תורת השאנטי: 44 נקודות חשובות לעבודה עם אאוטסורסינג

טל פריהר

עבודה עם פרילאנסריםישראלים אוהבים את המזרח. זה מתחיל אחרי הצבא כשכולם טסים להודו ותאילנד וזה ממשיך בארץ עם לא מעט טרנדים שיובאו משם ושאר מוצרי צריכה שאנחנו מכירים… וכמובן גם אצלנו בתחומים הטכנולוגיים אנחנו מרבים לשתף פעולה עם ידידים יקרים תושבי המזרח.

אך הזמנים משתנים במהרה ואנחנו לא תמיד יודעים שאחיו של אותו אחד שפעם סחב לכם את התיק אל הטראק בהימאליה הוא זה שהיום כותב לכם את המאמרים להפצה. והדוד של הבחור שלקח אותם לשיט על הגנגס הוא זה שעונה לטלפונים של חברת שיווק השותפים שאיתה אתם עובדים. אך כמו בחיים האמיתיים – גם למזרח הטכנולוגי יש חוקים משלו וצריך לדעת איך לנהוג בו אם לא מעוניינים, כמו בעולם האמיתי, להשאר עם הכיסים בחוץ…

לכן ננסה למנות בפוסט זה כמה מהנקודות החשובות שיש לזכור כאשר מחפשים וגם כשמוצאים עובדים מהודו, פקיסטן, פיליפינים, ניגריה (כן גם זה יצא לי) או כל מקום אקזוטי אחרי שעולה על דעתכם. כאשר לכל נישה או סוג של מטלות יש את הקווים המנחים שלה שאליהם כדאי ומומלץ מאוד לשים לב על מנת להצליח.

שלב פרסום המודעה והחיפושים

1. מומלץ כמובן להשתמש רק באתרים האמינים והגדולים כדוגמת Odesk ,Freelancer Elance. ובכלל כל אתר שמציע מערכת דירוג וביקורת אחרי פרוייקטים קודמים של נותני השירות בו. לא מומלץ בכלל למתחילים בתחום לקחת עובדים דרך פורומים כמו DigitalPoint,  BlackHatworld או Warrior Forums מהסיבה של העדר מנגנוני פיקוח יעילים והעדר האפשרות לבצע Dispute במקרה של אי הבנות כאלו ואחרות. כל זה כמובן להוציא מקרים של הכרות אישית או המלצות של חברים בעלי נסיון ארוך טווח על נותן שירות מסוים.

2. חשוב מאוד לשים לב למדיניות האתרים לגבי צורת הדיון המותרת עם המועמדים. חלק מהאתרים לא מרשים לשלוח את פרטי הקשר שלכם על מנת לשמור את כל הדיון עם המועמדים מתועד אך ורק בתוך האתר. קל מאוד לעקוף את המדיניות הנ”ל בעזרת טריקים כאלו ואחרים כמו לדוגמא: שימוש במשפטים כמו “find me on S  $ K Y & pe: username” , המערכות מחפשות אוטומטית מילות מפתח של סימוני יצירת קשר (באתר Freelancer.com) ולכן לא מומלץ להשאיר כתובות מייל ישירות או את הסימן @ ומשפטים כמו Contact Me, דבר שיכול לסכן אתכם בחסימה (מה שיכול להיות סופר מעצבן בזמן פרוייקט).

אישית אני עושה כל שביכולתי על מנת להגיע לצ’אט בסקייפ או GTALK, שם יותר נוח וטבעי לדבר מאשר במסרונים של האתרים. לאחר מכן תעדו את השיחה במסרונים אם המועמד עדיין רלוונטי, אך כמובן – זה נתון לשקולי הנוחיות השונים של כל אחד ואחד.

3. את פרסום המודעה יש לבצע בצורה המפורטת ביותר שניתן, לא לשכוח שום פרט ולו הקטן ביותר. מומלץ לצרף:

  • קובץ DOC מפורט עם כל דרישות הפרוייקט וההסברים הרלוונטיים לגביו.
  • תמונות מסך אם יש, או שרטוטים של GUI או Frameworks אם קיימים.
  • לכלול שם את כל הדברים שאתם כן רוצים שיקרו וכמובן פירוט מסודר של כל הדברים בהם אינכם מעוניינים.

