איך ליצור פרופיל קישורים טבעי שגוגל יאהב?

פבל ישראלסקי

בניית פרופיל קישורים טבעי

אם נחשוב על זה לרגע, הביטוי “יצירת פרופיל קישורים טבעי” הוא אוקסימורון (ביטוי המורכב מזוג מרכיבים שסותרים אחד את השני). הרי “קישורים טבעיים”, כשמם כן הוא, אמורים להיווצר באופן טבעי ע”י אנשים שמקשרים לתוכן בגלל שלדעתם הוא איכותי.

מצד שני, מה עושים מקדמי אתרים בפועל? בונים קישורים. כלומר מחליפים, קונים, מבקשים, מוסיפים ובמילים אחרות – גורמים לקישורים להיווצר במקום בו לא היו לפני כן – לא טבעי. אם כך, איך ייתכן שאפשר ליצור פרופיל קישורים טבעי?

אז ההסבר הוא כזה: הפרופיל מורכב הן מקישורים טבעיים והן מקישורים לא טבעיים (אותם אנו מעוניינים לבנות באופן ייזום). לכן עלינו לבנות אותם באופן טבעי על פי כללים מסויימים, בכדי שיוכלו “להיבלע” בתחשיב הכולל של כלל הקישורים שמפנים לאתר. בפוסט הבא אנסה למנות את כל הפרמטרים שמשפיעים על הטבעיות של קמפיין בניית קישורים מוצלח.

חשוב לשמור על איזון ולא להיכנע לתבניתיות או מרדף אחר פרמטרים שנחשבים לאיכותיים יותר. קמפיין טבעי עושה פלאים בטווח הארוך, אפילו בביטויים התחרותיים ביותר בעולם (מנסיון).

11 מאפיינים שגורמים לפרופיל קישורים להראות טבעי

1. קישורים עם אנקור “מבוזבז”

בכדי שפרופיל הקישורים יראה טבעי, מומלץ להיכנס לנעליו של מקשר פוטנציאלי ולחשוב באיזה אנקור טקסט הוא היה משתמש. בעת בחירת האנקור, נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  • עד כמה זה נראה טבעי למשל שלדף אשר מותאם בצורה מושלמת לביטוי “ביטוח רכב”, מובילים עשרות קישורים שבאנקור שלהם כתוב “ביטוח רכב”?
  • מה הסיכוי שכל הקישורים יקשרו לאתר מסוים עם אותו אנקור לאורך כל הדרך (או יפוצלו ביחס של 50-50)?
  • האם הגיוני בכלל שכל הקישורים יכילו אנקור כלשהו או שאולי ישנם אנשים שיעדיפו להשתמש ב-URL בתור אנקור?

אם אני מצליח לזהות את חוסר הטבעיות במקרים הללו, למה שאלגוריתם שפותח ע”י מיטב המהנדסים לא יוכל? 🙂

הרבה מקדמי אתרים ממליצים לא להשתמש כלל באנקורים כמו “לחץ כאן”, “קרא עוד” ועוד ביטויים שלא מכילים מילות מפתח, משום שלדעתם מדובר בסוג של “בזבוז”. ואכן על פניו זה נראה כמו סוג של בזבוז, משום שאלו באמת אינם ביטויים שברצוננו לקדם באתר. אך בואו נתמודד עם העובדה הפשוטה הבאה: הרבה מאד אנשים בכל זאת משתמשים בביטויים חסרי ערך מהסוג הזה, כאשר הם מקשרים לאתרים ולכן אם לא יהיו לנו קישורים כאלו כלל – זה פשוט לא יראה טבעי.

ככל שעובר הזמן, גוגל מכיר יותר ויותר את דפוסי ההתנהגות שלנו ברשת ובכך ביכולתו להבין שזו דרך מקובלת לקשר. כמובן שאני לא חושב שהקישורים הללו יכולים לסייע לטרגט ביטוי כלשהו, אך כמות קטנה מהם אכן יכולה להפוך את הקמפיין לטבעי יותר.

