איך להתחיל קמפיין בניית קישורים | AskPavel
קמפיין בניית קישורים מוצלח

איך להתחיל קמפיין בניית קישורים

קמפיין בניית קישורים הוא תהליך אקטיבי שבו מנסים להגדיל את כמות הקישורים אל האתר שלכם, בדרך כלל מתוך מטרה כלשהי. התהליך מצריך שימוש בנכסים השייכים לאתר במטרה להשיג את הקישורים האלה, כשנכס יכול להיות כל דבר, החל מתוכן ועד למוצרים ושירותים.

תכנות קמפיין בניית קישורים

תכנון קמפיין בניית קישורים

ישנם כמה מרכיבים לקמפיין בניית קישורים. חלקם מהותיים להצלחתו, ואחרים תורמים אך אינם הכרחיים, וישנה חשיבות רבה לשילוב בין הנכסים שברשותכם והמשאבים שלכם.

קביעת יעדים

קביעת יעדים לבניית קישורים

בניית קישורים היא סוג של שיווק רשתי, וכמו בכל סוג של שיווק כדאי להתחיל עם הצבת יעדים.

הבנה מעמיקה של יעדי הקמפיין מייד עם תחילתו תעזור לכם לוודא שאתם בונים אסטרטגיה שסיכויי ההצלחה שלה מקסימליים. בנוסף עליכם לוודא שהיעדים של קמפיין בניית הקישורים בסנכרון עם מטרות העסק שלכם. לדוגמה, "לבנות עשרה קישורים" אינו יעד טוב אם אין לכך השפעה על ההצלחה של העסק שלכם.

בנקודה זו אנחנו נתקלים בבעיה. למדנו קודם לכן שקישורים הם חלק מהותי מאלגוריתמים לדירוג אתרים של מנועי החיפוש, כך שעל פניו יעד של הגדלת קישורים אמור לסייע לאתר שלנו בדירוג, לא? ודירוג גבוה יותר של האתר יגביר את התנועה אליו ויוביל ללקוחות נוספים, נכון? נכון, אבל בחלק מהמקרים חולף זמן מה עד שהקישורים שבניתם מתחילים להשפיע לטובה על הדירוג, ובכל מקרה מי שחושב שהיום הוא יבנה קישור ומחר דירוג האתר ישתנה כמובן טועה – ובמיוחד בתחומים בהם התחרות גדולה.

מבחינת אנשי SEO זוהי בעיה, שכן הדבר מקשה עליהם להראות שקמפיין בניית הקישורים אכן מצליח, גם אם הוא משיג את היעדים שלו.

מסיבה זו, חשוב מאוד ליצור מטרות ויעדים ריאליסטיים, אבל גם לוודא שהיעדים שהצבתם יותר מחושבים מאשר "לבנות כמות מסוימת של קישורים". היעדים צריכים להיות קשורים למטרות ארגוניות, ולהיות בעלי השפעה ממשית על העסק. לדוגמה, ייתכן ותרצו להגדיל את תנועת החיפוש האורגני כדי להגדיל מכירות. בו זמנית, עליכם לחנך את האנשים שסביבכם שהשפעת SEO ובניית קישורים אינה באה לידי ביטוי בן לילה, והתוצאות אינן מיידיות. כמו כל שיווק מוצלח, ההתמקדות צריכה להיות בהצלחות ארוכות טווח ולא בהצלחות מהירות.

מציאת נכסים באינרנט

מציאת הנכסים שלכם

בלב כל קמפיין בניית קישורים ניצב הנכס בו תשתמשו כדי למשוך גולשים ולזכות בקישורים. הנכס מוכר גם כ"תפס" שגורם לאנשים לשים לב למה שיש לכם להציע ולשכנע אותם לקשר אליכם. נכסים משתנים מעסק לעסק והתפקיד שלכם הוא לזהות בעסק שלכם את הנכסים שיעניינו אחרים ושניתן להשתמש בהם לבניית קישורים.

דוגמאות לנכסים:

  • תוכן
  • מידע
  • מוצרים
  • שירותים
  • אנשים

נכס נוסף, שעדיין נמצא בשימושם של מקדמים בשיטות Black-hat הינו כסף. מובן מאליו, שכל נכס דורש השקעה כלכלית כלשהי, אבל אנשי SEO אלה מתייחסים לצבירת קישורים כאל עניין כספי בלבד. קניית קישורים מנוגדת לחלוטין להנחיות של גוגל, ואתר שנתפס מבצע דבר כזה עלול לספוג קנס חמור (בדירוג) ולסבול מאובדן תנועה. קניית קישורים היא צעד בעייתי, ובדרך כלל הסיכון גבוה יותר מהרווח הפוטנציאלי – ובהתאם אנחנו ממליצים בתוקף להימנע מכך.

מרכיב חשוב נוסף של נכס הוא רלוונטיות לקהל היעד אותו אתם מעוניינים למשוך לאתר, כך שתפקיד נוסף שלכם הוא לוודא כי הנכסים שאתם יוצרים אכן רלוונטיים לקהל זה. אלידה סוליס (Alyeda Solis) כתבה מדריך ששווה לעיין בו.

לאילו סוגי קישורים אתם זקוקים?

כאשר בונים אסטרטגיה לקמפיין בנית קישורים, יש לחשוב על סוגי הקישורים אותם רוצים להשיג. בין הקטגוריות הבולטות:

  1. קישורים לעמוד הבית שלכם.
  2. קישורים לעמודים פנימיים (כמו עמודי מוצר או קטגוריה).
  3. קישורים המכילים את המותג שלכם / שם החברה שלכם.
  4. קישורים המכילים מילות מפתח שאליהן אתם מכוונים.

בנוסף, ישנם צירופים של הקישורים הנ"ל, כמו קישורים ממותגים לעמודים פנימיים. זיהוי סוגי הקישורים להם אתם זקוקים מתחיל עם ניתוח קישורים מעמיק של האתר הנוכחי שלכם ובדיקה של הדירוג הנוכחי עבור מילות מפתח מסוימות, בהשוואה למתחרים שלכם. ניתן להשתמש ב- Open Site Explorer כדי לבצע ניתוח מסוג זה ולבדוק איך נראה פרופיל הקישורים הנוכחי שלכם.

הניתוח יציג בפניכם אפשרויות לשיפור: לדוגמה, תוכלו לגלות שהאתר שלכם לא מדורג עבור אחת ממילות המפתח העיקריות שלו, או שאין לכם קישורים המכוונים לאתר שלכם ואשר מכילים את מילות המפתח, או שהעמוד הפנימי הרלוונטי ביותר שלכם לא מקושר בכלל. במקרה שכזה, המסקנה היא שהאסטרטגיה שלכם צריכה לכלול ניסיון לבנות קישורים שמכוונים לעמודים הפנימיים אליהם כרגע אין בכלל קישורים, ועל כן הם אינם מדורגים במילות המפתח שלכם.

מציאת מטרות קישור

הדבר הראשון שיש לחשוב עליו – מיהם האנשים שעימם עליכם ליצור קשר, מפני שאתם צריכים לוודא שאנשים אלו אכן יהיו מעוניינים בתוכן שלכם. יצירת קשר עם אנשים אקראיים תוביל לתגובות מועטות, ובנוסף אתם עלולים ליצור לכם ולאתר שלכם שם רע.

התנהלות אידיאלית היא למפות את האנשים שמתעניינים במה שאתם עושים עוד לפני שאתם מתחילים את קמפיין בניית הקישורים. אם אתם יוצרים תוכן, למשל אינפוגרפיקה, עליכם לשאול את עצמכם כבר בתחילת התהליך למי יהיה אכפת מהתוכן ומי יתעניין בו די והותר כדי לקשר אליו.

המרכיב האחרון הוא מהותי. קל, יחסית, להניע אנשים לראות את התוכן שלכם, אבל לגרום להם לקשר אליכם זה כבר הרבה פחות פשוט. לקשר לתוכן כלשהו דורש מאמץ וזמן, ועל מנת שאדם כזה או אחר ישקיע את המאמץ והזמן הנ"ל יש ליצור אצלו אכפתיות גבוהה דיה.

ברשתות חברתיות, לעומת זאת, מלאכת השגת השיתופים פשוטה יותר, שכן בסופו של דבר יש הרבה יותר אנשים עם חשבון בטוויטר ו/או בפייסבוק מאשר בעלי אתרים או בלוגים, וקל להם יותר לשתף.

