכם המספרי של האיתותים לצורך דירוג, מודד כאמור התנהגות אנושית, מבלי שיהיה אכפת לו שמי ששולח את האיתותים אינם אוטומטים כמותו. המושגים "נשים" ו"גברים" אינם מייצגים דבר מלבד היותם כלולים בביטוי חיפוש, חסר מובן עבורו, כמו "נעלי ספורט לנשים" שיכול היה גם להיות "st76kl70".

יותר ברור עכשיו?
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
רועי, ההצלחה מתבטאת כמובן ביכולת להשיג את המקום הראשון לאורך זמן בתוצאות החיפוש של גוגל לביטויים תחרותיים ביותר, ולשמור עליו גם כאשר גוגל מחליפים את שיטת הדירוג או מתחילים להעניש עבודת קידום שנחשבה לגיטימית בעבר.

מי שמפריע להצליח הוא כמעט תמיד הלקוח, שרוכש, לאחר עיון בהצעות מחיר, הרבה פחות עבודת קידום, ובאיכות הרבה יותר נמוכה, ממה שדרוש להשגת המקום הראשון, או לפחות מקום בין 2 ל-5. הרי בכל ביטוי חיפוש תחרותי תראה שרק אחד הצליח, עוד 4 השיגו הצלחה חלקית וכל השאר נכשלו, למרות שמקדמי אתרים עבדו וקיבלו תמורה לעבודה שהסתיימה בכשלון, שהיה כמעט תמיד מובטח מראש.
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
עמנואל,

הבנתי עכשיו את הרעיון שלך. נשמע מעניין למען האמת אבל אני לא בטוח שאכן כך עובד האלוגורתם של גוגל. אני מסכים שהמשקל של התנהגות הגולש באתר היא חלק אינטגרלי וחשוב אך לדעתי לא העיקרי. אבל כנראה שאף אחד מאיתנו לעולם לא ידע באמת...

רק משהו קטן. כתבת: "השאלה היחידה שנשאלת היא האם פרופיל האיתותים מייצג "רצון מובהק להשתמש בדף ולשתף אותו". נראה לי ש"לשתף אותו" היא לא שאלה כי כאן מדובר בעובדה עם מספרים.

הכוונה שמערכת גוגל אינה צריכה לשאול האם יש כאן רצון לשתף, כי ברגע שמישהו משתף, אז המערכת יכולה לבדוק את זה ולכמת את זה. שאלת ה"רצון לשתף" היא מיותרת בקיצור....
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי, בוא נלך פרה-פרה. האם אתה יכול להעלות על דעתך ביטוי חיפוש שלאוכלוסיה ששואלת אותו פרופיל איתותים שמאפיין אותה בריבוי איתותים שמייצגים רצון להשתמש באתר אבל גם במיעוט קיצוני של שיתופים?
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
קודם כל, רצון להשתמש באתר אינו מחייב רצון לשתף את האתר. האם אתה רואה בזה קשר מחייב? אני לא. יכול שכן ויכול שלא.

אבל זאת לא הנקודה שציינתי. מה שאמרתי שהאלגוריתם אינו צריך לבדוק "רצון לשתף". הוא יכול פשוט לבדוק את מספר השיתופים ברשת. למה שיבדוק "רצון" אם יש לו שיתופים שהוא יכול לאסוף?

ויש לי שאלה נוספת: אתה אומר שהאיתותים האלו על שביעות רצון המשתמשים הוא הסוד הכמוס ביותר של גוגל ושהם לא חושפים אותו. אז אם כך, מה בדיוק אתה בודק ועל פי מה אתה מבצע את המחקר שאתה עושה לצורך קידום אתר. הרי אתה לא יודע מהם האיתותים...
נתקבלה תגובה 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 20 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי, אין קשר מחייב גם לשתף ולכן ביקשתי אותך לספק דוגמא לביטוי חיפוש כזה. אני מצאתי לא מעט. "רצון" איננו מונח לגיטימי בשום מודל ביהביוריסטי (מודל שהיה מאוס עלי כאשר למדתי מבוא ושיעורים בפסיכולוגיה).

