הטוב הרע והמכוער של בניית קישורים | AskPavel
הטוב, הרע והמכוער בבניית קישורים

הטוב הרע והמכוער של בניית קישורים

לעיתים קרובות תשמעו אנשי SEO מדברים על "כובע לבן" ו"כובע שחור" (או התחום האפור באמצע שמכונה בדרך כלל "כובע אפור"), במיוחד בהקשר של טכניקות בניית קישורים. פרק זה סוקר את ההבדלים ומציג את הצדדים השליליים והחיוביים של כל גישה.

אסטרטגיות "כובע שחור" מול "כובע לבן"

אסטרטגיות "כובע לבן"

אסטרטגיות "כובע לבן" הן בעלות סיכון נמוך בהוצאתן לפועל, ובדרך כלל תואמות את כללי ניהול האתרים כפי שהוגדרו על ידי גוגל ובינג. אם תשתמשו בטכניקות כובע לבן הסיכון שמנועי החיפוש יגרמו לאובדן תנועה לאתר שלכם בגלל עונשים יקטן. דוגמאות לטקטיקות כובע לבן:

  • יצירת תוכן מקורי, ייחודי ובעל ערך.
  • בניית קהילה ממשית שיוצרת מעורבות עם האתרים שלכם ובינם לבין עצמם.
  • קידום האתר שלכם על ידי אנשים רלוונטיים, על ידי כתיבת הודעות אישיות.

היתרונות הם שלא תצטרכו לדאוג לגבי הסתבכות עם עונשים של מנועי החיפוש, שקשורים לדואר זבל, בין אם אוטומטי ובין אם ידני. אסטרטגיות כובע לבן עובדות בדרך כלל בצורה הטובה ביותר גם עבור משתמשים אמיתיים, ויכולות לעזור ליצור נכסים חזקים וארוכי טווח, שלא ייעלמו בין לילה. החיסרון העיקרי הוא שיש צורך להתמקד במטרות ארוכות טווח ולא מקבלים תוצאות מיידיות. לפעמים חולף זמן מה עד שניתן לראות את ההשפעה של אסטרטגיות כובע לבן על התנועה לאתר שלכם, ובהתאם גם השפעה על הרווחים, שכן הן פחות אגרסיביות.

אסטרטגיות "כובע שחור"

"כובע שחור" הוא ביטוי שהשתרש ככינוי לפורצי מחשבים, וגם כינוי לטכניקות שמפרות באופן ישיר את הנחיות מנועי החיפוש. טכניקות אלו מתמקדות בניצול פרצות באלגוריתמים של מנועי החיפוש כדי להוביל לדירוג אתרים במקום גבוה יותר מזה שהם אמורים להיות בו. להלן מספר דוגמאות:

  • מיסוך – הצגת תוכן שונה למנועי החיפוש ממה שנראה למשתמש.
  • הכנסת קישורים סמויים לאתרים שאינם בבעלותכם תוך ניצול פרצות אבטחה.
  • טקסטים סמויים שמופיעים בעמודים המיועדים רק למנועי החיפוש ולא למשתמשים, בדרך כלל מלאים במילות מפתח בהן רוצים להיות מדורגים.

הטקטיקות האלה לא עובדות לטווח הארוך, מכיוון שמנועי החיפוש תמיד מחפשים דרכים לעצור אותן. משמעות הדבר היא שאם תיתפסו משתמשים בטקטיקות אלה, התנועה והדירוג עלולים לצנוח בין לילה ועל כן אנחנו ממליצים בחום להימנע מהן.

חשיבות טקטיקת הכובע השחור

למה טכניקות כובע לבן עמידות הן כל כך חשובות

אתם בונים עסק מקוון, וסביר להניח שתרצו להתחרות באופן מקוון בשנים הקרובות. אם זה המצב, עליכם לבחור בזהירות את הטקטיקות בהן אתם מוכנים להשתמש ולהעריך מהו הסיכון הכרוך בשימוש בכל טקטיקה וטקטיקה. עבור עסקים רבים (גם בלתי מקוונים), ישנן טקטיקות שמצריכות לקיחת סיכון כלשהו. לדוגמה, עסק בלתי מקוון יכול לנסות ליצור תעלול יחסי ציבור כדי ליצור מודעות למותג. הסיכון המהותי הוא שתעלול שכזה יכול ליצור תדמית שלילית למותג ולהרחיק לקוחות פוטנציאליים, ובכך לפספס לגמרי את המטרה.