חשוב לקחת בחשבון: 99.9999% מאלו שהגישו הצעות עבור העבודה שלכם בכלל לא קראו את מה שרשמתם אפילו אם ההודעה הראשונית שלהם אליכם הייתה משהו בסגנון “I have understood all and im ready to go!”. מדובר באמירה חסרת משמעות, וכשאתם מגיעים לתקשורת הראשונית, צאו מנקודת הנחה שאין למועמד מושג מה כתבתם בכלל. עוד מעט נראה עד כמה זה נכון…

4. נניח שצרפתם קובץ DOC, צרפו לתוכו איזה סעיף או שניים אשר ביצועם תהיה משימה בלתי אפשרי בעליל כמו לדוגמא: “אני רוצה רק קישורים מדפים בעלי PR9 וללא קישורים יוצאים”. כך תוכלו לסנן מייד את אלו שפשוט עשו קופי פייסט על ההצעה הקבועה שלהם ושלחו אליכם, שרלטנים, אלו כאלו שלא קראו את פרטי העבודה אבל העמידו פנים שהם כן קראו. אם מישהו טוען שהוא יכול לבצע את אותו סעיף לא הגיוני ומופרך? אין בעיה! שלח דוגמא ונדבר.

5. בשליחת המודעה הקפידו לציין את הכישורים המתאימים הנדרשים מהמועמדים, פרט זה יכול לעשות את ההבדל בין הצעות רבות ואיכותיות לבין מעטות וגרועות. כמו ההבדל בין לסמן בכישורים הנדרשים: SEO ולבין סימון של Link Building.

6. בשלבי הדיון עם מועמד, אל תשלו את עצמכם אפילו לרגע שאפילו אחת מהנקודות שציינת ברורה ומובנת לו. עיברו איתו על כל אחת ואחת מהנקודות בהן אתם מעוניינים והתקילו אותו בשאלות וסיטואציות לא הגיוניות במטרה לבדוק אם הוא רק בעניין של לענות “Yes Sir” כדי לקבל את הפרוייקט ואז להתעכב איתו חודשים, או שהוא באמת מנסה לחשוב על פתרונות עבורכם. סעיף זה, על אף שהוא לוקח זמן, יכול לחסוך לכם כמות זמן לא מבוטלת בסופו של התהליך.

7. בידקו מה הביקורות על המועמד אומרות, כמה אחוזי הצלחה, כמה כישלונות, מה רושמים עליו אנשים, אל תתעצלו וקראו את התגובות. אישית איני מייחס חשיבות רבה למספר התגובות על המועמדים ואני אף נוטה לקחת לעבודות מועמדים כאלו שאין עליהם ביקורות בכלל. הסיבה היא שכאשר הם חדשים הם נוטים לצאת מגדרם על מנת להוכיח את עצמם ולקבל מכם ביקורת טובה, לעומת אלו שיש להם מאות ביקורות חיוביות שרובם עסוקים בעבודות רבות אחרות ולעיתים אינם חוששים לקבל מכם ביקורת שלילית (שתיבלע בין מאות הביקורות שכבר יש להם).

כמו כן, יש לקחת בחשבון שלעיתים גם ביקורות שליליות הן תוצאה של רמאויות ואי הבנות, ולא כדאי תמיד לפסול מועמדים בגללן. אם מועמד נראה לכם רלוונטי אך משהו בביקורות העבר שלו נראה לכם מציק, תנו לו את ההזדמנות לנסות ולהסביר מה העניין.

8. סכמו את תנאי הדיווח והבקרה אליכם – כל כמה זמן, האם זה יערך במסגרת ה-Workroom הפנימי של האתר (אם יש), בעזרת מסמך משותף בגוגל דוקס או סתם במייל או סקייפ.

9. אם הדבר רלוונטי עבורכם ואתם רוצים לשקול בקשה של הסכם סודיות, אל תצפו שיכבדו אותו. יותר מפעם ופעמיים נותני שירות הציגו בפני פירוטים מרשימים הכוללים ממש דוחות של קישורים קנויים לדוגמא (מפרוייקטים קודמים של חברות אחרות בישראל והאתרים שלהן), על מנת להראות לי שיש להם נסיון באותו תחום הפרוייקט שרציתי.

ונעבור לנקודות ספציפיות שיש לבדוק עבור תחומי עבודה ספציפיים:

נקודות לעבודות בתחום הקישורים

10. הקפידו על סעיף 4.