מאידך, "רצון להשתמש" הוא מונח יותר בעייתי. גם אם רישום בסימניה לא נלקח בחשבון הוא מבטא רצון להשתמש בעתיד. אפשר שהרצון יתממש ואפשר שלא. סביר להניח שטיפוסים אחרים של איתותים, שכן נלקחים בחשבון, מבטאים גם הם "רצון" להשתמש ולא את קיומה של פעולה שכבר בוצעה, כמו השיתוף. אחרת קשה להבין מדוע מישהו מטעם הנהלת חברת גוגל בחר לכתוב "שמשתמשים ירצו להשתמש בהם" ולא כתב "שמשתמשי (גוגל) משתמשים בהם".

אני מדבר על "מערכת דירוג תוצאות החיפוש של גוגל" כדי לא לדבר באופן מטעה על ה"אלגוריתם של גוגל". בתגובה קודמת דיברתי על אלגוריתם "בתול" ונפרד לכל ביטוי חיפוש, שתפקידו לאפיין, בשיטות של לימוד מכונה, מה הוא פרופיל האיתותים האופייני (!) של האוכלוסיה ששואלת את אותו ביטוי (המספרים פה הרי מצטברים והם חייבים לעבור איזהשהוא סף של מובהקות סטטיסטית). רק אחר כך, אותו אלגוריתם, או אלגוריתם נוסף, מודד את הערכים של כל טיפוס איתות בפרופיל הייחודי לאותו ביטוי חיפוש כדי לשקלל אותם לתוך ציון הרלוונטיות של תוצאת החיפוש, לקראת סידור תוצאות החיפוש על פי הסדר היורד של ציוני הרלוונטיות.

אני אכן לא יודע מה הם טיפוסי האיתותים, ובטח שלא יודע מה הוא "טיפוס האיתותים האופייני" לביטוי חיפוש מסויים שעבורו אני רוצה לקדם דף אינטרנט. מנשה גם העיר לי שאחד מטיפוסי האיתות שעלה על דעתי - ביקורים חוזרים מסימניה - לא נלקח בחשבון (לא קראתי עדיין את האסמכתאות). הנהלת גוגל בחרה הרי בשיות הדירוג הזו, ומפעילה אותה בהדרגה, בכל פעם על קבוצת ביטויי חיפוש נוספת (כמו שנהוג ב"פינגווין") גם כדי לספק למשתמשים סדר הצגת תוצאות חיפוש משופר מבחינתם, וגם כדי להוציא את כל האוויר מהגלגלים של מקדמי האתרים התחמנים.

שיטת דירוג תוצאות החיפוש שהתבססה הרבה מאד על הקישורים הנכנסים צמצמה מאד את אי-הוודאות שבעבודת קידום האתרים (נגד   מתחרים ראויים בתוצאות החיפוש). למרות זאת, שאל כל מקדם אתרים מדוע adactive מוצג במקום הראשון בגוגל לביטוי [קידום אתרים] ואיש לא יוכל לספק תשובה מוסמכת, משמע, תשובה שמצליחה לשלול  את כל התשובות החלופיות, אפילו במונחים הסתברותיים.

אינני מתחמק מתשובה לשאלה האחרונה. בזמנו המצאתי כלי למדידת (ולא להערכת) רמת התחרותיות היחסית של כל ביטוי חיפוש, במונחים של המקום שמשרדנו מסוגל כמעט בוודאות להשיג בתוך כשבועיים בהשקעת מספר שעות עבודה קבוע (וזה בתחום הביניים (!)  של רמת התחרותיות בגוגל העולמי באנגלית). הכלי הזה לא חשף מידע שגוגל הסתיר ממני ומכל שאר מקדמי האתרים, אלא עקף את בעיית המידע החסר בדרך אלגנטית שדרשה רק הבנה איך פועל ואיך צריך לכייל כלי מדידה לכל מטרה שהיא. גם בקידום אתרים בעידן הנוכחי ניתן לעקוף את בעיית המידע החסר, אם כי הפעם זה כבר לא פתרון אוניברסלי אלא פתרון נפרד לכל ביטוי חיפוש.
נתקבלה תגובה 21 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
לא הבנתי. איך אתה בדיוק עוקף את זה?
נתקבלה תגובה 21 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
את האתגר של המצאת כלי המדידה לרמת התחרותיות הצלחתי לפתור לבד ובתוך כמה שעות, מבלי להעזר בעובדים שלנו, אבל הוא היה מבוסס על תובנות שלי, ששאר מקדמי האתרים בארץ ובעולם התקשו מאד להבין, תובנות שלימדתי את העובדים במשך עשרות שעות של לימוד ותירגול בעבודת קידום אתרים, תוך שימוש בטרמינולוגיה שנאלצתי להמציא להבנת מהות (!) עבודת קידום נגד מתחרים.

באותה תקופה, גוגל עדיין השתמש באלגוריתם יחיד לדירוג כל תוצאות החיפוש לכל ביטוי חיפוש ובכל שפה, ולכן היה לי פתרון אוניברסלי שהיה מכוייל לתחום הביניים של רמת התחרותיות בגוגל העולמי באנגלית, ולמעט ביטויי חיפוש ספורים בעברית, גם לרמת התחרותית הגבוהה של ביטויי חיפוש בעברית.

כיום, פתרון אוניברסלי כבר איננו אפשרי, ולכן דרושה עבודה רבה לכל פתרון - סך של מאות שעות עבודה של צוות שמה שמייחד אותו הוא כשרון וכושר המצאה. מאידך, לעתים קרובות אין יותר צורך בעבודה מצטברת כמו שהיה צורך בתקופה שבה נאלצנו "לבנות" יותר ויותר קישורים, אבל לא יותר מדי בבת אחת.
נתקבלה תגובה 21 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
מצד אחד לא ענית לי בכלל על השאלה אבל מצד שני, אני יכול להבין שאם המצאת משהו ייחודי אין באמת סיבה שתשתף את זה וזה בסדר.  אני רק חייב לציין מבלי חלילה להעליב, שמהצד זה נשמע לא אמין במיוחד ויש יותר מדי "חורים" לא מוסברים ולא הגיוניים בתאוריה הזאת.

בכל אופן תודה על הדיון ועל התשובות לשאלות שלי...
נתקבלה תגובה 21 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 22 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי, ניסיתי להסביר לך שהשאלה "איך אתה עוקף את זה" היא שאלה שגויה כי היא אוניברסלית. ואילו לשאלה הנכונה "איך תצליחו לעקוף את  בעיית המידע הרב החסר, כדי לקדם את אתר X שפונה לשוק היעד Y, לאחר שהשקעתם, כל הצוות, 500 שעות עבודה", אינני יודע לענות לפני (!) שאנחנו גם משקיעים את אותן 500 שעות עבודה.

זה מה שנשמע לך לא אמין? כי לי זה נשמע דווקא כבעיה לוגית שרק מעטים מצליחים להתגבר עליה כאשר ממשיכים לצפות לתשובה אוניברסלית בצורת נוסחא מוכנה מראש.

נקודה חשובה נוספת: בכל תחום אינטלקטואלי, כולל ליגת העל של קידום האתרים וכל העולם האקדמי, זה לא נחשב מקצועי וגם לא מכובד לפסול מודל (תיאוריה) בטענה שחש בו חורים, או ש"הוא לא נראה לי". מה שנדרש ונהוג לעשות הוא להציע מודל חלופי משופר, שיש בו פחות חורים, וגם אם הוא מודל יותר מיושן הוא בכל זאת מסביר באופן יותר מוצלח את התופעות הנצפות. מי שלא מצליח לעשות זאת מצפים ממנו שיימנע מהשמעת ביקורת.
נתקבלה תגובה 23 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 23 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
אנונימי, במחשבה שניה, בתגובה הקודמת ניסיתי לענות על השאלה "לא הבנתי. איך אתה בדיוק עוקף את זה?" כפי שהבנתי אותה מפי מי ששאלו אותה גם קודם. אבל אולי, כדי לא לדרוך במקום, אולי עדיף שתרחיב ותסביר את למה אתה (!) מתכוון בשאלה הזו, וגם תאמר לאיזה מין תשובה ציפית.
נתקבלה תגובה 24 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
נערך 24 אפריל, 2015
היי עמנואל, אני אנסה שנית. אשמח לתשובה...

אתה טוען שהאיתותים הנ"ל (התנהגות הגולש) אינם ידועים ושמורים כסוד כמוס לגוגל. אז אני שואל, לפי אילו פרמטרים אתה מבצע את 500 שעות המחקר שלך (הרי אתה לא יודע מהי התנהגות הגולש לאותו ביטוי חיפוש ספיציפי שגוגל רואה אותה כטוב ביותר)? ומה אתה בדיוק אתה יכול לעשות עם אותן מסקנות שאתה מקבל מתוצאות המחקר (הרי אתה לא יודע אם הן תואמות לאיתותים הלא ידועים של גוגל)? מניין לך שהמסקנות מתוצאות המחקר שקיבלת, יתאימו לאותן איתותים אידיאליים שגוגל מצפה מהם לאותו ביטוי חיפוש כדי שהם ימקמו אותך באותו ביטוי בראש תוצאות החיפוש?

מה פירוש לעקוף את המידע החסר? באיזו צורה אתה עוקף אותו? איך המחקר שאתה עושה מצליח לעקוף איתותים שהם לא ידועים? יש כאן למעשה סתירה - מצד אחד אתה טוען בתאוריה שלך שאיתותי התנהגות הגולש הם הגורם העיקרי והמשפיע ביותר על הדירוג ומצד שני אתה טוען שאתה בכלל עוקף את הידע על האיתותים האלו בעזרת המחקר שלך.

אם היית עונה למשל שאתה מנחש או משער מהם האיתותים על פי תוצאות המחקר שלך, הייתי יכול להבין, אבל אתה טוען שאתה בכלל עוקף את זה.
נתקבלה תגובה 24 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 24 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
היי "אנונימי", אשמח מאד לספק לך תשובה יותר ברורה (אני רואה שלא הצלחתי להסביר אותה קודם, למרות שהייתה מלאה - כך למשל, לא מדובר ב-200-500 שעות מחקר, כי גם 50,000 שעות מחקר לא יקרבו אותנו בהרבה לפתרון מושכל, אלא ב-200-500 שעות המצאת פתרון עוקף). אבל, כפי שכבר הערתי לך פה, אני מאד לא אוהב לדבר עם בן שיח אנונימי. אם מאד לא נח לך להזדהות באופן גלוי שלח לי מייל לכתובת שרשומה בדף שנתפח אם אתה לוחץ על "זקן השבט".
נתקבלה תגובה 24 אפריל, 2015 על ידי אנונימי
אתה מצחיק,  החלטת לחדש את הדיון ולבקש ממני להסביר שוב את השאלה רק בשביל לומר לי בסוף שהאנונימיות שלי מפריעה לך? אז למה חידשת את הדיון מלכתחילה?

אם יש לך תשובה, אתה יותר ממוזמן לענות...
נתקבלה תגובה 24 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט <רב אלוף> (112,280 נקודות)
נערך 25 אפריל, 2015 על ידי זקן השבט
לא התניתי את מתן התשובה המורחבת בהסרת האנונימיות, לא בהסרתה באופן פומבי ולא בהסרתה באופן פרטי. רק אמרתי שאני מאד לא אוהב את זה, ואמרתי זאת גם לאחרים בעשרות הזדמנויות קודמות. זה פשוט לא מתאים לפורום מקצועי, במיוחד אם חלקים ממנו מתנהלים בליגת העל של המקצוע. זאת כאמור בקשה לגיטימית שלי ולא תנאי לעיסקה. מכל מקום, התשובה ראויה לעניין את כל קוראי הפורום, כולל מי שייתקל בה בעתיד.

ועכשיו לנושא הדיון:
כאמור, לא מדובר ב-200-500 שעות מחקר, כי לאור ריבוי המידע החסר ורבגוניותו, גם 50,000 שעות מחקר לא יקרבו אותנו בהרבה לפתרון מושכל, אלא ב-200-500 שעות עבודה לצורך המצאת פתרון עוקף. המצאת הפתרון העוקף, שמותאם היטב לשוק היעד הספציפי,  מחייב השקעת עבודה - אם אתה ממציא מוכשר אתה יכול לדעת מראש שאם תשקיע מספיק שעות עבודה (כיחיד או כצוות - יש מי שמתאים להם יותר לעבוד לבד, יש שמצליחים יותר בזכות משוב מצוות, ויש מי שזקוקים לחשיבה משותפת וסימולטנית בתוך צוותף השווה עם עבודה מדעית בתחומים שונים) יש סבירות גבוהה מאד שתמציא פתרון עוקף מוצלח - משמע, שתקרה לך אותה חוויה נדירה, אבל מוכרת, שחווים רגע לאחר ההמצאה. אבל אתה לא יכול לדעת מראש מה יהיה הפתרון, כי הרגע הזה עוד לא התרחש.