איך גורמים לכך שלאנשים יהיה אכפת דיו כדי לשתף?

כדי שלאנשים יהיה אכפת, עליכם למצוא "תפס". אתם צריכים לעבוד על התפס הזה ולהוסיף אותו לתוכן שלכם כבר בהתחלה. אם תדחו את יצירת התפס לרגע שבו אתם מתחילים לגשת לאנשים, אתם עלולים לגלות שלאף אחד לא אכפת מהמטרה שלכם או מהתוכן שלכם, והתוצאה: הזמן הרב שהשקעתם ביצירת התוכן יירד לטמיון, שכן יצרתם בעצם תוכן שאף אחד לא מעוניין לקשר אליו.

יצירת תוכן

מספר "קרסים" שרצוי לשקול:

  • חדשות
  • דברים מצחיקים
  • תכנים שנויים במחלוקת
  • ויזואליזציה של מידע
  • תחרותיות
  • פיתיון לאגו
  • תוכן ארוך ומידע

באופן טבעי ישנן הצעות אטרקטיביות רבות – אלו הרשומים כאן מספקים לכם כיוון ראשוני לגבי מה תוכלו להציע לאנשים כך שהם ירצו לקשר אליכם.

תרגיל פשוט אותו תוכלו לבצע הוא להיכנס לפייסבוק ולראות מהם התכנים שאותם אנשים משתפים. רשמו כמה מאפיינים שיש לכל קישור ונסו למצוא תבניות. רוב הסיכויים שהקישורים שמשותפים בפייסבוק הם מצחיקים, מכיוון שאנשים רבים משתמשים בפלטפורמה הזו לענייניהם האישיים ולא ישתפו שם נושאים רציניים יותר, אלא אם כן מדובר בחדשות דרמטיות או נושאים שנויים במחלוקת. לאחר מכן גשו לחשבון הטוויטר שלכם, ורשמו מהם סוגי התכנים המשותפים שם. נסו להבין מה יוצר את ההבדלים בין שתי הרשתות החברתיות (ייתכן שתגלו כי אנשים משתפים תכנים יותר ארוכים ואינפורמטיביים בטוויטר מאשר בפייסבוק).

זיהוי מטרה

זיהוי קהל היעד שלכם לקישורים

ברגע שמיפיתם את הרעיון שלכם, זה לא אמור להיות קשה מדי לגלות מיהו קהל היעד. באופן כללי, כל שעליכם לעשות הוא סיעור מוחין לגבי הנושאים הקשורים לתוכן שלכם.

לדוגמה:
דמיינו שאתם יוצרים תוכן שנקרא "המדריך הבלתי מעורער לאפיית הקאפקייקס המושלמים", כשהסיבה להפקת פיסת המידע היא שיש ברשותכם מאפיה מקומית שבין שאר המוצרים הנפלאים שלכם מוכרת גם קאפקייקס.

מי יתעניין במדריך שכזה?

  • בלוגרים שמתמחים באוכל: הבחירה המובנת מאליה!
  • בלוגרים שמתמחים בהורות: ייתכן שהם ירצו ללמד את הילדים שלהם כיצד לאפות קאפקייקס והמדריך שלכם ילמד אותם בדיוק איך לעשות זאת.
  • אתרי מתכונים: שהרי המדריך שלכם יכיל המון מתכונים נפלאים לסוגים שונים של קאפקייקס.
  • אתרי מסיבות: אין מסיבה מושלמת בלי מגש קאפקייקס.

תוך דקה או שתיים של מחשבה, מצאנו בקלות ארבעה סוגי אתרים שעשויים להתעניין במדריך לאפיית הקאפקייקס שלנו. עכשיו אנחנו יכולים להתחיל לחקור את האתרים האלו כדי לקבל מידע נרחב יותר ולהבין טוב יותר האם אכן יש לנו סיכוי לקבל מהם קישור.

טכניקות למציאת מטרות לקישורים

בחלק זה נפרט כמה טכניקות חשובות שבהן כדאי להשתמש כדי להפוך את רעיון ה"בלוגרים שמתמחים באוכל" לרשימה מלאה של אתרים איתם אפשר ליצור קשר.

מצא רשימות של בלוגרים

אין ספק שהדרך הפשוטה ביותר להתחיל חיפוש היא בגוגל, בצורה הזו:

רשימת בלוגרים

"רשימה של בלוגרים שמתמחים באוכל"

החיפוש הבודד הזה ייתן לנו המון רשימות מצוינות שבהן אפשר לחפש. היתרון הגדול בטכניקה הזו היא שמשהו כבר עשה עבורנו את העבודה הקשה וחיבר את הרשימה.

ברגע שמצאתם רשימה שכזו, אתם יכולים בקלות לאסוף את כל ה- URL-ים מהעמוד על ידי שימוש בכלי כמו Scraper, שהוא תוסף של גוגל כרום. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על המקש הימני על אחת הכתובות וללחוץ על "Scrape Similar".

לאחר מציאת רשימת בלוגרים

לאחר מכן תוכלו להעתיק את הרשימה לגוגל דוקס או לגיליון אלקטרוני משלכם. בהמשך ניתן להעתיק ולהדביק את כל הכתובות לתוך כלי כמו URL OPENER שיפתח את כל הכתובות בלחיצה בודדת, ואז כל שעליכם לעשות הוא לעבור על כולן ולגלות אם הן רלוונטיות עבור התוכן שלכם, ואם כן, למצוא את פרטי ההתקשרות הרלוונטיים.

מצא בלוגרים בטוויטר

Followerwonk הוא כלי נהדר המהווה חלק מהכלים של Moz, כך שאם יש ברשותכם מנוי Moz Pro תוכלו להשתמש בו בחינם. כלי זה מאפשר לכם לעשות כל מיני דברים מגניבים עם חשבון הטוויטר שלכם, אבל התכונה שמעניינת אותנו היא אפשרות החיפוש בביוגרפיות של טוויטר (Twitter Bios). אנחנו נחפש "בלוגרים המתמחים בקאפקייקס" כדי לראות אם אנחנו יכולים למצוא מישהו בטוויטר שהזכיר את המילים "בלוגרים המתמחים בקאפקייקס" בביוגרפיה שלו.

חיפוש בטוויטר

אתם יכולים לבחור באפשרויות נוספות כמו מספר עוקבים ומיקום, אבל כרגע אנחנו רוצים להשאיר את החיפוש נרחב. לאחר החיפוש ניתן להוריד את התוצאות לגיליון אלקטרוני, בכדי להקל על המיון. כך גם ניתן לדעת אם יש להם אתר או לא. החיפוש הנ"ל העלה 12 אנשים שאפשר למצוא בטוויטר:

תוצאות חיפוש בטוויטר

לאחר מכן, תוכלו להוריד את התוצאות הללו לתוך גיליון אלקטרוני שהופך אותם קל יותר למיון. זה גם יוכל לספר לנו אם יש להם אתר אינטרנט או לא:

ייצוא לגיליון אלקטרוני

נראה שמתוך 12 התוצאות האלו, ניתן למצוא שמונה אתרים ייחודיים:

תוצאות

Cupcakesmediallc.com

Cupcakestakethecake.blogpost.com

Thecupcakekilla.tumblr.com

Robinmerrill.com

Shemakescupcakes.wordpress.com

H3llocupcake.blogpost.com

Jellysgaller.co.uk

Zencupcake.com

תוצאה לא רעה לעבודה של כמה דקות בודדות! תוצאות אלו גם רלוונטיות לחלוטין לתוכן שלנו, כך שאנחנו יודעים שיש לנו סיכוי טוב לקבל קישור, או לפחות משוב איכותי מהבלוגרים.

אפשרויות חיפוש מתקדמות

ישנן מספר דרכים לחפש בגוגל שאנחנו כמשתמשים לא תמיד מכירים או מנצלים. אנחנו רגילים לחפש רצף של מילים או מילות מפתח וכך עושים 99% ממשתמשי גוגל, אבל ישנם כמה כלי חיפוש זמינים שיכולים להפוך את תוצאות החיפושים להרבה יותר ממוקדות וספציפיות לצרכים שלנו.