ברנקו הרחיב על הנקודה הזו במאמר המצויין שלו בנושא Natural Link Profile Building

2. קישורים עם ביטויים נרדפים/משלימים באנקור

במקום לקשר עם הביטוי הכי אופטימלי עבור הדף שלכם, מומלץ ליצור גיוון לטקסט העוגן (anchor text diversity) באמצעות ביטויים משלימים או נרדפים. זה טבעי שאנשים ייבחרו ביטויים שונים לקשר איתם ולא בהכרח את הביטוי שהכי מזוהה עם התחום (למשל במקרה של קידום אתרים: קידום בגוגל, קידום אתר, שיווק במנועי חיפוש וכו’). יש 3 יתרונות בולטים לשימוש בביטויים נרדפים או משלימים:

  1. כך פרוטפוליו הקישורים גם נראה טבעי יותר.
  2. יש סיכוי שתוכלו להתברג על ביטויים נוספים בתוצאות החיפוש.
  3. זה מחזק אתכם על הביטוי הראשי שלא הופיע באנקור (גוגל יודע לזהות קשרים סמנטיים בין מילים ובכך להקנות רלוונטיות על ביטוי שלא בהכרח הופיע בטקסט העוגן).

3. שימוש בשם הברנד (מותג) באנקור

הדרך הנפוצה ביותר לקשר לאתר/דף מסוים היא בשם הברנד שלו (דוגמא: goal21). אם יש לכם בלוג/אתר, אתם מוזמנים לבדוק באיזה אנקור משתמשים בד”כ כשמקשרים אליכם (כמובן בלי להחשיב את הקישורים שאתם יצרתם) ותגלו שהרוב מכילים את שם הברנד עימו האתר מזוהה. לדעתי זהו אחד מהפרמטרים שהכי משפיעים על דרגת סמכות של אתר. הסיבה לכך ברורה ואפשר להמשיל את זה לעולם ה-Offline: ככל ששמו של אדם מסוים מוזכר הרבה בהקשר לתחום מסוים, כך הוא מנכס לעצמו את הקשר לאותו תחום (במקרה שלנו הקשר לתחום מסוים = התוכן ממנו יוצא הקישור).

4. קישור עם URL באנקור

מדובר על קישורים מהסוג הזה: http://jobs.askpavel.co.il/ וגם אותם אני מאד ממליץ לכלול בפרוטפוליו שלכם. בדומה לקישורי ברנד, זהו הסוג השני הנפוץ ביותר. זו הדרך הקלה ביותר ליצור קישור – פשוט מעתיקים ומדביקים. בד”כ נהוג להשתמש בהם בפורומים כי לא תמיד מאפשרים להשתמש בקישורי אנקור.

5. אנקור שכולל אותיות/מילות קישור

אם יש קישור שממש לא נראה טבעי בעיני, הוא כזה שלא מכיל אותיות או מילות קישור בכוונה. תסתכלו לדוגמא על המשפט הבא:

החברה שלנו מתמחה בקידום אתרים ושיווק עסקים באינטרנט.

יש כמה בעיות במשפט הזה:

  • ראשית, למה לא לכלול למשל את המילה “באינטרנט” כחלק מהקישור השני? הרי היא מתחילה באות ב’ שמחברת אותה לביטוי הקודם. אם תחבירית זה מובן למשתמש, למה שזה לא יהיה מובן למנועי החיפוש?
  • למה לא לכלול את האותיות ב’, ו’ כחלק מהקישורים? גם במקרה הזה גוגל מבין שמדובר באותיות חיבור שהינן חלק מהמילים.

באמת שאין מה לדאוג, גיוון מהסוג הזה לא “יפריע” לטרגט את הביטויים שאתם באמת רוצים. נהפוך הוא – זה רק יקנה הרבה יותר טבעיות לפרופיל הקישורים ויחזק ביטויי זנב ארוך למיניהם. אז אם נחזור רגע לדוגמא, הייתי אומר שיש 2 אפשרויות לנסח את המשפט כדי שיראה טבעי:

1. אם אתם בכל זאת לא רוצים שהקישורים יכללו את התוספות ה”מיותרות”, אפשר לנסח אותו בצורה כזו:

החברה שלנו מתמחה בשירותי קידום אתרים וגם שיווק עסקים קטנים ובינוניים באינטרנט.