חשוב לדעת: 99.999% ממה שקשור ב: אתרי סימניות, רישום לאינדקסים, הפצת מאמרים, הפצת Press Release, תגובות בבלוגים, יצירת פרופילים, פרסום מאמרים בבלוגים, העלאת סרטונים לא יעשה בצורה ידנית ולא משנה מה הם אומרים. אמנם אין עם זה בעיה בהרבה מקרים, אך כדאי להיות מודעים לכך שברכישה של כלי אחד פופולארי כדוגמת SenukeX תוכלו לוותר על כל הפרוייקטים העתידיים שלכם בחו”ל ולבצע אותם בעצמכם.

12. כל מה שמתחיל במושג High PR ייגמר בדף פנימי של חוות קישורים במקרה הגרוע או פרופיל בפורום במקרה הטוב. לכן יש תמיד להבהיר האם מדובר ב-Actual Page עם ה-PR ולא בדומיין עם PR גבוה (לא נכנס לדיון אם נתון זה הוא משמעותי או לא, העובדות בשטח הן שאנשים רבים דורשים קישורים מדפים עם PR גבוה).

13. אם ביקשתם תגובות ידניות בבלוגים (לא ספאמיות אלא כתובות) וודאו שביקשתם תגובות מאושרות שאכן מופיעות בבלוגים לאחר אישור בעל הבלוג – ולא רק שליחה של תגובות.

14. אם ביקשתם קישורים מאתרים או החלפות קישורים – דרשו לאשר כל קישור לאחר עלייתו על מנת לראות את איכות הדף ממנו הוא מגיע.

15. הציבו רף מקסימום למספר הקישורים היוצאים בדף אותו אתם מוכנים לספוג. נניח לא לקבל קישור מעמוד בו יש יותר מ-10 קישורים יוצאים. תתפלאו לראות כמה אנשים יסירו את ההצעות שלהם לאחר שתתעקשו על נקודה זו.

16. הכי חשוב – לכל “מודול עבודה” שמוצע לכם בקשו דוגמאות. הפצת מאמרים? אתרי סימניות? בקשו לראות דוחו”ת של לקוחות קודמים (זוכרים את הסכם הסודיות מסעיף 9?).

17. דרשו דוחו”ת יומיים או שבועיים של כל קישור וקישור, היכן הוא נמצא, ועם איזה משתמש וסיסמא ניתן לגשת אליו (במידה והוא נמצא בפרופיל כלשהו), באיזה תאריך נוסף וכל דבר שמעניין אתכם. לרוב נותני השירות יש דוחו”ת מסודרים ולא רעים בכלל.

18. וודאו מראש שניתן להחליף קישורים אשר מוקמו במקומות שאינם מוצאים חן בעיניכם בקישורים אחרים, בדפים אחרים.

נקודות לעבודות בתחום כתיבת התוכן

19. חשוב מאוד שלכל מאמר תצורף תמונת מסך של אישור CopyScape או כל שירות אחר לבדיקת מקוריות. שאלו אם המאמר הוא תוצאה של ספין או שכתוב. בכל מקרה, אל תתעצלו ובצעו בדיקה מדגמית בגוגל של חלק מהמאמרים על ידי קופי ופייסט של פסקה אחת וחיפושה בגוגל.

20. כמובן שיש להגדיר את מספר המילים הרצוי בכל מאמר, ולבדוק שאכן כך הדבר. ישנן לא מעט הטעיות בנושא זה.

21. בקשו שהמאמרים יישלחו אליכם אחד אחד עם כל מאמר שנכתב ולא כולם במכה בסוף העבודה. כך קל יותר לתת ריג’קטים לתיקון לפני שמאוחר מידי, וגם לחסוך זמן לשני הצדדים.

22. הגדירו את מספר מילות המפתח במאמר, מספר הפסקאות במאמר ואת כותרות ונושאי המאמרים אם יש באפשרותכם.

23. אם ביקשתם שירות של Spin או הכנה לספין על מאמר קיים, בידקו שמדובר בעבודה אמיתית ולא רק שינוי של Synonymous Words עם The Best Spinner (או כלים אחרים מסוגו), מה שיניב לכם בדרך כלל תוצאה ירודה מאוד של ספין לעומת ספין ידני שאיכותו יכולת להשתוות לכתיבת מאמרים חדשים, גם באיכות וגם בעלות.

24. כנ”ל לגבי שירותים של שכתוב מאמרים מחדש.

25. כמובן שמומלץ לבקש לראות דוגמאות לעבודות קודמות. רצוי בנישות המעניינות אתכם או לצורך המעניין אתכם – בלוג, Review , מאמר להפצה, כתיבה שיווקית וכו’ על מנת לדעת אם לנותן השירות המועמד יש את היכולת לבצע עבודה איכותית בתחום זה.

