קידום אתרים ע”י תנועה – אמת או מיתוס?

מיכל כהן

את פוסט האורח הבא (שהוא למעשה ניסוי) יזמה מיכל כהן – מקדמת אתרים מקצועית עימה אני בקשר כבר מספר שנים. היא העלתה בפני סוגיה מעניינת והציעה שנערוך ניסוי בהשתתפות קוראי הבלוג. מכיוון שבדיוק לפני מספר ימים פתחתי רשמית את המעבדה(פינת ניסויים ומחקרי קידום אתרים), נעניתי בחיוב לבקשתה לפרסם כאן את הניסוי. אשמח אם תוכלו לסייע לנו בניסוי הנוכחי ובשאר הניסוים שאפרסם כאן בהמשך. אתם כמובן מוזמנים להפיץ את הפוסט הזה הלאה.

קידום אתר בגוגל ע"י תנועה

מכירים את אלו שנכנסים לאתר שלהם דרך גוגל רק מתוך תקוה שזה יתרום במשהו לקידומו? המתוחכמים שבהם גם דואגים לדפדף באתר ע”מ להעלות את כמות הדפים הנצפים ולהוריד את ה- Bounce Rate (תדירות נטישה), לשהות באתר מס’ דקות ע”מ להעלות את זמן השהיה באתר, ואפילו לבקש מחברים להכנס לאתר דרך גוגל בשביל להעלות את כמות הכניסות. ברור שאתם מכירים אותם, הרי גם אתם שם… לא נורא. זה אמנם black hat seo אבל ממש ממש בקטן.

מסתבר שיש מי שעושה את זה יותר בגדול. לאחרונה שמעתי ממקורות שונים על חברות שמציעות (בין שאר טכניקות קידום מפוקפקות) שירות של קידום אתרים ע”י תנועה. החברות דואגות לייצר באופן שוטף תנועה מלאכותית לאתרים אותם הן מקדמות. אלו מהן שעושות את זה באופן “מקצועי”, דואגות להתפלגות נורמלית ומתאימה גאוגרפית לקהל היעד של האתר (אלפי כניסות מהודו לפורטל אימון אישי בישראל זה לא ממש נורמלי) ולהתנהגות נורמלית וחיובית של הגולשים באתר. מה ההגיון (המעוות) שמאחורי טכניקת הקידום הזו, אסביר בהמשך.

לפני כן, בואו נבדוק עד כמה שיטה זו אפקטיבית, אם בכלל. בואו נעשה ניסוי ביחד ונבדוק אם ועד כמה התנהגות גולשים באתר משפיעה על דירוג האתר בגוגל. אם יהיו מסקנות לניסוי הזה, אולי תוכלו סופסוף להפסיק לגגל את עצמכם 3 פעמים ביום… (תפסיקו בכל מקרה. כניסות מאותה כתובת IP כנראה לא ממש תורמות).

הניסוי: בואו נתעניין במונית שירות חיפה

עיזרו לנו בניסוי ובצעו עכשיו את הפעולות הבאות:

  • כנסו לגוגל.ישראל – google.co.il
  • חפשו “מונית שירות חיפה” (שירות ביוד ולא שרות בלי יוד)
  • הכנסו לתוצאה שכותרתה “מוניות שירות” ומובילה לאתר callmonit (כרגע במקום השני בגוגל).
  • שוטטו באתר ע”מ לדמות התנהגות טבעית חיובית של גולש מתעניין: בפרט, הקפידו על לפחות 4 דפים נצפים ו 3 דק’ שהייה באתר. (כדאי לכם. אתר מרתק).
  • אל תיכנסו לתוצאות חיפוש אחרות.

קדימה, תגגלו עכשיו, ואח”כ תחזרו להמשיך ולקרוא איך יעבוד הניסוי, ומה חשיבותו.

למה זה צריך לעבוד

כמו בכל הניסויים מסוג זה, קשה מאד לייצר סביבה סטרילית. מה שיוצר סביבה כמעט סטרילית, זו העובדה שהוא נעשה בזירה שאינה תחרותית, בה הדפים המתחרים, הם די רדומים וסביר שלא נעשית עליהם פעילות SEO ושציון הרלוונטיות שלהם לא משתנה.

הדף אותו אנחנו מנסים לקדם, מדורג כבר תקופה ארוכה במקום השני עבור הביטוי הספציפי שהוזכר. בתקופה האחרונה לא נעשתה כל פעולת SEO ולא נוצרו קישורים חיצוניים חדשים לאתר. התוצאה שנמצאת מעל אתר callmonit, איננה איכותית או רלוונטית בהרבה מ callmonit (נראה שציון הרלוונטיות שלה לא רחוק מזה של callmonit), קל לעקוף אותה ויש סיכוי שהפעילות שלנו תספיק לזה. באתר מותקן Google Analytics, מה שמאפשר לגוגל למדוד ולעקוב אחר התנהגות גולשים ומאפשר לנו לעקוב אחר הניסוי.