2. לכלול את הביטויים המוספים בקישורים ולהוסיף כמה מילים כדי שהקישורים לא יהיו צמודים מדי (פשוט נוח יותר לעין לדעתי):

החברה שלנו מתמחה הן בקידום אתרים והן בשיווק עסקים באינטרנט.

אבל אני אישית הייתי מעדיף לשלב בין 2 האפשרויות כדי להנות מכל העולמות – גם לטרגט את הביטויים בצורה הטובה ביותר וגם להקנות מעט טבעיות לאחד הקישורים:

החברה שלנו מתמחה הן בקידום אתרים והן בשירותי שיווק עסקים קטנים ובינוניים באינטרנט.

6. קישורים מ-Pagerank מגוון ונמוך משלכם

לא תמיד כל קישור שבעינינו נראה חסר חשיבות, הוא גם חסר חשיבות עבור מנועי החיפוש. למעשה מרבית הקישורים שנראים זניחים, הם קישורים שמקבלים משקל בגלל הגיוון שהם יוצרים (כפי שכתבתי מקודם גיוון = טבעי).

מבלי להיכנס לוויכוח המפורסם של האם ה-PR משפיע על הדירוגים או לא, העובדה היא שהמדד הזה קיים ולכן חייבת להיות לו משמעות כלשהי. בנוסף, הוא גם נחשב לאחד מהפרמטרים בהערכת איכות קישור ולכן יש להתייחס אליו בבניית פרופיל טבעי. הטבעיות בעולם הפייג’ראנק מתחלקת ל-3 סוגיות נפוצות:

  1. PR גבוה מפנה ל- PR נמוך – מה הסיכוי שרוב הקישורים לאתר בעל PR0 או Unranked יהיו בעלי PR5 ומעלה? פשוט לא טבעי בעליל! באותו הרגע גוגל עשויי לתייג את האתר עם דגל. בפרופיל טבעי, מרבית הקישורים לאתר עם PR X יהיו בעלי PR נמוך מ-X (כאשר בד”כ החלק הגדול ביותר יוקצה עבור PR0 ו- unranked. פשוט כי יש ברשת יותר אתרים כאלו). ההנחה הזו גם הגיונית למדי כשמנסים לחשוב על ההקבלה שלה לעולם האופליין.
  2. התפלגות פייג’ראנק (Pagerank Distribution) – איך נראה בעיניכם אתר ש-70% מכל הקישורים שמפנים אליו הם בעלי PR4 ומעלה? המממ קצת חשוד…או דוגמא הפוכה – 80% הם קישורי PR0 וה-20% הנותרים נעים בין PR5-PR6. ומה קורה אם זה חצי חצי? כל התבניות הללו ניתנות לזיהוי ממש בקלות. חשוב שיהיה גיוון של קישורים מעמודים עם כל מני גדלים של PR ולאו דווקא לשאוף לבנות אותם בצורה תבניתית (בייחוד כשהדגש הוא רק על קישורים מעמודים עם PR גבוה). הנה דוגמא להתפלגות טבעית של PR:

התפלגות PR טבעית באתר

7. קישורים עם תג Nofollow

הרבה מקדמי אתרים מנסים להימנע מקישורי Nofollow מכיוון שאינם מעבירים Link Juice – מה שבאמת נכון. אך בפועל קישורים מהסוג הזה דווקא מאד תורמים לפרופיל הקישורים ולכן כדאי לכלול אותם בגלל 2 סיבות עיקריות:

  1. בעבר כתבתי על כך שגוגל מאנדקס קישורי Nofollow ולכן הם בהחלט נספרים בתחשיב הכולל של סך כל הקישורים שמפנים לאתר. מכך נובע שזה גם בא לידי ביטוי במטריקת “כמות הדומיינים המפנים לאתר” (ILD’s).
  2. בהרבה פלטפורמות חברתיות הקישורים מוגדרים כברירת מחדל בתור Nofollow (למשל תגובות בפורומים,בלוגים, טוויטר ופייסבוק), לכן טבעי שלאתר שלכם יפנו גם קישורים מהסוג הזה. ננסח את זה אחרת – זה לא יראה טבעי אם לא יפנו כאלה כלל.