עבור בניית קישורים, נוכל לסנן אתרים שאולי לא יהיו שימושיים עבורנו, וכך להבטיח כי הזמן העומד לרשותנו ינוצל לטובת בדיקת אתרים רלוונטיים. הנה כמה דוגמאות לשימוש בחיפושים מתקדמים:

הגדרת חיפוש מתקדם

שמתם לב לתוספת "inurl:resources"? תוספת זו מנחה את גוגל להציג אתרים שמשתמשים במילה "Resources" בכתובת שלהם. הנה דוגמה לתוצאה אחת שגוגל נותן לנו:

http://cupcake-underground.blogpost.com/p/resources.html

זהו קישור פוטנציאלי טוב, מכיוון שהמדריך הבלתי מעורער לאפיית קאפקייקס הוא מקור מידע שיכול לעניין את אלו המבקרים בבלוג לקאפקייקס. לכן, יצירת קשר עם בעל הבלוג ובירור האם יהיה מוכן להוסיף את המדריך שלכם כמקור, עשויים להוביל לקישור עבורכם.

בואו נראה דוגמה נוספת:

יש לנו פה שילוב של שני חיפושים מתקדמים. ראשית, השתמשנו בהגדרה "intitle:resources" , שמנחה את גוגל להציג אך ורק תוצאות שהמילה resources מופיעה בעמודן הראשי. צורה זו שימושית מכיוון שלעיתים המילה לא מופיעה בשורת הכתובת, כך שהחיפוש המתקדם הקודם שלנו (In:url) מפספס אותן.

בנוסף השתמשנו במרכאות במילה קאפקייקס כדי להורות לגוגל להחזיר אך ורק תוצאות שמזכירות קאפקייקס בעמודים שלהן. הדבר כדאי במקרה הזה מכיוון שחיפוש "בלוגרים המתמחים באוכל" הוא נרחב מדי ומאלץ אותנו לעבור בין אתרים רבים, שלא כולם רלוונטיים לנושא הקאפקייקס.

כעת יש ברשותכם שלוש שיטות מוכחות למציאת קישורים רלוונטיים למטרה שלכם, ובנקודת זמן זו בוודאי כבר יש לכם רשימת אתרים ארוכה בגיליון האלקטרוני – אך עדיין ישנה עבודה רבה לפני שמתחילים ליצור קשר עם בעלי האתרים.

לגלות עוד על האישיות שאליה אנחנו מכוונים

אם אתם מעוניינים בשיעור היענות גבוה לבקשות שלכם, תיאלצו להקדיש עוד קצת זמן כדי לוודא שהאתרים שמצאתם הם הרלוונטיים ביותר. אתם יכולים לעשות זאת על ידי השקעת זמן במחקר לגבי אישיותם של הבלוגרים אותם הצבתם לכם כמטרה: בקרו באתרים שלהם, קראו את התכנים שהם העלו ונסו לקבל תחושה מה הם אוהבים ומה הם לא אוהבים. כמו כן עברו על הרשתות החברתיות שלהם, כמו טוויטר, כדי לראות אילו קישורים הם שיתפו לאחרונה.

במיוחד שימו לב האם הם משתפים גם תכנים של אחרים, שכן זה מה שאתם רוצים לבקש מהם לעשות, או שמא הם מקדמים רק תכנים שהם יצרו. בזמן שאתם עוברים על כל האתרים, כתבו מה כל אתר שיתף ומה מעניין אותו. זה צעד מהותי, מכיוון שתזדקקו למידע הזה מאוחר יותר, כשתיצרו עימם קשר. ללא מידע זה מן הסתם תיאלצו לשלוח אימייל תבניתי וגנרי שלא יהיה בו שום דבר אישי. טריק נחמד שתוכלו להשתמש בו הוא לשים את הכתובת של הבלוג בתוך כלי כמו Tagcrowd שינתח את התוכן של האתר ויראה לכם אילו מילים מוזכרות בו הכי הרבה.

מציאת פרטי התקשרות

ברגע שהחלטתם שהבלוג תואם את קהל היעד שלכם והוא רלוונטי מבחינתכם, תצטרכו למצוא את פרטי ההתקשרות. בדרך כלל הדבר פשוט, אך בכל מקרה הנה מספר טיפים שיקלו עליכם ויזרזו את התהליך.

בדקו את הסרגל העליון והתחתון תחילה

ברוב הפעמים תמצאו קישורים לעמוד יצירת הקשר בסרגל העליון או התחתון של האתר, כך שכדאי לבדוק קודם כל באזורים אלו. אם אתם לא רואים את עמוד יצירת הקשר, בדקו בעמוד "אודות" שבו בדרך כלל יש פרטי התקשרות.

התקינו ToutApp עבור גוגל כרום

ToutApp הוא תוסף קטן לגוגל כרום, שמנסה באופן פעיל למצוא עבורכם כתובות דואר אלקטרוני באתר בו אתם נמצאים. כשהוא מוצא כתובת, צלמית התוסף בסרגל הכלים של הכרום הופכת לדגושה, ואם תלחצו עליה, תקבלו את כתובת הדואר האלקטרוני.

סיווג המטרות לקישורים לפי סדר עדיפויות

בשלב הזה סביר להניח שיש ברשותכם רשימה ארוכה של מטרות לקישורים ועליכם למיין אותה לפי סדר העדיפויות ולחלק אותן לקבוצות, כך שתוכלו לנסח את ההודעות שתשלחו לאותן מטרות באופן יעיל.

ישנן מספר דרכים לתעדף מטרות קישורים לשיתוף פעולה:

  • מטריקה של דומיין, כלומר PageRank, Domain Authority
  • על ידי השפעת בלוגרים, כלומר מספר עוקבים בטוויטר לבלוגר
  • על ידי הקרבה של מקור הקישור, כלומר בלוגר שמתמחה בקאפקייקס לעומת בלוגר שכותב על אוכל באופן כללי.

בואו נבחן כל אחד מאלה לעומק

מטריקה של דומיין

בפרק 5 נעמיק בכל הנוגע למטריקות דומיין. נכון לשלב זה כל שעליכם לדעת הוא שמטריקות אלה יכולות למדוד את ערכן של מטרות הקישור בדיוק כפי שהן יכולות למדוד ערך של קישורים יחידים.

ישנן שתי מטריקות דומיין עיקריות בהן תוכלו להשתמש במהלך סינון ומיון מטרות הקישורים שלכם: PageRank ו- Domain Authority. אתם יכולים, כמובן, לאסוף את כל רשתות הדומיין לכל אתר בנפרד, אבל זה ייקח זמן רב, כך שעדיף להיעזר בכלים המאפשרים לכם לאסוף את המידע בו זמנית.
את ה- PageRank של המטרות שלכם תוכלו לקבל על ידי שימוש באקסל ותוסף ה- SEO Tools for Excel. אתם יכולים לקבל גם את ה- Domain Authority בגיליון אקסל, וזאת על ידי שימוש בתוסף ה- Links API שנכתב על ידי SEOgadget .

כשמטריקות אלו ברשותכם, תוכלו לבצע מיון פשוט באקסל מהערך הגבוה לנמוך, ואם תרצו, תוכלו להסיר מטרות קישורים שמטריקות הדומיין שלהם לא גבוהות מספיק. הדבר חיוני במיוחד כשיש לכם רשימה ארוכה מאוד של אתרים ואין לכם זמן ליצור קשר עם כולם. אנחנו נוטים למיין קודם כל על פי PageRank להיפטר מכל מטרה שהציון שלה נמוך מ- 1. כשיש כמות רבה של תוצאות, בהחלט ייתכן שנוותר גם על בעלי ציון נמוך מ- 2.

לאחר מכן נמיין אותם לפי Domain Authority ובדרך כלל ניפטר מכל מי שמתחת ל- DA30 (או DA35 אם יש רשימה מאוד ארוכה). זהו כמובן לא מדע מדויק, שכן ייתכן אתר חדש, טוב מאוד ורלוונטי להפליא, שעדיין לא זכה למספיק PageRank או Domain Authority, אבל אם יש לכם רשימת מטרות קישורים אפשריים גדולה, תרצו לצמצם אותה באופן משמעותי כדי להישאר עם אתרים באיכות טובה לעבוד איתם.

השפעות בלוגרים

חלק מהותי בהשגת כמות גדולה ככל האפשר של מבקרים לתוכן שלכם היא מציאת אנשים בעלי השפעה שישתפו אותו. השגת אדם אחד בעל השפעה ושכנועו לשתף את התוכן שלכם עשויים ליצור גלים של עוקבים, שישתפו את הקישור גם כן – כך שגם אם נראה שבלוגר מסוים לא מקושר עם דומיין חזק דיו, אל תוותרו עליו לפני שבדקתם כמה השפעה יש לו במדיה החברתית.