נקודות לעבודות בתחום הפיתוח

26. אם לא הדגשנו את זה מספיק עדיין – הקפידו מאוד מאוד על סעיף 4 וסעיף 6 (קריטי).

27. בקשו דוגמאות לעבודות קודמות – אתרים, כלים, תוכנות, אפליקציות לא משנה מה. בקשו לראות דוגמאות קודמות ורצוי דוגמאות מאותו תחום ההתמחות של הפיתוח בו אתם מעוניינים.

28. אם אינכם אנשים טכניים או בעלי ידע בסיסי בתחומי הפיתוח היעזרו במישהו בעל ידע ושאלו שאלות טכניות כמו “איך תבצע לי את סעיף 4 במפרט?”, “האם אתה לא חושב שיהיה יעיל יותר לעשות בצורה כזאת….?”. כך שוב תזהו את מי שמוכן להגיד הכל בשביל לקבל את הפרוייקט ואת מי שבאמת מוכן להשקיע. ואני חייב לציין שיש גם כאלו.

29. בעבודה על אתרים קיימים מומלץ לספק גיבוי של האתר או לתת גישה לספריית פיתוח אצלכם, ולא גישה מלאה לאתרים חיים על מנת למנוע אי נעימויות מיותרות. על דברים מסוג זה נאמר – כל הפקודות נכתבו בדם.

30. סכמו מראש מהי תוקף “האחריות” על הפרוייקט, הכוללת את תקופת ההרצה הראשונית ותיקון הבאגים.

31. האם מדובר בפיתוח חדש? סכמו מראש על נושא זכויות היוצרים ושאתם בעלי הרשיון הבלעדיים להפצת הכלי\תוכנה.

הסגירה עם המועמד

32. כל דבר שסיכמתם ביניכם צריך לדאוג שיהיה בכתב בתוך המערכת הפנימית של האתר, למקרה שיהיו Disputeים עתידיים. זאת תהיה הראייה הכי חשובה שלכם.

33. סכמו על לוחות זמנים ריאליים ודירשו את העמידה בהם ומה יהיו ההשלכות של אי עמידה בזמנים, אך כמובן אל תגזימו. וחשוב להיות הוגנים וגם לקחת בחשבון עיכובים רגילים או זמנים של תיקוני באגים, ריג’קטים שלכם וכדומה.

34. ניתן בהחלט לשקול אפשרות של תמריץ ובונוסים על סיום עבודה מהיר יותר או הגדלות ראש לאורך העבודה. לסכומים מועטים יכולה להיות השפעה מופלאה על התנהלותו של נותן השירות.

התשלום למועמד

35. גם אם אתם מכירים כבר הרבה זמן, רצוי מאוד לשלם דרך אחד משירותי ה-Escrow, בד”כ לכל אתר יש אחד כזה. הרעיון שמאחורי השם הזה הוא בעצם להפקיד את הכסף אצל גורם צד שלישי ולשחרר אותו עם סיום העבודה, כך שני הצדדים מוגנים יחסית מרמאויות, בעוד האתר יהיה גם המפשר והבורר במקרים של אי הבנות כאלו ואחרות. לכל אתר יש את שירות ה-Escrow המובנה הפנימי שלו, ולכן אין צורך ללכת ולתור אחר שירותים חיצוניים.

36. בפרוייקטים רגילים שאינם פרוייקטים לפי שעות מומלץ לחלק את התשלומים ל-Milestones, כלומר נקודות ציון. סיימתם חלק בפרוייקט, תקבלו חלק מהתשלום. סיימתם עוד חלק, תקבלו עוד חלק ובסוף את השאר וכו’… זהו סידור הוגן למדי שמשאיר את שני הצדדים מרוצים וערניים בדרך ככה.

37. אם מדובר בתשלום ריטיינר, קבעו מראש באילו תאריכים יתבצעו התשלומים הבאים ובאיזה תנאים התשלומים יכולים להיות נתונים לשינויים (ואם בכלל).

לאחר סיום הפרוייקט

38. הכי חשוב, לא להיות קמצנים. השאירו פידבק חיובי על נותן השירות אם הוא סיים את העבודה כמו שצריך – מבחינתו זה שווה את הכל.