8. קישור מתוך הטקסט ולא חוצה אתר (Site-Wide)

אני עדיין רואה בהרבה מאד אתרים קישורים שמופיעים בפוטר לאורך כל עמודי האתר – Site Wide, כאסטרטגייה עיקרית לקידום (אפשר לקרוא על זה בהרחבה באתר SEO Extra – שיטת קישורי פוטר). השיטה הזו לא אפקטיבית במיוחד ולרוב גם מופעל פילטר שמפחית מהערך של הקישורים, משום שזו לא ממש דרך טבעית לקשר לאתר.

מצד שני, שימוש יתר בקישורים שיוצאים מהתוכן בלבד, עשוי לגרום לתבניתיות קונסיסטנטית מדי שגם כן תפחית מטבעיות הקמפיין. לכן הפתרון המושלם הוא פשוט לשלב בין השניים (כשהרוב יוצאים מתוך התוכן כמובן). הנקודה היא שאסור לבחור רק את אחד הסוגים ולדבוק בו.

9. קצב גידול הגיוני לאורך זמן

האם לדעתכם זה נראה טבעי שלאתר בן שבוע, משום מקום, התווספו 200 קישורים בערב אחד? קצב הגידול חייב להיות פרופורציונאלי לפרופיל שמצופה מאותו אתר, כאשר הפרופיל נקבע בהתאם לגורמים רבים ולסוג האתר (סביר להניח שבאתר חדשות הפרופיל יהיה שונה מאתר תדמיתי של סוכן ביטוח).

באמצעות כלי אנליזת הקישורים Majestic SEO ניתן לייצר פרופיל גידול קישורים על ציר הזמן, או במינוח המקצועי – Link Growth Profile. למעשה הפרופיל מכיל סקאלה אנכית שמייצגת את כמות הקישורים שנוספו לאתר וסקאלה אופקית שמחולקת לאינטרוולים שווים של זמן.

מאד מעניין להתבונן על פרופיל הגידול של וויקיפדיה למשל, כדי לראות איך אמור להראות פרופיל גידול טבעי (אמיתי). מכיוון שזהו אתר קהילתי ללא מטרות רווח, אפשר להניח שהוא לא מבצע בניית קישורים יזומה:

ועכשיו אותו גרף במבט קומולטיבי, בו ניתן לראות ממש את הגידול הלינארי שבפרופיל:

פשוט תענוג לעיניים – פרופיל טבעי טיפוסי. קצב הגידול הוא הדרגתי ועולה כפונקציה של הזמן. למרות שבגרף הראשון יש עליות וירידות המגמה היא בסופ של דבר כל הזמן בעלייה.

בראיון עם תומר מגוגל, נשאלה השאלה איך משפיע קצב הוספת הקישורים על קידום אתר בגוגל ותומר השיב שאם היה פיק פתאומי לסיפור מעניין שהתפרסם – זה מצויין. אך אם זה קרה בלי שפורסם סיפור והקישורים הפנו לעמוד הבית? קצת חשוד.

10. קישורים חיצוניים לדפים פנימיים ולא רק לעמוד הבית

האם אתם נוהגים לקשר רק לעמוד הבית בגלל היותו העמוד החזק ביותר באתר? אם לומר את האמת, זה נראה מאד לא טבעי שאין קישורים לדפים פנימיים (Deep Links), כי זה בעצם אומר שאין תוכן בתוך האתר עליו אנשים היו רוצים להמליץ.

אך מלבד נושא הטבעיות, חשוב לזכור שיש לזה גם ערך מוסף SEO משמעותי. לפני מספר חודשים עלתה בפינת השאלות/תשובות השאלה הבאה: מה הקשר בין קידום עמודים פנימיים באתר לקידום הכולל? שוקי גלילי ורועי בן עמי סיפקו תשובות מעולות, אסכם אותם כאן ואוסיף כמה משלי:

  • דירוגים – הדוגמא הכי טובה היא וויקיפדיה. שמתם לב שהדפים הפנימיים (הערכים) מדורגים כמעט תמיד בעמוד התוצאות הראשון? מלבד אופטימיזציית on-page מצויינת שיש לכל ערך, בדרך טבעית כל ערך כזה מקבל הרבה מאד קישורים. אני בטוח שאם אבדוק את פרופיל הקישורים של וויקיפדיה אגלה deep link ratio של כ-  80-90% (כלומר 80-90% מהקישורים מובילים לעמודים הפנימיים).
  • היררכייה ברורה – זה מסייע לגוגל להבין את ההיררכייה של התוכן בכלל עמודי האתר ולא רק לעמוד הבית, ובכך להקנות חשיבות לכל עמוד בפני עצמו בעבור הביטוי המרכזי עליו מקודם.
  • חיזוק שאר העמודים – ה-Link Juice שנכנס לעמודים הפנימיים מתפשט לאורך דפי האתר באמצעות הקישורים הפנימיים וכמובן גם מגיע לעמוד הבית.
  • Authority – זהו אחד מהפרמטרים שמשפיעים על דרגת הסמכות של הדומיין (ככל שיהיו יותר עמודים חזקים בדומיין, כך כל הדומיין יהפוך להיות חזק).

כדי להבין איך נראית מפת הקישורים לעמודים הפנימיים באתר שלכם, אפשר להסתכל בדוח Links to your site בגוגל וובמסטר טולס. כך תדעו אילו דפים פנימיים לא מקבלים מספיק קישורים.

קישורים לדפים הפנימיים באתר

11. לא לקשר מכל עמוד לעמוד אחד קבוע באותו הביטוי

יש פלאגין וורדפרס ששכחתי את שמו, אשר הופך כל הופעה של מילת מפתח בתוכן חדש שמתפרסם, לקישור פנימי ליעד קבוע בביטוי קבוע. גם אם חשבתם להשתמש בפלאגין הזה וגם אם אתם עושים זאת ידנית בעצמכם – חבל על הזמן.

הרבה מקדמי אתרים מתייחסים לקישוריות פנימית כאל מטרד שאפשר לחסוך באמצעים אוטומטיים כגון פלאגין מהסוג הזה. אם אמרו ליצור קישורים פנימיים, למה שלא נקשר מכל פוסט\מאמר חדש שמתפרסם לעמוד הבית בביטוי “קידום אתרים”? הרי על הביטוי הזה אני רוצה לקדם את עמוד הבית, אז למה לא בעצם? כי כשזה נעשה בכל פריט תוכן חדש שמתפרסם, הקישור הופך ללא טבעי ואין בו תרומה אמיתית למשתמש. האם זה הגיוני שמכל תוכן חדש שאני מפרסם, אני אמליץ רק על עמוד הבית תחת אותו הביטויי?

קל מאד לגלות דפוס כזה של קישורים פנימיים ובכך לפלטר את ההשפעה שלהם. לכן הייתי ממליץ כן לקשר לעמודים חשובים בביטויים המרכזיים, אבל לא להפוך את זה לדפוס קבוע.

כמו כן, לא תמיד חייבים להשתמש באותו ביטוי ועמוד יעד. אפשר לבחור ביטויים נרדפים/משלימים, להפנות לעמוד פנימי כלשהו, לקשר רק החוצה, או שאולי אפילו לא לקשר בכלל – מי אמר שחייבים כל הזמן לקשר? פשוט צרו מיקס מגוון של כלל האפשרויות בקונטקסט רלוונטי.

הערה: הסעיף הזה מתייחס גם לקישורים יוצאים ולא רק פנימיים.

טריקים, רמאויות והתחכמויות בגרוש

חוסר הטבעיות יכול גם להתבטא בהוצאת קישורים החוצה ולא רק בבניית קישורים נכנסים. משום מה מקדמי אתרים לא אוהבים להוציא קישורים (למרות שזה רק נותן ערך מוסף לאתר שלהם בעיני מנועי החיפוש). אבל המקרה הגרוע יותר הוא גם כשהם כבר כן עושים את זה – אז זה לא בא מכל הלב.

הם אומרים, אם כבר אני מוציא קישור, לפחות אשתדל שהוא לא יוציא לי את הגולשים מהדף או שלא ייספר כתרומה ולכן אעשה אחד מהדברים הבאים:

  • אצבע אותו בצבע הטקסט כדי שלא יבחינו בו בזמן הקריאה.
  • אמקם אותו בתפריט בסביבה של קישורי Site Wide שמפנים לעמודים פנימיים.
  • אשים עליו Nofollow או Redirect.

אז אומנם אי אפשר להגיד שזה Black Hat, אך אם מדובר על מקרים סלקטיביים ולא משהו תבניתי בכל עמודי האתר – זה ללא ספק סיגנל שמעיד על חוסר טבעיות.

בהתקלות בקישור כזה, הבוט עשוי לשאול את עצמו את השאלות הבאות:

  1. למה בעל האתר החליט לעצב ספציפית את הקישור הזה אחרת משאר הקישורים?
  2. מה עומד מאחורי המהלך הזה?
  3. האם בעל האתר יצר את הקישור הזה בצורה טבעית או מנסה לצאת ידי חובה?
  4. האם זה משהו תבניתי אכל הקישורים היוצאים נראים ככה?

אם החלטתם שאתם מוציאים קישור, עשו זאת כמו שצריך, כמו כל הקישורים היוצאים מהאתר שלכם – מכל הלב.

סיכום + דילמת מקדם האתרים הישראלי

היה לי חשוב להבהיר בפוסט הזה דבר אחד מרכזי – אין שחור או לבן בבניית פרופיל קישורים טבעי. לא רק שאין שחור לבן, אסור שיהיה בכדי שלא תיווצר תבנית כלשהי. הצגתי כאן בפוסט סוגים שונים של קישורים טבעיים ופחות טבעיים, והמטרה היא לדעת בסופו של דבר לעשות את השילוב האולטימטיבי של כל הסוגים במיקס אחיד ומגוון.

בניית קישורים היא ללא ספק הכרחית והמנטרה המבלבלת של גוגל Build great content and users will find you יכולה להצליח רק בעולם ורוד. למעשה אני ממליץ לקרוא את ה- Case Study של מיכאל גריי, שבדק את העניין ובאמת ניסה ליצור תוכן איכותי מבלי לבנות קישורים בצורה מלאכותית (אתם יכולים לנחש מה הייתה התוצאה) 🙂

לצערי תוצאות החיפוש בגוגל ישראל לא ממש תומכות בתאוריית הקישורים הטבעיים. בדיוק להיפך – כמות האתרים שמשתמשים רק בשיטות ההפוכות גדלה מיום ליום. אני מתחיל להיות מודאג מהיום שבו יופעלו פילטרים ועקרונות רלוונטיות, אשר מופעלים בגרסאות אחרות של גוגל בעולם ואתרים רבים ייפלו. מה יקרה לאתרים של לקוחות שלא ממש מבינים ב-SEO ואיך יוכלו להבטיח שהאתר שלהם לא ייפול? מצד שני אין למקדם האתרים ברירה. יש כאן מצב בעייתי כי מצד אחד יש חוסר תיאום בין גוגל ישראל לגרסאות אחרות בעולם, מה שמאלץ מקדמי אתרים להשתמש בשיטות שעובדות בארץ (הרי הם מחוייבים לתוצאות). מצד שני, השיטות הללו מנוגדות לשיטות שעובדות בחול – אז מה אמורים לעשות?

התמונה באדיבות: pigrotto

נכתב על ידי
יזם, בלוגר, יועץ קידום אתרים והעורך הראשי של קהילת מקדמי האתרים ומשווקי האינטרנט AskPavel. המייסד והמנכ״ל של אנגורה מדיה – סוכנות שירותי שיווק דיגיטלי עם התמחות ב-SEO, PPC וסושיאל.
0 0 הצבעות
קלות השימוש
0 0 הצבעות
פיצ'רים ופונקציונליות
0 0 הצבעות
תמיכה טכנית
0 0 הצבעות
תמורה לכסף
הרשמו
הודע על
guest

82 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר בעלת הכי הרבה הצבעות
פידבקים מוטבעים
צפייה בכל התגובות

תוכן עניינים

82
0
נשמח לשמוע את דעתך, נודה לתגובהx
שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.
לוגו דייסון

189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא

424%

הכנסות מהאתר

לוגו קפה עלית

139%

מבקרים חדשים באתר

לוגו נקסט

258%

רכישות אורגניות

לוגו קפה עלית
139%

מבקרים חדשים

לוגו דייסון
189%

יחס המרה למודעות

לוגו איסתא
424%

הכנסות מהאתר

שיווק דיגיטלי שמביא תוצאות.