לעומת זאת, בעלי האוריינטציה הטכנית הטהורה, וזה כולל משום מה גם את מרבית הלקוחות בעלי האתרים, מותאמים, מחונכים,  מתורגלים ומורגלים לפעול על פי צ'קליסט ידוע מראש, שמתאים לכל מקרה (והכולל למשל השקעת מספר שעות עבודה ל"מחקר"), ולכן אפשר בהחלט לומר מראש מה יהיה הפתרון - בתנאי שכללי המשחק לא השתנו באופן קיצוני ואי-הוודאות לא קפצה שוב מרמה זעומה לרמה גבוהה באופן קיצוני.

בתשובה לשאלה מלפני מספר חודשים, kobisa שעובד בחברה שמתמחה ב-UX\UI תיאר בהרחבה ( http://www.askpavel.co.il/qa/16654 ) את תהליך בניית (או דימוי) ה"פרסונה" שאמורה לאפיין את אוכלוסיית שוק היעד הספציפי של האתר, כדי לחשוף את ההתנהגות וההעדפות שלה, וכדי לספק להן מענה אופטימלי בתוכן ובמבנה האתר. אני מטיל ספק גדול מאד בהצלחה הפרוצדורה הזאת, מאותם נימוקים שקשורים לכמות ולרבגוניות המידע החסר. היה לי אולי מזל שהגעתי לעיסוק בקידום אתרים עם רקע מסוים ב-Complex Systems Theory וב-Information Theory. ותורת האינפורמציה התחילה, כידוע, ממדידת כמות האינפורמציה שאין לך!

מרבית מקדמי האתרים שרואים את עצמם, משום מה, מוכשרים לעסוק בשווק באינטרנט, לא משקיעים זמן אפילו בבניית "פרסונה" שגויה, ומניחים מראש ששוק היעד מורכב כולו מבני אדם שזקוקים דחוף למוצר, לשרות או למידע שהאתר מציע. זוהי חשיבה במושגים של "כלכלת מחסור" והיא מתאימה אולי למי שזקוקים דחוף למנעולן, כדי לפתוח את דלת המכונית ולהחזיר את הילד מהגן בזמן, או לא לאחר לפגישה עסקית גורלית. אבל כלכלת מחסור היא נדירה (היא נעלמה אפילו מברה"מ לשעבר ושאר ארצות מזרח אירופה), ואנחנו, כמו כל העולם המערבי, חיים בשנת 2015 ב"כלכלת שפע", שבה יוצאים להסתובב בין חנויות ובין אתרי אינטרנט כד לעשות "שופינג", משמע לבלות את הזמן, גם אם חוזרים עם שקית שיש בה משהו שונה לחלוטין ממה שאולי התכווננו לקנות, אם בכלל יצאנו  לשופינג עם כוונה לקנות משהו מוגדר.

הנהלת חברת גוגל חוקרת את התנהגות משתמשי גוגל מזה שנים רבות ובהיקף שלא היה כדוגמתו. הם מדברים על compelling content, interesting content, content that is fun, content that makes us happy, ( ">What are some misconceptions in the SEO industry? ) ועל make the site unique, valuable or interesting; make it stand out among competitors ( https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=iw&ref_topic=6002025 ). בהנחיה לבעלי\מנהלי אתרים, שאני ממרבה לצטט פה, הם מדברים על "...לשפר את דירוג האתרים שלהם על ידי יצירת אתרים באיכות גבוהה שמשתמשים ירצו (!) להשתמש בהם ולשתף אותם" ( https://support.google.com/webmasters/answer/34432?hl=iw).

אני מדגיש בהנחיה הזו את פעולת מקדם האתרים על רצון (!) המשתמשים להשתמש באתר ולשתף אותו (יותר מרצונם להשתמש בתוצאות החיפוש המתחרות ולשתף אותן). ההנחיה הזו מחליפה  הרי הנחיה קודמת שדיברה על "הגדלת מספר (!) האתרים האיכותיים המקשרים לדפי האתר" (המקודם), ומסכם את מכלול חווית השופינג, גם בקניונים וגם באינטרנט כ"ציפייה להיות מופתע לטובה", למרות שגוגל לא משתמשים בביטוי הזה.

עוד לא שמעתי על משתמש גוגל, שלצורך בחירת תוצאת החיפוש המועדפת בעיניו מריץ את Majestic SEO כדי להשוות את מספר הקישורים הנכנסים, שלא לדבר על כך שגם הכלי הזה לא יכול לספק לו מידע אמין להערכת "איכות" האתרים המקשרים. אבל על יכולת "לגרום לרצות" יש לנו אינספור דוגמאות מאירות עיניים: מורים שגורמים לתלמידים לרצות ללמוד מקצוע זה או אחר או ללמוד בכלל, סגל של פלוגת טירונים שגורם להם לרצות לגבור על הקשיים הפיזיים, המנטליים וההתנהגותיים, מפקד גדוד כמו אביגדור קהלני שבקרב ב"עמק הבכא" גרם ללוחמים לרצות לגבור על אויב עדיף בהרבה, למרות סכנת המוות המוחשית, איש מכירות מוצלח שגורם לקונה לרצות לרכוש דווקא את המוצר המסויים, ואיש פרסום מוכשר שגורם למי שנחשפים לפרסום לרצות להעדיף את מוצרי או שרותי לקוח הפרסום, או לפחות לפתח כלפיו אהדה שגוברת על הצלחת הפרסומות המתחרות לפתח אהדה כלפי הלקוחות שלהם.

בואו נחזור לעניין ה"ציפיה להיות מופתע לטובה" כי היא גורם מרכזי בפעילות השופינג. הציפייה הזו מתממשת בדרך כלל על ידי הפתעה מהמחיר - "מבצע" שמוריד את המחיר למחיר מפתיע, והוא האמצעי של המשווק לגרום למי שעושים שופינג לרצות לרכוש את ה"מציאה", גם אם לא התכוונו לכך קודם, משמע, לא היו ממש כלולים בשוק היעד המועדף  של המשווק. גורם אחר להפתעה, המוכר לי בתור מי שעשה באופן מתמיד שופינג בחנויות ספרים ותקליטים של מוזיקה קלאסית, היה למצוא פתאום ספר או תקליט שהיה כלול ברשימת הקניות המועדפות שלי, אבל התקשיתי מאד למצוא בעבר (אמזון הסירו בינתיים את המצב הקיומי הזה, ומה שיפתיע עכשיו הוא לא למצוא את המבוקש באמזון).

  
המשך יבוא - נא לא להגיב.
0 הצבעות
נתקבלה תשובה ב- 18 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז <סגן אלוף> (21,780 נקודות)
נערך 19 אפריל, 2015 על ידי עמית עוז
מאחר וקידום חיצוני הופך לחסר ערך כמו הפצת מאמרים, בניית אתרי לווין וכו..

הערך של האתר עצמו הופך למרכז העניין ויש צורך גדול יותר מבעל אתר או מבונה האתר, להבין בתחום אותו הוא מקדם. ספרות מקצועית או הבנה רחבה יותר בפירסום, שיווק נדרשים על מנת למנף את כוחו של האתר.

גוגל משנים את חוקי המשחק באופן רציף ואין טעם לקרוא ספר שנכתב לפני שנה, שכן חוקי המשחק השתנו שוב וצריך להתאים את עצמנו.

הקו הראשי ברור וישנו צורך לבנות אתרים איכותיים עם עניין אמיתי לקוראים..



היבט נוסף...


יש להבין שבגוגל יושבים טובי המוחות ולא חברה שעברו קורס מזורז ולמדו ליצור קישורים, או להרכיב אתרים למטרת קידום..
יושב שם צוות אשר מגיע מתחומים בחלקם יותר קונסרבטיבים כמו שיווק, פירסום, מדיה ועוד..
רמת התרומה שלהם תורמת לקידום מנוע החיפוש במציאת אתרים בעלי אופי מתאים לתחומם, אשר עומדים בסטנדרטים גבוהים יותר ותורמים ללקוחות גוגל הגולשים ערך ורצון לחזור ולהשתמש במנוע..