כעסק, אתם צריכים לשקול את הסיכונים והרווחים של כל פעילות שיווקית.

לכן אסטרטגיות כובע לבן כל כך חשובות לאתר: רמת הסיכון בהן נמוכה וכך גם הסיכוי שתקבלו עונש מגוגל. בנוסף, וחשוב לא פחות, אסטרטגיות כובע לבן מתמקדות בהוספת תוכן בעל ערך אמיתי לאינטרנט, לתחום בו אתם פועלים ולחוויית המשתמשים. אם אתם רוצים להקים תשתית של לקוחות נאמנים שלא רק יקנו מכם, אלא גם ישמחו להמליץ עליכם לחבריהם, עליכם להתמקד בטקטיקות שמעניקות ללקוחות חוויית משתמש נהדרת – תוכן אמיתי ויעיל זו דרך אחת לעשות זאת.

בנוסף, לא בטוח שמה שעובד היום, יעבוד גם מחר, ואז מה יהיה על האתר שלכם? תמיד יצוצו טכניקות כובע שחור מפוקפקות כאלה ואחרות, אבל הבעיה היא שברוב המקרים שימוש בהן אינו מועיל. רוב העסקים לא יכולים להרשות לעצמם לסכן את האתרים שלהם, או לדאוג כל הזמן בגלל האפשרות שמנועי החיפוש יתפסו אותם.

מנגד, כשאתם משתמשים בטכניקות כובע לבן, אתם יודעים שמדובר בבנייה לטווח הארוך, וגם אם חלק מהניסיונות יפיקו תוצאות טובות יותר או טובות פחות, לא תצטרכו לדאוג בכל פעם שתשמעו שגוגל שחררה עדכון נוסף.

אתם יכולים לקרוא את הפוסט המצוין הזה שנכתב על ידי ראנד בדיוק על נושא זה, כולל דוגמאות רבות נוספות לטכניקות כובע לבן שעובדות היטב.

 קניית קישורים

קניית קישורים

בניית קישורים יכולה להיות די קשה, במיוחד בתחילת הדרך, כשאתם מנסים לבנות את המוניטין שלכם, למצוא את האנשים הנכונים ליצור עימם קשר וליצור תוכן טוב, כך שדי מובן מאליו שאנשי SEO יחפשו קיצורי דרך כדי להפוך את התהליך למעט פשוט יותר. אחד מקיצורי הדרך האלה הוא קניית קישורים.
קניית קישורים היא הפרה ישירה של הנחיותיה של גוגל למנהלי אתרים:

"קניה או מכירה של קישורים שמעבירים PageRank כולל החלפת כסף תמורת קישורים, או פוסטים הכוללים קישורים, נתינת טובות הנאה או שירותים עבור קישורים, או שליחת מוצרים חינם בתמורה לכתיבת כתבה המכילה קישור".

לגוגל כל כך אכפת מהנושא מכיוון שקניית קישורים יכולה לשנות את הדרך שבה תוצאות חיפוש מופיעות למשתמשים. גוגל רוצה שחברות יצליחו במנועי החיפוש כי מגיע להן, לא בגלל שיש להן ממון והן יכולות לרכוש לעצמן קישורים. בנוסף, שימו לב שגוגל אומרת באופן מפורש "קישורים שמעבירים את ה – PageRank" – כלומר ישנו הבדל בין קניית קישורים וקניית פרסומות.

אין שום בעיה עם קניית פרסומות שמקשרות לאתר שלכם וזו עשויה להיות דרך טובה ליצור מודעות לעסק שלכם אבל גוגל מבהירה כי אם אתם מתכננים לעשות זאת, עליכם לוודא שהפרסומות לא מעבירות PageRank לאתר שלכם. ישנן מספר דרכים לעשות זאת:

  • הוספת תג NoFollow לקישור אליכם.
  • יצירת קישור באמצעות Javascript שאחריו גוגל לא יכולה לעקוב.
  • לעבור דרך עמוד מכוון שנחסם ב- robots.txt.

