למה.כדאי.לבדוק.שכנים:IP

פבל ישראלסקי

האם אתם תוהים לפעמים מי הם השכנים שמאחסנים יחד איתכם באותה חבילת האחסון? האם מדובר באתרים זדוניים שיכולים לסכן את מאמצי הקידום שעשיתם עד כה ובכך לפגוע לכם בדירוגים? בחברת אלקטרו גילו בוקר אחד שכן. הם החליטו לחקור את העניין כדי להבין איך לזהות שכנים בעייתיים ולפניכם הממצאים בפוסט אורח מעניין במיוחד.

הסיפור שלנו מתחיל באחד מימיו הגשומים משהו של חודש דצמבר, אי שם באירלנד, מעוזה של גוגל. שם, הם מפתחים ומשפרים את צורתו של אלגוריתם החיפוש על בסיס יום יומי רק כדי שאנחנו, המקדמים, נוכל להתעורר לבוקר חדש ומסקרן.

כנראה שגם באותו היום התמידו בעבודתם… כי אצלנו באלקטרו, שלושה אתרים שכבר הצמיחו שורשים במקום הראשון “החליטו” ברגע אחד שהספיק להם להיות ראשונים בעמוד הראשון ועברו להיות ראשונים בעמוד השני, וטוב שכך – תופעה זו נתנה לנו הזדמנות להעריך מחדש את משמעותו של התחום המדובר – שכנים ב- IP.

מאז, חזרו האתרים העוקרים אל מיקומם הטבעי – באותה הפתאומיות, אך הפעם בטוחים יותר משהיו. כמה פרטים על שלושתם: חברות אחסון שונות, ביטויים שונים, תשתיות קישורים שונות ורק מכנה אחד משותף – עד לאותו היום, היו מאוחסנים יחד עם שכנים מפוקפקים תחת אותה כתובת IP. ומהו שכן מפוקפק אתם שואלים? בכך יעסוק הפוסט שלנו, אז קדימה לדרך.

אם כך, לפני שניגש לנושא העיקרי של הפוסט – משמעותם של שכנים ב- IP והשפעתם על דירוג האתר, כמה מילים על מבנה כתובת IP (נזדקק לכך בהמשך).

ממה מורכבת כתובת IP?

המבנה הכללי של כתובת IP נראה כך:

ip:AAA.BBB.CCC.DDD.EEE:port

  • AAA – מכונה Class A, מפנה אל ספקית האינטרנט.
  • BBB – מכונה Class B, מפנה אל חברת האיחסון.
  • CCC – מכונה Class C, מפנה לשרת האיחסון.
  • DDD – מכונה Class D, מפנה למחיצת השרת.
  • EEE – מכונה Class E, מוקצה לשימוש עתידי בפרוטוקול IPv6.
  • port – קובע את הפיתחה המתאימה בשרת.

המחשה:

216.70.127.110

זוהי כתובת ה- IP של האתר http://www.ff0000.com/ ומשמעותה היא –

  • 216 – זוהי ספקית האינטרנט, MediaTemple במקרה שלנו.
  • 194 – זוהי חברת האחסון, שוב MediaTemple.
  • 127 – זהו המזהה של שרת האחסון.
  • 110 – זוהי המחיצה.
  • port – ברירת מחדל הוא 80.

השכנים שלי ומשמעותם

על כתובת IP אחת, ניתן לאחסן מספר רב של אתרים בהתאם לנפח האחסון הקיים במחיצה – אופן אחסון זה מכונה אחסון שיתופי. אתרים אשר מאוחסנים כך, נקראים שכנים. רוב בעלי האתרים אינם מודעים לשכנים שלהם, וזה בסדר, כשאתה גר בשכונה טובה.

מנועי חיפוש ובפרט גוגל, אוגרים את כתובות ה- IP של האתרים אותם הם סורקים ומפעילים עליהם פילטר במקרי קצה.

מה זה פילטר?

פילטר הוא כינוי למצב שבו מנוע חיפוש מסמן כתובת IP מסוימת ומחיל עליה הגבלה בדירוג.

מה גורם למנוע חיפוש להפעיל עליי פילטר?

גוגל מפעיל פילטר על כתובת IP, כאשר נמצא בה דומיין המכיל את אחד המקרים הבאים:

  • אתרים מדווחי תקיפה – אתרים מדווחי תקיפה הם כתובות URL בהן גוגל זיהה ניסיון להתקין תוכנות שגונבות נתונים פרטיים ועושות שימוש במחשב הגולש כדי לתקוף אחרים. כדי לזהות אתר מדווח תקיפה, יש לגלוש אליו באמצעות FireFox (אשר מסונכרן עם רשימת האתרים המדווחים) ולבדוק האם מופיע דף אזהרה אדום, הדומה לזה:

  • אתרים בעלי תוכן למבוגרים בלבד – תוכן מיני מפורש, הימורים ומוצרי צריכה המתאימים למבוגרים בלבד. מאחר שגוגל אינו רואה באתרים אלו כראויים לצפייה של האוכלוסייה הכללית, יסמן האולגריתם את כתובת ה- IP. כדי לזהותם בוודאות, יש להפעיל “חיפוש בטוח” בגוגל ולהקליד את שם הדומיין בשורת החיפוש. לא מופיעות תוצאות – הרי לכם אתר בעל תוכן למבוגרים בלבד.
    הערה: אתרים בעלי תוכן מיני מפורש, הימורים או מוצרי צריכה המתאימים למבוגרים בלבד הם לא דבר רע בפני עצמו, אך הם מקשים על גוגל למקד את המידע לאוכלוסייה הכללית.
  • כמות גבוהה מהממוצע של שכנים – בד”כ נוהגת חברת האחסון הממוצעת לארח כ- 100 אתרים תחת אותה המחיצה של השרת השיתופי. סביבה של 300 שכנים תקשה עלינו לעקוב באופן עקבי אחר מצב השכנים שלנו.
    אם יש לכם הרבה שכנים אבל כ-ו-ו-ו-לם מהווים סביבה טובה, אין לכם ממה לחשוש ולהלן תשובתו של Matt Cutts בנושא – Some SEO Myths.

כיצד ישפיע עלי פילטר?

דירוג האתר מושפע מפרמטרים רבים הן בגופו – אופטימיזציה, מחוצה לו – קישורים נכנסים ונושאים כלליים אחרים – שם דומיין, וותק וכד’. פילטר הוא פקטור מגביל דירוג, ולא פקטור מעקב דירוג. על פי ניסיוננו מיקום הדירוג יוגבל בביטויים מסוימים, לראש העמוד השני לדוגמא, ויעלה בחדות לאחר ביצוע אחד הפתרונות הבאים.

פתרונות להגנה מפני תקיפה

ראשית עלינו לבדוק מי הם השכנים שלנו ועבור כל אחד מהם, נבדוק האם הוא נופל באחד הקריטריונים שהוזכרו לעיל. במקרה בו זיהינו אתר מדווח תקיפה, במידת האפשר ננסה לנקות את האתר מהתוכנה הזדונית שהוטמעה בו. אם אין בידינו שליטה על האתר המותקף, ננקוט באחת הפעולות הבאות:

  1. כתובת IP ייעודית (Dedicated IP) – כאשר אנו רוכשים כתובת IP ייעודית משרת האחסון, אנו נשארים באותה המחיצה, אך מקבלים כתובת IP ייחודית, אשר מבודדת אותנו משאר השכנים בעיני מנוע החיפוש. שימו לב כי באפשרות זו, יש עדיפות גבוהה ל Class C ייחודי.
  2. שרת ייעודי (Dedicated Server) – שרת ייעודי משיג את מטרת הייחודיות בעלות משמעותית יותר, שכן אנו מקבלים שרת שלם המיועד לאחסון האתר שלנו בלבד.
  3. מעבר לחברת אחסון אחרת – במקרה בו חברת האחסון שלכם אינה מספקת שירות של IP ייעודי או שרת ייעודי, יש לשקול מעבר לחברת אחסון אחרת.

כלים לבדיקת שכנים

ישנם מספר כלים למקדמי אתרים שמאפשרים לבדוק שכנים, להלן מספר דוגמאות לשירותים מהסוג הזה. תחילה יש לגלות את כתובת ה-IP של האתר אותו רוצים לבדוק. ניתן לעשות זאת באמצעות שירותי אינטרנט כמו IP address lookup. כעת, פשוט הכניסו את כתובת ה-IP שקיבלתם באחד מהכלים הבאים:

  • www.ipneighbour.com
  • www.websiteneighbors.com
  • www.my-ip-neighbors.com
  • www.bing.com (יש לכתוב בשורת החיפוש ip:ip address)

לכל אחד מהכלים כאן, יש את העכביש שלו וזיכרון המטמון שלו, כדי לוודא שלא פספסנו אף שכן, כדאי להצליב את תוצאות הבדיקה בין שני כלים שונים, או יותר.

נקודה למחשבה

נגזרת נוספת של מסקנות המחקר שלנו, שנמשך בימים אלו, היא מה דינה של החלפת קישורים עם אתרים הנמצאים תחת כתובת IP שעברה סינון של מנועי החיפוש. עד כה אם להפעיל היגיון בריא, ניתן להגיד שבהחלט יש השפעה על איכות קישורים נכנסים, והוצאת קישור לשכונה רעה עלולה אף לפגוע באתרנו.

על כן, אנו מייעצים חד משמעית, החל ממחר בבוקר, בין אם אתם חברת קידום אתרים גדולה, או בעל אתר מן הישוב, בדקו את האתרים שברשותכם באמצעות הכלים שסיפקנו והתחילו ליישם את המסקנות, כי לנו כמקדמי אתרים ניתן הכוח להעלות את הנושא לסדר היום ולדאוג שאתרינו ואתרי אתרינו, יגדלו ב”שכונה טובה”.

הפוסט נכתב ע”י אריה חלאטניק – המנהל המקצועי של אלקטרו קידום אתרים, וייצמן יואב – מנהל פרוייקטים בכיר ושחר אובלוסקי – מנהל פרוייקטים בכיר וראש חטיבת ההדרכה של אלקטרו.

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

28 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

28
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.