למה זה יכול גם לא לעבוד

  • יתכן שדירוג האתר ישתנה בלי קשר לניסוי, למשל, ע”י קישורים נכנסים טבעיים (אין מה לעשות. התוכן שם מרתק).
  • יתכן שדירוג אתרים מסביב ישתנה וישפיע על דירוג האתר שלנו – סביר שלא. מדובר בתחום די מת.
  • אנשים רעים יכולים לשבש לנו את הניסוי ע”י.. אני לא ארחיב איך, כדי לא לתת רעיונות.
  • יתכן שהתנהגות גולשים אכן משפיעה, אך בטווח הרחוק יותר. בטווח הקצר לא נראה שינוי.
  • גוגל יכול לעלות עלינו: בגלל עליה לא טבעית בנפח החיפוש של הביטוי, או בגלל התנהגות לא טבעית של הגולשים המלאכותיים.

למה אני מאמינה שהתנהגות גולשים כן משפיעה על הדירוג

קודם כל, כי גוגל עצמם רמזו על כך בבלוג הרשמי שלהם, שם נכתב בין השאר:

“Similarly, with logs, we can improve our search results: if we know that people are clicking on the #1 result we’re doing something right, and if they’re hitting next page or reformulating their query, we’re doing something wrong. The ability of a search company to continue to improve its services is essential, and represents a normal and expected use of such data.”

ובהקשר של Analytics:

“Search companies like Google are constantly trying to improve the quality of their search services. Analyzing logs data is an important tool to help our engineers refine search quality and build helpful new services.”

בנוסף לכך, מאמרים וניסויים שפורסמו בשנים האחרונות הראו שהשפעה של התנהגות גולשים על תוצאות הדירוג קיימת, אך כל הנראה היא מזערית.

ואם לחשוב מה הגיוני שגוגל יעשו, הרי שזה אך טבעי שינצלו את כלי המעקב והאומדן שברשותם (Analytics, סרגל הכלים, chrome וכו’) ע”מ ללמוד על איכות האתרים ולשפר את תוצאות הדירוג. אך מכיון שמדובר בפרמטר שדי קל לזיוף, הגיוני שהמשקל שלו לא יהיה משמעותי מידי.

כך או כך, ככה לא מקדמים אתרים

בין אם השיטה עובדת או לא, היא פסולה. היא מצטרפת לכל טכניקות הקידום בשיטת “הכובע השחור” האחרות, שהן נסיונות לרמות את גוגל.
אנחנו לא מרמים, כי יתפסו אותנו – במוקדם או במאוחר, גוגל לומד לגלות רמאים ולהעניש אותם. אני מקבלת לא מעט מיילים מבעלי אתרים שהאתר שלהם נעלם לחלוטין מתוצאות החיפוש, בגלל שימוש בטכניקות קידום לא אתיות. אתר שנשרף, קשה מאד להחזיר.
אנחנו לא מרמים, כי אנחנו מסתדרים מצוין בלי זה – המשותף לטכניקות הקידום הטובות, הוא שהן משפרות באופן משמעותי את איכות האתר עבור המשתמש ולא רק עבור גוגל. במקום לבזבז זמן ואנרגיות על הקלקות ורמאויות, שפרו את האתר: תגרמו לאורחים האמיתיים שלכם להשאר.
אנחנו לא מרמים – כי זה לא מוסרי, לא מקצועי, וכי יש דרכים לגיטימיות שעוזרות יותר: הן פועלות לטווח הארוך, וחסינות כל שינוי אלגוריתם של גוגל, הן מביאות לתוצאות טובות יותר והן משפרות את איכות האתר ומעלות את כמות הפניות ולא רק את הדירוג.
אנחנו לא מרמים – אבל אנחנו סקרנים. אז תעזרו בניסוי: השתתפו בו והפנו לכאן כמה שיותר חברים (אולי גם את הפוסט הזה נקדם באמצעות תנועה).

סיכום הניסוי ותובנות, יפורסמו כמובן כאן בבלוג.

הערה לחשדנים: מטרת הניסוי היא לימודית בלבד. אין לי אינטרס מיוחד לקדם את האתר. הוא לא שייך לשום עסק, אינו ריווחי (למעט אדסנס) ונבנה על ידי בעיקר לצורך לימודי. על אתר שקרוב לליבי לא הייתי עושה קידום שחור.

עדכון: פורסמו תוצאות הניסוי.

קרדיט לתמונה: Mazda6 – Tor

נכתב על ידי
מקדמת אתרים, מהנדסת תוכנה וסטטיסטיקאית (B.Sc אונ’ ת”א). חיה ונושמת קידום אתרים משנת 2007. בעלת חברת WebGuru המתמחה בשירותי קידום אתרים – SEO ו- SEM לעסקים קטנים ובינוניים לקהל היעד הישראלי. בעלת ה’בלוגוגל’- בלוג מקצועי על כל מה שקשור לקידום בגוגל וקצת על מה שלא.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

59 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

59
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.