הטכניקות הנ"ל מבטיחות שהפרסומות שרכשתם לא ישפיעו על מדד ה – PageRank של האתר שלכם, ולכן לא ישפיעו על הופעת האתר שלכם בתוצאות החיפוש האורגני.
באופן כללי, קניית קישורים היא פעולה שטמון בה סיכון, ועבור רוב החברות הסיכון אינו משתלם. ההישגים קצרי הטווח לא משתווים ליתרונות ארוכי הטווח ואם אתם בונים עסק לגיטימי שמתכנן להשתמש בתוצאות גוגל אורגניות ככלי להשגת לקוחות, קניית קישורים עלולה לסכן אתכם.

אתם יכולים לקרוא על עמדתה של Moz בנוגע לקישורים ממומנים כאן, כולל הסבר מפורט למה דרך זו אינה מומלצת.

עונשים והכובע השחור

עונשים ואסטרטגיות SEO של כובע שחור

אם יתגלה שהפרתם את ההנחיות למנהלי אתרים, סביר להניח שתענשו על ידי מנוע החיפוש. העונש עלול להיות בתוקף שבועות ואפילו חודשים, או עד שהבעיה תיפתר במלואה, תלוי במידת חומרת ההפרה. ישנן כמה דוגמאות ידועות של עונשים על חברות גדולות שהפרו את ההנחיות של גוגל:

JC Penny, עסק קמעונאי גדול בארצות הברית, הוענש בחומרה בפברואר 2011 מכיוון שרכש כמויות גדולות של קישורים שהתמקדו במילות קישור מסוימות. עברו מספר חודשים עד שהעסק התאושש והוא נאלץ לבזבז זמן רב בניסיון להסיר את הקישורים האלו.

מקרה נוסף שזכה למעקב הדוק התרחש כמה שבועות מאוחר יותר , כש-Overstock נענשה מכיוון שנתנה לאוניברסיטאות הנחות על מוצרים בתמורה לקישורים. שוב, חלפו מספר חודשים עד שהאתר התאושש מהעונש.

דוגמה מפורסמת מבריטניה היא עונש שהוחל על Interflora בפברואר 2013, עונש קשה למרות שנמשך 11 ימים בלבד. גוגל לא התייחסה ישירות לעונש ספציפי זה, אבל האמונה הרווחת היא שגם הוא נבע כתוצאה מקישורים.

כל הדוגמאות האלה הגיעו לכותרות מכיוון שהחברות המדוברות היו גדולות ומוכרות. ברוב המקרים, באופן טבעי, הנושא לא מגיע לכותרות אבל כדאי לדעת שגוגל מענישה על התנהגות שכזו כל הזמן.

ישנם כמה סוגים של עונשים ונדון בהם כאן בקצרה.

עונשים ידניים

במקרים אלה חבר בצוות ה- Web Spam מעניש באופן ידני את האתר שלכם אחרי שהתגלה שמשהו בו הפר את ההנחיות של גוגל. זה יכול להיות כל דבר, החל מבניית קישורים וכלה בהפניות ערמומיות או התמסכות. כדי להסיר עונש ידני, אתם צריכים להגיש לגוגל בקשה לבחינה ושקילה מחדש, הכוללת מספר דברים:

  • מה עשיתם כדי לתקן את הבעיה בגינה הוענשתם
  • איך אתם מתכננים להימנע מפעולות כאלה בעתיד
  • הוכחות לשני הסעיפים הנ"ל

לאחר הגשת בקשה יחליט אחד מאנשי הצוות בגוגל אם להסיר או להשאיר את העונש. במקרים מסוימים ההחלטה תהיה לומר לכם שלא עשיתם מספיק ושאתם צריכים לעבוד עוד כדי לתקן את הבעיה. דוגמה נפוצה לכך היא אם הוענשתם על בניית קישורים מאיכות נמוכה ועדיין לא הסרתם מספיק קישורים שכאלה.