שוב, אתם יכולים פשוט לעבור על הפרופילים החברתיים של הבלוגרים שמצאתם כדי לגלות כמה עוקבים יש להם וכו'. זוכרים שהשתמשנו ב- Followerwonk כדי לחפש אנשים אופציונאליים לשיתוף פעולה? Followerwonk ייתן לכם גם מדדים לגבי כל אדם, כמו כמה אנשים עוקבים אחריהם ומהו ציון ההשפעה שלהם. אם תורידו CSV מ- Followewonk, תראו עמודה שכוללת ציוני השפעה:

ציוני השפעה

61.57

82.25

71.55

91.34

65.36

67.31

50.01

69.97

73.29

66.18

מיון לפי עמודה זו יראה לכם מיהם האנשים בעלי ההשפעה בטוויטר. סביר להניח שאלו האנשים אותם תרצו להציב לעצמכם כמטרה קודם כל, וזאת מכיוון שיש להם את היכולת לשתף את התוכן שלכם עם מספר גדול של עוקבים נאמנים.

קרבה של מקור לקישור

זהו המקום שבו מחקר ידני חוזר לתמונה. בזמן שאתם מדפדפים בין המטרות האפשריות שלכם לקישורים, אתם צריכים להעריך מהו הסיכוי שהם אכן יסכימו לקשר לתוכן שלכם. אין כלי שיכול לעשות זאת עבורכם, כך שעליכם למצוא דרך משלכם להגדיר את זה. דרך פשוטה אחת יכולה להיות מתן ציון בין 1 ל- 5, כש- 1 משמעותו סיכוי נמוך לקישור, ו- 5 סיכוי גבוה במיוחד.

3 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם כשאתם נותנים ציונים:

  1. האם הם שיתפו תוכן חיצוני קודם לכן?
  2. האם הם מאוד רלוונטיים לתוכן שלכם? (כלומר, בלוגר שמתמחה בקאפקייקס יקבל ציון גבוה יותר מבלוגר שכותב על אוכל באופן כללי)
  3. האם הבלוג שלהם פעיל, כלומר האם הם כתבו בחודש האחרון?

תשובות לשאלות הנ"ל מקנות אינדיקציה לגבי הסיכוי שבלוגר זה או אחר אכן יקשר אליכם. לאחר שאספתם את כל המידע, אתם מסוגלים למיין אותו ולקבל רשימה של בלוגרים ש:

  • יש סיכוי גבוה שיקשרו אליכם.
  • יש להם מטריקות דומיין גבוהות.
  • יש להם הרבה עוקבים במדיות חברתיות.

אלו האתרים שעימם אתם צריכים ליצור קשר קודם כל, ועם הודעות שנכתבו במיוחד עבורם. תסתכלו שוב באתר שלהם, ונסו לאסוף רמזים שידריכו אתכם לגבי מה לכלול בדואר האלקטרוני שתשלחו. זה יגרום להודעה שלכם להיראות כנה ואמיתית, ולא עוד אחת מהודעות שיתוף הפעולה הגנריות שאינן אישיות.

לאתרים האלו צריך גם להיות הכוח "לשתול" את התוכן שלכם. משמעותו, שאתרים אחרים גם ייחשפו לתוכן שלכם, אולי אפילו יחסכו לכם את הצורך לפנות אליהם באופן פעיל.

בשלב זה צריכה להיות לכם רשימה יפה של אתרים איכותיים, שיש סבירות גבוהה כי הם מעוניינים בתוכן שיצרתם או בקמפיין שאתם מריצים. יש לכם את פרטי ההתקשרות שלהם ותיעדפתם את אלו החשובים ביותר. עכשיו זה הזמן להתחיל ליצור איתם קשר.

שיתוף פעולה

פניה ישירה

זהו השלב בו עליכם להתחיל לספר לאנשים על התוכן או הקמפיין הנפלאים שלכם. אתם צריכים להתחיל עם מטרות ברמה גבוהה מכיוון שהן יכולות לא רק להשיג לכם תוצאות טובות אם הם מגיבים היטב, אלא לשמש גם כהוכחה חותכת לגבי איכותכם כשתפנו בשלב מאוחר יותר לאתרים קטנים יחסית. כשאתרים קטנים רואים שגורם משפיע אהב את התוכן שלכם ושיתף אותו, סביר להניח שהם יהיו זמינים אליכם הרבה יותר כשתיצרו איתם קשר.

אתם פונים לאדם בשר ודם

מאחורי אתרים אין מכונה שבוחרת האם לענות לכם או לא. מי שמחליט הוא אדם אמיתי וסביר להניח שהוא מקבל מיילים רבים בנוגע לשיתופי פעולה, בעיקר אם יש לו בלוג פופולארי. כדי להוכיח לאנשים אמיתיים שאתם לא שולחי דואר זבל או תוכנות היוצרות הודעות דואר באופן אוטומטי, עליכם להשקיע מעט מזמנכם. בהמשך המדריך נפרט מספר דרכים בהן כדאי לבצע את השלב הזה, ובינתיים זכרו שאתם יוצרים קשר עם אדם בשר ודם, שאלו את עצמכם איך הייתה מתפתחת שיחה עם אותו אדם אם הייתם פוגשים אותו פנים מול פנים (מן הסתם זו הייתה שיחה אמיתית וייחודית, ולא אותה שיחה שהייתם מנהלים עם אנשים אחרים אותם פגשתם באותו יום).

סביר להניח שאף בלוגר לא מתעורר בבוקר ושואל את עצמו "אז למי אני אקשר היום?". הם אף פעם לא מתכננים לקשר אליכם, יש להם דברים אחרים לעבוד עליהם, מן הסתם חשובים עבורם יותר – כך שאי אפשר לצאת מנקודת ההנחה שבלוגר כלשהו חייב לכם משהו. זוהי העבודה שלכם להגיד להם למה הזמן שלהם, תשומת הלב שלהם והעזרה שלהם מגיעים לכם.

אם אתם מרגישים שליצור קשר עם אדם ולהסביר לו על התוכן שלכם מלחיץ אתכם מעט, עשו בדק בית, והיו בטוחים שהתוכן שלכם הוא בעל ערך וראוי לשיתוף כפי שאתם חושבים שהוא אמור להיות. אמנם ביטחון עצמי מופרז מהווה בעיה, אבל אתם צריכים להיות בטוחים מספיק ברעיון שלכם כדי להאמין שאדם אחר יגיב אליו באופן הרצוי מבחינתכם. אם אתם הולכים למישהו ברחוב ומראים לו את מה שאתם עובדים עליו, האם הוא יגיב היטב? אם לא, כנראה שיש לכם על מה לעבוד לפני שאתם פונים ליצירת שיתופי פעולה.

איך לנסח את ההודעה שלכם

זכרו שהבלוגר אליו אתם פונים הוא כנראה אדם עסוק ואפילו מאוד עסוק אם הוא מפעיל בלוג פופולארי עם עוקבים רבים. ההודעה שלכם צריכה להיות מפורטת מספיק כדי להסביר למה זה צריך לעניין אותו אך גם קצרה, כך שאותו בלוגר יקרא את כולה ולא ישתעמם וימחק אותה.

הנה כמה נקודות שחשוב לזכור בזמן שאתם כותבים את ההודעה:

  • ציינו למה צריך להיות להם איכפת מכם
  • ציינו מהי הפעולה שבה אתם רוצים שינקטו
  • התנסחו באופן כזה שייראה להם שאתם אמיתיים ולא שולחי דואר זבל

אמרו להם למה צריך להיות להם איכפת מכם

בשלב הזה של קמפיין בניית הקישורים שלכם, החלק הזה אמור להיות פשוט. כשאתם עובדים על תוכן, כבר בתחילת היצירה שלו אתם אמורים לקבוע את התשובה לשאלה "למה שלמישהו יהיה אכפת מהקישור הזה?"

זכרו את ה"קרסים" שהוזכרו מקודם:

  • חדשות
  • תחרותיות
  • דברים מצחיקים
  • פיתיון לאגו
  • תוכן ארוך ומיידע
  • תכנים שנויים במחלוקת
  • ויזואליזציה של מידע

האם התוכן שלכם מתאים לאחת הקטגוריות האלו? אם לא, האם יש משהו אחר שמייחד את התוכן שלכם, שבזכותו אנשים יתעניינו בו?