39. אם נותן השירות לא סיים את העבודה לשביעות רצונכם – אל תשחררו את התשלום. פנו למחלקת ה-Disputes של האתר על מנת שתסייע לכם ליישב את המחלוקת וסביר להניח אם התקשורת ביניכם הייתה מתועדת, אתם תקבלו את שמגיע לכם. בין אם זה בהחזר, או בפשרה שתהיה מקובלת על שניכם (או לא מקובלת, נתון לשיקול המערכת…). אך בהחלט ניתן לומר שבדרך כלל יד הלקוח היא על העליונה – ולצערנו זה גם קורה במקרים שאינם צודקים.

40. עשו בשבילכם עבודה טובה? אל תפחדו גם לתת בונוס קטן שעבורכם ועבור הרווח הפוטנציאלי שתקבלו מהפרוייקט הוא מזערי. בשבילם זה יכול להיות שווה המון כי זה יבטיח לכם את נאמנותו העתידית של עובד מוכשר.

נקודות שונות שכדאי לזכור

41. אל תחששו להתמקח ולהוריד מחירים. אמנם היום לעומת פעם, שוק הפרילאנסרים הוא יותר מסודר יחסית והמחירים די סטנדרטיים באתרים הגדולים שמעסיקים בעיקר הודים ופקיסטנים וכדומה. אך עדיין ניתן להוריד את המחיר ברוב המקרים באחוזים לא מבוטלים. בשווקים הפיליפיניים לדוגמא המחירים מראש זולים הרבה יותר.

42. מצד שני: זכרו שבצד השני יש בני אדם שרוצים להתפרנס. נכון שהם מקבלים פחות כסף מכם אך עדיין לא להציע סכומים של סייבר-עבדות כמו $1 לשעת עבודה. כבדו את המאמצים של האחרים, תנו הצעות המתאימות למקובל בשוק עבור סוג העבודה בה אתם מעוניינים וגם תבטיחו כך שישקיעו בכם בהתאם.

43. מומלץ לקחת בחשבון שהמאמצים למצוא נותני שירות מוצלחים הם לא קלים ולפעמים לוקחים הרבה זמן וכמה נפילות. לכן אם מצאתם מישהו טוב, התייחסו אליו יפה על מנת שתוכלו לבצע איתו גם פרוייקטים עתידיים.

44. אם מדובר בעובדים שלא לצורך פרוייקט אחד אלא “במשרה מלאה” אצלכם, התייחסו כמובן לכל הנקודות שצויינו פה אך גם לנושא תאריכי התשלומים ודרכי התשלום.

יש לכם עוד כללים מומלצים לעבודה עם אאוטסורסינג?

לאחר כל הנהלים ואמצעי הזהירות, אני חושב שגם כדאי לציין שבסך הכל גם בצד השני יושבים בני אדם ועם רבים מהם ניתן לדבר ולהגיע ליחסי עבודה מצויינים וארוכי טווח, לאחר שעוברים את השלב הראשוני המעצבן של סינון ההצעות והמועמדים.

אני יכול להעיד מנסיוני האישי שישנם לפחות 3 נותני שירות מתחומים שונים שאיתם אני נוהג לעבוד באופן קבוע על פרוייקטים ולסמוך עליהם בעיניים עצומות. חוץ מזה שתמיד נחמד לשוחח ולהכיר אנשים מחו”ל שמגיעים עם הצעות, רעיונות ויכולות שונות ממה שאנחנו מכירים והכל במחיר השווה לכל נפש. לכן חשוב מאוד לא לזלזל כי במקרים רבים מדובר באנשי מקצוע מעולים שיחסכו לכם זמן וכסף רב.

אתם עובדים עם אאוטסורס? יש לכם כללים מנחים “שנכתבו בדם”? על מה עוד אתם ממליצים לשים לב? אשמח אם תשתפו אותנו 🙂

קרדיט לתמונה: Netskool

נכתב על ידי
שותף ומנהל טכנולוגי בחברת קנביסה רפואה טבעית ובאתר herb.co.il. עוסק באופן עצמאי בנושאי ייעוץ וקידום אתרים ובעיקר במחקר טכנולוגיות ואסטרטגיות קידום שונות. כותב בלוג בנושא קידום אתרים אוטומטי, שותף במספר פרוייקטים בתחום השיווק באינטרנט ומתעניין מאוד בחקר קהילות שונות הקיימות בעולם הטכנולוגי וכמובן שנהנה מזמני איכות רגועים ושקטים עם משפחתי.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

48 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

48
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.