הם טורחים לשבור את הראש ולמצוא פתרונות אשר ישנו את החשיבה הפיראטית, אשר שלטה בעבר ודאגה לעשות עבודת מירמה על המנועים לטובת הבלטת אתרים אשר בחלקם היו חסרי ערך אבל בעלי קידום אדיר.
0 הצבעות
נתקבלה תשובה ב- 18 אפריל, 2015 על ידי מנשה אברמוב <רב אלוף> (173,230 נקודות)
תוכל להתחיל עם האתרים הללו
http://libgen.org/
קרא לפי
http://www.geektime.co.il/chrome-extension-turns-amazon-into-ebook-search-engine/

http://bitme.org/
https://iptorrents.com/

אם תרצה המלצה לספרים נקודתיים יותר יידע אותי בתחום\כיוון ואשמח להרחיב
יש לך שאלות בנושא קידום אתרים?

כאן המקום לשאול אותן ולקבל תשובות מקהילת מקדמי האתרים בישראל.

ההרשמה למערכת אינה מצריכה מילוי טפסים ולוקחת פחות מ-5 דקות.

פעם ראשונה כאן? למד איך משתמשים!

4,243 שאלות

7,285 תשובות

9,866 תגובות

13,036 משתמשים

adsense adwords facebook google h1 html nofollow ppc seo url wix wordpress youtube אדוורדס אדסנס אופטימיזציה אופטימיזציה-לעמוד אחסון אינדוקס אינדוקס-בגוגל אנליטיקס אתר אתר חדש אתר-וורדפרס אתרים בחירת-דומיין בלוגים בניית-קישורים גוגל גוגל אדוורדס גוגל אנליטיקס גוגל וובמאסטר גוגל פלוס גוגל-אדסנס גוגל-אנליטיקס דומיין דירוג דירוגים דף נחיתה דף-מעריצים-בפייסבוק החלפת-קישורים העברת אתר העברת-אתר הפניות הפניות 301 הפנייה 301 וורדפרס חנות-וירטואלית יוטיוב ירידה בדירוגים ירידה במיקומים ירידה-בדירוגים כותרות כפילות כתובת-בעברית מאמרים מילות חיפוש מילות מפתח מיקומים בגוגל מיקומים-בגוגל מנועי חיפוש מעבר לאתר חדש מפת אתר סאבדומיין ספאם סריקה עברית עונש מגוגל עמוד-עסקי-בפייסבוק פגיעה-בקידום פייסבוק פרסום פרסום-מאמרים קידום קידום אורגני קידום אורגני בגוגל קידום אתר קידום אתרים קידום בגוגל קידום ממומן קידום-אתרים קידום-ממומן קישורים קישורים יוצאים קישורים נכנסים קישורים פנימיים קישורים-נכנסים קישורים-פנימיים שגיאה שגיאה-404 שיווק שכפול תוכן תוכן תוכן כפול תוכן משוכפל תוכן-משוכפל תוצאות חיפוש תמונות 301 404
AskPavel Academy קורס קידום אתרים
×

עקבו אחרינו בפייסבוק כדי להישאר מעודכנים

מדריכים, חדשות וטיפים שיעזרו לך בקידום האתר

שאלות קשורות

0 הצבעות
2 תשובות 122 צפיות
שאלה נשאלה ב- 12 ינואר, 2015 על ידי frimen (480 נקודות)
0 הצבעות
4 תשובות 2,581 צפיות
שאלה נשאלה ב- 27 דצמבר, 2014 על ידי יאיר (120 נקודות)
0 הצבעות
2 תשובות 383 צפיות
שאלה נשאלה ב- 30 ספטמבר, 2015 על ידי asafm (780 נקודות)
0 הצבעות
4 תשובות 461 צפיות
שאלה נשאלה ב- 23 ינואר, 2015 על ידי kobisa (170 נקודות)
+1 הצבעה
2 תשובות 210 צפיות
...