סביר להניח, שהבלוגר אליו אתם פונים פעיל בתחום שלכם ומכיר היטב את נושא התוכן שיצרתם. קראו היטב את הפוסטים האחרונים שלו, ואם הדבר אפשרי, הסבירו את הקשר בינם לבין הסיבה שבגינה צריך להיות לו אכפת מכם.

לדוגמה, אם אתם יוצרים קשר עם בלוגר חובב קולנוע, ייתכן שהוא כתב לאחרונה על סרט שמצא חן בעיניכם במיוחד. אם התוכן שלכם קשור לקולנוע ומזכיר את הסרט שעליו הוא כתב, ציינו זאת! בדרך זו תראו לו כי השקעתם זמן בקריאת הבלוג שלו ולא סתם שלחתם הודעה תבניתית, ותעזרו לו לגלות עניין בתוכן שלכם ולפתח אכפתיות לגביו.

אמרו להם מהי הפעולה שבה אתם רוצים שינקטו

הודעות דואר רבות שנשלחות במטרה ליצור שיתוף פעולה אינן דנות ישירות בנושא שלשמו נכתבו. לעיתים אנחנו נמנעים מלהזכיר את המילים "קישור" ו- "SEO" מחשש שההודעה תסומן על ידי הבלוגר כדואר זבל, אבל עלינו למצוא דרך לגרום לבלוגר לעשות את מה שאנחנו רוצים שיעשה. לפעמים, הפעולה הזו היא לא רק קישור פשוט. זה יכול להיות לגבי כמה דברים, כולל:

  • שיתוף התוכן שלכם ברשתות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק או גוגל+
  • הטמעת התוכן שלכם אם הוא אינפוגרפיקה או ווידג'ט
  • הסכמה שתכתבו פוסט אורח בבלוג שלהם, המתייחס לתוכן שלכם וקישור אליו.
  • הבלוגר יכתוב מאמר דעה על התוכן שלכם, ויקשר אליכם.

אלו הן רק כמה דוגמאות, הממחישות כי ישנן רמות שונות של פעולות מבוקשות. לדוגמה, לבקש מבלוגר לכתוב מאמר דעה ולקשר לתוכן שלכם זו בקשה גדולה. לעומת זאת, שיתוף ברשתות החברתיות שלהם מצריך לא יותר מכמה דקות.

כשאתם כותבים את ההודעה לבלוגר זה או אחר, עליכם להיות מודעים לכך ולקחת בחשבון שככל שהבקשה גדולה יותר, כך התוכן שלכם צריך להיות מעניין יותר.

הפעולות הנ"ל הן לא בלעדיות. יכול להיות שתקבלו תוצאות מדהימות, אם בלוגר בעל השפעה מקשר אליכם ובנוסף משתף את הקישור ברשתות החברתיות שלו. בו בזמן, ניתן להשתמש גם בטקטיקה יותר מעודנת אם אתם מקבלים תגובות מעט שליליות. לדוגמה, אם הפעולה הראשונה שאתם מנסים היא לגרום לבלוגר לכתוב לכם מאמר תגובה באתר שלהם והם מסרבים, אבל הם אוהבים את מה שעשיתם, אתם יכולים להשיב ולבקש שיצייץ על כך במקום. זה מאוד יעיל אם אתם פונים לבלוגר בעל השפעה שאולי לא ישנה את דעתו ברגע שסירב, אבל שסביר להניח שיש לו עוקבים רבים ברשתות חברתיות, איתם הוא לא יתנגד לשתף את התוכן.

עוד פעולת המשך לסיטואציה שכזו יכולה להיות שתציעו לכתוב פוסט אורח בשבילם. זה פתרון טוב במקרים שהם אוהבים את התוכן, אבל אין ברשותם מספיק זמן כדי לכתוב עליו. מן הסתם שתרצו לשמור תגובה מסוג זה לאתרים חזקים במיוחד מכיוון שזה דורש מכם זמן נוסף ומשאבים כדי לגרום לזה לקרות.

שליחת דואר זבל

הראו שאתם אמיתיים ולא שולחי דואר זבל

הרעיון הוא להפוך את ההודעה שלכם לאישית, כך שהבלוגר אליו אתם פונים לא ילחץ באופן מיידי על כפתור דואר הזבל או המחיקה. זכרו שבלוגרים פופולאריים מקבלים מיילים רבים עם בקשות לשיתופי פעולה, ועל כן השקעת מעט זמן מצידכם כדי להפוך את ההודעה שלכם לייחודית ומותאמת להם אישית תשתלם לכם.

ישנו מגוון רחב של דרכים לעשות זאת, מבלי להאריך יתר על המידה את התהליך. הנה כמה מהן:

  • השתמשו בשמם
  • כתבו שורת נושא טובה
  • הזכירו משהו ייחודי לגבי העבודה שלהם
  • השתמשו בחתימת דואר אלקטרוני
  • השתמשו בכתובת דואר אלקטורני אמיתית
  • הזכירו את המיקום שלכם, אם זה רלוונטי

בואו נבחן את נקודות אלו יותר לעומק…

השתמשו בשמם

לכאורה הדבר מובן מאליו, אבל אנשים רבים לא עושים זאת, למרות שהוספת שם האדם אליו פונים לא מחייבת השקעת זמן רבה – ועשויה ליצור הבדל של ממש מבחינת משיכת תשומת הלב של האדם והסיכוי כי המסר העיקרי שלכם יועבר.

הנה מספר עצות למציאת שם:

  • חפשו באתר עצמו
  • חפשו את שם הכותב בפוסטים בבלוג
  • לחצו על הקישור לפרופילים ברשתות חברתיות כדי לראות אם השם מופיע שם
  • הכניסו את כתובת הדואר האלקטרוני שלהם לכלי כמו Rapportive (ג'ימייל) או Xobni (באאוטלוק) שמחפש מידע נוסף שמתקשר לכתובת דואר אלקטרוני מסוימת.

אם אתם בשום פנים ואופן לא מצליחים למצוא את השם, זה בסדר לפנות עם "שלום לך" אבל נסו להימנע מביטויים כגון "שלום מנהל האתר" או "שלום בלוגר" מכיוון שפניות מסוג זה נפוצות בקרב שולחי דואר זבל ואתם רוצים להימנע מלהיות מקושרים לדבר שכזה!

כתבו שורת נושא טובה

עוד לפני שהוא פותח את המייל שלכם, הבלוגר רואה את שורת הנושא. אם הוא לא יאהב אותה, רוב הסיכויים שההודעה שלכם תימחק מייד, מבלי שהיא אפילו תיפתח – וזה, כמובן, הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות, מכיוון שלא תקבלו כלל ההזדמנות לפנות אליהם או לקבל מהם משוב.

עוד חשוב לזכור ששורת נושא לא טובה עלולה להפעיל את מסנני דואר הזבל ולגרום לכתובת הדואר האלקטרוני שלכם להפוך למסומנת כדואר זבל. אל תסתמכו על כך שהבלוגר יבדוק את תיקיית דואר הזבל שלו ויבחין בכך שהמייל שלכם אמיתי – רובם לא עושים זאת, ובכל מקרה התיקייה הזו אינה מקום טוב להיות בו.

הנה כמה עצות לכתיבת שורת נושא טובה:

  • שמרו עליה קצרה ולעניין.
  • הזכירו את שם האתר אם אתם יכולים.
  • הימנעו משימוש יתר באותיות גדולות באנגלית.
  • הזכירו משהו מסוים בנוגע לאתר שלהם (כמו השם שלו).
  • הימנעו מביטויים כמו "החלפת קישורים" או "בקשה לקישור".

הזכירו משהו ייחודי לגבי העבודה שלהם

חשוב במיוחד: אזכור מידע ייחודי לגבי הבלוג או הבלוגר אליו אתם פונים "יוכיח" לו כי לא שלחתם תבנית הודעת דואר למספר רב של אנשים, אלא הקדשתם זמן כדי לבצע מחקר לפני ששלחתם לו הודעה.

דרך זו היא גם הזדמנות מצוינת להציג את התוכן שלכם ולהבהיר לבלוגר מדוע צריך להיות לו אכפת מהתוכן.

בואו נראה כמה דרכים בהם אתם יכולים לציין משהו ייחודי:

  • הסתכלו על נושאי הפוסטים האחרונים שלהם.
  • הסתכלו על ציוצים וציוצי תגובה אחרונים שלהם.
  • הסתכלו על התגובות שהם כתבו על פוסטים.
  • הסתכלו על העמוד שלהם לגבי תחומי עניין שלהם.
  • הסתכלו על הביוגרפיה בעמוד הטוויטר שלהם.

כל אלו יכולים לספק מידע בעל ערך לגבי הבלוגר, כזה שלאחר מכן תוכלו להוסיף להודעת הדואר האלקטרוני שלכם. הנה דוגמה:

"שמתי לב לפוסט שהעלית לאחרונה לגבי הסרטים הטובים של שנת 2014 נכון לעכשיו. אני מסכים איתך לחלוטין וגם אני הייתי מכניס את "הזאב מוול סטריט" לראש הרשימה שלי. ברצוני לשתף אותך במשהו שקשור לנושא- קישור- זו ויזואליזציה של הסרטים הכי מכניסים בשנת 2014, יחד עם עלויות ההפקה והרווחים שלהם. חשבתי, לאחר שקראתי את הפוסט האחרון שלך ומכיוון שזהו אחד מתחומי העניין שלך, שהקישור עשוי לעניין אותך.

לא לקח זמן רב לכתוב מכתב זה והוא נוצר כתוצאה מקריאת כמות נכבדה של כותרות פוסטים שנכתבו על ידי הבלוגר הרלוונטי. לתוכנת סינון דואר זבל יהיה קשה מאוד (סביר להניח שאפילו בלתי אפשרי) לסנן הודעה ייחודית שכזו, כך שהיא תעבור את מבחן הסינון בקלות.

השתמשו בחתימת דואר אלקטרוני

טיפ קטן שלא יגזול מכם זמן יקר: עליכם לצרף חתימת דואר אלקטרוני בסוף כל הודעות הפנייה שלכם בדואר האלקטרוני. החתימה תכלול מידע כגון:

  • שמכם המלא
  • תפקידכם בחברה
  • כתובת האתר אותו אתם מייצגים
  • מספר הטלפון שלכם
  • חשבונות הרשתות החברתיות שלכם (אם הם קשורים לעבודתכם)

זה אמור להראות כך:

ג'ון סמית'

מנהל שיווק רשתי

www.example.com

01234 567 8910

Twitter.com/jsmith

זוהי דרך נוספת להראות לבלוגר שאתם אנשים אמיתיים. הם יכולים לבדוק את האתר שלכם, את הפעילות החברתית שלכם ואפילו להרים לכם טלפון. שוב, שולחי דואר זבל לא עושים דברים כאלה.

השתמשו בכתובת דואר אלקטרוני אמיתית

חלק מאנשי ה- SEO מאמינים שצריך להשתמש תמיד בכתובת דואר אלקטרוני השייכת ללקוח אותו הם מייצגים, ולא להשתמש בכתובת של חברת ה- SEO. כך שאם לדוגמה אני מייצג את חברת Zappos, עליי להשתמש בכתובת myname@zappos.com ולא myname@distilled.net. הסיבה לכך היא שלאנשי SEO יש לעיתים מוניטין רע, וישנם בלוגרים שעלולים להתעלם אוטומטית מפנייה שהגיעה מחברת SEO. ישנם חילוקי דעות לגבי עצה זו, ומניסיוננו שימוש בכתובת דוא"ל המזוהה עם SEO מעולם לא גרם לבעיה ומנע יצירת שיתופי פעולה. למעשה, זו דרך טובה מאוד לבדוק האם מה שאנחנו עושים הוא אכן איכותי, ובפרט עלינו לשאול את השאלה "האם זה בסדר לנסות ליצור יחסי שיתוף פעולה עם הבלוגר הזה, לגבי התוכן הזה ותוך שימוש בשמי?"

אם התשובה היא לא, האם כדאי לכם לנסות ליצור את הקשר הזה מלכתחילה?

בסופו של דבר, כדאי שתבדקו מה עובד הכי טוב עבורכם. כשיש לנו את האופציה, סביר להניח שנשתמש בכתובת דואר אלקטרוני של הלקוח, אבל אם אין כתובת כזו פנויה, אין שום סיבה לתת לכך למנוע מבעדנו לנסות להשיג את שיתוף הפעולה דרך כתובת הדואר האלקטרוני הרגילה.

לעומת זאת, כדאי לוותר על שימוש בכתובת דואר אלקטרוני חינמית כמו ג'ימייל, הוטמייל או יאהו!. למרבה הצער, שולחי דואר זבל רבים מנצלים את השירותים החינמיים האלה, והופכים אותם לעוד סממן לכך שלא מדובר בפנייה כנה.

הזכירו את המיקום שלכם (אם זה רלוונטי)

ברוב המקרים לא תוכלו ליישם את העצה הזו, אבל אם יש לכם הזדמנות, זוהי שיטה מעולה לשכנע את מקבל הפנייה כי אתם אמיתיים ולסלול את הדרך אל מערכת יחסים טובה.

העיקרון פשוט: אם אתם יוצרים קשר עם בלוגר שבמקרה מתגורר באותה עיר כמו הלקוח שלכם, הזכירו זאת בהודעת הדואר האלקטרוני. לדוגמה:

"מכיוון שאנחנו ממוקמים בסיאטל, היינו רוצים לנצל את ההזדמנות ולדבר עם בלוגרים מקומיים כמוך ולנסות לשתף אותם בחלק מהתוכן שעליו אנחנו עובדים ושעשוי לעניין אותך".

אפשר לקחת את הדברים אפילו צעד נוסף קדימה, ולהיפגש עם בלוגרים מקומיים לארוחת צהריים או קפה. אין דרך טובה יותר להראות שאתם אנשים אמיתיים מאשר לקנות למישהו כוס קפה (וקאפקייק!). אם אתם מגלים שישנם כמה בלוגרים מקומיים באזורכם, ארגנו מפגש משותף – זו דרך נהדרת ליצור קשרים אמיתיים ולגרום לכמה וכמה בלוגרים לשתף פעולה עם המותג שלכם.

המשך מעכב

המשך מעקב (Follow Up)

להערכתנו, כמות הקישורים שנוצרה בזכות פולו אפ והמשך טיפול בפניות שלא נענו בפעם הראשונה זהה לזו שנוצרה בזכות הודעות הדואר האלקטרוני הראשונות שלנו.

אנשים עסוקים, ובלוגרים פופולאריים הם בהחלט אנשים עמוסים מאוד שמקבלים כמות גדולה של הודעות דואר אלקטרוני, ובעולם שבו אנחנו יכולים לבדוק מיילים תוך כדי תנועה, ומרבים לעשות זאת, הודעת הדואר האלקטרוני שלכם עלולה להישמט מתודעת הקורא ולהישכח במהירות. מסיבה זו כדאי לבצע מעקב מסודר אחרי הפניות לשיתופי פעולה שלא נענו בפעם הראשונה, ולא להרים ידיים אלא לשלוח בקשה נוספת. כדאי גם לזכור שפנייה שנייה תדגיש לבלוגר כי אתם אנשים אמיתיים ולא תוכנה המכוונת לאתרים רבים בו זמנית.

על מנת שתוכלו להמשיך ולעקוב אחרי כל פנייה, עליכם לתעד את התשובות שקיבלתם ולשמור על המידע מאורגן – הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה הוא שתפנו שוב למישהו שכבר קישר אליכם! ישנן מספר דרכים להבטיח כי הפניות שלכם לשיתופי פעולה יישמרו באופן מסודר שיאפשר פולו אפ יעיל, החל מגיליון אלקטרוני פשוט של אקסל ועד מערכת ניהול קשרי לקוחות מובנית (CRM). הבה נבחן כמה מהאפשרויות האלו.

גיליון אלקטרוני של אקסל

כשאתם מתחילים בבניית קישורים, גיליון אלקטרוני פשוט של אקסל יהיה בסדר גמור, וגם בשלב יותר מתקדם, זה עדיין יכול להספיק, אבל אם אתם עובדים על מספר קמפיינים בו זמנית, אקסל עלול להתגלות כפתרון מעט מסורבל ולא יעיל.

גיליון אלקטרוני של אקסל יכול להיראות בהתחלה כך:

גיליון אלקטרוני פשוט של אקסל

1

כתובת

DA

דואר אלקטרוני ליצירת קשר

שם איש קשר

נוצר קשר?

קיבלנו תגובה?

קישור?

2

www.example.com

73

Mail.example.com

ג'ון סמית

כן

כן

כן

3

www.site.com

63

Mail.site.com

ג'יין רוברטס

כן

לא

לא

4

www.website.com

45

Mail.website.com

סטיב וויליאמס

לא

לא

לא

האם זה באמת עד כדי כך פשוט? בהחלט. אם יש לכם מידע רלוונטי אחר או רשתות שאכפת לכם מהן תוכלו להוסיף עוד עמודות, ובכל מקרה קובץ אקסל יספק אתכם.

יחד עם זאת, אחרי שתשתמשו באקסל זמן מה, ייתכן שכבר יהיה לכם קשה לעבוד בדרך זו. לדוגמה, מה יקרה אם תפצחו בעוד קמפיין ותרצו ליצור קשר עם אנשי הקשר שלכם פעם נוספת? אמנם עדיין תוכלו לבצע את המשך המעקב במערכת אקסל מתקדמת מספיק, אבל הדבר עלול להפוך למסורבל.

כלים ייעודיים לניהול קשרי שיתוף פעולה

בשלב זה ייתכן שתבחרו להשקיע במערכת ממוקדת יותר לניהול קשרי שיתוף הפעולה שלכם. ישנן מספר אפשרויות, והפופולאריות ביניהן הן תוכנות כמו BuzzStream ו-Raven המתאימות למשימות שכאלו.

Boomerang

Boomerang הוא תוסף חינמי לג'ימייל המאפשר המשך מעקב אחרי מטרות שיתוף פעולה. כשאתם שולחים הודעת דואר אלקטרוני, ניתן להנחות את Boomerang לשלוח את הודעת הדואר האלקטרוני חזרה אליכם אם לא מתקבלת תשובה תוך פרק זמן נתון. זה נראה כך:

תוסף בומרנג

במקרה כזה, אם האדם אליו נשלחה הודעת דואר אלקטרוני לא משיב עליה תוך יומיים, Boomerang ישלח את הודעת הדואר האלקטרוני בחזרה אלינו. בדרך זו ניתן לבצע המשך מעקב בקלות, והדבר הטוב ביותר הוא שכך נוכל להיות בטוחים שלא נשלח הודעת דואר אלקטרוני לאדם הלא נכון, כלומר כזה שענה לנו כבר.

שילוב פונקציה זו עם תגובות Canned (הסבר על כך – בהמשך) מקנה לנו דרך מהירה ויעילה לבצע פולו אפ עבור כל מטרות הקישורים שלכם.

איך לבצע המשך מעקב?

בנוגע לאופן שבו יש לבצע את המשך המעקב (פולו אפ) עם אנשים, ההמלצה היא לשמור על הודעת הדואר האלקטרוני קצרה ותמציתית. מדובר באנשים שכבר שלחתם להם הודעה אחת, כזו שכוללת את כל הפרטים הנחוצים להם, ואין צורך לחזור על כך פעם נוספת.

אם אתם עונים לאותה הודעת דואר אלקטרוני ששלחתם, רוב תוכנות הדואר יכללו את ההודעה המקורית שלכם, כך שהנמען יכול לגלול מטה ולמצוא את כל דבר שירצו בקלות.

בנוגע למה שעליכם לכתוב, טקסט פשוט כגון זה יכול לעשות את העבודה:

שלום ג'ון,

רק רציתי לבדוק אם קיבלת את האימייל ששלחתי לפני מספר ימים (מצורף למטה), בנוגע ל"מדריך המושלם לטיול תרמילאים" שחיברתי. זה יהיה נהדר אם תוכל לשלוח לי משוב ולראות אם מדובר בתוכן שתהיה מעוניין לשתף עם קוראי הבלוג שלך.

מצפה לשמוע ממך.

תודה!

פאדי

(כאן תוכלו לכלול את הודעת הדואר האלקטרוני המקורית כדי שיוכלו להתייחס אליה במקרה שאינם זוכרים אותה)

זהו מייל קצר ונחמד שמעביר את מה שצריך לומר בנימוס. בדרך כלל אנחנו נוהגים לשלוח הודעת המשך פעם אחת. אם עדיין לא מתקבלת תגובה, סביר להניח שנמשיך הלאה ולא ניצור איתם קשר בעתיד עבור קמפיין ספציפי זה. פולו-אפים נוספים עלולים להתפרש כניסיון הצקה ולפגוע בסיכוי ליצור מערכת יחסים איתם בעתיד (עבור קמפיינים אחרים).

התמודדות עם תוכן שלילי

התמודדות עם תגובות שליליות

סביר להניח שתיתקלו גם בתשובות שליליות לניסיונות שלכם ליצור שיתופי פעולה. הדבר נורמאלי ולא צריך להדאיג אתכם. למעשה, סירוב הוא גם הזדמנות מצוינת ליצור קשר עם הבלוגר ולקבל ממנו משוב. ישנם מספר עקרונות שכדאי לקחת בחשבון כשמתמודדים עם תשובות שליליות.

תמיד תענו, אל תתעלמו מהודעות דואר אלקטרוני

אתם עשויים להתפתות להתעלם ממייל שכולל תשובה שלילית ופשוט להמשיך הלאה, במיוחד אם השקעתם את כל כולכם בתוכן זה וגיליתם שמישהו לא אוהב אותו – אבל התעלמות מתגובה משמעותה שאתם פוגעים בסיכויים שלכם לבנות אי פעם מערכת יחסים טובה עם אותו אדם. אולי הוא לא אוהב את העבודה הנוכחית שלכם, אבל מה לגבי הדבר הבא שתעשו? הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה להרחיק מישהו, כך שהוא אפילו לא יטרח להסתכל על העבודות העתידיות שלכם.

נסו להשיג מידע ומשובים רבים ככל האפשר

כשאתם עונים למישהו, נסו לקבל משוב לגבי הסיבות שבגינן הוא לא מעוניין לקשר אליכם. אם אתם מקדמים פיסת מידע, בקשו חוות דעת לגבי איך אפשר לשפר את התוכן: האם קיימת דרך טובה יותר להציג את המידע? האם הוספת אינפורמציה או סטטיסטיקה תהפוך את התוכן לבעל ערך רב יותר?

לפעמים הבעיה היא לא התוכן לכשעצמו. בהחלט ייתכן שלבלוגר פשוט אין זמן לכתוב פוסט ולקשר אליכם. במקרה שכזה, כדאי להציע לבלוגר עזרה בכתיבת הפוסט כך שהוא לא ייאלץ להשקיע בכך זמן. אתם גם יכולים לשאול את אותו אדם איזה סוג תכנים חסר בתחום פעילותכם, לדעתו. האם הוא מזהה ביקוש עבור תוכן מסוים אבל אין לו זמן ליצור זאת בעצמו? חיפוש שכזה עשוי להוביל להזדמנויות מצוינות עבורכם. לדוגמה, תוכלו להגיע להסכמה על שיתוף פעולה עם הבלוגר שבמסגרתו אתם תיצרו את התוכן שהם היו רוצים לראות, הם ישתמשו בקשרים שלהם כדי לקדם תוכן זה – וכך ביחד תיצרו משהו בעל ערך בתחום פעילותכם.

בנוסף, דמיינו שקיבלתם מבלוגר רעיון טוב לתוכן. לאחר מכן אתם יוצרים את התוכן ושולחים לו אותו שוב על מנת שיתרשם ממנו. סביר להניח שהפעם הוא יהיה מוכן לקבל אותו! במיוחד אם אתם מקפידים לתת לו קרדיט עבור הרעיון או אזכור קצר.

טיפים לשיתוף פעולה

עצות ליצירת קשרים באופן יעיל ומהיר

גם אם אתם מחליטים להקדיש כמה זמן שצריך לכתיבת הודעות דואר אלקטרוני אישיות, עדיין ישנם מספר כלים בהם תוכלו להיעזר על מנת לזרז את התהליך – וזאת מבלי לפגוע באיכות.

Boomerang

כבר הזכרנו את Boomerang קודם לכן, ככלי נהדר לביצוע המשך מעקב כשמשתמשים באפשרות הזו:

פיצ'ר בומרנג

תוכנה זו מציעה אפשרות נוספת שבאמצעותה תוכלו לקבוע מתי נשלחת הודעת דואר אלקטרוני. הדבר מאוד שימושי אם אתם יוצרים שיתופי פעולה באזורי זמן שונים. דוגמה טובה לכך היא אם אתם יושבים בסיאטל ורוצים ליצור שיתופי פעולה עם בלוגרים שמתגוררים בלונדון. כשאתם מגיעים למשרד ומתחילים לשלוח הודעות דואר אלקטרוני בתשע בבוקר, זה כמעט סוף יום העבודה של אלו שחיים בממלכה המאוחדת – לא הזמן הטוב ביותר לשלוח למישהו מייל.

תוכלו להשתמש ב- Boomerang כדי לקבוע מתי תישלח הודעת הדואר האלקטרוני. ברגע שהתקנתם את האפליקציה, מופיע כפתור קטן בג'ימייל:

כאשר אתם יוצרים הודעת דואר אלקטרוני חדשה ולוחצים עליה, תקבלו את התפריט הבא:

כפתור ייחודי לבומרנג

מכאן והלאה תוכלו לקבוע מתי הודעת הדואר האלקטרוני תישלח ובכך להבטיח שהיא מגיעה לנמען בזמן הנכון מבחינתכם.

Canned Responses בג'ימייל

זו אופציה שקיימת במעבדה של ג'ימייל (קראו כיצד להפעיל את המעבדה כאן) המאפשרת להכניס במהירות טקסט שנכתב מראש לתוך הודעת דואר אלקטרוני. זהו כלי יעיל להפליא ממספר סיבות, שהעיקרית שבהן היא שלא צריך לדאוג להעתיק ולהדביק טקסט להודעות הדואר האלקטרוני כל פעם מחדש. במקום זאת, אתם יכולים פשוט לבחור באפשרות התגובה השמורה ולהכניס את הטקסט הרלוונטי.

תגובות canned

הדבר שימושי במיוחד אם תשלבו את זה עם ה- Boomerang ותשתמשו בשילוב כדי לבצע פולו אפ.

תוכלו ליצור תגובה שמורה, והיא זו שתישלח אל האנשים שכבר שלחתם אליהם הודעה אך הם לא ענו. אם נשתמש בדוגמה הקודמת, זה ייראה כך:

שלום שם הנמען,

רציתי רק לוודא שקיבלת את האימייל ששלחתי לפני מספר ימים (מצורף למטה), בנוגע ל"מדריך המושלם לטיול תרמילאים" שחיברתי. זה יהיה נהדר אם תוכל לשלוח לי משוב ולראות אם מדובר בתוכן שתהיה מעוניין לשתף עם קוראי הבלוג שלך שם הבלוג.

מצפה לשמוע ממך,

תודה!

פאדי

שימו לב שהחלקים המודגשים בצהוב הם חלקים שמיועדים באופן אישי לנמען אליו אתם פונים. אתם עדיין צריכים להפוך את הודעת המשך לאישית, שכן אחרת הסיכוי שתזכו לתגובה הוא קלוש.

Rapportive

Rapportive הוא תוסף נהדר לג'ימייל ואאוטלוק אשר מספק לכם כמות לא קטנה של מידע על הנמען שלכם.דוגמה למידע המוצג

הנה דוגמה כיצד Rapportive נראה כשמנסים לשלוח הודעת דואר אלקטרוני לראנד:

  • מיקומו הגאוגרפי של ראנד
  • תפקידו ב-Moz
  • פרופיל הלינקדאין
  • כתובת דואר אלקטרוני

המידע הזה יכול לסייע לכם לגלות מעט יותר עליו וכך לאפשר לכם להפוך את הודעת הדואר האלקטרוני אליו לאישית יותר. לדוגמה, אם לאחרונה הוא צייץ סיפור חדשותי מסוים, תוכלו להגיב עליו גם כן. פעולה זו מראה כי השקעתם זמן במחקר עליו, ולא הסתפקתם בשליחת הודעת דואר אלקטרוני תבניתית להרבה אנשים.

מלכודות שיש להימנע מהן ביצירת קשרים

ישנן כמה טעויות נפוצות שעלולות לקרות כשאתם בונים קישורים, שכן טעויות קורות – וזה בסדר כל עוד אתם לומדים מהן. אנחנו מקווים שחלק זה יסייע לכם ללמוד מטעויות של אחרים, ולהימנע מלבצע אותן בעצמכם.

שימוש בתוכנות לשליחת כמויות גדולות של דואר אלקטרוני

ישנם כמה ספקי תוכנה המאפשרים לכם לשלוח הודעות דואר אלקטרוני לאנשים רבים בו זמנית. זו פעולה לגיטימית כשאנשים התרגלו להקשיב לכם ומצפים מכם למייל, וחברות רבות פועלות כך כל הזמן עם רשימות תפוצה – אך כשמדובר בבניית קישורים, זהו רעיון רע להשתמש בכל תוכנה מסוג זה.

הסיבות לכך הן:

  • הרבה יותר קשה להפוך תפוצת דואר שכזו לאישית.
  • אם שגיתם, כל הנמענים רואים את הטעות ולא רק נמען אחד.
  • אתם יכולים להיכנס לרשימה השחורה אם אנשים מסמנים אתכם כדואר זבל.
  • אתם עלולים לעבור על החוק אם אתם שולחים הודעות דואר בתפוצה רחבה לאנשים שלא הסכימו לקבל דואר באופן זה.

הוסיפו לזה את העובדה שאתם מסכנים לא רק את השם שלכם, אלא גם את האתר שאתם מייצגים, והורסים את הסיכוי שלו לעבוד עם נמעני דואר אלקטרוני בעתיד – אנחנו ממליצים בחום להימנע משיטת עבודה זו.

כשלא מתאימים אישית את תבנית המייל

דמיינו שליחה של תבנית הודעת הדואר האלקטרוני שהצגנו מקודם, מבלי לערוך את החלקים הצבועים בצהוב (שם נמען וחברה) – סביר להניח שלא תקבלו תגובה חיובית… ועל כן כדאי להדגיש את החלקים אותם יש להתאים אישית (למשל באמצעות מרקור בצהוב) וזאת על מנת שלא נשכח לשנותם.

אם בכל זאת שלחתם תבנית כללית מבלי לערוך את החלקים הרלוונטיים, אפשרות Undo Send של מעבדות ג'ימייל עשויה לפעמים להציל את המצב, אם אתם זריזים מספיק.

שיפור האתר באמצעות לינקים

תוך כמה זמן בניית קישורים תשפר את דירוג האתר?

כפי שציינו בתחילת הפרק, בחלק הנוגע לקביעת מטרות, ייתכן שיידרש זמן עד שלבניית הקישורים תהיה השפעה חיובית על דירוג האתר שלכם. משך הזמן יכול להשתנות משמעותית ותלוי במספר גורמים:

  • התחרותיות בתחום בו אתם פועלים באופן כללי.
  • מידת התחרותיות של מילות המפתח שהצבתם כמטרה.
  • רמת הפעילות של המתחרים שלכם – כלומר, האם גם הם בונים קישורים באופן פעיל.
  • סוגי הקישורים שאתם בונים.
  • ההיסטוריה והעוצמה של הדומיין שלכם.

כל הגורמים הנ"ל מצביעים על כך שכדי להגיע לדירוג היעד שלכם תצטרכו להמתין מספר ימים עד מספר חודשים, והדבר צריך להילקח בחשבון ולהיכלל ביעדים ובציפיות שלכם ושל כל הגורמים הקשורים לקמפיין – כולם צריכים להיות מודעים לכך ששיפור מיידי אינו סביר.

ציפייה מציאותית בה עליכם להתמקד היא הגברת התנועה לאתר שלכם בעקבות השקעה באופן שוטף בשיפור האתר, העסק והפעילות המקוונת. אתם לא צריכים לחשוב על בניית קישורים כפעילות חד פעמית, מכיוון שבדרך זו תתאכזבו מהתוצאות. בניית קישורים צריכה להיות פעילות ממושכת שהולכת יד ביד עם יוזמות נוספות כמו יצירת תוכן, שירות לקוחות מעולה ומדיה חברתית. ביחד, כל הפעילות הזו עשויה להוביל להגדלת התנועה ולהגדלת רווחי החברה שלכם. השילוב וההתמדה בהתקדמות אל היעד הם אלה שסביר להניח יגרמו לכך שתצליחו במהרה.

מה דעתך על מה שנכתב בפרק זה? בעמוד הזה לא ניתן להגיב בגלל מגבלה טכנית, אבל פרסמנו פוסט במיוחד שבו כן ניתן להגיב – השאר תגובה בתחתית הפוסט בקישור הבא, נשמח לשמוע את דעתך…

המשך לפרק 4:

תודה רבה על השיתוף ! לייק קטן לעמוד שלנו, ותשארו בעניינים על כל מה שחדש כאן :

שתפו את הפוסט עם חברים