כדי לראות אם קיבלתם עונש ידני, אתם יכולים לבדוק את החלק של העונשים הידניים ב- Google Webmaster Tools.

עונשים אלגוריתמיים

במקרה הזה, גוגל מצאה באופן אוטומטי בעיה באתר שלכם והחילה עליו עונש כתוצאה מכך. זו בדרך כלל בעיה פנים-אתרית, כמו טקסט סמוי או המסכה, ועליכם לתקן את הבעיה כדי שהעונש יוסר. בעונשים מסוג זה, לעיתים העונש יוסר אוטומטית בפעם הבאה שהזוחלים של גוגל יבדקו את האתר שלכם, אבל לפעמים תיאלצו להגיש לגוגל בקשה לבחינה ושקילה מחדש, כך שאנשי החברה יבדקו באופן ידני אם הבעיה תוקנה.

החלפת קישורים

למה "החלפת קישורים" אינה אסטרטגיה טובה?

בעבר החלפת קישורים עם אתרים אחרים הייתה דרך טובה להשיג קישורים, וטקטיקה זו כונתה "החלפת קישורים" או "קישורים הדדיים". אבל כמו טקטיקות בניית קישורים אחרות, לעיתים קרובות נעשה בה שימוש לרעה באופן הקיצוני ביותר: במקום לסחור בקישורים עם אתרים אחרים שהם גם רלוונטיים וגם מאיכות גבוהה, היו אנשי SEO רבים שפשוט החליפו קישורים עם כל מי שיכלו, כך שהקישור כבר לא ניתן בגלל איכות האתר, אלא בגלל שהמנהל שלו קיבל קישור בתמורה. כתוצאה מכך היו אתרים שהחזיקו עמודים שמטרתם הבלעדית הייתה סחר בקישורים, עם כתובות בנוסח www.example.com/links.html.

עמודים אלו הכילו רשימה ענקית של קישורים לאתרים, שלעיתים קרובות לא היו רלוונטיים לאתר ואיכותם הייתה ירודה. אי לכך, החליטה גוגל להמעיט בערכם של קישורים שניתנים רק על סמך קבלת קישור בתמורה. החברה עשויה אפילו להעניש על החלפת קישורים מוגזמת ויש לה פרק ב"הנחיות למנהל האתר" שעוסק בדיוק בכך:

החלפת קישורים מוגזמת ("קשר אליי ואני אקשר אליך")

בכל הקשור לבניית קישורים, גוגל רוצה לראות קישורים שהשגתם ביושר, קישורים שמגיעים לכם בגלל שיש לכם משהו באיכות טובה להציע, ולא כי אתם שמחים לקחת חלק בהחלפת קישורים.

יחד עם זאת, לגוגל אין שום בעיה עם אתרים שמקשרים אחד לשני מסיבות לגיטימיות. זו התנהלות טבעית ברשת אם ידיעה חדשותית ב- BBC מצטטת מאמר ב- CNN, ואם כמה שבועות לאחר מכן, CNN מצטט סיפור מה- BBC. טכנית, זהו קישור הדדי, אבל האם אתם חושבים שגוגל תעניש על כך? כמובן שלא, כי לאתרים האלה ישנן סיבות כנות לקשר אחד לשני והם עושים זאת בדרך טבעית ומועילה מבחינת המשתמשים.

מנגד התבוננו בעמוד שיש בו אלפי קישורים, שכולם מפנים לאתרים לא קשורים ולא רלוונטיים בכלל – ותוכלו לראות בקלות את ההבדל בין מה גוגל אוהבת לבין מה שהיא לא אוהבת.

הערת מתרגם: לדעתי החלפת קישורים היא בגדר חובה בקידום כל מילת מפתח תחרותית.

מה דעתך על מה שנכתב בפרק זה? בעמוד הזה לא ניתן להגיב בגלל מגבלה טכנית, אבל פרסמנו פוסט במיוחד שבו כן ניתן להגיב – השאר תגובה בתחתית הפוסט בקישור הבא, נשמח לשמוע את דעתך…

המשך לפרק 7:

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים