קידום אתרים ביאנדקס (yandex) – כי מי לא רוצה 70% מהעוגה?

פבל ישראלסקי

קידום אתרים ב-Yandexלפני שנדבר על איך עושים קידום אתרים ביאנדקס (yandex), קצת רקע: אני לא יודע אם אתם יודעים, אבל רוסיה  היא מהמדינות המעטות באירופה שהצליחו להתנגד (עם הרבה הצלחה אני חייב לציין) למונופול האימתני של גוגל. עפ”י comscore, מנוע החיפוש Yandex אחראי על כ-70% מכלל החיפושים שנעשים ברוסיה, ונחשב למנוע החיפוש התשיעי בגודלו בעולם. זה בהחלט הופך אותו למפלצת טראפיק אדירה, שעל כל משווק אינטרנט שפונה לקהל הרוסי, לכבוש!

כבר מספר פעמים פנו אלי בעבר מקדמי אתרים עם שאלת מיליון הדולר – איך לעשות קידום אתרים ביאנדקס לאתר של הלקוח שלו? אך לצערי מעולם לא ידעתי לענות להם תשובה מלאה ומפורטת בגלל היעדר ידע. גם כשניסיתי קצת לחפש על זה מידע באינטרנט, הגעתי למבויי סתום. קשה מאד להשיג גושפנקה להנחות שפזורות ברחבי הרשת, כשאין באתר של יאנדקס עצמו איזשהו בסיס איתן להסתמך עליו. איזשהו מקור שהוא dedicated למנהלי אתרים כפי שיש ב- Google Webmaster Central. עד שלפני מספר ימים נתקלתי במסמך “עצות למנהלי אתרים” שחבויי עמוק בתוך האתר. אז החלטתי להרים את הכפפה ולתרגם אותו מרוסית לעברית באדיבותה של חברת התרגום המובילה OneHourTranslation – שירותי תרגום. שימו לב להדגשות שעשיתי באדום, ניתן ללמוד מהן הרבה על ההבדלים בין שיטת הדירוג של גוגל.

1. האם אני יכול לעזור למנוע לכלול את האתר שלי באינדקס מהר יותר?

כדי להאיץ הופעת העמודים באינדקס, השתמשו בהמלצות שלנו. ראשית, אל תכללו באינדקס מידע לא נחוץ. שנית, דווחו למנוע על עמודים חדשים. לשם כך:

  • אסרו ב- robots.txt אינדוקס של עמודים שבהם אין לגולשים עניין. למשל, עמודים של תשובות בפורום, סטטיסטיקה של תנועת הגולשים עם תוצאות החיפושים, אתרי מראה, מסמכים בשפות שאינן נפוצות ברשת האינטרנט ברוסית וכו’.
  • צרו קובץ Sitemap עם מידע נוסף על עמודי האתר שאותם יש לכלול באינדקס.
  • צרו מפה של האתר, כלומר עמוד או מספר עמודים המכילים קישורים לכל מסמכי האתר.
  • “כוונו” את השרת להחזיר כותרות מתאימות בתוצאות (למשל, אם העמוד לא קיים – לתת שגיאה 404, ואם הגיעה בקשה «If-Modified-Since», – לתת קוד 304, אם העמוד לא השתנה מאז התאריך הנקוב בבקשת החיפוש).

2. לא מתאימה לי הכותרת ותיאור האתר שלי בתוצאות החיפוש. איך לשנות זאת?

התיאור מנוסח באופן אוטומטי עפ”י ציטוטים מתוכן המסמך שנמצא, והכותרת – עפ”י המטה תגית title במסמך. אם תחליף את התכנים וכותרות המסמכים באתר שלך, תחליף גם את תיאור האתר בתוצאות חיפושים.

מעניין לראות כי אין שום אזכור לתגית ה- description בה גוגל משתמש כדי להציג טקסט בתוצאות החיפוש (למרות שלא תמיד הוא בוחר להשתמש בה). כנראה שהתהליך הזה אצל יאנדקס לחלוטין מופקד בידי האלגוריתם ונתון לשיכולו. מצד אחד זה טוב לאיכות התוצאות כי זה מונע מניפולציות\תוכן לא רלוונטי, מצד שני זה מקשה על בעל האתר להשיג CTR טוב 🙂

3. הפרטים ליצירת קשר המופיעים ב-snippet של האתר שלי שגויים. האם ניתן לתקן אותם?

לפעמים תוצאות החיפוש בסניפט (טקסט תיאור האתר בתוצאות) כוללות את הכתובת ומספר הטלפון של הארגון. למשל, ניתן לראות זאת בחיפוש לפי הערך Yandex.

הפרטים ליצירת קשר שמופיעים בסניפט, נלקחים ממאגר הנתונים של השירות Яндекс.Адреса (“יאנדקס כתובות”). זה נעשה אם כרטיס החברה במאגר הנתונים המדובר כולל את URL החברה, הכתובת המלאה ומספר הטלפון שתואמים את הפרטים ליצירת קשר המופיעים באתר.

אם חלה טעות בנתונים האלה, יש למצוא את כרטיס החברה ב-Яндекс.Адреса ולדווח לנו על הטעות מהעמוד של כרטיס החברה (יש קישור שבו כתוב “לדווח על טעות”).

אגב, אני אישית לא תמיד רואה פרטי קשר בסניפט מישהו מצליח להבין מה החוקיות? (גם אם זה עונה על הקריטריונים שהם ציינו). בכל מקרה זה משהו שאי אפשר לראות בגוגל זה מה שבטוח. דווקא רעיון מדליק שלדעתי כדאי להם לאמץ – זה יכול מאד להקל על גולשים שרק רוצים למצוא טלפון של עסק (מקטין את מספר ההקלקות). ככה זה נראה:

פרטי קשר של העסק בתוצאות החיפוש

4. אני רוצה שה-favicon (צלמית) תופיע לצד האתר שלי בתוצאות חיפוש. איך לעשות זאת?

Favicon (צלמית) היא תמונה קטנה שמופיעה לצד האתר שלך בתוצאות החיפוש, לצד כתובת האתר בשורת הכתובת של הדפדפן ולצד שם האתר שלך ב”מועדפים” או ב”סימניות” במקום הצלמית הסטנדרטית והרגילה.

פאביקון בתוצאות החיפוש

כדי שהצלמית תופיע, יש להעלות תמונה בגודל 16 על 16 פיקסלים לתיקייה הראשית של האתר. הפורמט המועדף הוא ICO, אך ניתן להשתמש גם בפורמטים אחרים כגון: GIF, JPEG, PNG ו-BMP. הצלמית המוכנה צריכה להופיע כראוי בכל הדפדפנים. יש לוודא שבשליחת הצלמית, כתובת ה-HTTP שמשגר השרת מכילה תיאור נכון של סוג המידע שנשלח: Content-Type: image/x-icon. אם הצלמית הועלתה בצורה נכונה ולפחות אחד מעמודי האתר שלך מופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש ביאנדקס, אז לאחר ביקור המנוע באתר שלך הצלמית תופיע בתוצאות. כאן ניתן למצוא מידע נוסף על צלמיות של אתרים

5. איך אני יכול לציין את המיקום הגיאוגרפי של האתר שלי?

אם האתר מופיע באינדקס של יאנדקס, המיקום הגיאוגרפי של האתר נקבע באופן ידני. אחרת, נעשה ניסיון לקבוע את מיקום האתר באופן אוטומטי. בשלב הראשון מתבצע סיווג לפי מדינות בהסתמך על כתובת ה-IP, כתובת ה-URL ושפת התכנים באתר. בשלב השני אתרים שמזוהים עם רוסיה מסווגים לפי ערים.

בנוסף ל-IP וכתובת ה-URL, נבדקים עמודי האתר בהם מחפשים אחר תכנים שנראים כמו פרטים ליצירת קשר. לכן, הדרך הפשוטה ביותר לעזור למנוע לקבוע את המיקום של האתר באופן אוטומטי היא להעלות לאתר את הכתובת המלאה והנכונה של הבעלים, עם המיקוד, הקידומת של מספר הטלפון ושם העיר.

כמו כן ניתן לציין את המיקום הגיאוגרפי של האתר ידנית, באמצעות השירות “האתרים שלי”. פרטים על כך בעמוד העזרה.
המיקום הגיאוגרפי של האתר חשוב בחיפוש שמוגבל לאזור מסוים, ככה לא מופיעים בתוצאות אתרים מאזורים אחרים.

השאלה המתבקשת: מה קורה עם מדובר בדומיין אחד שיש לו כמה סאב דומיינים או תיקיות, כאשר בכל אחד מהם יש שפה אחרת? האם יכולה להתעורר כאן להגדיר שהסאבדומיין ברוסית אמור כן להופיע ביאנדקס בעוד שהשאר לא?

6. במה אתר איכותי שונה מאתר לא איכותי מבחינת יאנדקס?

בתשובה לשאילתת החיפוש של הגולש, יאנדקס שואף להציג בתוצאות החיפוש מידע וקישורים לאתרים רלוונטיים. אנחנו יצרנו וממשיכים לפתח את מנוע החיפוש, בהתאם לתפיסה שלנו לגבי צרכי הגולשים והבנה לגבי איזה מידע הוא בעל ערך ואיזה לא. לכן, עמידה בהמלצות תעזור באינדוקס ודירוג טוב יותר של האתר, בעוד שימוש ב”תכסיסים” שנועדו לרמות – עלול להוריד את האתר בדירוג או למחוק אותו מהאינדקס.

העקרונות הבסיסיים

  • תוכן איכותי ומקורי – ליצור אתרים עם תכנים או שירותים מקוריים. פרסום הוא לא הסיבה שבגללה גולשים נכנסים לאתרים.
  • אתר טבעי – לחשוב על המשתמש ולא על מנועי החיפוש. האם היית מקים את האתר, העמוד או חלק ממנו לולא היו קיימים מנועי החיפוש? האם גולשים מגיעים לאתר או לחנות הווירטואלית שלך לא רק ממנועי חיפוש?
  • קישורים – לכלול רק קישורים שיועילו ויעניינו את מבקרי האתר שלך. אל תוסיפו קישור רק משום שביקשו מכם להוסיף קישור.
  • לעצב את האתר בקפידה – העיצוב צריך לעזור לגולשים לראות את המידע העיקרי שלמענו האתר הוקם.
  • להיות הגון – משיכת גולשים לפי חיפושים שעליהם האתר שלך לא יכול לתת תשובות ראויות, אין משמעותה לשמור על הגולשים.

דוגמאות לעקרונות

אם בחלק הבא לא תמצאו “תכסיס” כלשהו שעוזר להשפיע באופן מלאכותי על דירוג האתר ביאנדקס, אין זה אומר שאנחנו מברכים עליו. פעלו לפי השכל הישר ורוח העקרונות המתוארים למעלה.

אנחנו משתדלים לא לכלול באינדקס ולא לתת דירוג גבוה:

  • לאתרים שמעתיקים או משכתבים מידע מאתרים אחרים ולא יוצרים תכנים מקוריים.
  • אתרים ועמודים שמטרתם היחידה היא להפנות גולשים לאתר אחר, באופן אוטומטי או לפי בחירת הגולש.
  • טקסטים שחוללו באופן אוטומטי (חסרי משמעות).
  • אתרים עם רשימות (של מאמרים, תוכנות, מפעלים וכד’), אם הם מהווים מצבור של תכנים בלבד, לא מייצרים טקסטים ותיאורים עצמאיים ולא מציעים שום שירות מקורי.
  • עמודים עם טקסט שקשה או לא ניתן לקרוא או עם קישורים.
  • אתרים שמציגים תכנים שונים לגולשים ממה שהם מציגים לתוכנות האוטומטיות של מנועי חיפוש (cloaking).
  • אתרים שמציעים מוצרים או מידע במסגרת תכניות שותפים, אך אין בהם ערך כלשהו לגולש.
  • אתרים שמשתמשים בתכסיסי הונאה (למשל, קוד מזיק, סקריפטים, מאפייני השרת) המעבירים גולשים לאתרים אחרים או מחליפים את חלון תוצאות החיפוש לעמודים של אתרים אחרים במעבר ממנוע החיפוש.
  • אתרים שמטרתם העיקרית היא הצגה אגרסיבית של תכנים פרסומיים (כולל popup, popunder clickunder).
  • אתרים המכילים רשימות של מילות מפתח (פירוט של מילות מפתח וחזרות רבות עליהן), שנועדו רק לרמות את מנועי החיפוש ולתמרן אותם, כולל שימוש באלמנטים של עמודים שמסתירים את מילות המפתח, למשל באמצעות “סקרולינג” או שיטות טכניות אחרות.
  • קבוצות אתרים של חברה/אדם אחד שמציעים לגולשים מוצרים או שירותים זהים, שהוקמו כדי למלא מספר שורות בתוצאות חיפושים ולמשוך גולשים.
  • פורומים, לוחות מודעות ללא מנהלים שמכילים כמות רבה של קישורי זבל.
  • אתרים שמכילים קישורים חיצוניים שמטרתם רק להונות את מנועי החיפוש ו”לייצר” רלוונטיות, ואין בהם המלצה של היוצר לבקר באתר.
  • אתרים או קבוצות של אתרים שמכילים קישורים רבים זה לזה.
  • עמודי אתר עם תוצאות חיפוש.

למרות שהרשימה הזו כוללת את מרבית פעולות “הכובע השחור” שגם גוגל אוסר, נראה כי ביאנדקס הרבה יותר מחמירים בעניין. הייתה לי אף שיחה לא מזמן עם מקדם אתרים ביאנדקס שטען כי האלגוריתם הרבה יותר מסובך משמעותית לפיצוח מאשר google.ru. הוא טען כי אם מצליחים לקדם אתר לעמוד הראשון ביאנדקס, הוא כנראה בוודאות יהיה בעמוד הראשון גם בגוגל (אבל לא להיפך).

אני מקווה שהמדריך הזה עזר לכם ואתם יותר ממוזמנים להגיד לי מה דעתכם על Yandex.

האם יש נקודות נוספות שהייתם רוצים לציין? מה הסיכויי שגוגל יכבוש גם את רוסיה? (או השאלה המעניינת יותר – מה הדבר הייחודי שיאנדקס עשו, שגרם לגוגל להיכשל בכיבוש?). מכירים שיטות קידום אתרים ביאנדקס? שתפו אותנו ותרגישו חופשי להפיץ את המדריך לאנשים שזה עשוי לעזור להם.

לסיום, תוכלו להתרשם מהעבודה הטובה שיאנדקס עשתה ברוסיה במצגת הבאה:

View more documents from Taly Weiss.
נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

27 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

27
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.